quote:
Supersportwagen Chrysler ME 4-12
4 januari 2004 · Tekst Henny Hemmes
Groot nieuws. Chrysler presenteerde zojuist op de Detroit auto show een supersportwagen met 850 pk en een koppel van 1150 Nm. Het is nog een prototype, maar hoewel dat niet is bevestigd, gaat ie vast in productie.De grote verrassing van de North American International Auto Show in Detroit kwam al bij de allereerste presentatie vandaag. Chrysler onthulde er zijn concept cars, de Jeep Rescue en de Dodge Sling Shot. Wat niemand had verwacht was de onthulling van een prototype juist ja, een prototype en geen concept car met de codenaam ME Four-Twelve. Het is een spectaculaire supersportwagen die zou kunnen concurreren met Ferrari of de Ford GT.
De letters M en E staan voor Mid Engine en 4-12 staat voor vier turbos en 12 cilinders. Met andere woorden deze Chrysler supersporter is uitgerust met een 6-liter V12 met een blokhoek van 60 ° , die een vermogen levert van 850 pk bij 5750 tpm en een maximum koppel heeft van 1150 Nm tussen 2500 en 4500 tpm. Dat is 142 pk/liter bij een wagengewicht van 1310 kg. Deze Chrysler is daarmee in één klap de nieuwe maatstaf , want nog niet eerder is een supersportwagen in staat geweest de acceleratie van 0-60 mph af te leggen binnen 3 seconden. In Europese termen gaat het dan om de sprint van 0-100 in net drie seconden. Ook wat de topsnelheid betreft is deze Chrysler ook een kanjer: hij moet in staat zijn 400 km/h te halen.
Voor de transmissie is Chrysler te rade gegaan bij Ricardo die een 7-versnellingsbak heeft ontwikkeld met een meervoudige platenkoppeling. Deze transmissie maakt ondonderbroken doorgifte van het vermogen naar de achterwielen mogelijk binnen een schakeltijd van 200 milliseconden.
De ME Four-Twelve heft een carrosserie van koolstofvezel die is geplaatst op een honingraat monocque van koolstofvezel en aluminium. Met een wielophanging van dubbele draagarmen en horzontaal binnenboord geplaatste veren en elektronisch geregelde dempers. De veerweg is 160 mm. De Chrysler staat op 19-inch wielen voor met 265/35ZR-banden en achter op 20-inch wielen met 335/30 ZR-banden. De auto heeft een lengte van 4,54 m, is 2.00 m breed en 1.14 m hoog. De stand van de achterspoiler is over 10 cm verstelbaar en wordt geregeld via de computer. Hij moet zorgen voor een verhoogde neerwaartse druk van 421 kg bij een snelheid van 300 km/h. Chrysler heeft verder tal van details uitgewerkt om de auto zo stabile mogelijk te maken, zoals een luchtverdeler voor en een volledig ontwikkelde onderkant met een luchtverdeler achter.
De cockpit is uitgevoerd met luxe zaken als airco en een audiosysteem, een in hoogte verstelbaar stuur en met leer beklede sportstoelen. Een groot glazen dakpaneel zorgt voor echtr licht in het interieur.
quote:Meer dan jij en ik samen op de bank hebben staan
Op maandag 5 januari 2004 00:36 schreef thetruth het volgende:
Wat zou die kosten?
Verwacht een prijs in de richting van een porsche GT tot een Ferrari ENZO
( 600 tot 900 duizend euro )
Maar geef nu toe, deze motor moet enig indruk maken.
Heb respect voor ontwikkeling!
En toch koop ik voor zo'n bedrag liever geen Chrysler
quote:net als dat je voor zo'n bedrag geen skyline koopt omdat het een nissan is? of een lexus omdat het een toyota is?
Op maandag 5 januari 2004 08:47 schreef Xtreem het volgende:
Brrruuuutt!En toch koop ik voor zo'n bedrag liever geen Chrysler
![]()
quote:Nee, niet helemaal... ik zou meer gaan voor een klein engels of italiaans merk voor dat bedrag
Op maandag 5 januari 2004 11:38 schreef SinCerEly het volgende:[..]
net als dat je voor zo'n bedrag geen skyline koopt omdat het een nissan is? of een lexus omdat het een toyota is?
chrysler is onderdeel van de mercedes groep ... is gewoon een top auto
quote:of duits (SLR)
Op maandag 5 januari 2004 11:40 schreef Xtreem het volgende:[..]
Nee, niet helemaal... ik zou meer gaan voor een klein engels of italiaans merk voor dat bedrag
quote:gokje: 1 op 4
Op maandag 5 januari 2004 11:42 schreef realist_ik het volgende:
tof.en het verbruik?
maar als je dat kunt betalen, wat boeit het verbruik dan nog!?
Eigenlijk kunnen auto's uit het verleden daar gewoon niet meer mee concurreren, al die nieuwe lichte materialen van tegenwoordig.... worden superauto's van tegenwoordig uberhaupt nog van aluminium en staal gemaakt? Volgens mij is het allemaal kunststof en zo.
Prachtige auto verder... als ik Bill Gates was, dan kocht ik hem gewoon. Kan me niet schelen hoeveel miljoen. Een hele vliegtuighangar vol met auto's... kun je het je voorstellen
Ik wil wel eens horen hoe zoiets klinkt als het accellereert van 100 naar zo'n 350 km/h
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |