quote:
spelen de bassisten hier met hun vingers of met een plectrum? ikzelf speel eigenlijk altijd met vingers want anders had ik net zo goed gitaar kunnen blijven spelen. Ook vind ik het geluid van een plectrum niet mooi warm. Hoe spelen jullie je bas?
quote:nouja het ik vind het geluid wat de meeste mensen uit een bas met een plectrum krijgen erg 'hoog' klinken en dus niet echt als een bas (maarja da's een mening). En qua senlheid kan je ook makkelijk de snelheden halen die je met een plectrum haalt, het is alleen meer oefenen. In de extreme metal worden dan gewoon meerdere vingers gebruikt (3/4 vingers). Maar met 2 kan je ook al aardig snel worden.
Op dinsdag 30 december 2003 01:19 schreef gewoon-jan het volgende:[..]
das een beetje een gek argument maar ok.
ik persoonlijk speel hoofdzakelijk met vingers en sommige van onze nummers met plectrum, ik wil er dan gewoon een ranzig geluid aan geven en soms klinken snelle 16'en gewoon vloeiender met plectrum. Het heeft duidelijk zijn beperkingen, ik vind het erg moeilijk om snel van snaar te wisselen en voor echte grooves zal ik mijn vingers gebruiken. Ook leuk trouwens is akkoorden met plectrum.
btw ik speel op een squier p-bass sunburst kleur over een Ampeg B3158 Combo (transistor, 150W, 15"+8")
Ik heb nog een filmpje van Gorguts, een canadese death metal band waar de bassist met zijn vingers accourden speelt, erg gaaf. Hier is een link met een gitaar/bas les van de gitarist en zanger. Als je open staat voor vage geluiden op je instrument moet je het zeker ff kijken.
http://www.guitar.com/VideosMain.aspx?ParID=G
aardig groot maar zeker de moeite waard.
quote:
spelen de bassisten hier met hun vingers of met een plectrum? ikzelf speel eigenlijk altijd met vingers want anders had ik net zo goed gitaar kunnen blijven spelen. Ook vind ik het geluid van een plectrum niet mooi warm. Hoe spelen jullie je bas?
Ik speel eigenlijk nooit met een plectrum...(speel ook geen punk ofzo) ik vind het geluid dan veel minder. Helemaal niet warm idd, terwijl ik dat dus wel zoek (zie vorig topic) Maar je kan er vast wel leuke grappen mee uithalen, dus ik heb er wel altijd een in mijn tas zitten mocht een sessie of repetitie een beetje uit de hand lopen.
quote:Maken die attack en punch knoppen eigenlijk veel uit? Mijn ervaring met deze mogelijkheden is dat het niet zo heel veel verschil maakt..
Op dinsdag 30 december 2003 09:59 schreef Broodjevlees het volgende:
Ik speel met mn vingertjes omdat me dit veel meer mogelijkheden geeft dan een plectrum: triolen met één handbeweging, slappen, en andere kunstjes. Ik speel op een OLP stingray met Bartolini element. en over een Warwick Profett III, deze heeft als mooiste functie een "attack" en een "punch" knop daarmee kan ik de scherpte en hardheid van mn aanslag regelen.
quote:Jazeker, ik heb die top nog maar net, maar je merkt overduidelijk het verschil. Je kunt als je met je vingers speelt een scherpere (attack) en diepere (punch) aanslag krijgen, zelfs zo dat het al begint te lijken of je met een plectrum speelt. Andersom werkt het ook, als je de knoppen de andere kant opslingert kun je met een plectrum spelen en je aanslag is dan niet zo scherp, maar lijkt dan meer op vingerstyle. Ik vind het iig een heel erg handige functie. Ik heb deze top daarom ook gekocht, ik kan met wienig EQ knoppen toch heel snel mn sound veranderen en tweaken. Dit is een stuk handiger en nuttiger dan een 11-band grafische eq
Op dinsdag 30 december 2003 11:12 schreef Jimbaka het volgende:[..]
Maken die attack en punch knoppen eigenlijk veel uit? Mijn ervaring met deze mogelijkheden is dat het niet zo heel veel verschil maakt..
quote:wat betaal je voor die versterker? klinkt namelijk wel erg goed
Op dinsdag 30 december 2003 11:42 schreef Broodjevlees het volgende:[..]
Jazeker, ik heb die top nog maar net, maar je merkt overduidelijk het verschil. Je kunt als je met je vingers speelt een scherpere (attack) en diepere (punch) aanslag krijgen, zelfs zo dat het al begint te lijken of je met een plectrum speelt. Andersom werkt het ook, als je de knoppen de andere kant opslingert kun je met een plectrum spelen en je aanslag is dan niet zo scherp, maar lijkt dan meer op vingerstyle. Ik vind het iig een heel erg handige functie. Ik heb deze top daarom ook gekocht, ik kan met wienig EQ knoppen toch heel snel mn sound veranderen en tweaken. Dit is een stuk handiger en nuttiger dan een 11-band grafische eq
Daar heb ik m voor 395 Eurie gekocht. In Nederland is tie wel een stukje duurder.
En volgens mij hebben ze zich ook vergist want op de site staatie voor 422 maar ik kreeg hem vorige week dus voor 395 mee
kijk ook op:
www.warwickbass.com/amps
quote:om het geluid van je gitaar te veranderen, zou ik eerder gaan voor andere pickups en/of electronica. Dat heeft imo meer invloed dan een andere versterker/cabinet.
Op maandag 29 december 2003 16:50 schreef Jimbaka het volgende:
Misschien kan iemand mij hier helpen..Ik heb een Fender Precision die nodig aan een reperatie toe is (dat zeg ik nu al zeker een jaar ofzo.. maar nu is er eindelijk geld voor.. )
Maar heeft iemand enig idee of je op een of andere manier de sound van een precision wat meer te later lijken op een Jazzbass.. Een precision heeft echt zo'n rouw rock geluid tewijl ik toch een 'warmer' geluid wil voor funk/jazz..
quote:Precision bass verkopen en een jazzbas aanschaffen lijkt me de oplossing.
Op dinsdag 30 december 2003 15:12 schreef bas-beest het volgende:[..]
om het geluid van je gitaar te veranderen, zou ik eerder gaan voor andere pickups en/of electronica. Dat heeft imo meer invloed dan een andere versterker/cabinet.
quote:dat is een nog betere oplossing
Op dinsdag 30 december 2003 15:19 schreef Broodjevlees het volgende:[..]
Precision bass verkopen en een jazzbas aanschaffen lijkt me de oplossing.
En nu we het toch over Precisionbassen hebben:
Het is hier niet zo heel goed op te zien, maar ik kan er geen betere foto van vinden nu. Steve Harris van Iron Maiden heeft een bas met een glanzende slagplaat, lijkt haast wel chroom, maar nu is me verteld dat het geen metaal kan zijn, want dat stoort de elementen en anders moet je compenseren. Wat denken jullie? Zou het storen? Zou het metaal zijn of gewoon kunststof met een geweldige coating?
[Dit bericht is gewijzigd door Witchfynder op 30-12-2003 17:14]
quote:Had ik nog niet eens aan gedacht
Op dinsdag 30 december 2003 17:34 schreef smegmakrijger_3d het volgende:
misschien gepolijst aluminium?!?! Aluminium stoort mijns inziens niet, ik heb een fender jazzbass imitatie omgebouwd en er een aluminium slagplaat (traanplaat) opgezet en dat is geen probleem.
quote:Nah! Die Precision is een Amerikaan uit '76.. Die zal ik nooit verkopen. Maar een jazzbass kopen is dan wel een optie.... een hele dure optie!
Op dinsdag 30 december 2003 15:19 schreef Broodjevlees het volgende:[..]
Precision bass verkopen en een jazzbas aanschaffen lijkt me de oplossing.
quote:pfff mietje, cryptosy en cannibal corpse speelt gewoon met vingers hoor!
Op woensdag 31 december 2003 11:35 schreef cealen het volgende:
willen we de deathmetal sound dan halen we een plectrum te voorschijn
quote:Nee, het heeft echt een metaalglans. Voor spiegelgitaren moet je bij KISS zijn.
Op dinsdag 30 december 2003 19:12 schreef -David het volgende:
Is dat niet gewoon een op maat gesneden spiegel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |