Als ik kijk naar wat ik zelf het meeste draai is dat toch de jaren '80 periode. zelfs TOAPP staat nog redelijk vaak op terwijl die over het algemeen wordt beschouwd als een wat minder album (zeker in vergelijking met z'n voorgangers) maar doordat er eigenlijk 3 a 4 hele sterke nummers op staan wil ik deze toch nog best vaak horen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 08:48 schreef Seborik het volgende:
Wat is jullie favoriete KC-periode?
Welke nummers vind je dan leuk ?quote:Op maandag 3 mei 2004 13:33 schreef Vork het volgende:
[..]
Als ik kijk naar wat ik zelf het meeste draai is dat toch de jaren '80 periode. zelfs TOAPP staat nog redelijk vaak op terwijl die over het algemeen wordt beschouwd als een wat minder album (zeker in vergelijking met z'n voorgangers) maar doordat er eigenlijk 3 a 4 hele sterke nummers op staan wil ik deze toch nog best vaak horen.
In The Wake of Poseidon is wat ouder (1970) , dat is meer het broertje van In the Court of the Crimson King. De albums uit 72-74 (met Bill Bruford en John Wetton) zijn Larks Tongues in Aspic, Starless and Bible Black en Red .quote:Daarna komt voornamelijk de 72-74 periode met In The Wake of Poseidon en Red. Dat laatrste album ben ik eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden meer gaan waarderen. Als je eenmaal door het eerste nummer heen bent (hij is niet slecht, daar niet van, alleen op ten duur wat saai), dan komen de juweeltjes pas.
Meer het songmateriaal inderdaad en het laatste nummer Larks Tongues in Aspic III (tenminste, we gaa dan even van de normale versie uit, ik heb wel zo'n schijf met van die extra's en remixen enzo, maar die zijn niet echt boeiend).quote:Op maandag 3 mei 2004 17:15 schreef fripper het volgende:
Welke nummers vind je dan leuk ?
Waarschijnlijk of de eerste 4 ( het meer songmatige materiaal Toapp, Model Man, Sleepless, Man with an open heart ) , of juist de 2e helft , met meer instrumentaal / ge-impriviseerd werk.
De 2e helft wordt vaak beschouwd als ' vulmarteriaal ' , maar eigenlijk vind ik het wat spannender dan de eerste helft.
Ik was in de war, ik bedoelde ook Larks Tounges in Aspic. In The Wake op Poseidon draai ik eigenlijk zelden.quote:In The Wake of Poseidon is wat ouder (1970) , dat is meer het broertje van In the Court of the Crimson King. De albums uit 72-74 (met Bill Bruford en John Wetton) zijn Larks Tongues in Aspic, Starless and Bible Black en Red .
Dan zal Three of a Perfect Pair wel een zware kluif wordenquote:Op maandag 3 mei 2004 21:25 schreef Summoner het volgende:
Hmmm, ik was wat teleurgesteld toen ik "Discipline" hoorde, maar ik heb hem wel leren waarderen, zij het in mindere mate dan z'n voorgangers. "Beat" vind ik nog weer een stukje minder interessant, maar daar was ik ook voor gewaarschuwd. Het wordt echt tijd dat ik "Thrak" hoor.
Earthbound is na 'Islands' uitgekomen in die bezetting. Vreemde eend gezien de kwaliteit van het spul. Live album opgenomenop Ampex-tapes op de achterkant van een Volkswagen truck en dat is wel te horen ook. Toch heeft een rouwe 'Shidzoid man' wel zijn charme.quote:Op maandag 3 mei 2004 21:37 schreef Summoner het volgende:
Hehe, dat moet nog maar even wachten, want ik zie net dat ik "Earthbound" overgeslagen heb. Ik heb de albums gekocht op volgorde van de discografie van AMG en daar staat "Earthbound" niet op de juiste plek. Dus eerst die maar halen, die is toch wel onderdeel van de 30th anniversary remasters serie?
Het begin van TOAPP is imho geweldig. Model Man is altijd een favoriet geweest maar ik heb het hele album altijd sterk gevonden en draai hem nog steeds vaker dan 'Beat'quote:Op maandag 3 mei 2004 17:15 schreef fripper het volgende:
[..]
Welke nummers vind je dan leuk ?
Waarschijnlijk of de eerste 4 ( het meer songmatige materiaal Toapp, Model Man, Sleepless, Man with an open heart ) , of juist de 2e helft , met meer instrumentaal / ge-impriviseerd werk.
Vergeet niet dat de 80's incarnatie nooit bedoeld was om King Crimson te zijn. Fripp formeerde een band om weer mee te draaien in de "eredivisie van de muziekwereld". Die band heette Discipline.quote:Op maandag 3 mei 2004 13:51 schreef Summoner het volgende:
Ik ben nu net bezig met de jaren '80 periode, maar ik moet zeggen dat deze stijl me een stuk minder aanspreekt dan bijvoorbeeld de vroegste periode
Fripp had ideeen en hij begon met Bruford, LEvin en Belew Discipline. Er is ook live het 1 en ander mee gedaan (te horen op de van kwaliteit matige official bootleg Live at the Moles Club). Fripp besloot op ten duur dat de band het recht had om de naam KC te gebruiken. Mede door de manier van spelen en het feit dat het iets toe te voegen had aan de muziek.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:52 schreef Summoner het volgende:
Interessant. Dat was een last minute decision?
Hey, toffe link!quote:Op vrijdag 7 mei 2004 08:14 schreef fripper het volgende:
Hoofdstuk 9 dan maar in het boek van Eric Tamm
Maar dan met Trey Gunn ipv Tony Levin uiteraard.quote:10-07 / 4FM / vanaf 24.00 u. !! / King Crimson
Een van de hoogtepunten van het vorig jaar gehouden Nsjf was het opreden van de Engelse band King Crimson. Sinds de jaren zestig is deze groep een van de meest toonaagevende groepen uit de pop en avant-garde-rock muziek. Meestergitarist en componist Robert Fripp begon met de Engelse pop groep The League of Gentleman die later de basis vormde van King Crimson. In 1969 werd In The Court of The Crimson King een grote hit in de progressive rock kringen. Door de jaren heen ging de band door diverse personeels veranderingen en in 1974 viel de groep uit elkaar. Robert Fripp stopte met muziek maar drie jaar later was hij te horen op platen van david Bowie en peter Gabriel. In 1981 begon Fripp met een nieuwe versie van King Crimson die drie albums maakte maar in in 1984 hield de band het voor gezien. Tien jaar later blies Fripp nieuw leven in King Crimson met Yes drummer Bill Bruford, bassist Tony Levin en gitarist Adrian Belew. Anno 2004 is King Crimson nog steeds "A force to be reckoned with" King Crimson trad exact een jaar geleden op in het Paul Acket Paviljoen, met Adrian Belew - zang - gitaar; Tony Levin – bas/stick. Pat Mastelotto – drums en Robert Fripp – gitaar. De nummers die ze speelden: - The ConstruKction of Light - EleKtrik - The Power to believe - Dinosaur - One time - Red - Dangerous Curves en - Larks’ Tongues in Aspik .
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |