abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_15959453
quote:
Op zondag 4 januari 2004 16:33 schreef Monidique het volgende:

[..]

Volgens mij is dat gewoon een zwart-wit foto met bruine tint.

Mensen, de 1ste foto is zoals hij ruwwetjes aan elkaar gestitcht is ..de 2de versie is zoals hij ruwetjes door mij opgekalefaterd is (lees : schaduwdetail naar voren gebracht, overal die lijntjes weggekloond - iets te enthousiast soms (opeens 3 gelijke steentjes naast elkaar ;-), en de kleur heb ik gedaan om t een beetje sfeer mee te geven (is geen duotone maar een colorise + manual shiften naar rood met alleen midtone kleurkanalen) en omdat geel-rood (en lichtblauw) veel meer detail in donker/mid laten zien dan zwarwit (of "echt" rode plaatjeS). Dus je ziet gewoon meer en t ziet er wat fatsoenlijker uit;-)
pi_15959527
"The pictures that have been released were taken by Spirit's Nav Cam, and at only 1/4th of the Nav Cam's maximum resolution. Remember, we weren't even expecting images at all yet. We were only able to take these because we only had a relatively small amount of time to transmit data (at 24 megabits per second). Larger images and color images from the Pan Cam will be coming by evening when Spirit's high gain antenna is directly in line with Earth. Then we'll have the bandwidth for the higer resolution (3 times the maximum resoultion of the Nav Cam, 12 times higher resolution than what we've seen so far) color images that the Pan Cam is capable of taking. It will probably take a few days to get an accurate full color panorama of the landing site."

Dit komt van de fora van slashdot ..en komt er op neer dat de camera door relatief laag bandbreedte en tijd dat beschikbaar was slechts op lage resolutie wat zwart-wit fotos heeft doorgestuurd. (Zwartwit fotos kosten VEEL minder data dan kleur!!!! je hoeft voor elke pixel alleen maar vast te leggen wat zn intensiteit was (dus hoe helder/donker), en niet ook nog eens van elke pixel te weten wat zn kleur is (Rood/groen/blauw waardes)...scheelt je dus zo 50-75% aan bytes die overgestuurd moeten worden.

pi_15959531
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:31 schreef labaniego het volgende:

[..]

Mensen, de 1ste foto is zoals hij ruwwetjes aan elkaar gestitcht is ..de 2de versie is zoals hij ruwetjes door mij opgekalefaterd is (lees : schaduwdetail naar voren gebracht, overal die lijntjes weggekloond - iets te enthousiast soms (opeens 3 gelijke steentjes naast elkaar ;-), en de kleur heb ik gedaan om t een beetje sfeer mee te geven (is geen duotone maar een colorise + manual shiften naar rood met alleen midtone kleurkanalen) en omdat geel-rood (en lichtblauw) veel meer detail in donker/mid laten zien dan zwarwit (of "echt" rode plaatjeS). Dus je ziet gewoon meer en t ziet er wat fatsoenlijker uit;-)

Dus je hebt hetzelf gedaan..... dat wist ik niet
Bedankje komt onder de foto te staan
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_15959580
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:26 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Geweldige film.
Maar kheb geen geluid

Inderdaad cool filmpje.. muziek is nog beter!!
pi_15959624
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:34 schreef labaniego het volgende:
(at 24 megabits per second).
Lijkt mij niet goed. 24Mbit/sec op zo'n afstand is niet haalbaar. Ik denk dat dit 24kbit/sec moet zijn.
pi_15959691
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:39 schreef fotoharry het volgende:

[..]

Lijkt mij niet goed. 24Mbit/sec op zo'n afstand is niet haalbaar. Ik denk dat dit 24kbit/sec moet zijn.

Zou mij niets verbazen hoor.. State of the art science bij de NASA.... En weet jij met hoeveel 'threads' de data overgezonden wordt..?
pi_15959810
Ik doelde meer op 'American Beauty'
pi_15959954
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:24 schreef Omkron het volgende:
Waarom doen ze dan zo moeilijk als dit filmpje na 31 december 2004 vertoont wordt..?

FBI warning.. laat me niet lachen..

Tja, buiten het feit dat het MOV-formaat is, buiten het feit dat je het gevoel krijgt naar Bambi te kijken, en dan die hilarische waarschuwing, vind ik 't toch een leuk filmpje
'Ee, ah wor 'ungry-loike!
pi_15960153
Ja.. dat bambi gevoel had ik ook een beetje..
  † In Memoriam † zondag 4 januari 2004 @ 19:00:33 #85
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_15960173
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:01 schreef mbn het volgende:

Het belangrijkste doel is nu om sporen van leven te vinden.

Nee, de Spirit kijkt naar de omstandigheden nu en probeert er achter te komen hoe de omstandigheden in het verleden waren.
Daaruit kun je hooguit concluderen of de omstandigheden wel of niet gunstig waren voor het onstaan van leven (vergelijkbaar met het leven op aarde dan).

De Beagle2 was wel bedoeld om rechtstreeks te zoeken naar sporen van leven.

pi_15960174
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:39 schreef fotoharry het volgende:

[..]

De afstand zegt niets over het al dan niet halen van een bepaalde bandbreedte. Het enige wat wel zo is, is dat er een grote vertraging is (Het kan een paar seconden duren eer het eerste datapacket binnen is), dit zegt echter niets over het aantal datapakketten dat per seconde kan vertrekken.
Impossibility is just an extension to possibility.
pi_15960500
LET OP ! De statement over 24mbit moet dus in een iets ander marslicht worden gezet :

24mbytes TOTAL data verstuurd met een snelheid van 128kbps (oftewel dual-ISDN of 4 standaard modem verbindingen)...nog steeds niet te shabby maar al weer wat realistischer.

"The information in the article is incorrect. 24 Mbit (or 3 MBytes) of data were received in total over a couple of minutes at a speed of 128 kbps (This was for the first pass of the Odyssey orbiter). 128 kbps relates to the transmission speed from the orbiters to the Deep Space Network on Earth. That's not broadband, but it's not bad either, given the distance! The direct link from the rover to Earth will be much slower with around 12 kbps (but longer time periods of communication can be achieved each day compared to passes of the orbiters). However, this will only happen once the high-gain antenna is operable (which will probably be later today) and the Earth is visible from the rover"

pi_15960598
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:53 schreef qyn het volgende:
Tja, buiten het feit dat het MOV-formaat is, buiten het feit dat je het gevoel krijgt naar Bambi te kijken, en dan die hilarische waarschuwing, vind ik 't toch een leuk filmpje
Hoog PR-gehalte dat filmpje, maar dat moet ook wel, NASA moet zijn budget ook verdedigen. Technisch wel erg mooi gemaakt. Wel beetje dramatisch, zo met die muziek van Thomas Newman er onder (American Beauty) en de Mars rover die de zonsondergang tegemoet rijdt.
pi_15960609
Dat is ook weer duidelijk. 24 was misschien toch iets te veel toekomst..
  † In Memoriam † zondag 4 januari 2004 @ 19:21:14 #90
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_15960720
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:00 schreef qyn het volgende:
Dit blijft overigens een geweldig filmpje
Superfilmpje!

Hmm.. ik kan niet vinden of de Rovers ook microfoons aan boord hebben. Dat had de Polarlander wel zodat we voor het eerst geluid van een andere planeet zouden horen.
Als we ooit weer wat van Polarlander zelf hadden gehoord that is.

zondag 4 januari 2004 @ 19:23:23 #91
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_15960784
quote:
Op zondag 4 januari 2004 18:00 schreef qyn het volgende:
Dit blijft overigens een geweldig filmpje
WAT EEN KUTFILMPJE!!!

Het is net Johnny 5 (Need input!) heel zielig ver weg op een koude kille planeet! Dat muziekje!

*jankt*

Ik ga naar huis.
  † In Memoriam † zondag 4 januari 2004 @ 19:25:35 #92
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_15960838
quote:
Op zondag 4 januari 2004 19:23 schreef nietzman het volgende:

[..]

WAT EEN KUTFILMPJE!!!

Het is net Johnny 5 (Need input!) heel zielig ver weg op een koude kille planeet! Dat muziekje!

*jankt*

Need input!

lol

[Dit bericht is gewijzigd door NorthernStar op 04-01-2004 19:28]

zondag 4 januari 2004 @ 19:34:49 #93
63032 X-GeaR
AstroStart
pi_15961051
Space-logo's op je mobieltje? Check: www.AstroStart.nl
pi_15961230
quote:
Op zondag 4 januari 2004 19:34 schreef X-GeaR het volgende:
Vannacht komen de eerste kleurenfoto's binnen

Meer info op: http://www.astrostart.nl/index.php?subaction=showfull&id=1073203024&archive=&start_from=&ucat=51&

dat wordt opblijven
pi_15961830
Kwikfit is niet in de buurt als er een bandje
verwisseld moet worden....

[Dit bericht is gewijzigd door -CRASH- op 04-01-2004 20:13]

<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
pi_15961841
quote:
Op zondag 4 januari 2004 19:21 schreef NorthernStar het volgende:
Hmm.. ik kan niet vinden of de Rovers ook microfoons aan boord hebben. Dat had de Polarlander wel zodat we voor het eerst geluid van een andere planeet zouden horen.
Is er dan een medium aanwezig op Mars om de trillingen door te kunnen geven?

[Dit bericht is gewijzigd door Omkron op 04-01-2004 20:05]

pi_15961885
quote:
Op zondag 4 januari 2004 20:04 schreef Omkron het volgende:

[..]

Is er dan een medium aanwezig om Mars om de trillingen door te kunnen geven?

Lucht
  † In Memoriam † zondag 4 januari 2004 @ 20:13:02 #98
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_15962061
quote:
Op zondag 4 januari 2004 20:04 schreef Omkron het volgende:

[..]

Is er dan een medium aanwezig op Mars om de trillingen door te kunnen geven?

Mars heeft een atmosfeer. Heel ijl welliswaar, maar geluiden als wind moet je gewoon kunnen horen.
Als ik het goed onthouden heb is de atmosfeer een tiende van hier op aarde.

Of een filmpje zou ook wel mooi zijn.

Alhoewel er dan al net wat zand moet stuiven anders zie je niet zoveel verschil met een foto.

pi_15962143
quote:
Op zondag 4 januari 2004 20:13 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Mars heeft een atmosfeer. Heel ijl welliswaar, maar geluiden als wind moet je gewoon kunnen horen.
Als ik het goed onthouden heb is de atmosfeer een tiende van hier op aarde.

Of een filmpje zou ook wel mooi zijn.

Alhoewel er dan al net wat zand moet stuiven anders zie je niet zoveel verschil met een foto.

Apropo filmpje....
Ik heb nog steeds geen geluid bij die animatie film
Quicktime is geupdate naar 6.5......... niks
Op realplayer........ ook niks
pi_15962263
quote:
Op zondag 4 januari 2004 20:16 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Apropo filmpje....
Ik heb nog steeds geen geluid bij die animatie film
Quicktime is geupdate naar 6.5......... niks
Op realplayer........ ook niks

Bij mij moest ie eerst weer iets updaten/binnenhalen.. Kreeg ook de melding dat ik dan het filmpje opnieuw moest starten. Misschien dat dit helpt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')