abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 januari 2004 @ 17:26:10 #1
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16157578
Hallo,
Jullie zien mij misschien niet zo vaak posten hier in c&h maar ook ik heb interresse in de historie en dan zoals zovelen met name de eerste en tweede wereldoorlog. Ik ben dan ook al een keer met Yvonne naar Ieperen geweest en ik moet zeggen dat het zéér indrukwekkend was!
Nu was ik net wat aan het surfen en kwam deze site tegen en met name dit stuk stond me wel aan. Na even bij Yvonne geinformeerd te hebben of het een leuk idee om daar een meet over/in/op te houden ben ik gaan uitzoeken welke plaatsen het leukste zouden zijn om te bezoeken.
Helaas zijn sommige forten alleen mbv een gids van binnen te bezoeken maar ik denk dat me dat wel waard is. Ook is het zo dat deze op bepaalde tijden maar beschikbaar zijn maar heb ik toch geprobeerd een beetje omheen te plannen.

De volgende forten zouden mijn persoonlijke keuze zijn ivm beschikbaarheid rondleidingen & de tijden daarvan. Ook heb ik gekozen voor de forten in en om Antwerpen omdat deze goed bereikbaar zijn vanuit Nederland en naar elkaar toe.

[
-1
Breendonk - Het Fort
link : http://www.breendonk.be

beschrijving :

Oorsprong

Het fort Breendonk is een vesting in 1906 opgetrokken. Het maakte deel uit van een vestinggordel rond Antwerpen, tussen de forten van Liezele ten westen en Waelhem ten oosten. Het is omringd met een brede watergracht en de gebouwen waren begraven onder de daaruit uitgedolven aarde.

Het beleg van 1914

Op 4 augustus 1914 werd België overvallen door het leger van de Kaizer. Voornamelijk bezorgd om Parijs zo spoedig mogelijk te bereiken keerde het Duitse leger zich met alle macht naar het zuiden en beperkte zich Antwerpen af te schermen. Pas op 9 september gaf het Duitse hoofdkwartier generaal Beseler bevel Antwerpen in te nemen : de belegeringsartillerie was door de val van Namen en Maubeuge vrijgekomen. Op 28 september begon het beschieten van de forten. Breendonk werd voor het eerst beschoten op 1 oktober door geschut opgesteld, 8 tot 9 km buiten bereik van zijn eigen artillerie. De val van Sint-Kathelijne-Waver en van Lier opende een bres die toeliet om Breendonk langs het oosten om te trekken. Op 1, 6 en 8 oktober vielen er op het fort Breendonk 563 mortiergranaten van 305. De bevelhebber van het fort, Weyns, werd dodelijk getroffen op zijn post. Pas op 9 oktober, nadat de val van Antwerpen voltrokken was, gaf het fort zich over. De trots der overlevenden was begrijpelijk. In 1926 hebben zij een bronzen herinneringsplaat aangebracht links van de uitvalpoort.

De tijd tussen de beide wereldoorlogen

Na de bevrijding, in 1918, werd het fort af en toe gebruikt door het Belgisch leger om er troepen in onder te brengen. Toen men zich later moest voorbereiden op een gebeurlijke nieuwe oorlog stelde men vast dat de forten van de vestinggordel van Antwerpen, waarvan sommige erg gehavend werden in 1914, niet vatbaar waren voor aanpassing aan een modern verdedigingsstelsel. Breendonk werd verkozen als gebeurlijke verblijfplaats van de Koning en van het A.H.K. in geval van vijandelijke invasie.

Het Algemeen Hoofdkwartier van 1940

Op 10 mei 1940, om half negen �s morgens kwam Koning Leopold III, opperbevelhebber van het leger, in Breendonk aan. Vooraf hadden reeds de eerste elementen van het hoofdkwartier en het hoofd van de Generale Staf de plaats bereikt. Het is van daar dat de Koning op 10 mei zijn toespraak tot het land richtte. Het is daar ook dat hij de bevelhebbers van het zevende Franse leger en van de Britse krijgsmachten, respectievelijk op de rechte en linker r flanken van het Belgisch leger opgesteld, ontvangen heeft, evenals generaal Billotte, bevelhebber van de Leger Groep Noord waaraan het Belgisch leger toegevoegd werd vanaf 12 mei.
Op 16 mei gaf generaal Billotte het bevel de verdedigingslijn Antwerpen-Namen prijs te geven omdat zij onhoudbaar geworden was door de doorbraak bij Sedan.
Op 16 mei, rond middernacht verliet het hoofd van de Generale Staf het fort. Op 17 mei, in de namiddag werd het geheel van het A.H.K. verplaatst naar de omgeving van Gent.

Het S.S. kamp

Het fort Breendonk betrekt een begunstigde ligging. De verbindingsmogelijkheden lagen aan de grond van zijn keuze als A.H.K. Om dezelfde redenen besloot de vijand er een gevangenkamp van te maken. Zijn opdracht bestond erin gevangenen te ontvangen die bestemd waren om later gedeporteerd te worden. Spoedig werd het fort een bastion van de Gestapo in bezet België, een baken van het schrikbewind dat ernaar streefde ieder verzet in het land te verlammen.
Het uitzicht van Breendonk zou spoedig veranderen : de gevangenen moesten eerst rondom het fort een versperring van prikkeldraad aanbrengen. Vervolgens moesten zij de aanzienlijke hoeveelheid aarde, waaronder de gebouwen bedolven lagen, verwijderen, binnenplaatsen aanleggen en de grachtwallen aanzienlijk verhogen.

rondleiding : alle tijdem mbv een audiogids
kosten : Individueel:6 � / pers.
Groep (20 pers): 5 � / pers.

Luchtfoto Royal Airforce 1942

- 2
FORT LIEZELE vzw
link : http://users.pandora.be/bart.van.bulck/begin.htm

omschrijving :

In 1906 werd er beslist tot de bouw. Het fort behoorde tot de grote verdedigingsgordel rond Antwerpen, die van de stad één van de grootste vestingen van Europa maakte. Nadat de werken door de firma Bolsée waren uitgevoerd, stonden er in een straal van 20 km meer dan dertig forten en veldschansen.

In augustus 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit. De Belgische forten waren niet opgewassen tegen de Duitse artillerie. De forten van Walem en Sint-Katelijne-Waver werden na enkele dagen beschieting overgegeven. Dit was het sein voor de volledige instorting van het verdedigingssysteem te Antwerpen. De andere forten werden door de omtrekkende beweging van het Duitse leger totaal geïsoleerd.

Op 10 oktober 1914 leverde commandant Fiévez het fort van Liezele over aan de Duitse onderhandelaars.

Na de Eerste Wereldoorlog werd het fort van Liezele van 1920 tot 1924 aangewend als kazerne. Daarna bleef het tot 1939 zonder werkelijke bestemming tot het werd ingericht als infanteriesteunpunt in de Tweede Wereldoorlog.

Rondleidingen : om 15.00h
kosten : Het fort is eveneens geopend op feestdagen vanaf 13u30. De toegang is gratis en voor een rondleiding op zondag betaalt U slechts 2,5 Euro per persoon of, kinderen van 12 tot 7 jaar betalen 1,25 Euro en voor kinderen jonger dan 7j. is de rondleiding gratis. Voor groepsrondleidingen betaalt U 2,5 Euro voor een volwassene, kinderen tot 7 jaar bekomen gratis toegang en kinderen van 7 tot 12 jaar betalen slechts 1,25 Euro. Voor een groepsrondleiding kleiner dan 10 personen wordt er een forfait bedrag aangerekend van 25 Euro.

Met deze 3 forten zouden we een mooie indeling kunnen maken van een uur of 2 per fort met eventueel nog ergens in Antwerpen lekker iets eten. Dus welke mensen zouden er interresse hebben om mee te gaan, het liefst minimaal tien aangezien dit verplicht is voor 1 van de rondleidingen.
Qua datum heb ik aan Juni zitten denken omdat dat lekker net na al die vrije dagen ligt en nog voor de grote vakanties waarin niemand kan. Qua zater of zondag maakt het mij niet veel uit alhoewel zondag voor sommigen beter uitkomt ivm werken op zaterdag.
Dus de mogelijke weekenden

Inmiddels is de datum bekend

20 juni

[ Bericht 1% gewijzigd door Natalie op 11-05-2004 13:50:41 (-edit- op verzoek van TS, datum op 20 juni) ]
  Admin zondag 11 januari 2004 @ 21:13:12 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16165941
Ja, leuk plan dit!!!

Ik wilde al een hele tijd al naar Fort Breendonk.

Ik ga mee, iteejer gaat mee,
zijn er al 2

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 11 januari 2004 @ 21:17:17 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16166082
*terugvindpost, klinkt erg aantrekkelijk
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zondag 11 januari 2004 @ 21:37:43 #4
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16166825
3 dus met mij erbij
  zondag 11 januari 2004 @ 21:53:45 #5
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_16167431
Als je forten in de omgeving van Antwerpen gaat bezoeken moet je mijns inziens Fort Lillo niet vergeten. Dit is een oud vestingstadje dat nog steeds redelijk lijkt op 'hoe het ooit geweest moet zijn.' Het stadje binnen de vestingmuren is nog intact en ook de kazerne ligt er nog. Wat echter vooral tot de verbeelding spreekt is de ligging: het fort ligt tussen de zware industrie en de grote dokken van de Antwerpse haven, met op de andere oever de kerncentrale van Doel om het af te maken. Na een rit over een tweebaanssnelweg, die een vrijstaat voor vrachtwagenchauffeurs lijkt, is dit in het groen verstopte fort een haast surrealistische ervaring.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 12 januari 2004 @ 01:13:51 #6
959 opa
De man met de witte shawl
pi_16173552
4
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  maandag 12 januari 2004 @ 09:20:39 #7
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16177224
Alleen de datum nog, ik stel voor 19 juni dan kan ik namelijk z.s.m. al reserveren voor die ene rondleiding.
  woensdag 14 januari 2004 @ 07:42:20 #8
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16243834
oh ja mijn vrouw ging ook mee, 5 dus al, wie meer?
  Admin donderdag 15 januari 2004 @ 10:35:18 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16277665
Mega trap.

Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_16282473
Klinkt hartstikke goed
't Is natuurlijk wel een heel eind vanaf Assen-city, maar afstand is te overbruggen. 't Is immer een weekend, en geen dag.

Toch kan ik nog niet met zekerheid zeggen dat ik aanwezig kan zijn. Ik doe liever geen beloftes die ik niet kan houden... maar áls ik kan, dan kom ik.

(Un)masking for the greater good.
pi_16301539
eben emael is niet echt in de buurt van `t aantwaarpse maar zeker en vast en heel erg aan te bevelen

en als tis niet echt een fort maar in willemstad is een een gaaf wo2 bunker complex(haven verdediging, lekker veel kazematten en munitie opslagbunkers en zo)

Zeker de moeite waard van het bekijken en ligt wel enigzins op de lijn Dordrecht antwerpen (bij Steenbergen afslaan)

de groenten van een oude bekende

mackensen

als liegen zeer deed, lag jij nu te creperen
  Admin vrijdag 16 januari 2004 @ 00:13:40 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16302227

vrijdag 16 januari 2004 @ 07:41:12 #13
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16305759
quote:
Op donderdag 15 januari 2004 23:50 schreef mackensen het volgende:
eben emael is niet echt in de buurt van `t aantwaarpse maar zeker en vast en heel erg aan te bevelen

en als tis niet echt een fort maar in willemstad is een een gaaf wo2 bunker complex(haven verdediging, lekker veel kazematten en munitie opslagbunkers en zo)

Zeker de moeite waard van het bekijken en ligt wel enigzins op de lijn Dordrecht antwerpen (bij Steenbergen afslaan)

de groenten van een oude bekende

mackensen

is er ook 1 om in het achterhoofd te houden maar ik moet vanuit net niet Limburg komen dus net een beetje een andere kant
pi_16328130
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 07:41 schreef Magneet het volgende:

[..]

is er ook 1 om in het achterhoofd te houden maar ik moet vanuit net niet Limburg komen dus net een beetje een andere kant

dan ligt eben emael zowat in je achteruin

als liegen zeer deed, lag jij nu te creperen
  zaterdag 17 januari 2004 @ 04:13:21 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_16335153
Fuck it, ik zeg ja.

De datum maakt me niet uit, dat vrij nemen is wel te regelen. Tegen die tijd zal ik m'n nieuwe camera ook wel onder knie hebben

Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 08:50:42 #16
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16335896
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 23:16 schreef mackensen het volgende:

[..]

dan ligt eben emael zowat in je achteruin

net-niet NL limburg dus hé NO Brabant dus maar luik ben ik idd binnen no-time. Ik heb in eerste instantie zitten twijfelen tussen luik & antwerpen maar Antwerpen klonk me beter in de oren
  zaterdag 17 januari 2004 @ 09:48:33 #17
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16336125
* Natalie is gek op forten!

Maar rond de data die genoemd wordt, komt mijn vriend terug naar Nederland. Natuurlijk wil ik erbij zijn om hem te verwelkomen.

Ik kan pas zeggen of ik kan, als er een datum is vastgesteld.

Admin zaterdag 17 januari 2004 @ 09:59:45 #18
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16336193
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 09:48 schreef Natalie het volgende:
* yvonne is gek op forten!

Maar rond de data die genoemd wordt, komt mijn vriend terug naar Nederland. Natuurlijk wil ik erbij zijn om hem te verwelkomen.

Ik kan pas zeggen of ik kan, als er een datum is vastgesteld.

Hij gaat gewoon mee

zaterdag 17 januari 2004 @ 10:35:36 #19
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16336419
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 09:59 schreef yvonne het volgende:

Hij gaat gewoon mee

We slepen hem gewoon mee, yvonne
  zaterdag 17 januari 2004 @ 12:12:54 #20
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16337835
oh ja 3 hoeft ook niet per sé, als we er twee doen hebben de mensen die van verder afkomen meer tijd om te komen en kunnen we misschien gewoon meer tijd aan die 2 besteden want nu zitten we op 2 á 2 1/2 uur per fort en die rondleidingen duren soms alleen al 2 uur.
  Admin zaterdag 17 januari 2004 @ 12:38:29 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_16338330
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 12:12 schreef Magneet het volgende:
oh ja 3 hoeft ook niet per sé, als we er twee doen hebben de mensen die van verder afkomen meer tijd om te komen en kunnen we misschien gewoon meer tijd aan die 2 besteden want nu zitten we op 2 á 2 1/2 uur per fort en die rondleidingen duren soms alleen al 2 uur.
Ik denk dat 2 meer dan zat is, anders veslapt je aandacht
EN we willen belgisch bier proeven natuurlijk

zaterdag 17 januari 2004 @ 17:04:51 #22
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16344246
Dan doen we fort Breendonk en liezele, dan hoeven we namelijk niet te reserveren
  Moderator woensdag 21 januari 2004 @ 11:07:41 #23
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_16452154
Klinkt heel interessant.

De gekozen data zijn alleen nog zo ver weg, dat ik het moeilijk vind om al definitief toe te zeggen.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_16452807
Waar ik zelf nog niet geweest ben, maar ook wel aardig lijkt is Fort Liefkenshoek, op de Linkeroever, thv de Liefkenshoektunnel dus. Misschien ook wel ``to be visited``?
Kijk ook voor meer info op http://www.afsnet.be/beveren/fort_liefkenshoek.htm
  woensdag 21 januari 2004 @ 13:14:14 #25
33169 Magneet
Magnetic Enhanced
pi_16455604
quote:
Op woensdag 21 januari 2004 11:34 schreef -Carioca- het volgende:
Waar ik zelf nog niet geweest ben, maar ook wel aardig lijkt is Fort Liefkenshoek, op de Linkeroever, thv de Liefkenshoektunnel dus. Misschien ook wel ``to be visited``?
Kijk ook voor meer info op http://www.afsnet.be/beveren/fort_liefkenshoek.htm
dat had inderdaad ook gekunnen maar mij persoonlijk gaat het om de forten die actief gebruikt zijn en gebouwd voor de eerste wereldoorlog
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')