abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 juni 2001 @ 12:31:08 #1
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_1113098
Ik las net in de krant van gisteren, dat er vanaf volgend jaar een middelbare school komt voor hoogbegaafde kinderen. In de krant werd gezegd; met een IQ van boven de 130.
De school biedt niet alleen mogelijkheden om je tijd helemaal zelf in te delen, maar gaat ook anders les geven, omdat de manier waarop hoogbegaafden leren anders is dan kinderen die normaalbegaafd zijn.

Nu sta ik eigenlijk met stomheid geslagen dat zo'n school er nog niet was! Want we hebben allerlei aparte scholen voor lagerbegaafden, maar hoogbegaafden, die ook op een andere manier leren en niet "gewoon super slim zijn", zaten dus tot nu toe altijd in het normale onderwijs.
Waarom zou dat zijn?

Frankly, my dear, I don't give a damn.
  vrijdag 29 juni 2001 @ 12:34:31 #2
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1113140
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 12:31 schreef sataN het volgende:
Waarom zou dat zijn?
Omdat men een bepaalde norm heeft gesteld voor haalbaar onderwijs.

Wellicht ging men er vanuit dat hoogbegaafden die zonder problemen zouden halen (onterecht), en dat daarvoor dus niets extra's hoefde te worden gedaan.

Mensen die die norm niet haalden krijgen dus wel speciaal onderwijs.

Jammer idd dat 'mogelijk extra potentieel' niet verder begeleid werd.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 29 juni 2001 @ 12:44:34 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_1113237
Maar er zijn juist best veel hoogbegaafden met (leer)problemen, of die onderpresteren omdat ze op een verkeerde school zitten. (heb er ervaring mee)
Is het misschien omdat het groepje te klein is? Er zijn neem ik aan meet laagbegaafde mensen dan hoogbegaafden?

Stom eik dat die hoogbegaafde volwassenen nooit eerder op het idee voor een aparte school zijn gekomen, niet zo slim!

Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_1113319
Ik ken iemand die waardeloos was op school er geen zin in had en niet verder kwam dan LBO, hij had ook veel problemen en dacht dat er iets mis met hem was, hij was een loser, uiteindelijk bleek gewoon dat hij zeer hoog begaafd was, opmerkelijk dat geen enkele leraar ingreep en er achter probeerde te komen wat er aan de hand was, hoge intelligentie is meer dan opleiding, en de problemen die hij had was gewoon dat hij op een andere manier dacht en de wereld anders zag dan "gewone" mensen.
Ik hoop dat deze school daar ook rekening mee houdt en dat het niet puur academisch is.

Je hebt gelijk Satan hoogbegaafde mensen kunnen vaak onderpresteren en hebben het niet zo makkelijk in een wereld die gemaakt is voor normaal begaafde mensen.

vrijdag 29 juni 2001 @ 12:55:43 #5
136 V.
pi_1113340
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 12:44 schreef sataN het volgende:
Maar er zijn juist best veel hoogbegaafden met (leer)problemen, of die onderpresteren omdat ze op een verkeerde school zitten.
Daarom zeg ik ook 'onterecht'.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_1113463
Maar hoe zit het als die hoogbegaafdheid (h)erkent is? Is het dan ook nog zo'n probleem om mee te draaien in het reguliere onderwijs? (Ik begrijp dat het ook afhankelijk is van de school hoe hiermee om te gaan)

Een hoogbegaafd kind voelt zich eerder 'vervreemd' tov de rest van zijn of haar leeftijdsgenootjes. Wordt die afstand dan niet juist groter wanneer je zo iemand op een aparte school neerzet?

vrijdag 29 juni 2001 @ 13:14:16 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_1113482
Nee dat valt wel mee, ik heb op een bijzonder soort basis -en middelbaar onderwijs gezeten en daar aarde ik stukken beter.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 29 juni 2001 @ 13:14:42 #8
136 V.
pi_1113484
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:11 schreef fokje het volgende:
Maar hoe zit het als die hoogbegaafdheid (h)erkent is? Is het dan ook nog zo'n probleem om mee te draaien in het reguliere onderwijs? (Ik begrijp dat het ook afhankelijk is van de school hoe hiermee om te gaan)

Een hoogbegaafd kind voelt zich eerder 'vervreemd' tov de rest van zijn of haar leeftijdsgenootjes. Wordt die afstand dan niet juist groter wanneer je zo iemand op een aparte school neerzet?

Waarom zou dat?

Lijkt me fijner om tussen lotgenoten te zitten dan een aantal jaar miserabel op een middelbare school.

En na die school doet het er echt niet toe op welke school je hebt gezeten hoor (een tijdens ook niet, had genoeg vrienden op andere scholen, en we HADDEN het gewoon niet over school, erg makkelijk).

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 29 juni 2001 @ 13:19:23 #9
7955 Kielef
cave canem
pi_1113513
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:11 schreef fokje het volgende:

Ik denk dat het heerlijk is voor zo'n kind als het ervaart, dat er meer kinderen zijn zoals zij (of hij).
Het is natuurlijk wel een ramp voor het kind als het als "hoogbegaafd" ingeschat wordt en het eigenlijk niet "hbg" is. Bijvoorbeeld omdat de ouders het zo graag willen, of omdat de tester er belang bij heeft dat het kind op die school komt.
eigenlijk ben ik een straathond
pi_1113517
tja ik weet het niet, kinderen die minder presteren die voelen zich kut om op zo'n school te zitten. Deze kinderen zullen zich verheven gaan zitten voelen op zo'n school en contact met de echte wereld misschien verliezen doordat iedereen hun gaat vertellen hoe goed ze wel niet zijn.
pi_1113597
Je hebt verenigingen voor hoogbegaafde personen. Waar het mij om gaat is dat je de 'vervreemding' misschien wel stimuleerd daardoor.

Kinderen die op emotioneel, sociaal, of op het gebied van iq ondermaats zijn, worden naar het speciaal onderwijs gestuurd. Daar krijgen ze juist op de gebieden waar ze onderontwikkeld zijn extra aandacht.

Natuurlijk is het niet goed wanneer een hoogbegaafd kind zich niet goed voelt. Maar is dit per defenitie ook altijd het geval wanneer deze in het regulier onderwijs blijft? (Met de nodige aandacht)

pi_1113613
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:20 schreef Aneurism het volgende:
tja ik weet het niet, kinderen die minder presteren die voelen zich kut om op zo'n school te zitten. Deze kinderen zullen zich verheven gaan zitten voelen op zo'n school en contact met de echte wereld misschien verliezen doordat iedereen hun gaat vertellen hoe goed ze wel niet zijn.
Onzin, je gaat je juist superieur voelen als je je hele schooltijd tussen een stelletje uilskuikens zit.
Wittgenstein
pi_1113620
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:33 schreef fokje het volgende:
Natuurlijk is het niet goed wanneer een hoogbegaafd kind zich niet goed voelt. Maar is dit per defenitie ook altijd het geval wanneer deze in het regulier onderwijs blijft? (Met de nodige aandacht)
Lastig te zeggen. Het verschilt van persoon tot persoon en misschien schort er nog wat aan de aanpak, maar feit blijft dat er grote groepen leerlingen so to speak 'ongelukkig hoogbegaafd' zijn.
Wittgenstein
pi_1113661
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:34 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Onzin, je gaat je juist superieur voelen als je je hele schooltijd tussen een stelletje uilskuikens zit.

En dit bedoel ik dus, mensen zijn geen uilskuikens die uilskuikens die zie ik als mensen die normaal kunnen leren en waar niets mis mee is. Er klinkt meteen een gevoel van wij zijn beter in je antwoord, heb dit zeer zeker vaker van je gehoort maar dat doet er effe niet toe. In principe is het geweldig dat mensen beter dingen kunnen dan anderen, maar hoe ver moet je hier in gaan. Hoe ver gaan we er in, zal straks iemand die op die school zit niet meer een kamer willen delen met iemand omdat deze minder is opgeleid. Of zal hij zijn management niet accepteren omdat deze niet cum laude was afgestudeerd. Waarom maken we dan niet meteen een apparte stad voor deze mensen, hoeven ze ook geen brood meer te eten wat gebakken is door uilskuikens...
  vrijdag 29 juni 2001 @ 13:41:19 #15
7955 Kielef
cave canem
pi_1113674
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:33 schreef fokje het volgende:
Je hebt verenigingen voor hoogbegaafde personen. Waar het mij om gaat is dat je de 'vervreemding' misschien wel stimuleerd daardoor.

Kinderen die op emotioneel, sociaal, of op het gebied van iq ondermaats zijn, worden naar het speciaal onderwijs gestuurd. Daar krijgen ze juist op de gebieden waar ze onderontwikkeld zijn extra aandacht.

Ja, zo'n kind verveelt zich. Het merkt bijvoorbeeld als er iets dubbel behandeld wordt. Het voelt aan de houding van de leerkracht, dat het ergens een gevaar voor de groepsles van die leerkracht is en wil niet meer naar school.
Als je je intellect steeds moet krombuigen, groei je scheef.
pi_1113687
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:36 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Lastig te zeggen. Het verschilt van persoon tot persoon en misschien schort er nog wat aan de aanpak, maar feit blijft dat er grote groepen leerlingen so to speak 'ongelukkig hoogbegaafd' zijn.

Ja, dat zal ook wel. Maar het lijkt mij dat dit best binnen het reguliere onderwijs aangepakt kan worden.
  vrijdag 29 juni 2001 @ 13:44:36 #17
7955 Kielef
cave canem
pi_1113735
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:40 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Hoe ver gaan we er in, zal straks iemand die op die school zit niet meer een kamer willen delen met iemand omdat deze minder is opgeleid. Of zal hij zijn management niet accepteren omdat deze niet cum laude was afgestudeerd. Waarom maken we dan niet meteen een apparte stad voor deze mensen, hoeven ze ook geen brood meer te eten wat gebakken is door uilskuikens...

Waarom ga je ervan uit dat hbg mensen minder sociale vaardigheden zouden bezitten dan normaal begaafden.
Je zult er ongetwijfeld ook wel eikels onder hebben, maar die zitten overal.
pi_1113748
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:41 schreef Kielef het volgende:

[..]

Ja, zo'n kind verveelt zich. Het merkt bijvoorbeeld als er iets dubbel behandeld wordt. Het voelt aan de houding van de leerkracht, dat het ergens een gevaar voor de groepsles van die leerkracht is en wil niet meer naar school.
Als je je intellect steeds moet krombuigen, groei je scheef.

Naar mijn mening hoeft dat dus helemaal niet, met de juiste extra aandacht. De nadelen die er kleven aan het meedraaien in het regulier onderwijs weegt naar mijn idee lang niet zo zwaar als het oprichten van een aparte school.
pi_1113764
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:40 schreef Aneurism het volgende:
En dit bedoel ik dus, mensen zijn geen uilskuikens die uilskuikens die zie ik als mensen die normaal kunnen leren en waar niets mis mee is. Er klinkt meteen een gevoel van wij zijn beter in je antwoord, heb dit zeer zeker vaker van je gehoort maar dat doet er effe niet toe.
Sorry dat ik soms zo'n krachtig (of arrogant) oordeel heb, maar dit is vaak wel de realiteit. Je bent als hoogbegaafde vaak sneller volwassen en kijkt neer op je omgeving. NIET als lager begaafd, maar als kinderlijk. Het was niet vriendelijk, maar het treft wel de kern van het probleem.
quote:
In principe is het geweldig dat mensen beter dingen kunnen dan anderen, maar hoe ver moet je hier in gaan. Hoe ver gaan we er in, zal straks iemand die op die school zit niet meer een kamer willen delen met iemand omdat deze minder is opgeleid.
Jij associeert mijn uitlatingen met dit soort discriminerend gedrag? No way. Je gaat je omgeving steeds minder serieus nemen, en dat heeft een heel negatief effect op je wereldbeeld.
quote:
Of zal hij zijn management niet accepteren omdat deze niet cum laude was afgestudeerd. Waarom maken we dan niet meteen een apparte stad voor deze mensen, hoeven ze ook geen brood meer te eten wat gebakken is door uilskuikens...
Leuk hoor.
Wittgenstein
pi_1113777
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:41 schreef fokje het volgende:
Ja, dat zal ook wel. Maar het lijkt mij dat dit best binnen het reguliere onderwijs aangepakt kan worden.
Ik denk van niet. Het is vooral een sociaal probleem, als je mij vraagt.
Wittgenstein
pi_1113800
maar kan iemand die op bijv. de basisschool hoogbegaafd is en daar gewoon psalmen/rekenen/schrijven gestampt krijgt, zijn of haar intellect kwijtraken?
Of 'overleeft' dat wel? En je hebt toch iets van 150 soorten intelligentie? Hoe kun je daarvoor nou allemaal aparte scholen maken?
pi_1113819
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:48 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Ik denk van niet. Het is vooral een sociaal probleem, als je mij vraagt.

Ja juist daarom! Daar gaat het ook om. Naar een aparte school sturen is geen oplossing voor dat probleem, integendeel.
pi_1113841
Een andere probleem is dat de (geografische) dichtheid van hoogbegaafde scholen nooit hoog kan zijn.
Met als gevolg dat het betreffende kind mogelijk (erg) ver moet reizen en het contact met zijn vriendenkring moeilijker wordt. Het kind kan zo in een isolement raken.
pi_1113866
quote:
Op vrijdag 29 juni 2001 13:51 schreef fokje het volgende:
Ja juist daarom! Daar gaat het ook om. Naar een aparte school sturen is geen oplossing voor dat probleem, integendeel.
O, ik bedoel niet dat het hoogbegaafde kind sociaal gestoord is, tenminste aanvánkelijk niet. Maar als er steeds weer botsingen met de omgeving voorkomen, tsja, dan is het logisch dat de ontwikkeling gaat achterlopen. Dus waarom zou je het pushen en zo'n kind gewoon laten zitten in een omgeving 'waar hij niks mee kan'?
Wittgenstein
pi_1113893
Koekepan, dat was juist het probleem van mijn vriend, hij was anders maar wist niet waarom, hij was snel verveeld, irriteerde zich snapte niet waarom iedereen bepaalde dingen leuk of belangrijk vonden, zijn hooge denk capaciteit werkte juist negatief en hij voelde zich minder en raar en uiteindelijk bleef hij een puber en elke vorm van onzekerheid helpt niet in dat procces.

De groep hoogdbegaafd is zeer klein, en boven gemiddelde intelligentie of leercapaciteit moet er niet mee verward worden, als je alle online IQ testjes moet geloven is bijna iedereen hoogbegaafd of boven gemiddeld maar de realiteit is dat uit een jaar b.v. V.W.O. 4 klassen er maar eentje mischien tussen zal zitten die hoogbegaafd is en op een hele middelbare school van honderden leerlingen kan je ze op een hand kan tellen.

Ik denk dat een speciale middelbare school voor hoogbegaafde goed kan zijn mits de schooling niet puur academisch is, een deel "hoogbegaafde" zijn ook totaal niet geintereseerd in een jaren studeren en hebben mischien ander prioriteiten voor zichzelf gesteld en wat zij belangrijk vinden.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')