quote:En goed voor mijn Engels zie ik.
Op vrijdag 16 januari 2004 20:27 schreef Bhaarath het volgende:
Vooral Deel II is interessant.
quote:dacht al, waar blijf je nou??
Op vrijdag 16 januari 2004 21:11 schreef Internationalist het volgende:
Cool, hebben wijook eens een eigen topic
quote:Linz, ik dacht juist, waar blijf jij nou !
Op vrijdag 16 januari 2004 21:15 schreef Linz het volgende:[..]
dacht al, waar blijf je nou??
quote:Romila Thapar heb ik van gehoord ja. Ze heeft nu geloof ik een hoge plek bij een Amerikaans instituut gekregen door haar onzin. Verder heb je bijv. ook nog Irfan Habib. Tijdens de opgravingen in Ayodya las ik een artikeltje van hem. Echt niet te begrijpen dat dat soort mensen aan een diploma komen. Als je enigszins het nieuws rond de opgravingen had gevolgd kon je al 3/4 van z'n artikel ontkrachten. Het resterende kwart leek gewoon verzonnen.
Op vrijdag 16 januari 2004 20:20 schreef Bhaarath het volgende:
Je hebt helemaal gelijk Vak. Je moet af gaan op de feiten. In India wordt alles al gauw gepoliticeerd (politiek gemaakt).
De bekende / berucht marxistische historicus is Romila Thapar. In het westen bekend, maar niemand weet daar dat ze een overtuigd marxist is.
Natuurlijk is Hindutva ouder, maar ik bedoelde dat in de jaren tachtig , met de controvrsie over Ayodhya de Hindutva-beweging op begon te leven en ook bij het hele volk bekend werd en zo een brede aanhang kreeg.
Dan heb je ook nog figuren als Arundhati Roy, geen historicus maar protesteert wel tegen alles dat een beetje hindoe lijkt. Eveneens marxist/anarchist en bekend in het westen.
Je hebt natuurlijk gelijk over de opkomst van Hindutva in die tijd.
Weet jij trouwens hoe zeer deze ideeën bij Indiërs in het algemeen leven? Gelooft men in de AIT? Wordt er door groepen actief gewerkt om ook de Dalits te overtuigen dat de AIT onzin is? Ik las dat de standaardboeken (NCERT?) voor Indiase scholen herzien waren waarbij veel onzin verwijderd was. Is de AIT ook al verwijderd?
quote:Even snel doorheen gebladerd en best interessant idd, dacht dat ik het meeste van zijn site al gelezen had. Het is jammer dat ik weinig van linguïsme weet en daar moeilijk een waardeoordeel over kan vellen.
Op vrijdag 16 januari 2004 20:27 schreef Bhaarath het volgende:
Men blijft nog met een vraag zitten. Hoe is de verre verwantschap van het Sanskrit en de Europese talen (Grieks, Latijn, Slavisch, Germaans) te verklaren. Er is een andere theorie. De "Out-of-India" theorie. Zou het niet kunnen zijn dat de "Ariers" uit India gingen en hun taal en cultuur exporteerden? "KRinvanto vishvam aaryam"
Koenraad Elst heeft er over geschreven. Nog geen vaststaande conclusies. Het blijft speculeren.
http://koenraadelst.bharatvani.org/articles/keaitlin1.htm
http://koenraadelst.bharatvani.org/articles/keaitlin2.htm
Vooral Deel II is interessant.
Als ik me niet vergis gelooft Koenraad Elst is een taal die voor Sanskrit nog gekomen is, een Indo-Europese taal. En volgens veel hindoes zou Sanskrit de eerste taal zijn. Op de middelbare school heb ik ook geleerd dat talen als Nederlands, Sanskrit, Slavische talen ed. allemaal afstamen van een Indo-Europese taal. Weet jij of er ooit enig concreet bewijs gevonden is van een taal van voor Sanskriet?
