Waar koop ik een hotbag/heatpack?
En wie geen zin heeft om te clicken, het is een klein plastic zakje iets kleiner dan een hand, gevuld met een vloeistof. Als je op een metalen plaatje wat er in zit clickt (drukt) wordt de vloeistof een soort gel en uiteindelijk helemaal hard. En hij wordt behoorlijk warm en blijft dat ruim een uur lang! Heel handig dus met snowboarden als je handschoenen toch nat worden of gewoon als je in de kou buiten moet wachten ofzo.
Grappige is dat die dingen herbruikbaar zijn. Je kan ze 20 minuten in kokend water leggen en gel wordt weer vloeibaar en je kan dan weer een keer clicken voor instant warmte!
Volgens de makers zou het oneindig gebruikt kunnen worden maar dat lijkt me sterk.. ik heb nu al 3 keer zelfde hotbag gebruikt en het werkt nog wel.. maar het lijkt me dat op een gegeven moment iets opraakt ofzo?
Weet iemand precies wat voor stoffen dat zijn en hoe het precies werkt? Is dat metalenplaatje een soort trigger alleen of komt uit dat metaal een klein beetje stof dat wegreageert met dat spul in dat zakje?
I would appreciate it if some could shed a little light on this.. op google kon ik het niet snel genoeg vinden.
edit: volgens mij hoort dit in LIF (?)
- dat vermoedde ik al dat het steeds korter en minder warm zou worden.
Maar wat is nou dat metalendingetje wat er in zit? elke keer dat je het klikt komt er een beetje metaal vrij dat opgemaakt wordt of..
Bestaan die dingen ook in extremere uitvoeringen? Dat je bijvoorbeeld je eten mee kan klaarmaken?
Of ooit wel eens een biertje in de vriezer gelegd en hem dan vergeten? Lijkt er perfect vloeibaar uit te zien, totdat je de dop eraf haalt. Instant-bevroren bier...
Eenzelfde proces werkt bij de heater-pack. Er zit een vloeistof/vaste stof in met een smeltpunt van 54 graden (weet helaas niet precies wat, en kan ook een mengsel zijn) Door het op te warmen wordt het vloeibaar. Alleen zodra het afkoelt, wordt het een supergekoelde vloeistof. Het metalen plaatje is om een schok te veroorzaken die de stollingsreactie op gang brengt. Het kristalliseren gebeurt om wonderbaarlijke reden bij één temperatuur.
Het schijnt wel zo te zijn dat de schokgolf een vrij hoge snelheid moet hebben, wil er een beginkristal ontstaan. Hard tegen de muur slaan zou in theorie pas werken als je het zakje ongeveer kapot sloeg...
Edit: Net gevonden -> Vloeistof is het zout "SodiumAcetate", smeltpunt 54 graden, te superkoelen tot -5 C.
[Dit bericht is gewijzigd door XD5 op 31-12-2003 04:44]
quote:Zelden een duidelijkere uitleg gezien van het fenomeen superkoelen.
Op woensdag 31 december 2003 04:15 schreef XD5 het volgende:
Ooit wel eens een beker water in de magnetron gezet? Je kunt dan water ver over het kookpunt krijgen zonder problemen. Alleen één klein tikje kan genoeg zijn om een geweldige uitbarsting van stoom te krijgen.Of ooit wel eens een biertje in de vriezer gelegd en hem dan vergeten? Lijkt er perfect vloeibaar uit te zien, totdat je de dop eraf haalt. Instant-bevroren bier...
Eenzelfde proces werkt bij de heater-pack. Er zit een vloeistof/vaste stof in met een smeltpunt van 54 graden (weet helaas niet precies wat, en kan ook een mengsel zijn) Door het op te warmen wordt het vloeibaar. Alleen zodra het afkoelt, wordt het een supergekoelde vloeistof. Het metalen plaatje is om een schok te veroorzaken die de stollingsreactie op gang brengt. Het kristalliseren gebeurt om wonderbaarlijke reden bij één temperatuur.
Het schijnt wel zo te zijn dat de schokgolf een vrij hoge snelheid moet hebben, wil er een beginkristal ontstaan. Hard tegen de muur slaan zou in theorie pas werken als je het zakje ongeveer kapot sloeg...
Edit: Net gevonden -> Vloeistof is het zout "SodiumAcetate", smeltpunt 54 graden, te superkoelen tot -5 C.
Even ter aanvulling: Het vormen van een kristal kost wat start energie. Deze startenergie ligt bij elke stof weer net iets anders, hetzelfde als dat verschillende stoffen ook verschillende smelt en kookpunten hebben.
Door het toevoegen van wat hele plaatselijke energie, de knik, ontstaat hier een kristal. Dit kristalliseren gebeurt op het smeltpunt van de vloeistof. Er wordt nu zoveel (warmte) energie afgestaan aan de omringende vloeistof, voldoende als startenergie, waardoor dat ook begint te kristalliseren. Dit gaat door in een kettingreactie.
Een faseverandering heeft dus energie nodig, of levert energie op (ligt er aan welke kant de faseverandering op is). Maar ook is er vaak een startenergie nodig om de faseverandering te initieren. Dat is ook te zien als je het wilt laten smelten: In een bak met 60 graden leggen heeft niet zoveel zin, terwijl dat toch al echt boven het smeltpunt is. Je moet het tot 100 graden verhitten wil het echt goed gaan smelten.
Smelten en kristalliseren kan je tot in het oneindige doen (behalve volgens sommige homeopathen, zij geloven in een "onthoud" functie van ordening van stoffen, waardoor je steeds ingewikkelder kristallen krijgt.) Dus dit proces in theorie ook.
(NaC2H5CO2)
heel netjes uitgelegd! TNX
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |