'Wat me het meest irriteert is het heilige geloof in zichzelf van deze door God gezonden regenten. De met bier en bratwurst volgepropte BOBO's die met hun uitgezakte hangbuiken het pluche bevuilen dat aan de sporters toebehoort. De hemeltergende eigenwaan van deze omhoog gevallen hangbuikzwijnen, die zelf nog geen Skippybal recht uit kunnen trappen.
Deze holbewoners uit de ijstijd, met hun armen zo bruin door het porren in de reet van hun oppergod, Sepp Blatter. Deze moderne Methusalems, deze vooroorlogse bandietenbende, met hun hauttaine arrogante mombakkes.
Deze sukkels in kwadraat, deze hypocriete skyboxproleten, deze baantjesjagers met een hypotheek op hun tweede vrouw. Deze kanloze snobs met hun door camera geilheid vertroebelde wereldbeeld, deze inhoudsloze patsers.
Beslissen met een goed glas wijn onder handbereik, na een volumineuze overdadige maaltijd, dat het maar eens over moet zijn met de schitterende carriere van 1 van de beste verdedigers van de afgelopen 10 jaar.
Randdebielen.'
Oma´s soep in de rust
Sfeerverslag van de laatste jaren van Neerlands laatste klassieke voetbalstadion, het Oosterpark te Groningen.
Als je vanaf het Wielewaalplein de Zaagmuldersweg op fietst lijk je in 1e instantie een doorsnee straat in te rijden. Rechts van je de keurige rij van arbeidershuizen terwijl aan je linkerhand je zicht nog voornamelijk belemmerd wordt door de dichte begroeiing van het struikgewas. Iemand die niet bekend is in de Stad zou verbaasd opkijken als tussen de bomen door ineens de toch wel imposante Tonny van Leeuwen-tribune op doemt. Als de aandacht dan getrokken is, is 1 verdere blik genoeg om de grote witte letters op een groene achtergrond te ontdekken: FC Groningen. Ja, hier midden in de volksbuurt Oosterparkwijk huist de Trots van het Noorden. Een bewoner van 1 van de huizen aan de overkant van de straat zou vanaf zijn voordeur in zo´n 25 passen op de West-tribune kunnen staan, waar hij over elke meter van het groene speelveld heen kan kijken. Waar zie je dat vandaag de dag nog in Nederland?
Vanaf 1933 is er gevoetbald op de plek tussen de Zaagmuldersweg, Klaprooslaan, Middenlaan (inmiddels verdwenen) en het Oosterpark, waaraan het stadion ook haar naam dankt. Eerst werd het stadion gedeeld door de ex-profclubs GVAV en Oosterparkers. Toen in 1971 GVAV moest wijken voor FC Groningen namen de Groen-Witten ook het Oosterpark Stadion over als thuishaven. Het inmiddels naar de amateurs gedegradeerde VV Oosterparkers kwam nog enkele jaren naast FC Groningen uit op de velden aan de Zaagmuldersweg, totdat ook zij in 1988 hun oude veldgenoten van GVAV achterna verhuisde naar het Van Starkenborgh Complex. Het Oosterpark Stadion is dus sinds het oprichten van de club het gezicht van FC Groningen geweest.
In de loop der jaren is het van een sportcomplex uitgegroeid tot een echt stadion. Het Oosterpark staat niet op de naam van 1 enkele architect, maar heeft beetje bij beetje zichzelf opgebouwd. Toen GVAV in haar begin jaren steeds meer publiek begon te trekken bleek de enige houten tribune die het ´stadion´ toen rijk was niet genoeg voor alle geïnteresseerden zodat de toeschouwers houten kistjes begonnen mee te brengen om het spel te kunnen volgen. Later verscheen op die plek een zandwal en toen ook die te klein werd werden er tribune´s er op en boven gebouwd. Het Oosterpark heeft nooit als 1 geheel op de tekentafel gelegen maar is langzaam met de tijd mee gegroeid. Het heeft echter wel altijd haar eigen uitstraling behouden. Nu de laatste jaren de commercie het echter lijkt te gaan winnen van de nostalgie kan ook het laatste klassieke stadion van de competitie de ´vooruitgang´ niet meer bijbenen.
