abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16086352
Die prik in je been is pethedine, waar je dus idd behoorlijk in de war van wordt.
Ik heb dus bij de tweede bevalling geweigerd, want daar was ik beroerder van dan van de ruggeprik. (Daar helemaal niet van eigenlijk, dat was een geschenk uit de hemel). Ruggeprik en anders niet. Ben al begonnen met informeren toen de oudsten een jaar waren, hoe het beleid nu was en of ik m nu wel zou krijgen als ik zwanger zou worden.

En over de band die met een ruggeprik minder zou zijn geloof ik ook niet, bij Britt en Romée had ik inderdaad niet meteen een band maar dat bleek achteraf te komen door de hele toestand doordat ik geen ruggeprik had gehad, zoveel pijn dus. Had ik die wel gehad was de hele start van hun en mij anders geweest. Bij Lara was het allemaal heel anders hoewel ook niet 'pijnloos' aangezien het slangetje van mn prik lek was en de vloeistof dus in mn shirt liep ipv in mn rug
(Met het infuus helemaal open, auw auw!!)

Screw them.
We're going home.
pi_16092190
Die sterftecijfers hebben vooral te maken met de prenatale screening. In andere landen is het vrijwel standaard om tijdens de zwangerschap te testen op allerlei ziektes, en eventueel zeer zieke kindertjes te aborteren. In Nederland wordt dat niet standaard gedaan. Daar worden die kindertjes dus geboren, en sterven dan kort na de geboorte. Die sterfgevallen zijn wel meegenomen in de rapportage, maar die abortussen in andere landen niet. Vandaar het scheve beeld.

Overigens begrijp ik ook niet dat het allemaal pijnvrij en "natuurlijk" moet. Als ze je blinde darm eruit halen zegt toch ook niemand "als je een echte flinkerd bent doe je het gewoon zonder verdoving". De middelen zijn er, dus waarom ze niet toepassen? Ik had een hele vlotte en in principe probleemloze bevalling, maar ik ben wel vreselijk in paniek geraakt van de pijn en heb gegild om een verdoving. Dan is het wel een tegenvaller als die gewoon geweigerd wordt (net als bij de rest was me verzekerd dat ik er altijd om kon vragen). Toen ik uiteindelijk zo'n beenprik had losgekletst (nou ja, geschreeuwd), had ik al volledige ontsluiting en toen hoefde het niet meer. Achteraf zei de gyn dat ze de verdoving weigerde omdat het zo ontzettend snel ging. Als ze dat nou even had gezegd was ik waarschijnlijk niet zo in paniek geweest, ik was vooral bang dat ik dit niet nog uren en uren kon volhouden.

mooi he, alles
pi_16092266
quote:
Op donderdag 8 januari 2004 20:57 schreef bixister het volgende:
nou ja, die pijn schijnt toch wel degelijk een functie te hebben, las ik in mijn voorbereidingen op de bevalling (en daar heb ik me dan ook maar flink aan vastgehouden toen het zover was). en leuk was het niet, maar ik vond het nou ook weer niet zo onoverkomelijk als ik gevreesd had, eerlijk gezegd.
Daar denk ik heel anders over. Mijn bevalling heeft 36 uur geduurd en was verschrikkelijk. Het was gewoonweg niet meer vol te houden en ik ging eraan onderdoor...
Ze hebben mij zonder te vragen een ruggeprik gegeven waardoor ik een uurtje of 3 even pijnloos kon rusten....
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:17:32 #29
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16092275
Ik ben absoluut niet tegen pijnbestrijding maar ik vind een pijnbestrijding tijdens een operatie wel iets heel anders dan tijdens een bevalling. Tijdens de bevalling is het gewoon niet noodzakelijk, je hebt alle vrijheidsbeweging om je pijn op te vangen. Tijdens de operatie kun je niet ff staand puffen en dan weer gaan liggen en dan weer op je zij draaien.

Bij een operatie kunnen ze je gewoon niet opereren zonder dat je plat ligt. Hetzelfde geldt voor een keizersnede.

Ik ben van het soort, geen medicatie of andere zooi in mijn lijf, tenzij medisch gezien noodzakelijk. En daar valt een bevalling op de normale wijze voor mij niet onder.

pi_16092297
Ik heb een prik in mijn been gehad. De bevalling werd gedaan door een ass.gyn. Halverwege de bevalling kwam de gyn.ook ff kijken. Hij vroeg hoe het ging en toen ik zei dat ik het bijna niet meer hield zei hij dat ik een pijnstiller zou krijgen. Ik kreeg dus een prik in mijn been, die misschien maar 5 minuten gewerkt heeft. Ik weet nog dat ik tegen mijn man zei: vloekals dit weeën met pijnstiller zijn, hoe moet het dan vloekwel niet voelen zonder pijnstiller. Achteraf bleek dus dat die prik bijna niets geholpen heeft.

Maar ik vind het wel raar dat er hier in Nederland zo terughoudend gedaan word over pijbestrijding

Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_16092309
Ik heb hier niet alles gelezen hoor
De bevalling van onze dochter ging zonder extreem veel pijn (ja, makkelijk om te zeggen, als vader he, maar je voelt je vrouw echt wel goed aan hoor!) maar de knip heeft wel erg veel pijn naderhand gehad. Eigenlijk had je bij ons moeten spreken over 'pijnbestrijding na de bevalling', want tijdens was niet nodig en, mijn vrouw kennende, dat zou ze ook niet zo snel willen.

Ok, we spreken hier van een goede bevalling; ze zei gisteren nog dat ze naar een fijne dag terug kon kijken. En dan niet alleen het babietje op haar buik, maar de hele dag.
Mocht het een slechte bevalling zijn, tja, dan weten we het niet. In ieder geval niet zonder meer maar pijn bestrijden zoals in het buitenland zo vaak gebeurd.

ps: het 'hoort' pijn te doen; zijn we dan allemaal watjes geworden?

vrijdag 9 januari 2004 @ 08:25:47 #32
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16092332
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:20 schreef easy-going het volgende:
Ik heb een prik in mijn been gehad. De bevalling werd gedaan door een ass.gyn. Halverwege de bevalling kwam de gyn.ook ff kijken. Hij vroeg hoe het ging en toen ik zei dat ik het bijna niet meer hield zei hij dat ik een pijnstiller zou krijgen. Ik kreeg dus een prik in mijn been, die misschien maar 5 minuten gewerkt heeft. Ik weet nog dat ik tegen mijn man zei: vloekals dit weeën met pijnstiller zijn, hoe moet het dan vloekwel niet voelen zonder pijnstiller. Achteraf bleek dus dat die prik bijna niets geholpen heeft.

Maar ik vind het wel raar dat er hier in Nederland zo terughoudend gedaan word over pijbestrijding

Ik moet zeggen dat de ruggeprik bij mij het eerste uur ook niet werkte, jawel ik voelde geen pijn meer in mijn rug in buik, maar ipv daarvan leek het of mijn lies bij iedere wee in twee helfden scheurde. Dat was nog veel erger want ik kon dat niet wegpuffen of wat dan ook. Toen ik na een uur smeekte of de dosis wat hoger mocht had ik al volledige ontsluiting. Maar van het persen voelde ik daarentegen weer helemaal niks, en blind persen is ook niet alles.

Ik denk dus ook dat die pijnbestrijding ook niet alles is wanneer het niet goed gedaan wordt. Zal ook erg aan de anaestesist liggen. Vriendin van me voelde alles bij de keizersnede (zelfde anaestesist). Ze gilde en krijste het uit, maar het was al te laat want ze lag al open. Met 8 man hebben ze haar in bedwang gehouden tot ze weer dichtgenaaid was.

Bij de tweede werd het weer een keizersnede en toen hebben ze maar een narcose gegeven

vrijdag 9 januari 2004 @ 08:31:24 #33
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16092389
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:22 schreef Bright het volgende:
Ik heb hier niet alles gelezen hoor
De bevalling van onze dochter ging zonder extreem veel pijn (ja, makkelijk om te zeggen, als vader he, maar je voelt je vrouw echt wel goed aan hoor!) maar de knip heeft wel erg veel pijn naderhand gehad. Eigenlijk had je bij ons moeten spreken over 'pijnbestrijding na de bevalling', want tijdens was niet nodig en, mijn vrouw kennende, dat zou ze ook niet zo snel willen.
Enigszins herkenbaar, bij de laatste ging de bevalling zo snel dat ik zeker drie dagen vreselijke naweëen heb gehad. Die kon ik minder verdragen omdat ik vaak ook net dan de kleine aan de borst had liggen. Rampzalig.
Inderdaad ook de hechtingen (ik was gescheurd) waren geen pretje. Pas 8 maanden na de bevalling was ik genezen, de eerste maanden kon ik amper zitten, en bijv. vrijen kon ik wel helemaal vergeten.
quote:
Jij hebt makkelijk praten als papa

Maar ik ben het wel met je eens hoor, de pijn bij de bevalling is denk ik wel de meest erge pijn die ik ooit heb gevoeld (op ingeklapte trommelvliezen na), maar beter te verdragen dan welke pijn dan ook omdat je ook weet waarvoor je het doet. Ik heb eveneens de bevallingen nooit al erg of traumatisch ervaren.

Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 9 januari 2004 @ 08:37:40 #34
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_16092460
Ik kan me nog de opluchting herinneren toen ik na bijna 24 uur een ruggeprik kreeg, omdat ze een ks gingen doen (onvoldoende ontsluiting). Ik kwam echt helemaal weer bij toen ik de pijn van die rugweeën kwijt was. Daarvoor was ik echt van de wereld tussen de weeën door, ik heb liggen snurken, zo moe was ik. Maar ja, het beleid in het ziekenhuis was: geen ruggeprik. En waarom? Omdat er onenigheid was tussen de oude en de nieuwe garde gynaecologen De ouderen wilden er niet aan, de jongeren wilden het wel, en als "compromis" (???) deden ze het dus maar niet.

Ik heb ook een pethidineprik gekregen, heeft geen moer geholpen. Dat geldt trouwens ook voor de weeënopwekkers, die deden ook niks. Gelukkig Het infuus zat verstopt.

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_16092596
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:31 schreef Tan het volgende:

[..]

Enigszins herkenbaar, bij de laatste ging de bevalling zo snel dat ik zeker drie dagen vreselijke naweëen heb gehad. Die kon ik minder verdragen omdat ik vaak ook net dan de kleine aan de borst had liggen. Rampzalig.

De hele bevalling duurde vanaf ong. 4:30 uur 's ochtends tot aan 7:30 uur 's avonds, met ongeveer 12 uur in het ziekenhuis, absoluut geen naweeen, 'gewoon' een gezellige boel, zonder stress of zenuwachtigheid. Daarom ging het ook zo goed. En mama luisterde goed naar het puffen van papa
quote:
Inderdaad ook de hechtingen (ik was gescheurd) waren geen pretje. Pas 8 maanden na de bevalling was ik genezen, de eerste maanden kon ik amper zitten, en bijv. vrijen kon ik wel helemaal vergeten.
Zo, 8 maanden! Zal wel erg vervelend voor manlief zijn geweest
Nee, gelukkig duurde die pijn hier niet zo lang, maar toch nog 6 weken voordat mama echt stevig in haar schoenen stond en alles met Elise kon doen wat ze wilde. Dat was nog het allerergst; die pijn, ok, dat overleef je wel, zal ik maar zeggen. Maar als pas-bevalling kersverse moeder niet de mogelijkheid hebben om je eigen kind vast te houden omdat je niet kunt (ver)zitten of lopen, dat is erg!
quote:
Jij hebt makkelijk praten als papa
, maar bedenk ook wel dat het heel erg is als je je vrouw vreselijk ziet lijden! Als je dan als man iets van het pijn kunt overnemen, dan is dat alleen maar fijn!
quote:
Maar ik ben het wel met je eens hoor, de pijn bij de bevalling is denk ik wel de meest erge pijn die ik ooit heb gevoeld (op ingeklapte trommelvliezen na), maar beter te verdragen dan welke pijn dan ook omdat je ook weet waarvoor je het doet. Ik heb eveneens de bevallingen nooit al erg of traumatisch ervaren.
En zo 'hoort' het ook , maar helaas gebeurt dat niet altijd. (Vandaar de pijnbestrijding?)
  vrijdag 9 januari 2004 @ 08:57:49 #36
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_16092766
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:45 schreef Bright het volgende:
, maar bedenk ook wel dat het heel erg is als je je vrouw vreselijk ziet lijden! Als je dan als man iets van het pijn kunt overnemen, dan is dat alleen maar fijn!
Dat geloof ik graag ja, maar als man ben je ook onmisbaar hoor. Als mijn partner niet bij de bij de bevalling was geweest dan had ik het ongetwijfeld veel moeilijker gehad. Jullie kunnen uiteraard geen pijn wegnemen, maar wel verlichten.
quote:
En zo 'hoort' het ook , maar helaas gebeurt dat niet altijd. (Vandaar de pijnbestrijding?)
Er zijn ook zeker gevallen waarbij het nodig is, ik lees hiervan een aantal gevallen in dit topic, maar ook bij mijn eerste was het een laatste redmiddel om keizersnede te voorkomen.
pi_16092816
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:16 schreef lily het volgende:
Daar denk ik heel anders over. Mijn bevalling heeft 36 uur geduurd en was verschrikkelijk. Het was gewoonweg niet meer vol te houden en ik ging eraan onderdoor...
Ze hebben mij zonder te vragen een ruggeprik gegeven waardoor ik een uurtje of 3 even pijnloos kon rusten....
lily, ik ben ook absoluut niet tegen pijnbestrijding in 't algemeen, vindt het in zo'n geval niet meer dan normaal dat er iets gedaan wordt, klinkt verschrikkelijk! maar ik wilde met mijn verhaal laten zien dat bevallingspijn ook mee kan vallen en dat als 't 'gewoon' gaat, wel te doen is. in de VS e.d. wordt m.i. wel erg makkelijk een de ruggeprik gegeven, terwijl dat toch ook risico's met zich meebrengt.

het belangrijkst lijkt me trouwens dat je serieus genomen wordt in zo'n ziekenhuis. als je echt pijnbestrijding wil, moet men je dat ook geven. maar het lijkt me goed om het als 't ff kan eerst zonder te proberen.

† In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 09:47:28 #38
43556 miss_dynastie
pi_16093689
quote:

Aan kanker 'hoor' je te sterven, een longontsteking 'hoort' zonder antibiotica in de meeste gevallen tot de dood te leiden en een kies eruit rukken 'hoort' ook pijn te doen. Als je bij de tandarts geen verdoving wil, word je aangekeken alsof mensen water zien branden, maar tijdens de bevalling is dat allemaal maar normaal. Nederland is het enige westerse land waar zo krampachtig wordt gedaan over een ruggenprik. Overigens valt de 'medische kennis' op dit gebied ook wat tegen, in Amerika zijn ze bijvoorbeeld kundig genoeg om een anaesthesist aan je bed te brengen en je daar te helpen, terwijl je in Nederland een heel parcours af moet leggen. Bovendien vind ik de term 'we' ook ongelukkig gekozen, aangezien ik ervan overtuigd ben dat als mannen zouden moeten bevallen, er niet één bevalling zonder ruggenprik zou geschieden!!
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:52:29 #39
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_16093775
quote:
Dat moet je niet te hard zeggen, dat vinden de vrouwkes niet leuk

maar kben het wel met je eens

[Dit bericht is gewijzigd door Lemmeb op 09-01-2004 09:52]

Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_16093776
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:47 schreef miss_dynastie een zinnig verhaal.
Amen!
  vrijdag 9 januari 2004 @ 09:55:35 #41
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_16093829
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:47 schreef miss_dynastie het volgende:
Als je bij de tandarts geen verdoving wil, word je aangekeken alsof mensen water zien branden, maar tijdens de bevalling is dat allemaal maar normaal.
Een bevalling is een natuurlijk proces. Het trekken van kiezen, boren etc. is dat niet. Die tanden horen gewoon je bek uit te rotten, en ja: dat doet ook pijn.

Overigens neem ik bij de tandarts nooit een verdoving (bij kaakchirurg wel). En verder heb ik al van zoveel vrouwen met ervaring gehoord, dat het allemaal wel meevalt, en dat die andere vrouwen niet zo moeten zaniken.

pi_16093875
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:55 schreef Lemmeb het volgende:
. En verder heb ik al van zoveel vrouwen met ervaring gehoord, dat het allemaal wel meevalt, en dat die andere vrouwen niet zo moeten zaniken.
en verder is het altijd al zo geweest dat ieder mens anders is en ieder mens zijn eigen pijngrens heeft.
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 09:58:29 #43
7074 moussy
kuttekop
pi_16093901
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 08:17 schreef Tan het volgende:
Ik ben absoluut niet tegen pijnbestrijding maar ik vind een pijnbestrijding tijdens een operatie wel iets heel anders dan tijdens een bevalling. Tijdens de bevalling is het gewoon niet noodzakelijk, je hebt alle vrijheidsbeweging om je pijn op te vangen. Tijdens de operatie kun je niet ff staand puffen en dan weer gaan liggen en dan weer op je zij draaien.
Tijdens een bevalling waarbij je aan snoertjes en banden ligt kan je ook erg weinig doen
Je zou er haast een boek over schrijven!
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 09:59:54 #44
43556 miss_dynastie
pi_16093925
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:55 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Een bevalling is een natuurlijk proces. Het trekken van kiezen, boren etc. is dat niet. Die tanden horen gewoon je bek uit te rotten, en ja: dat doet ook pijn.

Je vergeet doodgaan aan kanker en je vergeet doodgaan aan longontsteking: ook dat is een natuurlijk proces. Zullen we die mensen maar lekker natuurlijk laten sterven?! Bovendien zouden ook heel veel vrouwen overlijden zonder ruggenprik en keizersnedes. Zullen we die vrouwen ook lekker natuurlijk laten sterven? Goed plan!
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:00:03 #45
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_16093931
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:57 schreef Knorretje het volgende:
en verder is het altijd al zo geweest dat ieder mens anders is en ieder mens zijn eigen pijngrens heeft.
Inderdaad, je hebt bikkels en slappe watjes, that's a fact.
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 10:01:43 #46
7074 moussy
kuttekop
pi_16093967
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

hoeveel bevallingen heb je al achter de rug?
Je zou er haast een boek over schrijven!
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:01:58 #47
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_16093971
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 09:59 schreef miss_dynastie het volgende:
Je vergeet doodgaan aan kanker en je vergeet doodgaan aan longontsteking: ook dat is een natuurlijk proces. Zullen we die mensen maar lekker natuurlijk laten sterven?! Bovendien zouden ook heel veel vrouwen overlijden zonder ruggenprik en keizersnedes. Zullen we die vrouwen ook lekker natuurlijk laten sterven? Goed plan!
Joh stel je niet zo aan. Een beetje de pijn van een bevalling gaan zitten vergelijken met de voortdurende pijnen die kankerpatiënten en andere patiënten kunnen ervaren .
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 10:03:09 #48
43556 miss_dynastie
pi_16094003
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:01 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Joh stel je niet zo aan. Een beetje de pijn van een bevalling gaan zitten vergelijken met de voortdurende pijnen die kankerpatiënten en andere patiënten kunnen ervaren .

Ja, en als ervaringsdeskundige kun jij er prima over meepraten
Dat vooroordelende toontje
  vrijdag 9 januari 2004 @ 10:05:54 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_16094050
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:03 schreef miss_dynastie het volgende:
Ja, en als ervaringsdeskundige kun jij er prima over meepraten
Dat vooroordelende toontje
Ja komop zeg. Ik geloof best dat een bevalling pijn doet, maar het is maar van korte duur en het geluk dat je daarna ervaart is niet te beschrijven, daarbij valt elke pijn in het niet.

Dat kun je toch met de beste wil van de wereld niet vergelijken met de de chronische, helse pijnen die sommige (terminale) patiënten dag in dag uit voor hun kiezen krijgen?

pi_16094055
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:00 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

makkelijk he anderen lekker de grond in stampen en bij voorbaat al een wtje te noemen. Er zijn vreslijk veel vrouwen die pas mediactie/verdoving krijgen als het echt niet anders gaat, die eerst uren, dagen pijn lijden om uiteindelijk misschien hun eigen "falenönder ogen te komen om het kind op de wereld te zetten om erger te voorkomen, denk aan complicaties etc.

Ik ben trouwens bevallen met een ruggeprik gekregen op 9 cm ontsluiting die na de bevalling ging werken en heb genoten van de pijnloze eerste uurtjes dat mijn meissie op de wereld was sinds de 8 maanden pijn die ik er al voor had geleden (en nog steeds lijdt) Lang leve de pijstilling.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')