abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16123611
Op welke manier kun je geld verdienen aan dalende huizenprijzen? Bestaat er zoiets als een put-optie constructie maar dan op de huizenprijzen?
  zaterdag 10 januari 2004 @ 11:40:55 #2
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_16123618
sinds wanneer dalen de huizen prijzen?
reach out and touch faith
pi_16123625
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 11:40 schreef ozzyat105 het volgende:
sinds wanneer dalen de huizen prijzen?
Sinds enkele maanden, nu nog antwoord op m'n vraag
  zaterdag 10 januari 2004 @ 11:42:55 #4
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_16123637
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 11:41 schreef Sipkema het volgende:

[..]

Sinds enkele maanden, nu nog antwoord op m'n vraag

bron?
  zaterdag 10 januari 2004 @ 11:44:42 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_16123652
En wat stel je je daar bij voor? Dat jij iemand toezegt dat-ie over 3 jaar een bepaald huis voor een bepaald bedrag van je mag kopen, en dat je hoopt dat de marktwaarde tegen die tijd lager is, maar dat je grote kans hebt dat je een ton bij mag leggen ?
censuur :O
  zaterdag 10 januari 2004 @ 11:46:00 #6
37252 Miwe
Wat mot je?
pi_16123668
Je moet gewoon NU je huis verkopen en over een paar jaar koop je het terug voor minder. Tis ff doorbijten die paar jaar in die kartonnen doos, maar dan heb je wel lekker verdiend.
pi_16123697
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 11:42 schreef ozzyat105 het volgende:

[..]

bron?

www.dehypotheker.nl
www.rtlz.nl

Gemiddelde koopprijs gezakt voor appartementen 2% en eengeziswoningen 0.5% (november t.o.v. okober 2003) December is nog niet bekend, maar het zal je niet verrassen dat de daling gewoon doorzet.

En nu niet meer zeuren, ik wil gewoon antwoord op m'n vraag.

pi_16123734
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 11:46 schreef Miwe het volgende:
Je moet gewoon NU je huis verkopen en over een paar jaar koop je het terug voor minder. Tis ff doorbijten die paar jaar in die kartonnen doos, maar dan heb je wel lekker verdiend.
Is inderdaad een optie, tijdelijk huren
  zaterdag 10 januari 2004 @ 11:52:11 #9
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_16123775
Anderen verwachten daarentegen een stabilisatie totdat de huizenprijzen weer een 'normaal' niveau hebben bereikt. De woningschaarste is volgens hen namelijk zo groot dat een daling is uitgesloten.

Het is maar net wat je eruit haalt he

pi_16123794
gemiddeld dalen de prijzen misschien iets, maar gezien de schaarste zou ik er niet op willen gokken dat je er ook maar iets aan kan verdienen
  zaterdag 10 januari 2004 @ 11:54:27 #11
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_16123827
Wat er bedoeld wordt is dat je op een gunstig moment een huis koopt, want na een daling van huizenprijzen komt altijd weer een periode van hoge prijzen. Als je koopt op een moment dat de prijs laag is is dat gunstig, zeker wanneer je over een langere periode je huis weer wilt verkopen, want dan is de kans groot dat de huizenprijzen weer hoger zijn.
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_16123922
Maar bestaan er geen belegingsprodukten waarmee je geld kunt vedienen op dalende huizenprijzen. Zelf huur ik namelijk dus met m'n huis kan ik niet veel doen
pi_16124627
Je kunt natuurlijk best wel op de beurs wat klungelen met onroerendgoed-fondsen, maar tussen de waarde van een Rodamco en de waardeontwikkeling van een flatje zit nogal wat verschil.

Je kan denk ik beter inspelen op neveneffecten: dus op de redenen waarom jij verwacht dat de huizenmarkt gaat dalen (rentestijging bijvoorbeeld) of de effecten daarvan (het zal de koers van meneer ABN geen goed doen).

When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  zaterdag 10 januari 2004 @ 14:22:36 #14
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_16127084
quote:
Je kunt natuurlijk best wel op de beurs wat klungelen met onroerendgoed-fondsen, maar tussen de waarde van een Rodamco en de waardeontwikkeling van een flatje zit nogal wat verschil.
Er staat gigantisch veel commercieel vastgoed leeg. Tot 2008 wordt hier geen verandering in verwacht. Wat denk je wat dat gaat doen met de te verwachten huuropbrengsten?
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_16127521
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 14:22 schreef csar het volgende:

[..]

Er staat gigantisch veel commercieel vastgoed leeg. Tot 2008 wordt hier geen verandering in verwacht. Wat denk je wat dat gaat doen met de te verwachten huuropbrengsten?

Ik ontken die trend niet; er zit alleen een wereld van verschil tussen commercieel vastgoed (en ook de categorieen daarbinnen) en de woningmarkt.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_16127783
quote:
En nu niet meer zeuren, ik wil gewoon antwoord op m'n vraag.
Ik zou 's beginnen met een beetje vriendelijk doen tegen andere mensen, die wellicht antwoord kunnen geven op je vraag... 'niet zeuren', 'willen'...

Om toch nog maar weer ontopic te blijven; probeer 't eens met vastgoedfondsen. En dat dan gewoon intikken in Google ofzo.

pi_16128389
quote:
Anderen verwachten daarentegen een stabilisatie totdat de huizenprijzen weer een 'normaal' niveau hebben bereikt. De woningschaarste is volgens hen namelijk zo groot dat een daling is uitgesloten.
Onzin natuurlijk, want ook al is de potentiële vraag er wel, de huizenkoper van nu kan gewoon minder bieden dan voorheen:
  • oplopende werkloosheid, loonbevriezingen
  • afschaffing door werkgevers van bonussen, auto's v.d. zaak, kinderopvang, e.d. (hierdoor koopkrachtdaling en minder tweeverdieners)
  • minder bereidheid van banken om riskant hoge hypotheken te verstrekken
  • conservatiever leengedrag consument, die onzeker is over zijn financiële toekomst en zich vaak al teveel in de schulden heeft gestoken.
  • Als ook nog eens de rente flink op zou lopen, wat nu nog onwaarschijnlijk is maar over een paar jaar misschien niet meer, zou dat helemaal een forse weerslag hebben op de huizenprijzen.

zaterdag 10 januari 2004 @ 16:15:54 #18
    28167 matthijst
    In a New York State of Mind
    pi_16129893
    Meen van de week gelezen te hebben dat het in Amerika ook klote gaat met de huizenmarkt; mensen zijn fijn bezig geweest hun creditcardjes te maxxen, hebben die afbetaald met een hypotheekverhoging en zitten nu in de problemen door een slechte economie in combinatie met werkeloosheid. Ik snap niet dat het hier nog steeds "goed" gaat met de huizenmarkt, al is dit jaar het aantal keer dat gebruik is gemaakt van de NHG wel verdubbeld t.o.v. vorig jaar en is pas bewezen dat makelaars huizen na een korte tijd weer even van de markt halen, om zo de doorlooptijd kunstmatig hoger te laten lijken dan hij in werkelijkheid is (en te doen alsof huizen voor de vraagprijs weggaan)....
    Ik snap d'r echt geen fuck van: huizen van 5 jaar oud gaan weg voor hetzelfde in euro's als ze in guldens gekost hebben....
    Als startende tweeverdiener word ik er niet vrolijk van om nu een huis te kopen waarmee je meteen aan je maximale hypotheek zit, met het risico dat de huizen de komende paar jaar niet veel meer waard worden, waardoor je tegen die tijd net je kosten koper terug verdient... en je uiteraard voor lange tijd aan je "kleine" huisje vast zit. Wat is er gebeurd met de tijden van eind jaren '90, toen je voor 300.000 gulden een huis kon kopen, er 7 jaar in blijven wonen en vervolgens een duurder huis terugkopen zonder aan je volledige max te zitten?
    Haters everywhere but I don't really care.
    pi_16129959
    De daling van de huizenprijzen is al weer zo goed als verledentijd geloof ik.

Volgens mij is er gewoon geen betere investering dan een koopwoning.

