we hebben binnenkort kamp en we hebben dus al wat gave plannen om de kiddos te freaken. bij dit plan horen Orcs. en wat is een Orc zonder helm?... dus hoe kan je nou het beste zelf een helm maken. van wat soort materiaal. het moet ook niet echt veelste duur worden
quote:5, 4, 3, 2, hoedje van?
Op dinsdag 6 januari 2004 21:57 schreef Varr het volgende:
Papier maché.
Lijkt mij
[Dit bericht is gewijzigd door Spyronius op 06-01-2004 22:43]
Gewoon 4 min of meer driehoekige stukken leer (een beetje uitstulpend aan de zijkanten, ik weet niet of die vorm een naam heeft) met dunne stroken leer aan elkaar plakken/naaien. Met een (fake) bontkraagje aan de onderkant eromheen ben je dan al min of meer klaar. Mer oorflappen, nekflappen, en hoornachtige dingen kun je dan een beetje gaan variëren. Als leer teveel kost is kunstleer (ook makkelijker te bewerken) of dun linoleum (moeilijker te bewerken, maar makkelijk zilver te spuiten -> metaal) een alternatief.
Verdere tips: malienkolders kun je makkelijk simuleren met een oude (gebreide) zwarte of donkergrijze wollen trui, die je met zilververf 'drybrusht'. Met een kwast waar een beetje verf op zit over de wol gaan, alleen de hoger gelegen delen worden dan zilver, de lager gelegen delen niet: geeft een leuk effect. Voor orks is bronskleurig ook misschien een optie. Als je denkt dat dit gek klinkt: ik heb gehoord dat voor de opnames van lord of the rings er maliënkolders van doorgesneden tuinslang gemaakt zijn (niet allemaal, maar die van de derde ork linksachter bijvoorbeeld wel...)
Als je er geld aan wilt uitgeven moet je eens kijken op larp sites ofzo, die hebben meestal wel degelijke helmen.
En het plaatje van de helm hier boven is ideaal voor een orc, toch eens kijken
quote:Volgens mij is het 1,2,3,4 hoedje van ..........
Op dinsdag 6 januari 2004 21:58 schreef EgoTrippin het volgende:[..]
5, 4, 3, 2, hoedje van?
Tip2: In plaats van het leer te naaien kun je het natuurlijk ook lijmen (bisontix) en verstevigen met klinknagels. Dat gaat véél sneller. (nog sneller: popnagels.) Zowel voor het naaien als voor het nagelen geldt dat als je de gaten uitboort met een klein boortje (1 a 2 mm, dremel ofzo) het veel makkelijker gaat. hmm.. 3 tips al.
Forau_Diavolina: ik denk niet dat hij er al teveel aan uit wil geven: de helmen zijn redelijk duur, voor een éénmalige activiteit zou het zonde zijn. Bedankt voor de tip van de xenos schaal, ik ga eens kijken wat ik daarmee kan bedenken.
Ik heb nog even verder gekeken, ik ben nog een andere site met mooie LARP helmen tegengekomen. Aan de prijzen te zien wil de fabrikant er niet al teveel verkopen, maar ze kunnen mooi dienen als voorbeelden voor de gevorderde knutselaars. http://www.wolfgaardarmoury.com/armour/helmets.html
quote:dierenzaak? of een boerenbond?
Op woensdag 7 januari 2004 14:16 schreef Mistix het volgende:
ok ik heb mn keuze gemaakt. het gaat gewoon papier mache worden met lak verf enz... mn moeder is juf en die zei net dat er mooi dingen te bouwen zien van papier mache. maar ik wil het dus gaan maken met kippengaas. waar kan je dit in vredesnaam kopen?? gamma niet en praxis ook niet... en is dit prijzig of valt het mee?
Ik heb ooit (lagere school) een soort van helm gemaakt van kippengaas/papier mache. Dit was een carnavalsmasker, maar ging min of meer als een integraalhelm om mijn hele hoofd heen, met gaatjes voor de ogen. Het leek min of meer op een 'great helmet', ik kreeg de ronding van het hoofd aan de bovenkant niet goed, de voorkant kon openklappen (kippengaad is flexibel)
Great helmet:
Voordelen: licht, goedkoop, makkelijk te maken. Voor orks: je kan het masker meteen erbij maken.
Nadelen: Om het een beetje leuk te laten lijken ben je knap lang bezig, tussen elke laag papier en de volgende moet je wachten tot de lijm gedroogd is. Als je verschillende maskers tegelijk maakt kun je dan natuurlijk aan de volgende beginnen. Veel groter nadeel: het kippengaas prikte/kraste behoorlijk, het was knap irritant. Als oplossing daarvoor zou je een bivakmuts kunnen dragen, of de binnenkant met schuimrubber bekleden, beide oplossingen zorgen voor extra warmte: ook minder draagcomfort (je zweet als een otter).
Ik denk dat als je links en rechts even gaat kijken naar goedkope stukjes (kunst)leer en wat nepbont je redelijk snel en makkelijk de helm die ik in mijn eerdere postje liet zien (mongol conical helm with fur trim) kunt maken, sneller, makkelijker en schoner dan met papier mache. Als je een bankstel slacht is het leer ook redelijk goedkoop / gratis. (Op de stortplaats / kringloopwinkel / bij het grofvuil /bij vrienden die er toevallig eentje wegdoen een leren of skai bankstel vinden en van het leer ontdoen: kan met een stanleymes redelijk snel)
zoiets bedoel ik eigenlijk. lekker simpel. het moet ook niet echt mooi worden want een orc met super mooie ridderhelm ziet er ook niet echt uit... dit is toch vrij makkelijk te papier macheen? of heb ik het nu fout?
quote:dat gaat redelijk goed denk ik, je kunt het nog wat "enger" maken door er een soort staart van bont, of "haar" aan te maken achter, verder misschien kleine veertjes achterin steken in de nog natte verf,
Op woensdag 7 januari 2004 15:33 schreef Mistix het volgende:
[afbeelding]zoiets bedoel ik eigenlijk. lekker simpel. het moet ook niet echt mooi worden want een orc met super mooie ridderhelm ziet er ook niet echt uit... dit is toch vrij makkelijk te papier macheen? of heb ik het nu fout?
alles om het een beetje dierlijk effect te laten krijgen
Ik vraag me al af hoeveel mensen er bij die wolfgaard armoury besteld hebben
Ik doe het voor de helft mensen
EDIT:
quote:Wel allemaal
Als je denkt dat dit gek klinkt: ik heb gehoord dat voor de opnames van lord of the rings er maliënkolders van doorgesneden tuinslang gemaakt zijn (niet allemaal, maar die van de derde ork linksachter bijvoorbeeld wel...)
[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 08-01-2004 08:54]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |