abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_16819289
quote:
Op zondag 1 februari 2004 22:43 schreef Eilanden het volgende:
Inderdaad veel feiten, maar desondanks leuk stukje. Kijk al uit naar een scherp stukje over Co
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_16824221
Het zou fijn zijn als AZ dan ook nog 2 x niet wint vanaf nu.

Aanstaande zaterdag trouwens Tony Montana op de FP!

ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_16842110
Yannis of Neennis?

Op de berg Olympus staan ze. Zeus en Hera. Met hun blikken gericht op de wereld der sterfelijken aanschouwen ze de nood waarin hun oorlogsprins zich bevindt. Ooit beschouwt als de grootste krijgsman na Achilles is het nu juist de aanval waarin zich de problemen openbaren. Ajax wankelt, struikelt en strompelt verder. Op zoek naar een verlosser die de nood kan ledigen.
Er wordt een man uit het uitverkoren volk gehaald om de slagvaardigheid in moeilijke tijden veilig te stellen. Na de gevallen held Machlas die niet kon brengen wat van hem verwacht werd schuiven de goden ditmaal Anastasiou naar voren. De godenzonen moeten met de Griekse hulp kampioen worden van dat kleine koude kikkerlandje, ingeklemd tussen Noordzee en Duitsland. Met het debacle van de vorige odyssee naar Amsterdam nog in hun harten gekerfd weten Zeus en Hera het ditmaal zeker. Yannis is dé man die slagvaardigheid moet brengen in het gekortwiekte Ajax.

Met de knieën diep in de delta van de Amstel krabben de nuchtere Hollanders zich achter hun oren. Aanvallend is de hoofdstedelijke voetbalmacht gedecimeerd, de ziekenboeg is overvol en het trainingsveld akelig leeg. Wat te doen? Als door een goddelijke ingeving wordt hen de oplossing geopenbaard. Er staat bij een clubje in het zuiden nog een jongen een potje aardig te ballen. Nu weet men toevallig dat zijn club de centen wel goed gebruiken kan. Goed, de beste vent is over een half jaar transfervrij, maar om nou het hele seizoen door te gaan met de uit de kleuterklas getrokken, opgeschoten knapen die nu de eer van stad en vaderland moeten verdedigen, daar zien ze geen heil in. De buidel wordt getrokken en voor een leuk bedrag verhuist de Griek van het gemoedelijke zuiden naar het haastige Amsterdam.

Yannis moet zich manifesteren als de nieuwe aanvalsleider bij absentie van Zlatan en Wesley. Een versterking in de breedte, zoals dat heet. De eigen jeugd is gewogen en kennelijk te licht bevonden om nu al hun opwachting te maken in de gelederen van de huidige lijstaanvoerder. Op basis van cijfers lijkt de keuze gerechtvaardigd, de beste man heeft net zoveel ballen in het netje gedrukt als de bewierookte Zlatan, acht stuks, waarvan één tegen zijn nieuwe werkgever, één tegen de huidige nummer twee van de HCE en een drietal tegen de huidige nummer vier. Vooral die ene strafschop tegen PSV lijkt de doorslag te geven in de aankoop. Als hij dat trucje nu aankomende zondag weet te herhalen, dan lijkt de titel Ajax niet meer te kunnen ontgaan. Het is nog maar de vraag of de magie tussen Y.A. en Ajax dezelfde is als die tussen Y.A. en Roda. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

"Een paniekaankoop" zegt heel Nederland, "Een wens is vervuld" zo noemt men het bij Ajax.
De balans zal aan het einde van het seizoen worden opgemaakt. Blijkt de greep naar de Griek een gouden of is dit Ajax, net als zijn illustere naamgever, krankzinnig geworden?

pi_16845579
Mooi stukkie
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_16846943
quote:
Op maandag 2 februari 2004 19:20 schreef methodmich het volgende:
Het zou fijn zijn als AZ dan ook nog 2 x niet wint vanaf nu.

Aanstaande zaterdag trouwens Tony Montana op de FP!

donderdag ook al hoor , maar zaterdag gaat het over het legaliseren van doping

Aardig stukje DivineJester, al hoop ik natuurlijk niet dat hij zondag ook maar een bal fatsoenlijk raakt

Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16847339
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 14:01 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Aardig stukje DivineJester, al hoop ik natuurlijk niet dat hij zondag ook maar een bal fatsoenlijk raakt

Maar ik hoop ( en denk) het ook niet.
Die man gaat gewoon anoniem weer door de zijdeur uit de Arena.
  dinsdag 3 februari 2004 @ 15:33:37 #157
61305 Bjoro
Proud to have Maud !
pi_16849869
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 14:16 schreef DivineJester het volgende:

[..]

Maar ik hoop ( en denk) het ook niet.
Die man gaat gewoon anoniem weer door de zijdeur uit de Arena.

Een echte opvolger van Machlas !! (in alle opzichten, dus kijk uit in de 16 !!!!)
256 goals !
[Column]Hoera, prijs gewonnen!
'Zo gewoon en toch zo bijzonder,
Zo alledaags maar nog steeds een wonder' Maud 07-07-2005
pi_16853852
quote:

[..]

Jij bent dus sportcolumnist?

Wel een leuk stukje van Divine Jester.

AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_16857133
quote:

[..]

Toch geen column op donderdag?
www.thuisuiteten.nl
pi_16857664
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 19:15 schreef methodmich het volgende:

Toch geen column op donderdag?

nope, review van The Black Eyed Peas
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16857688
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 19:33 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

nope, review van The Black Eyed Peas

Kraken. Underground-helden gaan commercieel, zoiets?
www.thuisuiteten.nl
pi_16858322
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 19:34 schreef methodmich het volgende:

Kraken. Underground-helden gaan commercieel, zoiets?

Zolang het niet slechter dan 50Cent en Bravehearts wordt kan ik heel positief zijn.

Als PSV zondag wint heb ik trouwens nog wel een leuk idee voor een column

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16858366
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 19:53 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Zolang het niet slechter dan 50Cent en Bravehearts wordt kan ik heel positief zijn.

Helaas is die dan niet meer actueel, als je nog 2 weken moet wachten.
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:44:17 #164
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_16861970
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 19:53 schreef Tony_Montana67 het volgende:

Ik reken er dus op dat dat schrijfsel ons bespaard blijft.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 3 februari 2004 @ 21:45:45 #165
43763 DutchGooner
naar het andere forum!
pi_16862023
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:44 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik reken er dus op dat dat schrijfsel ons bespaard blijft.

Ik verwacht dus gewoon dat ie geplaatst gaat worden
NAAR HET ANDERE FORUM!
pi_16864920
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 21:45 schreef DutchGooner het volgende:
Ik verwacht dus gewoon dat ie geplaatst gaat worden
Onder normale omstandigheden wel ja. Het kan natuurlijk zo zijn dat m'n internet verbinding eruit valt ofzo, maar daar gaan we niet van uit
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16882438
quote:
Op dinsdag 3 februari 2004 23:07 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Onder normale omstandigheden wel ja. Het kan natuurlijk zo zijn dat m'n internet verbinding eruit valt ofzo, maar daar gaan we niet van uit

Jij mag toch niet over voetbal schrijven of wel?
www.thuisuiteten.nl
pi_16882580
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 15:33 schreef methodmich het volgende:

Nee, maar ik kan 'm hier wel plaatsen. Komende zaterdag ga ik een pleidooi houden voor het legaliseren van doping en mocht PSV winnen dan schrijf ik een stukje dat hier komt te staan
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16882645
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 15:36 schreef Tony_Montana67 het volgende:
mocht PSV winnen dan schrijf ik een stukje dat hier komt te staan
Als je een vent bent post je het ook al PSV verliest.
pi_16882746
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 15:38 schreef zjroentje het volgende:

Als je een vent bent post je het ook al PSV verliest.

Dan moet ik de titel al gaan veranderen en mijn troostende woorden voor alle ajacieden gaan aanpassen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16883414
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 15:33 schreef methodmich het volgende:

[..]

Maar wel over Ajax...
What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
pi_16883819
quote:
Op woensdag 4 februari 2004 15:59 schreef Dylan Dog het volgende:

[..]

Maar wel over Ajax...

Flauw hoor.
www.thuisuiteten.nl
pi_17001257
Zaterdag gaat het over Co.

Ik wil Tony een suggestie doen: hoe kan een neger wereldkampioen schaatsen worden? Krijgen we straks een blanke winnaar op de steeple chase? De sport evolueert.

www.thuisuiteten.nl
pi_17166646
Nieuwe column.
quote:
Zelden zal er zo vaak over één man zijn geschreven, als over Co Adriaanse in de eerste helft van het lopende voetbalseizoen. Elke zichzelf respecterende columnist en journalist heeft Co wel als item gehad. Co mocht ook in elk programma zijn mening geven. Journalistiek was dat prima te verantwoorden, want Co had succes. Wat mij betreft is de tijd echter nu pas rijp om over Co te schrijven.

Op den duur brengt Co je niets

Co Adriaanse, van 21 juli 1947 te Amsterdam, kent tot nu toe een bijzondere carrière als voetbaltrainer. Na een stormachtig debuut bij PEC Zwolle en FC Den Haag - Co promoveerde met beide clubs -, werkte hij vijf jaar in de betrekkelijke luwte als hoofd opleidingen van Ajax. Toen Ajax hem niet aanstelde als hoofdtrainer, vertrok hij naar Willem II, waarmee hij zelfs de Champions League haalde. Co keerde terug naar Ajax, als hoofdtrainer, maar werd ontslagen. Volgens Co zelf omdat twee mensen hem de tijd niet gaven te oogsten, officieel gewoon wegens tegenvallende prestaties en een zwakke mediapresentatie.

Co trok zich gedesillusioneerd terug en werd slechts zelden genoemd als coach bij clubs met een vacature. Bij FC Twente wilde de spelersraad Co niet hebben, omdat hij te hard zou zijn. AZ-voorzitter Dirk Scheringa durfde het in oktober 2002 wel aan om Co de leiding te geven over zijn dikbetaalde selectie, die vooral bestond uit een verzameling egoïsten met grootheidswaan en de nodige smetjes. Co, meester van de tucht, nam de uitdaging aan en bracht AZ naar de tiende plaats. Wel liet hij optekenen dat AZ, indien hij het hele seizoen als coach had gefungeerd, waarschijnlijk wel Europees voetbal had behaald. Financiële problemen binnen de club werden overwonnen en zo kon Co alsnog aanblijven om AZ te gaan coachen.

De eerste seizoenshelft verliep fantastisch voor AZ. Men stond kortstondig bovenaan, versloeg PSV in Eindhoven - weliswaar op de counter, maar daardoor niet minder knap - en speelde attractief voetbal. Co had van de moeilijke groep van AZ een eenheid gemaakt, die het systeem van Co prima kon uitvoeren. De spitsen zetten vroeg druk, de verdedigers schoven vaak mee in en het middenveld was plichtsgetrouw. Er werd zelfs een lobby gestart om mensen als Opdam en van Galen in Oranje te krijgen. Co was weer daar waar hij wilde zijn: in het middelpunt van de belangstelling. Je kon geen krant openslaan en de televisie niet aanzetten of Co zat er om zijn mening te verkondigen.

Co werkte toe naar wat zijn finest hour moest worden: de uitwedstrijd bij Ajax. Al tijden riep Co dat dit wat hem betreft de enige wedstrijd was die hij liever zou overslaan, maar in zijn hart meende hij dat niet. De eerste hernieuwde kennismaking met de Amsterdammers had al plaats gevonden in het vorige seizoen, toen Ajax in de Alkmaarderhout een simpele zege boekte. Amsterdamse supporters plaagden Co toen een beetje met een liedje over Richard Witschge, een verwijzing naar de problemen tussen de speler en de coach. In de persconferentie voorafgaand aan deze topper in de Arena stelde Co dat hij eigenlijk het Ajax-systeem speelde, dat Koeman wel erg veel mazzel had gehad en dat hij hetzelfde had kunnen bereiken. De avond eindigde uiteindelijk toch in mineur. Het eerste half uur was AZ fantastisch, maar daarna vond Ajax de manier om AZ te ontrafelen en won uiteindelijk verdiend met 3-2, hoe zuur het ook was voor de Alkmaarders dat de winnende goal via een dubieuze strafschop kwam. Co had dus niet af kunnen rekenen met zijn obsessie.

Dit bleek een breekpunt voor AZ. Thuis tegen Roda JC werd men afgeslacht en legde de ploeg uit Kerkrade de zwakheden in Co's systeem bloot. Wie dit Co voorlegde, deed echter aan "scorebordjournalistiek". Een dikke zege op het zwakke Volendam verbloemde de achteruitgang nog even en AZ ging als nummer drie de winterstop in. In die winterstop werd de ploeg op het oog nog versterkt met Denny Landzaat, maar de resultaten waren niet hoopgevend. Slechts één punt uit de eerste drie duels, gevolgd door een zege op Volendam, die geen naam mag hebben. De eclatante zege in de Kuip is ook niet echt maatgevend voor de vrije val die AZ binnen korte tijd onherroepelijk gaat maken.

Elftallen die worden getraind door Co zijn duidelijk te typeren. Ze zijn vaardig in de combinatie, vormen een hecht collectief en zijn conditioneel zeer sterk. De ploegen spelen ook pressievoetbal, dat begint bij de spitsen. Frivoliteiten worden zo veel mogelijk uitgebannen, meestal laat Co maar ruimte voor één frivole speler. Bij AZ is dat van Galen. Dit houdt niet in dat het combinatievoetbal van Co's teams niet fraai kan zijn. De nadelen zijn echter ook duidelijk. Na verloop van tijd wordt de manier waarop het team speelt bekend bij de tegenstanders, die zich er makkelijker tegen gaan wapenen. Mentaal kunnen spelers het ook maar maximaal drie seizoenen volhouden. Co's systeem eist namelijk opperste concentratie en je kan en mag er nooit in verslappen. Verder zullen zijn elftallen altijd tegen nederlagen oplopen door hun naïviteit. Wie herinnert zich niet de dikke thuisnederlagen van Ajax tegen Celtic, NAC en PSV, toen Co zijn middenveld met twee man liet verzuipen en vier pure aanvallers opstelde? Bijkomend probleem is dat gemiddelde voetballers op gegeven moment in de eigen hype gaan geloven en vergeten dat die hype ontstond door hun rol als deel van het team en niet door henzelf. Spelers willen ineens transfers afdwingen en offeren zich minder snel op voor het elftal. Vervolgens verandert het elftal weer in de middelmatige, wisselvallige ploeg van weleer.

Co verandert dan ook, van een man met ludieke uitspraken in een irritante betweter, die alleen maar kan winnen. Een zege dankt zijn team aan zijn tactiek, een nederlaag is het gevolg van een foute uitvoering van diezelfde tactiek door de spelers. Op die momenten komt de reden naar boven waarom Co geen echte toptrainer is. Co coacht zijn team dan naar nederlagen, bijvoorbeeld door basisspelers bij wijze van straf te passeren en daarmee zijn ploeg te duperen. Ook zijn wisselbeleid is op zijn minst aan twijfel onderhevig. Co zal nooit afwijken van zijn systeem, ook niet als hij daardoor spelers op vreemde posities moet zetten. Zo zette hij ooit bij Ajax vleugelspits van der Meyde als rechtsback neer. Tactische wissels gaan bij hem ook vaker fout dan goed.

De herkenbaarheid van zijn visie houdt in dat, wanneer de spelers het onder de knie hebben, Co altijd succes zal hebben. Omdat ze echter maar één kunstje beheersen is het gevolg ook dat, wanneer de tegenstanders het middel ter bestrijding gevonden hebben, Co's succes altijd kortstondig zal zijn. In Tilburg is men inmiddels weer terug bij af, Ajax heeft succes omdat Koeman rigoureus afweek van de lijn van Co en bij AZ zal men na en ook tijdens Co weer terugvallen. Het aanstellen van Co is dus altijd een keuze voor de korte termijn, op den duur brengt hij je namelijk niets.

www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 zaterdag 14 februari 2004 @ 11:24:55 #175
7889 tong80
Spleenheup
pi_17166849
Goed geschreven maar te kritisch t.o.v. Adriaanse naar m'n zin.

Ik ben het dan ook niet eens met de strekking van je column.

Dat is dan ook een pluspunt. Hij zet aan tot polemiek.

Kortom met een column hoef je het niet eens te zijn. Als ie maar prikkelt.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')