abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16186370
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:26 schreef JAM het volgende:
Hmm, ik zou the Doors niet simpel willen noemen. Luister Spanis Caravan nog maar een keertje. (Maar ja, écht moeilijk is het ook niet.) En je kan the Doors ook geen gebrek aan innovativiteit verwijten.
Spanish Caravan is voor een groot deel een kopie van "Asturias" door Albeniz (zou jij toch moeten weten, als *kuch* flamenco-kenner). Niet zo'n geslaagd voorbeeld, dus, zeker niet wat betreft innovatie. En hoewel ik een groot liefhebber van de Doors ben, zijn het nou echt geen geweldige muzikanten of zo, puur technisch gezien. Net als Nirvana.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 12-01-2004 15:32]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 12 januari 2004 @ 15:35:40 #227
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_16186582
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:29 schreef Zander het volgende:

[..]

Spanish Caravan is voor een groot deel een kopie van "Asturias" door Albeniz. Niet zo'n geslaagd voorbeeld, dus, zeker niet wat betreft innovatie. En hoewel ik een groot liefhebber van de Doors ben, zijn het nou echt geen geweldige muzikanten of zo, puur technisch gezien. Net als Nirvana.

Grotendeels is weer een statement, maar de manier waarop de Doors dit lied van ome Isaac vertolken is zéker innovatief te noemen.

Om van the Doors te zeggen dat het technisch gezien geen geweldige muzikanten lijkt me ook iets te vroeg geroepen.. Ik meende toch dat de hoofdgitarist er een keurige conservatorium opleiding op na hield.

En beriep Jim Morisson zich niet op simpele akkoordschema's, en haalde hij zéér innovatieve truckjes uit met de tweeklank van de instrumenten en het ritme. Kan van Kurt niet gezegd worden.

En even op je edit in te gaan.

Ja, natuurlijk wist ik dat. En daarbij is Asturias van Albeniz geen Flamenco maar Spaans Klassiek.

"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_16186662
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:35 schreef JAM het volgende:
Grotendeels is weer een statement, maar de manier waarop de Doors dit lied van ome Isaac vertolken is zéker innovatief te noemen.
Lijkt me meer een mening dan een feit.
quote:
Om van the Doors te zeggen dat het technisch gezien geen geweldige muzikanten lijkt me ook iets te vroeg geroepen.. Ik meende toch dat de hoofdgitarist er een keurige conservatorium opleiding op na hield.
Dat meende je dan verkeerd.
quote:
En beriep Jim Morisson zich niet op simpele akkoordschema's, en haalde hij zéér innovatieve truckjes uit met de tweeklank van de instrumenten en het ritme. Kan van Kurt niet gezegd worden.
Wederom een mening, geen feit. "de tweeklank van de instrumenten en het ritme" is bovendien een behoorlijk inhoudsloze kreet. Misschien kun je het wat concreter brengen?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 12 januari 2004 @ 15:49:16 #229
37950 JAM
pi_16187055
quote:
Op maandag 12 januari 2004 15:38 schreef Zander het volgende:

[..]

Lijkt me meer een mening dan een feit.

Klopt. Maar nog een keer moet ik herhalen dat the Doors een "sound" hadden die niemand daarvoor had, en ook nog niemand daarna echt weer heeft gemaakt.
quote:
Dat meende je dan verkeerd.
.
quote:
Wederom een mening, geen feit. "de tweeklank van de instrumenten en het ritme" is bovendien een behoorlijk inhoudsloze kreet. Misschien kun je het wat concreter brengen?
Om een voorbeeld te noemen, in bijna elk pop-nummer vallen de tweede, derde en vierde stemmen keurig in bij het begin van een nieuwe maat, en ook vrijwel altijd op de even maten. Morrison liet ze met gemak midden in de maat inspringen.
Ook wisselt het ritme in veel nummers spontaan van 4/4 naar 5/8 naar 4/4 naar 6/8 naar wat dan ook.
Dat vind ik toch wel leuke truckjes. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_16188536
Heb nog steeds niet gehoord van wie Nirvana nu eigenlijk een kopie was.
pi_16188956
laat JAM toch lekker zn gang gaan! boeiend wat HIJ van nirvana vindt. als wij dr graag naar luisteren, moeten we dat vooral blijven doen. WIJ vinden het goede muziek. hij niet....er zijn er genoeg die er niet van houden. waar JAM dan een probleem van maakt, geen idee eigenlijk. maarja, misschien een moeilijke jeugd gehad en moet ie nu afreageren
wie zaait zal oogsten.....
  maandag 12 januari 2004 @ 17:12:20 #232
37950 JAM
pi_16190369
quote:
Op maandag 12 januari 2004 16:38 schreef cohen het volgende:
laat JAM toch lekker zn gang gaan! boeiend wat HIJ van nirvana vindt. als wij dr graag naar luisteren, moeten we dat vooral blijven doen. WIJ vinden het goede muziek. hij niet....er zijn er genoeg die er niet van houden. waar JAM dan een probleem van maakt, geen idee eigenlijk. maarja, misschien een moeilijke jeugd gehad en moet ie nu afreageren
Jongens, als jullie Nirvana willen luisteren, ga je gang. Ik zal de laatste zijn die als een NSB'er mensen het recht zal afnemen om de muziek te luisteren die zij willen.

Je beledigd me hier érg mee, Cohen. En vertel mij eens, waar maak ik een "probleem" van ?

maandag 12 januari 2004 @ 17:15:12 #233
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16190462
Hee maar Jam, Grunge is toch ook geen muziek om innovatief te gaan zitten zijn? Zeg nou zelf.

Volgens mij gebruik je de verkeerde maatstaven bij het beoordelen van muziek. Ga het dan over genres hebben.

Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  maandag 12 januari 2004 @ 17:17:17 #234
37950 JAM
pi_16190530
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:15 schreef ErikT het volgende:
Hee maar Jam, Grunge is toch ook geen muziek om innovatief te gaan zitten zijn? Zeg nou zelf.
Klopt. .
pi_16190747
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:15 schreef ErikT het volgende:

Volgens mij gebruik je de verkeerde maatstaven bij het beoordelen van muziek. Ga het dan over genres hebben.

Ben ik niet helemaal met je eens. Grunge was op zich een moderne interpretatie van seventies hardrock en punk, op een nieuwe manier gebracht.

Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."

Ik vind het alles behalve retro. Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.

maandag 12 januari 2004 @ 17:25:42 #236
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16190803
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ben ik niet helemaal met je eens. Grunge was op zich een moderne interpretatie van seventies hardrock en punk, op een nieuwe manier gebracht.

Zo'n hype ontstaat niet voor niks. Toen Smells Like Teen Spirit (en in mindere mate Alive) op de radio kwam en een hit werd, dachten veel mensen: "wow, wat is dit? Dit hebben we nog nooit eerder gehoord met zoveel energie en dynamiek."

Ik vind het alles behalve retro. Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.

Okee daar heb je een punt. Maar wederom gaat t hier om een sound. De Grunge-sound was vernieuwend. Niet de combinaties van akkoorden bv. Denk ik.
pi_16190813
quote:
Dan kun je ook zeggen dat Radiohead Pink Floyd heeft nageaapt. En dat Radiohead dus niet innovatief is.
Radiohead heeft Pink Floyd nageaapt.

Radiohead is dus niet innovatief.

-edit- zo innovatief vind ik de grungesound niet. voor een heel redelijk deel is het op de zachte couplet, harde refreinstructuur van oa de Pixies gebaseerd en het iets harder zetten van je distortion was ook al wel eerder gedaan -edit-

"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 12 januari 2004 @ 17:43:00 #238
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_16191421
quote:

Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een groot label als Geffen (tenminste, toen was dat nog groot) ze getekend had. Zonder die steun waren ze ook niet doorgebroken, want dan zat er veel minder promotie achter.

Sony had toen Pearl Jam in de stal, en deed lekker mee.

Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_16191463
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:25 schreef ErikT het volgende:

[..]

Okee daar heb je een punt. Maar wederom gaat t hier om een sound. De Grunge-sound was vernieuwend. Niet de combinaties van akkoorden bv. Denk ik.

Nee uiteraard, maar akkoorden zijn natuurlijk niet alles wat een geluid bepaald.
pi_16191674
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:25 schreef Litpho het volgende:

[..]

Radiohead heeft Pink Floyd nageaapt.

Radiohead is dus niet innovatief.

-edit- zo innovatief vind ik de grungesound niet. voor een heel redelijk deel is het op de zachte couplet, harde refreinstructuur van oa de Pixies gebaseerd en het iets harder zetten van je distortion was ook al wel eerder gedaan -edit-

Over the Pixies: uiteraard van grote invloed geweest op Nirvana. Maar niet op Green River en Soundgarden die grunge zo'n beetje verzonnen hebben. Green River bracht ook al veel eerder platen uit. Niet van geweldige kwaliteit trouwens maar dat was de eerste Nirvana ook niet. Ik vind dat Stone Gossard en Jeff Ament (en Mark Arm van Mudhoney) meer credit mogen krijgen.
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:43 schreef Tokus het volgende:
Het heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een groot label als Geffen (tenminste, toen was dat nog groot) ze getekend had. Zonder die steun waren ze ook niet doorgebroken, want dan zat er veel minder promotie achter.

Sony had toen Pearl Jam in de stal, en deed lekker mee.

Ik heb geen flauw idee waarom Geffen Nirvana gekozen heeft. Ik denk dat Geffen de scene iets beter doorzag dan Epic/Sony dat per toeval Alice in Chains (toen nog bij de hardrock gerekend) en Mother Love Bone gecontracteerd had.

Ik denk dat ook hier Soundgarden een grote rol heeft gespeeld. Soundgarden kreeg eigenlijk als eerste een majorcontract aangeboden bij A&M. De jongens van A&M zagen dat ook wel goed in denk ik.

maandag 12 januari 2004 @ 18:12:28 #241
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_16192391
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ik heb geen flauw idee waarom Geffen Nirvana gekozen heeft. Ik denk dat Geffen de scene iets beter doorzag dan Epic/Sony dat per toeval Alice in Chains (toen nog bij de hardrock gerekend) en Mother Love Bone gecontracteerd had.

Zijn Thurston Moore en Kim Gordon grotendeels verantwoordelijk voor geweest.
pi_16193402
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Over the Pixies: uiteraard van grote invloed geweest op Nirvana. Maar niet op Green River en Soundgarden die grunge zo'n beetje verzonnen hebben. Green River bracht ook al veel eerder platen uit. Niet van geweldige kwaliteit trouwens maar dat was de eerste Nirvana ook niet. Ik vind dat Stone Gossard en Jeff Ament (en Mark Arm van Mudhoney) meer credit mogen krijgen.
Mee eens .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_16228962
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:46 schreef koudair het volgende:
nirvana is een van de meest overschatte bands van de afgelopen jaren. Een goede plaat en de zelfmoord van Kurt heeft de hype de laatste jaren doen toenemen.
Ik ben nu heel blij dat ik je mening heb gelezen
  dinsdag 13 januari 2004 @ 19:12:11 #244
27648 Weakling
available in strong mint
pi_16229273
Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook gehyped wordt.

Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook het nieuwste wereldwonder wordt gevonden.

Maar daarvoor hou ik zelden de band zelf verantwoordelijk. Da's bijna altijd het werk van de media en de platenmaatschappij die zoiets bewerkstelligen.

Dus is Nirvana overschat? Ja, op zich wel gezien vanuit mijn oerhollands denkpatroon. Overschat in de zin dus dat ze gebracht zijn als gods grootste gift sinds de schepping van de aarde (ietsje minder, maar kwam in de buurt).

Maakte Nirvana maar één goede plaat en verder slechte muziek? Nee, zeker niet. Ik vind zelfs grote delen van hun muziek steeds beter worden. Wat dat betreft moet de hype van de muziek gescheiden worden en tsja het blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind de muziek nog steeds lekker.

Heeft Nirvana de hedendaagse muziek bepaalt? Ja en nee, ze lagen zeker niet aan de basis van een stroming, maar waren wel de eerste exponent die goed bovengronds kwam. Dit was de eerste naam uit de grunge die de hele wereld kende. Ze zijn niet de uitvinders van een muziekstroming, maar wel de beste verspreiders van het grunge gedachtengoed geweest.

Kortom: Nirvana is een belangrijke band geweest in de muziekgeschiedenis, maar we moeten niet overdrijven

There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
  dinsdag 13 januari 2004 @ 19:13:33 #245
49901 PogueMahone
Yapo N'Guema - Honé
pi_16229318
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:12 schreef Weakling het volgende:
Kortom: Nirvana is een belangrijke band geweest in de muziekgeschiedenis, maar we moeten niet overdrijven
voila, mijn mening ook
De Narcis van Gabon
pi_16234237
quote:
Op dinsdag 13 januari 2004 19:12 schreef Weakling het volgende:
Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook gehyped wordt.

Ik kan er sowieso niet tegen als welke band dan ook het nieuwste wereldwonder wordt gevonden.

Maar daarvoor hou ik zelden de band zelf verantwoordelijk. Da's bijna altijd het werk van de media en de platenmaatschappij die zoiets bewerkstelligen.

Dus is Nirvana overschat? Ja, op zich wel gezien vanuit mijn oerhollands denkpatroon. Overschat in de zin dus dat ze gebracht zijn als gods grootste gift sinds de schepping van de aarde (ietsje minder, maar kwam in de buurt).

Maakte Nirvana maar één goede plaat en verder slechte muziek? Nee, zeker niet. Ik vind zelfs grote delen van hun muziek steeds beter worden. Wat dat betreft moet de hype van de muziek gescheiden worden en tsja het blijft natuurlijk subjectief, maar ik vind de muziek nog steeds lekker.

Heeft Nirvana de hedendaagse muziek bepaalt? Ja en nee, ze lagen zeker niet aan de basis van een stroming, maar waren wel de eerste exponent die goed bovengronds kwam. Dit was de eerste naam uit de grunge die de hele wereld kende. Ze zijn niet de uitvinders van een muziekstroming, maar wel de beste verspreiders van het grunge gedachtengoed geweest.

Je vergeet een belangrijk aspect: de invloed van Nirvana op de hedendaagse bands. En dan niet alleen postgrunge bands maar ook pop en metalbands. En dat is de belangrijkste erfenis van Nirvana maar zeker ook van Pearl Jam en die andere bands.
pi_16234314
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 00:46 schreef koudair het volgende:
Een goede plaat
Ben je wel helemaal goed bij je hoofd?
  woensdag 14 januari 2004 @ 13:09:46 #248
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_16250127
quote:
Op maandag 12 januari 2004 17:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Nee uiteraard, maar akkoorden zijn natuurlijk niet alles wat een geluid bepaald.

Nee precies, maar dat vind die flapdrol in dit topic dus wel.
  donderdag 15 januari 2004 @ 23:02:24 #249
68892 Guidosaurus
United chaos and anarchy
pi_16299814
Nirvana is gewoon supergoed en het gelul dat het te makkelijk zou zijn is gewoon bullshit. Het is juist erg moeilijk om een nummer heel eenvoudig te houden maar toch zo ontzettend mooi. Met alle respect, als ik kijk naar de laatste CD van Muse zijn het ook hele simpele accoorden allemaal. Alleen hebben zij er zoveel toeters en bellen doorheen getiefd dat het erg ingewikkeld lijkt. Ik ben overigens ook erg grote fan van Muse
Wie de bal kaatst moet z'n bek houden.
pi_16320699
quote:
Op maandag 12 januari 2004 11:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

Nee, dat gevoel wat door je lichaam stroomt als een nummer als Aneurysm ( ) vol op m'n stereo staat.

zon twee jaar terug deed aneurysm dat ogneveer bij mij, als ik nu aneurysm weer luister vraag ik me wel eens af wat ik toen wel hoorde wat ik nu niet meer hoor, of eerder omgekeerd, vroeger hoorde ik geen simpele reeks powerchords met valse zang, slechte gitaarsound en belabberde productie maar een leuk nummer, nu weet ik wel beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')