"KRinvanto vishvam aaryam", Maak de wereld Arya ('nobel'). Waarschijnlijk zouden figuren als Romila Thapar dat interpreteren als "de hindoefascisten roepen op om alle minderheden en lage kasten uit te moorden!"
Zeer waar trouwens, je sig.
quote:Weet jij trouwens hoe zeer deze ideeën bij Indiërs in het algemeen leven? Gelooft men in de AIT? Wordt er door groepen actief gewerkt om ook de Dalits te overtuigen dat de AIT onzin is? Ik las dat de standaardboeken (NCERT?) voor Indiase scholen herzien waren waarbij veel onzin verwijderd was. Is de AIT ook al verwijderd?
Op zaterdag 17 januari 2004 00:34 schreef VAK het volgende:[..]
Romila Thapar heb ik van gehoord ja. Ze heeft nu geloof ik een hoge plek bij een Amerikaans instituut gekregen door haar onzin. Verder heb je bijv. ook nog Irfan Habib. Tijdens de opgravingen in Ayodya las ik een artikeltje van hem. Echt niet te begrijpen dat dat soort mensen aan een diploma komen. Als je enigszins het nieuws rond de opgravingen had gevolgd kon je al 3/4 van z'n artikel ontkrachten. Het resterende kwart leek gewoon verzonnen.
Dan heb je ook nog figuren als Arundhati Roy, geen historicus maar protesteert wel tegen alles dat een beetje hindoe lijkt. Eveneens marxist/anarchist en bekend in het westen.
Je hebt natuurlijk gelijk over de opkomst van Hindutva in die tijd.
quote:Sanskrit als eerste taal is nooit te bewijzen. Maar bewijzen van een Indo-Europese taal of van een proto-Indo-Europees zijn er ook niet. Ze hebben geprobeerd een Indo-Europese taal te reconstrueren. Maar ook dat blijft speculeren. En dan heb je natuurlijk de Dravidische talen, zoals Kannada, Tamil, Telugu en dergelijke. Het is duidelijk dat die talen niet rechtstreeks van het Sanskrit afstammen. Maar er zijn heel veel aspecten in deze talen die ook in het Sanskrit te vinden zijn maar niet in de andere Indo-Europese talen. Hier kun je twee conclusies uit trekken. Of er is een nog oudere taal waar het Sanskrit en de Dravidische talen afstammen. Of het Sanskrit is beinvloed door de Dravidische talen. Het laatste woord is er nog niet over gesproken.
Even snel doorheen gebladerd en best interessant idd, dacht dat ik het meeste van zijn site al gelezen had. Het is jammer dat ik weinig van linguïsme weet en daar moeilijk een waardeoordeel over kan vellen.Als ik me niet vergis gelooft Koenraad Elst is een taal die voor Sanskrit nog gekomen is, een Indo-Europese taal. En volgens veel hindoes zou Sanskrit de eerste taal zijn. Op de middelbare school heb ik ook geleerd dat talen als Nederlands, Sanskrit, Slavische talen ed. allemaal afstamen van een Indo-Europese taal. Weet jij of er ooit enig concreet bewijs gevonden is van een taal van voor Sanskriet?
quote:Romila Thapar heeft zo haar eigen propagandistische idealen. Het allereerste moet men uitzoeken wat Arya betekent. Zelf Tamil dynastieeen van 2000 jaar geleden noemden zich Arya. Hoe kan dat als Arya een ras betekent? Het is een feit dat juist de lage kasten achter de Hindutva idealen staan.
"KRinvanto vishvam aaryam", Maak de wereld Arya ('nobel'). Waarschijnlijk zouden figuren als Romila Thapar dat interpreteren als "de hindoefascisten roepen op om alle minderheden en lage kasten uit te moorden!"
quote:ook al zo'n trancegast
Op vrijdag 16 januari 2004 22:35 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Linz, ik dacht juist, waar blijf jij nou !
quote:Ja, dat protest kom je veel tegen in de grote Engelstalige kranten, "saffronisation of history" noemen ze het. Maar als je dan tegenkomt wat ze dan hebben weggehaald, dat de vroegere brahmanen rund aten bijv. dan zie je al wat voor onzin dat oude boek was.
