abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 januari 2004 @ 02:14:45 #76
7889 tong80
Spleenheup
pi_15919187
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 02:07 schreef golfer het volgende:
Come on joh, gewoon nieuwe poging wagen.
Inspiratie is niet eindeloos.

Komt wel weer een poging.

Over Garrincha dan misschien.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_15922947
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 21:10 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Teletoeterkoorts

Volgende week is het weer zover. Het EK schaatsen in Heerenveen staat op het punt van beginnen. Lekker de hele dag op de bank voor de TV hangen om te kijken naar een spannend gevecht tussen Uytenhaaghe en Romme die hun rondjes 31,6 aan elkaar rijgen.
Er is echter ook een andere manier om dit kampieonschap te volgen, namelijk in het stadion zelf...

Zaterdagochtend 6 uur sochtends ergens in een vinex lokatie in het midden van het land. Een 40 jarige man is er helemaal klaar voor. De witte bolletjes zijn gesmeerd en de slappe koffie zit in de kan. Zijn vrouw heeft alles in de auto gedaan en ze gaan op weg naar het hoge noorden. Uit de radio klinkt Noordzee FM en de dienstdoende DJ kondigt de nieuwste hit van Frans Bauer aan, nu wordt het pas echt gezellig.

Half 10 en ons echtpaar arriveert in Heerenveen. Tijd genoeg om te verkleden dus. De oranje pruik gaat op en de o zo grappige beha met voetbalballen past ook dit jaar. Ze gaan naar binnen en de stemming zit er direct in. Kleintje Pils speelt het kleine café aan de haven en iedereen deint gezellig mee. Dat Emese Antal een persoonlijk record rijdt op de 500 meter wordt niet opgemerkt, want het is gezellig. Pas als de bekende namen in actie komen kijken ze enigzins geïnteresseerd naar het ijs. Renate tegen Anni, het spektakelstuk deze vroege middag. Fel moedigen ze hun favoriet aan en de 39.83 mag er best wezen.

Bij de mannenrace hetzelfde beeld. Om Feigenwinter wordt smakelijk gelachen en de 500 van Dittrich is niet eens zo beroerd. Als Gianni en Jochem de Russen en De Noren klop geven en het hele toernooi naar hun hand zetten is er geen houden meer aan. Op de maten van een Guus Meeuwis nummer gaat men massaal aan het bier en het blijft nog lang gezellig

Ik volg dit tafareel vanaf de bank en vraag me af wat deze mensen bezielt. Het schijnt bij de Hollandse gezelligheid te horen en ik besluit me er weinig van aan te trekken. Een aantal maanden later herhaald het tafereel zich.

De vinex lokatie is veranderd in een Oranje vesting. De hele straat is oranje versierd en ons middelbare echtpaar heeft net de laatste boodschappen gedaan voor de buurt barbecue. De hamburgers en frikandellen worden samen met de huzarensalade koel gezet. Vanavond is het zover, WE spelen tegen de Duitsers.

Normaal gesproken houden ze niet zo van voetbal, maar het EK is wel zo speciaal, dan is het wel leuk. Tijdens het voorlezen van de opstelling klinkt er een zucht van teleurstelling. Waarom spelen Maxwell en Kezman niet? De barbecues zijn warm en de hamburgers smaken goed. De overbuurman zet de mega TV aan en neemt nog maar een biertje. Dat de wedstrijd al 4 minuten oud is kan niemand wat schelen, het is immers gezellig.

GOOOOOOAAAAAALLLLLLL!!!! Arjen Robben straft een verdedigingsfout van Jeremies genadeloos af en de straat barst in gejuich uit. We worden kampioen, we worden kampioen De scheidsrechter blaast af en de 3-0 overwinning op de grote rivaal wordt gevierd met veel bier en Nederlandse meezingers

1 week later kijken we nog eens in de straat, op een verdwaalde slinger na is er niks meer terug te vinden en ik dank Nedved en Pahars op mijn blote knieën. En ons sympathieke echtpaar? Die vinden het niet zo erg. Volgende week begint de nieuwe serie van Big Brother en de winnaar van Idols wordt ook zo bekend gemaakt. Dat Roscicky met een briljante voetbeweging Tsjechië de titel schenkt weten ze niet...

[disclaimer]bovenstaande niet te serieus opvatten svp [/disclaimer]

Whehe, laat ze het maar niet lezen.

Overigens grappig dat er volgens mij een opmerking van mij in verwerkt zit (waarom speelt Kezman niet).

ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_15923371
Kom op dikke, nu vlammen!

Het is al weer een tijd geleden dat Theo Janssen debuteerde bij Vitesse. Om precies te zijn spreken we over het seizoen 98/99. Men sprak lovend over Theo, hij was hét talent van de Arnhemse jeugdopleiding. Zijn Arnhemse achtergrond bezorgde hem nog meer krediet bij het publiek. De voortekenen waren gunstig: jaren had Vitesse geprobeerd om de jeugdopleiding de beste in Nederland te maken en Theo was het eerste talent dat de stap maakte uit de elftallen die kampioenschappen pakten bij de jeugd. Bovendien was het niet een standaardspeler, nee, het was een linkspoot.
Een linkspoot... Ze zijn altijd bijzonder, zo ook Theo. Hij toonde aan een fantastische trap te hebben, werd zelfs al vergeleken met Wim van Hanegem, Ajax en PSV zouden al direct interesse hebben en Oranje was slechts een kwestie van tijd. Dat vond Theo zelf ook. In zijn eerste grote interview, in Voetbal International, riep Theo uit binnen het jaar in Oranje te willen. Dat was de eerste keer dat de voetbalwereld over hem heen viel. Wat dacht die snotaap wel?
Helaas was het het eerste van een reeks incidenten rond Theo, die zijn prestaties op het veld volledig overschaduwen. Want in principe zag elke trainer het in Theo zitten. Zijn mogelijkheden waren ook legio: hij kan als linkshalf in een 4-3-3 systeem uit de voeten, kan zowel corrigerend op het middenveld spelen of als spelverdeler en eventueel kan hij zelfs als laatste man spelen.
Er gebeurde echter te veel. Theo werd naar huis gestuurd op het jeugdtoernooi van Toulon, toen hij Jong Oranje- en Vitesse-ploeggenoot Peter Wisgerhof vanaf een kade in het water had gemikt, onder de woorden: "Je houdt toch zo van vissen? Ga ze dan maar van dichtbij bekijken!" De woordvoerders van de KNVB spraken over vreselijke vergrijpen, terwijl het toch niet meer was dan een jongensstreek.
Ronald Koeman probeerde Theo te prikkelen met de uitspraak dat hij een jaar stil had gestaan in zijn ontwikkeling, Theo wekte de toorn van Louis van Gaal door te verklaren dat hij in plaats van spelen op het jeugd-WK in Argentinië liever op het strand van Spanje zou liggen. Theo kreeg te maken met blessures en raakte steeds meer uit de gratie.
Toen Mike Snoei in de zomer van 2002 hoofdtrainer van Vitesse werd, leek het beter te gaan. Theo kreeg zijn geliefde nummer 10 en zijn oude jeugdtrainer wilde er alles aan doen om de oude Theo terug te krijgen. Dat Theo na zijn blessure liefst 100 kilo woog, deed ook Snoei schrikken, helemaal toen zijn dochter verbaasd had gevraagd: "Die dikke man, is dat Theo?" Snoei ging elke ochtend in zijn eigen tijd lopen met Theo en Theo kwam ogenschijnlijk sterk terug. Dat de Ajax-fans zongen "Theo laat je tieten zien" en hij buiten Arnhem door het leven ging als "Dikke Theo", ach, dat is voetbalhumor.
Het werd echter toch niks... Theo kon niet verhinderen dat Vitesse lang tegen de nacompetitie moest strijden, Snoei ontslagen werd en hij reserve werd. Zo veel kwaliteiten, maar het kwam er niet uit. Theo gaf nog een interview dat hem niet echt hielp van het stempel "onvolwassen levensgenieter" af te komen. Iwan van Duren beschreef in Voetbal International zijn ontmoeting met een aldoor rokende Theo, een vader die 's ochtends aan het bier zat en met Theo samen de politie beschimpte, Theo die ongevraagd claxoneerde in de auto van van Duren naar een vrouw en rokend het trainingscomplex op liep.
Daar zit direct de charme van Theo, waardoor menigeen toch een zwak voor hem heeft. Waar andere voetballers stiekem roken, doet Theo het open en bloot. Theo is een volksjongen. Als je het begenadigde linkerbeen wegdenkt, zijn wij eigenlijk allen een beetje Theo.
Sef Vergoossen probeerde Theo te redden en haalde hem naar Genk. Theo speelde niet slecht, maar een echt succes werd het niet. Genk haalde Claessens en Theo komt terug naar Arnhem.
Nu is het moment aangebroken: alsnog de stap zetten of voor altijd afhaken. Als Theo nu niet al zijn kwaliteiten eruit haalt, zal zijn loopbaan zo goed als afgelopen zijn. Zonde, voor iemand die in principe nog steeds een potentiele international is.
In de naam van het voetbal: kom op dikke, nu vlammen!!

www.thuisuiteten.nl
  maandag 5 januari 2004 @ 12:12:25 #79
54636 Eb
Le Big Mac
pi_15978245
Graag zou ik alle columnschrijvers als inzending willen beschouwen om in aanmerking te komen als columnist op de FP.
Niemand bezwaar hoop ik?

Dan over een week of twee uitsluitsel

pi_15978377
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 11:21 schreef methodmich het volgende:

Overigens grappig dat er volgens mij een opmerking van mij in verwerkt zit (waarom speelt Kezman niet).

Ik heb wel van meer mensen een aantal uitspraken geleend, maar het was ook totaal niet serieus bedoelt. Het was met een knipoog geschreven omdat de voetballiefhebbers een eliteclubje zouden zijn. En dan is er niks leukers om er een licht sarcastisch stukje over te schrijven
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  maandag 5 januari 2004 @ 12:38:35 #81
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_15978978
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 23:20 schreef numero_uno het volgende:
Al jaren worden FC Utrecht supporters gediscrimineerd door Ajax en ook de lokale autoriteiten in Amsterdam. Weinig kaarten, combiregelingen om de wedstrijd om de Johan Cruijf Schaal te kunnen bezoeken, gedrogeerde leden van de mobiele eenheid die FC Utrecht supporters mishandelen, terugsturen van treinen en het \'aanpakken\' van zogenaamd \'antisemitisch\' gedrag.

Bij al deze incidenten werd er alleen gekeken naar de opstelling van FC Utrecht-supporters. Want alleen déze supporters zijn volgens Ajax en de lokale autoriteiten in Amsterdam schuldig. Wel worden nog steeds door Ajax de Israëlische vlaggen getolereerd. Zelfs als wij vreedzaam actie voeren in Amsterdam rondom de Johan Cruijf Schaal en vervolgens worden aangevallen door Ajax-supporters, waarbij wij ons noodgedwongen maar wel uitstekend moesten verdedigen, is dat volgens de lokale autoriteiten ook de schuld van FC Utrecht-supporters.

Daarnaast hebben we de KNVB. Gekscherend in de volksmond ook wel de KNJB genoemd, aangezien de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond alleen maar zou handelen in het voordeel van Ajax. Deze bond treedt de laatste tijd keihard op tegen FC Utrecht. Zo werd zelfs vanuit Zeist gedreigd met het in mindering brengen van punten. Dit vanwege het ontploffen van een tweetal bommetjes tijdens een tweetal wedstrijden van FC Utrecht.

Met open mond keek ik gisteren dan ook rond naar de taferelen in de Amsterdam ArenA. Het is vanzelfsprekend dat wanneer een gewaardeerd iemand overlijdt, dat op GEPASTE wijze wordt stilgestaan bij dat overlijden. Ondanks dat de wijze waarop de man werd geëerd indrukwekkend was, druist het volledig tegen alle reglementen in. Zo waren Ajax en de KNVB op de hoogte dat er vuurwerk het stadion in werd genomen. Hier werd niet tegen opgetreden, laat staan dat er gefouilleerd zou zijn op dergelijke voorwerpen bij de ingang. Hiervoor is toestemming gegeven!

Tevens werd er zelfs, in samenwerking met Ajax, knalvuurwerk afgestoken. Weliswaar door een erkend vuurwerkbedrijf, maar het druist tegen de reglementen in. In deze wordt dus aantoonbaar gemeten met twee maten. Ajax mag het en ons zou het punten in mindering kunnen opleveren.

Tot slot hebben we Ajax en de KNVB die een 1-2 maakten inzake het supportersbeleid. Zelf ben ik ook wel eens in het bezit geweest van een verbod voor alle Nederlandse stadions. Daarnaast heb ik in mijn eigen kennissenkring ook wat mensen met stadionverboden. Ik werd, en zij worden, opgejaagd door veiligheidsmedewerkers van voetbalclubs en cowboys van de gemeente. Wanneer mensen die in het bezit zijn van stadionverboden worden aangehouden, dan wacht hen van dezelfde KNVB een jaar extra verbod en een transactie van 500 euro!

Zo ken ik iemand die op belachelijke gronden is veroordeeld voor een stadionverbod. Hij had tijdens het spoorlopen (actie voeren tegen het belachelijke aantal kaarten rondom Ajax 2- FC Utrecht) een stadionverbod gekregen. Daarna is hij bij een tweetal wedstrijden geweest en tevens ook gezien. Inmiddels heeft hij verbod voor 4 jaar en 2000 euro verder richting de KNVB! Om over de advocaatkosten maar niet te spreken.

Daarom viel mijn mond ook open van verbazing toen ik ontdekte dat alle mensen van Ajax met een stadionverbod de afgelopen editie Ajax - FC Utrecht gewoon welkom waren! Wat je ook gedaan had, het maakte niet uit want IEDEREEN mocht, met of zonder verbod, in overleg tussen Ajax EN DE KNVB! Gewoon naar binnen!

Utrechtse supporters met stadionverbod waren (uiteraard) niet welkom, maar dit is het ultieme voorbeeld van het meten met twee maten.

Ik vind dat niet kunnen. Vandaar dat ik in een brief uitleg ga vragen aan de KNVB. Mij en mijn vrienden wel overal op belachelijke gronden buiten houden, maar Ajax-supporters zijn wel welkom! Ben benieuwd wat voor antwoord ik krijg.

Vandaar dat ik FC Utrecht ook bij FC Utrecht- Ajax ga verzoeken om alle supporters (met of zonder verbod) welkom te gaan heten. Het stadion zal ouderwets vol zitten! Ben benieuwd naar het antwoord van dit verzoek van de KNVB. Maar ik en heel Nederland weet het antwoord op dit verzoek al.

AJAX EN KNVB SHAME ON YOU!

bron: www.eniesee.nl

Dit is geen column, dit is een saai inspiratieloos stuk gebral wat in Klaagbaak hoort.
pi_15979014
En waar overigens ook nog onwaarden in staan.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_15979037
quote:
Op maandag 5 januari 2004 12:38 schreef twi het volgende:

Dit is geen column, dit is een saai inspiratieloos stuk gebral wat in Klaagbaak hoort.

Daar worden dit soort kwaliteitstopics gesloten

ajax is kut

Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  maandag 5 januari 2004 @ 12:49:40 #84
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_15979232
quote:
Op maandag 5 januari 2004 12:40 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Daar worden dit soort kwaliteitstopics gesloten

ajax is kut

Held Daggla

Ach, ik zou bijna een Calimero praten, ware het niet dat ik dat dit topic niet wil aandoen door al die leuke stukjes van Tony, methodmich en SCH

pi_15983689
Dit schreef ik onlangs voor www.italie.nl:

De sroom van de Serie A
Honderden jaren geleden bestond Italië uit allerlei kleine stadsstaatjes, voornamelijk onder bestuur van machtige edelen, koningen of progressieve pseudo-democratieën. Het machtige Florence was het toonbeeld van de moderne tijd na de donkere Middeleeuwen: het centrum van verlicht denken, van ontluikende culturele en artistieke talenten. In die tijd was het in hevig gevecht verwikkeld met Siena, de naburige stad. Door een grote pestepidemie stierf het grootste gedeelte van de Sienese bevolking en bleef de Duomo, die het pronkstuk van de Zuid-Toscaanse macht moest symboliseren en bovendien die van Florence moest overtreffen, onafgebouwd. Nu, vele jaren en vooral voetbalseizoenen later, is de wraak van Siena naar de gehate grote broer Florence mierzoet.

In 2002 ging Fiorentina, een van de grootste clubs uit het Italiaanse voetbal, failliet. Gedwongen degradatie naar de laagste professionele voetbaldivisie van het land, de Serie C2, was een feit. Een seizoen na deze hel lijkt de ploeg, met nieuw bestuur, nieuwe spelers en met de teruggekochte oude naam, weer op weg naar het paradijs: de Serie A. Een paar honderd kilometer zuidelijker voltrok zich nog een groter wonder: het nietige AC Siena is na een schitterend seizoen als kampioen van de Serie B gepromoveerd naar het Walhalla.

Siena is de stad van furieuze paardenrennen in de unieke palio. Stad van traditie met haar karakteristieke, onafgebouwde Duomo. Stad van het karakteristieke schelpvormige plein en stad van voetbal. Een grotere tegenstelling lijkt haast niet denkbaar. Italië-gangers die Siena bezoeken, staren verwachtingsvol naar de prachtige, historische skyline, met de campanile van het stadhuis en de schitterende zwart-witte Duomo. De kans is daardoor groot dat ze vergeten even naar links te kijken wanneer ze de stad binnenkomen. Net vóór de oude binnenstad ligt namelijk het Stadio Artemio Franchi, waar het afgelopen seizoen het kleine wonder heeft plaatsgevonden.

Siena speelt dit seizoen voor het eerst in il paradiso del calcio: de Serie A. Iedere voetbalfan die je een jaar geleden had voorspeld dat Siena naar de Serie A zou promoveren, laat staan het kampioenschap van de Serie B zou binnenhalen, had je voor gek verklaard. Een logische reactie: de Toscanen sleepten pas op de laatste speeldag van het seizoen 2001-2002 een verlengd verblijf in de Serie B uit het vuur. Het jaar was dramatisch verlopen en de lokale supporters stelden zich opnieuw in op een jaar in de marge van het Italiaanse voetbal. De rijke Napolitaanse voorzitter Paolo De Luca dacht er echter geheel anders over en deelde bij de presentatie van het nieuwe team rode T-shirts uit met daarop de tekst 'Una lucida follia: Sogniamo la Serie A' uit.

Wat niemand verwacht, behalve misschien de trainer Papadopulo (bijgenaamd il papa), gebeurt toch: het seizoen van la Robur verloopt als een droom. 'Gestolen' overwinningen in de laatste minuten bij concurrenten Napoli en Hellas Verona, met 9 man de grote concurrent Sampdoria in Genova verslaan en de opleving van het Braziliaanse wonderkind Pinga en de bonkige midvoor Tiribocchi zorgen voor il miracolo. Op de allerlaatste speeldag wordt zelfs de titel van de Serie B behaald, een ongekende en vooral onverwachte prestatie. De stad is in rep en roer en wrijft zich nog eens goed in de ogen. De Serie A wacht op het nietige maar dappere Siena.

Toeristen klinkt het als muziek in de oren. Stedentripjes naar het romantische Venezia, het klassieke Firenze of het chaotische Napoli. Voor Italiaanse tifosi zijn het zondagse doemscenario's. Zij prefereren een busreis naar Empoli, Brescia of Udine. Supporters van grootheden als Milan, Inter of Juventus met gevoel voor historie en schoonheid kunnen het komende seizoen een extra cultureel uitstapje aan hun uitwedstrijden toevoegen, al is het hoogst twijfelachtig of zij oog hebben voor al dat moois. Voor alle anderen die binnenkort nog eens in Siena belanden: kijk wanneer je de stad binnenkomt gerust even naar links, want daar gebeuren hele leuke dingen.

What we do in life echoes in eternity
Just relax - It's what Jesus would do
Wat een vrouw!
spits!
  maandag 5 januari 2004 @ 15:57:42 #86
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_15984143
Leuk stukje DD Las op enkele keren een beetje stroef (dubbele woorden, wat onbekende Italiaanse termen (maar daarvoor zit ik op fok.nl en niet op italie.nl )), maar voor de rest las het soepel en prima weg en was 't nog interessant ook
pi_15984257
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:57 schreef twi het volgende:
Leuk stukje DD Las op enkele keren een beetje stroef (dubbele woorden, wat onbekende Italiaanse termen (maar daarvoor zit ik op fok.nl en niet op italie.nl )), maar voor de rest las het soepel en prima weg en was 't nog interessant ook
Dank je...
Het is inderdaad 'herschreven' voor die site. Daar komen vooral Italië-liefhebbers en die spreken meestal wel wat Italiaans. Het was eerst veel meer op het voetbal gericht, maar dus later aangepast.
Wat een vrouw!
spits!
pi_15984499
quote:
Op maandag 5 januari 2004 15:37 schreef Dylan Dog het volgende:
Voor alle anderen die binnenkort nog eens in Siena belanden: kijk wanneer je de stad binnenkomt gerust even naar links, want daar gebeuren hele leuke dingen.
De volgende keer zal ik er op letten.

Leuk stukje.

While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_15987285
Ik besef ineens dat ik het hier gezellig vind

Met nog 5 minuten spelen interesseert niemand zich meer voor de stand. O ja, we staan achter, maar vertel eens wat nieuws. Er rennen nog steeds 21 mannen over het veld. Twintig spelers en een scheidsrechter. Dat betekent dat er twee mannen van het veld gestuurd zijn. Het zal allemaal wel, niets van meegekregen. Er wordt een aanval afgeslagen, maar het lijkt alsof het beter is dat er een einde wordt gemaakt aan deze marteling voor de spelers. Ruim 4.000 mensen op de tribune hebben geen oog voor het primaire waar voor ze kwamen. De spelers kabbelen nog wat voort, het besef lijkt ook bij hen te zijn gekomen.
Met nog 4 minuten te spelen interesseert niemand zich meer voor de stand. We zullen wel achter staan. Links staat een man genoegzaam aan zijn sigaret te zuigen en kijkt glazig naar het scorebord. Ik betwijfel of hij wel weet hoe veel het staat. Rechts staart een gepensioneerde man onverstoorbaar naar de reservebank. Ik meen de man te herkennen, maar van wat weet ik eigenlijk niet. Opeens kijkt hij weg van de bank, en kijkt naar mij, alsof hij heeft gezien dat ik hem aankeek. Hij glimlacht even. Waar ken ik de man toch van?
Nog drie minuten. Als ik een jongeman van ergens in de 20 moet geloven staan we achter, maar dat ligt aan die homo in het zwart. Achter me zeuren twee vrouwen over de kou. Ik voel het niet. Hun mannen kijken eens geïrriteerd op en besluiten wijselijk de vrouwen te negeren. Tumult op het veld, er wordt wat geduwd en wat aan elkaar getrokken. Echt spectaculair is het niet. Toch volgt er een rode kaart. De jongeman van ergens in de twintig weet het nu zeker, de man is een vriend van Van Swieten.
Twee minuten zijn de spelers verwijderd van het einde. De reservespelers zijn alvast gaan staan. 0-3 staat het inmiddels. Toch heerst er een aparte, uitgelaten sfeer. De rokende man steekt nog een sigaret op, inmiddels niet meer naar het scorebord kijkend. De gepensioneerde man zegt wat tegen zijn buurman en ze moeten lachen. De twee vrouwen moeten de grap ook gehoord hebben, want ze lachen hardop mee. Ik besef me ineens dat ik het hier gezellig vind.
De voorlaatste minuut gaat in. De scheidsrechter heeft dat ook gezien en kijkt ongeduldig op zijn horloge. De overtreding in de 16-meter ontgaat hem dan ook. Ach, wat maakt het nog uit. Zelfs de jongeman komt niet verder dan wat gemompel in zichzelf. Het wordt onrustig op de knusse tribunes. Het is voelbaar dat er iets staat te gebeuren. De gepensioneerde man die drie minuten geleden nog zo onverstoorbaar stond te staren draait onrustig op zijn plek. Hij vraagt een sigaret aan mijn linkerbuurman. Geen probleem.
Officieel zijn er 90 minuten gespeeld. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de scheidsrechter spoedig zal affluiten. Voor de vorm wordt er nog afgetrapt na de 0-4. Twintig seconden later fluit de scheidsrechter voor de allerlaatste keer. Het is nu echt over. Om mij heen wordt er spontaan geapplaudisseerd. De spelers lopen richting onze staantribune. Fotograven volgen de spelers. De shirts gaan uit en worden over de hekken gegooid. Ik wurm me naar voren om een shirt te bemachtigen. Naast mij krijgt de gepensioneerde man een shirt. Voor je kleinkind, zegt de speler. De man is zichtbaar geëmotioneerd. Hij is niet de enige. Volwassen mannen kijken beduusd voor zich uit. De twee vrouwen snappen dat dit niet het moment is hun mond open te doen. Het is me niet gelukt een shirt te bemachtigen. Ik kijk rond me heen en neem alles in me op. De eersten maken zich op om naar huis te gaan. De spelers kijken nog een keer naar het veld en besluiten dan ook naar de catacomben te gaan. Verstokte fans heffen nog een keer een krijgslied aan. "Kom Op Vlissingen, Kom Op Vlissingen!" Dan zegt ook mijn vader tegen mij dat we gaan. Nog een keer kijk ik om me heen. Ik zie het veld, het uitvak, de hoofdtribune. Ik ruik de frietkraam en de sigarettenlucht. Ik besef ineens dat het hier gezellig was. Ik weet ineens ook weer waar ik de gepensioneerde man van ken. Hij stond daar altijd.

Jaren later ben ik op een carnavalsdisco van school eens een jongen tegen het lijf gelopen die op dat feest zich gehuld had in een rood-wit shirt van VCV/Zeeland. Ik kon mijn ogen niet geloven. Ik heb er 200 gulden voor geboden. Hij wilde het niet geven. Hij had het van zijn overleden opa gehad...

In Southern Sun
pi_15987508
Mooi en zeer herkenbaar stukje Sandman, het was er ook altijd gezellig
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_15989228
Leuke verhalen DD en Da_Sandman!

We moeten een columntijdschrift uit gaan geven.

www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 6 januari 2004 @ 01:21:05 #92
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_15999692
quote:
Op maandag 5 januari 2004 18:30 schreef Da_Sandman het volgende:
Ik besef ineens dat ik het hier gezellig vind

steengoeie column

Brok in keel materiaal zelfs. Bizar. Wel vervelend als je net je tanden zit te poetsen.

Wat ik me nou afvraag, is dit helemaal waar gebeurd?

[Dit bericht is gewijzigd door ErikT op 06-01-2004 01:29]

Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_16005767
quote:
Op maandag 5 januari 2004 19:42 schreef methodmich het volgende:
Leuke verhalen DD en Da_Sandman!

We moeten een columntijdschrift uit gaan geven.

Prima idee! Zou zoiets serieus haalbaar zijn?
Wat een vrouw!
spits!
pi_16005995
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 01:21 schreef ErikT het volgende:

[..]

Brok in keel materiaal zelfs. Bizar. Wel vervelend als je net je tanden zit te poetsen.

Wat ik me nou afvraag, is dit helemaal waar gebeurd?

Dank je.

Voor een groot deel is dit inderdaad geschreven uit mijn herinnering. Ik was toendertijd 9 jaar, dus er kunnen wat dingen vervaagd zijn.

In Southern Sun
pi_16017310
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 11:59 schreef Dylan Dog het volgende:

[..]

Prima idee! Zou zoiets serieus haalbaar zijn?

Moeilijk.

Het opzetten van een tijdschrift an sich is niet moeilijk, maar de problemen zitten in de kosten. Drukkosten, distributie e.d.

Een internetpagina maken en vullen met columns van users hier is wat dat betreft goedkoper.

www.thuisuiteten.nl
pi_16017862
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 19:14 schreef methodmich het volgende:

[..]

Moeilijk.

Het opzetten van een tijdschrift an sich is niet moeilijk, maar de problemen zitten in de kosten. Drukkosten, distributie e.d.

Een internetpagina maken en vullen met columns van users hier is wat dat betreft goedkoper.

Michel, kun je me je mailadres nog even mailen (souzafaria@hotmail.com)? (Of kan ik username@hotmail.com proberen - heb mijn inbox recent geruimd)
Wat een vrouw!
spits!
pi_16017970
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 19:40 schreef Dylan Dog het volgende:

[..]

Michel, kun je me je mailadres nog even mailen (souzafaria@hotmail.com)? (Of kan ik username@hotmail.com proberen - heb mijn inbox recent geruimd)

methodmich@hotmail.com is de goede.
www.thuisuiteten.nl
pi_16018277
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 19:14 schreef methodmich het volgende:

Moeilijk.

Ik denk dat je opzich best een aardige powerpoint document kan maken, een virtueel magazine zeg maar
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
pi_16018515
quote:
Op dinsdag 6 januari 2004 19:59 schreef Tony_Montana67 het volgende:

[..]

Ik denk dat je opzich best een aardige powerpoint document kan maken, een virtueel magazine zeg maar

Is ook mogelijk ja. Wie weet wordt het een buzz, mogen we straks allemaal voor de Volkskrant gaan schrijven.
www.thuisuiteten.nl
pi_16022655
Ik probeer het ook maar eens, al is het schrijven van columns niet iets wat ik dagelijks doe...Dus hopelijk is het 'n beetje verteerbaar...

Hulde voor de Man in het Zwart..

Het is klokslag half 6, en in huize De Winter loopt de spanning hoog op. Een man van respectabele leeftijd loopt gestresst door het huis en blaft vrouwlief bij het minste of geringste af. Zelfs de hond moet er zo nu en dan aan geloven. Niet zo raar als je beseft dat hij een belangrijke afspraak op het programma heeft staan en koste wat het kost op tijd aanwezig wil zijn. De man des Huize mag namelijk voor de eerste keer in zijn leven een echte wedstrijd leiden. Het resultaat van vele dagen blokken, eindeloos trainen (zowel fysiek als mentaal) en het succesvol afronden van de opleiding tot schijtsrechter, correctie scheidsrechter.

Wat heeft hij daar al niet veel voor moeten laten. Etentjes met zijn vrouw, bloedstollende voetbalwedstrijden van zijn favoriete club op televisie en klaverjasavonden met vrienden moesten afgelopen maand wijken voor de droom van mijnheer de Winter. Een echte, maar dan ook echt een echte scheidsrechter zijn was van jongs af aan al zijn grootste droom. Hij had er van tijd tot tijd wel eens natte dromen over. Maar nu was het moment suprème dan eindelijk aangebroken. Kom dan schat, anders kom je te laat, zucht mevrouw de Winter. Plots schrikt de mannelijke helft van het echtpaar wakker en stapt gehaast, na het geven van een natte zoen, in de auto richting plaatselijke sporthal.

En daar staat hij dan, exact half 8, mooi uitgedorst in het zwart. In zijn linkerhand heeft hij een glinsterend, opgepoetst, zilveren fluitje en in zijn rechterhand de wedstrijdbal. Nog een paar seconden en dan zal hij met het beroeren van zijn lippen de wedstrijd tussen het 5e team van Ravenstein en het 7e team van Oss aan de gang brengen. Kort hierna golft het snaterende geluid van een fluitje door de gehele sporthal. Leidsman de Winter heeft eindelijk het beginsein gegeven voor de 2 x 20 minuten die het begin moeten zijn van een glansrijke carrière als scheidsrechter.

Maar omstreeks half 10 ziet de wereld er minder glansrijk uit. Of erger: de wereld staat op instorten, althans als het aan meneer de Winter ligt. Gebroken ligt hij op de bank na afloop van zijn eerste en direct laatste officiële wedstrijd als nationale scheidsrechter. Na een turbulente wedstrijd, waarbij 1 speler van Ravenstein zelfs voortijdig het veld moest verlaten, kwam hij niet zonder kleerscheuren de sporthal uit. De speler die eerder met rood van het veld werd gestuurd vond het namelijk gepast om hem buiten op te wachten. Maar niet om verbaal zijn ongenoegen te laten blijken over eerdergenoemde rode beslissing. Neen, fysiek spel vond hij namelijk meer op zn plaats. Een aantal kopstoten, rechtse hoeken en schoppen later was het pleit beslecht. De eens zo trotse leidsman lag nu strak tegen het asfalt. De autoriteit die tijdens de wedstrijd nog van zijn gezicht afstraalde was geheel verdwenen. Bij thuiskomst zou hij, na een goed gesprek met zijn vrouw, besluiten om een punt te zetten achter zijn nog prille loopbaan

Dit hartverscheurende verhaal staat in schril contrast met de tijd dat de edele voetbalsport nog in haar kinderschoenen stond. Scheidsrechters konden in de tijd dat alles nog zwart en wit was op heel wat meer respect rekenen van zowel spelers, als supporters. Natuurlijk werden toentertijd de mannen in het zwart ook uitgefloten en uitgejouwd bij een foute of nadelige beslissing. Desondanks bleef men de scheidsrechter als een autoriteit zien. Laat staan dat iemand het zich in zijn hoofd haalde om de arme man, we praten immers over de tijd dat de vrouw nog niet haar intreden had gemaakt, na speeltijd met handen of voeten te bewerken. Maar die tijd is nu -helaas- voorbij. Het ergste is nog wel dat de verharde maatschappij, waarin wij leven, dit fenomeen steeds meer als iets vanzelfsprekends ziet. Vandaar dat ik bij deze eens afstap van mijn geloof (lees: antipathie jegens scheidsrechters) en de talloze mensen, die pogen een wedstrijd met gevaar voor eigen leven- in goede banen te leiden, een hart onder de riem steek. Ja ook ik, heb zo mijn goede voornemens voor het jaar 2004.

Lid zijn van het scheidsrechtersgilde is immers geen pretje. Al jaren word je als lid van deze club immers voor de meest verschrikkelijke dingen uitgemaakt, variërend van kankerhoer tot hondenlul. Meestal vergezelt door een leuk deuntje. Sommige zijn zelfs zo sterk dat ze bij het Eurovisie songfestival makkelijk douze point op het rekest zouden ontvangen. Toch laat het merendeel van de scheidsrechters zich niet uit het veld slaan door deze liedjes en zijn ze gewoon de volgende keer weer op het veld te vinden. Al hebben sommige van tijd tot tijd een moment nodig, al dan niet in een wedstrijd, om van alle commotie te bekomen. Ook de kritische kijk van analytici op hun beslissingen en de roep om elektronische hulpmiddelen, na een incidentele dwaling, doet ze niet uit het veld slaan.

Toch moet ik met het schaamrood op de kaken bekennen dat het hedendaagse scheidsrechterskorps niet zelden in de fout gaat. Ze maken namelijk wel vaker cruciale fouten, zo hadden we vorig jaar Braamhaar bij PSV Ajax (die verzuimde de wedstrijd in de hand te houden) en Nationale pispaal Luinge bij verscheidende wedstrijden. Om maar te zwijgen over de reeds overbekende Ecuadoriaan Moreno Maar is dit niet meer dan logisch..? Deze mannen of vrouwen zijn immers ook maar mensen van vlees en bloed, ook al zijn de meningen daarover verdeeld, en geen mechanische monsters die op commando de juiste beslissingen nemen. Vergissen is immers menselijk. Daarnaast valt het te prijzen dat er nog steeds personen op deze aardkloot rondlopen die zin hebben om dit ambachtelijke beroep uit te oefenen, want zeg nou zelf het is niet de meest aantrekkelijke broodwinning. Toch gaat mijn grootste respect niet uit naar de personen die beroepsmatig fluiten, maar naar de vrijwilligers. De personen die op vrijwillige gronden zaterdag of zondag voetbalwedstrijden leiden in weer of wind wil ik bij deze speciaal in het zonnetje zetten. Want zonder hun geen wedstrijden voor pupillen, junioren of senioren op het veld of in de zaal. Kortom zij zijn bepalend voor voetballend Nederland.

En dit allemaal met alle risicos en gevaren van dien. Hulde voor het scheidsrechterskorps, Hulde voor de man in het zwart

'Al mot ik krupen, op blote voeten gaon. Ik wil nog één keer Sint Steven heure slaon.'
**Ferdi Kübler & Hugo Koblet**
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')