Zeeuwse man is in trek
Zachtaardige goedzak, betrouwbare lobbes, nuchtere rots in de branding, man van zijn woord. Die benamingen zijn allemaal van toepassing op de Zeeuwse man, als we de Algemene Vereniging Relatiebureaus (AVR) mogen geloven.
De man van het platteland is bijzonder gewild kopte de PZC vorige week naar aanleiding van de berichten van de AVR, de branche-organisatie voor relatiebemiddelingsbureaus. De Zeeuwse man is populair, maar geldt dat wel voor mannen uit alle Zeeuwse regios?
Vooropgesteld, Friese mannen staan met stip op één op het verlanglijstje van de Nederlandse alleenstaande vrouwen. Maar ook de Zeeuwen en op het platteland wonende Limburgers scoren heel goed. Reden? Ze komen afspraken na en zijn betrouwbaar. Ook zijn vrouwen op zoek naar sociale contacten, zoals die vaak in een dorp voorkomen. En dus richten veel vrijgezelle dames uit de Randstad hun vizier op de polders. Relatiebemiddelingbureaus krijgen volgens de AVR meer dan eens opdracht om juist in de rustige gebieden hun prins op het witte paard te vinden.
Anita Maas van de Stichting Date in Breskens moet op de vraag wat de Zeeuwse man zo populair maakt het antwoord schuldig blijven. Eerlijk gezegd verscheen er een glimlach op mijn gezicht toen ik dit krantenbericht las. Gevoelsmatig zeg ik dat het een fabeltje is, maar ik kan de branche-organisatie vanuit mijn situatie ook niet echt tegenspreken, aldus Maas.
De West-Zeeuws-Vlaamse weet wel uit ervaring dat de Zeeuwse mannen over het algemeen niet razendsnel slagen. De meeste Zeeuwse vrijgezellen willen bij wijze van spreken het liefst met de buurvrouw gaan. Hoe dichter bij huis, hoe beter. Kijk, en dan worden er cliché-termen als eerlijk en betrouwbaar genoemd. Dat wil toch iedere vrouw? Ik merk juist dat vrouwen deze termen uit hun advertentie weglaten, omdat die zo afgezaagd klinken. Nee, het is bij mij dus niet zo dat vrouwen uit stedelijke gebieden zich juist hier inschrijven.
Haar Middelburgse collega Matty van de Voorde spreekt soortgelijke taal. Ook zij verbaasde zich over het bericht. Ik heb in ieder geval weinig van deze trend gemerkt. In mijn ogen wil een Zeeuw gewoon een Zeeuw. De meeste mannen en vrouwen willen iemand uit hun eigen omgeving. Het ligt ook in grote mate aan je persoonlijke situatie of je je woonplaats wilt verlaten. Hebben ze al kinderen, dan doen ze dat niet zo snel. Zijn ze alleen, dan wagen ze de sprong eerder. Maar het is zeker niet zo dat bijvoorbeeld Amsterdammers zich bij mij inschrijven omdat ze per se een Zeeuwse man willen. Het vinden van een partner heeft vooral met opleiding te maken. Hoger geschoolden stellen eisen: zij willen een partner, waarmee ze een goed gesprek - op hun niveau - kunnen voeren. En voor laaggeschoolde mannen is er weinig aanbod. Dat is landelijk zo en hier dus niet anders, aldus Van de Voorde.
Randstad
In Zeeuws-Vlaanderen en op Walcheren gaat de conclusie van het AVR dus niet op. Anders is het op Schouwen-Duiveland, wat hoogstwaarschijnlijk alles heeft te maken met de ligging ten opzichte van de Randstad.
C. Philipoom van het bureau Mens en Relatie in Zierikzee krijgt regelmatig verzoekjes van alleenstaande vrouwen uit andere provincies voorgeschoteld: Ik werk samen met collegas uit de Randstad, die vaak dit soort opdrachten aan mij doorspelen. Veel vrouwen zoeken een man met karaktereigenschappen, die opvallend veel Zeeuwse mannen hebben. Rustig, betrouwbaar, stabiel, dat zijn de trefwoorden die je op een bepaalde leeftijd aanspreken. Denk daarbij aan vrouwen vanaf dertig jaar. Het is dus niet zo dat ze specifiek een Zeeuwse man willen, maar toevallig vertonen veel Zeeuwen deze eigenschappen. Philipoom denkt dat de toegenomen behoefte aan een man van het platteland een combinatie van factoren is.
De al genoemde karaktertrekken spelen een flinke rol, maar daarnaast is ook het woonklimaat in Zeeland van grote betekenis. In de Randstad is het leven vaak gehaast, gestresst en is er sprake van een behoorlijke criminaliteit. Met name vrouwen met kinderen zoeken een rustige, stabiele leefomgeving.
quote:Is dat zo???
Op zaterdag 3 januari 2004 11:32 schreef yvonne het volgende:
Seborik is een zeeuw, ik herken dit
quote:Hebben ze in Drenthe zon, zee en strand???
Op zaterdag 3 januari 2004 11:35 schreef Robert_Jensen het volgende:
Ik vind zeeland net een soortDrenthe
quote:en dat zijn alleen maar zeeuwen?
Op zaterdag 3 januari 2004 11:23 schreef Naughtygirl het volgende:
Zachtaardige goedzak, betrouwbare lobbes, nuchtere rots in de branding, man van zijn woord. Die benamingen zijn allemaal van toepassing op de Zeeuwse man, als we de Algemene Vereniging Relatiebureaus (AVR) mogen geloven.
quote:Nee, zeeland heeft ook geen zon...
Op zaterdag 3 januari 2004 11:38 schreef Naughtygirl het volgende:[..]
Hebben ze in Drenthe zon, zee en strand???
quote:En dat maakt je meteen te dom om een edit knop te vinden?
Op zaterdag 3 januari 2004 11:47 schreef the_wam het volgende:
Bin ik blie da k een RAS ECHTE ZEEUW bin^O^
quote:Slechte ervaringen in Zeeland gehad m'n jong?
Op zaterdag 3 januari 2004 11:43 schreef Mr_Wimpenny het volgende:[..]
Nee, zeeland heeft ook geen zon...
Wel Renesse, en dat is dan ook het enige hoogtepuntje in heel die kutprovincie...
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 11:23 schreef Naughtygirl het volgende:
Vooropgesteld, Friese mannen staan met stip op één op het verlanglijstje van de Nederlandse alleenstaande vrouwen.
[Dit bericht is gewijzigd door Karrakas op 03-01-2004 14:26]
quote:Meeste zonuren per jaar. Hoor.
Op zaterdag 3 januari 2004 11:43 schreef Mr_Wimpenny het volgende:[..]
Nee, zeeland heeft ook geen zon...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |