abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15826634
In deze periode gebeuren er regelmatig ongelukken met vuurwerk, nu lijkt het mij eerlijk dat je als je zelf schuldig bent aan een ongeluk met vuurwerk je de ziekenhuis en behandelkosten zelf moet betalen en niet de ziekenfonds.

Tenslotte heb je het zelf gedaan en dan moet je er ook zelf financieel voor opdraaien of niet?

pi_15826662
en dat wil je ook gaan doen met verkeersongelukken?
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:18:45 #3
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_15826665
Reclames zeggen dat 45% van de slachtoffers omstanders zijn.

Slecht idee dus.

pi_15826715
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:18 schreef _Administr8or_ het volgende:
jij wilt zeggen dat als je zo stom bent dat je VOOR 31 december(illegaal) VUURWERK afgaat steken dat die kosten dan gewoon vergoed worden?

edit, 1 januari even veranderd in 31 december voor de wijsneuzen onderons

[Dit bericht is gewijzigd door Luvinsio op 30-12-2003 15:25]

pi_15826723
Als je vingers eraf liggen lijkt het me dat je al genoeg gestraft bent..
pi_15826729
Dan zouden ze ook voor die kosten op moeten draaien, laat ze het maar voelen. Ze maken nu ongelukken met vuurwerk en komen er met de ziekenfonds vanaf, die daardoor weer duurder word. Dat ze schade opgelopen hebben is hun eigen domme schuld of niet toch, ze worden voldoende gewaarschuwd.

Wat betreft de verkeersongelukken moet dat per geval gezien worden.

[Dit bericht is gewijzigd door xxmisterxx op 30-12-2003 15:22]

dinsdag 30 december 2003 @ 15:21:03 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_15826743
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:20 schreef Luvinsio het volgende:

[..]

jij wilt zeggen dat als je zo stom bent dat je VOOR 1 januari (illegaal) VUURWERK afgaat steken dat die kosten dan gewoon vergoed worden?

Vuurwerk afsteken is toegestaan vanaf 31 december 10:00 's ochtends meen ik.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_15826749
Hangt er denk ik ook vanaf wanneer het gebeurt.
Volgens de wet mag je alleen op 31 december tussen 10:00 en 01:00 de volgende dag vuurwerk afsteken.
Krijg je buiten die tijd een ongeluk met vuurwerk, dan ben je dus illegaal () bezig geweest en lijkt het me zowieso dat de verzekering dr niks aan zou hoeven te betalen.
pi_15826773
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:20 schreef xxmisterxx het volgende:
Dan zouden ze ook voor die kosten op moeten draaien, laat ze het maar voelen. Ze maken nu ongelukken met vuurwerk en komen er met de ziekenfonds vanaf, die daardoor weer duurder word.

Zou het hier dan niet per geval bekeken moeten worden?

Ik vind het trouwens überhaupt een slecht idee.

pi_15826786
En mensen die roken ? Die betalen accijns en belasting.
En mensen met extreme sporten ?? Die verzekeren zich ook vaak.

Bij idee zou zijn......extra accijns op vuurwerk. En die accijns geven aan de gezondheidszorg en plantsoendiensten die de zooi opruimen. Niet aan de staatskas waar dan 90% weer ergens anders belandt.

dinsdag 30 december 2003 @ 15:22:27 #11
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_15826791
quote:
Dan zouden ze ook voor die kosten op moeten draaien, laat ze het maar voelen. Ze maken nu ongelukken met vuurwerk en komen er met de ziekenfonds vanaf, die daardoor weer duurder word.

Denk je dat ziekenfonds daardoor duurder wordt? Door die paar gevallen per jaar? Dat zal wel meevallen...
pi_15826793
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:20 schreef Luvinsio het volgende:

[..]

jij wilt zeggen dat als je zo stom bent dat je VOOR 1 januari (illegaal) VUURWERK afgaat steken dat die kosten dan gewoon vergoed worden?

ok, met illegaal vuurwerk vind ik het niet zo'n probleem om diegene alles zelf te laten betalen!

Maar als er iets gebeurt met gewoon vuurwerk, waarom zou je dan alles zelf moeten betalen?
Want als jij met je auto tegen een boom knalt is dat ook je eigen schuld. En dan wordt het wel vergoed...

ik steek geen vuurwerk af trouwens

pi_15826809
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:18 schreef _Administr8or_ het volgende:
In tegenstelling tot autorijden is te vroeg afsteken van vuurwerk verboden, dus ik vind dat je dan ook zelf voor de gevolgen moet opdraaien.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_15826811
Het feit dat je er zelf schuld aan hebt wil nog niet zeggen dat je ook zelf voor de kosten moet opdraaien.
Alleen wanneer je de schade van het ongeval met opzet gewild hebt, dan zul je wel zelf moeten dokken. Maar aangezien die opzet haast niet te bewijzen is, zal dat dus ook nagenoeg niet gebeuren.
Iedere gek zijn gebrek
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:23:26 #15
65997 Oldbie
Proud to be South African!
pi_15826831
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:21 schreef MaxMark het volgende:
Volgens de wet mag je alleen op 31 december tussen 10:00 en 01:00 de volgende dag vuurwerk afsteken.
Krijg je buiten die tijd een ongeluk met vuurwerk, dan ben je dus illegaal () bezig geweest en lijkt het me zowieso dat de verzekering dr niks aan zou hoeven te betalen.
Jaja, je rijdt 125 op een snelweg, verliest macht over je stuur en rijd jezelf in de kreukels.
Je bent illegaal bezig geweest, dus niet verzekerd Dat werkt zo niet he?
pi_15826839
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:22 schreef -Banaan- het volgende:

[..]

In tegenstelling tot autorijden is te vroeg afsteken van vuurwerk verboden, dus ik vind dat je dan ook zelf voor de gevolgen moet opdraaien.

sorry, over dat "te vroeg" heb ik heen gelezen
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:23:52 #17
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_15826846
Sowieso dring je daarmee het aantal ongelukken niet terug, omdat de echte mongolen gewoon doorgaan met 80 stijkers in een ijzeren pijp..
pi_15826858
Ligt eraan wie het afsteekt lijkt mij ook, gebeurd het bij kinderen, laat de ouders ervoor opdraaien lijkt mij, die laten het toe terwijl ze weten dat het niet mag.

Anders kun je ze ook doorsturen naar bureau HALT, al lijkt mij dat niet echt van nut zijn.

pi_15826864
Nee lijkt me niets; kinderen kunnen echt zelf de kosten niet betalen en vaak hun ouders ook niet... helaas maar dit moet ook gewoon van de grote pot komen.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:24:29 #20
56951 Najra
---------------
pi_15826866
Volgens mij kan je in beide gevallen zeggen dat je in principe zelf al voor de kosten opdraait.

This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
pi_15826883
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:20 schreef DJKoster het volgende:
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
pi_15826933
quote:
Hulde
[14.gif]
pi_15826939
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:22 schreef Yabadab het volgende:
Het feit dat je er zelf schuld aan hebt wil nog niet zeggen dat je ook zelf voor de kosten moet opdraaien.
Alleen wanneer je de schade van het ongeval met opzet gewild hebt, dan zul je wel zelf moeten dokken. Maar aangezien die opzet haast niet te bewijzen is, zal dat dus ook nagenoeg niet gebeuren.
Ik bedoel de kosten die je normaal niet merkt, die via de ziekenfonds gaan, je loopt zelf te kloten met vuurwerk en je neemt ook zelf het risico lijkt mij?
pi_15826976
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:22 schreef Appelkoek het volgende:
En mensen die roken ? Die betalen accijns en belasting.
En mensen met extreme sporten ?? Die verzekeren zich ook vaak.

Bij idee zou zijn......extra accijns op vuurwerk. En die accijns geven aan de gezondheidszorg en plantsoendiensten die de zooi opruimen. Niet aan de staatskas waar dan 90% weer ergens anders belandt.

ja das idd wel goed idee... goed over nagedacht hoor
pi_15826990
Al die ongelukken komen doordat vuurwerk uit belgie dat zijn die gozers denk cool te zijn met hun strijkers
[14.gif]
pi_15827041
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:23 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Jaja, je rijdt 125 op een snelweg, verliest macht over je stuur en rijd jezelf in de kreukels.
Je bent illegaal bezig geweest, dus niet verzekerd Dat werkt zo niet he?

Appels en peren
pi_15827065
De optie is dus dat iemand die te vroeg vuurwerk afsteekt. Geen aanspraak op ziekte kosten maakt. En een operatie niet kan betalen. Geen WW en WAO krijgt dus met open bloeddende wonden ergens in de goot terecht komt.

Opzich best, maar dan moet je dat bij alles doen wanneer je je niet aan de regels houdt. Als iemand met 80 tegen een boom rijdt terwijl je er 50 mocht, dan laat je hem liggen.

Iemand die met een potje voetbal zijn poten breekt......in WAO/ziektewet belandt en gaat proviteren.....ook niet meer dan......Ik heb niet gevraagt of die wil gaan voetballen. Etc.........Maar een beetje bijverzekeren in de contributie van de verenigingen vind ik geen gek idee.

dinsdag 30 december 2003 @ 15:30:39 #28
65997 Oldbie
pi_15827085
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:28 schreef Chen het volgende:
Al die ongelukken komen doordat vuurwerk uit belgie dat zijn die gozers denk cool te zijn met hun strijkers
En nu eens in het nederlands???
pi_15827107
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:30 schreef Oldbie het volgende:

[..]

En nu eens in het nederlands???

lol snap het zelf ook niet meer Al die ongelukken komen doordat vuurwerk uit belgie
[14.gif]
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:31:38 #30
65997 Oldbie
pi_15827114
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:29 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Appels en peren

Waarom? Je bent dan toch illegaal bezig? Je neemt zelf een risico, je bent zelf verantwoordelijk. Dus zelf dokken?
Ik zie die appels en die peren niet
pi_15827160
quote:
Ik bedoel de kosten die je normaal niet merkt, die via de ziekenfonds gaan, je loopt zelf te kloten met vuurwerk en je neemt ook zelf het risico lijkt mij?
Er zijn drie gradaties van aansprakelijkheid:
- risico- aansprakelijkheid (het is niet aan jou te wijten, maar je bent toch aansprakelijk)
- schuld (het gevolg is aan jou te wijten, maar je hebt het niet gewild)
- opzet (je hebt het gevolg gewild)

Alleen in geval van opzet keert de verzekering niet uit.

Iedere gek zijn gebrek
pi_15827182
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:24 schreef Najra het volgende:
Volgens mij kan je in beide gevallen zeggen dat je in principe zelf al voor de kosten opdraait.

Het lijkt mij niet dat als je je hand eraf laat knallen door je eigen stommiteit je de prothese al betaald hebt, die lijkt mij namelijk een stukkie duurder.... lekker zelf in zijn geheel laten betalen dan lijkt mij...
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:34:31 #33
65997 Oldbie
pi_15827218
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:33 schreef Yabadab het volgende:

[..]

Er zijn drie gradaties van aansprakelijkheid:
- risico- aansprakelijkheid (het is niet aan jou te wijten, maar je bent toch aansprakelijk)

Alleen in geval van opzet keert de verzekering niet uit.

Wie bepaald of het opzet of schuld is?
pi_15827288
Ik stond vorig jaar ff bij de overburen, toen er zo'n grote doos met vuurwerk omviel (stuff dat iig niet bij de Intertoys te koop is) en onze kant op kwam, een pijl miste mij op een haartje, maar stel dat hij mij nu wel geraakt had, wie is er dan de lul?
Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
pi_15827353
Je kunt moeilijk zeggen; "ik wist niet dat strijkers zo gevaarlijk waren" dat word je 10000 keer verteld, dus dan ben je zelf aansprakelijk voor ongelukken, opzet lijkt mij dus bij ongelukken ermee.
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:38:34 #36
65997 Oldbie
pi_15827356
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:36 schreef mabit het volgende:
Ik stond vorig jaar ff bij de overburen, toen er zo'n grote doos met vuurwerk omviel (stuff dat iig niet bij de Intertoys te koop is) en onze kant op kwam, een pijl miste mij op een haartje, maar stel dat hij mij nu wel geraakt had, wie is er dan de lul?
Ik denk dat jij behoorlijk de lul was geweest
pi_15827415
Prima idee. Behalve als het ongeluk door iemand anders is veroorzaakt. Bijvoorbeeld rotje bij iemand in zijn kraag gegooid. Maar dat spreekt voor zich.
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:40:51 #38
65997 Oldbie
pi_15827437
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:38 schreef xxmisterxx het volgende:
Je kunt moeilijk zeggen; "ik wist niet dat strijkers zo gevaarlijk waren" dat word je 10000 keer verteld, dus dan ben je zelf aansprakelijk voor ongelukken, opzet lijkt mij dus bij ongelukken ermee.
Dat is niet waar. Je hebt het gevolg niet gewild. Je wilde strijkers afsteken en lekker laten knallen. Je wilde niet dat je hand eraf knalde. Dat was niet je doel. Geen opzet dus.
Als ik met 240 km/h meet mijn motor over de snelweg raas, wil ik niet op mijn bek gaan en al mijn botten breken, hoewel ik donders goed weet dat het kan en dat wat ik doe erg gevaarlijk is....maar het is niet met opzet een ongeluk veroorzaken.
pi_15827450
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:38 schreef Oldbie het volgende:

[..]

hoe kan opeens dat vuurwerk dan ook afgaan :S?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_15827455
quote:

[..]

Ik denk dat dat de schuld zou zijn geweest van de overburen, die hebben het spul allereerst illegaal verkregen en slaan het niet goed op.
pi_15827484
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:36 schreef mabit het volgende:
Financieel gezien, schadevergoeding ed., zouden de buren dan de lul moeten zijn.
pi_15827490
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:34 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Wie bepaald of het opzet of schuld is?

In eerste instantie de verzekeraar. Als je het daar niet mee eens bent kun je het aan de rechter voorleggen.
De opzet moet overigens gericht zijn op het gevolg en niet op de handeling zelf. Oftwel je mag wel opzettelijk het vuurwerk afsteken, maar je mag niet de opzet gehad hebben schade toe te brengen. Waarbij voorwaardelijke opzet niet voldoende is. Dit houdt in dat de aanmerkelijke kans dat de schade optreed niet voldoende is voor opzet.
Opzet is dus zeer moeilijk te bewijzen, in bijna alle gevallen zal de verzekeraar dan toch uitkeren.
Iedere gek zijn gebrek
pi_15827493
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:41 schreef BaggerUser het volgende:

[..]

hoe kan opeens dat vuurwerk dan ook afgaan :S?

Dat kan niet.
pi_15827501
quote:

[..]

Ja oke, maar ik stond echt op een veilige afstand zeker een meter of 6, maar als ik was geraakt moet ik dan et zelf gaan dokken?
Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
pi_15827519
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:40 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Dat is niet waar. Je hebt het gevolg niet gewild. Je wilde strijkers afsteken en lekker laten knallen. Je wilde niet dat je hand eraf knalde. Dat was niet je doel. Geen opzet dus.
Als ik met 240 km/h meet mijn motor over de snelweg raas, wil ik niet op mijn bek gaan en al mijn botten breken, hoewel ik donders goed weet dat het kan en dat wat ik doe erg gevaarlijk is....maar het is niet met opzet een ongeluk veroorzaken.

Ik bedoel er mee dat je weet dat strijkers gevaarlijk zijn en als er dan wat gebeurd laat dan de ziekenfonds niet ervoor opdraaien, je weet zelf wat voor gevolgen het kan hebben
pi_15827535
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:42 schreef mabit het volgende:

[..]

Ja oke, maar ik stond echt op een veilige afstand zeker een meter of 6, maar als ik was geraakt moet ik dan et zelf gaan dokken?

Nee, de buren.
  dinsdag 30 december 2003 @ 15:47:14 #47
65997 Oldbie
pi_15827638
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:43 schreef xxmisterxx het volgende:

[..]

Ik bedoel er mee dat je weet dat strijkers gevaarlijk zijn en als er dan wat gebeurd laat dan de ziekenfonds niet ervoor opdraaien, je weet zelf wat voor gevolgen het kan hebben

Ik ben blij dat het niet zo werkt in NL. Er zijn veel gevaarlijke dingen die toch gewoon doet. Gelukkig wordt dat allemaal wel vergoed.
Hoe zit het, in jouw ogen, dan met legaal vuurwerk?
pi_15827821
Wat betreft legaal vuurwerk geldt het volgens mij niet, tenzij misbruik van de regels voor omgang ermee aangetoont kan worden.
pi_15827933
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:47 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Ik ben blij dat het niet zo werkt in NL. Er zijn veel gevaarlijke dingen die toch gewoon doet. Gelukkig wordt dat allemaal wel vergoed.
Hoe zit het, in jouw ogen, dan met legaal vuurwerk?

Dus zoals ik het nu begrijp vind jij het goed dat er met bijv. strijkers gerotzooid word, er gaat iets fout en dan op kosten van de ziekenfonds maar weer oplappen terwijl ze weten dat het gevaarlijk is.... beet simpel gedacht lijkt mij hoor.

Ze lopen er toch zelf mee te rotzooien, laat ze dan ook opdraaien voor de gevolgen en dat geldt voor al het illegale vuurwerk.

pi_15828468
quote:
Dan zouden ze ook voor die kosten op moeten draaien, laat ze het maar voelen. Ze maken nu ongelukken met vuurwerk en komen er met de ziekenfonds vanaf, die daardoor weer duurder word. Dat ze schade opgelopen hebben is hun eigen domme schuld of niet toch, ze worden voldoende gewaarschuwd.

pi_15828571
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:21 schreef MaxMark het volgende:
Moet je de wet wel goed vertolken he....

Het mag vanaf 31 december 10.00 s'ochtends en 1 januari 2 uur s'nachts

dinsdag 30 december 2003 @ 16:18:19 #52
65997 Oldbie
pi_15828652
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:56 schreef xxmisterxx het volgende:

[..]

Dus zoals ik het nu begrijp vind jij het goed dat er met bijv. strijkers gerotzooid word, er gaat iets fout en dan op kosten van de ziekenfonds maar weer oplappen terwijl ze weten dat het gevaarlijk is.... beet simpel gedacht lijkt mij hoor.

Ze lopen er toch zelf mee te rotzooien, laat ze dan ook opdraaien voor de gevolgen en dat geldt voor al het illegale vuurwerk.

Ik vind inderdaad dat je verzekering dit moet vergoeden. Het is eigenlijk niet te bewijzen of het legaal of illegaal vuurwerk was, dus krijg je hele langdradige processen. Wie betaalt de kosten in de tussentijd?
Dan kom ik weer terug op het verkeer. Als iemand te hard rijd en een ongeluk veroorzaakt moet hij dan per definitie opdraaien voor de kosten. Hij heeft te hard gereden, dus hij was illegaal bezig.
Zo werkt dat nou eenmaal niet. Ik denk ook niet dat het moet veranderen.

Ik heb trouwens geen strijkers. Laat dat duidelijk zijn

dinsdag 30 december 2003 @ 16:31:16 #53
62123 Walterius
Echt zuppah vetjâhs!
pi_15829065
Hmmm ik vind dat je het alleen zelf moet betalen als het onder onwettelijke omstandigheden is afgestoken (illegaal vuurwer, verkeerd tijdstip), als het gewoon keurig volgens de regeltjes gebeurt is het maar zelden volgens mij iemands eigen schuld, maar echt een ongeluk.
[url=http://www.kingsofchaos.com/recruit.php?uniqid=5a5gsud3][b]Steun mij met KoC[/b][/url]
pi_15832751
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:31 schreef Oldbie het volgende:

[..]

Waarom? Je bent dan toch illegaal bezig? Je neemt zelf een risico, je bent zelf verantwoordelijk. Dus zelf dokken?
Ik zie die appels en die peren niet

Vuurwerk afsteken buiten de toegestane tijden = Misdrijf ---> Appel

Harder rijden dan toegestaan = Overtreding ---> Peer

Zie je de appels en peren nu?

pi_15834544
het is allebei een misdrijf en dus moet je ook voor beide de consequenties nemen, helaas liggen die op financieel niet rechtvaardig gelijk, te hard rijden kost geld en klooien met illegaal vuurwerk, wat een ongeluk veroorzaakt kost ook geld, met dit verschil dat te hard rijden jouw zelf geld kost en misbruik van illegaal vuurwerk, bij een ongeluk de ziekenfonds; zorg ervoor dat je dat ook zelf moet dokken en dan zou je zeggen dat ze rer wat van leren.

Gooi anders een accijns van zo´n 25% boven op het vuurwerk, is ook een idee, dan betaal je wel.

dinsdag 30 december 2003 @ 19:45:21 #56
48645 Farao
112, daar red je levens mee
pi_15834926
Ben eigenlijk best benieuwd naar hoe dit nou precies zit.

Heb de laatste paar jaar toch redelijk wat vuurwerkslachtoffers gehad maar 'k heb geen idee hoe dat zit qua verzekeringen.

Niemand hier die rechten ofzo studeerd ?

Vertrek nooit zonder een kus, voor je 't weet lig je achterin onze bus.
pi_15834996
Dan kan je wel aan de gang blijven. Dat gaat niet werken.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_15835019
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 19:45 schreef Farao het volgende:
Kennelijk ook niemand die Nederlands studeert.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_15838190
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 19:45 schreef Farao het volgende:
Ben eigenlijk best benieuwd naar hoe dit nou precies zit.

Heb de laatste paar jaar toch redelijk wat vuurwerkslachtoffers gehad maar 'k heb geen idee hoe dat zit qua verzekeringen.

Hallo, heb je de rest van het topic wel gelezen?

Zowel Oldbie als ik hebben het al uitgelegd.

Iedere gek zijn gebrek
pi_15838702
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:18 schreef xxmisterxx het volgende:
In deze periode gebeuren er regelmatig ongelukken met vuurwerk, nu lijkt het mij eerlijk dat je als je zelf schuldig bent aan een ongeluk met vuurwerk je de ziekenhuis en behandelkosten zelf moet betalen en niet de ziekenfonds.

Tenslotte heb je het zelf gedaan en dan moet je er ook zelf financieel voor opdraaien of niet?

Lijkt me geen goed plan. Ik denk dat je je ook vergist in de kosten waar je in zo'n geval mee te maken krijgt. Zo heb ik een paar jaar geleden eens tijdelijk voor een ziektekostenverzekeraar gewerkt en daar ook declaraties gezien. Een ritje met de ambulance kwam op 400 gulden voorrijkosten. Da's een dure taxi, als je het zelf moet betalen. En een uurtje in de operatiekamer is vast vele malen duurder.
  dinsdag 30 december 2003 @ 21:41:04 #61
63026 Kaptein__Iglo
De politie had gelijk
pi_15838929
quote:
Na 10 miljoen waarschuwingen en vuurwerkcampagnes dan vind ik het toch echt je eigen risico. Maar goed zelfde gezeur met rokers die hun hele leven zich kapot roken en daar na behandelt mogen worden op onze kosten.
pi_15841784
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:34 schreef Light het volgende:

[..]

Lijkt me geen goed plan. Ik denk dat je je ook vergist in de kosten waar je in zo'n geval mee te maken krijgt. Zo heb ik een paar jaar geleden eens tijdelijk voor een ziektekostenverzekeraar gewerkt en daar ook declaraties gezien. Een ritje met de ambulance kwam op 400 gulden voorrijkosten. Da's een dure taxi, als je het zelf moet betalen. En een uurtje in de operatiekamer is vast vele malen duurder.

Dan weten ze meteen wat ze met hun eigen stommiteit doen en ja het is hun eigen schuld als ze bijv. hun hand eraf knallen, zij moeten zo nodig met ILLEGAAL vuurwerk lopen stunten, laat ze dan ook de risicos dragen ervoor, lijkt mij niet meer dan billijk. Laat de ziektekostenverzekeraars maar zo gaan redeneren, dan leren ze misschien nog iets. Ze kunnen wel een hoop geld uitgeven aan dat illegale spul en bij een ongeluk ermee op de kosten van een verzekeraar terug willen vallen, dan moeten ze ook die kosten kunnen dragen.

Eigen schuld, dikke bult in dit geval.

dinsdag 30 december 2003 @ 23:28:37 #63
48645 Farao
pi_15842213
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 21:17 schreef Yabadab het volgende:

Hallo, heb je de rest van het topic wel gelezen?

Zowel Oldbie als ik hebben het al uitgelegd.

Hoi, en ja ik heb zeker de rest van 't topic wel gelezen.

Maar ik zie nergens een "wij hebben het opgezocht en het zit zo en zo", of een "ik studeer rechten en het staat in art. zoveel".

Ik zie alleen veel verschillende optie's, en het lijkt alsof iederen zeker weet dat zijn idee de manier is waarop het werkelijk gaat.

En oldbie's laatste zin (Ik vind inderdaad dat je verzekering dit moet vergoeden) klinkt ook niet echt als een feit, beginnende met "ik vind".

dinsdag 30 december 2003 @ 23:46:51 #64
65997 Oldbie
pi_15842710
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 23:12 schreef xxmisterxx het volgende:

[..]

Dan weten ze meteen wat ze met hun eigen stommiteit doen en ja het is hun eigen schuld als ze bijv. hun hand eraf knallen, zij moeten zo nodig met ILLEGAAL vuurwerk lopen stunten, laat ze dan ook de risicos dragen ervoor, lijkt mij niet meer dan billijk. Laat de ziektekostenverzekeraars maar zo gaan redeneren, dan leren ze misschien nog iets. Ze kunnen wel een hoop geld uitgeven aan dat illegale spul en bij een ongeluk ermee op de kosten van een verzekeraar terug willen vallen, dan moeten ze ook die kosten kunnen dragen.

Eigen schuld, dikke bult in dit geval.

Wil je zeggen dat als ik morgenavond een legaal vuurpijl beetpak (bij de kop) hem aansteek en laat knallen dat ik dan al mijn vingers nog heb??
Legaal / illegaal ze zijn beide gevaarlijk. Ze kunnen beiden zwaar letsel toebrengen. Als ik dan in het ziekenhuis lig, is er geen dokter die kan zeggen of het nou door legaal of door illegaal vuurwerk is gekomen.

Het is totaal onmogelijk om zoiets door te voeren.

dinsdag 30 december 2003 @ 23:56:52 #65
65997 Oldbie
pi_15842969
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 18:27 schreef MaxMark het volgende:

[..]

Vuurwerk afsteken buiten de toegestane tijden = Misdrijf ---> Appel

Harder rijden dan toegestaan = Overtreding ---> Peer

Zie je de appels en peren nu?

Vuurwerk afsteken een misdrijf Waar haal je dat vandaan??
Als dat echt waar is zie ik wel appels en peren, maar je moet dit eerst eens bewijzen.
Onder een misdrijf versta ik verkrachting, moord, inbraak etc etc maar zeker geen rotjes laten knallen.....
pi_15848495
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 23:28 schreef Farao het volgende:

[..]

Hoi, en ja ik heb zeker de rest van 't topic wel gelezen.

Maar ik zie nergens een "wij hebben het opgezocht en het zit zo en zo", of een "ik studeer rechten en het staat in art. zoveel".

Ik zie alleen veel verschillende optie's, en het lijkt alsof iederen zeker weet dat zijn idee de manier is waarop het werkelijk gaat.

En oldbie's laatste zin (Ik vind inderdaad dat je verzekering dit moet vergoeden) klinkt ook niet echt als een feit, beginnende met "ik vind".

In dat geval: ik studeer nederlands recht (in deeltijd, want er moet natuurlijk ook nog gewerkt worden)

In beginsel betaald de (ziektekosten)verzekering alle (letsel)schade (mits gedekt). Echter wanneer je de schade met opzet veroorzaakt hebt hoeven ze niet uit te keren. Hier komen die drie gradaties van aansprakelijkheid weer naar voren:

De opzet moet overigens gericht zijn op het gevolg en niet op de handeling zelf. Oftwel je mag wel opzettelijk het (illegale) vuurwerk afsteken, al dan niet binnen de periode waarin dit is toegestaan, maar je mag niet de opzet gehad hebben schade toe te brengen. Waarbij voorwaardelijke opzet niet voldoende is. Dit houdt in dat de aanmerkelijke kans dat de schade optreed niet voldoende is voor opzet. Ik kan me niet voorstellen dat iemand vuurwerk afsteekt, omdat hij graag een paar vingers of andere ledematen wil missen.

Iedere gek zijn gebrek
  woensdag 31 december 2003 @ 08:14:05 #67
79140 Koolraap
Brassica Napus
pi_15848508
Als het door toedoen van eigen gepruts is, dan ben ik het daar zeker mee eens. Ik koop zelf nooit vuurwerk en ik wens ook geen sociale lasten af te staan voor de behandeling van één of andere malloot, die de "bijsluiter" weer eens niet op kon volgen.
"Het lot is niet uitsluitend een beperking, het is ook een bevrijding."
pi_15848510
even voor de voorstanders: het hele motherfucking punt van jezelf verzekeren (via welke weg dan ook, voor wat dan ook) is dat je het niet uit eigen zak hoeft te dokken; ik kan nog wel 19283129 situaties bedenken waarin mensen domme tricks pullen die veel geld kosten. wat een populaire onzin hoor. en als iemand het idee heeft het te willen verdedigen, bring it on, dan trap ik het inhoudelijk ook erg hard de grond in
  woensdag 31 december 2003 @ 14:03:08 #69
48645 Farao
pi_15855292
quote:
Op woensdag 31 december 2003 08:11 schreef Yabadab het volgende:

ik studeer nederlands recht....

Ah kijk, nu weet ik dat jij niet alleen denkt dat je het weet, maar dat je ook duidelijke argumenten heb waarom dat jij denkt dat het zo is.

En dat had ik gemist in een eerdere post, maar goed, ik weet nu hoe en zit. Bedankt voor de info.

pi_15855707
quote:
Op woensdag 31 december 2003 14:03 schreef Farao het volgende:

[..]

Ah kijk, nu weet ik dat jij niet alleen denkt dat je het weet, maar dat je ook duidelijke argumenten heb waarom dat jij denkt dat het zo is.

En dat had ik gemist in een eerdere post, maar goed, ik weet nu hoe en zit. Bedankt voor de info.

Zieke broeders in nood moet je altijd helpen.
Iedere gek zijn gebrek
pi_15859878
Laat ik het dan anders anders voorstellen; Alle ongelukken die er gebeuren voor 31 december 10.00 en na 1 januari 04.00 zouden de kosten voor hun behandeling bij een ongeluk zelf moeten betalen, tenzij ze met harde bewijzen kunnen komen dat ze slachtoffer zijn van andere personen.

Dan hou je de kosten in de hand en leren ze het af, althans dat hopen we.

pi_15860236
quote:
Op woensdag 31 december 2003 16:44 schreef xxmisterxx het volgende:
Laat ik het dan anders anders voorstellen; Alle ongelukken die er gebeuren voor 31 december 10.00 en na 1 januari 04.00 zouden de kosten voor hun behandeling bij een ongeluk zelf moeten betalen, tenzij ze met harde bewijzen kunnen komen dat ze slachtoffer zijn van andere personen.

Dan hou je de kosten in de hand en leren ze het af, althans dat hopen we.

TENZIJ ze met harde bewijzen kunnen komen dat ze slachtoffer zijn?!

Onschuldig tot bewezen schuldig te zijn.
Je kan namelijk echt niet altijd bewijzen dat het niet jou schuld was. Stel je voor je loopt met een groep mee die vuurwerk afschieten, en je hebt zelf ook wat vuurwerk afgestoken. Netjes op veilige afstand enzo, en dan gaat er iets fout en wordt jij geraakt. Bewijs maar eens dat het niet jou schuld was.........

pi_15860448
quote:
Op woensdag 31 december 2003 16:55 schreef Witchy het volgende:

[..]

TENZIJ ze met harde bewijzen kunnen komen dat ze slachtoffer zijn?!

Onschuldig tot bewezen schuldig te zijn.
Je kan namelijk echt niet altijd bewijzen dat het niet jou schuld was. Stel je voor je loopt met een groep mee die vuurwerk afschieten, en je hebt zelf ook wat vuurwerk afgestoken. Netjes op veilige afstand enzo, en dan gaat er iets fout en wordt jij geraakt. Bewijs maar eens dat het niet jou schuld was.........

In dit geval denk ik wel dat dit zo de enige methode is, daarbij als je onschuldig bent heb je naar mijn bescheiden mening ook geen sporen van kruit of zoiets op je handen of je kleding en vuurwerk afsteken voor 31 dec. 10.00 is uberhaupt al verboden, dan zouden dus de 99,9 % van de ongelukken voor die tijd profiteren van de ziekenfonds terwijl ze zelf de regels aan hun laars lappen. Dat is niet goed lijkt mij, een ongeluk veroorzaken en daarbij de regels niet hanteren, kost je dan wat, lijkt mij erg eerlijk.
pi_15862783
niet iedereen is ziekenfondsverzekerd.. waar het gewoon om gaat is dat je verzekeringspolis (waar dan ook afgesloten) bepaalde regels heeft inzake het aldaniet tot uitkering overgaan en dat dit soort populaire "ieder voor zich" sentimenten daar niet op van toepassing zijn; dan zou het toch een zooitje van jewelste worden nietwaar? particuliere verzekeringen zouden het in de polisvoorwaarden evt. vast kunnen stellen (iets wat de mijne niet gedaan heeft, zou me ook raar lijken).

voorderest is een verzekering er voor dit soort zaken, ook wanneer iemand misschien wel dom bezig is geweest.

bovendien is het leuk om te lezen van jochies die klagen over profiteurs en zelf de ziekenfonds op durven te schrijven.. ik bedoel, hoeveel heb je dan al in de maatschappij gestoken en moet je dan stiekem niet gewoon heel hard je populair-doende bek houden

pi_15867280
Dan zou elke verzekering dat in de clausules moeten plaatsen en dat is een ding wat onnodig kosten bespaard voor de verzekeringen.

Laat de verzekeringen daar maar een aanpassing op maken, dan piept de jeugd en de jong volwassene die zo nodig willen klooien met illegaal vuurwerk en voortijdig afsteken wel anders.

pi_15867299
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 15:22 schreef Appelkoek het volgende:

Waar denk je dat het geld voor die plantsoendiensten en gezondheidszorg vandaan komt
  woensdag 31 december 2003 @ 21:12:04 #77
65739 Mask0rz
Fok! jij of Fok! ik?
pi_15867337
nou, zal je hard leren

Ben je nog ff je linkerhand kwijt, moet je er ook nog voor betalen

Redactie Games donderdag 1 januari 2004 @ 20:42:20 #78
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_15884297
en medestanders die gewond raken
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_15888137
Medestanders valt aan te tonen, die hebben naar het mij lijkt niet veel kruit aan hun handen cq kleren.
pi_15891211
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 22:58 schreef xxmisterxx het volgende:
Medestanders valt aan te tonen, die hebben naar het mij lijkt niet veel kruit aan hun handen cq kleren.
Dat hoef je ook niet te hebben als je zelf het vuurwerk afsteekt. Tenminste, van karbitschieten (met melkbussen ofzo) krijg je niet echt veel kruid op je handen.

En als je mbv een melkbus en wat karbit een voetbal richting een doel schiet, op zo'n 16 meter van dat doel, en iemand besluit te proberen die bal als een echte keeper tegen te houden, is dat dan een omstander?

pi_15891832
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 00:49 schreef Light het volgende:

[..]

Dat hoef je ook niet te hebben als je zelf het vuurwerk afsteekt. Tenminste, van karbitschieten (met melkbussen ofzo) krijg je niet echt veel kruid op je handen.

En als je mbv een melkbus en wat karbit een voetbal richting een doel schiet, op zo'n 16 meter van dat doel, en iemand besluit te proberen die bal als een echte keeper tegen te houden, is dat dan een omstander?

Nope, dat is iemand die het ongeluk dan zelf wil.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')