Uniek is het natuurlijk niet, in het theater wordt wel vaker van een souffleur gebruik gemaakt, maar de technische mogelijkheden maken het zo wel erg makkelijk. Ik ken meer voorbeelden trouwens. New Order maakte er op hun laatste tour ook gebruik van. Toch vreemd dat teksten van o.a Blue Monday of zelfs nog oudere Joy Division songs gewoon niet zonder geheugensteuntje gezongen kunnen worden, terwijl ze al zeker 20 jaar oud zijn.
Een aantal jaren geleden toen auto cue zijn intrede nog niet had gemaakt op het podium zag ik Shaun Ryder van de Happy Mondays heel krampachtig zoeken naar de juiste teksten. Niet zo vreemd gezien zijn excessieve drugsgebruik. Hij maakte destijds gebruik van een hele stapel handgeschreven lyricsheets, die naast de setlists op het podium waren geplakt. Het zag er erg rommelig uit, maar pastte precies en had nog wel wat charme.
Na samples, loops, sequencers en computergestuurde lichtshows, nog meer bedrog op het podium? En wie kent er nog meer bands die er gebruik van maken?
R.E.M. zanger Michael Stipe heeft soms zelfs een muziekstandaard op het podium staan met daarop de geschreven teksten.
Edit: Michael Jackson laat zelfs heel groot een spandoek boven de geluids/licht toren hangen met daarop in grote letter de plaats waar die op dat moment is
quote:Dat was me wel bekend, maar om nu gewoon echt schaamteloos je teksten te lezen en te zingen deed me meer aan een karoake show denken.
Op maandag 12 januari 2004 15:36 schreef calvobbes het volgende:
Heel veel artiesten hebben zo'n autocue, maar of ze die ook echt gebruiken is de vraag. Volgens mij is het meer een backup voor het geval ze het vergeten ofzo want vaak zat zijn ze niet eens in de buurt van dat scherm om de tekst te kunnen lezen.R.E.M. zanger Michael Stipe heeft soms zelfs een muziekstandaard op het podium staan met daarop de geschreven teksten.
Edit: Michael Jackson laat zelfs heel groot een spandoek boven de geluids/licht toren hangen met daarop in grote letter de plaats waar die op dat moment is
quote:Bij Lemmy hing dat papier zeker aan het plafond?
Op maandag 12 januari 2004 15:46 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb het vaker gezien ja. Ik denk toch dat veel bands het als geheugensteuntje gebruiken. Motörhead had het ook, maar Lemmy keek er nauwelijks op.
quote:Ik denk niet dat zijn ogen nog zķ goed zijn.
Op maandag 12 januari 2004 16:14 schreef Love Mae King het volgende:[..]
Bij Lemmy hing dat papier zeker aan het plafond?
quote:Inderdaad, die teksten hoor je niet vanaf een autocue te zingen,
Op maandag 12 januari 2004 15:38 schreef inspiral het volgende:[..]
Dat was me wel bekend, maar om nu gewoon echt schaamteloos je teksten te lezen en te zingen deed me meer aan een karoake show denken.
Een walgelijk voorbeeld van McCartney-kneuterigheid: Bij 'You Never Give Me Your Money' zong hij ondanks die autocue bij het eerste concert een regel verkeerd (hij maakte er iets van in de trant van 'this is the bit where i dont know the words...') en het publiek vond t prachtig. En ja hoor, bij ieder volgend concert maakte hij precies dezelfde fout, om maar lekker dat applaus binnen te halen. Het was een mooi concert in het Gelredome, maar dat moment was toch wel een afknapper.
Ook zoals die gozer hiervoor beschrijft dat 'ie afknapte op McCartney's actje... tsja, ik vind het echt niet zo erg als er een geprogrammeerd grapje in zit, want ik had wel een heel erg leuke avond en das waar het wat mij betreft gewoon om gaat.
quote:Dat kwam omdat ik van de Amerikaanse tour al de CD/DVD had geluisterd, waar het grapje opstond. Op een McCartney-fan-forum had ik al van Amerikanen gehoord dat ie het elk optreden weer deed. Ik had er dus al over nagedacht, en had besloten dat ik het een flauw grapje vond. Ik voelde hem ontzettend aankomen, en ja hoor. Het heeft niet mijn hele avond verpest, als je dat soms dacht... Het blijft toch McCartney.
Op maandag 12 januari 2004 17:09 schreef Tijn het volgende:
Ook zoals die gozer hiervoor beschrijft dat 'ie afknapte op McCartney's actje... tsja, ik vind het echt niet zo erg als er een geprogrammeerd grapje in zit, want ik had wel een heel erg leuke avond en das waar het wat mij betreft gewoon om gaat.
De volgende x ga ik me meer laten verrassen, ik kende ook de hele setlist al uit mn kop enzo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |