FOK!forum / Muziek / De clash tussen negroide en blanke muziek.
teknomistmaandag 29 december 2003 @ 23:56
Dit heb ik uit ervaring moet constateren. Er is binnen de popmuziek een belangrijke tweedeling te waarnemen tussen zwarte muziek en blanke muziek. Voorbeelden van zwarte muziek zijn funk, soul, reggea, jazz, techno, house, R&B etc. Voorbeeld van blanke muziek zijn rock, pop, metal, country etc.

Je ziet m.i. vaak dat beide stromingen wel eens negatief tegenover elkaar staan. Maar gelukkig zijn er het laatste decennia meer toenaderingen geweest in de vorm van trance, breakbeat etc. Maar er blijft een grove scheiding bestaan.

Ervaren jullie die scheiding ook als zodanig? Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.

E_Motionmaandag 29 december 2003 @ 23:58
Kan niet zeggen dat ik die scheiding als zodanig beleef eigenlijk. Ik heb juist het gevoel dat die twee 'werelden' steeds meer samenkomen.
Pietverdrietmaandag 29 december 2003 @ 23:58
Ik vind de Clash heel ergens anders zitten, tussen punk en new wave

[Dit bericht is gewijzigd door Pietverdriet op 29-12-2003 23:59]

MSXUsermaandag 29 december 2003 @ 23:59
Kijk maar eens op het forum in de diverse topics, daar zie je de scheiding al duidelijk. Als ik moet kiezen ga ik ook voor de 'zwarte muziek' gezien daar voor mijn gevoel veel meer diversiteit in zit.
calvobbesmaandag 29 december 2003 @ 23:59
Onzin. Beide "kampen" beinvloeden elaar in hevige mate. Blanken die een soulstem erin gooien (Anastacia), zwarten die gaan rocken (kravitz) en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
Pietverdrietdinsdag 30 december 2003 @ 00:01
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef calvobbes het volgende: en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.
Mondo_Generatordinsdag 30 december 2003 @ 00:03
Wat calvobbes zegt dus, er zijn zat blanke rockbands met funk soul en weet ik niet wat voor andere brother erdoorheen

Zo zijn er ook zat rockende zwarten, etc.etc.

teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:03
House is misschien idd geevolueerd als een soort "crossover" tussen blank en zwart - maar is van oorsprong duidelijk zwart.
Beathovendinsdag 30 december 2003 @ 00:04
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:59 schreef calvobbes het volgende:
Onzin. Beide "kampen" beinvloeden elaar in hevige mate. Blanken die een soulstem erin gooien (Anastacia), zwarten die gaan rocken (kravitz) en house word ook door zat blanken mensen gemaakt.
Eminem is de best scorende hip-hop artiest die er ooit geweest is. De grenzen tussen zwarte en blanke muziek zijn idd aan het vervagen.

Hendrix was Kravitz trouwens al ver voor

calvobbesdinsdag 30 december 2003 @ 00:05
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:04 schreef Beathoven het volgende:

Eminem is de best scorende hip-hop artiest die er ooit geweest is. De grenzen tussen zwarte en blanke muziek zijn idd aan het vervagen.

Hendrix was Kravitz trouwens al ver voor


Twee briljante voorbeelden

E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 00:06
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.


Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:07
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.


Als een soort voortzetting van de disco, wat overigens ook zwarte muziek is of was.
E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 00:08
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:07 schreef teknomist het volgende:

[..]

Als een soort voortzetting van de disco, wat overigens ook zwarte muziek is of was.


Waar kwam de disco eigenlijk vandaan
Pietverdrietdinsdag 30 december 2003 @ 00:08
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.


Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Verdere voorbeelden, New Order Dingen als the Beach, en Blue Monday
Zanderdinsdag 30 december 2003 @ 00:08
Zelf ervaar ik het niet echt zo, ik hou van jazz, funk en hiphop, maar ook van veel rock (van oorsprong eigenlijk ook 'zwarte' muziek trouwens, in ieder geval hebben bands als de Rolling Stones en Led Zeppelin erg goed naar de blues geluisterd), en het zal me worst wezen of muziek door blanke mensen, zwarte mensen of groene marsmannetjes wordt gemaakt.

Ik merk in mijn omgeving wel vaak antipathie tegen sommige muziekstijlen die je hier 'zwart' noemt, misschien ook omdat ik veel met (amateur) rockmuzikanten omga, en daar is het toch al snel "alleen gitaarmuziek is goed". Persoonlijk vind ik dat kortzichtig, maar goed..

GMdinsdag 30 december 2003 @ 00:08
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:06 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Denk niet dat je daar al van 'house' kon spreken. Zeker, het is waar de house vandaan komt, maar house begon toch echt als zwarte muziek ten tijde van The Warehouse.


Is ook geen house, is meer Techno/Industrial..

Anyway, zolang het maar niet de hedendaagse R&B is... dat vind ik echt een vreselijke uiting van wansmaak, maar goed, over smaak valt te twisten, ik vind dat in elk geval VRE-SE-LIJK!!!!

E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 00:09
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Spreek je jezelf niet een beetje tegen?
Verdere voorbeelden, New Order Dingen als the Beach, en Blue Monday


Nee, wat jij net noemt zijn 'voorvaderen' van de house, maar ik zou het nog niet als zodanig bestempelen, de term 'house' is pas later uitgevonden.
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:10
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Waar kwam de disco eigenlijk vandaan


Funk met een vierkwartsmaat maar hoe het precies is ontstaan?

http://www.discomusic.com/

Pietverdrietdinsdag 30 december 2003 @ 00:12
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:09 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Nee, wat jij net noemt zijn 'voorvaderen' van de house, maar ik zou het nog niet als zodanig bestempelen, de term 'house' is pas later uitgevonden.


Precies dat zei ik ook, het komt voor uit, de oorsprong ligt in.
Ergo,
Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:13
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef GM het volgende:

[..]

Is ook geen house, is meer Techno/Industrial..

Anyway, zolang het maar niet de hedendaagse R&B is... dat vind ik echt een vreselijke uiting van wansmaak, maar goed, over smaak valt te twisten, ik vind dat in elk geval VRE-SE-LIJK!!!!


Als ik eerlijk ben vind ik R&B wel een van de meeste progressieve muziek van het moment. Denk maar aan heel die riddim-hype... heerlijk Of aan de soundtechnieken bijvoorbeeld. Het kan me i.i.g. momenteel meer boeien dan drum 'n bass dat een beetje is blijven hangen in zijn 'progressiviteit'.

Maar luister je ook goeie R&B.... D'Angelo etc.

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 30-12-2003 00:14]

Beathovendinsdag 30 december 2003 @ 00:14
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:08 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Waar kwam de disco eigenlijk vandaan


quote:
Deep Funk Begot Proto Disco (1970-1975)

Before the word disco existed, the phrase discotheque records was used to denote music played in New York private rent or after hours parties like the Loft and Better Days. The records played there were a mixture of funk, soul and European imports [LP-cuts or 45s]. We will call this genre of music "proto disco". These "proto disco" records are the same kind of records that were played by Kool Herc on the early hip hop scene. -- [... ]

Disco 2.0 (1976-1982)

The times change, the drugs change, new clubs like the Paradise Garage open their doors, the disco twelve inch was invented. For the first time in musical history, music was made with "discotheques" in mind. The disco years ended with its gay audience decimated by a deadly disease called AIDS. My preferred disco labels of this era are Salsoul, Prelude and West end. A perfect CD-introduction to the music of this era is the superb three-volume compilation Give Your Body Up: Club Classics & House Foundations, vol. 1, vol. 2 and vol. 3

Euro Disco

But it wasn't just American music laying the groundwork for house. European music, spanning English electronic pop like Gary Numan and Soft Cell, sparse German proto-techno by Kraftwerk, the more disco based sounds of Giorgio Moroder and Klein & MBO and Belgium's Telex were immensely popular in urban areas like New York and Chicago.


inmiddels zitten we zeker bij disco 4.0?
E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 00:18
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Precies dat zei ik ook, het komt voor uit, de oorsprong ligt in.
Ergo,
Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.


Jah oke, dan heb je gelijk Had niet helemaal in de gaten wat jij nou precies bedoelde dus

Maar we kunnen dus niet echt spreken van blanke of zwarte muziek, er is zoveel contact tussen die twee...

teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:20
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals men kan zeggen dat veel muziek zijn oorsprong heeft in de "zwarte" muziek, zo heeft de house zijn oorsprong in heel "blanke" muziek, in Duitsland.


Wat een bullshit. House komt voort uit de disco. Het werd in het begint ook wel mechanische disco genoemd. Kraftwerk en New Order hebben eerder invloed gehad op de techno - wat een fusie wat tussen de p-funk en de Duitse synthesizersound is.

House is zowat zwart als wat en de Europeaanse invloed verbleekt bij die van de disco-invloeden.

Pietverdrietdinsdag 30 december 2003 @ 00:28
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:20 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat een bullshit. House komt voort uit de disco. Het werd in het begint ook wel mechanische disco genoemd. Kraftwerk en New Order hebben eerder invloed gehad op de techno - wat een fusie wat tussen de p-funk en de Duitse synthesizersound is.

House is zowat zwart als wat en de Europeaanse invloed verbleekt bij die van de disco-invloeden.


Suuuuuuure, als jij dat zegt
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:29
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Suuuuuuure, als jij dat zegt


Nee, dit is een discussietopic
Litphodinsdag 30 december 2003 @ 00:31
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:29 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nee, dit is een discussietopic


En "wat een bullshit" is de discussienorm .
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:32
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:31 schreef Litpho het volgende:

[..]

En "wat een bullshit" is de discussienorm .


It's all in the game
Pietverdrietdinsdag 30 december 2003 @ 00:36
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:29 schreef teknomist het volgende:

[..]

Nee, dit is een discussietopic


dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen, toen jij nog in je luiers liep, zat ik in Clubs in Duitsland..
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:38
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

dan zou ik niet zo hoog van de toren blazen, toen jij nog in je luiers liep, zat ik in Clubs in Duitsland..


Van het bestuderen van de geschiedenis leer je meer dan in Duitse clubs rondlopen
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 00:44
Techno zie ik toch echt niet als zwarte muziek. De geboorteplaats ligt in Detroit, maar de muziek is geadopteerd en grootgebracht in Europa. Voor mij is techno kleurloos.
Summonerdinsdag 30 december 2003 @ 00:53
Oke mensen, even wat minder op de man spelen aub.
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 00:53
Trouwens rock is ook geen witte muziek. Rock is net als techno een fusie tussen witte en zwarte muziek, namelijk blues en country. Er waren minstens net zoveel zwarten als witten betrokken bij de eerste rock plaatjes.
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 00:54
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:53 schreef Manji het volgende:
Trouwens rock is ook geen witte muziek. Rock is net als techno een fusie tussen witte en zwarte muziek, namelijk blues en country. Er waren minstens net zoveel zwarten als witten betrokken bij de eerste rock plaatjes.
Bedoel je in de Rhythm & Bluess-fase?
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 00:59
R&B, gospel, etc hebben allemaal invloed gehad bij het ontstaan van rock.
E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 01:00
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:59 schreef Manji het volgende:
R&B, gospel, etc hebben allemaal invloed gehad bij het ontstaan van rock.
Waren er indertijd, toen de rock net opkwam, niet ook protesten van de conservatieve Amerikanen tegen deze 'zwarte' muziek?
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 01:03
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:00 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Waren er indertijd, toen de rock net opkwam, niet ook protesten van de conservatieve Amerikanen tegen deze 'zwarte' muziek?


Dat zou heel goed kunnen iig.
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:06
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.

Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch

E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 01:10
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.

Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch


Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:11
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:10 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen


Hardcore house? (Gabber?)
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 01:12
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:06 schreef teknomist het volgende:
Rock is wel geëvolueerd naar puur blanke muziek.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor trance of rave. Techno (met uitzondering van de meer minimalistische en Zweedse variant) is toch 'zwart' gebleven.

Het blijft een gevoel natuurlijk, maar toch


En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.

En die komen niet allemaal uit Zweden

E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 01:12
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:11 schreef teknomist het volgende:

[..]

Hardcore house? (Gabber?)


Jah, die hardcore
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:13
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Jah, die hardcore


Dark Raver is zwart Voor de rest toch niet echt zwarte muziek te noemen. Of wel?
E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 01:13
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef Manji het volgende:

[..]

En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.

En die komen niet allemaal uit Zweden


Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 01:15
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:10 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Hardcore is toch ook 'zwarte' muziek of niet? Ik ben er van overtuigd, maar omdat niemand het met mee eens is begin ik te twijfelen


Gabber werd wel beinvloed door een aantal 'zwarte' plaatjes (Mentasm van Beltram) maar het was Paul Elstak die de eerste echte gabberplaatjes uitbracht.
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:16
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:12 schreef Manji het volgende:

[..]

En de Engelse variant, de duitse variant, en wat dacht je van de plaatjes die nu 'oldschool' genoemd worden. In die tijd was dat gewoon techno. Als je kijkt naar een technofeest bijvoorbeeld, staan er voor mijn gevoel toch echt meer witten achter de draaitafels.

En die komen niet allemaal uit Zweden


Bij Duitse techno heb ik toch vaak nog meer een "detroit feeling"". Jeff Mills produceert ook voor Tresor bijvoorbeeld maar ook als je luistert naar Kanzleramt bijv.

[Dit bericht is gewijzigd door teknomist op 30-12-2003 01:17]

teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:17
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart


Juan Atkins, Kevin Saunderson, Carl Craig, Blake Baxter, Jeff Mills, Rolando, Rush, Carl Cox... hoe zo geen zwarte muziek
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 01:19
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Maar als je kijkt naar de 'groten' zoals Jeff Mills en Derrick May, dn zijn die toch allemaal bijna wel zwart


Zijn toch een beetje de godfathers die twee, en ze krijgen terecht zoveel respect.
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 01:21
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:16 schreef teknomist het volgende:

[..]

Bij Duitse techno heb ik toch vaak nog meer een "detroit feeling"". Jeff Mills produceert ook voor Tresor bijvoorbeeld maar ook als je luistert naar Kanzleramt bijv.


Haben sie nimmer Schranz gehort?

ken geen Duits dus bij voorbaat excuses

teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:21
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:21 schreef Manji het volgende:

[..]

Haben sie nimmer Schranz gehort?

ken geen Duits dus bij voorbaat excuses


Schranz zou ik toch meer in de Zweedse of Napolitaanse richting plaatsen
E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 01:23
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:13 schreef teknomist het volgende:

[..]

Dark Raver is zwart Voor de rest toch niet echt zwarte muziek te noemen. Of wel?


Ik weet niet, het gebruikt wel veel 'zwarte' samples
teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:24
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:23 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Ik weet niet, het gebruikt wel veel 'zwarte' samples


Je bedoelt de gangstersamples?
Manjidinsdag 30 december 2003 @ 01:25
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:21 schreef teknomist het volgende:

[..]

Schranz zou ik toch meer in de Zweedse of Napolitaanse richting plaatsen


Nee joh... en meneer Liebing dan?

* Manji is moe en laat het hier voorlopig bij

teknomistdinsdag 30 december 2003 @ 01:26
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:25 schreef Manji het volgende:

[..]

Nee joh... en meneer Liebing dan?

* teknomist is moe en laat het hier voorlopig bij


Moet je maar eens de playlists checken van Chris Liebing

Btw, voor dit soort discussies is een centrale topic

El_Bassiedinsdag 30 december 2003 @ 01:27
Ik dacht altijd dat UB40 zwart was
E_Motiondinsdag 30 december 2003 @ 01:35
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:27 schreef El_Bassie het volgende:
Ik dacht altijd dat UB40 zwart was
Als je de muziek alleen kent, zou je dat idd ook denken
El_Bassiedinsdag 30 december 2003 @ 01:45
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 01:35 schreef E_Motion het volgende:

[..]

Als je de muziek alleen kent, zou je dat idd ook denken


Heerlijke muziek overigens!
neliz123dinsdag 30 december 2003 @ 11:41
Rock komt rechtstreeks uit de Blues, nuf said...
MasterPeacedonderdag 1 januari 2004 @ 01:10
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 00:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ligt zelfs de oorsprong, in Duitsland: DAF maar ook Cabaret Voltaire, Kraftwerk.


Van die 3 die je opnoemt komen alleen DAF en Kraftwerk uit Duitsland, Cabaret Voltaire komen uit Sheffield, Engeland...

De oorsprong van de House ligt zowel in de zwarte funk/disco muziek uit de jaren '70/'80, de Duitse electronische muziek uit de jaren'70/'80 (Kraftwerk, DAF) alsmede de Britse electronische New Wave uit begin jaren '80 (Cabaret Voltaire, Fad Gadget, Human League, New Order etc.), Belgische electro-wave uit de jaren '80 (Front 242, Neon Judgement etc.) en ook Giorgio Moroder...

Cascadedonderdag 1 januari 2004 @ 01:14
Interessant topic.

Wat me opvalt: in metal/hardrock heb ik nog nooit een 'zwarte' gezien. Waarom is dat? Een (kleine?) uitzondering waar ik zo snel aan kan denken is Incubus, maar dat is meer een fusie van meerdere stijlen, dacht ik (ken de muziek niet zo goed).

fripperdonderdag 1 januari 2004 @ 01:20
Thin Lizzy ??
Cascadedonderdag 1 januari 2004 @ 01:25
Thin Lizzy, inderdaad. En: Jimmy Hendrix...
Litphodonderdag 1 januari 2004 @ 03:14
En uiteraard mag Living Colour niet vergeten worden .
Summonerdonderdag 1 januari 2004 @ 21:45
Ik kan wel een aantal metalbands noemen met een of meer zwarte bandleden: Entombed, Mystifier, Sevendust, Sepultura... maar het zijn er idd niet al te veel. Jammer, eigenlijk.
Hounietdonderdag 1 januari 2004 @ 21:47
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:56 schreef teknomist het volgende:
Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.
Kirkezaterdag 3 januari 2004 @ 10:27
Is niet bijna alles in het jazz- en popmuziekgenre via de oude blues ontstaan?

Het 'imago' van de muziek is misschien wat er bedoeld wordt in dit topic... Ik hou van allerlei genres, jazz en klassiek, funk en rock. Uiteindelijk willen we allemaal geraakt worden door muziek, welk genre het ook is.

TAV74zaterdag 3 januari 2004 @ 12:26
Prachtige discussies, als je zo doorredeneerd als enkele mensen hier is alles zwarte muziek (maakt de discussie wel ineens een stuk makkelijker en overzichtelijker). De eerste mensen waren Afrikanen, daar heeft vast weel iemand eens per ongeluk ritmisch in de grotwand staan hakken.. tadaaaa

Mij maakt het overigens weinig uit, maar de meeste muziek die ik luister valt eerder onder de noemer witte muziek dan zwarte.

Robert_Jensenzaterdag 3 januari 2004 @ 12:26
quote:
Op maandag 29 december 2003 23:56 schreef teknomist het volgende:
Dit heb ik uit ervaring moet constateren. Er is binnen de popmuziek een belangrijke tweedeling te waarnemen tussen zwarte muziek en blanke muziek. Voorbeelden van zwarte muziek zijn funk, soul, reggea, jazz, techno, house, R&B etc. Voorbeeld van blanke muziek zijn rock, pop, metal, country etc.

Je ziet m.i. vaak dat beide stromingen wel eens negatief tegenover elkaar staan. Maar gelukkig zijn er het laatste decennia meer toenaderingen geweest in de vorm van trance, breakbeat etc. Maar er blijft een grove scheiding bestaan.

Ervaren jullie die scheiding ook als zodanig? Ik ben zelf een breed liefhebber van zwarte muziek.


Techno en house zijn meer blanke muziekstijlen hoor.

Verder beetje onzinnige stelling

teknomistzaterdag 3 januari 2004 @ 13:09
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 12:26 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Techno en house zijn meer blanke muziekstijlen hoor.

Verder beetje onzinnige stelling


Als je de stelling onzinnig vindt heeft het uberhaupt geen zin voor je om te reageren.
El_Bassiezaterdag 3 januari 2004 @ 13:10
quote:
Op donderdag 1 januari 2004 21:45 schreef Summoner het volgende: Sepultura
Dat brazilië schijnt een waar metalparadijs te zijn. Althans, volgens de Brazilianen die hier laatst op bezoek waren.
Shark.Baitzaterdag 3 januari 2004 @ 13:33
Europa had klassieke muziek. De beats en ritmes zijn echt van afrikaanse origine. Als je gitaar leert spelen zie je dat ze vaak teruggrijpen op bluesaccoorden, alleen ze spelen het sneller. De twwedeling lijkt te komen doordat de zwarte muziek de langzamere kant uit gaat en de 'blanke' muziek steeds sneller.

Maar ze beinvloeden elkaar wel degelijk, en er zijn typisch blanke, typosch zwarte "stromingen" maar om van clash te spreken, nee.

XiChicozaterdag 3 januari 2004 @ 13:34
Zwarte muziek
SKMbeatzaterdag 3 januari 2004 @ 14:12
Wanneer is muziek zwart,wanneer wit?

Is het zwart,omdat het zijn oorsprong vind in de zwarte cultuur ,het (enkele) zwarte bandleden bezit,er een swing,soulstem in zit?
Men denkt dan aan resp. funk, The Temptations, Duke Ellington, of Stevie Wonder.
Maar je zou ook kunnen denken aan resp. house, the Jimi Hendrix Experience (beginperiode), Benny Goodman, Jamiroquai? Is dit dan weer wit of toch zwart?

Als je popgeschiedenisboeken (goed !) leest dan vinden zeer veel popstijlen hun oorsprong in de zwarte muziekcultuur. Vaak onstaan vanuit een bepaalde drang tot rassenemancipatie,vergeldingsdrag en vernieuwing.
Zwarte Amerikanen werden hun cultuur ontnomen als slaaf. Een gemeenschappelijke cultuur leidt tot saamhorigheid en een saamhorige groep zwarte slaven werd door blanke dlavenhouders als een bedreiging gezien.Na de afschaffing van de slavernij hadden de ex-slaven als "Nieuwe Amerikaan" weinig om op terug te vallen.Om dat enorme gat op te vullen zijn veel zwarte potentiele kunstenaars hun eigen cultuur gaan scheppen. De inspiratie en muzikale grondstoffen haalden zijn uit hun land van oorsprong (ritmes, zangmelodieen-koren, stembuigingen) hetgene wat zij onwikkelden in Amerika (blueshollers,negro-spirituals) en wat zij overnamen van hun ex-meesters: Europese religieuze of volksliederen en de Westerse muziektheorie.

Natuurlijk werd er ook gemusiceerd en gecomponeerd om puur geld te verdienen, iets moois te creeren, mensen te vermaken,etc... maar vaak in het achtehoofd: "dit is onze cultuur die we aan het scheppen zijn".
Als men eenmaal een muziekstijl ontwikkeld had, dan kon men niet wachten om een aan nieuwe muziekstijl te beginnen, de vernieuwingsdrang deed zich dan vaak gelden,men wilde doorgaan met het opbouwen.
Ook wilden sommige zwarten ook niet meer geconfronteerd worden met sommige muziekstijlen die zij ontwikkeld hadden,omdat het door blanken als stereotype 'negermuziek' werd bestempeld (zoals blues,jazz,soul) en wilden door nieuwe muzikale stijlen te ontwikkelen hun gestigmatiseerde muzikale juk van zich afschudden.

De eerder genoemde inspiratie-muziekbronnen (Afrikaanse ritmes, blueshollers,et..) vonden dus hun weg in die nieuwe muziek en in onder andere gospels, blues, jazz en soul zijn die gecombineerde kenmerken met de nadruk op de zwarte invloed nog zeer duidelijk te horen.
In de wat latere muziekstijlen zoals funk, jaren '90 R&B, Hiphop, Drum&Bass zijn ze de minder duidelijk aanwezig, maar zijn dan vaak gecombineerd met nieuwe vaak zwarte muziekondekkingen (slappen, funkslag-akkoorden, subbassen etc..) in combinatie met Westerse muziekontdekkingen:synthesizers, (modern) klassieke muziek, digitale instrumenten etc.

Blanke muzikanten hebben meestal die nieuw onstaan popmuziekstijlen niet ontwikkeld,maar hebben wel een belangrijke bijdrage geleverd door goede songs in het het zwarte genre te schrijven of verder te ontwikkelen wat zwarte Amerikanen achterlieten door de stijl te verfijnen. Zo onstond de wat men nu noemt witte popmuziek (Rock, boy-girlbands,gabber,etc..).Sommige van die eerste vormen van witte popmuziek zijn weer zo doorontwikkeld dat men de zwarte roots er weinig terug in herkend,maar toch als men let op ritmiek, musiceertechnieken dan weet men weer van welke boom de appel gevallen is.

De gevolgen voor zwarte muziekstijlen waren vaak ongunstig voor de zwarte Amerikanen.Zij konden vaak niet met de eer strijken de uitvinders,ontdekkers te zijn van hun stijlen,omdat: 1 zij sommige muziekstijlen in grote getalen verlieten en weinig belangrijke performers nalieten (Blues, Jazz, Rhythm & Blues) 2 witte media witte performers ophemelden en een betere toegang boden tot massamedia (Elvis Presley, Frank Sinatra, Eminem) 3 sommige blanken uit een superioriteitsdrang die goede nieuwe muziek toeeigenden aan het eigen blanke volk en verdrongen waar het eigenlijk echt vandaan kwam (Rhythm and Blues > Rock & roll, Jazz> Cool Jazz, Miles Davis-platen uitgezonderd, SKA> Britska,etc)

Het blanke luisterpubliek meende dan ook vaak onterecht dat sommige muziekstijlen door henzelf waren ontwikkeld en riepen sommige blanke performers uit tot de koning van een bepaalde van oorsprong zwarte jazz-,popstijl( Benny Goodman, waarom niet Duke Ellington? Elvis Presley, waarom niet Little Richard? Eminem, waarom niet Tupac). Ik vind trouwens Tupac absoluut geen toprapper,maar veel Hiphoppers laten zich euforisch over hem uit.

Popmuziek kan dus zo vergeleken worden met een boom met zijn wortels in Afrikaanse,Afro-Amerikaanse bodem, met een zwart-witte stam en takken en gekleurde bladeren (popmuziek is nu immers een mengelmoes van muziekstijlen van over de hele wereld afkomstig) .


Robert Johnson en de wereld klonk nooit meer zoals ie was...

[Dit bericht is gewijzigd door SKMbeat op 04-01-2004 02:22]

fripperzondag 4 januari 2004 @ 02:01
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 14:12 schreef SKMbeat het volgende:

Het blanke luisterpubliek meende dan ook vaak onterecht dat sommige muziekstijlen door henzelf waren onwikkeld en riepen sommige blanke performers uit tot de koning van een bepaalde van oorsprong zwarte jazz-,popstijl( Benny Goodman, waarom niet Duke Ellington? Elvis Presley, waarom niet Little Richard? Eminem, waarom niet Tupac).


Of een nog iets ouder voorbeeld : Paul Whiteman ( de naam alleen al ) werd al begin jaren 20 uitgeroepen tot de ' King of Jazz ' , volgens mij geheel onterecht. Ik denk dat je destijds als blanke ook niet werd geacht naar 'zwarte' muziek te luisteren, maar een blanke muzikant als Whiteman was inderdaad wel acceptabel.
SKMbeatmaandag 5 januari 2004 @ 20:12
quote:
Op Sunday 4 January 2004 02:01 schreef fripper het volgende:

[..]

Of een nog iets ouder voorbeeld : Paul Whiteman ( de naam alleen al ) werd al begin jaren 20 uitgeroepen tot de ' King of Jazz ' , volgens mij geheel onterecht. Ik denk dat je destijds als blanke ook niet werd geacht naar 'zwarte' muziek te luisteren, maar een blanke muzikant als Whiteman was inderdaad wel acceptabel.


Volgens mij heb ik iets over Paul Whiteman gezien in een van eerste delen van Ken Burns over jazz.Mooie serie trouwens waar ook the clash,maar ook de samenwerking tussen zwart en wit in behandeld werd.
ChiPMaNmaandag 5 januari 2004 @ 20:52
Voor mij heeft muziek GEEN kleur!

Maakt mij ook niet uit wie de muziek maakt, het gaat om de muziek zelf. Je hebt natuurlijk verschillende stijlen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.

SKMbeatmaandag 5 januari 2004 @ 21:04
quote:
Op maandag 5 januari 2004 20:52 schreef ChiPMaN het volgende:
Voor mij heeft muziek GEEN kleur!

Maakt mij ook niet uit wie de muziek maakt, het gaat om de muziek zelf. Je hebt natuurlijk verschillende stijlen, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.


Of zoals Duke Ellington zei: "You got two kinds of music: Good Music and Bad Music"