And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
    pi_16130187
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2004 11:52 schreef ozzyat105 het volgende:

Het is maar net wat je eruit haalt he

Feit is dat de huizenprijzen dalende zijn. Jij vroeg een bron, die gaf ik je. Dat jij dan met verwachtingen komt, tja Overigens, die stabilisatie die NVM verwacht neem ik een stuk minder serieus dan de daling van 20% die De Nederlandse Bank en ING verwachten.
    pi_16130315
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2004 16:19 schreef ondeugend het volgende:
    De daling van de huizenprijzen is al weer zo goed als verledentijd geloof ik.

Volgens mij is er gewoon geen betere investering dan een koopwoning.

Volgens mij is de daling net een paar maandjes op gang. Lijkt mij dat mensen die pas een huis hebben gekocht, dit de komende 10 jaar nooit met winst kunnen verkopen. Voor mensen die een hypotheek op 2 salarssien hebben afgesloten(altijd dom) gaat dat gigantische problemen opleveren, tenzij ze geen kinderen willen.
      zaterdag 10 januari 2004 @ 16:39:26 #22
    65762 ozzyat105
    rock&roll high school
    pi_16130425
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2004 16:35 schreef Sipkema het volgende:

[..]

Volgens mij is de daling net een paar maandjes op gang. Lijkt mij dat mensen die pas een huis hebben gekocht, dit de komende 10 jaar nooit met winst kunnen verkopen. Voor mensen die een hypotheek op 2 salarssien hebben afgesloten(altijd dom) gaat dat gigantische problemen opleveren, tenzij ze geen kinderen willen.

Dit laatse is echt onzin! Dit zijn de woorden van een echte pessimist
      zaterdag 10 januari 2004 @ 16:45:16 #23
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_16130572
    Ik zie niet direct een makkelijke manier om hiervan te profiteren, maar als ik een koophuis had zou ik nu wel direct cashen en later voor de helft terugkopen.

Een methode is misschien om short te gaan in bouwfondsen.
    En dan zijn er nog de onroerendgoed fondsen, maar dat gaat vooral om kantoorruimte en dat is een wat andere markt.

Weer een andere indirecte manier is gewoon short gaan in de AEX. Huizenmarkt en aandelenmarkt zijn sterk gecorreleerd, zij het dat de huizenmarkt in het algemeen een paar jaar achterloopt op de aandelenmarkten.
    Vooral nu kun je een sterk effect verwachten omdat er veel mensen aandelen hebben gefinancierd met een hypotekaire lening.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_16132329
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2004 16:39 schreef ozzyat105 het volgende:

[..]

Dit laatse is echt onzin! Dit zijn de woorden van een echte pessimist

Ik zie het inderdaad zeer sober in voor die categorie, maar denk toch dat je het beter realistisch dan pessimistisch kunt noemen.
    pi_16136110
    quote:
    Op zaterdag 10 januari 2004 16:45 schreef SeLang het volgende:
    Ik zie niet direct een makkelijke manier om hiervan te profiteren, maar als ik een koophuis had zou ik nu wel direct cashen en later voor de helft terugkopen.
    Kan, maar dan loop je wel veel risico, omdat je maar in één huis belegt
    quote:
    Een methode is misschien om short te gaan in bouwfondsen.
    En dan zijn er nog de onroerendgoed fondsen, maar dat gaat vooral om kantoorruimte en dat is een wat andere markt.
    Dit lijkt mij het beste idee. Ik denk alleen wel dat je dan een probleem kan krijgen als de inflatie gaat stijgen, dan zullen de (Nederlandse) vastgoedfondsen ook weer gaan stijgen.

Ik weet zo niet hoe je short kan gaan in de inflatie. SeLang, weet jij dat?

quote:
    Weer een andere indirecte manier is gewoon short gaan in de AEX. Huizenmarkt en aandelenmarkt zijn sterk gecorreleerd, zij het dat de huizenmarkt in het algemeen een paar jaar achterloopt op de aandelenmarkten.
    Vooral nu kun je een sterk effect verwachten omdat er veel mensen aandelen hebben gefinancierd met een hypotekaire lening.
    Er is misschien wel enige correlatie van de AEX met de huizenmarkt, maar ik denk dat die veel te laag is om met succes te kunnen speculeren op de ontwikkeling van de huizenprijs. Een extra risico is nog dat je dan short zult moeten gaan, en dat aandelen eerder de neiging hebben om te stijgen dan te dalen.
    Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de wet van Hofstadter.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')