abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 mei 2004 @ 22:52:22 #176
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18843035
Ik zapte net even langs Wintertijd. Ik kijk dit programma soms wel eens , maar omdat Antonie Kamerling vandaag te gast was had ik niet echt behoefte hier naar te kijken.

Maar al zappend kwam ik King Crimson tegen, AK blijkt een groot liefhebber te zijn. En dus konden we genieten van een stukje ProzaKc Blues ( van de Eyes Wide Open dvd ) , en ook mochten we nog een stukje Elephant Talk horen. AK ging echt helemaal uit zijn dak, en Harry de Winter kon het tot mijn verbazing ook wel waarderen .

Kan me niet herinneren ooit eerder King Crimson op tv te hebben gezien.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 2 mei 2004 @ 23:19:37 #177
14505 OProg
A Life in Music
pi_18843879
Ik zag het ook, dat was verbazend iig. Jammer alleen dat ze dan precies het nummer kiezen dat wat mijn betreft zo'n beetje het slechtste van KC ooit is.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  maandag 3 mei 2004 @ 13:33:30 #178
3878 Vork
Manisch creatief
pi_18855123
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 08:48 schreef Seborik het volgende:
Wat is jullie favoriete KC-periode?
Als ik kijk naar wat ik zelf het meeste draai is dat toch de jaren '80 periode. zelfs TOAPP staat nog redelijk vaak op terwijl die over het algemeen wordt beschouwd als een wat minder album (zeker in vergelijking met z'n voorgangers) maar doordat er eigenlijk 3 a 4 hele sterke nummers op staan wil ik deze toch nog best vaak horen.

Daarna komt voornamelijk de 72-74 periode met In The Wake of Poseidon en Red. Dat laatrste album ben ik eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden meer gaan waarderen. Als je eenmaal door het eerste nummer heen bent (hij is niet slecht, daar niet van, alleen op ten duur wat saai), dan komen de juweeltjes pas.

Maar ook de dingen van na 95 (Thrak en die ProjeKcts) waardeer ik zelf. Eigenlijk heeft iedere periode en ieder album wel wat, sommigen doen alleen meer dan anderen.
  maandag 3 mei 2004 @ 13:51:31 #179
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_18855522
Ik ben nu net bezig met de jaren '80 periode, maar ik moet zeggen dat deze stijl me een stuk minder aanspreekt dan bijvoorbeeld de vroegste periode (tot en met favoriet "Lizard") en de 72-74 periode. Wellicht dat de jaren '90 King Crimson meer voor me doet.
  maandag 3 mei 2004 @ 13:55:36 #180
3878 Vork
Manisch creatief
pi_18855622
Ik denk dat jij Thrak iig. wel goed gaat vinden. Ik weet het eigenlijk wel zeker. Over Lizard gesproken, ik zal 'm zo eens opzetten, van 't weekend wel aangeschaft, maar nog geen tijd gehad om ernaar te luisteren.
  maandag 3 mei 2004 @ 14:06:08 #181
18413 Summoner
pi_18855862
Thrak ja, dat zei je zaterdag ook al. Ik heb er al een paar thraks van gehoord en het lijkt er inderdaad op dat ik at wel goed ga vinden. Maar eerst zijn "Beat" en "Three of a Perfect Pair" nog aan de beurt.
  maandag 3 mei 2004 @ 17:15:27 #182
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18859861
quote:
Op maandag 3 mei 2004 13:33 schreef Vork het volgende:

[..]

Als ik kijk naar wat ik zelf het meeste draai is dat toch de jaren '80 periode. zelfs TOAPP staat nog redelijk vaak op terwijl die over het algemeen wordt beschouwd als een wat minder album (zeker in vergelijking met z'n voorgangers) maar doordat er eigenlijk 3 a 4 hele sterke nummers op staan wil ik deze toch nog best vaak horen.
Welke nummers vind je dan leuk ?
Waarschijnlijk of de eerste 4 ( het meer songmatige materiaal Toapp, Model Man, Sleepless, Man with an open heart ) , of juist de 2e helft , met meer instrumentaal / ge-impriviseerd werk.

De 2e helft wordt vaak beschouwd als ' vulmarteriaal ' , maar eigenlijk vind ik het wat spannender dan de eerste helft.
quote:
Daarna komt voornamelijk de 72-74 periode met In The Wake of Poseidon en Red. Dat laatrste album ben ik eigenlijk nog niet zo heel erg lang geleden meer gaan waarderen. Als je eenmaal door het eerste nummer heen bent (hij is niet slecht, daar niet van, alleen op ten duur wat saai), dan komen de juweeltjes pas.
In The Wake of Poseidon is wat ouder (1970) , dat is meer het broertje van In the Court of the Crimson King. De albums uit 72-74 (met Bill Bruford en John Wetton) zijn Larks Tongues in Aspic, Starless and Bible Black en Red .
  maandag 3 mei 2004 @ 17:28:35 #183
3878 Vork
Manisch creatief
pi_18860155
quote:
Op maandag 3 mei 2004 17:15 schreef fripper het volgende:
Waarschijnlijk of de eerste 4 ( het meer songmatige materiaal Toapp, Model Man, Sleepless, Man with an open heart ) , of juist de 2e helft , met meer instrumentaal / ge-impriviseerd werk.

De 2e helft wordt vaak beschouwd als ' vulmarteriaal ' , maar eigenlijk vind ik het wat spannender dan de eerste helft.
Meer het songmateriaal inderdaad en het laatste nummer Larks Tongues in Aspic III (tenminste, we gaa dan even van de normale versie uit, ik heb wel zo'n schijf met van die extra's en remixen enzo, maar die zijn niet echt boeiend).
quote:
In The Wake of Poseidon is wat ouder (1970) , dat is meer het broertje van In the Court of the Crimson King. De albums uit 72-74 (met Bill Bruford en John Wetton) zijn Larks Tongues in Aspic, Starless and Bible Black en Red .
Ik was in de war, ik bedoelde ook Larks Tounges in Aspic. In The Wake op Poseidon draai ik eigenlijk zelden.
  maandag 3 mei 2004 @ 21:25:52 #184
18413 Summoner
pi_18866187
Hmmm, ik was wat teleurgesteld toen ik "Discipline" hoorde, maar ik heb hem wel leren waarderen, zij het in mindere mate dan z'n voorgangers. "Beat" vind ik nog weer een stukje minder interessant, maar daar was ik ook voor gewaarschuwd. Het wordt echt tijd dat ik "Thrak" hoor.
  maandag 3 mei 2004 @ 21:28:18 #185
3878 Vork
Manisch creatief
pi_18866265
quote:
Op maandag 3 mei 2004 21:25 schreef Summoner het volgende:
Hmmm, ik was wat teleurgesteld toen ik "Discipline" hoorde, maar ik heb hem wel leren waarderen, zij het in mindere mate dan z'n voorgangers. "Beat" vind ik nog weer een stukje minder interessant, maar daar was ik ook voor gewaarschuwd. Het wordt echt tijd dat ik "Thrak" hoor.
Dan zal Three of a Perfect Pair wel een zware kluif worden
  maandag 3 mei 2004 @ 21:37:40 #186
18413 Summoner
pi_18866531
Hehe, dat moet nog maar even wachten, want ik zie net dat ik "Earthbound" overgeslagen heb. Ik heb de albums gekocht op volgorde van de discografie van AMG en daar staat "Earthbound" niet op de juiste plek. Dus eerst die maar halen, die is toch wel onderdeel van de 30th anniversary remasters serie?
  dinsdag 4 mei 2004 @ 01:31:08 #187
14505 OProg
A Life in Music
pi_18871970
quote:
Op maandag 3 mei 2004 21:37 schreef Summoner het volgende:
Hehe, dat moet nog maar even wachten, want ik zie net dat ik "Earthbound" overgeslagen heb. Ik heb de albums gekocht op volgorde van de discografie van AMG en daar staat "Earthbound" niet op de juiste plek. Dus eerst die maar halen, die is toch wel onderdeel van de 30th anniversary remasters serie?
Earthbound is na 'Islands' uitgekomen in die bezetting. Vreemde eend gezien de kwaliteit van het spul. Live album opgenomenop Ampex-tapes op de achterkant van een Volkswagen truck en dat is wel te horen ook. Toch heeft een rouwe 'Shidzoid man' wel zijn charme.

Het album was ook altijd bagger te krijgen op CD. Wel Japan dan en bootlegs, maar hij lag normaal niet in de winkel. Ook niet direct in de remaster serie want hij kwam pas later uit dan de rest.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
  dinsdag 4 mei 2004 @ 01:34:28 #188
14505 OProg
A Life in Music
pi_18871997
quote:
Op maandag 3 mei 2004 17:15 schreef fripper het volgende:

[..]

Het begin van TOAPP is imho geweldig. Model Man is altijd een favoriet geweest maar ik heb het hele album altijd sterk gevonden en draai hem nog steeds vaker dan 'Beat'

Favoriete periode heb ik niet eig, zoiezo de eerste 7 albums maar een favo hangt van de bui af. KC is zoiezo 1 van de wenige bands waar ik met gemak 5 albums in een top 40 aller tijden zou kunnen gooien door de diepe indruk die ze maakte (INTOTCK, Lizard, (Islands ook op sommige momenten), LTIA, Red en Discipiline)
  dinsdag 4 mei 2004 @ 01:39:01 #189
18413 Summoner
pi_18872041
Okay, ik zal eens kijken binnenkort.
  donderdag 6 mei 2004 @ 20:44:08 #190
2408 MuadDib
Getrouwd!
pi_18939038
quote:
Op maandag 3 mei 2004 13:51 schreef Summoner het volgende:
Ik ben nu net bezig met de jaren '80 periode, maar ik moet zeggen dat deze stijl me een stuk minder aanspreekt dan bijvoorbeeld de vroegste periode
Vergeet niet dat de 80's incarnatie nooit bedoeld was om King Crimson te zijn. Fripp formeerde een band om weer mee te draaien in de "eredivisie van de muziekwereld". Die band heette Discipline.
Het is slechts te danken aan Goddelijke Interventie dat Fripp vond dat hij de band plots King Crimson moest noemen
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  vrijdag 7 mei 2004 @ 00:52:55 #191
18413 Summoner
pi_18945260
Interessant. Dat was een last minute decision?
  vrijdag 7 mei 2004 @ 02:29:08 #192
14505 OProg
A Life in Music
pi_18946627
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 00:52 schreef Summoner het volgende:
Interessant. Dat was een last minute decision?
Fripp had ideeen en hij begon met Bruford, LEvin en Belew Discipline. Er is ook live het 1 en ander mee gedaan (te horen op de van kwaliteit matige official bootleg Live at the Moles Club). Fripp besloot op ten duur dat de band het recht had om de naam KC te gebruiken. Mede door de manier van spelen en het feit dat het iets toe te voegen had aan de muziek.

Het excate verhaal morgen weer eens lezen in het KC boek
  vrijdag 7 mei 2004 @ 08:14:36 #193
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18948067
Hoofdstuk 9 dan maar in het boek van Eric Tamm

Maar het boek van Sid Smith is eigenlijk beter.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 11:34:00 #194
9613 Seborik
I, Voyager
pi_18951286
Hoeveel King Crimson boeken zijn er?
  vrijdag 7 mei 2004 @ 15:56:18 #195
2408 MuadDib
Getrouwd!
pi_18956186
quote:
Op vrijdag 7 mei 2004 08:14 schreef fripper het volgende:
Hoofdstuk 9 dan maar in het boek van Eric Tamm
Hey, toffe link!
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  vrijdag 7 mei 2004 @ 18:07:10 #196
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18959667
Ik heb 2 Crimson boeken in de kast staan ; die van Eric Tamm , en het boek van Sid Smith : In the court of King Crimson.

Hier is nog een linkje naar de pagina van Sid Smith.Dit boek is nog goed verkrijgbaar. Hij schrijft overigens ook vaak liner notes voor de cd's van KC.
  vrijdag 7 mei 2004 @ 18:32:39 #197
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18960266
Wat trouwens ook erg leuk is , is het boek van Tony Levin : Beyond the Bass Clef

Een stuk of 50 verhalen over oa Crimson , het geven van interviews , recepten van Curry en Carrot Cake, fietsen , Buddy Rich, John Lennon , en hoe hij bijna lid was geworden van het Mahavishnu Orchestra. En nog veel meer

Het boek is nog te koop via de website van Tony
  zaterdag 10 juli 2004 @ 19:53:22 #198
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_20536672
Trap ....

Vanavond om 24:00 het concert van NSJ op radio 4
quote:
10-07 / 4FM / vanaf 24.00 u. !! / King Crimson
Een van de hoogtepunten van het vorig jaar gehouden Nsjf was het opreden van de Engelse band King Crimson. Sinds de jaren zestig is deze groep een van de meest toonaagevende groepen uit de pop en avant-garde-rock muziek. Meestergitarist en componist Robert Fripp begon met de Engelse pop groep The League of Gentleman die later de basis vormde van King Crimson. In 1969 werd In The Court of The Crimson King een grote hit in de progressive rock kringen. Door de jaren heen ging de band door diverse personeels veranderingen en in 1974 viel de groep uit elkaar. Robert Fripp stopte met muziek maar drie jaar later was hij te horen op platen van david Bowie en peter Gabriel. In 1981 begon Fripp met een nieuwe versie van King Crimson die drie albums maakte maar in in 1984 hield de band het voor gezien. Tien jaar later blies Fripp nieuw leven in King Crimson met Yes drummer Bill Bruford, bassist Tony Levin en gitarist Adrian Belew. Anno 2004 is King Crimson nog steeds "A force to be reckoned with" King Crimson trad exact een jaar geleden op in het Paul Acket Paviljoen, met Adrian Belew - zang - gitaar; Tony Levin – bas/stick. Pat Mastelotto – drums en Robert Fripp – gitaar. De nummers die ze speelden: - The ConstruKction of Light - EleKtrik - The Power to believe - Dinosaur - One time - Red - Dangerous Curves en - Larks’ Tongues in Aspik .
Maar dan met Trey Gunn ipv Tony Levin uiteraard.

(radio 4 luisterlinkje)
  zondag 11 juli 2004 @ 00:06:34 #199
22352 Ascaroth
sitting out.
pi_20542131
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 19:53 schreef fripper het volgende:
Vanavond om 24:00 het concert van NSJ op radio 4
Nu bezig. Klinkt goed.
Ze zijn hier fameus met m'n kloten aan het rammelen.
"I call, I call your tits."
Last.fm
pi_20561748
talk? talk..! it's aaaaall talk!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')