abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15901066
Ik heb een vraagje. Voor mijn bedrijfje ben ik de startbalans voor 2004 aan het opmaken.
Nu heb ik een bedrag aan BTW dat ik moet terugontvangen van de belastingdienst. Voor de belastingdienst moet ik dat afronden op gehele euro's, dat bedrag heb ik bij debiteuren geboekt omdat ik dat nog moet ontvangen.
Nu berekent mijn boekhoudprogramma (excel) op twee decimalen achter de komma. Hij berekent ook al zelf de startbalans uit. Alleen nu is het bedrag van de ontvangen BTW in excel hoger dan ik daadwerkelijk ontvang (vanwege het afronden).
Hoe corrigeer ik dit? Ik kan het op de afrondingverschillen gooi ofzo, ik heb er even geen idee van.
pi_15901212
Je kan een boeking maken in de richting van:

rekening afrondingsverschillen (#4900)
aan rekening debiteuren (#1300)

Of je kan het laten staan en het verschil afboeken als je het te vorderen bedrag terugkrijgt van de belastingdienst.
je afronding kan nooit meer dan 2 of 3 euro zijn.
Voor je eigen overzicht is het handiger om je te vorderen en/of te betalen belastingen (VPB/ BTW/ Loonbelastin, enz.) op aparte rekeningen te zetten. Zo komen zo ook apart in de balans naar voren.

Rotterdam is de wereldstad
pi_15901346
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 15:24 schreef Hubo het volgende:
Je kan een boeking maken in de richting van:

rekening afrondingsverschillen (#4900)
aan rekening debiteuren (#1300)

Of je kan het laten staan en het verschil afboeken als je het te vorderen bedrag terugkrijgt van de belastingdienst.
je afronding kan nooit meer dan 2 of 3 euro zijn.
Voor je eigen overzicht is het handiger om je te vorderen en/of te betalen belastingen (VPB/ BTW/ Loonbelastin, enz.) op aparte rekeningen te zetten. Zo komen zo ook apart in de balans naar voren.

Ik heb er al twee rekening voor staan: Te vorderen BTW en Te betalen BTW.

De afronding laten staan is niet echt handig want dan is mijn startbalans niet in balans. Ik denk dat ik maar een rekening afrondingsverschillen open, dat lijkt me het meest slimme idee

[Dit bericht is gewijzigd door SePuLtUrA op 02-01-2004 15:40]

pi_15901559
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 15:30 schreef SePuLtUrA het volgende:

[..]

En dan heb je nog een derde rekening nodig: BTW aangifte, en een vierde BTW Afronding.

Je boekt dan iets van

code:
Te vorderen BTW                  500,11
Te betalen BTW            800,43
BTW Aangifte                     300,00
BTW Afronding                      0,32

Omdat je op je aangifte alles af moet ronden, moet dit ergens in je boekhouding corrigeren, anders blijf je aan het einde van het jaar met verschillen zitten.,
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_15901601
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 15:30 schreef SePuLtUrA het volgende:

[..]

De afronding laten is niet echt handig want dan is mijn startbalans niet in balans. Ik denk dat ik maar een rekening afrondingsverschillen open, dat lijkt me het meest slimme idee

Oke, maar die 2 rekeningen te betalen en te vorderen BTW zijn nu gekoppeld aan de debiteuren? kan je deze niet koppelen aan een apart kop op je balans Belastingen? deze komt dan tussen de debiteuren te staan en de overige vorderingen. Verder is het misschien handig om nog een derde rekening aan te maken voor de BTW, namelijk "Afdracht BTW". Zo kan je een duidelijk onderscheid houden tussen de BTW die afkomstig is van je eigen facturen( te betalen BTW), die afkomstig is van de ontvangen facturen (te vorderen BTW) en de BTW die jij moet afdragen aan de belastingdienst.
Heb je trouwens ook aan de nieuwe regels voor facturen gedacht welke vanaf 1 januari 2004 van kracht zijn geworden? www.drv.nl onder het kopje nieuwsbrief en dan Kijk op zaken 2003/4.
pi_15901640
zoiets als -rally- zegt is ook een goede oplossing.(BTW afronding) Deze ben ik in mijn werk nog nooit tegen gekomen, maar ik zal hem zeker onthouden om te kunnen adviseren.

[Dit bericht is gewijzigd door Hubo op 02-01-2004 15:47]

pi_15901673
verkeerde knop
pi_15901769
Ja, dat zijn ook goeie oplossingen maar ons bedrijfje stelt niet zoveel voor dus ik hou het liever simpel..
En ik neem aan dat die nieuwe belastingregels pas voor boekjaar 2004 gelden en niet voor 2003. maar toch bedankt voor de tip
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')