Op zaterdag 17 januari 2004 07:01 schreef Bhaarath het volgende:[..]
Je bent goed op de hoogte Vak, je ben goed geinformeerd.De meeste Indiers geloven niet in de AIT, ook de "Dalits" niet. Alleen de politieke activisten onder hen zijn er mee bezig. Er is heel veel protest tegen de nieuwe boeken van de NCERT door verschillende politieke partijen buiten de BJP. Ze redeneren dat de Nazi's de geschiedenis hebben herschreven en de Hindutvavadi's doen dat ook, dus al weer een bewijs dat ze fascisten zouden zijn. Ze kijken helemaal niet naar het feit dat de reguliere Indiase geschiedenis al voor propagandistische redenen is geschreven door de Britten. En er zijn natuurlijk nieuwe feiten aan het licht gekomen door nieuw archeologisch onderzoek.
quote:Cambay heb ik nog niet van gehoord, later even zoeken. Wel een jaartje geleden gehoord van een vondst aan de kust bij Mahabalipuram, maar daar is nog geen expeditite heen geloof ik.
Sanskrit als eerste taal is nooit te bewijzen. Maar bewijzen van een Indo-Europese taal of van een proto-Indo-Europees zijn er ook niet. Ze hebben geprobeerd een Indo-Europese taal te reconstrueren. Maar ook dat blijft speculeren. En dan heb je natuurlijk de Dravidische talen, zoals Kannada, Tamil, Telugu en dergelijke. Het is duidelijk dat die talen niet rechtstreeks van het Sanskrit afstammen. Maar er zijn heel veel aspecten in deze talen die ook in het Sanskrit te vinden zijn maar niet in de andere Indo-Europese talen. Hier kun je twee conclusies uit trekken. Of er is een nog oudere taal waar het Sanskrit en de Dravidische talen afstammen. Of het Sanskrit is beinvloed door de Dravidische talen. Het laatste woord is er nog niet over gesproken.
Wel is nu duidelijk bewezen dat de Vedische beschaving veel ouder en veel verder ontwikkeld was dan over het algemeen wordt aangenomen.Ouder dan de Egyptische. De opgravingen in Cambay geven nog meer duidelijkheid. Jammer dat we er niet veel meer over horen. Bij programma's als discovery heeft men er nooit over.
quote:Toch de steun van de lagere kasten dus, mooi.
Romila Thapar heeft zo haar eigen propagandistische idealen. Het allereerste moet men uitzoeken wat Arya betekent. Zelf Tamil dynastieeen van 2000 jaar geleden noemden zich Arya. Hoe kan dat als Arya een ras betekent? Het is een feit dat juist de lage kasten achter de Hindutva idealen staan.
<edit>Dwaraka ligt in de golf van Cambay lees ik net, daar heb ik wel over gelezen.
[Dit bericht is gewijzigd door VAK op 17-01-2004 12:41]
quote:Mmm, volgens mij ben ik geen trancegast, sorry.
Op zaterdag 17 januari 2004 10:55 schreef Internationalist het volgende:[..]
ook al zo'n trancegast
hebben jullie elkaar besmet
quote:De oudste archeologische vondst van alle tijden en het heeft in geen één Nederlandse krant gestaan. In Cambay (eigenlijk Khambat, khambaT om precies te zijn) is een verzonken stad gevonden van meer dan 7000 jaar oud !
Op zaterdag 17 januari 2004 12:35 schreef VAK het volgende:
<edit>Dwaraka ligt in de golf van Cambay lees ik net, daar heb ik wel over gelezen.
quote:http://www.hinduonnet.com/op/2002/06/18/stories/2002061800030200.htm
The recent find of a submerged city in the Gulf of Cambay, perhaps as old as 7500 BC, serves to highlight the existence of southern sources for the civilisation of ancient India.
quote:Daar heb ik inderdaad nog nooit over gelezen. In 2001 hield ik het ook nog niet zo goed in de gaten allemaal. En "the Hindu" lees ik zoiezo niet. Jammer dat er in het eerste artikeltje ook nog wat onzin staat (over het offeren van dieren).
Op zaterdag 17 januari 2004 17:29 schreef Bhaarath het volgende:[..]
De oudste archeologische vondst van alle tijden en het heeft in geen één Nederlandse krant gestaan. In Cambay (eigenlijk Khambat, khambaT om precies te zijn) is een verzonken stad gevonden van meer dan 7000 jaar oud !
[..]http://www.hinduonnet.com/op/2002/06/18/stories/2002061800030200.htm
http://www.hindu.com/thehindu/2001/05/20/stories/0220000u.htm
http://www.solidaritaet.com/fusion/2002/4/cambay.htm
quote:Als je dit bedoelt:
Op zaterdag 17 januari 2004 19:23 schreef VAK het volgende:Jammer dat er in het eerste artikeltje ook nog wat onzin staat (over het offeren van dieren).
quote:Ik denk dat ze hierin bedoelen dat de waterbuffel heilig is en geassocieerd kan worden aan Soma net als Nandi de stier in relatie met Shiva.
The Rig Veda mentions many Indian animals like the water buffalo (Mahisha), which is said to be the main animal sacred to Soma (RV IX.96.6), which does occur commonly on Harappan seals. The humped Brahma bull (Vrisha, Vrishabha), another common Harappan depiction, is the main animal of Indra, the foremost of the Vedic Gods. Elephants are also mentioned.
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 20:08 schreef Lone_Gunman het volgende:[..]
Als je dit bedoelt:
[..]Ik denk dat ze hierin bedoelen dat de waterbuffel heilig is en geassocieerd kan worden aan Soma net als Nandi de stier in relatie met Shiva.
quote:excuseer mijn, overigens menselijke, hokjesdenkerij.
Op zaterdag 17 januari 2004 15:15 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Mmm, volgens mij ben ik geen trancegast, sorry.
quote:moest topic nog herontdekken..
Op vrijdag 16 januari 2004 22:35 schreef SKMbeat het volgende:[..]
Linz, ik dacht juist, waar blijf jij nou !
check deze nieuwe column eens mensen
http://frontpage.fok.nl/review.fok?doc=1464&page=1
quote:Wat een zielig figuur zeg!
Op zondag 18 januari 2004 16:32 schreef Linz het volgende:[..]
moest topic nog herontdekken..
Het lijkt erop alsof hij zich totaal niet heeft voorbereid op die vakantie. Het is inderdaad zo dat je constant op je hoede moet zijn voor oplichters of mensen die je op de 1 of andere manier geld willen aftroggelen, maar dat weet je van te voren al en je moet ook leren er een beetje doorheen te kijken.
quote:Tja, ik heb het gelezen Linz. Wat moet ik erover zeggen. Die jongen is met een bepaalde verwachting daar naartoe gegaan, maar is waarschijnlijk niet het type persoon die India in moet gaan. Als je een paar dagen nare dingen meemaakt en je humeur wordt daar ernstig door aangetast, dan wordt de boel alleen maar slechter en slechter als je niet geniet van de positieve kanten van het land. Het is een neerwaartse spriraal van een negatieve houding jegens het land.
Op zondag 18 januari 2004 16:32 schreef Linz het volgende:[..]
moest topic nog herontdekken..
Ik heb ook niet gereageerd op die column. Ik hou mijn praatje wel hier.
Ik zou een heel betoog kunnen houden hoe fantastisch India wel niet is, met ook zijn nadelige kanten(het is jammergenoeg nog steeds een 3e wereldland), maar dat is het niet waard. Die jongen zal wel niet veel gewend zijn, denkt natuurlijk dat ze India zich net behoren te gedragen als in het Westen en als het niet zo is dan is het een kutland.
Laat hem nou maar lekker in het gezellige Nederland zijn vakanties houden, lekker zeilen in Friesland, kamperen in de Achterhoek en een harinkje happen in Scheveningen, daar voelt ie zich in zijn element .
Die column maakt ook deel van het nationalistische gevoel dat sinds een aantal jaren heerst in Nederland onder veel autochtonen en ook hier op FOK! merkbaar is. Dat de FOKcrew zijn column plaatst getuigd een beetje van de sfeer die hier heerst, je moet je klanten toch tevreden houden niet?
En de gemiddelde Fokker is wit,man en student en die wil je hier behouden,dus keuren we zo'n column maar goed. Zo'n 10 jaar geleden kon je het niet voorstellen, maar nu mogen "zij"eindelijk sinds hun grote held Fortuyn hun zegje doen. Eindelijk allochtonen bashen, de onderdrukte gevoelens die zo veel jaren hun humeur hebben aangetast mogen eindelijk geleegd worden.Op straat, op TV, in het café, hier op FOK! eindelijk mogen ze die nare allochtonen de waarheid vertellen en ook de landen waar ze vandaan komen belachelijk maken, daar ligt toch immers de bron van alle kwaad? De gemiddelde autochtoon heeft zo erg geleden onder de geheimen van de multi-culturele samenleving,maar nu mag gelukkig alles gezegd worden en het FOKcrew helpt hen een handje.
Ik vind het vreemd, gisteren werd er een topic van mij gesloten "Stilte Na De Storm"om met allochtoon en autochtoon de rust die wedergekeerd was te bespreken, de boel weer te relativeren, iets waar ik en misschien andere allochtonen erg behoefte aan hadden,maar men was bang voor weer een bashtopic.
Nu gaan ze een dag later zo'n column plaatsen alsof dat ook niet weer de negatieve, vijandige stemming jegens alles wat vreemd en exotisch is bevestigd.
Ik weet dat de FOKcrew niet bestaat uit de meest intelligente mensen en vind het jammer dat ze sommigen de functie geven om te moderaten of beleid laten voeren t.a.v het plaatsen,openen van topics,colums.
Het blijft natuurlijk een leuk,goed forum, maar het is niet bemand door de meest wijze krachten die zo'n forum op dit moment zou moeten hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 18-01-2004 21:57]
quote:Dat lijkt er heel veel op. Ik snap ook echt niet dat de FOKcrew het geplaatst heeft. Ik ben er erg voor dat mensen zeggen waar het op staat,maar dan moet er wel een kern van waarheid in zitten. Dit is een verhaal van een gefrusteerde, bekrompen "Nederland is beter dan de rest" gozer die ongenuaceerd verslag doet van zijn mislukte reis en het wordt als column geaccepteerd. De FOKcrewleden zijn niet goed bij hun hoofd. Maar ja, misschien sust het de autochtone gemoederen.
Op zondag 18 januari 2004 17:21 schreef VAK het volgende:[..]
Wat een zielig figuur zeg!
Het lijkt erop alsof hij zich totaal niet heeft voorbereid op die vakantie.
[Dit bericht is gewijzigd door Linz op 18-01-2004 18:49]
quote:Inderdaad Linz, ik maak de link even wat duidelijk:
Op zondag 18 januari 2004 18:39 schreef Linz het volgende:
<Met dank aan Linz>
Column van Anil Ramdas over bagpackers in India. Een groep die trouwens mij elke keer weer dient te vertellen hoe Hindoestanen in elkaar zitten of hun gebruiken,want ze hebben immers een paar maanden in India rondgereisd en gaan mij even de Hindoestaanse cultuur bijbrengen.
Zum Kotzen die lui
quote:Check!
Op zondag 18 januari 2004 18:56 schreef Linz het volgende:
Heren heren, voeg deze topic effe toe aan jullie my active topics:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |