[Dit bericht is gewijzigd door m021 op 05-01-2004 08:40]
quote:mijn neefje schijnt ook hoogbegaaft te zijn...want hij doet niets op school
Op maandag 5 januari 2004 08:37 schreef m021 het volgende:
Gisteravond op RTL4. Bizar gewoon, een zevenjarig jongetje met een IQ van 298+! :0
Er werd gezegd 'probably the smartest human being that ever lived'!
"Maar ik heb wel een IQ van 200!"
quote:Tsja, maar het verschil is:
Op maandag 5 januari 2004 08:39 schreef nXn het volgende:
mijn neefje schijnt ook hoogbegaaft te zijn
Het gemiddelde IQ ligt ongeveer tussen de 90 en 109. Een genie ben je vanaf ongeveer 132 of meer. Chris Langan heeft een IQ van 195, het hoogst bekende IQ in de Verenigde Staten. Op een leeftijd van 6 maanden kon hij praten en tegen de tijd dat hij 4 jaar oud was kon hij lezen. Dankzij zijn IQ behoort hij tot dezelfde klasse als Isaac Newton en Michelangelo. Toch werkt hij parttime als uitsmijter bij een bar en woont hij in een piepklein appartement.
William James Sidis breekt alle records: zijn IQ wordt tussen de 250 en 300 geschat. Op de leeftijd van 18 maanden las hij de New York Times, op tweejarige leeftijd leerde hij zichzelf Latijn en een jaar later kreeg hij het Grieks onder de knie. Tegen de tijd dat hij volwassen was, sprak hij meer dan 40 verschillende talen en dialecten. Gedurende zijn leven had hij alleen onbeduidende baantjes.
In 1905 werd de allereerste IQ-test ontwikkeld.
De meeste mensen die meedoen met een IQ-test hebben een hoger IQ dan gemiddeld.
Een onderzoek heeft uitgewezen dat het IQ van vrouwen stijgt als ze zwanger worden. Dit effect is blijvend.
Onder normale omstandigheden zijn mensen volgens de WAIS het meest intelligent zijn tussen hun 19e en 24e levensjaar. Met andere woorden, de lichamelijke en mentale aftakeling is dus een feit vanaf je 25e. Dit wordt bevestigd door de literatuur.
Het geschatte of geteste IQ van een aantal beroemde mensen:
Onmeetbare genieën:
Leonardo da Vinci 220
Johann Wolfgang von Goethe 210
Uiterst geniaal: Voltaire 190
Sir Isaac Newton 190
Galileo Galilei 185
Charles Dickens 180
Heel erg slim: Baruch Spinoza 175
Richard Wagner 170
Plato 170
Johann Sebastian Bach 165
Genieën: Albert Einstein 160+
Stephen W. Hawking 160+
Bill Gates 160
Rembrandt van Rijn 155
Sharon Stone 154
Heel slim: Richard Nixon 143
Madonna 140
Gemiddelde IQ in verschillende landen:
Amsterdam 109.4
Hamburg 109.3
Warschau 108.3
Stockholm 105.8
Zagreb 105.7
Rome 103.8
Wenen 103.5
Kopenhagen 100.7
Madrid 100.3
Brussel 99.7
Athene 99.4
Helsinki 98.1
Parijs 96.1
Uit: V. Buj, Personal & Individual Differences., Vol. 2, p. 168 169.
* dimage was ook een wonderkind ik kon slopen als geen ander
Owja, nog een ding; als mensen 'hun IQ' vertellen moet je er zo'n 10 tot 20% vanaf halen . Mijn IP is bijvoorbeeld 213.73.154.112
quote:m.a.w. je was normaal
Op maandag 5 januari 2004 08:56 schreef dimage het volgende:
gisteren ook die docu gezien en toch wel onder de indruk ook van die andere wonderkinderen .. meisje van 3 die als een prof viool speelt* dimage was ook een wonderkind ik kon slopen als geen ander
quote:Feit dat er weinig bekendheid wordt gegeven aan hoogbegaafdheid onder artiesten wil natuurlijk niet zeggen deze er niet is.
Op maandag 5 januari 2004 10:44 schreef Jebus het volgende:
maar ik zie ze geen tophits maken, die in de eeuwige top honderd komen ofzo.
Zo is Ozzy Osbourne uit de TV-serie ''The Osbournes'' is ook een zeer hoog begaafd iemand, terwijl men die conclusie aan de hand van zijn uiterlijk niet snel zal trekken.
Je spreekt in je post over ''tophits in de eeuwige top 100''.
Maar wat dacht je van ''muzikale genieën'' als Beethoven, Bach, Mozart, Itzhak Perlman, etc...?
quote:Een IQ van 298 op zo'n jonge leeftijd is niet te vergelijken met een IQ van 298 op volwassenleeftijd. Er wordt gewoon een curve gebruikt als je zo jong bent en ik vraag mij af of deze curve wel gebruikt kan worden in geval van extremen zoals in dit geval. Als je dit kind als een volwassene test dan zou ik mij verbazen als de score ver boven de 150 zou komen.
Op maandag 5 januari 2004 14:29 schreef oling.org het volgende:
Ik dacht altijd dat je met een IQ van 180+ geestelijk instabiel (gestoord) was?! Een IQ van 298 .. onvoorstelbaar. Maar, dat kind had ook een flinke sociale stoornis, het kon niet normaal communiceren, had moeite met het voeren van een gesprek. Zo'n zegen was zijn gave dus ook weer niet.
Ik denk dus niet dat je kan gaan spreken van een IQ van bijna 300. Of het kind zal zich relatief minder gaan ontwikkelen of hij wordt inderdaad "gestoord" doordat "wij" het niet meer kunnen begrijpen.
quote:Er kwam tijdens dat programma een lijst voorbij met alle universitaire studies die die 7-jarige deed. Volgens mij waren het er wel een stuk of 30!
Als je dit kind als een volwassene test dan zou ik mij verbazen als de score ver boven de 150 zou komen.
Bovendien mag er -strikt genomen- uitsluitend van een ''stoornis'' worden gesproken wanneer er bij de persoon in kwestie een lijdensdruk aanwezig is, of wanneer hij een direct gevaar zou vormen voor zichzelf of zijn omgeving.
Doordat het kind nooit goed heeft kunnen spreken, heeft het waarschijnlijk ook geen besef van de vaardigheden die het mist.
En omdat het kind in staat is vrijwel alle leerstof razendsnel tot zich te nemen, denk ik dat menig bedrijf zal springen iemand als hem in dienst te kunnen nemen. Advocaat of Arts zal hij wellicht niet kunnen worden, maar wat te denken van bijvoorbeeld het programmeren van de moeilijks denkbare systemen, daar waar het denkniveau van anderen tekort schiet?
quote:Die kwalificaties zou ik wat anders formuleren. 140 is helemaal niet zo'n extreme score, OOK niet op officiele IQ-tests (via internet scoren we sowieso allemaal 140
Op maandag 5 januari 2004 08:47 schreef Kogando het volgende:
Genieën: Albert Einstein 160+
Stephen W. Hawking 160+
Bill Gates 160
Rembrandt van Rijn 155
Sharon Stone 154
Heel slim: Richard Nixon 143
Madonna 140Uit: V. Buj, Personal & Individual Differences., Vol. 2, p. 168 169.
Nou weet ik natuurlijk niet van welk jaar dat boek is, het gemiddelde IQ schijnt namelijk nog steeds te stijgen. Misschien was 50 jaar geleden een IQ van 150 wel echt heel bijzonder.
quote:Dat bedoel ik juist, ze zijn vooral goed in klassieke muziek, maar ik zie er weinig ( in van die documentaires ) die het echt gemaakt hebben als moderne muzikant.
Op maandag 5 januari 2004 13:28 schreef TheDon18 het volgende:[..]
Feit dat er weinig bekendheid wordt gegeven aan hoogbegaafdheid onder artiesten wil natuurlijk niet zeggen deze er niet is.
Zo is Ozzy Osbourne uit de TV-serie ''The Osbournes'' is ook een zeer hoog begaafd iemand, terwijl men die conclusie aan de hand van zijn uiterlijk niet snel zal trekken.
Je spreekt in je post over ''tophits in de eeuwige top 100''.
Maar wat dacht je van ''muzikale genieën'' als Beethoven, Bach, Mozart, Itzhak Perlman, etc...?
quote:Zo te lezen heb je weinig begrepen van wat het getal IQ inhoudt
Op maandag 5 januari 2004 17:37 schreef thaleia het volgende:[..]
Die kwalificaties zou ik wat anders formuleren. 140 is helemaal niet zo'n extreme score, OOK niet op officiele IQ-tests (via internet scoren we sowieso allemaal 140
)
Als ze nou bij 140 hadden neergezet 'best wel slim' en bij 150 'behoorlijk slim' oid, maar om de 150-ers tot genieen te bestempelen en de 140-ers tot 'heel slim' gaat mij veel te ver.Nou weet ik natuurlijk niet van welk jaar dat boek is, het gemiddelde IQ schijnt namelijk nog steeds te stijgen. Misschien was 50 jaar geleden een IQ van 150 wel echt heel bijzonder.
Die internet-testen zijn bovendien allemaal kul. Als je een échte test wil doen, kost dat een uurtje of 4-5 om een goed beeld te krijgen. De uitkomst van zo'n test hangt vaak ook af van de tijd waarin je deeltesten afrond. Bovendien kun je op internet bepaalde dingen gewoon niet goed testen (ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld, sommige dingen moet je gewoon IRL in 3D hebben; virtuele 3D-modellen zijn daar niet altijd genoeg voor).
En van alle mensen die hier op Fok! hun IQ rond lopen te strooien ben ik dus wel eens benieuwd hoe dat is vastgesteld
quote:Ben zelf inmiddels 3 keer getest. Duurde inderdaad 4-5 uur. één keer zelfs langer dan 6 uur.
Op Monday 5 January 2004 17:56 schreef Malebolgia het volgende:[..]
Zo te lezen heb je weinig begrepen van wat het getal IQ inhoudt
. Het gemiddelde IQ kán niet stijgen, omdat het een relatief getal is. De intelligentie van het gemiddelde is per definitie 100. IQ geeft alleen maar bij benadering aan hoeveel iemand afwijkt van dat gemiddelde (positief of negatief). Bovendien is een IQ van 140-150 nog steeds redelijk uitzonderlijk hoor (1~2% van de bevolking).
Die internet-testen zijn bovendien allemaal kul. Als je een échte test wil doen, kost dat een uurtje of 4-5 om een goed beeld te krijgen. De uitkomst van zo'n test hangt vaak ook af van de tijd waarin je deeltesten afrond. Bovendien kun je op internet bepaalde dingen gewoon niet goed testen (ruimtelijk inzicht bijvoorbeeld, sommige dingen moet je gewoon IRL in 3D hebben; virtuele 3D-modellen zijn daar niet altijd genoeg voor).
En van alle mensen die hier op Fok! hun IQ rond lopen te strooien ben ik dus wel eens benieuwd hoe dat is vastgesteld
Die internet-tests zijn inderdaad nonsens.
Bij de tests die ik heb doorlopen moest ik o.a puzzels maken en figuren in elkaar leggen met blokjes. Of 2 cijfer-reeksen die door elkaar heen werden uitgesproken met een ''stemvervormer'', proberen van elkaar te scheiden om deze vervolgens afzonderlijk van elkaar, correct proberen te herhalen. Best knap als je daarin slaagt via internet
Misschien begrijp ik wel wat ''thaleia'' bedoelde wat betreft de toename van het gemiddeld IQ.
Volgens de evolutie-theorie is het namelijk zo, dat de hersenmassa van de mens in de komende (ik meen 10.000 jaar) met 15% toe zou nemen. Een toename van de hersenen hoeft echter geen invloed te hebben op het IQ.
[Dit bericht is gewijzigd door TheDon18 op 05-01-2004 21:57]
quote:Ik geloof niet dat studeren iets doet met je IQ. Waar ik op doel is dat een 20 jarige die een IQ scoort van 250 een stuk slimmer is dan een 7 jarige die 250 scoort.
Op Monday 5 January 2004 16:26 schreef m021 het volgende:[..]
Er kwam tijdens dat programma een lijst voorbij met alle universitaire studies die die 7-jarige deed. Volgens mij waren het er wel een stuk of 30!
Als hij al die studies afrondt heeft hij als volwassene vast geen lager iq, dunkt me.
Als die 7 jarige de test had gemaakt en verteld dat hij 27 jaar zou zijn dan is de IQ score een stuk lager. Met gaat er dan wel van uit dat zijn intelligentie zich op een bepaalde wijze ontwikkelt zodat hij op volwassen leeftijd een IQ zou hebben die dus 298 is. Ik twijfel aan de geschiktheid van die curve bij hoogbegaafde jonge kinderen.
quote:Klopt. Maar jij weet ongetwijfeld ook dat die schaal om de zoveel tijd moet worden bijgesteld, omdat de mens steeds slimmer wordt. En dat bijstellen loopt logischerwijs altijd achter. Dus zit het gemiddelde eerst een tijdje op 105 (of 102, of 108) voordat men op het idee komt de boel weer eens aan te passen.
Op maandag 5 januari 2004 17:56 schreef Malebolgia het volgende:
Zo te lezen heb je weinig begrepen van wat het getal IQ inhoudt. Het gemiddelde IQ kán niet stijgen, omdat het een relatief getal is. De intelligentie van het gemiddelde is per definitie 100.
En dat IQ-tests op internet kul zijn had ik ook al gezegd, en velen met mij.
[Dit bericht is gewijzigd door thaleia op 05-01-2004 22:32]
quote:kereltje was toch 13 dacht ik, en had eigen bedrijf!!
Op maandag 5 januari 2004 08:37 schreef m021 het volgende:
Gisteravond op RTL4. Bizar gewoon, een zevenjarig jongetje met een IQ van 298+!
Er werd gezegd 'probably the smartest human being that ever lived'!
quote:was jij vroeger ook al hoogbegaafd!
Op maandag 5 januari 2004 08:56 schreef dimage het volgende:
* dimage was ook een wonderkind ik kon slopen als geen ander
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |