we hebben het gewoon over een standaard auto (neiuw, in ieder geval in perfecte staat)
je start de auto, en verwijderd na het starten de accu.
blijft deze auto dan gewoon gezellig aan of slaat deze af?
ik zeg dat deze motor gewoon blijft draaien aangezien hij dus zijn eigen stroom opwekt (via dynamo, dit is voldoende voor ontsteking)
collegea beweert dat de stroom voor de motor van de accu afkomt, als deze weg is ook geen stroom voor de motor, dus slaat deze af
ik heb al een aantal dingen naar voren gegooid, maar hij is niet echt te overtuigen
dus ik wil weten of de auto afslaat (direct of na een bepaalde tijd)
ik heb al gegoogled, maar kan er echt niks over vinden
ja electromotoren e.d.
maar niks over dat een accu uit een auto gehaald kan worden
omdat deze alleen gebruikt wordt voor het starten
alvast bedankt
Is het een diesel???
Want dan kan de motor (nadat je hem hebt gestart ) zonder dynamo en zonder accu blijven draaien. Hoe ik dat weet? Aan den lijve ondervonden
(Note: Wel een ouder type diesel, nieuwe zit weer meer elektronica bij die wel weer gevoed 'moet' blijven)
quote:Alle electronica gaat kapot.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:51 schreef Scatty het volgende:
Ik heb hier een vrij hevig conflict over een auto, of deze nou met of zonder accu werktwe hebben het gewoon over een standaard auto (neiuw, in ieder geval in perfecte staat)
je start de auto, en verwijderd na het starten de accu.
blijft deze auto dan gewoon gezellig aan of slaat deze af?
ik zeg dat deze motor gewoon blijft draaien aangezien hij dus zijn eigen stroom opwekt (via dynamo, dit is voldoende voor ontsteking)collegea beweert dat de stroom voor de motor van de accu afkomt, als deze weg is ook geen stroom voor de motor, dus slaat deze af
ik heb al een aantal dingen naar voren gegooid, maar hij is niet echt te overtuigen
dus ik wil weten of de auto afslaat (direct of na een bepaalde tijd)
ik heb al gegoogled, maar kan er echt niks over vinden
ja electromotoren e.d.
maar niks over dat een accu uit een auto gehaald kan worden
omdat deze alleen gebruikt wordt voor het startenalvast bedankt
quote:nee hoor blijft gewoon lekker lopen op de spanning van de dynamo
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef slashme het volgende:
auto slaat direct af
had blijkbaar de plus-kabel (en voeding voor amp) niet stevig genoeg aangedraaid en die was dus losgetrild...
op dat moment was de accu niet meer verbonden en viel de wagen meteen stil.
quote:kan maar is niet bij alle auto's gene met een boord computer wel omdat daar door de onsteking geregeld wordt maar een auto die die geen heeft rijd lekker door
Op vrijdag 9 januari 2004 10:58 schreef realist_ik het volgende:
nou, toen ik de laatste keer aan m'n muziek had gesleuteld, viel ik na een paar kilometer gewoon stil...had blijkbaar de plus-kabel (en voeding voor amp) niet stevig genoeg aangedraaid en die was dus losgetrild...
op dat moment was de accu niet meer verbonden en viel de wagen meteen stil.
quote:tuurlijk
Op vrijdag 9 januari 2004 10:57 schreef martijntie het volgende:[..]
nee hoor blijft gewoon lekker lopen op de spanning van de dynamo
quote:de accu fungeerd als buffer en trevens masspunt, als je de accu verwijderd heb je geen massa en buffer meer met als gevolg dat je auto direct afslaat.
Op vrijdag 9 januari 2004 10:59 schreef martijntie het volgende:[..]
kan maar is niet bij alle auto's gene met een boord computer wel omdat daar door de onsteking geregeld wordt maar een auto die die geen heeft rijd lekker door
Eerst mijn auto starten, eventjes laten doorlopen, accu eruit halen, mijn auto blijft gewoon doorlopen......haar accu in de mijne zetten, mijn accu in die van haar, en hoppa, beide weg rijden ff flink gassen op de snelweg, en je hebt geen enkel probleem.
Ik weet niet of m'n auto op den duur zou afslaan, maar hij bleef gewoon 10 a 15 minuten lopen zonder accu. (ik had geen lichten e.d. aan hoor..)
Beide auto's van het bouwjaar 2002....dus vrij nieuw.
quote:Diesel
Op vrijdag 9 januari 2004 11:04 schreef Nitai het volgende:
blijft gewoon lopen....m'n vriendin's accu was opgeraakt (lichten aangelaten..en het piepje in alle haast niet gehoord) en toen heb ik een truuk toegepast die ik van m'n vader geleerd had. Ik had namelijk geen startkabel bij me.Eerst mijn auto starten, eventjes laten doorlopen, accu eruit halen, mijn auto blijft gewoon doorlopen......haar accu in de mijne zetten, mijn accu in die van haar, en hoppa, beide weg rijden
ff flink gassen op de snelweg, en je hebt geen enkel probleem.
Ik weet niet of m'n auto op den duur zou afslaan, maar hij bleef gewoon 10 a 15 minuten lopen zonder accu. (ik had geen lichten e.d. aan hoor..)
Beide auto's van het bouwjaar 2002....dus vrij nieuw.
ik blijf nog van mening dat de auto aanblijft, aangezien ik in mijn (vorige)
auto een tijdje met een rotte accu gereden heb,
starten Ho maar! aanduwen en starten en rijden maar
quote:rotte accu is geen probleem, voor een bezine auto moet je echter een goed masspunt hebben om voldoende spanning op te kunnen bouwen voor de ontsteking.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:13 schreef Scatty het volgende:
Mmmm blijkbaar toch nog een moeilijk onderwerp
sommige zeggen dat deze afslaat, andere weer nietik blijf nog van mening dat de auto aanblijft, aangezien ik in mijn (vorige)
auto een tijdje met een rotte accu gereden heb,
starten Ho maar! aanduwen en starten en rijden maar
want wat ik me dan afvraag
hoe zit het dan met:
-Stroomgeneratoren
-Racewagens
-Vliegtuigen
-Zodiak
-Grasmaaier
-brommer (aantrappen)
deze hebben ook allemaal geen accu, of worden alleen gestart met een accu
en deze apparaten hebben er blijkbaar geen problemen mee
quote:andersom dus.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:28 schreef Scatty het volgende:
dus het komt er eigenlijk op neer,
Benzinemotor blijft draaien
Dieselmotor slaat af
quote:Deze hebben geen massapunt op de accu maar direct op de dynamo.
want wat ik me dan afvraag
hoe zit het dan met:
-Stroomgeneratoren
-Racewagens
-Vliegtuigen
-Zodiak
-Grasmaaier
-brommer (aantrappen)deze hebben ook allemaal geen accu, of worden alleen gestart met een accu
en deze apparaten hebben er blijkbaar geen problemen mee
quote:In principe is de dynamo sterk genoeg om in alle stroombehoefte te voldoen. Anders zou je accu langzaam leeglopen telkens.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:29 schreef schrama het volgende:
Zou het kunnen dat in moderne auto's waar ook een boordcomputer inzit een accu toch wel degelijk noodzakelijk is om het motormanagement aan te sturen?? Kan me niet voorstellen dat de dynamo daar ook gelijk genoeg stroom voor opwekt...
quote:Daar heb je gelijk in.... Als je een accu nodig zou hebben om de auto te moeten kunnen laten rijden zou hij langzaam leeglopen dus eigenlijk bij elke auto blijft de auto gewoon rijden zonder accu... En zonder accu starten kan ook gewoon als je hem aanduwt...
Op vrijdag 9 januari 2004 11:32 schreef slashme het volgende:[..]
In principe is de dynamo sterk genoeg om in alle stroombehoefte te voldoen. Anders zou je accu langzaam leeglopen telkens.
Heb altijd gereden met een scooter zonder accu... je moest alleen trappen, voor de rest niks aan de hand
quote:mits je hem aanpast en je masskabel omlegt.
Op vrijdag 9 januari 2004 11:34 schreef schrama het volgende:[..]
Daar heb je gelijk in.... Als je een accu nodig zou hebben om de auto te moeten kunnen laten rijden zou hij langzaam leeglopen dus eigenlijk bij elke auto blijft de auto gewoon rijden zonder accu... En zonder accu starten kan ook gewoon als je hem aanduwt...
Heb altijd gereden met een scooter zonder accu... je moest alleen trappen, voor de rest niks aan de hand
quote:[offtopic]
Op vrijdag 9 januari 2004 11:28 schreef Scatty het volgende:want wat ik me dan afvraag
hoe zit het dan met:
-Stroomgeneratoren
-Racewagens
-Vliegtuigen
-Zodiak
-Grasmaaier
-brommer (aantrappen)
Wilde ik even kwijt
[/offtopic]
quote:meest nutteloze post van de dag award
Op vrijdag 9 januari 2004 12:02 schreef Frankieboy het volgende:[..]
[offtopic]
Wat ik me dan afvraag,.....
Bij alle typen apparaten noem je de algemene naam, behalve dan bij speedboten noem je het merknaam Zodiak.
En spijt me dat ik het moet zeggen, maar Zodiac is juist een type speedboat (opblaasboot om precies te zijn) dat van echt wel mindere kwaliteit is.Wilde ik even kwijt
[/offtopic]
De ECU moet echter wat 'harder werken' om de spanning op het juiste nivo te houden. (Lees meer slijtage aan de spannings regelaar.)
quote:Electronische aansturing zuigt ! Gewoon lekker ouderwets
Op vrijdag 9 januari 2004 10:59 schreef martijntie het volgende:[..]
kan maar is niet bij alle auto's gene met een boord computer wel omdat daar door de onsteking geregeld wordt maar een auto die die geen heeft rijd lekker door
quote:Oh, ik dacht echt dat het een type was
Op vrijdag 9 januari 2004 12:02 schreef Frankieboy het volgende:[offtopic]
En spijt me dat ik het moet zeggen, maar Zodiac is juist een type speedboat (opblaasboot om precies te zijn) dat van echt wel mindere kwaliteit is.
Wilde ik even kwijt
[/offtopic]
quote:Mmmm hier zit wel wat in
In principe is de dynamo sterk genoeg om in alle stroombehoefte te voldoen. Anders zou je accu langzaam leeglopen telkens.
Hoe zou het dan met zo een groot slagschip gaan,
grotere Accu's ok...maar die raken dan behoorlijk leeg
het moet wel gewoon kunnen. ik zie meer redenen dat een auto gewoon blijft draaien dan niet.
en dat Massapunten gedoe snap ik niet echt helemaal,
maar goed
[Dit bericht is gewijzigd door Scatty op 09-01-2004 13:54]
quote:slagschip? zijn diesels zonder ontsteking.
Op vrijdag 9 januari 2004 13:47 schreef Scatty het volgende:
Hoe zou het dan met zo een groot slagschip gaan,
grotere Accu's ok...maar die raken dan behoorlijk leeghet moet wel gewoon kunnen. ik zie meer redenen dat een auto gewoon blijft draaien dan niet.
en dat Massapunten gedoe snap ik niet echt helemaal,
maar goed
spanning is eigenlijk spanningsverchil, massa is het nulpunt waarop geen spanning staat, je kunt alleen spanning creeeren door een + en - pool.
Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.
quote:Professor natuurkunde
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef slashme het volgende:[..]
slagschip? zijn diesels zonder ontsteking.
spanning is eigenlijk spanningsverchil, massa is het nulpunt waarop geen spanning staat, je kunt alleen spanning creeeren door een + en - pool.
Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.
quote:simpele basis die iedereen met een voltooide middelbare opleiding zou moeten kunnen begrijpen.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:07 schreef Viper_74 het volgende:[..]
Professor natuurkunde
quote:Diesels zonder ontsteking?
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef slashme het volgende:
slagschip? zijn diesels zonder ontsteking.spanning is eigenlijk spanningsverchil, massa is het nulpunt waarop geen spanning staat, je kunt alleen spanning creeeren door een + en - pool.
Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.
- pool is in toch je omhulsel (metaal) van je auto?
quote:www.howstuffworks.com
Op vrijdag 9 januari 2004 14:10 schreef Scatty het volgende:[..]
Diesels zonder ontsteking?
hoe zorgen ze dan dat de Diesel(dampen) verbranden in de motors? (Lucifers)
- pool is in toch je omhulsel (metaal) van je auto?
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:11 schreef slashme het volgende:[..]
www.howstuffworks.com
tot over een halfuur![]()
quote:Moet je toch 's uitleggen waarom je (bij het verwijderen van de accu) de - pool weghaalt.
Op vrijdag 9 januari 2004 14:04 schreef slashme het volgende:
(...) Haal je de - pool weg is je spanning weg, simpel. Haal je natuurkundeboek nog maar eens uit het stof.
Het enige wat bij mij opkomt, is dat je spanningsverschil oploopt van 12V (nominale spanning van je accu) oploopt naar 14.4V. (spanningsafgifte spanningsregelaar)
Misschien slaat dit verhaal van mij als een drol tegen een sluisdeur, maar ik ben dan ook geen automonteur. Ik bekijk het geheel met het beetje elektrotechnische kennis dat ik heb.
Als je 't geheel in jip en janneke taal zou willen uitleggen; heel graag...
quote:ja dat komt omdat de ontsteking van jou brommer direct van t vliegwiel afkomt....
Op vrijdag 9 januari 2004 11:34 schreef schrama het volgende:[..]
Daar heb je gelijk in.... Als je een accu nodig zou hebben om de auto te moeten kunnen laten rijden zou hij langzaam leeglopen dus eigenlijk bij elke auto blijft de auto gewoon rijden zonder accu... En zonder accu starten kan ook gewoon als je hem aanduwt...
Heb altijd gereden met een scooter zonder accu... je moest alleen trappen, voor de rest niks aan de hand
bij een auto komt de ontsteking van de batterij en de batterij wordt bijgeladen door de dynamo... haal je de batterij er tussenuit dan stopt hij er mee... is het zelfde als een kabel doorknippen in principe; je haalt een schakel weg...
oude diesels kunnen dit ook omdat als die eenmaal lopen ze onsteken op de gloeiplug die aan het gloeien blijft... een nieuwere diesel ontsteekt puur op compressie maar die heeft een motormanagementsysteem wat stroom moet blijven krijgen... dus die draaien ook niet zonder accu als het goed is...
quote:Dat wat naar de carosserie loopt is de -
Op vrijdag 9 januari 2004 23:20 schreef Treinhomo het volgende:[..]
Moet je toch 's uitleggen waarom je (bij het verwijderen van de accu) de - pool weghaalt.
Als ik onder mijn motorkap kijk, zie ik aan de - pool van mijn accu een miniatuur spinnenweb van kabels, die naar de carosserie gaan en (naar ik aanneem) de spanningsregelaar.Het enige wat bij mij opkomt, is dat je spanningsverschil oploopt van 12V (nominale spanning van je accu) oploopt naar 14.4V. (spanningsafgifte spanningsregelaar)
Misschien slaat dit verhaal van mij als een drol tegen een sluisdeur, maar ik ben dan ook geen automonteur. Ik bekijk het geheel met het beetje elektrotechnische kennis dat ik heb.
Als je 't geheel in jip en janneke taal zou willen uitleggen; heel graag...
die lekt weg naar de aarde...
(als ik me niet vergis)
-edit-
youp denkt ff *kraak kraak*
laatst veel moeten leren over accu's en dynamo's....
[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 09-01-2004 23:38]
quote:Bijna goed, oude diesels ontsteken ook op compressie, gloeiplug is puur nodig voor het starten.
Op vrijdag 9 januari 2004 23:36 schreef Youp het volgende:[..]
oude diesels kunnen dit ook omdat als die eenmaal lopen ze onsteken op de gloeiplug die aan het gloeien blijft... een nieuwere diesel ontsteekt puur op compressie maar die heeft een motormanagementsysteem wat stroom moet blijven krijgen... dus die draaien ook niet zonder accu als het goed is...
quote:als t goed is blijft ie doorgloeien... toch? hmmz weer iets intressants om aan mn motorvoertuigen docent te vragen
Op vrijdag 9 januari 2004 23:38 schreef slashme het volgende:[..]
Bijna goed, oude diesels ontsteken ook op compressie, gloeiplug is puur nodig voor het starten.
quote:nope, zogauw de verbrandingkamer op temperatuur is hoeft er niet meer gegloeid te worden.
Op vrijdag 9 januari 2004 23:40 schreef Youp het volgende:[..]
als t goed is blijft ie doorgloeien... toch? hmmz weer iets intressants om aan mn motorvoertuigen docent te vragen
quote:ow, ja das bijna t zelfde principe
Op vrijdag 9 januari 2004 23:41 schreef slashme het volgende:[..]
nope, zogauw de verbrandingkamer op temperatuur is hoeft er niet meer gegloeid te worden.
(mag ik vragen wat jij gestudeerd hebt?)
quote:In deze verklaring kan ik me geheel vinden, maar Slashme blijft stellig volhouden dat het (met een benzine-motor) niet kan.
Op zaterdag 10 januari 2004 12:01 schreef MauriceM het volgende:
Een auto kan prima zonder accu rijden.
Toch heeft een accu ook na het starten een paar belangrijke
funkties; het opvangen van spanningsverschillen (Al is een spanningsregelaar die in de dynamo zit vrij stabiel, het elektrisch circuit
in de auto kan voor verschillen gaan zorgen).
Een belangrijke funktie is het opvangen van zodanig hoge stromen
dat de dynamo het zelf niet meer aankan.
Een dynamo kan maar een bepaalde hoeveelheid stroom aan, laten we
zeggen 20 Ampere. Als je nou in een auto alle grote stroomverbruikers
aan zou zetten (met draaiende motor en zonder accu) en je komt
boven de 20 A. krijg je een dusdanige spanningsval dat er vrijwel
niks meer in de auto werkt, dus ook niet de ontsteking ed.
De accu zou op dat moment ervoor zorgen dat het tekort
aangevuld wordt zodat alle funkies blijven werken.
Op moment dat er geen stroomverbruikers meer zijn gaat
de stroom die de dynamo levert de accu weer opladen.
Als die dan vol is kan de dynamo stoppen met stroom leveren.
quote:dat mag.
Op vrijdag 9 januari 2004 23:42 schreef Youp het volgende:[..]
(mag ik vragen wat jij gestudeerd hebt?)
quote:Kan dat echt niet? Aanslepen of duwen moet toch gewoon werken
Op zaterdag 10 januari 2004 20:32 schreef SAF het volgende:
Juist ik heb ook ervaring met een corsatje A en als je daar de accu losmaakt met draaiende motor valt hij uit. Bij deze auto s het ook zo dat als je accu helemaal leeg is, door bijvoorbeeld je verlichting vergeten uit te zetten, dat je hem ook niet meer kunt aanduwen of aanslepen. Heb dat geprobeerd maar heb de anwb moeten bellen en die heeft mijn accu zover opgeladen dat ik kon starten. De accu was ZOO leeg dat er geen enkele spanning meer was, in principe hetzeflde idee als helemaal GEEN accu
En me lichten heb ik nog altijd net op tijd uit kunnen doen
quote:mag ik dan ook weten wat je gestudeerd hebt?
Op zaterdag 10 januari 2004 20:38 schreef slashme het volgende:[..]
dat mag.
quote:Nee het kan echt niet, ik heb serieus de ANWB laten komen of die frikandel weer aan de praat te krijgen, de accu was ZOO leeg dat er dus gewoon geen contact meer was tussen de plus en de min op de accu wat dus op het zelfde neer komt als GEEN accu. Als er nog een kleine beetje spanning op zit kun je hem dus wel duwen of aanslepen.
Op zaterdag 10 januari 2004 20:44 schreef Konijn het volgende:[..]
Kan dat echt niet? Aanslepen of duwen moet toch gewoon werken
![]()
En me lichten heb ik nog altijd net op tijd uit kunnen doen
![]()
Dat je de accu nodig hebt om hem te kunnen starten (ook al is het met anslepen) komt omdat de rotor van de dynamo voorbekrachtigt meot worden, anders gaat hij niet werken (of pas bij 3500rpm ofzow). Daarna kan de dynamo de auto volledig van stroom voorzien ook als alle verbruikers aan staan, ik vraag me alleen af of hij dat stationair ook zou trekken. Maar alleen de motor laten draaien moet wel kunnen.
De moderne electronica heeft zelf al voorzieningen om de spanning te regelen, maar het is uiteraard beter om de accu te hebben om grote spanningspieken af te vlakken, maar nodig heeft hij het niet.
Alles wat van de accu zou komen komt nu van de dynamo, de dynamo en de plus zijn direct met elkaar verbonden. De dynamo zit aan massa dus dat is geen probleem.
Als de plus pool plotseling los schiet tijdens rijden en tegen massa komt slaat hij af je, dan maakt hij kortlsuiting .
Maar... waarom probern julie het niet gewoon? (wel de massa kabel los maken en neit de plus eerst he ... )
Wat ik gehoord heb is dat de auto zeer slecht gaat lopen (logisch geen motormanagement meer, maar hij werkt wel! Is dit waar?
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:56 schreef Zw0rld het volgende:[..]
Alle electronica gaat kapot.
Je mag een moderne auto nooit zonder accu laten draaien. Omdat de dynamo een wisselstroomversie is, een de accu ook als condensator werkt.
Vroegah kon je met bijvoorbeeld een oude kever met een gelijkstroom dynamo prima zonder accu rijden, zelf vaak zat gedaan. Alleen je contact puntjes slijten wat harder om dat ze meer vonken.
maar het komt er op neer dat het eigenlijk alle 2 kan
op zich leverd de dynamo voldoende stroom op om de auto te laten draaien,
moderne auto's kunnen afslaan, (wisselspanningsdynamo)
oude auto's blijven dus gewoon doorpruttelen (gelijkspanningsdynamo)
ok het is natuurlijk af te raden vanwegen de electronica e.d.
maar daar dat was de vraag niet
natuurlijk slaan oude auto's ook af als je teveel stroom gebruikt (lichten, achterraamverwarming, enz.)
aantal (kleine) bronen
MX-5Owners - Geheel onderaan
Google newsgroep
Startproblemen en tips - bijna onderaan, bij starttips
quote:ehm dan had je wel een aparte corsa, want ik heb mijn derde corsa nu al... en allemaal hebben ze wel eens een lege accu gehad.... en bij allemaal is het een klein eindje duwen en hij liep.
Op zaterdag 10 januari 2004 20:32 schreef SAF het volgende:
Juist ik heb ook ervaring met een corsatje A en als je daar de accu losmaakt met draaiende motor valt hij uit. Bij deze auto s het ook zo dat als je accu helemaal leeg is, door bijvoorbeeld je verlichting vergeten uit te zetten, dat je hem ook niet meer kunt aanduwen of aanslepen. Heb dat geprobeerd maar heb de anwb moeten bellen en die heeft mijn accu zover opgeladen dat ik kon starten. De accu was ZOO leeg dat er geen enkele spanning meer was, in principe hetzeflde idee als helemaal GEEN accu
quote:Dit vat ik dus ff niet, de dynamo is wisselSPANNING ja, maar elke dynamo heeft toch een gelijkrichter tevens spannings regelaar aan boord???
Op zaterdag 10 januari 2004 23:05 schreef KonnieKipke het volgende:Alle electronica gaat kapot.
Je mag een moderne auto nooit zonder accu laten draaien. Omdat de dynamo een wisselstroomversie is, een de accu ook als condensator werkt.
Vroegah kon je met bijvoorbeeld een oude kever met een gelijkstroom dynamo prima zonder accu rijden, zelf vaak zat gedaan. Alleen je contact puntjes slijten wat harder om dat ze meer vonken.
quote:Ik vermoed dat deze echt af slaat, die is echt afhanklijk van de informatie die de electronica hem verschaft, zonde kan hij niet werken. Een echte oude diesel met volledig mechanische diesel inpuitpomp kan dat wel als je de stopklep (sluit brandstoftoevoer af als de spanning er van af gaat) zou verwijderen. Anders slaat hij ook af.
Op zaterdag 10 januari 2004 23:03 schreef yup het volgende:
Hmmm, ok wie weet dan dit. Ik heb een Golf TDi 1.9 (niet in het echt hoor) en ik haal alle stroombronnen weg nadat ik hem gestart heb, dus ook dynamo en accu, kan hij dan verder?
Wat ik gehoord heb is dat de auto zeer slecht gaat lopen (logisch geen motormanagement meer, maar hij werkt wel! Is dit waar?
quote:Kan wel, wij hadden een Mitsubishi L300 met 2.5 diesel, dynamo was kapot, en accu was leeg, nix werkte, maar de motor ging vrolijk door
Op zondag 11 januari 2004 15:46 schreef Eul het volgende:[..]
Ik vermoed dat deze echt af slaat, die is echt afhanklijk van de informatie die de electronica hem verschaft, zonde kan hij niet werken. Een echte oude diesel met volledig mechanische diesel inpuitpomp kan dat wel als je de stopklep (sluit brandstoftoevoer af als de spanning er van af gaat) zou verwijderen. Anders slaat hij ook af.
quote:Je accu functioneert in dit geval als condensator.
Op zondag 11 januari 2004 11:25 schreef Jaydeem het volgende:
Dit vat ik dus ff niet, de dynamo is wisselSPANNING ja, maar elke dynamo heeft toch een gelijkrichter tevens spannings regelaar aan boord???
Oftewel; je accu vlakt de spannig die van je dynamo+gelijkrichter afkomt af naar een mooie, constante, 12V.
quote:Dat zeg je nu wel, maar met mijn 205 cabrio ( ja die ene ja..)
Op vrijdag 9 januari 2004 10:52 schreef slashme het volgende:
auto slaat direct af
quote:Denk het niet, aangezien we zoveel verschillende reacties krijgen
Op zondag 11 januari 2004 18:09 schreef GizartFRL het volgende:-knip-
Geen idee of dat bij alle auto's zo is trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |