abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:51:38 #1
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16094991
Ik heb hier een vrij hevig conflict over een auto, of deze nou met of zonder accu werkt

we hebben het gewoon over een standaard auto (neiuw, in ieder geval in perfecte staat)
je start de auto, en verwijderd na het starten de accu.
blijft deze auto dan gewoon gezellig aan of slaat deze af?
ik zeg dat deze motor gewoon blijft draaien aangezien hij dus zijn eigen stroom opwekt (via dynamo, dit is voldoende voor ontsteking)

collegea beweert dat de stroom voor de motor van de accu afkomt, als deze weg is ook geen stroom voor de motor, dus slaat deze af

ik heb al een aantal dingen naar voren gegooid, maar hij is niet echt te overtuigen

dus ik wil weten of de auto afslaat (direct of na een bepaalde tijd)

ik heb al gegoogled, maar kan er echt niks over vinden
ja electromotoren e.d.
maar niks over dat een accu uit een auto gehaald kan worden
omdat deze alleen gebruikt wordt voor het starten

alvast bedankt

There is no place like 127.0.0.1
pi_16095023
auto slaat direct af
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16095026
als ie eenmaal loopt wel
maar zonder accu geen spanning naar de bobine is geen onsteking dus loopt ie ook niet
MICROSOFT: Most Intelligent Customers Realize Our Software is Only for Fools and Teenagers.
pi_16095038
Waar maak je je druk om ]:|
Zero tolerance must be issued forth, behind the enemies lines....
pi_16095073
Als je een goede dynamo hebt blijft de motor lopen.

Is het een diesel???
Want dan kan de motor (nadat je hem hebt gestart ) zonder dynamo en zonder accu blijven draaien. Hoe ik dat weet? Aan den lijve ondervonden (Note: Wel een ouder type diesel, nieuwe zit weer meer elektronica bij die wel weer gevoed 'moet' blijven)

pi_16095103
Het is echter wel mogelijk na een aantal aanpassingen om de motor zonder accu te laten lopen
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:56:54 #7
44359 Zw0rld
F0k!F00d Master
pi_16095112
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:51 schreef Scatty het volgende:
Ik heb hier een vrij hevig conflict over een auto, of deze nou met of zonder accu werkt

we hebben het gewoon over een standaard auto (neiuw, in ieder geval in perfecte staat)
je start de auto, en verwijderd na het starten de accu.
blijft deze auto dan gewoon gezellig aan of slaat deze af?
ik zeg dat deze motor gewoon blijft draaien aangezien hij dus zijn eigen stroom opwekt (via dynamo, dit is voldoende voor ontsteking)

collegea beweert dat de stroom voor de motor van de accu afkomt, als deze weg is ook geen stroom voor de motor, dus slaat deze af

ik heb al een aantal dingen naar voren gegooid, maar hij is niet echt te overtuigen

dus ik wil weten of de auto afslaat (direct of na een bepaalde tijd)

ik heb al gegoogled, maar kan er echt niks over vinden
ja electromotoren e.d.
maar niks over dat een accu uit een auto gehaald kan worden
omdat deze alleen gebruikt wordt voor het starten

alvast bedankt


Alle electronica gaat kapot.
Je mag een moderne auto nooit zonder accu laten draaien. Omdat de dynamo een wisselstroomversie is, een de accu ook als condensator werkt.
Vroegah kon je met bijvoorbeeld een oude kever met een gelijkstroom dynamo prima zonder accu rijden, zelf vaak zat gedaan. Alleen je contact puntjes slijten wat harder om dat ze meer vonken.
Dikke en Zw0rld zijn de F0k!F00dMasters
© 1982 Sinclair Research Ltd
pi_16095121
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef slashme het volgende:
auto slaat direct af
nee hoor blijft gewoon lekker lopen op de spanning van de dynamo
MICROSOFT: Most Intelligent Customers Realize Our Software is Only for Fools and Teenagers.
pi_16095146
nou, toen ik de laatste keer aan m'n muziek had gesleuteld, viel ik na een paar kilometer gewoon stil...

had blijkbaar de plus-kabel (en voeding voor amp) niet stevig genoeg aangedraaid en die was dus losgetrild...

op dat moment was de accu niet meer verbonden en viel de wagen meteen stil.

pi_16095189
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:58 schreef realist_ik het volgende:
nou, toen ik de laatste keer aan m'n muziek had gesleuteld, viel ik na een paar kilometer gewoon stil...

had blijkbaar de plus-kabel (en voeding voor amp) niet stevig genoeg aangedraaid en die was dus losgetrild...

op dat moment was de accu niet meer verbonden en viel de wagen meteen stil.


kan maar is niet bij alle auto's gene met een boord computer wel omdat daar door de onsteking geregeld wordt maar een auto die die geen heeft rijd lekker door
MICROSOFT: Most Intelligent Customers Realize Our Software is Only for Fools and Teenagers.
pi_16095191
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:57 schreef martijntie het volgende:

[..]

nee hoor blijft gewoon lekker lopen op de spanning van de dynamo


tuurlijk
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16095253
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:59 schreef martijntie het volgende:

[..]

kan maar is niet bij alle auto's gene met een boord computer wel omdat daar door de onsteking geregeld wordt maar een auto die die geen heeft rijd lekker door


de accu fungeerd als buffer en trevens masspunt, als je de accu verwijderd heb je geen massa en buffer meer met als gevolg dat je auto direct afslaat.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 11:03:21 #13
24441 Iceking
en zo iest!
pi_16095280
Als de auto loopt, kun je de accu er afhalen en dan blijft de auto gewoon lopen!!
Welcome to the phantom zone
  vrijdag 9 januari 2004 @ 11:04:49 #14
3740 Nitai
Purity is the force
pi_16095317
blijft gewoon lopen....m'n vriendin's accu was opgeraakt (lichten aangelaten..en het piepje in alle haast niet gehoord) en toen heb ik een truuk toegepast die ik van m'n vader geleerd had. Ik had namelijk geen startkabel bij me.

Eerst mijn auto starten, eventjes laten doorlopen, accu eruit halen, mijn auto blijft gewoon doorlopen......haar accu in de mijne zetten, mijn accu in die van haar, en hoppa, beide weg rijden ff flink gassen op de snelweg, en je hebt geen enkel probleem.

Ik weet niet of m'n auto op den duur zou afslaan, maar hij bleef gewoon 10 a 15 minuten lopen zonder accu. (ik had geen lichten e.d. aan hoor..)

Beide auto's van het bouwjaar 2002....dus vrij nieuw.

pi_16095367
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:04 schreef Nitai het volgende:
blijft gewoon lopen....m'n vriendin's accu was opgeraakt (lichten aangelaten..en het piepje in alle haast niet gehoord) en toen heb ik een truuk toegepast die ik van m'n vader geleerd had. Ik had namelijk geen startkabel bij me.

Eerst mijn auto starten, eventjes laten doorlopen, accu eruit halen, mijn auto blijft gewoon doorlopen......haar accu in de mijne zetten, mijn accu in die van haar, en hoppa, beide weg rijden ff flink gassen op de snelweg, en je hebt geen enkel probleem.

Ik weet niet of m'n auto op den duur zou afslaan, maar hij bleef gewoon 10 a 15 minuten lopen zonder accu. (ik had geen lichten e.d. aan hoor..)

Beide auto's van het bouwjaar 2002....dus vrij nieuw.


Diesel
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 11:13:13 #16
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16095553
Mmmm blijkbaar toch nog een moeilijk onderwerp
sommige zeggen dat deze afslaat, andere weer niet

ik blijf nog van mening dat de auto aanblijft, aangezien ik in mijn (vorige)
auto een tijdje met een rotte accu gereden heb,
starten Ho maar! aanduwen en starten en rijden maar

There is no place like 127.0.0.1
pi_16095760
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:13 schreef Scatty het volgende:
Mmmm blijkbaar toch nog een moeilijk onderwerp
sommige zeggen dat deze afslaat, andere weer niet

ik blijf nog van mening dat de auto aanblijft, aangezien ik in mijn (vorige)
auto een tijdje met een rotte accu gereden heb,
starten Ho maar! aanduwen en starten en rijden maar


rotte accu is geen probleem, voor een bezine auto moet je echter een goed masspunt hebben om voldoende spanning op te kunnen bouwen voor de ontsteking.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16095902
In principe slaat de motor niet af. Immers, als je een compleet lege accu hebt en je start de auto mbv startkabels en je haalt de kabels na het starten weer weg, dan blijft de motor gewoon draaien.
Of het goed is voor je electronica is een ander punt. De accu zal inderdaad ook als een buffer werken voor het opvangen van spanningspieken in het electrische circuit. Die bufferwerking ben je wel kwijt. Dus daar kan electronica op kapot gaan.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 9 januari 2004 @ 11:28:19 #19
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16095960
dus het komt er eigenlijk op neer,
Benzinemotor blijft draaien
Dieselmotor slaat af


want wat ik me dan afvraag
hoe zit het dan met:
-Stroomgeneratoren
-Racewagens
-Vliegtuigen
-Zodiak
-Grasmaaier
-brommer (aantrappen)

deze hebben ook allemaal geen accu, of worden alleen gestart met een accu
en deze apparaten hebben er blijkbaar geen problemen mee

There is no place like 127.0.0.1
pi_16095991
Zou het kunnen dat in moderne auto's waar ook een boordcomputer inzit een accu toch wel degelijk noodzakelijk is om het motormanagement aan te sturen?? Kan me niet voorstellen dat de dynamo daar ook gelijk genoeg stroom voor opwekt...
Watch out, I'm comming
pi_16096053
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:28 schreef Scatty het volgende:
dus het komt er eigenlijk op neer,
Benzinemotor blijft draaien
Dieselmotor slaat af
andersom dus.
quote:
want wat ik me dan afvraag
hoe zit het dan met:
-Stroomgeneratoren
-Racewagens
-Vliegtuigen
-Zodiak
-Grasmaaier
-brommer (aantrappen)

deze hebben ook allemaal geen accu, of worden alleen gestart met een accu
en deze apparaten hebben er blijkbaar geen problemen mee


Deze hebben geen massapunt op de accu maar direct op de dynamo.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16096084
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:29 schreef schrama het volgende:
Zou het kunnen dat in moderne auto's waar ook een boordcomputer inzit een accu toch wel degelijk noodzakelijk is om het motormanagement aan te sturen?? Kan me niet voorstellen dat de dynamo daar ook gelijk genoeg stroom voor opwekt...
In principe is de dynamo sterk genoeg om in alle stroombehoefte te voldoen. Anders zou je accu langzaam leeglopen telkens.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16096142
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:32 schreef slashme het volgende:

[..]

In principe is de dynamo sterk genoeg om in alle stroombehoefte te voldoen. Anders zou je accu langzaam leeglopen telkens.


Daar heb je gelijk in.... Als je een accu nodig zou hebben om de auto te moeten kunnen laten rijden zou hij langzaam leeglopen dus eigenlijk bij elke auto blijft de auto gewoon rijden zonder accu... En zonder accu starten kan ook gewoon als je hem aanduwt...

Heb altijd gereden met een scooter zonder accu... je moest alleen trappen, voor de rest niks aan de hand

Watch out, I'm comming
pi_16096266
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:34 schreef schrama het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.... Als je een accu nodig zou hebben om de auto te moeten kunnen laten rijden zou hij langzaam leeglopen dus eigenlijk bij elke auto blijft de auto gewoon rijden zonder accu... En zonder accu starten kan ook gewoon als je hem aanduwt...

Heb altijd gereden met een scooter zonder accu... je moest alleen trappen, voor de rest niks aan de hand


mits je hem aanpast en je masskabel omlegt.
zo de accu eruit trekken werkt dus niet met een gemiddelde auto.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 12:02:50 #25
26063 Frankieboy
Maar we blijven vrienden....
pi_16096955
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:28 schreef Scatty het volgende:

want wat ik me dan afvraag
hoe zit het dan met:
-Stroomgeneratoren
-Racewagens
-Vliegtuigen
-Zodiak
-Grasmaaier
-brommer (aantrappen)


[offtopic]
Wat ik me dan afvraag,.....
Bij alle typen apparaten noem je de algemene naam, behalve dan bij speedboten noem je het merknaam Zodiak.
En spijt me dat ik het moet zeggen, maar Zodiac is juist een type speedboat (opblaasboot om precies te zijn) dat van echt wel mindere kwaliteit is.

Wilde ik even kwijt
[/offtopic]

Het is half november, we hebben het net voor de eerste keer gedaan. We liggen naakt in bed met de dekens weggeslagen. Zij is de grootste koukleum die ik ken. Dus ik kruip lekker dicht tegen haar aan. Zij mompelt: "Rot op, ik heb het warm."
pi_16096980
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 12:02 schreef Frankieboy het volgende:

[..]

[offtopic]
Wat ik me dan afvraag,.....
Bij alle typen apparaten noem je de algemene naam, behalve dan bij speedboten noem je het merknaam Zodiak.
En spijt me dat ik het moet zeggen, maar Zodiac is juist een type speedboat (opblaasboot om precies te zijn) dat van echt wel mindere kwaliteit is.

Wilde ik even kwijt
[/offtopic]


meest nutteloze post van de dag award
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 12:11:14 #27
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_16097164
Dat mijn broer zou oude Lada aan de brandweer schonk (voor knip oefenigen). Hebben de auto gestart (benzine) en daarna de accu er uit gehaald en zonder accu naar het brandweer oefen terrein gereden.
Het is dus zeker wel mogenlijk.

De ECU moet echter wat 'harder werken' om de spanning op het juiste nivo te houden. (Lees meer slijtage aan de spannings regelaar.)

pi_16099467
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:59 schreef martijntie het volgende:

[..]

kan maar is niet bij alle auto's gene met een boord computer wel omdat daar door de onsteking geregeld wordt maar een auto die die geen heeft rijd lekker door


Electronische aansturing zuigt ! Gewoon lekker ouderwets
In certain extreme situations, the law is inadequate.
In order to shame it's inadequacy,it is necessary to act outside the law to pursue natural justice.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 13:47:43 #29
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16100084
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 12:02 schreef Frankieboy het volgende:

[offtopic]

En spijt me dat ik het moet zeggen, maar Zodiac is juist een type speedboat (opblaasboot om precies te zijn) dat van echt wel mindere kwaliteit is.

Wilde ik even kwijt
[/offtopic]


Oh, ik dacht echt dat het een type was
met duiken had ik namelijk op een Zodiak gezeten (Egypte)
dacht echt dat die dingen zo heete
Sorry
quote:
In principe is de dynamo sterk genoeg om in alle stroombehoefte te voldoen. Anders zou je accu langzaam leeglopen telkens.
Mmmm hier zit wel wat in

Hoe zou het dan met zo een groot slagschip gaan,
grotere Accu's ok...maar die raken dan behoorlijk leeg

het moet wel gewoon kunnen. ik zie meer redenen dat een auto gewoon blijft draaien dan niet.

en dat Massapunten gedoe snap ik niet echt helemaal,
maar goed

[Dit bericht is gewijzigd door Scatty op 09-01-2004 13:54]

There is no place like 127.0.0.1
pi_16100634
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 13:47 schreef Scatty het volgende:
Hoe zou het dan met zo een groot slagschip gaan,
grotere Accu's ok...maar die raken dan behoorlijk leeg

het moet wel gewoon kunnen. ik zie meer redenen dat een auto gewoon blijft draaien dan niet.

en dat Massapunten gedoe snap ik niet echt helemaal,
maar goed


slagschip? zijn diesels zonder ontsteking.

spanning is eigenlijk spanningsverchil, massa is het nulpunt waarop geen spanning staat, je kunt alleen spanning creeeren door een + en - pool.
Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.

[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16100719
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef slashme het volgende:

[..]

slagschip? zijn diesels zonder ontsteking.

spanning is eigenlijk spanningsverchil, massa is het nulpunt waarop geen spanning staat, je kunt alleen spanning creeeren door een + en - pool.
Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.


Professor natuurkunde
M'n signature, wat doe je :{
pi_16100807
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:07 schreef Viper_74 het volgende:

[..]

Professor natuurkunde


simpele basis die iedereen met een voltooide middelbare opleiding zou moeten kunnen begrijpen.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 14:10:25 #33
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16100818
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef slashme het volgende:
slagschip? zijn diesels zonder ontsteking.

spanning is eigenlijk spanningsverchil, massa is het nulpunt waarop geen spanning staat, je kunt alleen spanning creeeren door een + en - pool.
Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.


Diesels zonder ontsteking?
hoe zorgen ze dan dat de Diesel(dampen) verbranden in de motors? (Lucifers )

- pool is in toch je omhulsel (metaal) van je auto?

There is no place like 127.0.0.1
pi_16100861
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:10 schreef Scatty het volgende:

[..]

Diesels zonder ontsteking?
hoe zorgen ze dan dat de Diesel(dampen) verbranden in de motors? (Lucifers )

- pool is in toch je omhulsel (metaal) van je auto?


www.howstuffworks.com
tot over een halfuur
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 14:32:37 #35
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16101415
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:11 schreef slashme het volgende:

[..]

www.howstuffworks.com
tot over een halfuur


pi_16116793
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef slashme het volgende:
(...) Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.
Moet je toch 's uitleggen waarom je (bij het verwijderen van de accu) de - pool weghaalt.
Als ik onder mijn motorkap kijk, zie ik aan de - pool van mijn accu een miniatuur spinnenweb van kabels, die naar de carosserie gaan en (naar ik aanneem) de spanningsregelaar.

Het enige wat bij mij opkomt, is dat je spanningsverschil oploopt van 12V (nominale spanning van je accu) oploopt naar 14.4V. (spanningsafgifte spanningsregelaar)


Misschien slaat dit verhaal van mij als een drol tegen een sluisdeur, maar ik ben dan ook geen automonteur. Ik bekijk het geheel met het beetje elektrotechnische kennis dat ik heb.
Als je 't geheel in jip en janneke taal zou willen uitleggen; heel graag...

pi_16117277
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 11:34 schreef schrama het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.... Als je een accu nodig zou hebben om de auto te moeten kunnen laten rijden zou hij langzaam leeglopen dus eigenlijk bij elke auto blijft de auto gewoon rijden zonder accu... En zonder accu starten kan ook gewoon als je hem aanduwt...

Heb altijd gereden met een scooter zonder accu... je moest alleen trappen, voor de rest niks aan de hand


ja dat komt omdat de ontsteking van jou brommer direct van t vliegwiel afkomt....

bij een auto komt de ontsteking van de batterij en de batterij wordt bijgeladen door de dynamo... haal je de batterij er tussenuit dan stopt hij er mee... is het zelfde als een kabel doorknippen in principe; je haalt een schakel weg...

oude diesels kunnen dit ook omdat als die eenmaal lopen ze onsteken op de gloeiplug die aan het gloeien blijft... een nieuwere diesel ontsteekt puur op compressie maar die heeft een motormanagementsysteem wat stroom moet blijven krijgen... dus die draaien ook niet zonder accu als het goed is...

Hopeloos benzine verslaafd
pi_16117325
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 23:20 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Moet je toch 's uitleggen waarom je (bij het verwijderen van de accu) de - pool weghaalt.
Als ik onder mijn motorkap kijk, zie ik aan de - pool van mijn accu een miniatuur spinnenweb van kabels, die naar de carosserie gaan en (naar ik aanneem) de spanningsregelaar.

Het enige wat bij mij opkomt, is dat je spanningsverschil oploopt van 12V (nominale spanning van je accu) oploopt naar 14.4V. (spanningsafgifte spanningsregelaar)


Misschien slaat dit verhaal van mij als een drol tegen een sluisdeur, maar ik ben dan ook geen automonteur. Ik bekijk het geheel met het beetje elektrotechnische kennis dat ik heb.
Als je 't geheel in jip en janneke taal zou willen uitleggen; heel graag...


Dat wat naar de carosserie loopt is de -

die lekt weg naar de aarde...

(als ik me niet vergis)

-edit-

youp denkt ff *kraak kraak*

laatst veel moeten leren over accu's en dynamo's....

[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 09-01-2004 23:38]

Hopeloos benzine verslaafd
pi_16117356
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 23:36 schreef Youp het volgende:

[..]

oude diesels kunnen dit ook omdat als die eenmaal lopen ze onsteken op de gloeiplug die aan het gloeien blijft... een nieuwere diesel ontsteekt puur op compressie maar die heeft een motormanagementsysteem wat stroom moet blijven krijgen... dus die draaien ook niet zonder accu als het goed is...


Bijna goed, oude diesels ontsteken ook op compressie, gloeiplug is puur nodig voor het starten.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16117404
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 23:38 schreef slashme het volgende:

[..]

Bijna goed, oude diesels ontsteken ook op compressie, gloeiplug is puur nodig voor het starten.


als t goed is blijft ie doorgloeien... toch? hmmz weer iets intressants om aan mn motorvoertuigen docent te vragen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_16117436
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 23:40 schreef Youp het volgende:

[..]

als t goed is blijft ie doorgloeien... toch? hmmz weer iets intressants om aan mn motorvoertuigen docent te vragen


nope, zogauw de verbrandingkamer op temperatuur is hoeft er niet meer gegloeid te worden.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16117470
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 23:41 schreef slashme het volgende:

[..]

nope, zogauw de verbrandingkamer op temperatuur is hoeft er niet meer gegloeid te worden.


ow, ja das bijna t zelfde principe alleen is nu de complete verbrandingskamer zo heet ipv alleen de gloeiplug

(mag ik vragen wat jij gestudeerd hebt?)

Hopeloos benzine verslaafd
pi_16123958
Een auto kan prima zonder accu rijden.
Toch heeft een accu ook na het starten een paar belangrijke
funkties; het opvangen van spanningsverschillen (Al is een spanningsregelaar die in de dynamo zit vrij stabiel, het elektrisch circuit
in de auto kan voor verschillen gaan zorgen).
Een belangrijke funktie is het opvangen van zodanig hoge stromen
dat de dynamo het zelf niet meer aankan.
Een dynamo kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom aan, laten we
zeggen 20 Ampere. Als je nou in een auto alle grote stroomverbruikers
aan zou zetten (met draaiende motor en zonder accu) en je komt
boven de 20 A. krijg je een dusdanige spanningsval dat er vrijwel
niks meer in de auto werkt, dus ook niet de ontsteking ed.
De accu zou op dat moment ervoor zorgen dat het tekort
aangevuld wordt zodat alle funkies blijven werken.
Op moment dat er geen stroomverbruikers meer zijn gaat
de stroom die de dynamo levert de accu weer opladen.
Als die dan vol is kan de dynamo stoppen met stroom leveren.
pi_16125517
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 12:01 schreef MauriceM het volgende:
Een auto kan prima zonder accu rijden.
Toch heeft een accu ook na het starten een paar belangrijke
funkties; het opvangen van spanningsverschillen (Al is een spanningsregelaar die in de dynamo zit vrij stabiel, het elektrisch circuit
in de auto kan voor verschillen gaan zorgen).
Een belangrijke funktie is het opvangen van zodanig hoge stromen
dat de dynamo het zelf niet meer aankan.
Een dynamo kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom aan, laten we
zeggen 20 Ampere. Als je nou in een auto alle grote stroomverbruikers
aan zou zetten (met draaiende motor en zonder accu) en je komt
boven de 20 A. krijg je een dusdanige spanningsval dat er vrijwel
niks meer in de auto werkt, dus ook niet de ontsteking ed.
De accu zou op dat moment ervoor zorgen dat het tekort
aangevuld wordt zodat alle funkies blijven werken.
Op moment dat er geen stroomverbruikers meer zijn gaat
de stroom die de dynamo levert de accu weer opladen.
Als die dan vol is kan de dynamo stoppen met stroom leveren.
In deze verklaring kan ik me geheel vinden, maar Slashme blijft stellig volhouden dat het (met een benzine-motor) niet kan.
Dan zit er maar één ding op; zelf de steeksleutel ter hand nemen en de min-klem losgooien...kijken wat er gebeurt.
pi_16125592
Als ik me corsa van 16 jaar start en haal de accu weg, dan slaat ie gelijk af
  zaterdag 10 januari 2004 @ 20:32:44 #46
40402 SAF
Fueled by Smirnoff
pi_16136360
Juist ik heb ook ervaring met een corsatje A en als je daar de accu losmaakt met draaiende motor valt hij uit. Bij deze auto s het ook zo dat als je accu helemaal leeg is, door bijvoorbeeld je verlichting vergeten uit te zetten, dat je hem ook niet meer kunt aanduwen of aanslepen. Heb dat geprobeerd maar heb de anwb moeten bellen en die heeft mijn accu zover opgeladen dat ik kon starten. De accu was ZOO leeg dat er geen enkele spanning meer was, in principe hetzeflde idee als helemaal GEEN accu
pi_16136511
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 23:42 schreef Youp het volgende:

[..]
(mag ik vragen wat jij gestudeerd hebt?)


dat mag.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16136654
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 20:32 schreef SAF het volgende:
Juist ik heb ook ervaring met een corsatje A en als je daar de accu losmaakt met draaiende motor valt hij uit. Bij deze auto s het ook zo dat als je accu helemaal leeg is, door bijvoorbeeld je verlichting vergeten uit te zetten, dat je hem ook niet meer kunt aanduwen of aanslepen. Heb dat geprobeerd maar heb de anwb moeten bellen en die heeft mijn accu zover opgeladen dat ik kon starten. De accu was ZOO leeg dat er geen enkele spanning meer was, in principe hetzeflde idee als helemaal GEEN accu
Kan dat echt niet? Aanslepen of duwen moet toch gewoon werken

En me lichten heb ik nog altijd net op tijd uit kunnen doen

pi_16137010
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 20:38 schreef slashme het volgende:

[..]

dat mag.


mag ik dan ook weten wat je gestudeerd hebt?
Hopeloos benzine verslaafd
  zaterdag 10 januari 2004 @ 21:15:58 #50
40402 SAF
Fueled by Smirnoff
pi_16137356
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 20:44 schreef Konijn het volgende:

[..]

Kan dat echt niet? Aanslepen of duwen moet toch gewoon werken

En me lichten heb ik nog altijd net op tijd uit kunnen doen


Nee het kan echt niet, ik heb serieus de ANWB laten komen of die frikandel weer aan de praat te krijgen, de accu was ZOO leeg dat er dus gewoon geen contact meer was tussen de plus en de min op de accu wat dus op het zelfde neer komt als GEEN accu. Als er nog een kleine beetje spanning op zit kun je hem dus wel duwen of aanslepen.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 22:20:03 #51
41915 Eul
Greetings Eul
pi_16139179
Er zijn een aantal mensen die zeggen dat je de massa van de accu nodig hebt, maar de dynamo heeft ook een massa hoor .

Dat je de accu nodig hebt om hem te kunnen starten (ook al is het met anslepen) komt omdat de rotor van de dynamo voorbekrachtigt meot worden, anders gaat hij niet werken (of pas bij 3500rpm ofzow). Daarna kan de dynamo de auto volledig van stroom voorzien ook als alle verbruikers aan staan, ik vraag me alleen af of hij dat stationair ook zou trekken. Maar alleen de motor laten draaien moet wel kunnen.

De moderne electronica heeft zelf al voorzieningen om de spanning te regelen, maar het is uiteraard beter om de accu te hebben om grote spanningspieken af te vlakken, maar nodig heeft hij het niet.

Alles wat van de accu zou komen komt nu van de dynamo, de dynamo en de plus zijn direct met elkaar verbonden. De dynamo zit aan massa dus dat is geen probleem.

Als de plus pool plotseling los schiet tijdens rijden en tegen massa komt slaat hij af je, dan maakt hij kortlsuiting .

Maar... waarom probern julie het niet gewoon? (wel de massa kabel los maken en neit de plus eerst he ... )

pi_16140462
Hmmm, ok wie weet dan dit. Ik heb een Golf TDi 1.9 (niet in het echt hoor ) en ik haal alle stroombronnen weg nadat ik hem gestart heb, dus ook dynamo en accu, kan hij dan verder?

Wat ik gehoord heb is dat de auto zeer slecht gaat lopen (logisch geen motormanagement meer, maar hij werkt wel! Is dit waar?

pi_16140495
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:56 schreef Zw0rld het volgende:

[..]

Alle electronica gaat kapot.
Je mag een moderne auto nooit zonder accu laten draaien. Omdat de dynamo een wisselstroomversie is, een de accu ook als condensator werkt.
Vroegah kon je met bijvoorbeeld een oude kever met een gelijkstroom dynamo prima zonder accu rijden, zelf vaak zat gedaan. Alleen je contact puntjes slijten wat harder om dat ze meer vonken.


  zondag 11 januari 2004 @ 00:04:35 #54
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_16142266
Vorig jaar 2 keer stilgestaan met mijn Focus TDi omdat de massakabel steeds van de accu lostrilde.
Die had dus wel degelijk de accu nodig tijdens het rijden..
  zondag 11 januari 2004 @ 10:52:25 #55
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16147618
ik heb een beetje het web doorgezocht,
moeilijk informatie hierover te vinden overgens,

maar het komt er op neer dat het eigenlijk alle 2 kan
op zich leverd de dynamo voldoende stroom op om de auto te laten draaien,
moderne auto's kunnen afslaan, (wisselspanningsdynamo)
oude auto's blijven dus gewoon doorpruttelen (gelijkspanningsdynamo)

ok het is natuurlijk af te raden vanwegen de electronica e.d.
maar daar dat was de vraag niet

natuurlijk slaan oude auto's ook af als je teveel stroom gebruikt (lichten, achterraamverwarming, enz.)

aantal (kleine) bronen
MX-5Owners - Geheel onderaan
Google newsgroep
Startproblemen en tips - bijna onderaan, bij starttips

There is no place like 127.0.0.1
pi_16147952
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 20:32 schreef SAF het volgende:
Juist ik heb ook ervaring met een corsatje A en als je daar de accu losmaakt met draaiende motor valt hij uit. Bij deze auto s het ook zo dat als je accu helemaal leeg is, door bijvoorbeeld je verlichting vergeten uit te zetten, dat je hem ook niet meer kunt aanduwen of aanslepen. Heb dat geprobeerd maar heb de anwb moeten bellen en die heeft mijn accu zover opgeladen dat ik kon starten. De accu was ZOO leeg dat er geen enkele spanning meer was, in principe hetzeflde idee als helemaal GEEN accu
ehm dan had je wel een aparte corsa, want ik heb mijn derde corsa nu al... en allemaal hebben ze wel eens een lege accu gehad.... en bij allemaal is het een klein eindje duwen en hij liep.
pi_16148002
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 23:05 schreef KonnieKipke het volgende:

Alle electronica gaat kapot.
Je mag een moderne auto nooit zonder accu laten draaien. Omdat de dynamo een wisselstroomversie is, een de accu ook als condensator werkt.
Vroegah kon je met bijvoorbeeld een oude kever met een gelijkstroom dynamo prima zonder accu rijden, zelf vaak zat gedaan. Alleen je contact puntjes slijten wat harder om dat ze meer vonken.


Dit vat ik dus ff niet, de dynamo is wisselSPANNING ja, maar elke dynamo heeft toch een gelijkrichter tevens spannings regelaar aan boord???
  zondag 11 januari 2004 @ 15:46:24 #58
41915 Eul
Greetings Eul
pi_16154053
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 23:03 schreef yup het volgende:
Hmmm, ok wie weet dan dit. Ik heb een Golf TDi 1.9 (niet in het echt hoor ) en ik haal alle stroombronnen weg nadat ik hem gestart heb, dus ook dynamo en accu, kan hij dan verder?

Wat ik gehoord heb is dat de auto zeer slecht gaat lopen (logisch geen motormanagement meer, maar hij werkt wel! Is dit waar?


Ik vermoed dat deze echt af slaat, die is echt afhanklijk van de informatie die de electronica hem verschaft, zonde kan hij niet werken. Een echte oude diesel met volledig mechanische diesel inpuitpomp kan dat wel als je de stopklep (sluit brandstoftoevoer af als de spanning er van af gaat) zou verwijderen. Anders slaat hij ook af.
pi_16154182
quote:
Op zondag 11 januari 2004 15:46 schreef Eul het volgende:

[..]

Ik vermoed dat deze echt af slaat, die is echt afhanklijk van de informatie die de electronica hem verschaft, zonde kan hij niet werken. Een echte oude diesel met volledig mechanische diesel inpuitpomp kan dat wel als je de stopklep (sluit brandstoftoevoer af als de spanning er van af gaat) zou verwijderen. Anders slaat hij ook af.


Kan wel, wij hadden een Mitsubishi L300 met 2.5 diesel, dynamo was kapot, en accu was leeg, nix werkte, maar de motor ging vrolijk door
pi_16157385
quote:
Op zondag 11 januari 2004 11:25 schreef Jaydeem het volgende:
Dit vat ik dus ff niet, de dynamo is wisselSPANNING ja, maar elke dynamo heeft toch een gelijkrichter tevens spannings regelaar aan boord???
Je accu functioneert in dit geval als condensator.
Vergelijk het maar met een simpel voedinkje; (Trafo, gelijkrichtdiodes, condensator) als je de condensator weghaalt, hou je enkel een (dubbelzijdig) gelijkgerichte wisselspanning over. Oftewel een signaal dat er net zo uitziet als hoe een kangoeroe zich voortbeweegt...

Oftewel; je accu vlakt de spannig die van je dynamo+gelijkrichter afkomt af naar een mooie, constante, 12V.

  zondag 11 januari 2004 @ 18:09:33 #61
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_16158951
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef slashme het volgende:
auto slaat direct af
Dat zeg je nu wel, maar met mijn 205 cabrio ( ja die ene ja..)
Had ik de accupool er niet goed op gezet en was een slagje om geweest om te proefrijden.
Toen ik terugkwam en de kap opendeed ( motor nog aan)
Lag de accupool los. Hij bleef dus wel gewoon lopen.
Geen idee of dat bij alle auto's zo is trouwens.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  donderdag 15 januari 2004 @ 12:54:49 #62
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_16281123
quote:
Op zondag 11 januari 2004 18:09 schreef GizartFRL het volgende:

-knip-

Geen idee of dat bij alle auto's zo is trouwens.


Denk het niet, aangezien we zoveel verschillende reacties krijgen
There is no place like 127.0.0.1
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')