Boxer techniek is idd geweldig. Een aantal jaren geleden heb ik wat kunnen ronddolen in het F1 museum op Donnington Park. Voor auto(sport) liefhebbers een waar Walhalla!. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met BRM (Britisch Racing Motors). Een team uit de UK met een aantal meer dan briljante motorontwerpers. De heren aldaar ontwierpen een boxer racemotor. En wat voor een: een dubbele boxermotor met in totaal 16 cilinders!!! Ook wel een H-motor genoemd...
Uit 1966:
![]()
Specs:Cylinders - 16 cylinders in “H” formation as two “flat” eight cylinders one above the other.
Bore - 68.95mm.
Stroke - 48.89mm.
Cubic Capacity - 2,999cc.
Power - 400bhp. at 10,000 rpm. (was this a little optimistic?)
Valve gear - four camshafts on each side of the engine – two valves per cylinder.
Fuel Injection - Lucas port fuel injection
Ignition - Lucas transistor ignition with one 10mm. sparking plug per cylinder
Engine weight - 555 lb.
Gearbox & clutch - 118 lb.
"An engine rebuild was reputed to take two mechanics three weeks!"
De BRM V16 (ja, weer een ander fijn ontwerpje, motorinhoud 1,5 ltr!) was destijds een beul van een motor met tot de dag van vandaag het mooiste motorgeluid ooit!
quote:
"It was raced in the first two F1 seasons, 1950-1951. The sound produced by the 16 tiny cylinders is legendary and anyone who ever had the pleasure/pain of hearing the V16 will never forget the exhilerating scream."
Luistert en huivert!!!Exploded view!!!![]()
* adoreert BRM ...
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog