abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32641751
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:56 schreef Geqxon het volgende:
Ook ik had een noobvraagje

BIj een 4-takt 2-cilinder 250cc motorblok, dan heb je toch 2*125cc cilinders?
Bij een 2 takt ook trouwens
  maandag 28 november 2005 @ 12:21:02 #77
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_32641818
Boxer techniek is idd geweldig. Een aantal jaren geleden heb ik wat kunnen ronddolen in het F1 museum op Donnington Park. Voor auto(sport) liefhebbers een waar Walhalla!. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met BRM (Britisch Racing Motors). Een team uit de UK met een aantal meer dan briljante motorontwerpers. De heren aldaar ontwierpen een boxer racemotor. En wat voor een: een dubbele boxermotor met in totaal 16 cilinders!!! Ook wel een H-motor genoemd...

Uit 1966:


Specs:
Cylinders - 16 cylinders in “H” formation as two “flat” eight cylinders one above the other.
Bore - 68.95mm.
Stroke - 48.89mm.
Cubic Capacity - 2,999cc.
Power - 400bhp. at 10,000 rpm. (was this a little optimistic?)
Valve gear - four camshafts on each side of the engine – two valves per cylinder.
Fuel Injection - Lucas port fuel injection
Ignition - Lucas transistor ignition with one 10mm. sparking plug per cylinder
Engine weight - 555 lb.
Gearbox & clutch - 118 lb.
"An engine rebuild was reputed to take two mechanics three weeks!"

De BRM V16 (ja, weer een ander fijn ontwerpje, motorinhoud 1,5 ltr!) was destijds een beul van een motor met tot de dag van vandaag het mooiste motorgeluid ooit!
quote:
"It was raced in the first two F1 seasons, 1950-1951. The sound produced by the 16 tiny cylinders is legendary and anyone who ever had the pleasure/pain of hearing the V16 will never forget the exhilerating scream."
Luistert en huivert!!!
Exploded view!!!


* adoreert BRM ...
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_32641871
quote:
Op maandag 28 november 2005 12:21 schreef Taxi het volgende:
Boxer techniek is idd geweldig. Een aantal jaren geleden heb ik wat kunnen ronddolen in het F1 museum op Donnington Park. Voor auto(sport) liefhebbers een waar Walhalla!. Daar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met BRM (Britisch Racing Motors). Een team uit de UK met een aantal meer dan briljante motorontwerpers. De heren aldaar ontwierpen een boxer racemotor. En wat voor een: een dubbele boxermotor met in totaal 16 cilinders!!! Ook wel een H-motor genoemd...

Uit 1966:
[afbeelding]
[afbeelding]
Specs:
Cylinders - 16 cylinders in “H” formation as two “flat” eight cylinders one above the other.
Bore - 68.95mm.
Stroke - 48.89mm.
Cubic Capacity - 2,999cc.
Power - 400bhp. at 10,000 rpm. (was this a little optimistic?)
Valve gear - four camshafts on each side of the engine – two valves per cylinder.
Fuel Injection - Lucas port fuel injection
Ignition - Lucas transistor ignition with one 10mm. sparking plug per cylinder
Engine weight - 555 lb.
Gearbox & clutch - 118 lb.
"An engine rebuild was reputed to take two mechanics three weeks!"

De BRM V16 (ja, weer een ander fijn ontwerpje, motorinhoud 1,5 ltr!) was destijds een beul van een motor met tot de dag van vandaag het mooiste motorgeluid ooit!
[..]

Luistert en huivert!!!
Exploded view!!!
[afbeelding]

* adoreert BRM ...
  maandag 28 november 2005 @ 12:38:16 #79
78308 Taxi
Op slicks, geen voorrijkosten.
pi_32642208
Er zijn mensen die mij platvloers vinden... Die moeten niet zo zeiken!
Taxiracing weblog
pi_32647126
Quasiturbine motoren:



dat is pas een mooi systeem.

Ik heb hier nog een oud school verslag liggen over de rotatie motor, werking, geschiedenis enz enz, mocht iemand info nodig hebben misschien staat er nog wat nuttigs in.
  maandag 28 november 2005 @ 16:14:30 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32647828
Er zijn ook (diesel)motoren met 2 zuigers per cilinder, en twee assen, doordat de beweging de ene kant op wordt opgeheven door de beweging de andere kant op zijn dit extreem stabile motoren, je kan er een muntstuk op zijn kant opzetten.
Ik kan ff niet op de juiste naam komen. Het werd toegepast in scheepsmotoren en als ik me goed herinner is het in de tweede wereldoorlog geprobeerd als vliegtuigmotor. Junkers Doppelkolben geloof ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32648321
Staan die 2 zuigers dan in 1 cilinder ruimte tegen elkaar te boksen?

En die quasiturbine had ik ook eens ergens anders gezien, maar daar leek ie heel anders of het was toch een ander principe

Oh en om terug te komen op het topic. De 'V' als in '16V' zoals zo mooi op al die escorts staat, betekent 16 volt
De status 'bagger-user' voorbij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')