quote:Ik denk dat Nirvana weldegelijk o.a. door the Beatles is beïnvloed. Kurt Cobain heeft dat enkele keren gezegd in TV-interviews (MTV)
[Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
quote:Die tweede heet uiteraard gewoon Something, en vind ik buiten de titel en het tempo nou niet echt veel gemeen hebben.
Op woensdag 7 januari 2004 15:23 schreef SKMbeat het volgende:
Ook qua titels: Nirvana - Something In the Way vs. The Beatles - Something In The Way She Moves,alletwee titels voor een rustig nummer, niet toevallig.
[Dit bericht is gewijzigd door Litpho op 07-01-2004 15:38]
Hij kon dat zelf niet.
Verder was Nirvana een goede band, met zeker enige invloed maar niet echt legendarisch.
quote:Het heet inderdaad Something,maar ik meende ergens in een interview gelezen te hebben dat Kurt 'Something ' van George Harrison een heel mooi nummer vond en erdoor geïnspireerd raakte zijn 'Something in the way' the schrijven
Op woensdag 7 januari 2004 15:32 schreef Litpho het volgende:[..]
Die tweede heet uiteraard gewoon Something, en vind ik buiten de titel en het tempo nou niet echt veel gemeen hebben.
Verder is de videoclip van "In Bloom" van Nirvana volgens mij ook een bewijs dat ze door the Beatles zijn beïnvloed.
De clip is een parodie op het allereerste optreden van the Beatles op de Amerikaanse TV in de "Ed Sullivan Show " in 1963.
[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 07-01-2004 15:53]
quote:Mja dat zal ook wel een beetje zo zijn, maar bij de beatles heb ik altijd zoiets van: welke muzikant is daar nou niet door geinspireerd.
Op woensdag 7 januari 2004 15:23 schreef SKMbeat het volgende:
Ik denk dat Nirvana weldegelijk o.a. door the Beatles is beïnvloed. Kurt Cobain heeft dat enkele keren gezegd in TV-interviews (MTV)
Ik herken in ieder geval weinig van de Beatles in Nirvana, althans niet genoeg om deze twee bands daardoor met elkaar te vergelijken.
Zoals ik al eerder zei, je kunt eigenlijk iedere band wel een gelijkenis met de Beatles laten vertonen. Maar ja met die honderden nummers van die lui heb je zowat alle mogelijke standaard akkoorden schema;s al gehad
oké oké ik draaf voor
quote:Dat ik nu naar totaal andere muziek luister zie ik als een progressie.
Op woensdag 7 januari 2004 13:29 schreef Tomek het volgende:[..]
dan zou dat nu ook nog zo moeten zijn.
quote:Ik ben een jaar of 3 een enorme fan geweest, en ik luisterde NIETS anders, dat geef ik toe.
[..]Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
quote:Stel je niet zo aan.
[..]Het aantal akkoorden in een nummer heeft er echt geen reet mee te maken jongeman
quote:Nee, ik geef alleen mijn mening.
[..]En dat bepaal jij?
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 16:27 schreef webfreak het volgende:
Dat ik nu naar totaal andere muziek luister zie ik als een progressie.
Als je op je 3e naar V.O.F de kunst luistert, doe je dat toch ook niet meer op je 16e?
quote:Ik vind bovenstaande gewoon een vreemde uitspraak voor iemand die jarenlang een diehard fan is geweest.
Hoewel me de hele band al tijden geen zak meer interresseert, en de muziek mij totaal niet meer kan boeien heeft 't dat enkele jaren geleden toch absoluut wel gedaan.
quote:Uit jouw woorden maak ik op dat Punkrock bestaat uit het steeds herhalen van 3 akkoorden. Nou doet zich het toevallige feit voor dat ik een diehard punkfan ben, en deze woorden op de volgende manier kan ontkrachten:
Stel je niet zo aan.
Punk is het hardnekkige herhalen van hetzelfde motiefje, en dat 10 nummers lang, zo heb ik 't altijd gezien. Maar daar gaat de hele discussie niet over.
Misschien hoor jij er wel een hele mooie symphonie in, dat is dan mooi voor je.
Luister eens naar punkrockbands als Propagandhi, Adhesive en Randy.
Dat heeft niks te maken het herhalen van steeds dezelfde akkoorden.
Dat geldt trouwens ook voor Nirvana.
Tis een bekende uitspraak, punk is 3 akkoorden rammen en verder niets. Dat geldt misschien voor de Sex Pistols, maar er is nog meer dan dat.
quote:Dit IS gewoon een belachelijke vergelijking. Onderscheid maken tussen muziek met maximaal 3 akkoorden, en muziek met meer dan 3 akkoorden. Dat onderscheid bestaat helemaal niet. Je zult in alle mogelijke genres nummers tegenkomen met meer en minder dan 3 akkoorden.
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden.
quote:Dat hoor ik wel vaker, maar ik bekijk 't alleen nuchter, van mijn huidig standpunt. Ik ben flink veranderd door de jaren heen, maar the mind stays the same.
Op woensdag 7 januari 2004 16:44 schreef Tomek het volgende:[..]
Ik vind bovenstaande gewoon een vreemde uitspraak voor iemand die jarenlang een diehard fan is geweest.
quote:Ik heb idd weinig verstand van al die subgenres, maar als ik even uitga van de doorsnee punk kom ik toch daarbij uit.
Uit jouw woorden maak ik op dat Punkrock bestaat uit het steeds herhalen van 3 akkoorden. Nou doet zich het toevallige feit voor dat ik een diehard punkfan ben, en deze woorden op de volgende manier kan ontkrachten:Luister eens naar punkrockbands als Propagandhi, Adhesive en Randy.
Dat heeft niks te maken het herhalen van steeds dezelfde akkoorden.
Dat geldt trouwens ook voor Nirvana.Tis een bekende uitspraak, punk is 3 akkoorden rammen en verder niets. Dat geldt misschien voor de Sex Pistols, maar er is nog meer dan dat.
quote:*zucht*
[..]Dit IS gewoon een belachelijke vergelijking. Onderscheid maken tussen muziek met maximaal 3 akkoorden, en muziek met meer dan 3 akkoorden. Dat onderscheid bestaat helemaal niet. Je zult in alle mogelijke genres nummers tegenkomen met meer en minder dan 3 akkoorden.
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 10:41 schreef GHaven het volgende:[..]
Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
quote:Ik ben momenteel ook geen nirvana fan meer. Ooit wel geweest, maar ik luister er nu ook nog zelden naar. Mijn interesses liggen tegenwoordig ook bij hele andere muziek. En dat geldt voor meer bands waar ik vroeger zeer veel naar geluisterd heb.
Op woensdag 7 januari 2004 17:17 schreef webfreak het volgende:
Dat hoor ik wel vaker, maar ik bekijk 't alleen nuchter, van mijn huidig standpunt. Ik ben flink veranderd door de jaren heen, maar the mind stays the same.
Jaren geleden zou ik waarschijnlijk precies hetzelfde reageren als jij.
Toen dacht ik wel es: "Mensen die ooit fan zijn geweest en nu niet meer hebben 't gewoon niet begrepen".
Maar ik heb 't wel degelijk begrepen, je groeit er alleen overheen. Ik tenminste. En ik zou jou ook over een paar jaar wel es willen spreken (niet verkeerd bedoeld, ben gewoon benieuwd).
Het gaat mij er ook niet om dat je nu geen fan meer bent van Nirvana. Ik vind het alleen een beetje vreemd dat je dan zegt dat het je nu geen zak meer interesseert. Je zou toch zeggen dat dat soort dingen wel ergens blijven hangen.
Ik heb naar aanleiding van dit topic vandaag nog wel lekker 2 cd's van Nirvana opgezet, en er nog steeds met hetzelfde gevoel als vroeger naar geluisterd. Ik heb zeker niet zoiets van, ik ben er overheen gegroeid, ik blijf het waarderen.
Maar goed, laten we inderdaad maar ophouden over die akkoorden
quote:Met deze stelling zou ik iemand van Jim ook nog niet mogen beoordelen maar moet ik me eerst door de hel van zijn eerste cd door werken?
Op woensdag 7 januari 2004 17:30 schreef RichardQuest het volgende:[..]
Ik weet niet "heel veel" van Nirvana, maar in ieder geval genoeg om er een oordeel over te vormen. Mensen die 2/3 nummers kennen kunnen m.i. niet oordelen.
on topic, Nirvana was ik vroeger wel fan van, nu kan ik een nummer op zijn tijd wel waarderen. En in a way was het wel overhyped misschien, maar dat heeft iedere grote band wel over zich heen. Maar waar ik heel slecht tegen kan zijn mensen die zeggen "vroeger toen band x nog niet 'commercieel' was waren ze veel beter" (maar dat is weer een hele andere discussie)
quote:Volgens Courtney Love had Kurt niet zo zeer een hekel aan Eddie Vedder maar aan de rest van Pearl Jam. Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
Op woensdag 7 januari 2004 11:12 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
Kurt Cobain betichtte Pearl Jam van meesurfen op Nirvana's succes. Cobain had het ook niet zo op Eddie Vedder terwijl ze elkaar nauwelijks ontmoet hebben. Volgens mij is het ook allemaal opgeblazen door de pers.
quote:Volgens mij had 'ie het over Courtney zelf.
Op woensdag 7 januari 2004 17:45 schreef S_ het volgende:
Hij vond hun te commercieel en te op geld belust
Wat een onuitstaanbaar mens is dat, zeg..
Z'n nummer zaten gewoon goed in elkaar
quote:Zonder Courtney Love zou hij flink uitgebuit zijn geweest.
Op woensdag 7 januari 2004 17:46 schreef Zander het volgende:[..]
Volgens mij had 'ie het over Courtney zelf.
![]()
Wat een onuitstaanbaar mens is dat, zeg..
Courtney Love is cool en een goede tekstschrijver, beter dan Kurt Cobain. Zij heeft hem ook geholpen met een aantal nummers van In Utero
quote:Als je jezelf fan noemt wel....
Op woensdag 7 januari 2004 17:38 schreef Pharkus het volgende:[..]
Met deze stelling zou ik iemand van Jim ook nog niet mogen beoordelen maar moet ik me eerst door de hel van zijn eerste cd door werken?
quote:Kijk, beter kun je het niet samenvatten!
Op woensdag 7 januari 2004 18:04 schreef SilverGun het volgende:
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk). Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
Liedjes als Teen Spirit hebben een heel eigen identiteit waar je je vinger niet makkelijk op kunt leggen. Het is een combinatie van het unieke stemgeluid, het energierijke drumwerk, de multi-interpretabele en vooral cynische teksten, het inmiddels overbekene gitaarloopje, etc.
De gouden melodie van Lithium, het heerlijke basloopje van Come As You Are, het zwartgallige Polly; stuk voor stuk klassieke momenten van liedjes met een zeggingskracht en een energie die weinig andere bands hebben (gehad). En dat heeft niets te maken met "hype" of de zelfmoord van Cobain.
Ik vind Nirvana dus niet overschat.
quote:Yeah right... 'geholpen' in de zin van inspiratie (danwel positief of negatief) voor een aantal teksten (in ieder geval de titel heart-shaped-box weet ik zeker.. let wel, ALLEEN de titel.. meer niet!) wil ik best geloven.. maar overdrijf je nou niet een heel klein beetje? Vind Courtney muzikaal zeer zeer talentloos, het enige grote talent dat ze heeft is dat ze altijd weer weet aan te pappen met de juiste mensen... is het niet Micheal Stipe, dan wel Kurt Cobain (schreef volgens vele de meeste songs voor Live throught this...) of Billy Corgan (had een groter aandeel in Celebrity Skin dan Miss Love..)..
Op woensdag 7 januari 2004 17:51 schreef S_ het volgende:[..]
Courtney Love is cool en een goede tekstschrijver, beter dan Kurt Cobain. Zij heeft hem ook geholpen met een aantal nummers van In Utero
[Dit bericht is gewijzigd door DaisyDuke op 07-01-2004 19:01]
quote:Daar ben ik het helemaal mee eens
De muziek van Nirvana is geniaal in zijn eenvoud. Zoals iemand al aangaf is de muziek van o.a. de Beatles en de Stones in principe ook niet 'moeilijk'. En iedereen speelt zo een nummer van Nirvana na op zijn gitaar. Complexiteit heeft echter geen donder te maken met briljant songschrijverschap (<- geen idee of dat wel een bestaand woord is eigenlijk).
quote:Daar ga je nu ff flink de mist in. Wat voor een een prul is is voor de ander een geweldig stuk muziek. Maar belangrijker ik vraag me af of je wel eens naar Tool geluisterd hebt als je het over ingewikkeld gitaar/drumwerk hebt. Zeker het gitaarwerk is nauwelijks ingewikkeld te noemen en de gitarist echt geen gitaarvirtuoos. Voor Tool geldt zeker ook net als voor Nirvana dat het de combinatie van artiesten is die de muziek maakt (mocht je dr van houden) en niet zoals bij sommige bands waar het draait om de egos en solos en het moeilijk doen om het moeilijk doen.
Zie Tool als levend bewijs; een band die moeilijk doet om het moeilijk doen en vervelend lang uitgesponnen prul uitbrengt dat voor 'kwaliteit' moet doorgaan vanwege het ingewikkelde gitaarspel en drumwerk.
[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 07-01-2004 19:18]
quote:Ok, daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens. Zijn nummers zaten ook kwa gitaar puik in en elkaar en je moest eens weten hoeveel mensen het nummer Smells Like Teen Spirit op dit moment op aarde kennen. Uiteraard refereer je dan terug naar de uitspraak die Kurt gedaan heeft dat hij geen goed gitarist is. Kijk eens naar zijn andere nummers en live-optredens wil je. Dat speel jij niet zo snel hoor (het heeft ook met een bepaald gevoel te maken in de klank, kijk naar Eric Clapton, je kan nog zo goed spelen, zijn gevoel kun je niet nabootsen) ... En al zou je het kunnen spelen, bedenken is weer iets anders. Als jij het kon had je ook inmiddels wel heel wat plaatjes kunnen verkopen want er zijn nog steeds heel veel mensen out there die van die muziek houden en niet kunnen wachten totdat er weer een soort van Nirvana zou opstaan.
Op woensdag 7 januari 2004 17:46 schreef S_ het volgende:
Kurt Cobain was absoluut geen goede gitarist en z'n teksten waren ook matig.Z'n nummer zaten gewoon goed in elkaar
* Ga nou niet zeggen dat ik niets van gitaar afweet want dat weet ik wel degelijk ... En ja Smells Like Teen Spirit is niet zo moeilijk
quote:Hij was ook geen prutser. Maar ik blijf erbij dat ie overschat is. Hij komt in sommige bladen gewoon in de top 10 van beste gitaristen ooit. Ik kan zo snel ff geen voorbeeld geven, maar wel in de buurt. 12e in de top 100 van rolling stone afgelopen jaar. En ik noem een Eddie van Halen op de 70ste plaats. Kom op zeg Kurt een betere gitarist als van Halen, dat kan toch zelfs een Nirvana fan niet beweren. Nou is dat sowieso een baggerblad en staan daar zat mensen hoog die er helemaal niet inhoren IMHO, maar er zijn nog genoeg andere lijsten waarin kurt ook zo hoog scoort. Ik weet zeker dat dat nooit zou zijn gebeurd als de boel niet zo gehyped zou zijn na z'n dood.
Op woensdag 7 januari 2004 19:19 schreef XTANiUM het volgende:
Ok, daar ben ik het dus absoluut NIET mee eens. Zijn nummers zaten ook kwa gitaar puik in en elkaar en je moest eens weten hoeveel mensen het nummer Smells Like Teen Spirit op dit moment op aarde kennen. Uiteraard refereer je dan terug naar de uitspraak die Kurt gedaan heeft dat hij geen goed gitarist is. Kijk eens naar zijn andere nummers en live-optredens wil je. Dat speel jij niet zo snel hoor (het heeft ook met een bepaald gevoel te maken in de klank
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |