abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15847982
Hela hola ,

Zijn er mensen hier in dit forum die het werk van Beefheart een beetje kunnen aanhoren?! En dan heb ik het niet alleen over de plaat Save as milk.Maar over (bijvoorbeeld) Trout Mask Replica.

Er is laatst een geweldige cd box van hem uitgebracht met uniek materiaal en prachtige fotos.
Beefheart heeft naar mijn mening (goed met enkele andere waanzinnige artiesten) de meest orgineelste muziek gemaakt ooit.Er is werkelijk geen enkel artiest die zijn sound ooit gejat heeft (wat toch heel normaal is in de muziekbizz).

Liefhebbers? Haters ? Nieuwsgierig ?

woensdag 31 december 2003 @ 04:36:21 #2
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15847996
Ik ben die naam al herhaaldelijk tegengekomen ivm onder meer Zappa, maar ik heb me nog niet aan de aanschaf van een album gewaagd. Toch ben ik wel geïnteresseerd. Wat zou een goed album zijn om mee te beginnen?
  woensdag 31 december 2003 @ 06:24:23 #3
8412 klinz
weet van NIETS
pi_15848262
Ik ken alleen het nummer The Blimp, een co-op met Frank Zappa. Komt geloof ik ook van Trout Mask Replica. Meesterlijk.
[b][u][url=http://www.zenobits.com/]www.zenobits.com[/url][/u][/b]
pi_15848530
trout mask replica staat toch wel bekend als zijn ultieme album, daar zou ik mee beginnen.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  woensdag 31 december 2003 @ 08:37:00 #5
11502 nipeng
The last ride is free
pi_15848630
* nipeng meldt

Ik heb de volgende albums van de Captain:

Unconditionally Guaranteed
Doc at the Radar Station
Spotlight Kid/Clear Spot
Safe As Milk
Trout Mask Replica
The Mirror Man Sessions

Daarnaast heb ik ook Bongo Fury, een live album, van Zappa en Beefheart (aanrader). Op Hot Rats van Frank Zappa staat "Willie The Pimp" een geweldig nummer gezongen door Beefheart.

Check eens Trout Mask Replica en Spotlight Kid/Clear Spot (twee albums op één cd).

woensdag 31 december 2003 @ 08:45:28 #6
75807 dragonstef
everythings okay m'kay?!
pi_15848666
's toch een Belg? Klinkt erg aardig!
sugar? no thanks, I'm sweet enough......
pi_15848757
Misschien zijn ouders, hijzelf niet.

Born in Glendale, near Los Angeles, in 1941, Don Van Vliet moved to Lancaster, in the Mojave Desert, in 1954.

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  woensdag 31 december 2003 @ 09:02:06 #8
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15848776
quote:
Op woensdag 31 december 2003 08:20 schreef bartrid het volgende:
trout mask replica staat toch wel bekend als zijn ultieme album, daar zou ik mee beginnen.
Dat lijkt mij nou net geen plaat om mee te beginnen. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die na aanschaf van TMR besluiten dan 1 Beefheart cd voorlopig wel weer voldoende is.
Doc at the Radar Station lijkt mij bijvoorbeeld meer geschikt om mee te beginnen.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15851357
Clear spot / Spotlight kid is geweldig om mee te beginnen IMO. Mocht je dan voor het freak werk willen doorgaan dan kun je altijd nog eerst Bongo Fury aanschaffen en vervolgens Trout Mask.

Het nummer the blimp staat op Trout Mask en is eigenlijk een repetitie van The Mothers Of Invention.Orgineel is de titel Charles Ives.

Zappa en Beefheart hebben jaren lang samen gewerkt maar niet altijd zonder gezeur en gezeik. Leuk is ook de onvoltooide Teenage opera uit begin jaren 60 die je kunt vinden op The last episodes en Mysterie Disc (Zappa cdtjes).

Goed , ik ga aan de drank en de oliebollen , over een dagje of 2 meer info over deze Captain.

Gelukkig nieuwjaar alvast!

pi_15852764
Captain Beefheart is geweldig
Ook het werk wat hij met Zappa heeft gedaan is erg gaaf.
De CD "Bongo Fury" is echt een aanrader mocht je een beetje een brug willen leggen tussen beefheart en zappa.
En solo is natuurlijk "trout mask replica" een briljante plaat

't is jammer dat er al lange tijd niets meer van hem vernomen is.
Het schijnt dat 'ie al jaren ergens in the middle of nowhere in een bos woont, en iedere dag walvissen zit te kijken.
Toch hoop ik dat 'ie ooit nog es muziek gaat schrijven.

woensdag 31 december 2003 @ 13:22:47 #11
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15853965
Hij is druk met schilderen, ik denk niet dat we ooit nog een nieuwe cd van hem gaan horen.
  woensdag 31 december 2003 @ 14:33:55 #12
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_15856168
Beefheart is 1 van die artiesten die echt ongrijpbare en fascinerende muziek heeft gemaakt.. mede daarom heb ik grote bewondering voor 'm.. het past wel een beetje bij zijn muziek en bij het totaal beeld wat daarmee samenhangt om nu al vele jaren in volstrekte anonimiteit te leven..
1,000,000 demons can't be wrong...
  woensdag 31 december 2003 @ 14:35:21 #13
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_15856212
Beefheart is 1 van die artiesten die echt ongrijpbare en fascinerende muziek heeft gemaakt.. volstrekt gestoorde noise en weirde elementen.. soms een beetje te arty-farty naar mijn mening, maar vaak ook verrassend toegankelijk... mede daarom heb ik grote bewondering voor 'm.. het past wel een beetje bij zijn muziek en bij het totaal beeld wat daarmee samenhangt om nu al vele jaren in volstrekte anonimiteit te leven..

[Dit bericht is gewijzigd door DaisyDuke op 31-12-2003 14:35]

1,000,000 demons can't be wrong...
pi_15861853
Beefheart is zeker wel goed, maar eigenlijk verdienen de muzikanten met wie hij heeft samengewerkt net zoveel krediet. Al die verhalen van de Captain zelf, bijvoorbeeld dat Trout Mask Replica in een dag door hem op de piano geschreven is, dat is achteraf gezien toch behoorlijke onzin gebleken. Blijft staan dat TMR natuurlijk wel een van de meest eehm.. 'aparte' platen uit de rockgeschiedenis is. Zelf draai ik 'm misschien een of twee keer per jaar, en dan vind ik het schitterend, maar vervolgens gaat hij wel weer voor een lange tijd de kast in. "Safe as Milk" vind ik zelf ook een erg leuke plaat, trouwens. Wat meer blues-achtig, maar wel met een rare twist ("Electricity" is een briljant nummer, bijv.)
quote:
't is jammer dat er al lange tijd niets meer van hem vernomen is.
Het schijnt dat 'ie al jaren ergens in the middle of nowhere in een bos woont, en iedere dag walvissen zit te kijken.
Toch hoop ik dat 'ie ooit nog es muziek gaat schrijven.
Het is een beetje een publiek geheim, maar de man schijnt ook behoorlijk ziek te zijn, MS of zo. Je kon het ook wel aan zijn stem horen in het korte filmpje dat Anton Corbijn een paar jaar geleden heeft gemaakt. Nieuwe muziek zal er vermoedelijk dus niet meer inzitten. The Magic Band is wel een tijdje terug weer opgericht, hebben zelfs een nieuwe cd uit, geloof ik.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 31-12-2003 18:02]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  Trouwste user 2022 woensdag 31 december 2003 @ 18:43:20 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_15863374

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 1 januari 2004 @ 22:13:46 #16
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15886978
Iemand enig idee waarom ' Lick My Decals Off, Baby ' al jaren niet meer leverbaar is ? Dit schijn toch ook een van z'n betere platen te zijn.
pi_15892998
Het is inderdaad een van zijn beste platen, naar mijn smaak. Ik heb 'm alleen op cassette staan omdat hij een paar jaar terug integraal is uitgezonden op Radio 4.. Volgens mij is hij ooit wel op cd uitgebracht, maar inmiddels al jaren out-of-print.

De reden is mij ook niet geheel duidelijk, maar ik geloof dat alle albums die op de Bizarre en Straight - labels van Frank Zappa zijn verschenen inmiddels nauwelijks meer op cd te krijgen zijn (naast die Beefheart-cd o.a. ook "Starsailor" van Tim Buckley en de eerste twee Alice Cooper - cds). De erfgenamen Zappa schijnen helaas niet bepaald bedreven te zijn in het onderhouden van contractuele overeenkomsten.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 2 januari 2004 @ 03:14:08 #18
78801 Billytm
Arf she said
pi_15893181
Decals ...ik zou die plaat bijna vergeten. Tja ik heb er een kopie van...hij is inderdaad out of print.
Zander heeft zeker gelijk : we mogen ook de artiesten niet vergeten die al deze hectische muziek moesten spelen. Denk bijvoorbeeld maar aan drummer Art Tripp (ex mother of invention) Vaak floot Don wat op een goede zondagochtend en dan mocht bijvoorbeeld Gary Lucas (gitarist van de captain in de jaren 80) dat precies zo na gaan spelen! Deze opnamens kun je horen op de 5 dubbele cd box die van CB is verschenen.

Wat vinden we eigenlijk van de psychedelische Van Vliet (Mirror man etc) ?

vrijdag 2 januari 2004 @ 12:02:41 #19
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15896370
Ik vind Save as Milk stukken beter dan Mirror Man. MM is mij wat te veel 'eindeloze doorrammel muziek' , hoewel Kandy Korn nog wel een aardig nummer is. Save is Milk is gewoon een goeie plaat .

En dan is er uit die tijd ook nog Strictly Personal, maar die ken ik niet. Daar staan overigens wel weer een aantal titels op die ik ken van m'n Save as Milk en Mirror Man sessions cd's , dus dat lijkt me ook niet zo'n essentiele aanschaf.

Die twee platen uit 1974 (Bluejeans & Moonbeams en Unconditionally Guaranteed) ken ik trouwens ook niet. Daar hoor ik ook weinig goede verhalen over. Iemand die er wel wat positiefs over te melden heeft ?

vrijdag 2 januari 2004 @ 21:35:49 #20
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_15910882
Zou kunnen zeggen dat Beefheart de godfather of punk is, Trout mask Replica is in ieder geval een regelrechte punkrock plaat. Vind het album wel een tikkie overschat, ondanks het feit dat er werkelijk fantastische tracks op staan (Ella Guru, The Dust Blows Forward..., Sugar 'n Spikes) De absurde humor en de brede range van zijn stem maken hem tot een unieke artiest, samen met Tom Waits toch wel een van mijn muziekale helden.
= there is a light that never goes out =
pi_15932231
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 21:35 schreef Aschkael het volgende:
Zou kunnen zeggen dat Beefheart de godfather of punk is, Trout mask Replica is in ieder geval een regelrechte punkrock plaat....
Hmmm, 'k zie 't hele album allerminst als punk eigenlijk.
Het is chaotisch dat zeker, maar ik zou 't bijna te intelligent noemen voor punkrock.

Heb 'm vandaag trouwens op LP aangeschaft.. Op de een of andere manier vind ik 't daar ook beter op passen... En dan natuurlijk die mooie hoes LEKKER IN HET GROOT

[Dit bericht is gewijzigd door webfreak op 03-01-2004 17:29]

woensdag 7 januari 2004 @ 08:07:08 #22
11502 nipeng
The last ride is free
pi_16028912
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 12:02 schreef fripper het volgende:
Ik vind Save as Milk stukken beter dan Mirror Man.
Klik: http://images.amazon.com/images/P/B00000J7A2.01.LZZZZZZZ.gif
Deze is duidelijker: http://www.justa2nd.com/images/beefheart.jpg

[Dit bericht is gewijzigd door nipeng op 07-01-2004 08:12]

zaterdag 10 januari 2004 @ 18:00:11 #23
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16132497
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 12:02 schreef fripper het volgende:
Die twee platen uit 1974 (Bluejeans & Moonbeams en Unconditionally Guaranteed) ken ik trouwens ook niet. Daar hoor ik ook weinig goede verhalen over. Iemand die er wel wat positiefs over te melden heeft ?
Blijkbaar niet dus .......

Vandaag wel Lick My Decals Off, Baby aangeschaft. Nieuw, op lp.
Blijkbaar kan die op lp wel heruitgegeven worden.

zaterdag 10 januari 2004 @ 18:12:32 #24
11502 nipeng
The last ride is free
pi_16132786
quote:
Op zaterdag 10 januari 2004 18:00 schreef fripper het volgende:

[..]

Blijkbaar niet dus .......

Unconditional vind ik best leuk. Het is niet zo avant/experimenteel als andere albums dus als je daar naar op zoek bent kan je 'm beter laten liggen.
  zaterdag 10 januari 2004 @ 18:18:48 #25
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_16132942
Het gebrek aan experiment hoeft zeker geen bezwaar te zijn. Ik ga hem wel eens luisteren bij de lokale platenboer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')