GazGas | dinsdag 13 januari 2004 @ 11:56 |
De minimumleeftijd voor rijden op een brom- of snorfiets, gaat omhoog naar 17 jaar. In combinatie met de invoering van een kenteken kan dit jaarlijks leiden tot 28 minder doden en 1150 minder zwaargewonden.
De verhoging van de minimumleeftijd van 16 naar 17 jaar gaat naar verwachting in zodra het verplichte kenteken voor brom- en snorfietsen is ingevoerd in 2006. Volgens de minister is de leeftijd van 17 jaar niet willekeurig gekozen. In de jongste categorie bromfietsers vallen de meeste slachtoffers, waarbij deze jongeren in 65% van de dodelijke ongevallen zelf schuld hadden aan het ongeluk. Rijbewijsrevolutie Andere maatregelen uit het plan zijn: Verkeersveiligheid Er komt een onderzoek naar autorijles vanaf 17 jaar, zodat aankomend automobilisten extra rijervaring kunnen opdoen onder begeleiding van ervaren bestuurders. In 2006 wordt het huidige rijbewijs vervangen door een plastic kaart op creditcardformaat. Minder doden en gewonden Lijkt me een goed idee. Minder slachtoffers lijkt me goed. | |
Oosthoek | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:02 |
quote:Wat een toponderbouwing ![]() | |
MarkPeterse | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:02 |
Moeilijke discussie dit. Aan de ene kant maken die lui echt veel ongelukken en dat moet voorkomen worden. Ook is het eigenlijk de vraag waarom iemand van 16 eigenlijk mobiel moet zijn met zo'n brommer. School ligt immers normaal gesproken op fietsafstand. Aan de andere kant kan je wel meer van dit soort dingen aanwijzen. Het compleet afschaffen van de auto leidt bijvoorbeeld tot veel meer afname van dodelijke slachtoffers. De autorijders zijn echter VVD-stemmers, dus dat doen ze maar niet. De 16-jarige hebben echter geen stem en geen lobby, dus deze kunnen rustig geslachtofferd worden. [Dit bericht is gewijzigd door MarkPeterse op 13-01-2004 12:04] | |
Foxx2k3 | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:02 |
als ze nou een brommer en scooters en puchjes en whatever allemaal verbieden? Dan word het pas veilig (behalve dat dan die scooter kneusjes geld hebben voor een auto op hun 18e en dan gaan ze daar gevaarlijk mee doen ![]() | |
dafelix | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:05 |
De 16jarigen veroorzaken zoveel ongelukken omdat ze jongste groep zijn, lemme explain: Er zijn allemaal oversexte pubertjes die tot 16 moeten w88 en dan pas (officieel) mogen brommeren, gaan als een gek op die dingen, opvallen en vooral veel omvallen. Na een halfjaar zijn ze het brommeren zat, en zullen weer gaan bussen/fietsen. Als diezelfde oversexte pubertjes nu moeten w88 tot 17, zullen ze op DAT moment als een gek op die dingen crossen, result? Presies hetzelfde. Ik denk dat daar het probleem ligt, gewoon omdat ze de jongste groep zijn zijn daar de meeste slachtoffers | |
g1id | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:06 |
In plaats van stoer doen op hun 16de, gaan ze nu ruig doen op hun 17de. Ook zal het aantal brommers flink dalen, want dan wachten ze wel even een jaartje en kunnen ze gevaarlijk gaan rijden met 'n auto. Of dit nu weer zo'n goed idee is, ik zet er grote vraagtekens bij. Het kan niet altijd maar beter en veiliger gaan, er zullen altijd verkeersongelukken gebeuren. Zijn die regels eigenlijk in overeenstemming met het euro-parlement? Ze wilde toch het examen voor de auto vanaf 16jaar invoeren? Dat ze verplicht een helm zouden invoeren op een snorfiets kan ik nog ergens inkomen, maar ja, dan gaat iedereen brommer rijden. En laten ze die 25km/u-brommertjes links liggen. Ze moeten echt eens beter gaan nadenken over die regels, want volgens mij neemt het meer nadelen dan voordelen met zich mee. En bedenk ook dat je niet alles kunt verbieden, want dan wordt de drempel naar 'criminaliteit' erg laag gelegd. En krijg je vanzelf draaideurcriminelen. Vind je het gek als ze je voor de stomste dingen laten voorkomen. Straks is het echt zo dat voorkomen beter is dan genezen Laatste 20 jaar ging alles best goed in Nederland. Maar de economie is over de kop aan het gaan. We werken en werken maar, maar weten zelf niet meer waar we naartoe willen. Wordt misschien tijd voor een 3de wereldoorlog (lees: grote Format C:) , dan kunnen we weer alles opnieuw opbouwen en hebben we onze handen weer vol met fatsoendelijk werk. [Dit bericht is gewijzigd door g1id op 13-01-2004 12:15] | |
