Jack Poels slaat zijn vleugels uit. De zanger van Rowwen Hèze en volgens Hennie Vrienten en Boudewijn de Groot een van Nederlands beste tekstschrijvers, gaat met het project Holland America Lijn nieuwe grenzen over. Hij 'verlaat' voor even zijn dorp America en het Limburgs waarin hij altijd gezongen heeft. Holland America Lijn is een lyrische en romantische Nederlandstalige cd die hij gemaakt heeft samen met de Utrechtse duizendpoot Leon Giesen.
De ontmoeting tussen Poels en Giesen vond twintig jaar geleden plaats toen Poels met zijn drive-in discotheek in een feesttent aan de Maas stond in het geboortedorp van Giesen en Leon (destijds bassist van Toontje Lager) kwam klagen over het geluid.
Later werden ze vrienden toen ze elkaar vaak tegenkwamen omdat ze op dezelfde plaatsen speelden. Poels met Rowwen Hèze en Giesen met Captain Gumbo. Leon Giesen maakte een bekroonde film over Rowwen Hèze (Van America helemaal naar America; NPS Uur van de Wolf) en Jack Poels verleende op zijn beurt z'n medewerking aan Giesens live-muziek-film-theater-show Mondo Leone.
En zo koersten zij af op het onvermijdelijke.
In de hete zomer van 2003 sloegen Poels en Giesen de handen ineen en maakten een cd die vriend en vijand zal verrassen. De wisselwerking tussen de twee vrienden leverde veel nieuwe ideeën, mooie muziek en fraaie Nederlandse teksten op.
Vanaf 5 januari 2004 ligt het album Holland America Lijn van Poels & Giesen in de winkels. In januari en februari 2004 maken zij met een veelzijdige band een tournee. Voornamelijk langs kleine theaters, met als afsluiting een Late Night-voorstelling in de Kleine Komedie in Amsterdam.
Daarna zullen ze weer terugkeren bij hun oude bezigheden.
En wachten op de volgende boot.
Concertinfo:
Januari
Wo 7 Doetinchem Schouwburg Amphion T 0314 344032 20.30 uur
Za 10 Den Bosch Koningstheater T 073 6249928 20.15 uur
Di 13 Venlo De Maaspoort T 077 3207222 20.30 uur
Wo 14 Venlo De Maaspoort T 077 3207222 20.30 uur
Zo 18 Eindhoven Grand-café Berlage T 040 2457481 21.00 uur
Di 27 Roermond De Oranjerie T 0475 391491 20.00 uur
Za 31 Beek Asta Theater T 046 4280414 20.30 uur
Februari
Di 3 Boxmeer Theater de Weijer T 0485 578608 20.30 uur
Wo 4 Oss De Groene Engel T 0412 405504 20.30 uur
Vr 6 Deventer Deventer Schouwburg T 0570 683500 20.30 uur
Za 7 Zevenhuizen CC Dorpshuis Swanla T 0180 632131 20.15 uur
Wo 11Venray Schouwburg Venray T 0478 530999 21.00 uur
Za 14 Nijmegen Lux Theater T 024 3816855 21.00 uur
Zo 15 Breda Chassé Theater T 076 5303132 20.30 uur
Vr 20 Amsterdam De Kleine Komedie T 020 6240534 23.30 uur
Bezetting
Jack Poels zang / gitaar
Leon Giesen bas / gitaar
Jac Bico gitaar
Arthur Bont slagwerk
Mensen die naar try-outs zijn geweest zijn erg positief over deze samenwerking. Ikzelf wacht tot 14-2 (denk ik)
[Dit bericht is gewijzigd door PogueMahone op 07-01-2004 11:49]
Oja, en nog een recentie uit de Gelderlander
Huiskamerconcert met
ontwapenende antizanger
Door RENÉ MEGENS
DOETINCHEM - De ene Limburger viert nog immer triomfen als zanger van Rowwen Hèze. De andere speelde ooit in Toontje Lager. Samen zetten Jack Poels uit America en Leon Giesen, nu woonachtig in Utrecht, een intermezzo - project op. Voor de hand liggende naam: Holland America Lijn.
In Amphion in Doetinchem, bij het eerste officiële optreden van deze HAL, is de biertentenlol van Rowwen Hèze ver weg. Poels kan zich tijdens dit muzikale intermezzo van zijn introverte kant laten zien.
Holland America Lijn, dat is muziek zoals muziek bedoeld is: pakkend, melancholiek, kleinschalig, menselijk. In een perfecte entourage van een kleine zaal. Slagwerker Arthur Bont, gitarist/bassist Giesen, zanger/gitarist Poels en gitarist Jac Bico zitten bijna bij het publiek op de lip tijdens een veredeld huiskamerconcert.
Gevolg: een informele sfeer waardoor het niet uitmaakt dat Poels sommige teksten vanwege hun versheid niet helemaal kent en andere als ware hij Hans Dorrestijn van papier voordraagt.
Ook een gebrek aan repertoire wordt dit jonge samenwerkingsverband niet aangerekend.
Integendeel: gretig roept het publiek titels van al gespeelde nummers die de vier nog een keer ten gehore willen brengen als toegift. 'Stiekum kiek'n in de trein' is dan de Doetinchemse vertaling voor Gespeegeld in de raam. Poels: "Zo had het nummer ook kunnen heten."
Gespeegeld in de raam is een bewerkt Rowwen Hèze-lied en staat niet op het begin deze week verschenen Nederlandstalige album Holland America Lijn, dat in Doetinchem in zijn geheel gespeeld wordt. Ook vertolken Poels en Giesen live enkele covers (Gillian Welch, Joost Nuissl).
Toetsenist Roel Spanjers is alleen op die fijne cd aanwezig. Op het podium wordt hij niet gemist, want Bico laat horen waarom hij nog immer een van Nederlands beste gitaristen is. Meermaals geeft hij, als een King Sunny Adé, een lied een Afrikaans karakter. Intieme swing.
Ook brengt HAL een ingetogen variant op de funk van Talking Heads. Het rustigere werk kent associaties met Raymond van 't Groenewoud en Boudewijn de Groot. Een aantal zonnige nummers herinnert aan Calexico.
En dan is er nog, als eerste toegift, een eenmalig solo-optreden van Giesen. Hij brengt een lied waarin hij aangeeft dat hij graag een wereldhit voor zijn schat zou hebben geschreven. Maar ja, hij heeft het niet in zich. 'Hier moet je het mee doen', zingt hij.
Met zo'n ontwapenend gebracht, akoestisch underdog-lied van een antizanger doen we het binnen de context van een zeer onderhoudend optreden graag.
Gezien: Poels en Giesen met Holland America Lijn, 7/1 Amphion, Doetinchem. Herhaling: 3/2 De Weijer, Boxmeer, 14/2 Lux, Nijmegen.
Minpuntje vindt ik morgen komt ze terug.
Praag vind ik absoluut een plaat die groeit, naarmate je 'm vaker luistert.
Verder goede nummers die me speciaal opvielen vind ik: Hal (favoriet), M, Fout en Morgen komt ze terug
Golven vind ik, tekstueel, een nummer dat me toch erg aan rowwen heze doet denken, maar da's niet verkeerd
Ik ken de namen van de nummers nog niet goed genoeg om over elk nummer wat te zeggen, maar ik heb de cd nu toch wel een paar keer geluisterd, en ik vind het zeker een goede aankoop!
Heb 'r super veel zin in, lijkt me prachtig om deze nummers live uitgevoerd te horen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |