Nu sta ik eigenlijk met stomheid geslagen dat zo'n school er nog niet was! Want we hebben allerlei aparte scholen voor lagerbegaafden, maar hoogbegaafden, die ook op een andere manier leren en niet "gewoon super slim zijn", zaten dus tot nu toe altijd in het normale onderwijs.
Waarom zou dat zijn?
quote:Omdat men een bepaalde norm heeft gesteld voor haalbaar onderwijs.
Op vrijdag 29 juni 2001 12:31 schreef sataN het volgende:
Waarom zou dat zijn?
Wellicht ging men er vanuit dat hoogbegaafden die zonder problemen zouden halen (onterecht), en dat daarvoor dus niets extra's hoefde te worden gedaan.
Mensen die die norm niet haalden krijgen dus wel speciaal onderwijs.
Jammer idd dat 'mogelijk extra potentieel' niet verder begeleid werd.
V.
Stom eik dat die hoogbegaafde volwassenen nooit eerder op het idee voor een aparte school zijn gekomen, niet zo slim!
Je hebt gelijk Satan hoogbegaafde mensen kunnen vaak onderpresteren en hebben het niet zo makkelijk in een wereld die gemaakt is voor normaal begaafde mensen.
quote:Daarom zeg ik ook 'onterecht'.
Op vrijdag 29 juni 2001 12:44 schreef sataN het volgende:
Maar er zijn juist best veel hoogbegaafden met (leer)problemen, of die onderpresteren omdat ze op een verkeerde school zitten.
V.
Een hoogbegaafd kind voelt zich eerder 'vervreemd' tov de rest van zijn of haar leeftijdsgenootjes. Wordt die afstand dan niet juist groter wanneer je zo iemand op een aparte school neerzet?
quote:Waarom zou dat?
Op vrijdag 29 juni 2001 13:11 schreef fokje het volgende:
Maar hoe zit het als die hoogbegaafdheid (h)erkent is? Is het dan ook nog zo'n probleem om mee te draaien in het reguliere onderwijs? (Ik begrijp dat het ook afhankelijk is van de school hoe hiermee om te gaan)Een hoogbegaafd kind voelt zich eerder 'vervreemd' tov de rest van zijn of haar leeftijdsgenootjes. Wordt die afstand dan niet juist groter wanneer je zo iemand op een aparte school neerzet?
Lijkt me fijner om tussen lotgenoten te zitten dan een aantal jaar miserabel op een middelbare school.
En na die school doet het er echt niet toe op welke school je hebt gezeten hoor (een tijdens ook niet, had genoeg vrienden op andere scholen, en we HADDEN het gewoon niet over school, erg makkelijk).
V.
quote:Ik denk dat het heerlijk is voor zo'n kind als het ervaart, dat er meer kinderen zijn zoals zij (of hij).
Op vrijdag 29 juni 2001 13:11 schreef fokje het volgende:Een hoogbegaafd kind voelt zich eerder 'vervreemd' tov de rest van zijn of haar leeftijdsgenootjes. Wordt die afstand dan niet juist groter wanneer je zo iemand op een aparte school neerzet?
Kinderen die op emotioneel, sociaal, of op het gebied van iq ondermaats zijn, worden naar het speciaal onderwijs gestuurd. Daar krijgen ze juist op de gebieden waar ze onderontwikkeld zijn extra aandacht.
Natuurlijk is het niet goed wanneer een hoogbegaafd kind zich niet goed voelt. Maar is dit per defenitie ook altijd het geval wanneer deze in het regulier onderwijs blijft? (Met de nodige aandacht)
quote:Onzin, je gaat je juist superieur voelen als je je hele schooltijd tussen een stelletje uilskuikens zit.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:20 schreef Aneurism het volgende:
tja ik weet het niet, kinderen die minder presteren die voelen zich kut om op zo'n school te zitten. Deze kinderen zullen zich verheven gaan zitten voelen op zo'n school en contact met de echte wereld misschien verliezen doordat iedereen hun gaat vertellen hoe goed ze wel niet zijn.
quote:Lastig te zeggen. Het verschilt van persoon tot persoon en misschien schort er nog wat aan de aanpak, maar feit blijft dat er grote groepen leerlingen so to speak 'ongelukkig hoogbegaafd' zijn.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:33 schreef fokje het volgende:
Natuurlijk is het niet goed wanneer een hoogbegaafd kind zich niet goed voelt. Maar is dit per defenitie ook altijd het geval wanneer deze in het regulier onderwijs blijft? (Met de nodige aandacht)
quote:En dit bedoel ik dus, mensen zijn geen uilskuikens die uilskuikens die zie ik als mensen die normaal kunnen leren en waar niets mis mee is. Er klinkt meteen een gevoel van wij zijn beter in je antwoord, heb dit zeer zeker vaker van je gehoort maar dat doet er effe niet toe. In principe is het geweldig dat mensen beter dingen kunnen dan anderen, maar hoe ver moet je hier in gaan. Hoe ver gaan we er in, zal straks iemand die op die school zit niet meer een kamer willen delen met iemand omdat deze minder is opgeleid. Of zal hij zijn management niet accepteren omdat deze niet cum laude was afgestudeerd. Waarom maken we dan niet meteen een apparte stad voor deze mensen, hoeven ze ook geen brood meer te eten wat gebakken is door uilskuikens...
Op vrijdag 29 juni 2001 13:34 schreef Koekepan het volgende:[..]
Onzin, je gaat je juist superieur voelen als je je hele schooltijd tussen een stelletje uilskuikens zit.
quote:Ja, zo'n kind verveelt zich. Het merkt bijvoorbeeld als er iets dubbel behandeld wordt. Het voelt aan de houding van de leerkracht, dat het ergens een gevaar voor de groepsles van die leerkracht is en wil niet meer naar school.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:33 schreef fokje het volgende:
Je hebt verenigingen voor hoogbegaafde personen. Waar het mij om gaat is dat je de 'vervreemding' misschien wel stimuleerd daardoor.Kinderen die op emotioneel, sociaal, of op het gebied van iq ondermaats zijn, worden naar het speciaal onderwijs gestuurd. Daar krijgen ze juist op de gebieden waar ze onderontwikkeld zijn extra aandacht.
Natuurlijk is het niet goed wanneer een hoogbegaafd kind zich niet goed voelt. Maar is dit per defenitie ook altijd het geval wanneer deze in het regulier onderwijs blijft? (Met de nodige aandacht)
quote:Ja, dat zal ook wel. Maar het lijkt mij dat dit best binnen het reguliere onderwijs aangepakt kan worden.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:36 schreef Koekepan het volgende:[..]
Lastig te zeggen. Het verschilt van persoon tot persoon en misschien schort er nog wat aan de aanpak, maar feit blijft dat er grote groepen leerlingen so to speak 'ongelukkig hoogbegaafd' zijn.
quote:Waarom ga je ervan uit dat hbg mensen minder sociale vaardigheden zouden bezitten dan normaal begaafden.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:40 schreef Aneurism het volgende:[..]
Hoe ver gaan we er in, zal straks iemand die op die school zit niet meer een kamer willen delen met iemand omdat deze minder is opgeleid. Of zal hij zijn management niet accepteren omdat deze niet cum laude was afgestudeerd. Waarom maken we dan niet meteen een apparte stad voor deze mensen, hoeven ze ook geen brood meer te eten wat gebakken is door uilskuikens...
quote:Naar mijn mening hoeft dat dus helemaal niet, met de juiste extra aandacht. De nadelen die er kleven aan het meedraaien in het regulier onderwijs weegt naar mijn idee lang niet zo zwaar als het oprichten van een aparte school.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:41 schreef Kielef het volgende:[..]
Ja, zo'n kind verveelt zich. Het merkt bijvoorbeeld als er iets dubbel behandeld wordt. Het voelt aan de houding van de leerkracht, dat het ergens een gevaar voor de groepsles van die leerkracht is en wil niet meer naar school.
Als je je intellect steeds moet krombuigen, groei je scheef.
quote:Sorry dat ik soms zo'n krachtig (of arrogant) oordeel heb, maar dit is vaak wel de realiteit. Je bent als hoogbegaafde vaak sneller volwassen en kijkt neer op je omgeving. NIET als lager begaafd, maar als kinderlijk. Het was niet vriendelijk, maar het treft wel de kern van het probleem.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:40 schreef Aneurism het volgende:
En dit bedoel ik dus, mensen zijn geen uilskuikens die uilskuikens die zie ik als mensen die normaal kunnen leren en waar niets mis mee is. Er klinkt meteen een gevoel van wij zijn beter in je antwoord, heb dit zeer zeker vaker van je gehoort maar dat doet er effe niet toe.
quote:Jij associeert mijn uitlatingen met dit soort discriminerend gedrag? No way. Je gaat je omgeving steeds minder serieus nemen, en dat heeft een heel negatief effect op je wereldbeeld.
In principe is het geweldig dat mensen beter dingen kunnen dan anderen, maar hoe ver moet je hier in gaan. Hoe ver gaan we er in, zal straks iemand die op die school zit niet meer een kamer willen delen met iemand omdat deze minder is opgeleid.
quote:Leuk hoor.
Of zal hij zijn management niet accepteren omdat deze niet cum laude was afgestudeerd. Waarom maken we dan niet meteen een apparte stad voor deze mensen, hoeven ze ook geen brood meer te eten wat gebakken is door uilskuikens...
quote:Ik denk van niet. Het is vooral een sociaal probleem, als je mij vraagt.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:41 schreef fokje het volgende:
Ja, dat zal ook wel. Maar het lijkt mij dat dit best binnen het reguliere onderwijs aangepakt kan worden.
quote:Ja juist daarom! Daar gaat het ook om. Naar een aparte school sturen is geen oplossing voor dat probleem, integendeel.
Op vrijdag 29 juni 2001 13:48 schreef Koekepan het volgende:[..]
Ik denk van niet. Het is vooral een sociaal probleem, als je mij vraagt.
quote:O, ik bedoel niet dat het hoogbegaafde kind sociaal gestoord is, tenminste aanvánkelijk niet. Maar als er steeds weer botsingen met de omgeving voorkomen, tsja, dan is het logisch dat de ontwikkeling gaat achterlopen. Dus waarom zou je het pushen en zo'n kind gewoon laten zitten in een omgeving 'waar hij niks mee kan'?
Op vrijdag 29 juni 2001 13:51 schreef fokje het volgende:
Ja juist daarom! Daar gaat het ook om. Naar een aparte school sturen is geen oplossing voor dat probleem, integendeel.
De groep hoogdbegaafd is zeer klein, en boven gemiddelde intelligentie of leercapaciteit moet er niet mee verward worden, als je alle online IQ testjes moet geloven is bijna iedereen hoogbegaafd of boven gemiddeld maar de realiteit is dat uit een jaar b.v. V.W.O. 4 klassen er maar eentje mischien tussen zal zitten die hoogbegaafd is en op een hele middelbare school van honderden leerlingen kan je ze op een hand kan tellen.
Ik denk dat een speciale middelbare school voor hoogbegaafde goed kan zijn mits de schooling niet puur academisch is, een deel "hoogbegaafde" zijn ook totaal niet geintereseerd in een jaren studeren en hebben mischien ander prioriteiten voor zichzelf gesteld en wat zij belangrijk vinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |