abonnement Unibet Coolblue
pi_16023213
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 21:09 schreef fotoharry het volgende:

[..]

Niet hoor.


meer van de Vikings:

Eigenlijk ook best spectaculaire foto's
Wat is er toen allemaal nog meer ontdekt, ik bedoel wat is het verschil van die missie met de missie van nu?

  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:59:04 #227
46511 Linz
held der helden
pi_16023281
prachtig
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16023788
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:57 schreef BazP het volgende:
Eigenlijk ook best spectaculaire foto's
Zeker als je bedenkt dat dit foto's zijn uit 1972-1978. Dat is dus ongeveer 30 jaar geleden! Je vraagt je echt af waarom er nu, anno 2004, nog geen mensen op Mars rondlopen....
quote:
Wat is er toen allemaal nog meer ontdekt, ik bedoel wat is het verschil van die missie met de missie van nu?
Niet zo veel spectaculairs. Uiteraard hebben die Viking landers kun omgeving tot in den treure gefotografeerd. Verder hadden ze kleine bio-laboratoria bij zich waarin de Marsgrond werd onderzocht op sporen van leven. Hiervoor werd het met water overgoten en verhit, en de dampen die daarbij vrijkwamen werden door een spectrometer gehaald om er achter te komen welke stoffen er dan vrijkwamen. De resultaten waren dubbelzinnig, er kwamen allerlei rare stoffen voorbij die de wetenschappers niet verwacht hadden, maar er geen bewijs voor of tegen leven.

Verder hadden de Vikings een soort arm om in de grond te wroeten. En verder konden ze metingen doen aan het weer. En omdat de apparaten zeer lang gefunctioneerd hebben hebben ze in die tijd een behoorlijk nauwkeurig en uitgebreid lange-termijn weerrapport kunnen maken.

De beide Viking missies bestonden trouwens uit 2 delen: de orbiter en de lander. De orbiter heeft Mars zeer uitgebreid gefotografeerd (voordat de landers werden losgelaten trouwens, zodat een interessante en veilige landingsplek kon worden uitgezocht) en andere metingen gedaan. De missies waren een volledig succes. Kosten: ruim $1 miljard (weet niet meer of dat voor allebei de missies was of per stuk).

Google kan je uiteraard ontzettend veel laten zien over de Vikings.

- edit -

En dit is wat meer info over het bio-lab wat de Vikings bij zich hadden: http://history.nasa.gov/SP-4212/ch7-4.html

[Dit bericht is gewijzigd door fotoharry op 06-01-2004 23:25]

  dinsdag 6 januari 2004 @ 23:25:24 #229
46511 Linz
held der helden
pi_16024043
nou, het wordt nu echt tijd dat we de mens naar Mars brengen. Weet iemand wat de plannen op dat gebied zijn?
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16024255
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 23:25 schreef Linz het volgende:
nou, het wordt nu echt tijd dat we de mens naar Mars brengen. Weet iemand wat de plannen op dat gebied zijn?
And under NASA's timetable, 2012 is the target date for landing the first person on Mars.

Bron.

  dinsdag 6 januari 2004 @ 23:35:23 #231
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16024372
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:35 schreef JeroenH het volgende:

[..]

De kleine schaal van de rovers heeft te maken met het budget. Als je een ruimtevaartuig groter en complexer maakt nemen de kosten exponentieel toe, o.a. omdat het lanceren van een kilogram zo ontzettend duur is.

Ik denk dat de rovers met een kleine RTG toe zouden kunnen. De Cassini heeft 3 RTG's met in totaal bijna 900W, maar de Spirit heeft een zonnepaneel met een vermogen van ongeveer 100W, een vermogen wat dus geleverd zou kunnen worden door een veel kleinere en lichtere RTG.

Zonnepanelen zoals die nu gebruikt worden zijn een heel goede oplossing binnen de beperkingen die het budget en daarmee het lanceergewicht stellen. Het grote nadeel in mijn ogen is echter de beperkte hoeveelheid vermogen en de beperkte levensduur (op Mars, door het stof).


De reden is voornamelijk erg simpel. Zolang je redelijk dichtbij de zon bent, kun je met beperkt oppervlak voldoende stroom opwekken met zonnepanelen. Naarmate je te ver gaat (zoals cassini), dan moet je naar de duizenden vierkante meters zonnepaneel om hetzelfde vermogen op te wekken als een kleine RTG.
Zo kun je dus makkelijk het benodigde gewicht voor beiden uitrekenen, alsmede de nadelen van voornamelijk een RTG in ogenschouw nemen.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_16024754
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 23:32 schreef fotoharry het volgende:

[..]

And under NASA's timetable, 2012 is the target date for landing the first person on Mars.

Bron.


Cool dat is al over 8 jaar, maar meestal lopen dit soort projecten uit zeker?
pi_16024803
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 23:35 schreef kingmob het volgende:
De reden is voornamelijk erg simpel. Zolang je redelijk dichtbij de zon bent, kun je met beperkt oppervlak voldoende stroom opwekken met zonnepanelen.
Dat is het probleem ook niet. Tot ongeveer de baan van Mars zijn zonnepanelen een prima energiebron. Op het oppervlak van Mars is het probleem dat er stof op de panelen terecht komt waardoor de hoeveelheid energie snel afneemt. Ook is er nu meer stof in de atmosfeer waardoor het afgegeven vermogen nu al lager ligt dan verwacht. Dit soort problemen heb je met RTG's niet, die leveren gewoon 20 jaar een stabiel, langzaam afnemend vermogen.
pi_16024813
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 23:49 schreef BazP het volgende:

[..]

Cool dat is al over 8 jaar, maar meestal lopen dit soort projecten uit zeker?


Ik denk dat 2012 in dit geval best haalbaar is.
X
X
X
pi_16026239
Van de Frontpage:
quote:
Wetenschappers treffen raadsel aan op Mars
Gepost door Gerson (M4stermind) - woensdag 7 januari 2004 @ 00:40 - Bron: New Scientist
De binnengekomen foto van de Marsrover Spirit bevat volgens wetenschappers een raadselachtig fenomeen. De scene toont een rijke diversiteit van kleuren en vormen van rotsen, een veelbelovend vooruitzicht voor de excursies van de rover. Maar het grootste mysterie is een gebied met grond dat zo te zien ontstaan is doordat de airbags ingetrokken werden.

De manier waarop het oppervlak reageerde is "bizar", zegt teamleider Steven Squyres, wetenschapper bij mission control in NASA's Jet Propulsion Laboratory. "Ik begrijp het niet, en ik ken niemand in mijn team die er iets van snapt".

Het oppervlakte lijkt een plakkerige laag op de bovenkant te hebben, dat los gebroken is en mogelijk omgevouwen is op de plekken waar de grond verplaatst is. Het lijkt enigszins op grondlagen in sommige Viking lander foto's genaamd 'durakorst', maar de manier waarop hier de grond gescheurd en gevouwen is, is uniek. De Spirit gaat binnenkort alles onderzoeken.

De nieuwe Mars-foto is het eerste segment van een geplande 360 graden en 3D panoramische foto van de omgeving waar de rover geland is. De overgebleven secties worden nu gefotografeerd, en in delen naar de Aarde gestuurd. Wetenschappers vermoeden op grond van luchtfoto's waarop mogelijk drooggevallen rivieren te zien zijn, dat het gebied in de Gusav-krater eens een groot meer vormde.


pi_16026714
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 23:51 schreef Frasier het volgende:
Ik denk dat 2012 in dit geval best haalbaar is.
Het is simpelweg een kwestie van geld, en geld is weer afhankelijk van de politieke support. Politieke support kan op twee manieren verkregen worden: grote publieke support (not likely) of een tegenstander (bv. China) die druk met ruimtevaart bezig gaat.

Technologie is geen enkel probleem. Als er genoeg geld op tafel ligt (¤ 10 - 50 miljard) kunnen er binnen 5 jaar mensen op Mars rondlopen. De maanlandingen zijn nu al bijna 35 jaar geleden!! Een landing op Mars is maar iets complexer dan een maanlanding, en de technologie is sterke vooruitgegaan.

  woensdag 7 januari 2004 @ 01:20:45 #237
46511 Linz
held der helden
pi_16026974
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 01:08 schreef fotoharry het volgende:

[..]

Het is simpelweg een kwestie van geld, en geld is weer afhankelijk van de politieke support. Politieke support kan op twee manieren verkregen worden: grote publieke support (not likely) of een tegenstander (bv. China) die druk met ruimtevaart bezig gaat.

Technologie is geen enkel probleem. Als er genoeg geld op tafel ligt (¤ 10 - 50 miljard) kunnen er binnen 5 jaar mensen op Mars rondlopen. De maanlandingen zijn nu al bijna 35 jaar geleden!! Een landing op Mars is maar iets complexer dan een maanlanding, en de technologie is sterke vooruitgegaan.


maar tot nu toe zijn twee derde van de missie naar mars mislukt. Dus we hebben nog veel in te halen. Het risico lijkt me nog erg groot?
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16027255
Ter nagedachtenis aan de Columbia crew
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_16027274
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 01:37 schreef -CRASH- het volgende:
Ter nagedachtenis aan de Columbia crew
[afbeelding]
Is dat de achterkant van de HG-antenne? Mooi gebaar...
  woensdag 7 januari 2004 @ 01:42:25 #240
46511 Linz
held der helden
pi_16027328
Ja, mooi gebaar idd
"Als Davids over het veld scheert, doen de huismoeders in een omtrek van honderd kilometer in doodsangst de ramen dicht."
pi_16027475
over het onbekend donkere zand bij de landingsplaats:

Ik denk dat dit hele gebied(gusav krater) uit 2 oppervlaktelagen bestaat, 1 laag met dat donkere zand/aarde(je ziet het overal op de foto wel een beetje), deze laag is zeer compact en hard, waarschijnlijk een erfenis van de zeebodem wat hier ooit lag.
De 2de laag is de bovenste laag en is variėrend van ieder geval 1cm dik to tja.. gok maar, halve meter? maargoed, deze bestaat voornamelijk uit dat rode zand wat over de hele planeet word rondgeblazen.

Maar als je dan nog een keer kijkt naar dat plaatje lijkt het toch alsof er iets van vocht of een ander bindmiddel van toepassing is. het lijkt toch op modder/klei iets.

Mischien is dit door gesmolten ijs van de airbags? mogelijk was er condensvorming binnenin de raket op het spiritgedeelte?
of/en
Op de persconferentie was er iets gezegd over ondergrond water(ver onder de grond) waarvan mogeijk bepaalde stoffen omhoog komen.
of/en
Tussen de 1ste en 2de laag is het bezaaid met microleven, dit maakt het geheel "kleibaar" ... microleven kan je ook vervangen onbekend chemisch spul, maar ik prefereer het eerste

[Dit bericht is gewijzigd door NDAsilenced op 07-01-2004 01:57]

  woensdag 7 januari 2004 @ 02:05:28 #242
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_16027691
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 01:37 schreef -CRASH- het volgende:
Ter nagedachtenis aan de Columbia crew
[afbeelding]
*Stil wordt...

Ze zijn gewoon op Mars. Prachtig gebaar

[Dit bericht is gewijzigd door star_gazer op 07-01-2004 02:12]

"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  woensdag 7 januari 2004 @ 02:06:45 #243
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_16027704
Trouwens, op die laatste foto van de Viking... Waarom gooien ze dat niet gewoon in de prullenbak!
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_16027709
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:57 schreef BazP het volgende:

[..]

meer van de Vikings:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Eigenlijk ook best spectaculaire foto's
Wat is er toen allemaal nog meer ontdekt, ik bedoel wat is het verschil van die missie met de missie van nu?


Kan iemand mij misschien iets uitleggen over de derde foto?

Die heeft mij altijd verbaasd, ik bedoel, de vikings hadden toch geen losse onderdelen aan boord?

Wat ligt daar dan in het zand?

Lijkt wel een thermosfles, maar zal dat vast niet wezen, iemand een idee?

  woensdag 7 januari 2004 @ 02:17:11 #245
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_16027812
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 02:06 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Kan iemand mij misschien iets uitleggen over de derde foto?

Die heeft mij altijd verbaasd, ik bedoel, de vikings hadden toch geen losse onderdelen aan boord?

Wat ligt daar dan in het zand?

Lijkt wel een thermosfles, maar zal dat vast niet wezen, iemand een idee?


Ik heb geen enkel idee, maar als ik moet gokken een soort thermosfles met water erin. Ik geloof dat ze dat nodig hadden voor experimenten. Maar waarom ze dat weggooien? Misschien is het eraf gevallen...

[Dit bericht is gewijzigd door kingmob op 07-01-2004 02:22]

Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_16027856
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 02:17 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik heb geen enkel idee, maar als ik moet gokken een soort thermosfles met water erin. Ik geloof dat ze dat nodig hadden voor experimenten. Maar waarom ze dat weggooien? Misschien is het eraf gevallen...


Had ik ook al bedacht, dat er iets afgevallen was.
Maar dat kan toch eigenlijk niet?
Moeten toch wel stevig in elkaar zitten voor zo''n landing en bovendien als er al iets afgevallen was , was dat wel nieuws geweest en dat was het niet.
Mijn interesse in deze foto is gewekt toen ik een boek, ik dacht "Cosmos"onder ogen kreeg en daarin bij alle plaatjes een onderschrift stond, behalve, je raad het al, bij dit plaatje.
Boek heb ik nog steeds, en het raadsel blijft.
  woensdag 7 januari 2004 @ 02:23:16 #247
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16027876
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 02:21 schreef Kanjer het volgende:

[..]

Had ik ook al bedacht, dat er iets afgevallen was.
Maar dat kan toch eigenlijk niet?
Moeten toch wel stevig in elkaar zitten voor zo''n landing en bovendien als er al iets afgevallen was , was dat wel nieuws geweest en dat was het niet.
Mijn interesse in deze foto is gewekt toen ik een boek, ik dacht "Cosmos"onder ogen kreeg en daarin bij alle plaatjes een onderschrift stond, behalve, je raad het al, bij dit plaatje.
Boek heb ik nog steeds, en het raadsel blijft.


Ik heb de beschrijving van dit plaatje gelezen op een officieele nasa pagina
Ben t een beetje kwijt maar kwam neer op :

"the cannister was ejected through a springloaded system that worked with 8 springs, and jettonised out"
"at its descent it damaged the rock you see in front of you, and made a trail on the ground"

waar ie voor was weet ik niet meer helaas;-)

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
  woensdag 7 januari 2004 @ 04:13:06 #248
13616 majic
Stijl is een keuze
pi_16028426
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 01:51 schreef NDAsilenced het volgende:
over het onbekend donkere zand bij de landingsplaats:

Ik denk dat dit hele gebied(gusav krater) uit 2 oppervlaktelagen bestaat, 1 laag met dat donkere zand/aarde(je ziet het overal op de foto wel een beetje), deze laag is zeer compact en hard, waarschijnlijk een erfenis van de zeebodem wat hier ooit lag.
De 2de laag is de bovenste laag en is variėrend van ieder geval 1cm dik to tja.. gok maar, halve meter? maargoed, deze bestaat voornamelijk uit dat rode zand wat over de hele planeet word rondgeblazen.

Maar als je dan nog een keer kijkt naar dat plaatje lijkt het toch alsof er iets van vocht of een ander bindmiddel van toepassing is. het lijkt toch op modder/klei iets.

Mischien is dit door gesmolten ijs van de airbags? mogelijk was er condensvorming binnenin de raket op het spiritgedeelte?
of/en
Op de persconferentie was er iets gezegd over ondergrond water(ver onder de grond) waarvan mogeijk bepaalde stoffen omhoog komen.
of/en
Tussen de 1ste en 2de laag is het bezaaid met microleven, dit maakt het geheel "kleibaar" ... microleven kan je ook vervangen onbekend chemisch spul, maar ik prefereer het eerste


Bijschrift bij de foto waarin die vreemde vormen worden genoemd :

"This image shows marks in the martian soil (upper right) made by the Mars Exploration Rover Spirit's airbags during their final deflation and retraction. The picture was taken by the panoramic camera on the rover."

sorry guys :/

Ook toe aan een stijlvolle, unieke icon? Kijk hier voor deel II
pi_16028874
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 02:06 schreef Kanjer het volgende:
Wat ligt daar dan in het zand?

Lijkt wel een thermosfles, maar zal dat vast niet wezen, iemand een idee?


Dat is de beschemkap die tijdens de reis naar Mars over de graafkop van de robotarm heenzat. Na de landing is die afgeworpen en kwam hij op een paar meter van de lander terecht.
pi_16028886
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 02:21 schreef Kanjer het volgende:
Moeten toch wel stevig in elkaar zitten voor zo''n landing en bovendien als er al iets afgevallen was , was dat wel nieuws geweest en dat was het niet.
Kun jij je nog nieuws van 1976 herinneren dan? Die Vikings staan er alweer een tijdje hoor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')