Voordat je gaat afdingen moet je een paar dingen voor jezelf op een rijtje hebben:
* Wat is een redelijke prijs, voor de verkoper om het te verkopen? (een app. van 1000 Euro voor 100 Euro willen, en iedere verkoper lacht je de deur uit. 800 kan wel, afhankelijk van het product misschien meer of minder)
* Voor welke prijs wil ik het apparaat hebben?
* Waarom wil ik korting? (Omdat het beter is voor mijn portomenee! En wat zegt de verkoper dan: Het is beter voor de mijne, als ik geen korting geef! Dus verzin iets als: Nou, ik wil eigenlijk nu nog niet kopen. Een goede verkoper zal dan automatisch iets vragen als: "Stel dat ik u nu een aantrekkelijk aanbod doe, koopt u hem dan nu bij mij?"
* HEEL BELANGRIJK: De verkoper onderhandelt iedere dag, hij kan het veel beter dan jij. Hij kan je het gevoel geven dat je 'm uitknijpt zonder dat dit zo is, of juist heel gemakkelijk met korting strooien. Waarom hij dit doet is zijn zaak, daar kom je nooit achter. Denk in elk geval nooit dat je hém hebt opgelicht.
Vervolgens maak je een sommetje. Het is voor de verkoper redelijk om het app. voor 800 aan te bieden, verwacht ik. Ik heb 900 Euro voor het apparaat over. Als ik 700 bied, lacht hij me misschien uit, dus ik begin ergens bij 750. Ik verwacht niet dat hij het doet, maar geeft niet het achterste van mijn tong. De verkoper zegt nee, minstens 900. Dom van de verkoper, je komt nu lager uit dan je verwacht had. Altijd prijs. Je doet nu een bod, van bijvoorbeeld 900 en een Senseo erbij, en klaar is Klara. Hij zegt nee, en doet je een bod van bijvoorbeeld 975, inclusief gratis bezorgen. Nu wordt 't lastig. Doe of je niet wilt kopen, twijfel. Zeg dat je het eerst met je vrouw wilt overleggen, of eerst nog even verder wilt kijken. Zeg dat je tóch nog niet zeker weet of dit nou wel het type is dat je wilt. Als de verkoper je dan een bod van 925 doet, zeg jij, inclusief bezorgen, en is de boel rond. Als hij geen bod doet, doe je heel resoluut zelf een bod: Voor 875 neem ik 'm meteen mee. En dan krijgt het spelletje een vervolg, zoals ongeveer hierboven.
Vraag ook eens aan een verkoper of hij er iets bij kan doen, ipv er iets af. Bijvoorbeeld een gratis Senseo, koptelefoon, of gratis aansluit materiaal. Hij zal dit liever doen dan domweg korting geven, want 100 Euro korting is meer dan 100 Euro spullen weggeven.
PS. Wees resoluut, maar niet té. Door resoluut te zijn, toon je daadkracht, en denkt de verkoper dat jij weet waar je het over hebt. Als je te resoluut bent, en er geen overeenkomst komt, moet je een zwaktebod gaan doen, om alsnog te kunnen kopen, en dit zal altijd in jou nadeel uitvallen. De enige optie die je dan nog hebt is naar een andere winkel gaan, en het daar opnieuw proberen...