abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15969154
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 00:52 schreef SnowBite het volgende:

[..]

Dus als er nu bijvoorbeeld een luchtballon 1 meter boven mij hangt, en ik sta op de weegschaal, dan zou die weegschaal flink wat Kilogrammen aan moeten wegen...


Een luchtballon vliegt niet
met papier maché kun je alles maken!
  maandag 5 januari 2004 @ 00:23:40 #52
34586 kepler
No bounce, no play
pi_15969341
en wat als die vogels naar beneden vallen in het vliegtuig, met dus de zwaartekracht als valversnelling. Dan zou het vliegtuig wel lichter moeten worden (totdat de vogels op de bodem vallen natuurlijk )
The line is a dot to you!
pi_15969823
quote:
Op maandag 5 januari 2004 00:23 schreef kepler het volgende:
en wat als die vogels naar beneden vallen in het vliegtuig, met dus de zwaartekracht als valversnelling. Dan zou het vliegtuig wel lichter moeten worden (totdat de vogels op de bodem vallen natuurlijk )
nu ik er nogns over nadenk klopt dit wel...
vanwege de wet van actie/reactie zorgt een baksteen die naar de aarde toe versneld ervoor dat de aarde ook naar de baksteen toe versneld... (zij het onmerkbaar, aangezien mbaksteen/maarde insignificant is)

bij een vliegtuig is dit minder relatief... als je hier 1000 bakstenen laat vallen binnenin het vliegtuig, zal, terwijl de bakstenen aan het versnellen zijn, het gewicht van het totale vliegtuig afnemen. het omgekeerde geldt voor het omhooggooien van een voorwerp binnenin een vliegtuig.

het gewicht blijft echter constant zolang er geen sprake is van versnellingen...

quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 10:44 schreef Kang-He het volgende:
En als het vogeltje versneld omhoog vliegt?
en hier had Kang-He dus tóch gelijk met zn opmerking...
Kun je dat nog één keer uitleggen??
pi_15970484
De gevonden oplossing is in principe goed, maar volgens mij is het wel complexer. De vogels laten de lucht circuleren (via de vloer, naar opzij, omhoog naar het plafond) en er is dus geen sprake van een eenduidige kracht omlaag. Ik vind het ook een rare gedachte dat, wanneer iemand een dakraam (of ander klein raampje?) open zou doen het gewicht plots WEL zou afnemen.

Nee, we hebben hier te maken met dynamica (door de luchtturbulentie) en er is dus geen statische situatie. Als je beweegt op een weegschaal fluctueert het gewicht, en dat zal hier volgens mij ook het geval zijn.

Een vogel die boven je hoofd vliegt in de buitenlucht veroorzaakt ook luchtstromingen die onze supergevoelige weegschaal detecteert. In een volledig gesloten systeem zal (wet behoud energie) het gemiddelde aangegeven gewicht volgens mij ook hetzelfde blijven. Miniscule bewegingen van het vliegtuig (door de luchtcirculatie) en warmteoverdracht gooien ook roet in het eten.

Peter M

  maandag 5 januari 2004 @ 09:01:25 #55
34586 kepler
No bounce, no play
pi_15973764
quote:
Op maandag 5 januari 2004 01:10 schreef PeterM het volgende:
De gevonden oplossing is in principe goed, maar volgens mij is het wel complexer. De vogels laten de lucht circuleren (via de vloer, naar opzij, omhoog naar het plafond) en er is dus geen sprake van een eenduidige kracht omlaag. Ik vind het ook een rare gedachte dat, wanneer iemand een dakraam (of ander klein raampje?) open zou doen het gewicht plots WEL zou afnemen.

Nee, we hebben hier te maken met dynamica (door de luchtturbulentie) en er is dus geen statische situatie. Als je beweegt op een weegschaal fluctueert het gewicht, en dat zal hier volgens mij ook het geval zijn.

Een vogel die boven je hoofd vliegt in de buitenlucht veroorzaakt ook luchtstromingen die onze supergevoelige weegschaal detecteert. In een volledig gesloten systeem zal (wet behoud energie) het gemiddelde aangegeven gewicht volgens mij ook hetzelfde blijven. Miniscule bewegingen van het vliegtuig (door de luchtcirculatie) en warmteoverdracht gooien ook roet in het eten.

Peter M


Volgens mij is er wel een eenduidige kracht omlaag, dat is gewoon een wet van Newton.
Als een vogel vliegt moet er dus een kracht zijn dat hem omhoog houdt, en dat is dan precies gelijk aan de kracht omlaag. Anders zou hij namelijk naar beneden vallen
The line is a dot to you!
  maandag 5 januari 2004 @ 09:03:10 #56
74163 Tha_Ramsush
Beter wel, dan niet
pi_15973794
het neemt misschien wel af, maar is inprincipe niet te merken eigenlijk..
Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
pi_15975413
quote:
Op maandag 5 januari 2004 01:10 schreef PeterM het volgende:
De gevonden oplossing is in principe goed, maar volgens mij is het wel complexer. De vogels laten de lucht circuleren (via de vloer, naar opzij, omhoog naar het plafond) en er is dus geen sprake van een eenduidige kracht omlaag. Ik vind het ook een rare gedachte dat, wanneer iemand een dakraam (of ander klein raampje?) open zou doen het gewicht plots WEL zou afnemen.

Nee, we hebben hier te maken met dynamica (door de luchtturbulentie) en er is dus geen statische situatie. Als je beweegt op een weegschaal fluctueert het gewicht, en dat zal hier volgens mij ook het geval zijn.

Een vogel die boven je hoofd vliegt in de buitenlucht veroorzaakt ook luchtstromingen die onze supergevoelige weegschaal detecteert. In een volledig gesloten systeem zal (wet behoud energie) het gemiddelde aangegeven gewicht volgens mij ook hetzelfde blijven. Miniscule bewegingen van het vliegtuig (door de luchtcirculatie) en warmteoverdracht gooien ook roet in het eten.

Peter M


dat is veel te moeilijk voor ons hier... om daar allemaal rekening mee te gaan houden

maar opzich heb je wel een punt... ik vind het zelf eigenlijk ook best wel raar dat als je 1 raampje openzet, dat het dan opeens niet meer zou kloppen....

wat wel zo is, zodra je een raampje openzet op een plaats die een kracht had moeten leveren op het voorwerp, hetzij doordat het in de baan van het voorwerp ligt, het zij door luchtcirculaties ofzow... dán veranderd het wél...

Kun je dat nog één keer uitleggen??
  maandag 5 januari 2004 @ 15:27:33 #58
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_15983471
mmmh... het wordt steeds interessanter sinds ik dit topic geopend heb, maar we halen nu verschillende situaties door elkaar heen. Ik denk dat het overzichtelijker zou zijn als iemand van te voren even ruw schetst wat de situatie exact is.
blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_15984013
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:27 schreef Groverd het volgende:
mmmh... het wordt steeds interessanter sinds ik dit topic geopend heb, maar we halen nu verschillende situaties door elkaar heen. Ik denk dat het overzichtelijker zou zijn als iemand van te voren even ruw schetst wat de situatie exact is.
bij het openen van het topic had je een bepaalde situatie in je hoofd... als je die probeert te schetsen... dan kunnen we daarover verder praten... dat lijkt me de beste optie...
Kun je dat nog één keer uitleggen??
pi_16001218
quote:
Op maandag 5 januari 2004 09:01 schreef kepler het volgende:

[..]

Volgens mij is er wel een eenduidige kracht omlaag, dat is gewoon een wet van Newton.
Als een vogel vliegt moet er dus een kracht zijn dat hem omhoog houdt, en dat is dan precies gelijk aan de kracht omlaag. Anders zou hij namelijk naar beneden vallen


Ik ben te weinig thuis in stromingsleer maar volgens mij gaat dit hier niet op omdat het geen statische situatie is. De lucht is constant in beweging, en de traagheid van de massa van de lucht zorgt ervoor dat de vogel blijft vliegen.

Stel dat in een lege vliegtuigromp (cilinder) met ventilatoren een luchtcirculatie tot stand wordt gebracht; een ventilator blaast rechts omlaag en er ontstaat een perfecte luchtcirculatie. Je zou verwachten dat de netto krachten op de romp dan nul zijn. Beschouw een vogeltje vervolgens als een ventilator die lucht omlaag duwt en we hebben dezelfde situatie.

Kortom, het is niet een identieke, tegengestelde reactiekracht die de vogel in de lucht houd, maar de traagheid van de massa van de verplaatste lucht.

Dat is hetzelfde als door de knieën gaan op een weegschaal: je 'gewicht' neemt af ten gevolge van de traagheid van massa (en daarna toe). Tijdens deze dynamische situatie is Newton's krachtenbalans niet meer volledig.

Peter M

  dinsdag 6 januari 2004 @ 05:37:12 #61
52967 hmmm_lasagne_
kijk mamma zonder handen !
pi_16001230
Dit is een oud raadsel .. ik weet het antwoord niet precies meer maar gewicht is druk . vliegen is neerwaartse druk uitoefenen en zodoende geen permanente toe of afname ..
sweven wwet ik niet maar ik denk dat het dezelfde uitwerking heeft als vliegen (neerwaarts)
VRAAG: als jij nou een broodrooster was . maakt niet uit wat voor een... Wat voor broodjes zou je roosteren ?
  FOK!fotograaf dinsdag 6 januari 2004 @ 09:34:28 #62
18921 freud
Who's John Galt?
pi_16002507
Of ze hun gewicht nou via direct contact of via luchtdruk overbrengen maakt weinig uit. De druk via lucht is echter minder constant en dus zal het gewicht van het hele vliegtuig zich als een sinusoide gedragen, met als 0-lijn het gewicht van vogels + vliegtuig. Als mensen in het vliegtuig allemaal tegelijk springen, dan wordt het totale gewicht minder, maar als ze neerkomen, wordt het meer dan de '0'. Per saldo echter het gewone gewicht lijkt me.

Maar goed, I could be wrong. Het lijkt me alleen sterk dat de aarde bijvoorbeeld lichter wordt als er veel vliegtuigen in de lucht zijn .

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 10:33:31 #63
34586 kepler
No bounce, no play
pi_16003480
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 05:24 schreef PeterM het volgende:

[..]

Ik ben te weinig thuis in stromingsleer maar volgens mij gaat dit hier niet op omdat het geen statische situatie is. De lucht is constant in beweging, en de traagheid van de massa van de lucht zorgt ervoor dat de vogel blijft vliegen.

Stel dat in een lege vliegtuigromp (cilinder) met ventilatoren een luchtcirculatie tot stand wordt gebracht; een ventilator blaast rechts omlaag en er ontstaat een perfecte luchtcirculatie. Je zou verwachten dat de netto krachten op de romp dan nul zijn. Beschouw een vogeltje vervolgens als een ventilator die lucht omlaag duwt en we hebben dezelfde situatie.

Kortom, het is niet een identieke, tegengestelde reactiekracht die de vogel in de lucht houd, maar de traagheid van de massa van de verplaatste lucht.

Dat is hetzelfde als door de knieën gaan op een weegschaal: je 'gewicht' neemt af ten gevolge van de traagheid van massa (en daarna toe). Tijdens deze dynamische situatie is Newton's krachtenbalans niet meer volledig.

Peter M


Volgens mij valt de traagheid van de lucht te verwaarlozen. Maar goed, als je echt precies gaat rekenen, dan zal het vast wel een heeeeel klein beetje verschillen.

Maar als een vogeltje vliegt betekent dat er een kracht omhoog is gericht met precies het gewicht van het vogeltje. Anders zou het vogeltje naar beneden vallen.
Hoe die kracht wordt verdeeld maakt niet uit, de netto kracht omhoog (de z-as ) is gelijk aan het gewicht van het vogeltje.
Maar dit is dus in theorie.

Hoe het dan zit met wrijving, massa-traagheid dat weet ik niet precies. Als het vogeltje klapt met zijn vleugels om te blijven vliegen, dan zal het gewicht idd fluctueren.

The line is a dot to you!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 11:04:33 #64
74163 Tha_Ramsush
Beter wel, dan niet
pi_16004260
Een dikke negerin in een vliegtuig merk je wel!!!

en nog goed ook !

Soms is er zoveel wat we voelen, maar zo weinig wat we kunnen zeggen... ©
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:18:13 #65
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_16006266
en hoe zit het dan met het volgende:
quote:
Dus je wil ook beweren dat als je een doos hebt, en daar zit een vogel in, dat als deze vogel vliegt dat de doos niet lichter wordt ?
blablabla... (niets meer, niets minder)
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:19:47 #66
70703 MariekeP
troetelbeertje
pi_16006298
Vogels in een vliegtuig worden vaak in kleine hokjes gestopt dus ze kunnen helemaal niet vliegen!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:22:19 #67
34586 kepler
No bounce, no play
pi_16006355
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:18 schreef Groverd het volgende:
en hoe zit het dan met het volgende:
[..]
wat is daarmee?
Klopt toch ook?
The line is a dot to you!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 12:22:29 #68
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_16006362
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:19 schreef MariekeP het volgende:
Vogels in een vliegtuig worden vaak in kleine hokjes gestopt dus ze kunnen helemaal niet vliegen!
of zeg dan niks...
blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_16013051
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 12:18 schreef Groverd het volgende:
en hoe zit het dan met het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad zo.
Als de doos is afgesloten, natuurlijk

[Dit bericht is gewijzigd door Me_Wesley op 06-01-2004 16:39]

'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_16020693
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 10:33 schreef kepler het volgende:

[..]

Volgens mij valt de traagheid van de lucht te verwaarlozen. (...)

Maar als een vogeltje vliegt betekent dat er een kracht omhoog is gericht met precies het gewicht van het vogeltje.(...)

Hoe het dan zit met wrijving, massa-traagheid dat weet ik niet precies. Als het vogeltje klapt met zijn vleugels om te blijven vliegen, dan zal het gewicht idd fluctueren.


Mijn stelling is juist dat de opwaartse kracht van het vogeltje -volledig- het gevolg is van de traagheid van massa van de lucht. Het vogeltje zet zich af tegen de lucht, en de lucht duwt inderdaad terug, maar de lucht is een gas dus zet zich tegen niets af, maar zal gaan circuleren. De 'weerstand' of reactiekracht wordt volledig veroorzaakt door de traagheid van massa. (een open paraplu heen en weer bewegen kost net zoveel kracht als op en neer bewegen). Hoe lager de massa van het medium hoe moeilijker het vliegen wordt. De gedachte dat de lucht (als ware het een massieve substantie) simpelweg alleen tegen de vloer aandrukt is onzin. Anders zou de benodigde vliegenergie moeten oplopen met de grotere afstand van de vloer.

Ik ga er nog eens over nadenken, maar begin sterk te twijfelen aan het gelijkblijven van het gewicht.

Peter M

pi_16021884
best wel leuke vraag!
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:23:44 #72
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_16022139
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:15 schreef LoveHenk het volgende:
best wel leuke vraag!
duh
blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_16022285
trouwens ik denk dat het gewicht afneemt!!!!!
pi_16022428
Als de vogel omhoog gaat, dan wordt er een kracht op de vogel uitgeoefend. Als het vliegtuig luchtdicht is afgesloten dan oefent in wezen de weegschaal de kracht uit op de vogel (weliswaar via het vliegtuig en de lucht maar dat doet er niet toe). Via actie=-reactie oefent de vogel dus ook een kracht uit op de weegschaal.
  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:34:31 #75
70703 MariekeP
troetelbeertje
pi_16022493
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:31 schreef thabit het volgende:
Als de vogel omhoog gaat, dan wordt er een kracht op de vogel uitgeoefend. Als het vliegtuig luchtdicht is afgesloten dan oefent in wezen de weegschaal de kracht uit op de vogel (weliswaar via het vliegtuig en de lucht maar dat doet er niet toe). Via actie=-reactie oefent de vogel dus ook een kracht uit op de weegschaal.
Als het vliegtuig luchtdicht is afgesloten dan stikt het beest!
pi_16022533
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:31 schreef thabit het volgende:
Als de vogel omhoog gaat, dan wordt er een kracht op de vogel uitgeoefend. Als het vliegtuig luchtdicht is afgesloten dan oefent in wezen de weegschaal de kracht uit op de vogel (weliswaar via het vliegtuig en de lucht maar dat doet er niet toe). Via actie=-reactie oefent de vogel dus ook een kracht uit op de weegschaal.
wat lul je nou. dit is de meest baggere verklaring. hoe oefent weegschaal nou kracht uit op de vogel?


mijn verklaring, erg simplistisch:

weegschaal geeft alles weer wat erop drukt. als de vogel opstijgt dan drukt ie niet meer via het vleigtuig op de weegschaal en dus neemt gewicht af.

  dinsdag 6 januari 2004 @ 22:39:14 #77
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_16022637
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:36 schreef LoveHenk het volgende:

[..]

wat lul je nou. dit is de meest baggere verklaring. hoe oefent weegschaal nou kracht uit op de vogel?


mijn verklaring, erg simplistisch:

weegschaal geeft alles weer wat erop drukt. als de vogel opstijgt dan drukt ie niet meer via het vleigtuig op de weegschaal en dus neemt gewicht af.


ik vond de verklaring nog geeneens zo stom hoor iig meer onderbouwd dan jou mening...
blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_16022780
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:39 schreef Groverd het volgende:

[..]

ik vond de verklaring nog geeneens zo stom hoor iig meer onderbouwd dan jou mening...


leg mee eens uit hoe de weegschaal ervoor zorgt dat de vogel in de lucht blijft?
pi_16022819
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:36 schreef LoveHenk het volgende:

[..]

wat lul je nou. dit is de meest baggere verklaring. hoe oefent weegschaal nou kracht uit op de vogel?


mijn verklaring, erg simplistisch:

weegschaal geeft alles weer wat erop drukt. als de vogel opstijgt dan drukt ie niet meer via het vleigtuig op de weegschaal en dus neemt gewicht af.


Het enige object dat een externe kracht uitoefent op het gesloten systeem van vliegtuig, lucht en vogel is de weegschaal. Omdat het zwaartepunt van het systeem wordt verplaatst wordt er een kracht op uitgeoefend. Die moet dus wel van de weegschaal afkomen.
pi_16025219
Als er nix uit het vliegtuigje verdwijnt dan blijft de massa gelijk.

Dit is toch zo klaar als een klontje.

Disclaimer: gepost met toestemming van de betrokkenen[br] Ga nooit in discussie met een idioot. Ze halen je omlaag naar hun niveau en kloppen je met ervaring.
pi_16025269
Voor iedereen die geen natuurkunde heeft gehad.

Newton's 3e wet:

Actie = -reactie

Actie(a op b) = Actie (b op a, in tegengestelde richting)

Dus: Vliegtuig drukt met evenveel kracht op de weegschaal als de weegschaal in tegenovergestelde richting op de vliegtuig drukt.

Daardoor blijft het vliegtuig op de weegschaal, als de weegschaal geen druk terug zou geven zou het vliegtuig door de weegschaal heen zakken.

Disclaimer: gepost met toestemming van de betrokkenen[br] Ga nooit in discussie met een idioot. Ze halen je omlaag naar hun niveau en kloppen je met ervaring.
pi_16025290
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 22:36 schreef LoveHenk het volgende:

[..]

wat lul je nou. dit is de meest baggere verklaring. hoe oefent weegschaal nou kracht uit op de vogel?


mijn verklaring, erg simplistisch:

weegschaal geeft alles weer wat erop drukt. als de vogel opstijgt dan drukt ie niet meer via het vleigtuig op de weegschaal en dus neemt gewicht af.


Lovehenk je kunt andere mensen wel dom noemen, maar jij bent degene die het dus echt niet begrijpt.

Beetje respect graag, thabit is een erg goede wiskundige heb ik al gezien

Disclaimer: gepost met toestemming van de betrokkenen[br] Ga nooit in discussie met een idioot. Ze halen je omlaag naar hun niveau en kloppen je met ervaring.
pi_16025387
Om te verklaren dat kracht en massa met elkaar in verband staan:

F = m * a

F = kracht
m = massa
a = versnelling

Versnelling op de aarde is 9.81, dus

m = F/9,81

En met de 3e wet van newton in ons achterhoofd is het makkelijk redeneren dat de vogel die kracht uitoefent op de lucht daardoor tegenkracht krijgt van de lucht (en daardoor opstijgt). Die extra kracht die de lucht krijg drukt ook weer door naar de weegschaal. De "hoeveelheid" kracht blijft dus precies gelijk. De F blijft gelijk, en daarmee ook de massa.

[Dit bericht is gewijzigd door Par4n0id op 07-01-2004 00:19]

Disclaimer: gepost met toestemming van de betrokkenen[br] Ga nooit in discussie met een idioot. Ze halen je omlaag naar hun niveau en kloppen je met ervaring.
pi_16026656
Par4n0id, je uitleg is onvolledig.

Als je op een weegschaal staat en snel door je knieën gaat zal het aangegeven gewicht afnemen door de traagheid van massa. Natuurlijk duurt dat maar even, maar het geeft wel aan dat in een dynamisch systeem (tijdens de kniebuiging) simpelweg de 3e wet v Newton niet meer voldoende is om het aangegeven gewicht te voorspellen.

Mijn stelling is dat er bij vliegende vogels ook sprake is van een dynamisch systeem omdat de traagheid van de massa van de lucht er (continu) voor zorgt dat de vogel in de lucht blijft.

Peter M

pi_16026743
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 00:10 schreef Par4n0id het volgende:

En met de 3e wet van newton in ons achterhoofd is het makkelijk redeneren dat de vogel die kracht uitoefent op de lucht daardoor tegenkracht krijgt van de lucht (en daardoor opstijgt).


Correct
quote:
Die extra kracht die de lucht krijg drukt ook weer door naar de weegschaal.
Hier ben ik het dus niet mee eens. De kracht is geen statische kracht die alleen op de vloer werkt, maar wordt geleverd door de traagheid van de massa van de constant in beweging geforceerde lucht.

Peter M

  woensdag 7 januari 2004 @ 12:33:40 #86
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_16034137
Misschien wordt het tijd voor een experiment
blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_16043111
Zijn jullie er nou nog niet uit

Ik zal jullie even uit de dromen helpen , ik studeer Lucht en Ruimtevaart-techniek dat wil zeggen veel aerodynamica en andere mechanische vakken.
Wanneer de vogels niet vliegen is het vliegtuig zwaarder dan wanneer ze wel vliegen. De vogels zijn immers niet in contact met de vliegtuighuid. En het hele verhaal van ja maar de opwaardse druk zorgt ook voor een neerwaardsedruk die er weer voor zorgt dat de weegschaal toch evenveel aangeeft= ONZIN! Alles wat vliegt maakt gebruik van bernoulli. Of het moet een "anti-gravity" apparaat zijn maar daar geloof ik op dit moment weinig van. Dat wil zeggen, creeer een hogere snelheid aan de bovenkant van de vleugel dan de vrije stromingssnelheid. En de druk neemt af waar die snelheid hoger is volgens de volgende vergelijking. P(statische druk)+1/2.Rho.V^2=constant Wie iets van wiskunde snapt , begrijpt dat wanneer de snelheid van de lucht toeneemt , de statische druk moet dalen. Hierdoor ontstaat een onderdruk boven de vleugel , en een overdruk onder de vleugel, hier heerst een lagere snelheid over het algemeen. En dat houdt de vogels omhoog, maar hierdoor ontstaat niet een onwijs grote luchtstroom naar beneden. Die is er wel ( zij het klein in vergelijking met het gewicht van de vogel ), dat komt door de tip vortex. Maar dat is een ander verhaal.

Het vliegtuig veranderd in niet massa wanneer de vogels niet in contact met de huid van het vliegtuig zijn. En de lucht die de volgels verplaatsen hebben nauwelijks invloed, zij het HELEMAAL GEEN.

Dus ja het vliegtuig wordt lichter wanneer de vogels rondvliegen.

  woensdag 7 januari 2004 @ 17:59:29 #88
34586 kepler
No bounce, no play
pi_16043830
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:36 schreef mockin het volgende:
Zijn jullie er nou nog niet uit

Ik zal jullie even uit de dromen helpen , ik studeer Lucht en Ruimtevaart-techniek dat wil zeggen veel aerodynamica en andere mechanische vakken.
Wanneer de vogels niet vliegen is het vliegtuig zwaarder dan wanneer ze wel vliegen. De vogels zijn immers niet in contact met de vliegtuighuid. En het hele verhaal van ja maar de opwaardse druk zorgt ook voor een neerwaardsedruk die er weer voor zorgt dat de weegschaal toch evenveel aangeeft= ONZIN! Alles wat vliegt maakt gebruik van bernoulli. Of het moet een "anti-gravity" apparaat zijn maar daar geloof ik op dit moment weinig van. Dat wil zeggen, creeer een hogere snelheid aan de bovenkant van de vleugel dan de vrije stromingssnelheid. En de druk neemt af waar die snelheid hoger is volgens de volgende vergelijking. P(statische druk)+1/2.Rho.V^2=constant Wie iets van wiskunde snapt , begrijpt dat wanneer de snelheid van de lucht toeneemt , de statische druk moet dalen. Hierdoor ontstaat een onderdruk boven de vleugel , en een overdruk onder de vleugel, hier heerst een lagere snelheid over het algemeen. En dat houdt de vogels omhoog, maar hierdoor ontstaat niet een onwijs grote luchtstroom naar beneden. Die is er wel ( zij het klein in vergelijking met het gewicht van de vogel ), dat komt door de tip vortex. Maar dat is een ander verhaal.

Het vliegtuig veranderd in niet massa wanneer de vogels niet in contact met de huid van het vliegtuig zijn. En de lucht die de volgels verplaatsen hebben nauwelijks invloed, zij het HELEMAAL GEEN.

Dus ja het vliegtuig wordt lichter wanneer de vogels rondvliegen.


Ik doe dezelfde studie
En ik dacht precies hetzelfde, totdat ik de Wetenschapsquiz van 2001 zag:

Wat biedt de beste verklaring voor het feit dat vliegtuigen kunnen vliegen?

De flogiston-theorie van Stahl.
De wetten van Newton. (goed)
Het lift-principe van Bernoulli.

De flogiston-theorie van Stahl was in de zeventiende eeuw een prachtige theorie over de overdracht van vuurdeeltjes . Maar het had niets met vliegen te maken. De theorie van Bernoulli wel. Er wordt althans vaak aan gerefereerd als men probeert te verklaren waarom een vliegtuig blijft vliegen. Lucht stroomt sneller over de bolle bovenkant van een vleugel dan langs de onderkant. Omdat de druk bij de snelstromende lucht boven de vleugel kleiner is dan onder de vleugel, ontstaat er volgens de theorie van Bernoulli een opwaartse kracht (het liftprincipe) die de vleugel omhoog drukt. Het klinkt goed, maar het verklaart bijvoorbeeld niet hoe een vliegtuig ook ondersteboven kan vliegen. Volgens Bernoulli zou dan de druk onder de vleugel kleiner zijn dan boven de vleugel en het vliegtuig zou dus naar beneden moeten storten. Als je de vleugel in de juiste stand zet is dat echter niet het geval. Er is een betere verklaring. En die wordt geboden door Newton. Wat gebeurt er eigenlijk bij een vleugel? Zhukovski beschreef in 1910 de juiste vleugel theorie. Lucht wordt door een vleugel aan de achterkant neerwaarts gestuwd. De gebroeders Wright maakten vervolgens een gekromde linnen vleugel. Die bleek goed te werken. Bernoulli kan hier niet eens werken. Want de lucht stroomt zowel onder als boven de vleugel even hard. De luchtstroom achter de vleugel krijgt een neerwaarts gerichte snelheid. Lilienthal perfectioneerde de bolling door de vleugel aan de voorkant enigszins stomp te maken. Nog meer lucht werd achter de vleugel neerwaarts gestuwd. Bij een moderne Boeiing 747 is die neerwaarts gerichte luchtstroom helemaal sterk. Daar kan de vleugel uitgeschoven worden zodat er 350 ton lucht per seconde met een snelheid van zo'n 10 meter per seconde neerwaarts gestuwd wordt. Vleugels leveren kracht om lucht achter de vleugel naar beneden te duwen. En daar gelden de wetten van Newton. Want een toestel blijft in de lucht door de kracht van de downwash (neerwaartse luchtstroom aan het eind van de vleugel). De vleugel moet een kracht leveren om die lucht aan de achterkant naar beneden stuwen(1e wet van Newton). Dat levert een kracht op; in dit geval de luchtstroom in kilogrammen per seconde maal de snelheid in meters per seconde (2e wet van Newton). Die kracht moet gecompenseerd worden (3e wet van Newton) door een opwaartse kracht op de vleugel. Dat houdt een vliegtuig in de lucht.

Dus volgens dit antwoord wordt het vliegtuig niet lichter.
Maar tijdens de college's heb ik hier weinig over gehoord, idd alleen maar over Bernoulli

The line is a dot to you!
pi_16044610
Ha, mensen met kennis, dat doet me goed.
quote:
(...) De vleugel moet een kracht leveren om die lucht aan de achterkant naar beneden stuwen(1e wet van Newton). Dat levert een kracht op; in dit geval de luchtstroom in kilogrammen per seconde maal de snelheid in meters per seconde (2e wet van Newton). Die kracht moet gecompenseerd worden (3e wet van Newton) door een opwaartse kracht op de vleugel. Dat houdt een vliegtuig in de lucht.

Dus volgens dit antwoord wordt het vliegtuig niet lichter.


Dit verhaal klinkt goed, maar je laatste conclusie dan weer niet. Waarom zal een downwash resulteren in een exact even grote kracht op de weegschaal? Waarom resulteert de downwash niet gewoon in niet lineaire luchtverplaatsing (turbulentie?) en het ontstaan van drukverschillen? Bovendien, als de lucht omlaag word gestuwd door de downwash moet het toch ook weer een keer omhoog.

Bernoulli of downwash, misschien een combinatie, en misschien spelen er nog wel meer factoren een rol. De geleerden zijn het er nog niet helemaal over eens.

Ik blijf erbij dat het energie kost om lucht te verplaatsen (door de massa van de lucht). Deze energie heeft ter plaatse van de vleugel een richting, en resulteert in een reactiekracht (de lift). De luchtverplaatsing is echter niet lineair; doordat drukverschillen elkaar willen opheffen zal de netto verplaatsing van lucht zelfs nul zijn, waardoor er netto geen kracht van de lucht op de omgeving wordt uitgeoefend (wrijving even daar gelaten).

Voorlopig denk ik dat de conclusie moet zijn dat:
- de massa van de vliegende vogels niet meer direct op de weegschaal drukt (newton)
- de onstane luchtdrukverschillen (Bernoulli) en luchtcirculatie (downwash) niet leiden tot een eenduidige kracht op de weegschaal.

Peter M

edit: herformulering

[Dit bericht is gewijzigd door PeterM op 07-01-2004 18:40]

pi_16047804
Al laat je een gorilla vliegen in dat ding, het is een gesloten systeem, dus de weegschaal blijft hetzelfde gewicht aangeven. Natuurlijk zijn er wat fluctuaties als je gorilla opstijgt of daalt, maar wanneer hij op dezelfde hoogte blijft vliegen verandert er niets.
  woensdag 7 januari 2004 @ 20:57:06 #91
34586 kepler
No bounce, no play
pi_16048912
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 18:28 schreef PeterM het volgende:
Ha, mensen met kennis, dat doet me goed.
[..]

Dit verhaal klinkt goed, maar je laatste conclusie dan weer niet. Waarom zal een downwash resulteren in een exact even grote kracht op de weegschaal? Waarom resulteert de downwash niet gewoon in niet lineaire luchtverplaatsing (turbulentie?) en het ontstaan van drukverschillen? Bovendien, als de lucht omlaag word gestuwd door de downwash moet het toch ook weer een keer omhoog.

Bernoulli of downwash, misschien een combinatie, en misschien spelen er nog wel meer factoren een rol. De geleerden zijn het er nog niet helemaal over eens.

Ik blijf erbij dat het energie kost om lucht te verplaatsen (door de massa van de lucht). Deze energie heeft ter plaatse van de vleugel een richting, en resulteert in een reactiekracht (de lift). De luchtverplaatsing is echter niet lineair; doordat drukverschillen elkaar willen opheffen zal de netto verplaatsing van lucht zelfs nul zijn, waardoor er netto geen kracht van de lucht op de omgeving wordt uitgeoefend (wrijving even daar gelaten).

Voorlopig denk ik dat de conclusie moet zijn dat:
- de massa van de vliegende vogels niet meer direct op de weegschaal drukt (newton)
- de onstane luchtdrukverschillen (Bernoulli) en luchtcirculatie (downwash) niet leiden tot een eenduidige kracht op de weegschaal.

Peter M

edit: herformulering


Klopt, maar je kan wel uitrekenen wat voor druk de downwash uitoefent op de ondergrond. Maar dit is inderdaad non-linear, wat het geheel een stuk ingewikkelder maakt. Hier zijn de geleerden het nog niet over uit idd.
Dus eigenlijk weten we nog niks...

We zijn het er wel over eens dat er een kracht omhoog moet zijn om de vogel in de lucht te houden. Of die kracht nu van turbulentie komt, of van de directe downwash...

Wie wil een parkiet laten vliegen in een kartonnen doos, op een preciezie weegschaal

The line is a dot to you!
pi_16049156
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 20:57 schreef kepler het volgende:

Wie wil een parkiet laten vliegen in een kartonnen doos, op een preciezie weegschaal


of een vlieg in een lucifer doosje
pi_16049221
oke oke, dus als vliegtuig luchtdicht is dan blijf het gewicht hetzelfde.

wat als ik de deur openzet zodat er lucht bij kan en ik laat dan het vogeltje vliegen?

en wat als ik compelte dak eraf zaag en laat het vogeltje in het ondergedeelte vliegen en landen op de stoelen? verandert dan wel het gewicht?

pi_16052946
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 17:36 schreef mockin het volgende:
Zijn jullie er nou nog niet uit

Ik zal jullie even uit de dromen helpen , ik studeer Lucht en Ruimtevaart-techniek dat wil zeggen veel aerodynamica en andere mechanische vakken.
Het vliegtuig veranderd in niet massa wanneer de vogels niet in contact met de huid van het vliegtuig zijn. En de lucht die de volgels verplaatsen hebben nauwelijks invloed, zij het HELEMAAL GEEN.

Dus ja het vliegtuig wordt lichter wanneer de vogels rondvliegen.


Geweldig dat je L&RT studeert, maar dat betekent niet automatisch dat alles wat jij zegt ook meteen goed moet zijn... Ik ben afgestudeerd Natuurkundige en in mijn scriptie zat ook een redelijk deel vleugeltheorie verwerkt. Dat betekend echter niet dat mijn antwoord dan wel geheel correct is. Er is altijd wel ergens een gaatje in te schieten...

Dat bij jouw opleiding alleen maar word gekeken naar Bernoulli is heel erg leuk, maar ook Newton is nog steeds van toepassing. Het hele upwash/downwash verhaal wat elkaar precies uitmiddeld is helaas niet in alle situaties van toepassing. Een vogel zal in werkelijkheid wel degelijk een hoeveelheid lucht een versnelling omlaag geven, zodat hij in de lucht blijft.

Als je het bekijkt vanuit de mechanica, dan is het snel te verklaren. De vogel blijft in de lucht, dus er moet een kracht op werken om hem daar te houden. Deze kracht zal op de lucht werken. De lucht krijgt dus een versnelling omlaag, en zal op een gegeven moment tegen de vloer van het vliegtuig botsen. Resultaat: zolang de vogel op één plaats in het vliegtuig zweeft, zal het gewicht van het vliegtuig hetzelfde blijven. De vleugels zullen een even zware last in de lucht moeten houden.

Als de vogel opstijgt, zal er echter een grotere kracht omlaag werken. De vleugels krijgen tijdelijk een zwaardere belasting. Als de vogel daalt, zal er tijdelijk een kleinere kracht omlaag werken (de vogel versnelt omlaag), dus de kracht op de vloer is tijdelijk kleiner, dus de vleugels worden minder belast.

Als je het bekijkt vanuit het zwaartepunt van het systeem, dan is het nog simpeler te verklaren. Gaat het zwaartepunt omhoog, dan zal er een kracht omhoog moeten werken. Blijft het zwaartepunt op dezelfde positie, dan werkt er geen kracht. En gaat het zwaartepunt omlaag, dan zal er een kracht omlaag werken. Laten we in plaats van een parkiet even een condor in een chessna als voorbeeld nemen (voor zover het past) Als de vogel omhoog gaat, gaat het zwaartepunt omhoog, en zullen de vleugels tijdelijk zwaarder belast worden (geen zin om dit nog 2 keer te tikken voor andere situaties)

En de Wetenschapsquiz geeft helaas nog steeds teveel twijfelachtige antwoorden om als betrouwbare bron te dienen.

Lovehenk: Als je het dak eraf zaagt, is het geen gesloten systeem meer. Als de vogel nu opstijgt, dan zullen er invloeden van buitenaf zijn. Als de vogel op een stoel gaat zitten, zullen de vleugels ineens wel zwaarder belast worden.

If you're not wiping out, you're not pushing your limits
  woensdag 7 januari 2004 @ 22:55:17 #95
65084 Groverd
Wat nou grote bek?
pi_16052969
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 21:06 schreef LoveHenk het volgende:
oke oke, dus als vliegtuig luchtdicht is dan blijf het gewicht hetzelfde.

wat als ik de deur openzet zodat er lucht bij kan en ik laat dan het vogeltje vliegen?

en wat als ik compelte dak eraf zaag en laat het vogeltje in het ondergedeelte vliegen en landen op de stoelen? verandert dan wel het gewicht?


nu wordt het wel erg moeilijk, maar een vlieg in een luciferdoosje is gewoon een huis tuin en keuken practicum, mmh... eens kijken, waar is bennie de vlieg?

[offtopicgeblaat]nee, dan vliegt hij weg[/offtopicgeblaat]

blablabla... (niets meer, niets minder)
pi_16053147
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 22:54 schreef XD5 het volgende:

Lovehenk: Als je het dak eraf zaagt, is het geen gesloten systeem meer. Als de vogel nu opstijgt, dan zullen er invloeden van buitenaf zijn. Als de vogel op een stoel gaat zitten, zullen de vleugels ineens wel zwaarder belast worden.


- en als ik alleen de vlietuigdeur openzet?

- en als er alleen maar een rond gat is van 4 cm diameter?

pi_16053291
en wat als je een vliegtuig neemt, en dan erin een ijzeren bol hangt aan een touw, waarvan het touw niet aan het vliegtuig hangt maar aan het plafond, en het touw komt het vliegtuig binnen via een luchtdicht gat. snap je wat ik bedoel?

laat het weegschaal dan wel het gewicht met de bol zien? ik denk het niet, en dus het vogeltje dat vliegt wordt ook va nde weegschaal erafgehaald. het is bullshit datde luchtstroom dat hij uit onder zn vleugels komt op de weegschaal werkt, NOPE, en daar hoef ik niet gestudeerd voor te hebben.

ik overweeg echt om deze vraag aan een prof te stellen, en dan zullen jullie zien dat ik gelijk heb, het gewicht van het vogeltje wordt eraf getrokken als hij vliegt,

pi_16055763
quote:
Als je het bekijkt vanuit het zwaartepunt van het systeem, dan is het nog simpeler te verklaren. Gaat het zwaartepunt omhoog, dan zal er een kracht omhoog moeten werken. Blijft het zwaartepunt op dezelfde positie, dan werkt er geen kracht. En gaat het zwaartepunt omlaag, dan zal er een kracht omlaag werken. Laten we in plaats van een parkiet even een condor in een chessna als voorbeeld nemen (voor zover het past) Als de vogel omhoog gaat, gaat het zwaartepunt omhoog, en zullen de vleugels tijdelijk zwaarder belast worden (geen zin om dit nog 2 keer te tikken voor andere situaties)
Ja leuk verhaaltje maar die vogels maken op het moment dat zij in de lucht vliegen geen deel uit van het vliegtuig. Wanneer het vliegtuig bijvoorbeeld opeens gaat versnellen dan zijn die vogels traag en botsen ze ( als ze niet harder gaan vliegen ) tegen de muur aan. Wanneer ze de muur aanraken zal het vliegtuig opeens meer massa "voelen" tijdens het accelereren.
De laatste redenering van LoveHenk zit meer in de goede richting.

En nog even over de downwash , die downwash is een gevolg van de "tip-vortexen", dat wordt nu gedacht tenminste. Ik heb toen ook die nationale wetenschapsquiz gekeken en stelde al m'n vragen bij het bewijs. Ze stelden de downwash vast en namen daarom aan dat dat de oorzaak van de lift was. Volgens mij is die downwash er ook niet wanneer je een 2d vleugel gebruikt. Huh 2d vleugel , ja een vleugel met aan de zijkant 2 platen.

Nog even iets he, die deeltjes die jij zo hard omlaag duwt, die krijgen extra energie he? Dat zou betekenen dat die energie ergens vandaan komt. Die energie gaat niet in het omhoog houden van het vliegtuig, die blijft immers op dezelfde hoogte en met de simpele formule E=m.g.h weet je dat daar dus geen energie in hoeft te gaan. Maar wanneer lift dus puur uit de downwash voort komt betekend dat dat alle energie van de deeltjes die omlaag worden geslingerd in de weerstand van het vliegtuig komt? Aangezien het vliegtuig niet omlaag gaat.
Lekker ineffectiente manier van vliegen zouden we dan hebben , de weestand zou even groot zijn als de lift van het vliegtuig.

Volgens mij klopt jou verhaaltje dus niet.

pi_16055958
En nog iets XD5 , met jou redenatie neem je aan de er een rechte "Jet" vanaf de vleugel omlaag wijst en niet binnen korte tijd in een turbulente stroming uiteen breekt. Dat heb ik nog nooit gehoord.

Vliegen vliegen trouwens grotendeels door een vortex aan de "trailing edge" op te wekken. Hierdoor ontstaat een erg lage druk boven de vleugel , hier wordt dus ook niet gevlogen dmv downwash.
Dit is weer een indicatie dat downwash een gevolg is van lift over een 3d vleugel die onder een hoek in de stroming staat, niet de oorzaak ervan.

pi_16056018
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 23:00 schreef LoveHenk het volgende:
- en als ik alleen de vlietuigdeur openzet?

- en als er alleen maar een rond gat is van 4 cm diameter?


Dan moet je kijken naar de lucht die effectief door die opening naar binnen of buiten gaat.


Voorbeeldje:
Stel je hebt een grote metalen doos met massa d. De druk in de doos is gelijk aan de druk buiten de doos. En er is een vogel met massa v.

a) Vogel op de bodem.
Als de vogel op de bodem van de doos staat geeft de weegschaal een gewicht van (d+v)g aan. (g is de zwaartekrachtsversnelling).

b) Vogel vliegt in open systeem.
Stel, in de doos zitten aan de bovenkant en aan de onderkant een heleboel gaten. En de vogel vliegt nu ergens in de doos, steeds op dezelfde hoogte, rondjes. De vogel zal lucht naar beneden moeten verplaatsen om op die hoogte te kunnen blijven. Deze lucht zal voor het grootste deel aan de bovenkant de doos binnen stromen en er aan de onderkant weer uit gaan. Dat zal een hoeveelheid lucht moeten zijn die overeenkomt met een kracht van v maal g, die dus nodig is om de vogel in de lucht te houden.
Deze luchtverplaatsing en de vogel hebben nu niets (of erg weinig) meer te maken met de doos. In dit geval zal de weegschaal dus dg aangeven.

c) Gesloten systeem.
Stel dat alle gaten nu worden dichtgemaakt, maar dat de vogel rondjes blijft vliegen.
De vogel verplaatst nu nog steeds lucht naar beneden. Maar deze lucht kan niet vrij bewegen, die stroomt vrij rommelig door de doos en tegen alle wanden aan. Echter, niet tegen alle wanden even hard. De vogel moet namelijk net als bij b) een netto kracht op de lucht uitoefenen. En de lucht is geen wondergas, die moet zich ook weer ergens tegen afzetten, en wel tegen de bodem van de doos.
Netto zal de lucht dus met een kracht vg op de doos drukken, waardoor de weegschaal in dit geval weer 'gewoon' (d+v)g aan zal geven, net als bij a).

Verder klopt wat XD5 zegt natuurkundig helemaal en dat wat mockin zegt dus niet.

[Dit bericht is gewijzigd door Bazyx op 08-01-2004 00:42]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')