abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18099364
Ik ging naar een opticien voor een bril met titanium frame voor 500 gulden. Nu is een opticien duurder dan een gewone brillenverkoper, maar dat komt mede door de grondige oogmetingtest.

Omdat ik hecht aan een reservebril, vroeg ik aan de opticien hoeveel korting ik zou krijgen bij de aanschaf van twee identieke brillen. Logisch die korting, immers een tweede oogmetingtest is niet nodig. Met zijn antwoord van 10% korting kon ik het vinden en werd de koop gesloten.

Een paar dagen later haalde ik mijn brillen op. Tot mijn verbazing bracht de opticien niet 100 maar 50 gulden korting in rekening. Hoezo we hadden toch 10% korting afgesproken? Jazeker maar dat had alléén betrekking op de tweede bril, stelde de opticien. Neen, 10% korting op de totale koopsom, was mijn reactie. Ik toonde hem vervolgens 9 honderdjes en keek hem zwijgend aan. Ik zag hem tellen en toen zwichtte hij. Uiteraard ...
  donderdag 1 april 2004 @ 17:57:10 #102
11682 Moonah
Jolie femme
pi_18112741
quote:
Op donderdag 1 april 2004 03:19 schreef Gajus het volgende:
Jazeker maar dat had alléén betrekking op de tweede bril, stelde de opticien. Neen, 10% korting op de totale koopsom, was mijn reactie. Ik toonde hem vervolgens 9 honderdjes en keek hem zwijgend aan. Ik zag hem tellen en toen zwichtte hij. Uiteraard ...
Well done!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_20454872
Voordat je gaat afdingen moet je een paar dingen voor jezelf op een rijtje hebben:
* Wat is een redelijke prijs, voor de verkoper om het te verkopen? (een app. van 1000 Euro voor 100 Euro willen, en iedere verkoper lacht je de deur uit. 800 kan wel, afhankelijk van het product misschien meer of minder)
* Voor welke prijs wil ik het apparaat hebben?
* Waarom wil ik korting? (Omdat het beter is voor mijn portomenee! En wat zegt de verkoper dan: Het is beter voor de mijne, als ik geen korting geef! Dus verzin iets als: Nou, ik wil eigenlijk nu nog niet kopen. Een goede verkoper zal dan automatisch iets vragen als: "Stel dat ik u nu een aantrekkelijk aanbod doe, koopt u hem dan nu bij mij?"
* HEEL BELANGRIJK: De verkoper onderhandelt iedere dag, hij kan het veel beter dan jij. Hij kan je het gevoel geven dat je 'm uitknijpt zonder dat dit zo is, of juist heel gemakkelijk met korting strooien. Waarom hij dit doet is zijn zaak, daar kom je nooit achter. Denk in elk geval nooit dat je hém hebt opgelicht.

Vervolgens maak je een sommetje. Het is voor de verkoper redelijk om het app. voor 800 aan te bieden, verwacht ik. Ik heb 900 Euro voor het apparaat over. Als ik 700 bied, lacht hij me misschien uit, dus ik begin ergens bij 750. Ik verwacht niet dat hij het doet, maar geeft niet het achterste van mijn tong. De verkoper zegt nee, minstens 900. Dom van de verkoper, je komt nu lager uit dan je verwacht had. Altijd prijs. Je doet nu een bod, van bijvoorbeeld 900 en een Senseo erbij, en klaar is Klara. Hij zegt nee, en doet je een bod van bijvoorbeeld 975, inclusief gratis bezorgen. Nu wordt 't lastig. Doe of je niet wilt kopen, twijfel. Zeg dat je het eerst met je vrouw wilt overleggen, of eerst nog even verder wilt kijken. Zeg dat je tóch nog niet zeker weet of dit nou wel het type is dat je wilt. Als de verkoper je dan een bod van 925 doet, zeg jij, inclusief bezorgen, en is de boel rond. Als hij geen bod doet, doe je heel resoluut zelf een bod: Voor 875 neem ik 'm meteen mee. En dan krijgt het spelletje een vervolg, zoals ongeveer hierboven.

Vraag ook eens aan een verkoper of hij er iets bij kan doen, ipv er iets af. Bijvoorbeeld een gratis Senseo, koptelefoon, of gratis aansluit materiaal. Hij zal dit liever doen dan domweg korting geven, want 100 Euro korting is meer dan 100 Euro spullen weggeven.

PS. Wees resoluut, maar niet té. Door resoluut te zijn, toon je daadkracht, en denkt de verkoper dat jij weet waar je het over hebt. Als je te resoluut bent, en er geen overeenkomst komt, moet je een zwaktebod gaan doen, om alsnog te kunnen kopen, en dit zal altijd in jou nadeel uitvallen. De enige optie die je dan nog hebt is naar een andere winkel gaan, en het daar opnieuw proberen...
  woensdag 7 juli 2004 @ 01:52:35 #104
95608 Speth
Rorschach
pi_20455210
Net zolang bij de kraam staan zeuren tot die Chinees me de 4 gameboy spelletjes voor 200 Yuan meegaf omdat hij helemaal gestoord van me werd.
pi_20456140
Dvd/divx;-) speler van ¤ 99,- voor ¤ 80,- (showroom model van een merk dat ze niet verkocht kregen)
pi_20460227
Ik werkte ooit in een winkel waar ze een ontzettende hekel hadden aan afdingers, toen was er een vrouw die in de uitverkoop probeerde af te dingen op een al te goedkoop truitje. Mijn baas heeft haar toen eerst een contract laten tekenen waarin stond dat ze de winkel niet meer binnen mocht komen en daarna het truitje gratis gegeven. Vond ik wel leuk.
  woensdag 7 juli 2004 @ 12:28:14 #107
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_20461258
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 01:52 schreef Speth het volgende:
Net zolang bij de kraam staan zeuren tot die Chinees me de 4 gameboy spelletjes voor 200 Yuan meegaf omdat hij helemaal gestoord van me werd.
Echt iets om over op te scheppen
Vampire Romance O+
pi_20461384
Dwarf, je kunt de verkoper inderdaad helemaal niet oplichten.

Eigenlijk is afdingen alleen maar zorgen dat je zelf niet TE erg wordt opgelicht.
  woensdag 7 juli 2004 @ 12:45:22 #109
11682 Moonah
Jolie femme
pi_20461684
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 12:33 schreef Sessy het volgende:
Dwarf, je kunt de verkoper inderdaad helemaal niet oplichten.

Eigenlijk is afdingen alleen maar zorgen dat je zelf niet TE erg wordt opgelicht.
Eens.

Mijn laatste 'afdingpraktijken':
- Zonnehemel: van 589 naar 549 (alleen omdat dezelfde bij de concurrent voot 549 stond).
- Bed: van 2800 voor 2300. Is wel redelijk. Mijn oude waterbed pompen ze gratis leeg. Ik kreeg ze echter niet zo ver dat ze het ook mee zouden nemen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 7 juli 2004 @ 13:02:45 #110
95608 Speth
Rorschach
pi_20462141
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 12:28 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Echt iets om over op te scheppen
Schep ik op dan? Het was gewoon leuk, daarom vertel ik het even. Als ik wil opscheppen zeg ik wel dat mijn vader rijk is en ik een groot huis heb.
pi_20467243
Rotflol @ Speth.
Weet je, als mensen zeggen dat hun vader dit en dat is, denk ik altijd: okay je vader kan dit en dat, maar wat kun JIJ?
Zoals het tegenwoordig zit, is het waarschijnlijker dat pa en ma in Spanje hun bezit verfeesten, dan dat ze het aan hun kinderen doorgeven.

En voor de volgende generatie zal dat helemaal gelden: je hebt je huis pas nadat de hypotheek is afgelost. (idem auto, boot, vakantiehuisje) En zo hoog als dat die huizenprijzen (en dus hypotheken) nu zijn...
  woensdag 7 juli 2004 @ 16:21:48 #112
95608 Speth
Rorschach
pi_20467334
Zelfspot en arrogantie is een dodelijke combinatie
pi_20477220
Ik werk zelf in de detailhandel, elektronika wel te verstaan. En vind het soms echt op het zielige af als mensen om korting gaan bedelen. Voorbeeld iemand koopt een(1) product uit de aanbieding waar nog net geen geld bij moet vanuit de winkel en dan willen ze 5-10% korting. En dan kijken ze je nog raar aan als je je lachen niet kunt inhouden.

Als de winkel korting wil geven bij aankoop van 1 artikel dan is dat wel de verkoopprijs ongeacht welk artikel het is en hoeveel winst een winkel hierop maakt.

Tegenwoordig als mensen er om vragen bij 1 of 2 prut artikelen vraag ik altijd of ze het dan over 10 of 20 stuks hebben wordt er een beetje moe van.
A Man is as faithfull as his options
  donderdag 8 juli 2004 @ 01:00:16 #114
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_20480373
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 13:02 schreef Speth het volgende:

[..]

Schep ik op dan? Het was gewoon leuk, daarom vertel ik het even. Als ik wil opscheppen zeg ik wel dat mijn vader rijk is en ik een groot huis heb.
Je hebt gelijk, het is meestal wel leuk om te zien als mensen zich voor lul zetten :')

* MouseOver geeft Speth een vertederd klopje op z'n hoofdje
Vampire Romance O+
  donderdag 8 juli 2004 @ 01:30:33 #115
95608 Speth
Rorschach
pi_20480740
Ga jij nou maar kamperen Dan ga ik dit jaar weer lekker naar China
pi_20480788
Met je rugzakje en je slaapzakje, Speth?
  donderdag 8 juli 2004 @ 01:45:00 #117
95608 Speth
Rorschach
pi_20480892
Wat zijn dat?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 01:01:27 #118
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_20502435
Sowieso bij grotere spullen zoals witgoed en dergelijke. Of bij duurdere dingen.
Eigenlijk lukt het altijd wel. Beetje grappen, grollen en vooral lief en onschuldig kijken
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 01:13:25 #119
78451 fille_fatale
** I spy... **
pi_20502707
Ik ben pas in Egypte geweest... nou dat afdingen is echt helemaal niks voor mij hoor. Dat kan ik beter aan mensen overlaten die wat steviger in hun schoenen staan! Ik hou sowieso niet van praten over geld, en kan het niet over mijn hart verkrijgen zo'n 'arm verkopertje' maar een minimumprijs te geven (en ja ik weet best dat het daar heel normaal is.)

In Nederland zou ik het ook niet snel doen... ik voel me dan zo'n bedelaar, of iemand die heel erg gierig is. Ik kan het gewoon niet, ik kan het ook niet aanzien als iemand anders het wel doet.

Misschien zou ik het moeten oefenen...
  vrijdag 9 juli 2004 @ 01:18:10 #120
95608 Speth
Rorschach
pi_20502806
Ik doe 't alleen in 't buitenland.... In Nederland afdingen vind ik pauper, in 't buitenland is 't toch alleen shit dat je koopt, dus dan is 't alleen maar leuk. Als je gewoon zo irritant mogelijk bent voor de verkoper en een flink grote bek durft op te zetten gaan ze vanzelf overstag.

Weglopen als ze je aanbod niet aannemen helpt trouwens ook.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 01:20:32 #121
99186 Outckast
Lachuh Toch
pi_20502854
Als je een Gun op zijn hoofd zet willen ze het nog wel eens gratis weggeven

is wel zeer risicovol dus oppassen
pi_20505908
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 01:45 schreef Speth het volgende:
Wat zijn dat?
Ah, met plastic "chinese" geblokte tasjes dus.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 10:44:42 #123
22273 Dizer
Save the beard!
pi_20506349
Meestal begin ik dan met: "Goh...maar jullie zijn veels te duur joh... en dan begint het...."

Maar op kleding doe ik dat nooit...tenzij idd er een foutje in zit. Laatst bij schoenen wel gedaan. Was ik samen met een vriend voor hem bij een winkel voor sportschoenen, was ie 59 euries maar niet meer in zijn maat. Een paar winkels verder zelfde schoenen wel in zijn maat.....79 euries. Gewoon gezegd en heeft ie naar 65 gedaan. Hij wou niet lager. Tjah hij moest ze wel hebben...

Zelf werk ik in een electronica winkel waar ze constant daarom vragen. Vind het wel prima als ze erom vragen, maar doe dat pas aan het eind en niet als het eerste van het gesprek. Wel eens klanten gehad die niet eens gedag zeiden maar het eerste wat uit hun mond kwam: "Wat is de korting?" Dan roep ik gelijk dus...Doet u geen moeite, aan korting doe ik niet en loop ik weg.
Friends don't let friends remain beardless...
pi_20509942
Op de markt kun je goed afdingen op van die cosmetica die eigenlijk bij de etos gejat is....
Zeg gewoon, krijg ik de tweede gratis? is t nee, voor de helft dan? ook nee... nou dan ga ik naar die andere vent, daar krijg ik wel altijd korting, maar dan moet ik weer terug lopen, maar goed...
Vaak gaan ze er dan toch nog op in!

Voor de mensen die afdingen iets voor zwervers en schooiers vinden, waarom zou je het niet proberen? Je bent een dief van je eigen portomenee.

Met kleding, in winkels, waar niets mis mee is doe ik het niet hoor, maar op markten wel.
En ik kijk ook eerst in meerdere winkels wat de prijzen zijn.
M'n vriend doet t met cartidges die krengen zijn duur! 34,- euro!
Vraagt ie wat kost ie bij jullie? En dan vind je dat niet een beetje duur? weet je dat ie daar en daar 29,- is? Meestal krijgt ie m dan goed koper, lukt t niet dan neemt ie m niet. Probeert ie het een andere keer ergens anders.
Zoieso belachelijk dat die dingen zo duur moeten.... stelletje afzetters!
pi_20664380
Wel apart dat er zoveel mensen zijn die het 'pauper' vinden. Vooral zo houden ! Des te meer korting kunnen de winkeliers dan weggeven aan mensen die er wel om vragen.

Ik hoorde dat juist de 'zuinige' Nederlanders de enigen zijn die niet afdingen op markten in het buitenland. Autoverkopers noemen de prijs die op een auto staat niet voor niets de sucker-price.

Vaak is korting vragen al voldoende. Op een horloge kreeg ik meteen al 10% korting. Ik vroeg alleen 'Wat kost-ie voor mij?' 'Hij kost overal hetzelfde meneer' 'Nee, hoor niet waar ik korting kan krijgen, daar kost-ie minder', 'Ehm, ok, 10% korting'. Naderhand stom natuurlijk dat ik meteen ja zei, er zat dus waarschijnlijk meer in, ik wou 'm te graag.

Je moet alleen een beetje weten hoeveel marge een verkoper op z'n spullen heeft. Ga maar rustig voor dingen als kleren, schoenen en speciaal artikelen van minstens 30% marge. En houd er ook rekening mee dat je onverrichterzake de winkel uit moet kunnen lopen.

.. Het blijft een heerlijke sport
'Boy, it's like a sauna in here'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')