quote:Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
Op dinsdag 6 januari 2004 17:30 schreef RichardQuest het volgende:[..]
Nou, ik heb moeite met jongeren die claimen fan te zijn van Nirvana, maar in feite niets van de muziek weten....niets van de geschiedenis, niet van de aanleiding en niets van de gevolgen.
Ik ben geen fan van Nirvana (luister er overigens wel naar), maar ik ben mensen tegen gekomen die fan van Nirvana claimen te zijn, en als ik er dan over begin te praten kijken ze alsof ze water zien branden. Ze kennen uiteindelijk maar 2-3 liedjes. Letterlijk gesprek met een 'Nirvana-fan':
"Wat vind je van de Foo Fighters?"
- "Wie?"Daar zakt je broek van af. Daar stoor ik me dus wel aan.
Niet aan de mensen die ervan houden en op z'n minst net zoveel kennis van Nirvana hebben als ik.
quote:Dat schijnt nog wel enigzins bijgelegd te zijn.
Op dinsdag 6 januari 2004 22:33 schreef DaisyDuke het volgende: tenzij je doelt op de slechte band tussen Kurt en Pearl Jam...
quote:Dat is weer het andere uiterste, maar een band beoordelen op slechts 2-3 liedjes is naast de mensen die complete albums uit hun hoofd kennen ook wat karig.
Op woensdag 7 januari 2004 10:41 schreef GHaven het volgende:
Ja, het is erg belangrijk dat je heel veel van een band afweet, anders mag je hun muziek natuurlijk niet mooi vinden...
quote:Kurt Cobain betichtte Pearl Jam van meesurfen op Nirvana's succes. Cobain had het ook niet zo op Eddie Vedder terwijl ze elkaar nauwelijks ontmoet hebben. Volgens mij is het ook allemaal opgeblazen door de pers.
Op woensdag 7 januari 2004 10:45 schreef DIJK het volgende:[..]
Dat schijnt nog wel enigzins bijgelegd te zijn.
Het grappige is dat toen grunge in 1994 langzaam stierf en in Engeland Oasis en Blur de kans kreeg om de volgende hype te worden, er opeens ook een vete tussen die twee bands was. Het is vrij verdacht.
quote:dan zou dat nu ook nog zo moeten zijn.
Op dinsdag 6 januari 2004 23:14 schreef webfreak het volgende:
Hoewel me de hele band al tijden geen zak meer interresseert, en de muziek mij totaal niet meer kan boeien heeft 't dat enkele jaren geleden toch absoluut wel gedaan.
quote:Bullshit! Zo kun je alles wel met de beatles gaan vergelijken. Ik weet niet hoeveel nummers jij van Nirvana kent? Ik vermoed alleen de nummers die ooit op de radio zijn gedraaid of op single uitgekomen zijn.
En ik begrijp eigenlijk wel waarom ik naar Nirvana luisterde.
't heeft duidelijke elementen van popsongs van bijvoorbeeld the beatles (wat mij altijd al heeft gegrepen), maar dan verhuld achter een een rauwe stem en een onstuimige gitaar-distortion, die 't allemaal een stuk rebelser moet maken.
quote:Het aantal akkoorden in een nummer heeft er echt geen reet mee te maken jongeman
En als naieve puber wil je je met die ideeen identificeren.
Je kunt dan kiezen om je met PUNKROCK bezig te houden, en je verder te distancieren van muziek met meer dan 3 akkoorden.
quote:En dat bepaal jij?
Grunge is voor mij nog steeds de combinatie van kwetsbare popliedjes met punk/metal elementen.
Als puber denk je dat je luistert naar iets bijzonder radicaals terwijl 't in feite toch de pop-elementen zijn die je trekken.
quote:Sorry, jij hebt er weinig van begrepen
't hadden ook gewoon goede popsongs kunnen worden en had Kurt ze misschien wel 10x beter kunnen schrijven als 'ie alles es niet zo serieus nam.
[Dit bericht is gewijzigd door Tomek op 07-01-2004 13:35]
Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.
Ik heb eens die dagboeken gelezen en ik moest er haast van overgeven. Zo vreselijk radicaal en dom ! Maar allez , het gaat om de muziek zullen we maar zeggen. En die was prima in de jaren 90!!! Het was ook echt even een wake up call voor al dat MTV grut.Maar net zoals politieke bewegingen is het vrij zinloos. Het komt op en gaat weder ten onder.En dat gevoel heb ik dus bij Nirvana.
Smells Like... gaat ergens over?
Maargoed, Ik vind nirvana echt wel mooi muziek hebben, en in die zin zijn ze dan zeker niet overschat. Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
quote:Jullie draaien het verhaal steeds om.
Op woensdag 7 januari 2004 13:58 schreef Billytm het volgende:
Hulde aan Webfreak!!!Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.
Ik heb eens die dagboeken gelezen en ik moest er haast van overgeven. Zo vreselijk radicaal en dom ! Maar allez , het gaat om de muziek zullen we maar zeggen. En die was prima in de jaren 90!!! Het was ook echt even een wake up call voor al dat MTV grut.Maar net zoals politieke bewegingen is het vrij zinloos. Het komt op en gaat weder ten onder.En dat gevoel heb ik dus bij Nirvana.
Denk je nou werkelijk dat Kurt erop uit was om een of andere mediahype op gang te brengen.
Denk je dat nou werkelijk wanneer je naar vroegere demo tapes of het album Bleach luistert??
Lijkt me stug. Oké hij was een depri persoon en dat uitte hij in zijn muziek. Dat vervolgens heel de wereld daar voor valt, en hij daar vervolgens nog verrotter van wordt, daar kan hij weinig aan doen.
Het beweist echter wel zijn genialiteit, die tot op heden nog door geen enkele andere band is geëvenaard.
quote:Tís muzikaal misschien niet top of the bill, maar wat er vooral uniek aan was, is het eigen geluid dat ze produceerden, en de overgave waarmee het gebracht werd. Passie op simpele akkordenschema's.... Wat dat betreft waren ze de Piet Mondriaan van de muziek.
Op woensdag 7 januari 2004 14:07 schreef BrianMay het volgende:
'geen liedjes die nergens over gaan"Smells Like... gaat ergens over?
Maargoed, Ik vind nirvana echt wel mooi muziek hebben, en in die zin zijn ze dan zeker niet overschat. Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
quote:Dat geldt toch voor de meeste rockmuziek, alsof liedjes van Bob Dylan, de Stones of de Beatles zo ingewikkeld in elkaar zitten. Vind dat ook geen argument om die muziek dan maar gelijk helemaal af te schrijven.
Maar als je dan kijkt naar hoe de muziek in elkaar zit enzo...tja. Dan is het niet veel soeps? ofwel dan
quote:Denk je nou werkelijk dat Nirvana ooit wat geworden was zonder diezelfde mediahype?
Op woensdag 7 januari 2004 14:10 schreef Tomek het volgende:
Denk je nou werkelijk dat Kurt erop uit was om een of andere mediahype op gang te brengen.
quote:Waarom moet je kijken naar hoe iets in elkaar zit?
'geen liedjes die nergens over gaan"Smells Like... gaat ergens over?
Ik bedoel, het is moeilijker om bijvoorbeeld met enkel je acoustische gitaartje een geweldig iets te produceren dan achter je pc met cooledit 8 gitaarpartijen over elkaar heen op te nemen.
quote:Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
Op woensdag 7 januari 2004 14:14 schreef Litpho het volgende:[..]
Denk je nou werkelijk dat Nirvana ooit wat geworden was zonder diezelfde mediahype?
quote:dan hadden ze waarschijnlijk geen opvolger voor Nevermind kunnen maken. In ieder geval niet met dezelfde mogelijkheden, en dus zou de muziek ook echt niet hetzelfde zijn.
Op woensdag 7 januari 2004 14:20 schreef Tomek het volgende:[..]
Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
quote:toen ook al.
Het is niet op de massa afgestemd ofzo, wat je tegenwoordig wel veel ziet.
Muziek van The Beatles of Stones (in de Brain Jones dagen) zit geweldig in elkaar en dat Nirvana ook. Maar het is niet meer relevant naar mijn mening.Dat is wat ik er mee wilde zeggen.
Hoop dat het zo duidelijk is
quote:Dat denk ik ook. Ik denk ook dat vrij veel van de trouwste Nirvanafans het dan hadden afgedaan als "wel aardig" ipv "de stem van een generatie" oid.
Op woensdag 7 januari 2004 14:20 schreef Tomek het volgende:
Dan waren ze idd nooit zo bekend geworden, maar ik denk wel dat de muziek die ze gemaakt zouden hebben hetzelfde was gebleven.
quote:voor sommige mensen wel
Op woensdag 7 januari 2004 14:15 schreef Tomek het volgende:[..]
Waarom moet je kijken naar hoe iets in elkaar zit?
Okay, daar kijk ik ook wel naar, maar iets dat eenvoudig in elkaar zit kan in mijn ogen net zoveel soeps zijn als een heel ingewikkeld stuk.Ik bedoel, het is moeilijker om bijvoorbeeld met enkel je acoustische gitaartje een geweldig iets te produceren dan achter je pc met cooledit 8 gitaarpartijen over elkaar heen op te nemen.
quote:Het heeft in een jaar tijd alle jarentachtig rock, hard-rock new wave, new romantic en weet ik allemaal wel niet voor typische jarentachtig stijlen weggevaagd. Popmuziek kreeg weer inhoud.
Op woensdag 7 januari 2004 13:58 schreef Billytm het volgende:
Hulde aan Webfreak!!!Ik herken me erg in dit stuk. Dat mensen lekker naar Nirvana luisteren is prima natuurlijk. Alle muziek is goed omdat er altijd wel iemand is die het leuk vindt.Maar ik heb die periode ook gehad omdat het gewoon een movement was in de muziek. Het heeft in principe weinig opgeleverd dan alleen een hype en een goedverkochte t-shirt band. Dat Kurt het daar niet mee eens was of zich er niet prettig bij voelde kan mij verder niets rotten. Volgens mij was een heerlijke pijpsessie met 4 groupies en een banaan in zijn hol nog te deprimerend voor hem.Je moest wel veel uit te kast halen om hem eens aan het lachen te krijgen.
quote:Nou, dat heeft dan niet lang geduurd
Op woensdag 7 januari 2004 14:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Popmuziek kreeg weer inhoud.
En je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld New Wave geen inhoud zou hebben. Dat kun je zelfs over geen enkele muziekstijl zeggen ("Heb je even voor mij" SHUT UP FRANS!) .
quote:Nou, niet zo zeer de new wave. Inhoud genoeg trouwens.
Op woensdag 7 januari 2004 14:46 schreef Billytm het volgende:
Zoals ik al zei : muziekstromingen zijn zinloos!En je kunt niet zeggen dat bijvoorbeeld New Wave geen inhoud zou hebben. Dat kun je zelfs over geen enkele muziekstijl zeggen ("Heb je even voor mij" SHUT UP FRANS!) .
quote:Stromingen in het algemeen zijn voor de meezwemmers.
Op woensdag 7 januari 2004 14:46 schreef Billytm het volgende:
Zoals ik al zei : muziekstromingen zijn zinloos!
quote:Toch wel makkelijk dat als je 'grunge' zegt dat iedereen weet wat je bedoelt, niet?
Op woensdag 7 januari 2004 14:51 schreef Litpho het volgende:
Stromingen in het algemeen zijn voor de meezwemmers.
quote:Er is in de loop der tijd zoveel muziek betiteld als grunge dat het me verbaast als iemand weet wat er precies mee wordt bedoeld.
Op woensdag 7 januari 2004 15:06 schreef MadScientist het volgende:
Toch wel makkelijk dat als je 'grunge' zegt dat iedereen weet wat je bedoelt, niet?
So wie so hield grunge een tijd begin jaren 90 allerlei aspecten in, waaronder een bepaalde muziekstijl (in de ruimste zin van het woord), kledingstijl, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |