Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 22:26 |
Ik zit weer met de nodige probleempjes.Wiskunde niveau is ab12 op 4vwo N&T Goed... We bekijken voor elk getal ''a'' de functie: y=x(x-a) Vraag: voor welk getal ''a'' liggen de snijpunten van de grafiek van de functie met de x-as op afstand 5 van elkaar? Uitkomst: a = 5 v a= -5 Ik wil graag een uitleg en een berekening Alvast duizend maal dank in het kwadraat!!! | |
bruut | dinsdag 6 januari 2004 @ 22:32 |
Nou daar hoef je geen wiskundige voor te zijn ![]() Snijpunt met de x-as als y = 0. y = 0 als x(x-a) = 0 oftewel als x = 0, of als x = a. Het ene snijpunt ligt al vast, (0,0), het andere is (a,0). De afstand tussen de twee moet 5 zijn, dat kan dus naar links (a=-5), of naar rechts (a=5). | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 22:53 |
Tja, logisch nadenken lukt niet altijd ![]() Nog een: Voor welke ''a'' ligt de top op y=-9 ? | |
Blixar | dinsdag 6 januari 2004 @ 22:57 |
wat is eigenlijk een duidelijke wiskundige rekensom? Zelf hãd ik een hal jaar echt complexe wiskindige rekensommen! HBO is duidelijk iets teveel voor mijn denkvermogen! | |
bruut | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:10 |
quote: ![]() Op de top is de afgeleide 0. Afgeleide is hier 2x - a, ofwel de top ligt bij x = a/2. Invullen in functie, moet -9 uitkomen: Check: de "top" ligt dan bij (3,-9), a=6 Overigens zou ik het een dal noemen, want het is het minimum van die functie (dalparabool). | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:12 |
Nog eentje: We bekijken de functie: f(x)=a/x met a>0 . Kies a = 6 . De lijn y = x snijdt de grafiek van f(x)= 6/x in twee punten. Bereken de afstand van deze 2 punten. Antwoord is wortel 48. Nu nog de manier hoe je hierop komt | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:13 |
quote:En toch word dit in de wiskunde ook aangeduid als ''top''.. ![]() | |
mamamiep | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:20 |
En dat kan niet in het centrale topic: Voor nog veel meer wiskunde vragen 3? [Dit bericht is gewijzigd door mamamiep op 06-01-2004 23:25] | |
bruut | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:21 |
quote:* bruut gaat die niet meer voordoen hoor. Wel een hint, teken het even, en teken dan beide kanten van de y-as. | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:33 |
Ik teken alle grafiek al in me grafische rekenmachine (Y) Maar het gaat erom dat ik het kan berekenen. Snijpunten van twee functies is gewoon door ze aan elkaar gelijk te stellen. Maar dat lukt hier niet: y=x y=6/x dus 6/x = x . Zou alleen maar kloppen als x = 0. | |
Par4n0id | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:38 |
quote:Dat zijn twee verschillende formules, die kun je niet vergelijken | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:40 |
Hoe bereken je dan de snijpunten zonder de boel in je grafische rekenmachine in te tikken? | |
bruut | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:40 |
quote: ![]() 6/x = x => 6 = x^2 => x = + of - sqrt(6) Dus een snijpunt (-sqrt(6),-sqrt(6)), en eentje (sqrt(6),sqrt(6)). Afstand tussen die twee punten: Pythagoras | |
Par4n0id | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:41 |
quote:Ow w8 ik zie het al, ff kijken [Dit bericht is gewijzigd door Par4n0id op 06-01-2004 23:46] | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:44 |
quote:Hardstikke bedankt! Nu kan ik zelf weer verder ![]() | |
Par4n0id | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:47 |
quote:Wat is sqrt ![]() | |
Modder-eter | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:48 |
quote:Wortel. Dat moet ook wel... | |
Blanche_Fantasy | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:49 |
quote:Square root oftewel wortel ![]() | |
Par4n0id | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:51 |
quote:Snap em al, deed pythagoras fout *schaamt [Dit bericht is gewijzigd door Par4n0id op 06-01-2004 23:57] | |
bruut | dinsdag 6 januari 2004 @ 23:51 |
Wortel inderdaad, weet daar zo geen handig ander symbooltje voor. * bruut gaat nu de compu uitzetten. succes met de rest! | |
Modder-eter | woensdag 7 januari 2004 @ 00:22 |
quote:Ik kom nu uit op : (2sqrt(6))^2 + (2sqrt(6))^2 = antwoord^2 ![]() | |
SuperRembo | woensdag 7 januari 2004 @ 00:52 |
quote:Dan ben je er toch? (Wat moet je met een grafische rekenmachine als je nog niet eens kan rekenen | |
Modder-eter | woensdag 7 januari 2004 @ 01:32 |
quote:Rekenen doen we met de rekenmachine want we zijn lui. Denken doen we met onze hersenen, want als er iets is dat niet in een rekenmachine kan is het wel logica, | |
Steijn | woensdag 7 januari 2004 @ 01:34 |
quote:Helaas leert tegenwoordig iedereen met zo'n GR rekenen. Ik heb het zo ook geleerd en heb er veel last van gehad. Weg met die GR. | |
Modder-eter | woensdag 7 januari 2004 @ 01:51 |
quote:Dat zie ik toch anders. Grafische rekenmachine kan je hele leuke dingen mee. Echt ongelovelijk veel. Rekenen leer je op de basisschool vind ik. Je moet het natuurlijk neit verleren. Maar wiskunde is gewoon logica, en iets heel anders dan rekenen. | |
Steijn | woensdag 7 januari 2004 @ 01:59 |
quote:Als je een beta-richting kiest op universiteit of HBO wordt als eerste die GR er weer uitgeramd. Wiskunde is begrijpen. Het is niet voor niets dat bij veel wiskunde tentamens een rekenmachine verboden is. | |
Modder-eter | woensdag 7 januari 2004 @ 02:34 |
En toch snap ik dat niet. Een GR kan nooit een mooie berekening en uitleg voor je geven. Alleen maar uitkomsten die vaak niet exact zijn. En daar krijg je toch juist niét de punten voor? | |
I.R.Baboon | woensdag 7 januari 2004 @ 02:49 |
centrale topic slotje |