abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:38:04 #1
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092469
Info over benzine van de shell site:


Opbouw van de Shell brandstofprijs.

Na het voetbal en het weer is de brandstofprijs een geliefd onderwerp op verjaardagsfeestjes. Een onderwerp dat iedere automobilist na aan het hart ligt, maar waarover ook veel misverstanden bestaan. Over de hoogte van de prijzen. Of over vermeende verschillen met prijzen in omringende landen. Die ruimen we graag uit de weg. Voor het gemak gaan we daarbij steeds uit van benzine (Euro ongelood).

Accijns en andere belasting

De prijs die u aan de pomp voor een liter benzine betaalt, is opgebouwd uit een aantal elementen. Het grootste deel van de pompprijs bestaat uit belastingen. Als onze adviesprijs voor een liter Euro ongelood € 1,159 is (situatie 1 januari 2004), bedraagt zo'n 70% ervan belasting (85 cent). Gedeeltelijk (accijnzen en heffingen) is dat een vast bedrag (in 2004: 66,5 cent) dat jaarlijks door de overheid wordt aangepast aan de inflatie en soms om politieke redenen wordt verhoogd. Een ander deel, de BTW (19%) beweegt mee met de totale pompprijs.

De 'koers' van benzine

Aan de basis van de pompprijs staat de prijs van het product, zoals die tot stand komt op de internationale productenmarkt. Deze zogeheten 'productnoteringen' voor de diverse olieproducten (bijvoorbeeld benzines, diesel, huisbrandolie) worden bepaald op basis van vraag en aanbod, op dezelfde manier als aandelenkoersen gevormd worden of de prijzen van groente of fruit tot stand komen. Je zou kunnen spreken van de 'koers' van benzine. De productnoteringen worden ook wel 'Platts noteringen' genoemd, naar het bureau dat de prijzen bijhoudt. Vraag en aanbod wisselen voortdurend. Seizoensinvloeden spelen daarbij een rol. Zo leidt (verwachte) vakantiedrukte tot een grotere vraag naar benzine. Storing in een raffinaderij kan leiden tot een verminderd aanbod, en dus hogere prijzen. Maar omgekeerd kan het aanbod toenemen (en dus de prijs dalen) als een belangrijke raffinaderij na onderhoudswerkzaamheden weer (meer) gaat produceren.

Bij dit alles heeft natuurlijk ook de prijs van ruwe olie invloed; dat is tenslotte de grondstof voor al die olieproducten. De koers van de dollar is eveneens van belang. De productnoteringen worden namelijk in die munteenheid weergegeven. Een dure dollar drijft dus de benzineprijs op.

Distributiemarge

Wie van de pompprijs de belastingen en de productprijs aftrekt, houdt de zogeheten 'distributiemarge' over. Dat is een wat verwarrende term voor het totaal aan kosten en winst voor Shell Nederland Verkoopmaatschappij (SNV) en de pomphouder. Hiermee dekt SNV haar kosten voor opslag en transport, maar ook die van het verkoopapparaat, reclame, acties en overhead. In haar adviesprijs houdt SNV hiervoor per liter 7 cent aan. Daarnaast maakt onze verkoopmaatschappij gemiddeld 1 cent bruto winst per liter.

In onze adviesprijs houden we rekening met een marge (kosten + winst) voor de pomphouder van 5 cent. Deze moet hiervan z'n personeelskosten, investeringen in het station, milieumaatregelen, etc. betalen. Na aftrek van al deze kosten rest een winst van à 1 cent (volgens de branche-organisatie van de tankstations BOVAG).




En nog een stukje over het octaangehalte van benzine:

quote:
bron: motornet.be
Benzine octaangehalte

Als je in onze contreien aan de pomp komt om je rijdier van verse brandstof te voorzien, heb je de keuze uit tenminste twee benzinekwaliteiten. Je kunt namelijk kiezen tussen benzine met een octaangehalte van 95 of 98. Ondanks het feit dat de meeste moderne motoren volgens de fabrikanten op benzine met 95 octaan dienen te rijden, zien we echter nog veel motorrijders voor de 98 octaanbenzine kiezen. Onbegrijpelijk, want die is nog steeds een beetje duurder dan de 95 octaanbenzine. Ervan uitgaande dat hun keuze bepaald wordt door een minder gedegen kennis van de materie, besloten we om die zaak voor eens en altijd op te helderen. Tenslotte maken vele kleintjes een groot verschil in de portefeuille en verdienen we ze allemaal niet zo gemakkelijk.

Laat ons beginnen bij het begin en uitleggen wat de term "octaan" nu eigenlijk betekent. Wanneer de ruwe aardolie in de raffinaderijen verwerkt wordt tot ondermeer benzine, hebben ze daar, afhankelijk van de zuiveringsprocedures, de mogelijkheid om verschillende stoffen te produceren. Zowel heptaan als octaan bevinden zich onder die stoffen en beiden worden gebruikt om benzine te produceren. Indien een brandstofproducent vermeldt dat zijn benzine een octaangehalte heeft van 95, dan wil dat zeggen dat die benzine is samengesteld uit ondermeer een verhouding van 95 delen octaan op 5 delen heptaan. Omdat octaan een zeer goede weerstand heeft tegen hoge verdichtingen en heptaan juist niet, is die samenstelling heel belangrijk. Om het belang van het gebruik van een benzine met het juiste octaangehalte te kunnen begrijpen, moeten we nu onze aandacht even richten op de werking van die motor.

Elke motor heeft een door de fabrikant bepaalde compressieverhouding. Dat is de mate waarin het verse brandstofmengsel wordt samengeperst, vooraleer het door de ontsteking tot ontploffing wordt gebracht. Tenminste, als de kwaliteit van die brandstof hoog genoeg is; want benzinedampen hebben nu eenmaal de onhebbelijke gewoonte om, wanneer ze worden samengeperst, spontaan te ontbranden. Deze ongecontroleerde verbranding noemt men ook wel pingelen of detoneren. Wanneer dit verschijnsel zich voordoet loopt de motor niet alleen heel onregelmatig en inefficiënt, maar brengt zichzelf ook meer schade toe dan normaal het geval is. De zuigers van de motor kunnen zelfs gaan smelten of breken onder het geweld van de ongebreidelde klappen die ze te verwerken krijgen; wat natuurlijk niet gezond is voor de levensduur van onze motor. Als een motorfabrikant dus opgeeft dat zijn motor geschikt is om op benzine met een octaangehalte van 95 octaan te lopen, wil hij dus eigenlijk zeggen dat de mate waarin de brandstofdampen in deze motor verdicht worden zodanig is, dat er geen hoger octaangehalte is vereist. Hoger gecomprimeerde motoren, vereisen soms wel een benzine met een hoger octaangehalte. Om het allemaal nog wat ingewikkelder te maken is ook de vorm van de verbrandingskamers, het ontstekingstijdstip en de temperatuur waarbij de motor opereert heel belangrijk bij het bepalen van het te gebruiken octaangehalte. Zelf uitdokteren met welke benzinesoort we dienen te rijden is dus zo goed als onmogelijk en enkel weggelegd voor tuners die héél goed weten waarmee ze bezig zijn.

De conclusie waartoe we via deze ingewikkelde uitleg zijn gekomen is dat het nutteloos is om met een benzine te rijden die een hoger octaangehalte heeft dan door de fabrikant is voorgeschreven. Je maakt het rijden enkel duurder, terwijl dat helemaal niet nodig is. Een benzine met een hoger octaangehalte gebruiken in je motor zal hem namelijk niet sneller en beter laten lopen, tenzij je motor opgevoerd werd en hij onder andere een hogere compressieverhouding heeft gekregen. Met een benzine met een te laag octaangehalte rijden is echter ten zeerste af te raden. Dan maak je kans dat de motor de benzinedampen tot zelfontbranding aanzet, met alle gevolgen van dien. Mensen die ooit door landen zijn gereden waar er nog brandstof worden aangeboden met bijvoorbeeld 87 octaan en deze brandstof verkeerdelijk hebben gebruikt weten daarvan mee te spreken. Net als in geldzaken mag je dus in dit geval stellen dat "te veel" nooit kwaad kan maar dat "te weinig" schadelijk is voor je gemoedstoestand. Met "genoeg" heb je nooit problemen en dat is een hele geruststelling want dan weet je perfect waar je je aan moet houden. Ja, t leven is in feite héél simpel, tenminste als je de regels kent


Vorige deeltjes:

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 09-01-2004 08:41]

  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:38:18 #2
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092476
Hier weer verder...
pi_16092530
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:38 schreef Tjabbo het volgende:
Hier weer verder...
hhehe Top
doen we
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:44:16 #4
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092574
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:41 schreef -Eddow- het volgende:

[..]

hhehe Top
doen we


't Is rustig... op het forum...
pi_16092622
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:44 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

't Is rustig... op het forum...


Stilte voor de storm
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:47:56 #6
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092628
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:47 schreef -Eddow- het volgende:

[..]

Stilte voor de storm


Deja vû?
pi_16092704
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:47 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Deja vû?


nee storm!
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:52:58 #8
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16092705
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:47 schreef -Eddow- het volgende:

[..]

Stilte voor de storm


te laat... 'k ben wakker
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:54:25 #9
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092721
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:52 schreef Xtreem het volgende:

[..]

te laat... 'k ben wakker


zozo nu al?
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:58:02 #10
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16092771
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:38 schreef Tjabbo het volgende:
Info over benzine van de shell site:

Wie van de pompprijs de belastingen en de productprijs aftrekt, houdt de zogeheten 'distributiemarge' over. Dat is een wat verwarrende term voor het totaal aan kosten en winst voor Shell Nederland Verkoopmaatschappij (SNV) en de pomphouder. Hiermee dekt SNV haar kosten voor opslag en transport, maar ook die van het verkoopapparaat, reclame, acties en overhead. In haar adviesprijs houdt SNV hiervoor per liter 7 cent aan. Daarnaast maakt onze verkoopmaatschappij gemiddeld 1 cent bruto winst per liter.


wat een bullshit! Doordat m'n ma bij een concurrent(je) van shell werkt, ken ik de markt nog wel aardig... Geloof me, shell draait er wel wat meer bij op. Het bedrijf waar m'n ma werkt exploiteert ruim 50 bemande tankstations, met een benzine prijs gemiddeld 5 cent (!) per liter lager dan shell. En toch draaien ze een cent of 3 a 5 per liter bruto winst...
Shell rekent haar eigen, interne klanten een hogere prijs voor de benzine, waardoor het lijkt alsof er aan de pomp bijna geen marge overblijft.. Maar wat er bij de pomp aan marge afgaat, komt er bij de raffinaderij/ distributie (dubbel?) bij....
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:58:58 #11
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16092792
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:54 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

zozo nu al?


Ja
jij zit al weer braaf achter je bureautje?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:00:09 #12
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16092808
Best een leuk huisje heb je btw http://tjabbo.fotopic.net/photo.php?id=2307878
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:01:52 #13
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092830
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:00 schreef Xtreem het volgende:
Best een leuk huisje heb je btw http://tjabbo.fotopic.net/photo.php?id=2307878
Thanx man!

Viel de profielverandering je direct op of zo
Dat valt mij n.l. haast nooit op

  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:04:13 #14
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_16092870
je denkt toch niet dat ik het hele verhaal ga lezen he
Hoi vrienden
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:05:06 #15
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16092883
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:01 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Thanx man!

Viel de profielverandering je direct op of zo
Dat valt mij n.l. haast nooit op


Je sig ja.... let ik normaal ook niet op
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:07:06 #16
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092918
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:04 schreef ook_gek het volgende:
je denkt toch niet dat ik het hele verhaal ga lezen he
Hoi vrienden
GVD! Ben ik daar zo druk mee geweest. Lezen zul je! Hoerrrrrrrr!

btw goedemorgen

pi_16092928
Ik heb weleens getankt bij Total / Fina, maar toen ging mijn auto heel vreemd doen Daarom raad ik jullie aan gewoon bij de BP of de Esso te gaan tanken. Ook bij de lokale pomphouder is af te raden. Ze zeggen dat ze Euro 95 verkopen, maar volgens mij klopt daar niks van, ze zullen toch niet voor niks een paar cent goedkoper zijn?
Maar zoals bij veel dingen het geval is, is goedkoop meestal duurkoop

PS. Ik dacht altijd dat euro 95 en 98 het jaartal aangaf

Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_16092953
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:01 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Thanx man!

Viel de profielverandering je direct op of zo
Dat valt mij n.l. haast nooit op


Celica before the extra spoilers (incl. my house)
Zitten er nu nog meer spoilers op dan
http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:09:16 #19
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_16092961
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:07 schreef g1id het volgende:
Ik heb weleens getankt bij Total / Fina, maar toen ging mijn auto heel vreemd doen Daarom raad ik jullie aan gewoon bij de BP of de Esso te gaan tanken. Ook bij de lokale pomphouder is af te raden. Ze zeggen dat ze Euro 95 verkopen, maar volgens mij klopt daar niks van, ze zullen toch niet voor niks een paar cent goedkoper zijn?
Maar zoals bij veel dingen het geval is, is goedkoop meestal duurkoop
Kwaliteit tanken loont idd wel op de lange duur.
quote:
PS. Ik dacht altijd dat euro 95 en 98 het jaartal aangaf
En zo leer je nog eens iets he!
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:09:39 #20
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16092970
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:07 schreef g1id het volgende:
. Ze zeggen dat ze Euro 95 verkopen, maar volgens mij klopt daar niks van, ze zullen toch niet voor niks een paar cent goedkoper zijn?
witte pompen (alles behalve de 4grote merken ongeveer) kopen hun benzine netjes via de shell of esso.... die paar cent goedkoper is een kwestie van marge opofferen..
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_16093065
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:09 schreef Xtreem het volgende:

[..]

witte pompen (alles behalve de 4grote merken ongeveer) kopen hun benzine netjes via de shell of esso.... die paar cent goedkoper is een kwestie van marge opofferen..


Of een kwestie van wat water(oid) toevoegen?
Mensen hebben een natuurlijke weerstand tegen ideeën waar ze zelf niet opgekomen zijn
pi_16093092
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:09 schreef Xtreem het volgende:

[..]

witte pompen (alles behalve de 4grote merken ongeveer) kopen hun benzine netjes via de shell of esso.... die paar cent goedkoper is een kwestie van marge opofferen..


Klopt, enige nadeel is dat ze benzine van verschillende maatschappijen door elkaar mixen, daardoor kan er een rare additieven cocktail ontstaan.
[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
pi_16093099
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:14 schreef g1id het volgende:

[..]

Of een kwestie van wat water(oid) toevoegen?


water

[Dit bericht is gewijzigd door slashme op 09-01-2004 09:16]

[ Bericht 99% gewijzigd door Tjabbo op 1-1-2005 0:01 ]
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:16:30 #24
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16093101
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:14 schreef g1id het volgende:

[..]

Of een kwestie van wat water(oid) toevoegen?


Nee... Je weet nooit wat shell er mee doet Maar AVIA/ TAM OIL/ Brand Oil/ Tango etc doen zelf helemaal niks aan de benzine. Als de kwaliteit kut is, kunnen zij daar verdomd weinig aan doen...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:17:08 #25
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_16093110
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:15 schreef slashme het volgende:

[..]

Klopt, enige nadeel is dat ze benzine van verschillende maatschappijen door elkaar mixen, daardoor kan er een rare additieven cocktail ontstaan.


Maar dat gebeurt alleen als ze van leverancier wisselen... en dat gebeurt nauwelijks...
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')