abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 januari 2004 @ 15:33:25 #1
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_16186500
Gisteren zat ik naar WDR Rockpalast te kijken en zag daar Limp Dickshit optreden. Op zich al erg genoeg, maar tot mijn grote verbazing zag ik dat Fred D zijn teksten gewoon stond te zingen met zijn ogen strak gericht op de auto-cue die naast de stagemonitor opgesteld stond. Nu heb ik onlangs meer en meer van die machines op het podium gezien en ik moet eerlijk toegeven dat ik er wel een beetje van afknap. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat artiesten, die toch dagelijks hun ding doen, niet in staat zijn hun eigen repertoire uit hun hoofd kennen? De gemiddelde fan kent zelfs de teksten.

Uniek is het natuurlijk niet, in het theater wordt wel vaker van een souffleur gebruik gemaakt, maar de technische mogelijkheden maken het zo wel erg makkelijk. Ik ken meer voorbeelden trouwens. New Order maakte er op hun laatste tour ook gebruik van. Toch vreemd dat teksten van o.a Blue Monday of zelfs nog oudere Joy Division songs gewoon niet zonder geheugensteuntje gezongen kunnen worden, terwijl ze al zeker 20 jaar oud zijn.

Een aantal jaren geleden toen auto cue zijn intrede nog niet had gemaakt op het podium zag ik Shaun Ryder van de Happy Mondays heel krampachtig zoeken naar de juiste teksten. Niet zo vreemd gezien zijn excessieve drugsgebruik. Hij maakte destijds gebruik van een hele stapel handgeschreven lyricsheets, die naast de setlists op het podium waren geplakt. Het zag er erg rommelig uit, maar pastte precies en had nog wel wat charme.

Na samples, loops, sequencers en computergestuurde lichtshows, nog meer bedrog op het podium? En wie kent er nog meer bands die er gebruik van maken?

I hate to be loved, but I need to feel wanted || [url=http://www.barflyonline.co.uk/]Barfly[/url], best unsigned UK band around
pi_16186614
Heel veel artiesten hebben zo'n autocue, maar of ze die ook echt gebruiken is de vraag. Volgens mij is het meer een backup voor het geval ze het vergeten ofzo want vaak zat zijn ze niet eens in de buurt van dat scherm om de tekst te kunnen lezen.

R.E.M. zanger Michael Stipe heeft soms zelfs een muziekstandaard op het podium staan met daarop de geschreven teksten.

Edit: Michael Jackson laat zelfs heel groot een spandoek boven de geluids/licht toren hangen met daarop in grote letter de plaats waar die op dat moment is

maandag 12 januari 2004 @ 15:38:45 #3
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_16186684
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:36 schreef calvobbes het volgende:
Heel veel artiesten hebben zo'n autocue, maar of ze die ook echt gebruiken is de vraag. Volgens mij is het meer een backup voor het geval ze het vergeten ofzo want vaak zat zijn ze niet eens in de buurt van dat scherm om de tekst te kunnen lezen.

R.E.M. zanger Michael Stipe heeft soms zelfs een muziekstandaard op het podium staan met daarop de geschreven teksten.

Edit: Michael Jackson laat zelfs heel groot een spandoek boven de geluids/licht toren hangen met daarop in grote letter de plaats waar die op dat moment is

Dat was me wel bekend, maar om nu gewoon echt schaamteloos je teksten te lezen en te zingen deed me meer aan een karoake show denken.
I hate to be loved, but I need to feel wanted || [url=http://www.barflyonline.co.uk/]Barfly[/url], best unsigned UK band around
  maandag 12 januari 2004 @ 15:46:58 #4
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_16186970
Ik heb het vaker gezien ja. Ik denk toch dat veel bands het als geheugensteuntje gebruiken. Motörhead had het ook, maar Lemmy keek er nauwelijks op.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_16187951
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:46 schreef Witchfynder het volgende:
Ik heb het vaker gezien ja. Ik denk toch dat veel bands het als geheugensteuntje gebruiken. Motörhead had het ook, maar Lemmy keek er nauwelijks op.
Bij Lemmy hing dat papier zeker aan het plafond?
.:. "I've got feelings, just like you" .:.
  maandag 12 januari 2004 @ 16:16:05 #6
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_16188027
quote:
Op maandag 12 januari 2004 16:14 schreef Love Mae King het volgende:

[..]

Bij Lemmy hing dat papier zeker aan het plafond?

Ik denk niet dat zijn ogen nog zķ goed zijn.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 12 januari 2004 @ 16:17:57 #7
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_16188109
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:38 schreef inspiral het volgende:

[..]

Dat was me wel bekend, maar om nu gewoon echt schaamteloos je teksten te lezen en te zingen deed me meer aan een karoake show denken.

Inderdaad, die teksten hoor je niet vanaf een autocue te zingen,
die hoor je gewoon te playbacken, toch ?
zzz
pi_16188161
Andre Hazes is er ook wild van
Yo, Willie. Burn the cat
  maandag 12 januari 2004 @ 16:20:19 #9
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_16188204
Paul McCartney had t op zijn toernee van 2002/2003 ook. Maakt toch niet zo veel uit, als je niet de hele tijd naar dat ding aan het staren bent, dan valt het helemaal niet op. En je maakt minder fouten, dat lijkt me nog storender.

Een walgelijk voorbeeld van McCartney-kneuterigheid: Bij 'You Never Give Me Your Money' zong hij ondanks die autocue bij het eerste concert een regel verkeerd (hij maakte er iets van in de trant van 'this is the bit where i dont know the words...') en het publiek vond t prachtig. En ja hoor, bij ieder volgend concert maakte hij precies dezelfde fout, om maar lekker dat applaus binnen te halen. Het was een mooi concert in het Gelredome, maar dat moment was toch wel een afknapper.

Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_16188235
die gast van limb bizkit is ook niet helemaal intelligent...
Maar evengoed is het erg
  maandag 12 januari 2004 @ 17:05:59 #11
54847 inspiral
poor misguided fool
pi_16190120
Dat bleek des te meer tijdens de uitvoering van een cover van Faith van George Micheal. Eerst las hij de auto cue nog, maar toen hij naar de voorkant van het podium liep raakte hij na twee zinnen de tekst al kwijt. Om vervolgens in lalala te vervallen. Triest
  maandag 12 januari 2004 @ 17:09:06 #12
12221 Tijn