abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 9 januari 2004 @ 14:40:21 #126
46511 Linz
held der helden
pi_16101693
uitgebreider

Bush wil naar Mars en de maan

Gepubliceerd op vrijdag 09 januari 2004

De Amerikaanse president Bush presenteert volgende week een ambitieus ruimtevaartprogramma, met bemande vluchten naar Mars en een permanent ruimtestation op het maanoppervlak. Dat melden hoge ambtenaren in Washington.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA speelt al langer met het idee van een terugkeer naar de maan en een bemande missie naar Mars. Maar het ongeluk met het ruimteveer Columbia op 1 februari 2003 gooide roet in het eten: de ruimteveerprogramma's werden tot en met september van dit jaar stilgelegd.

De ramp met het ruimteveer, waarbij zeven mensen onkwamen, heeft een grondige herziening van het ruimtevaartprogramma in gang gezet.

Mars
Analisten gingen er al van uit dat Bush in de aanloop naar de verkiezingen met het ruimtevaartprogramma zou komen. De bemande missie naar Mars zal nog zeker tien jaar op zich laten wachten. Bush wil het plan over een aantal jaren spreiden zodat ook de kosten van het project gespreid zijn.

Oud-president Bush senior had al tijdens zijn presidentschap plannen voor een Marsreis, maar door de grote kosten, 321 miljoen euro, werden deze in de ijskast gezet. Volgens analisten zal Bush tijdens de aankondiging geen details geven over mogelijke kosten.

Maan
Het is inmiddels al meer dan 31 jaar geleden dat de VS een man op de maan zetten. De Apollo 17 landde in 1972 op de maan.

Omdat een reis naar de maan slechts drie dagen duurt, terwijl de tocht naar Mars een half jaar duurt, zal de maan het testgebied worden voor eventuele bemande ruimtereizen naar Mars. Volgens CNN is NASA al bezig metj de plannen. NASA en het ministerie van Defensie zullen meer samenwerken en technologie uitwisselen om de reis mogelijk te maken.

Amerika mist op dit moment de technologische en wetenschappelijke kennis om een mens naar Mars te sturen. Het kost de wetenschappers nu al veel moeite de missie met de marsverkenner Spirit tot een goed einde te brengen.

Twijfels
Toch twijfelen analisten in de Washington Post aan de haalbaarheid van de plannen. Het begrotingstekort van Amerika is erg hoog en een nieuw ruimtevaartprogramma brengt enorme kosten met zich mee.

Verder staat de ramp met de ruimteveer Columbia nog in ieders geheugen gegrift. De ruimteveren staan op dit moment stof te verzamelen aan de grond en zeker tot en met september van dit jaar aan de grond. Dit laatste heeft ook weer gevolgen voor het internationale ruimtestation ISS. Bevoorrading van de twee personen in de ISS wordt gedaan door met Russische ruimtecapsules in plaats van Amerikaans Space Shuttles. En normaal gesproken zitten er drie mensen op het station, maar omdat de VS de shuttles aan de grond houdt, blijven dat er voorlopig twee.

planet.nl

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16102259
Hmm ja naar Mars is lastig maar ze kunnen al vast wel een basis maken op de maan om dingen te testen etc
pi_16102414
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 14:40 schreef Linz het volgende:
uitgebreider

Bush wil naar Mars en de maan



Bush wil zieltjes winnen voor de verkiezingen.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 9 januari 2004 @ 16:03:50 #129
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_16104252
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 15:02 schreef -CRASH- het volgende:

Bush wil zieltjes winnen voor de verkiezingen.
We zullen zien. Als Bush daadwerkelijk hier een groot budget voor vrijmaakt, lijkt hij mij redelijk serieus. Elke cent die niet naar het leger gaat is een goede, en een nieuwe ruimtewedloop, deze keer tussen de Chinezen en de Amerikanen, juig ik van harte toe.

Ik was al bang dat ik mensen op Mars in mijn life-time niet meer mee zou maken. Hierdoor heb ik weer een klein sprankje hoop.

Ik ga naar huis.
  vrijdag 9 januari 2004 @ 16:45:30 #130
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16105541
Voor wie interesse heeft :

Uber-high-res versie van de eerder door mij geposte nabewerking :
http://scarab.gamepoint.net/majic/marspano_hr_090104.jpg

Graag alleen downloaden als de medium resolution versie niet gedetailleerd genoeg voor je was ;-) Dit ivm bandbreedte van de website waar ie op staat.

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  † In Memoriam † vrijdag 9 januari 2004 @ 18:19:41 #131
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16108255
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 10:11 schreef Doffy het volgende:


Overigens, de lucht op Mars is niet lichtblauw, maar rood-bruin.


En nu denk ik dus dat de meeste mensen dit denken. Als je op straat zou vragen dat de meeste mensen dat als antwoord zouden geven. Met dank aan de foto's die verkeerd zijn gekleurd.

Uiteraard krijg je andere tinten als de zon laag staat, bij zonsopkomst en zonsondergang, maar dat is geen verklaring voor simpelweg veel teveel rood in de foto's.
En dat zand en stofdeeltjes van de oppervlakte de lucht rood zouden kleuren is excuse-moi klinkklare bullshit. Voordat dat zo zou zijn moet er zoveel zand in de lucht zitten, bijv. tijdens een zandstorm, dat je sowieso niks meer ziet.

Niemand die het weet dus?

En waarom altijd rood? Als de kleuren dan zo slecht zijn, waarom dan geen groene of blauwe foto's?

  vrijdag 9 januari 2004 @ 18:27:00 #132
46511 Linz
held der helden
pi_16108382
interview over bemande vluchten naar de maan en mars

Terug naar de maan

Gepubliceerd op vrijdag 09 januari 2004

In het kader van zijn herverkiezingscampagne zal de Amerikaanse president Bush volgende week een nieuw ruimtevaartprogramma presenteren, waaronder het opzetten van een bemand ruimtestation op de maan.
Het Amerikaanse ruimtevaartprogramma is mede vanwege een aantal incidenten (o.a. ongeluk met ruimteveer Columbia), aan herziening toe en de herverkiezingscampagne van Bush lijkt een uitgelezen moment om nieuwe plannen te lanceren.

De belangrijkste voorstellen omvatten een bemande missie naar Mars en het opzetten van een permanent bezet ruimtestation op de maan.

De voorbereidingen voor een bemande missie naar Mars zullen minimaal tien jaar in beslag nemen, maar het opzetten van een permanent bemand ruimtestation op de maan lijkt veel dichterbij. Vanaf de aarde is het hemellichaam binnen drie dagen bereikbaar.

In hoeverre zijn de plannen van Bush echter realiseerbaar? Wetenschapsjournalist Carl Koppeschaar, mede-oprichter van het internationale maangenootschap Lunar Explorers Society en auteur van de Dominicus-reisgids 'De Maan', beantwoordt een aantal vragen over de ambiteuze maanplannen van Bush.

Is het opzetten van een permanent bemand station op de maan wel uitvoerbaar?
"Technisch gezien is het zeker mogelijk. Op de maan vind je alle delfstoffen die je nodig hebt om er te bouwen. Uit maangrond maak je cement dat vijf keer sterker is aards cement.

De maanbodem bevat ook ijzer, titanium, silicium en zuurstof. Omdat er sterke aanwijzingen zijn dat zich in eeuwig donkere kraters aan de maanpolen waterijs bevindt, heb je op de maan ook water en hoef je dat dus niet te importeren. "

Waar haal je de benodigde energie vandaan?
"Ik noemde al het voorkomen van silicium in de maanbodem. Daar kun je zonnecellen van maken om zonne-energie te winnen. De maan is onbewolkt, want er is geen atmosfeer. Zonne-energie win je dus de hele tijd dat de zon boven de horizon staat. Plaats je ook zonnepanelen op de achterzijde van de maan, dan heb je non-stop zonne-energie.

Daarnaast bevat de maanbodem helium-3, een element dat op aarde nauwelijks voorkomt. Hier hebben we er maar 200 kg van. De maanbodem bevat minstens een miljoen ton helium-3. Helium-3 vormt de perfecte brandstof voor toekomstige kernfusiereactors. Kernfusie is niet radioactief, en heeft dus niets te maken met de huidige, nogal gevaarlijke kernenergiecentrales."


Zou je op de maan gewonnen zonne-energie ook naar de aarde kunnen transporteren?
Jazeker. Zonne-energie win je als elektrische energie. Maar de maan is geen stopcontact waar je een stekker met een 384.000 km lange kabel in kunt steken.

Elektrische energie kun je echter net als in een magnetron omzetten in microgolfstraling. Die bundel je naar een ontvangststation om de aarde, en van daaraf naar grondstations op aarde. De opgevangen straling zet je via warmtewisselaars weer om in elektriciteit en daar is je zeer goedkope energie. Uiteraard verstuur je de microgolfstraling uit fase. Dat wil zeggen dat het geen kwaad kan als je er doorheen vliegt. Pas bij dat specifieke grondstation laat je de straling in fase aankomen, zodat zich daar hitte ontwikkelt."

Is helium op de maan makkelijk te winnen?
De winning is niet moeilijk. Paul van Susante en andere aankomende ingenieurs van de TU Delft hebben zelfs al een basis voor de maan ontworpen waar dagbouw, dus afgraving van de maangrond kan worden uitgeoefend. Je hoeft niet bang te zijn dat afgravingen het aangezicht van de maan schaden. De afgegraven grond kwan weer worden teruggestort en geëffend. Voordat de afgegraven grond wordt teruggestort, worden er trouwens eerst andere bruikbare producten uitgehaald, zoals water, methaan, zuurstof, stikstof. Dat zijn waardevolle stoffen voor toekomstige maankolonies.

Je zou helium ook als goedkope brandstof naar de aarde kunnen transporteren. Met honderd ton helium-3 heb je een jaar lang energie voor de hele wereld. Daarvoor hoef je maar vijf vrachtvaartuigen ter grootte van de space shuttle naar de maan te sturen. Met de huidige rakettechniek kost dat transport vijf miljard dollar. Maar je haalt er voor 300 miljard dollar energie mee op."


In hoeverre kan de maan als testgebied fungeren voor verdere ruimtemissies?
"De maan is de beste 'springplank' voor reizen naar andere planeten. Bij een Marsmissie, waarbij je meer dan een jaar heen en terug door de ruimte moet vliegen, moet de bemanning heel goed beschermd zijn. Zo doen zich van tijd tot tijd zonsuitbarstingen voor die gevaarlijk kunnen zijn.

Voor bemande Marsvluchten wordt daarom gedacht aan ruimevaartuigen waar de watertanks aan de buitenzijde zijn aangebracht ter bescherming tegen de straling. Ook is er extra bescherming op aangebracht tegen inslagen van (micro)meteorieten. Dat maakt zo'n ruimtevaartuig zwaar en dus zeer duur om vanaf de aarde te lanceren."


Vertrekken vanaf de maan is dus goedkoper?
"Iedere kilogram nuttige landing (dus ook iedere liter water) die je aan de aardse zwaartekracht wilt laten ontsnappen, vergt inclusief raketbrandstof en raket zelf 4,5 kg aan lanceermassa. Dat kost je dan zo'n 100.000 euro. Zou je op de maan water weten vrij te maken en daar ook de andere materialen voor het Marsvaartuig winnen, dan kun je zo'n Marsvaartuig daar assembleren en hoef je slechts aan de veel geringere zwaartekracht van de maan te ontkomen. Dan worden Marsreizen ineens heel betaalbaar!"


Biedt de maan nog meer voordelen?
Op de maan kun je ook heel goed testen hoe een bemande Marsmissie het een maand op de rode planeet zou kunnen overleven. Iedereen stelt zich Mars voor alseen mooie planeet met een dampkring, waar het beter toeven zou zijn dan op de luchtledige maan.

Vergis je echter niet! De druk op Mars is minder dan een honderste van de druk bij ons op zeeniveau. Een dergelijke druk vind je bij onsop 35 km hoogte en daar kan een mens het absoluut niet overleven. Net als op de maan zul je er dus ruimtepakken moeten dragen, tenzij je je in een kunstmatige habitat ophoudt die van lucht is voorzien.

Bij de kortdurende maanvluchten in de jaren zeventig van de vorige eeuw werkten de astronauten vanuit hun kleine maanlander. Grotere habitats zijn nog nooit op de maan of een andere planeet getest. Ik zou er dus voor pleiten alles eerst op de gemakkelijk te bereizen maan te testen en dan pas een bemande Marsvlucht uit te voeren."

Denkt u dat de maan in de toekomst ook een toeristische trekpleister kan worden?
"Nou en of! Daar is trouwens mijn reisgids voor bedoeld. Je leest ook in de kranten dat er steeds meer interesse is voor ruimtetoerisme. Ruimtetoerisme is een prima drijfveer om de bemande ruimtevaart nieuw leven in te blazen. We besteden ook duizenden gulden aan verre vakanties. De ruimte, en met name de maan, zijn schitterende vakantiebestemmingen!"


planet.nl

"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  vrijdag 9 januari 2004 @ 18:36:10 #133
46511 Linz
held der helden
pi_16108593
ik denk dat we dit nog wel zullen gaan meemaken
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
  vrijdag 9 januari 2004 @ 22:47:26 #134
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16115775
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 18:19 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

En nu denk ik dus dat de meeste mensen dit denken. Als je op straat zou vragen dat de meeste mensen dat als antwoord zouden geven. Met dank aan de foto's die verkeerd zijn gekleurd.

Uiteraard krijg je andere tinten als de zon laag staat, bij zonsopkomst en zonsondergang, maar dat is geen verklaring voor simpelweg veel teveel rood in de foto's.
En dat zand en stofdeeltjes van de oppervlakte de lucht rood zouden kleuren is excuse-moi klinkklare bullshit. Voordat dat zo zou zijn moet er zoveel zand in de lucht zitten, bijv. tijdens een zandstorm, dat je sowieso niks meer ziet.

Niemand die het weet dus?

En waarom altijd rood? Als de kleuren dan zo slecht zijn, waarom dan geen groene of blauwe foto's?


Was m'n verklaring niet genoeg?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  † In Memoriam † zaterdag 10 januari 2004 @ 02:13:20 #135
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16120869
quote:
Op vrijdag 9 januari 2004 22:47 schreef kingmob het volgende:

[..]

Was m'n verklaring niet genoeg?


Nee niet waarom de foto's te rood worden gepubliceerd.

De lucht op Mars kan verschillen van licht blauw tot donkerrood afhankelijk van de weersomstandigheden en stand van de zon etc. Het kan zelfs groenige tinten hebben. En het rayleigh mechanisme verklaart idd waarom de lucht een bepaalde kleur heeft.

Maar als je nu eens naar die foto van JPL kijkt (staat in mijn post op de vorige pagina) dan is de hele foto gewoon knalrood gemaakt.
Nu weet ik niet met wat voor software ze daar werken, maar als ik een foto verklein veranderen de kleuren in de regel niet. (want de grotere versie ziet er beter uit, zoals majic al opmerkte).

Ik wil graag een indruk krijgen van hoe het er echt uitziet.

Dit zijn bijvoorbeeld foto's van de Viking missies. Links hoe die eerst gepubliceerd werd en rechts hoe je hem pas 20 jaar later tegenkwam.

-

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 10-01-2004 02:21]

  † In Memoriam † zaterdag 10 januari 2004 @ 07:36:07 #136
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16122208
Spirit is voor het eerst op eigen wieltjes gaan staan

Hij heeft de voorste twee wieletjes uitgeklapt en staat nu rechtop. Klaar om te vertrekken, al wachten ze daar nog even mee. Dat duurt zeker nog tot de zestiende.
Ondertussen zijn nog wat metingen gedaan en er is carbonaat aangetroffen.
Dat duidt op de aanwezigheid van waterdeeltjes. Hoe en wat dit betekent moet nog verder uitgezocht worden, maar het is een goed begin.

Voor de laatste foto's: JPL Images

pi_16126903
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 07:36 schreef NorthernStar het volgende:
Spirit is voor het eerst op eigen wieltjes gaan staan

[afbeelding]

Hij heeft de voorste twee wieletjes uitgeklapt en staat nu rechtop. Klaar om te vertrekken, al wachten ze daar nog even mee. Dat duurt zeker nog tot de zestiende.
Ondertussen zijn nog wat metingen gedaan en er is carbonaat aangetroffen.
Dat duidt op de aanwezigheid van waterdeeltjes. Hoe en wat dit betekent moet nog verder uitgezocht worden, maar het is een goed begin.

Voor de laatste foto's: JPL Images


<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zaterdag 10 januari 2004 @ 16:15:26 #138
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16129879
Voor iedereen die zich druk maakt om de kleuren - Ik doe mn platen over t algemeen op "gevoel" (Als je al een 10+ jaar met grafische applicaties en fotos werkt dan zit dat er wel aardig in), en corrigeer de kleur achteraf tot het "juist" voelt. Tuurlijk is dit op mars veel lastiger dan gewoon hier, op aarde, maar mn kleurinstinct heeft me over t algemeen niet in de steek gelaten als fotograaf.

Ik heb 't net nog even gedoublecheckt, en als ik met graybalancing op grijze delen van de lander klik (die ook echt grijs zijn - dit weet je bijv. door die disc, of door ijzeren delen aan te klikken waarvan we gezien hebben dat die op aarde ook grijs waren) dan veranderd de kleur van de foto bijna niet...

Ik durf dan ook te stellen dat de high res TIFF die ik als source heb gebruikt gecolorcalibrate is. de JPG's van nasa zijn allemaal crap qua kleur (met name die laatste panorama) .

Maargoed, als t van mij af komt dan is t redelijk zuiver - en vanaf nu doe ik dan ook een calibration op de colordisk als die in beeld komt, of een "known gray object". Just to make sure;-)

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16130176
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 16:15 schreef majic het volgende:
Voor iedereen die zich druk maakt om de kleuren - Ik doe mn platen over t algemeen op "gevoel" (Als je al een 10+ jaar met grafische applicaties en fotos werkt dan zit dat er wel aardig in), en corrigeer de kleur achteraf tot het "juist" voelt. Tuurlijk is dit op mars veel lastiger dan gewoon hier, op aarde, maar mn kleurinstinct heeft me over t algemeen niet in de steek gelaten als fotograaf.

Ik heb 't net nog even gedoublecheckt, en als ik met graybalancing op grijze delen van de lander klik (die ook echt grijs zijn - dit weet je bijv. door die disc, of door ijzeren delen aan te klikken waarvan we gezien hebben dat die op aarde ook grijs waren) dan veranderd de kleur van de foto bijna niet...

Ik durf dan ook te stellen dat de high res TIFF die ik als source heb gebruikt gecolorcalibrate is. de JPG's van nasa zijn allemaal crap qua kleur (met name die laatste panorama) .

Maargoed, als t van mij af komt dan is t redelijk zuiver - en vanaf nu doe ik dan ook een calibration op de colordisk als die in beeld komt, of een "known gray object". Just to make sure;-)


[HIER] staan alle Ruwe (ZwartWit) foto's zoals ze die binnen krijgen...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_16136976
De pics van vandaag.....

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 10-01-2004 21:06]

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zaterdag 10 januari 2004 @ 21:26:01 #141
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16137623
Zo...mn handen beginnen al weer te jeuken ....

Denk dat ik die panorama, zodra ie als high res TIFF tevoorschijn komt, maar eens zoetjes ga bewerken weer

Niet echt iets mars-relateds (of toch weer wel als je naar de rode planeet kijkt;-) maar heb me vandaag eens bezig gehouden met universe creation .. :

Geheel vanaf scratch in photoshop gemaakt, alleen textuurtje van dat maantje geleent om wat mooie krater-textuur op mn planeet te plakken

Klik op plaatje voor 1280 * xxx versie ! :

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  zaterdag 10 januari 2004 @ 22:56:10 #142
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_16140229
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 21:26 schreef majic het volgende:
Zo...mn handen beginnen al weer te jeuken ....

Denk dat ik die panorama, zodra ie als high res TIFF tevoorschijn komt, maar eens zoetjes ga bewerken weer

Niet echt iets mars-relateds (of toch weer wel als je naar de rode planeet kijkt;-) maar heb me vandaag eens bezig gehouden met universe creation .. :

Geheel vanaf scratch in photoshop gemaakt, alleen textuurtje van dat maantje geleent om wat mooie krater-textuur op mn planeet te plakken

Klik op plaatje voor 1280 * xxx versie ! :
[afbeelding]


Mooie planeten, alleen moet die 'Mars' wel licht teruggekaatst krijgen van die grotere planeet..
The Internets, I needs it..
pi_16140230
foutje

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 10-01-2004 23:24]

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 11 januari 2004 @ 02:18:27 #144
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16145392
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 21:26 schreef majic het volgende:
Zo...mn handen beginnen al weer te jeuken ....

Denk dat ik die panorama, zodra ie als high res TIFF tevoorschijn komt, maar eens zoetjes ga bewerken weer

Niet echt iets mars-relateds (of toch weer wel als je naar de rode planeet kijkt;-) maar heb me vandaag eens bezig gehouden met universe creation .. :

Geheel vanaf scratch in photoshop gemaakt, alleen textuurtje van dat maantje geleent om wat mooie krater-textuur op mn planeet te plakken

Klik op plaatje voor 1280 * xxx versie ! :
[afbeelding]


Dit is me iets te klef . Wel goed gemaakt hoor daar niet van, maar ik krijg er zo'n paintbrush gevoel bij.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  † In Memoriam † zondag 11 januari 2004 @ 09:13:20 #145
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16147201
Foto op de Nasa - PhotoJournal site

Dezelfde foto op de JPL site

Een beetje tweaken met de kleuren en je kunt het er uit laten zien zoals je wilt. Hier heb ik alleen de hue en saturation een paar procent aangepast.


Nu hebben ze wel een calibiratie schijf om de camera's te tunen, maar ja, als ze daarna de foto's naar eigen inzicht gaan bewerken.

Maar ik zal verder niet meer zeuren hierover

pi_16147211
quote:
Op zondag 11 januari 2004 09:13 schreef NorthernStar het volgende:
[...]
Nu hebben ze wel een calibiratie schijf om de camera's te tunen, maar ja, als ze daarna de foto's naar eigen inzicht gaan bewerken.
waar zijn eigenlijk gewoon de onbewerkte foto's te downloaden??
  † In Memoriam † zondag 11 januari 2004 @ 11:22:23 #147
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_16147954
quote:
Op zondag 11 januari 2004 09:20 schreef BazP het volgende:

[..]

waar zijn eigenlijk gewoon de onbewerkte foto's te downloaden??


Die zijn niet voor publiek beschikbaar. Men is afhankelijk wat Nasa vrijgeeft en in welke vorm.

Je kunt er sowieso van uitgaan dat ze nooit de hoogste resolutie of de beste kwaliteit foto's zomaar beschikbaar stellen. Bij lange na niet zelfs. Daarvoor is de data veel te kostbaar.

De foto's worden op de JPL site gepost -> Rover Images

  zondag 11 januari 2004 @ 15:53:59 #148
74450 medman
O tempora, O mores!
pi_16154320
De discussie rond de kleurenfoto's van Mars speelt zich kennelijk niet alleen hier af:

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=36985

Erg jammer dat Beagle2 er niet meer is

(medman original posting)
pi_16155102
waarom zou nasa de kleuren willen faken?
pi_16156009
Hier zie je ook foto's met de originele kleuren:
http://www.iparadigm.org/

Ik denk dat Mars verschillende kleuren lucht zal hebben.
Wanneer er zandstormen zijn zal de lucht uiteraard rood gekleurd zijn, maar wanneer het windstil is uiteraard blauw. Meestal is het iets roder dan hier op aarde, omdat het blauw blijft overheersen.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')