Oosthoek | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:12 |
Mijn god, dit belooft wel een hoogstaande discussie te worden. | |
1986-Link | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:12 |
quote:tja tis maar net wat je fietsafstand noemt, als het 5 km is het fietsafstand ja. maar ik woon in een dorp met een busverbinding die geen drol voorstelt, en het is 19 km naar mijn school, en dat noem ik nou niet echt een fietsafstand...... | |
MarkPeterse | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:16 |
quote:Hoe heb je dat de voorgaande jaren dan gedaan? En zijn er echt geen dichtbijzijndere scholen? Heb daar echt nog nooit van gehoord, zelfs in drente niet. [Dit bericht is gewijzigd door MarkPeterse op 13-01-2004 12:17] | |
pberends | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:16 |
Ze vergeten de 'wenning' van het eerste jaar. Als het naar 17 jaar gaat, zijn deze 17jarigen natuurlijk nog niet het rijden op brommers gewent. Dus het aantal doden op 17 jarige leeftijd zal stijgen. | |
Dead_nacho | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:17 |
vuile hond, ken ik nog een jaar wachten.. | |
Remi89 | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:17 |
Stelletje Hufters. Mot ik zo nog een jaar langer wachten! | |
XAXIS | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:24 |
Het gaat allemaal niet door heb ik gelezen. En ach, weet je waar de meeste ongelukken van komen? Van kinderen van 15 jaar die stiekem op hun brommer gaan rijden. En als dit verhoogd word naar 17 dan gaan al die kinderen van 16 ook gewoon stiekem rijden.. Je schuift alles een jaartje op maar de problemen blijven. | |
Lord_Vetinari | dinsdag 13 januari 2004 @ 12:25 |
Ik zou er vooral een topic over openen op Fok! Zeker als er al niet minimaal 2 topics over lopen... | |
Elgigante | dinsdag 13 januari 2004 @ 13:20 |
Het is natuurlijk een leuke goedkope smoes om het aantal verkeersongelukken bij de stelling te gooien zoals de minister dat doet. Prima, maar dat is geen geldig argument. Als je vanaf 17 een brommer mag rijden en vanaf 18 een auto, zxal dat enorm schelen in het aantal verkochtte bromfietsen, meestal worden deze gebruikt door jongeren die nog geen auto mogen rijden. De verkoopaantallen van brommers zullen wel enorm dalen als er maar een jaar verschil in leeftijdgerechtigd vervoer gaat ontstaan. Autorijders t/m 24 jaar veroorzaken ook belachelijk veel ongelukken en vele malen meer dan mensen boven die leeftijd, waarom dan ook niet de autoleeftijd verhogen naar midden 20, minister? In Europa is bepaald (helaas tellen in Nederland deze regeltjes van Brussel niet mee, zolang het in het Nadeel van de overheid en voordeel van de burger is) dat mensen vanaf 17 jaar motor mogen rijden, wij hier binnenkort brommer. Zijn ze in al die landen dan zoveel veiliger of slimmer, volwassener op die leeftijd? Nee, nergens in de wereld gebeuren er verhoudingsgewijs zo weinig ongelukken als in Nederland, maar volgens de minister is dat zelfs teveel. We draven door en hard. Het rookbeleid is al een wanprestatie, nu wordt ook het vervoer weer eens aangepakt op een ridicule wijze. Misschien moeten we binnenkort ook alcohol gaan verbieden, want dat zorgt immers voor veel ruzies, ongelukken, ziektes en narigheid dan het verkeer en roken bij elkaar opgeteld maal tien. Maar nee, mevrouw de regering rookt niet, dus dat kunnen ze aanvallen. De minister (vrouw natuurlijk) is zef tegen het feit dat haar zoontje al jarenlang om een brommer zeurt en nu hij bijna 16 is, kan ze er niet meer onderuit en probeert ze via deze wet weer een blokkade voor hem op te werpen, om haar persoonlijke vete tegen het verkeer wederom in haar voordeel te beslechtten. Alcohol gebruiken ook teveel mensen om het te gaan verbieden, dan krijgt de regering teveel weerstand en daar kunnen ze niet tegen.. Het gaat helemaal fout in dit landje en de grootste oorzaak ligt in het ontwijken van de echte problemen van mensen in de maatschappij door de overheid. | |
Kozzmic | dinsdag 13 januari 2004 @ 13:34 |
Zie eerder topic Brommer pas vanaf 17 jaar. Ik zal dat even naar POL halen, omdat het natuurlijk een politieke discussie is. Slotje dus. |