abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16002398
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:46 schreef koudair het volgende:
de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
zo populair is ie niet meer hoor, ja alleen onder een stel nostalgische nobody's van een jaar of 15, die hem niet eens ooit op tv hebben gezien toen ie leefde
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:05:08 #52
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16002980
Nirvana is 1 van de meest invloedrijke bands van de jaren 90 geweest.. bovendien schuilt genialiteit vaak in simplisme.. een band die ondanks de aandacht weigert een knieval voor commercie te maken was sowieso uniek in de tijd... toegegeven, de invloeden (ik noem bv. pixies, melvins en sonic youth) van kurt&co liggen er bij sommige nummers behoorlijk dik boven op, maar de energie, de wanhoop en de passie die uit de muziek en de teksten van Nirvana spreekt zijn naar mijn mening uniek! Nee, ik schat Nirvana op de juiste waarde in... 1 van de meest invloedrijke en gepassioneerde bands van de jaren 90.. zoals eerder gezegd, Nirvana was ECHT.. Tenslotte ben ik het niet eens met degene die beweert dat de leden van Nirvana geen goede musici waren.. ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_16003031
Je moet ook kijken naar het effect van de platen van Nirvana en als je ook daar naar kijkt zul je toch moeten concluderen dat Nirvana een van de belangrijkste amerikaanse rockbands (samen met Pearl Jam, Smashing Pumpkins...enz) van de jaren negentig was. De topicstarter doet aan geschiedsvervalsing.

Overigens kan ik wel voorstellen waarom de TS het denkt. Nirvana was niet zo heel erg uniek qua sound (Soundgarden en the Pixies zijn belangrijke invloeden geweest), maar het feit dat ze goede nummers met die sound konden maken, bewijst hun relevantie. Soundgarden heeft dat bijvoorbeeld pas iets later (BadMotorfinger) bewezen.

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-01-2004 10:16]

dinsdag 6 januari 2004 @ 11:15:08 #54
16639 giovan
Mr fancypants himself
pi_16004533
Maarruhh..toch allemaal hele donkere sikkeneurige muziek wat terugslaat op de leeggeestigheid v/d patatgeneratie. Geld en banen zat maar je toch maar kut voelen met je jointje in je mond.
Muziek v/d aangeboren menselijke wanhoop, muziek...voor losers..daarom draai ik het ook af en toe
pi_16004823
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 11:15 schreef giovan het volgende:
Maarruhh..toch allemaal hele donkere sikkeneurige muziek wat terugslaat op de leeggeestigheid v/d patatgeneratie. Geld en banen zat maar je toch maar kut voelen met je jointje in je mond.
Muziek v/d aangeboren menselijke wanhoop, muziek...voor losers..daarom draai ik het ook af en toe
ik denk niet dat dit klopt, hoewel er natuurlijk wel een hele blik losers naar luistert.
pi_16004929
wat maakt het nou uit of ie popi was of niet z'n muziek was gewoon goed
klaar.
pi_16005291
Nirvana is gewoon goed, daar kun je geen andere mening over hebben!!!!! Oke, er zijn nummers die gewoon klote zijn maar de rest rockt gewoon!!!! Queen, Nirvana, the Doors, the Who, de Stones, de Beatles en K3 zijn gewoon bands die je goed moet vinden!!!!!
ai ai
pi_16005374
Tijdgeest.

Voor die tijd was het helemaal geweldig. Al was ik meer een Pearl Jam-er

Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 11:45:27 #59
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_16005394
quote:
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
In welke kast heb jij gezeten ?

Zonder Nirvana op te hemelen, C-C heeft immers een doodhekel aan hinderlijke junks, moet gesteld worden dat Kurt een muzikaal vernieuwend fenomeen was. Een hype is ook iets waar Nirvana niet echt gelukkig van zou worden als band denk ik. Ik meen ook dat het succes van Foo Fighters en iedere andere band waaraan Dave Grohl zijn medewerking verleend een teken aan de wand is voor de muzikale kwaliteiten die Nirvana destijds bezat.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_16006243
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 11:44 schreef Miesjel het volgende:
Tijdgeest.
Precies. Typisch geval van goede tijd, goede plaats en dan dondert het niet hoe de muziek is. Niet dat die nou zo slecht is, maar voor Nirvana hadden het zo honderd andere bands kunnen zijn. De reden dat Nirvana nu nog zo gewaardeerd wordt door hele legioenen is volgens mij dan ook grotendeels terug te voeren op nostalgie en hype (die nog extra gevoed wordt door het voortijdig overlijden van Cobain).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_16006802
Altijd grappig dit soort discussies waarbij iemand een vreemd balletje opgooit en daarna niet meer terugkomt als anderen met elkaar in discussie gaan....
pi_16008020
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:18 schreef Lucyfurr het volgende:
Nirvana , ook toen Kurt nog wel leefde btw.
(en dat hoewel ik alle nummers zó grijs gedraaid heb dat ik ze bijna niet meer kan horen..)
Dat probleem ken ik, vooral Nevermind.
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:01 schreef NiteSpeed het volgende:

[..]

Unplugged in New York .

Die moet ik nog steeds een keer aanschaffen.
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:41 schreef calvobbes het volgende:
Altijd grappig dit soort discussies waarbij iemand een vreemd balletje opgooit en daarna niet meer terugkomt als anderen met elkaar in discussie gaan....
Ik denk dat, dat komt, omdat ie al lang en breed uitgeluld is.

Maar ff inhoudelijk, ik denk een band die overschat gevonden wordt, toch altijd een persoonlijke mening zal zijn. Zoals eerder gezegd, sommige vinden dat ook van Queen en andere weer van de Beatles, die trouwens idd wel de boyband waren van de jaren 60. Ikzelf ga daar niet over, ik vind de muziek goed en verder denk ik niet.

Wat ik hier doe?
Uit me nek lullen!
pi_16008230
off-topic, maar goed:
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 13:33 schreef Mr.Tear het volgende:
de Beatles, die trouwens idd wel de boyband waren van de jaren 60.
In zoverre heb je gelijk dat als de Beatles nu zouden beginnen, ze niet meer de gelegenheid zouden krijgen boven hun eerdere boybandmuziek uit te groeien. Om hun latere, zelfgeschreven werk af te doen als boyband vind ik wat kort door de bocht, maar de eerste paar platen (met de nodige covers), tja .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_16010256
quote:
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
Onzin,hun best verkochte album was al lang uit voordat ie zelfmoord pleegde en stond toen ook al bovenaan in de album charts.
life is a game....and im winning
pi_16010322
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 09:26 schreef Tiemie het volgende:
Nirvana heeft gewoon een groot aantal mooie nummers gemaakt en wees blij dat mensen dat nog steeds kunnen waarderen.
100% mee eens is...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_16013446
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:05 schreef DaisyDuke het volgende:
ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
Jaja.. Daarom komt ie zeker regelmatig voor in lijstjes van beste gitaristen ooit. Dat noem ik toch heel wat voor iemand die eigenlijk maar matig gitaar kon spelen. Ik ben daarom eerder van mening dat Kurt erg overschat is als gitarist.

Ik zeg niet dat de muziek slecht was. Ik mag er graag naar luisteren, kwaliteit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maar kom nu niet aan met dat geneuzel over dat ie zo'n geweldenaar op de gitaar was.

dinsdag 6 januari 2004 @ 16:58:20 #67
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16013574
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 16:53 schreef DIJK het volgende:

[..]
Maar kom nu niet aan met dat geneuzel over dat ie zo'n geweldenaar op de gitaar was.

Dat je goed bent op gitaar wil niet zeggen dat je net zoals Steve Vai binnen 3 seconden 6 keer je hals op en af rost met één of ander kotsend gitaargeluid en dit vervolgens een inmense solo noemt.

Kurt was gewoon erg goed in het overbrengen van emoties dmv zijn gitaar. Ik krijg meer gevoel bij een (misschien makkelijker na te spelen) solo van Kurt dan een gevoelloos gepriegel van een zogenaamde topgitarist.

En daar gaat het toch om?

[Dit bericht is gewijzigd door Tomek op 06-01-2004 17:03]

pi_16013697
Muzikale kwaliteit is niet alleen de vaardigheid in de instrumenten (al verbreedt dat de horizon wel, mocht het nodig zijn). Als mensen het oprecht mooi vinden kan ik daar moeiteloos respect voor geven.

Voor kindjes met een Nirvana die net zoveel liedjes kennen van Nirvana als het aantal akkoorden in die liedjes en toch claimen dat ze van die muziek houden wordt het wat moeizamer.

Ach, ik stoor me er in ieder geval niet aan, wie wel en waarom?

Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  dinsdag 6 januari 2004 @ 17:08:36 #69
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16013878
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:02 schreef RichardQuest het volgende:
Voor kindjes met een Nirvana die net zoveel liedjes kennen van Nirvana als het aantal akkoorden in die liedjes en toch claimen dat ze van die muziek houden wordt het wat moeizamer.

Ach, ik stoor me er in ieder geval niet aan, wie wel en waarom?

Leg eerst bovenstaande zin nog een keer uit, kan aan mij liggen, maar ik vattum niet helemaal
pi_16014057
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 16:58 schreef Tomek het volgende:
Dat je goed bent op gitaar wil niet zeggen dat je net zoals Steve Vai binnen 3 seconden 6 keer je hals op en af rost met één of ander kotsend gitaargeluid en dit vervolgens een inmense solo noemt.
Dat ben ik met je eens. (alhoewel het taalgebruik me ietsje te kleurrijk is )
quote:
Kurt was gewoon erg goed in het overbrengen van emoties dmv zijn gitaar. Ik krijg meer gevoel bij een (misschien makkelijker na te spelen) solo van Kurt dan een gevoelloos gepriegel van een zogenaamde topgitarist.
En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.

En nogmaals, daarmee zeg ik dus niet dat ik niet graag naar z'n muziek luister.

[Dit bericht is gewijzigd door DIJK op 06-01-2004 17:22]

pi_16014184
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:57 schreef Blixar het volgende:
kurt met zijn nirvana heeft toch een paar onvergetelijke platen uitgebracht? zie het probleem niet.
2pac die soms nog eens een leuke plaat uitbrengt!
Prince die... (of leeft die nog)
yep volgens zijn plaat Come is Prince ook dood
(maar doet verdacht veel optredens voor een dode )
  dinsdag 6 januari 2004 @ 17:19:12 #72
42555 Tomek
Take on the world!
pi_16014199
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:13 schreef DIJK het volgende:
En nog ben ik van mening dat kurt een echte 13 in een dozijn gitarist was. Live ook nog eens vaak matig, moest veel goedmaken met z'n energieke performance. Ook in de grunge scene waren er imho VEEL betere gitaristen (mike mccready bijv). Maar ja blijkbaar komt bij mij de emotie niet zo goed over ofzo.

En nogmaals, daarmee zeg ik dus niet dat ik niet graag naar z'n muziek luister.

Uiteraard zal persoonlijke smaak er ook toe bijdragen hoe goed je iemand vindt. Ik snap ook best dat het technisch gezien geen hoogstaand gitaarwerk was wat hij deed.

Daarentegen vind ik het muzikaal gezien wel weer heel sterk.

Beide punten bepalen natuurlijk of je wel of geen goede gitarist bent.
Ik zeg altijd maar: er zullen genoeg mensen zijn die het Kurt vlekkeloos na kunnen doen, maar of deze mensen in staat zijn zelf zoiets te schrijven dat moet je dan maar weer afwachten...

En dat telt voor mij ook mee.

dinsdag 6 januari 2004 @ 17:21:26 #73
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_16014273
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 17:13 schreef DIJK het volgende:

Vind niet dat je, door Cobain te typeren als een 13-in-een-dozijn-gitarist, hem recht doet... i.t.t. een 13-i-e-d-gitarist had Cobain echt een eigen stijl.. een manier van gitaar spelen die herkenbaar was.. in mijn ogen totaal niet te vergelijken met de veel meer op wat virtuosere licks gericht Mike McCready (om bij jouw voorbeeld te blijven..).. In mijn ogen is dit echter vaak het geval met dit soort discussies... het is appels met peren vergelijken.. het komt er toch vaak op neer dat het draait om persoonlijke smaak.. ik persoonlijk ga liever voor de Cobain-stijl dan voor de wat meer op Led Zeppelin geinspireerde Pearl Jam riffs...
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_16014353
Smells Like Teen Spririt, Lake of Fire, Lithium, On a plain, Polly, Where Did You Sleep Last Night, In Bloom, Breed, Come As You Are, About A Girl..

Covers of geen covers, kvin et allemaal wel vet klinken..

dinsdag 6 januari 2004 @ 17:28:01 #75
46592 xplvr
X-Ray Papa Lima Victor Romeo
pi_16014440
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:05 schreef DaisyDuke het volgende:
Nirvana is 1 van de meest invloedrijke bands van de jaren 90 geweest.. bovendien schuilt genialiteit vaak in simplisme.. een band die ondanks de aandacht weigert een knieval voor commercie te maken was sowieso uniek in de tijd... toegegeven, de invloeden (ik noem bv. pixies, melvins en sonic youth) van kurt&co liggen er bij sommige nummers behoorlijk dik boven op, maar de energie, de wanhoop en de passie die uit de muziek en de teksten van Nirvana spreekt zijn naar mijn mening uniek! Nee, ik schat Nirvana op de juiste waarde in... 1 van de meest invloedrijke en gepassioneerde bands van de jaren 90.. zoals eerder gezegd, Nirvana was ECHT.. Tenslotte ben ik het niet eens met degene die beweert dat de leden van Nirvana geen goede musici waren.. ben zelfs van mening dat Kurt erg onderschat is als gitarist..
Goed gesproken. Er zijn idd. verschillende bands die Nirvana hebben beinvloed, maar tegelijkertijd is de invloed die Nirvana heeft gehad enorm plus hun uitstraling was uniek.
(Echter Kurt Cobain vond zichzelf daarentegen geen goede gitarist, meer een akkoorden-rammer.)
Laat mij in mijn zeven sloten, laat mij de draad volslagen kwijt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')