Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:30 |
![]() [Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic Geschreven door: Xtreem
De dwarsdoorsnede van een cilinder. De basis van de cilinder is de zuiger (piston) die heen en weer gaat door de cilinder. Door de zuigerstang (pistonrod) staat de zuiger in verbinding met de krukas (crankshaft). Deze staat in verbinding met de versnellingsbak. Bovenaan zitten 2 soorten kleppen. De inlaatklep(pen) (intake valve) en de uitlaat klep(pen) (exhaust valve). Meestal 2 inlaat en 2 uitlaat kleppen per cilinder, maar dit kan ook van beide 1, 2 inlaat en 1 uitlaat of 3 inlaat en 2 uitlaat kleppen zijn. Dit verschilt per fabrikant. Midden bovenaan zit de bougie (sparkplug). Er is een onderscheid tussen de tweetakt en viertakt verbrandingsmotor. De tweetakt wordt hoofdzakelijk gebruikt voor brommers, grasmaaiers etc. De tweede fase is de compressieslag. Alle kleppen zijn dicht, en de zuiger beweegt naar boven, de inhoud van de cilinder comprimerend. De meest voorkomende compressie is 10,0:1, dat wil zeggen dat de zelfde hoeveelheid lucht/benzine samengedrukt wordt tot het 10x zo weinig ruimte inneemt. De derde fase is de belangrijkste slag, de arbeidsslag. De zuiger staat bovenaan, de compressie is maximaal. Op dat moment geeft de bougie een vonkje af, waardoor het mengsel onder hoge druk explodeert. De kracht die hierbij vrijkomt stuwt de zuiger (met grote kracht) naar beneden. Deze kracht wordt opgevangen door de krukas, die de beweging en kracht doorgeeft naar de versnellingsbak. Zodra de zuiger over het dieptepunt heen is wordt deze weer omhoog gestuwed door de krukas. Tijdens deze opgaande beweging is de uitlaatklep open, en alle lucht en gassen worden naar buiten gestuwd. Zodra de zuiger bovenaan staat gaat de uitlaatklep weer dicht en begint de inlaat slag weer.
Bij een motor met 4 cilinders is op ieder willekeurig moment iedere cilinder met een andere slag bezig. Dat zorgt voor een continue en relatief stabiele aandrijving. Boven de kleppen draait de nokkenas. Deze wordt aangedreven door een ketting die zorgt dat de nokkenas 0,5x ronddraait per omwenteling van de krukas (deze maakt immers 2 rondjes voor 1 productieve slag). Op deze nokkenas zitten nokken (uitstulpinkjes) die de kleppen openduwen. Moderne systemen hebben dit (deels) vervangen voor electronica, of door nokkenassen met meerdere programmas. 2 takt motoren
Het proces begint bij de maximale compressie. De bougie vonkt en laat het mengsel exploderen. Zoals hierboven te zien is, is er dan onder de zuiger ruimte bij de inlaat poort, hier stroomt al 'frisse' lucht en benzine naar binnen. Bronnen: [Dit bericht is gewijzigd door Xtreem op 13-01-2004 16:07] | |
Par4n0id | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:33 |
Toppie ![]() | |
Corona1972 | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:36 |
Mag ik even een klein voetnootje maken.Je hebt het over 2 takt en viertakt,en dat 4 takt het meest voorkomt.Dat is jammer want ik heb ooit geleerd dat een 2 takt een veel beter rendement heeft dan een 4 takt.Ook levert een 2 takt bij dezelfde motor inhoud meer vermogen (komt doordat ie meer rendement heeft,en als je het vergelijkt met 4 takt ook meer arbeid vericht,immers 2 keer ipv 1 x per 4 slagen arbeid)Het enige nadeel van 2 takt is dat de emissie eisen niet gehaald kunnen worden. | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:38 |
quote:Dat, en volgens mij zijn 2 takt motor veel minder verfijnd, luidruchtiger en 'instabieler' maar eerlijk gezegd weet ik daar het fijne niet van ![]() | |
Whatashockr | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:39 |
quote:Een 2takt heeft per cc een hoger rendement, maar als je het afzet tegen het brandstofverbruik is een 2takt veel inefficienter omdat het mengsel nooit zo perfect is als bij 4takt. En nokkenas is statistisch gezien vaker met een riem dan met een ketting denk ik [Dit bericht is gewijzigd door Whatashockr op 13-01-2004 14:40] | |
lolsnol | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:39 |
spoeling(de poorten zijn erg gevoelig bij 2 takt...) | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:41 |
quote:Een 2takt heeft in theorie inderdaad een beter rendement. Een grote reden waarom het niet wordt toegepast is dat dat in de praktijk niet haalbaar is. sterker, in de praktijk blijken de 4-takt motoren efficiënter dan de 2-takt. Hier gaat binnenkort echter verandering in komen, o.a. Toyota is bezig met het opnieuw leven inblazen van de 2takt motoren. [Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 13-01-2004 14:42] | |
Volano | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:41 |
quote:Bij motorraces zijn ze nu toch ook over op 4takt? (waarom weet ik niet!?) | |
Corona1972 | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:45 |
quote:Juist niet instabieler volgens mij,want er zijn minder draaiende mechanische onderdelen,zoals de nokkenas.En ook dat is op te vangen door balansassen toe te passen.Luidruchtiger,mwoah,dat weet ik niet,maar ook daar is een oplossing voor.Minder verfijnd,dat laat ik in het midden,dit omdat ontwerpers er eigenlijk nooit verder op hebben borduurt om dit soort motor te verbeteren.Kijk naar grote schepen,en dan bedoel ik echt grote,die hebben vaak 2 takt diesels aan boord. En dan ook nog even voortbordurend hierop,diesels hebben de laatste jaren een stormachtige ontwikkeling meegemaakt,kijk maar naar de inspuit technieken.Wie had ooit gedacht dat een diesel evenveel vermogen(zo niet meer) bij dezelfde motor inhoud zou hebben( en dan hebben we het nog niet eens over het koppel!).Ook is het rendement van een diesel het hoogst,daardoor zijn ze juist zo zuinig,immers,er hoeft minder brandstof gebruikt te worden om hetzelfde te bereiken. | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 14:49 |
quote:2takt diesel: zie post tjabbo diesel: mee eens, maar dat is (deels) te danken aan de turbo (komt ook binnenkort nog ee ntopic over) en de commonrail techniek. Vergeet ook niet dat je bij schepen etc andere prioriteiten stelt dan bij een auto. Wat voor de een perfect is, is voor de ander misschien slechts matig... | |
yup | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:18 |
Ok, ik weet dat ik dom klink ![]() ![]() Mooie uitleg btw | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:31 |
quote:Het verschil zit hem in dat, zoals je hebt kunnen lezen, een 4 takt motor 4 'slagen' moet doen, 4 stappen zeg maar voordat hij opnieuw kan beginnen met zijn 'werk'.(Dus van begin (inspuiten/verbranden e.d.) tot hij opnieuw daarmee moet beginnen.) een 2 takt heeft slechts 2 'stappen' nodig. De stappen staan netjes uitgelegd hierboven, met het verschil dat de 2-takt 2 een aantal stappen "overslaat". er worden 2 stappen tegelijk gedaan. Hier staat een 2-takt in het engels uitgelegd: Daar staat het beter dan ik het ooit kan uitleggen. | |
yup | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:46 |
quote:Jij kan het beter hoor, thx, nu snap ik het ![]() ![]() | |
Tjabbo | dinsdag 13 januari 2004 @ 15:53 |
quote:thnx! daarom zijn we dit initiatief gestart! Verdere feedback kan in [Hoe zit dat met...] Suggestie & Feedback topic dit topic | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:08 |
quote:2 takt toegevoegd ![]() | |
yup | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:18 |
quote:Ok thx, maar toch moet ik jullie weer terroriseren met vragen ![]() Wat komt in gewone personen-wagens het meest voor, 4 of 2 takt? | |
Xtreem | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:21 |
quote:4.... staat er ook in ![]() 2 takt is vooral grasmaaiers, brommers, etc (volgens tjabbo binnenkort ook Toyota diesels..... ) maar 2 takt komt bij nieuwe autos niet voor (emissie eisen) maar vroegah wel.... | |
CEx | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:24 |
quote:4 takt [edit] [Dit bericht is gewijzigd door CEx op 13-01-2004 16:25] | |
Gerako | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:24 |
quote:Dit komt voor een deel omdat de emissie eisen te streng worden en dit met een 2 takt niet meer haalbaar is. Echter de 125cc en 250cc zijn nog wel 2 takt. Maar voor een deel ook omdat er uit de racerij heel veel ontwikkelingen komen die voor de normale straatmotor ook toepasbaar zijn. Tot voor kort werd de 2 takt erg ver door ontwikkeld, maar op de straat heb je daar weinig aan omdat er bijna geen 2 takt straatmotoren worden gemaakt, alleen nog 125cc motoren (Volgens mij). Nu ze in de racerij zijn over gegaan op 4 takt hopen ze dat de fabrieken hier veel onderzoek in steken en dus met nieuwe technieken komen die de gewone wegmotor ook ten goede kan komen, waaronder bijvoorbeeld een lager brandstofverbruik. | |
yup | dinsdag 13 januari 2004 @ 16:38 |
quote:Zeker d'r overheengelezen ![]() | |
slashme | woensdag 14 januari 2004 @ 16:19 |
quote:Verder aanvulling: men is bezig met de ontwikkeling van ingespoten 2 takt motoren die een erg hoog redenment hebben in vergelijking met een carburatuer versie dit wordt in eerste instantie toepasbaar voor scooters. Het grootste probleem bij twee-takt benzine modellen is en blijft de smering, de olie moet nog steeds worden meeverbrand wat duur is en slecht voor het milieu. Nog een probleem is dat het 2-taktproces pas optimaal werkt bij een bepaald toerental. Hierdoor is een twee takt erg moeilijk af te stellen, injectie brengt hier dus grote verbeteringen in. Daarnaast is in de praktijk met een carburateur 2-takt nooit een hoger rendement over 1 liter brandstof te halen als over een vergelijkbare 4-takt. Er komt relatief er veel onverbrand mengsel in de uitlaat terecht. Tot slot: er gaat niets boven de geur van verbrande hoogwaardige 2-takt race-olie. | |
Blackheart | woensdag 14 januari 2004 @ 17:52 |
Kortweg gezegt. 2 takt geeft een lichtere veel simpeler opgebouwde motor. Met als nadeel de efficientie. Die zuigt gewoon. Een stuk van het verse mengsel word naar buiten geduwd.Dat helaas dus verloren gaat. Mandaar dat er zogenaamde expansie uitlaten bestaan; kort gezegt, door de trechtervormen worden er drukgolven heen en weer gekaatst, die op bepaalde toerentallen het verse mengels binnenhouden zolang als voordelig,maar toch de verbrande gassen naar buiten zuigen als het goed uitkomt. Deze uitlaten hebben wel als nadeel dat ze het bruikbare toerentalgebied te zeerste beperken.Wat invloed heeft op het koppelverloop. Dat verklaart ook waarom het koppel in 4takt veel beter te verdelen is ten opzichte van de 2takters, en zien we een opmars van 4takt in de zwaardere crossmachines. Voor scooters en bromfietsen is het nog interessant, laag gewicht en spotgoedkoop om te maken, dus meer winst voor de fabrikant. De 2takt diesels hebben nu pas terug een toekomst in kleinere motoren , doordat de diesel pas geinjecteerd zou worden nadat de uitlaatpoort al afgesloten is door de zuiger, met andere woorden ,het verlies van vers mengsel door de uitlaatpoort is zoals bij een 4 takter minimaal. Puur economie op dit moment, geen technologie.Die 2takt ontwikkeling. PS, 2takt wagentjes. Trabant, Wartburg en saab 99 | |
Eric82 | woensdag 14 januari 2004 @ 18:17 |
animated gifje voor de duidelijkheid: | |
Gerako | woensdag 14 januari 2004 @ 22:50 |
quote:Helemaal mee eens, het is ook heel jammer dat mijn 2 takt het niet zo goed meer doet, nu moet ik het doen met een 1000cc V-Twin, ook leuk hoor, maar toch anders. | |
Girlhunter | zondag 14 maart 2004 @ 13:43 |
Mooi duidelijk stukjevoor de leek zijn dit soort topics heel leerzaam ![]() Alleen zou ik graag zien dat er ook in staat dat er ook een 3 takt motor bestaat,van Aprillia dacht ik,als ik dat tegen sommigen zeg lachen ze me 4kant uit ![]() ![]() | |
Xtreem | zondag 14 maart 2004 @ 13:45 |
quote: ![]() 3takt?! ![]() ![]() | |
flippie_flink | zondag 14 maart 2004 @ 14:04 |
quote:je bedoelt een rotatie motor, want van een 3 takt heb ik nog nooit gehoord quote:het bestaat toch uit 2 rotaties, halve slag inlaat, halve slag compressie, halve slag arbeid en dan nog een halve slag uitlaat, dus 180 graden per slag | |
Xtreem | zondag 14 maart 2004 @ 14:07 |
quote:2 rotaties, 4 slagen. modjes, typo aanpassen svp ![]() | |
Broemm | zondag 14 maart 2004 @ 14:16 |
quote:Haha, da's een verkeerd begrip ![]() dit is tuurlijk onzin maar deze gloednieuwe motortechniek heeft wel een hoop aandacht gekregen, dit vooral omdat je maarliefst een 50 kilometer kan rijden op slechts een liter benzine dit is 50% meer dan met een normaal 2-takt blok. Daarnaast is het olieverbruik 40% lager (denk ik tenminste ![]() Aprilia kwam een paar maanden geleden als eerste met deze knappe techniek, paar maandjes later komt ook Piagio met een Ditech blok alleen dan onder de naam PUREJETT. Geloof ik, hoor ![]() | |
Xtreem | zondag 14 maart 2004 @ 14:19 |
Zeg maar, GDI voor 2takt? | |
Broemm | zondag 14 maart 2004 @ 14:23 |
quote:Zo zou ik nou weer niet zeggen, om te begrijpen hoe dit werkt, dit is een intressant stukje over dat Ditech, http://www.rad.be/PDF/DITECH.pdf. Dan begrijp je hoe Ditech werkt. | |
Xtreem | zondag 14 maart 2004 @ 14:28 |
quote: ![]() Alleen zou ik dit willen zien als een variant op VTEC, GDI etc, allerlei technieken die het proces verbeteren, en geen basis principe zijn... Oftewel: 't verdient een eigen topic ![]() | |
Fixers | donderdag 13 mei 2004 @ 12:15 |
Dit lijkt em wel de juiste plaats voor deze vraag: Hoe zit dat nu met variaties in verbruik. Mijn ouders rijden in een Tacuma met 1,2 liter motor. Sinds de aanschaf help ik met het bijhouden van het verbruik in excel. Daarin zie ik enorme verschillen in het verbruik volgens de fabrikant is dat gemmideld 1:10 maar ik zie hier cijfers tussen de 1:8 en de 1:18(!). Ook als je er van uitgaat dat deze cijfers niet geheel accuraat zijn, is dat toch wel erg zuinig voor een dergelijke auto. Wetende dat afstelling en rijgedrag (versnelling, manier optrekken, afstanden) en belading veel invloed hebben op het verbruik. Maar juist in de periode waar dat ding het meest zou verbruiken naar mijn verwachting rijd ie redelijk zuinig. Tijdens een vakantie in engeland (veel heuvels en behoorlijk zwaar beladen) was 1:13 normaal. Hoe zit dat nu precies? Die 1:18 was na een onderhoudsbeurt waar ze het brandstofmengsel een tikkie te arm hadden afgesteld | |
Fugie | donderdag 13 mei 2004 @ 12:32 |
zo, dan weet ik ook waar die onderdelen voor zijn die ik koop met dragracer ![]() |