Nergens ter wereld schieten de nieuwe stadions zo snel uit de grond als de laatste jaren in Nederland. Ook Groningen komt dus nog aan de beurt maar omdat de club 1 van de laatste in de rij is zal het Oosterpark nog enkele jaren een uniek stadion zijn, uniek voor de Nederlandse Eredivisie. Bijna alle thuishavens van de Eredivisieclubs lijken akelig veel op elkaar (een paar uitzonderingen daar gelaten). Bijna elk stadion schijnt tegenwoordig een gracht tussen het veld en de tribune´s te hebben waardoor de afstand tussen het spel en het publiek behoorlijk vergroot wordt en de foeilelijke ijzeren trappen het gezicht van de tribune´s bepalen. In de thuishaven van de FC ontbreekt deze gracht en sta je op de onderste rij van de tribune´s aan de korte zijde op precies dezelfde hoogte als de spelers. Als de Groningen-supporters een iets nettere naam hadden gehad waren wellicht ook de hekken er niet geweest. Hoewel het afgelopen seizoen al 2 maal een koud kunstje bleek te zijn voor de (over)fanatieke supporters om deze kleine hindernis te nemen.
Geen enkele Groninger zal eraan twijfelen dat het Oosterpark een prachtig stadion is, maar buiten de provincie zijn er wel mensen die daar heel anders over denken. Het stadion is namelijk vooral mooi door het totaal ontbreken van enige luxe en sommige mensen houden daar nou eenmaal niet van. Je kunt het Oosterpark prachtig of spuuglelijk vinden, een tussenweg is er meestal niet. De VI gaf het stadion een tijd geleden het laagste cijfer van allemaal in hun nationale stadion-test (een 3). Op zo´n beetje alle fansites van de clubs die op bezoek komen in het Oosterpark wordt na afloop op spottende wijze melding gemaakt van de bouwvallige staat waarin het lijkt te verkeren. Een paar Groningen-supporters reageerden hierop door in het uitvak een aantal borden op te plakken die normaal gebruikt worden in de bouw wanneer er sprake is van instortingsgevaar. Hen zal het immers een rot zorg zijn dat het in het Oosterpark ontbreekt aan elke vorm van franje. In een echt voetbalstadion moet het toch stinken naar gras, bier, zweet en rook? Zitten de echte supporters te wachten op de luxe die verreweg de meeste hedendaagse voetbaltempels hen bieden? Als je bij het bouwen van een nieuwe thuishaven alleen maar rekening houdt met zaken als comfort, gemak, luxe en hygiëne loop je een groot risico totaal te vervreemden met je trouwste supporters. Het beste voorbeeld daarvan is toch wel het Monster van Amsterdam Zuid-Oost, beter bekent als de ArenA. Daar staat nu een grote evenementenhal die prima gebruikt kan worden voor popconcerten en allerlei andere bijeenkomsten. Is dat bouwsel nog wel een voetbalstadion te noemen? De echte Ajacieden verlangen in ieder geval met pijn in hun hart terug naar De Meer. Waar dus te allen tijde over gewaakt moet worden is dat straks met het verdwijnen van het Oosterpark de ziel van FC Groningen niet mee verloren gaat. Die klus is zwaar maar tot nu toe lijken ze in Groningen aardig op weg te zijn. Men kan immers leren van de fouten van anderen.
Op 11 november gaat de 1e paal van de Euroborg de grond in, het nieuwe onderkomen van FC Groningen wat dus de functie van het Oosterpark moet gaan overnemen. Het stadion is simpelweg te oud en staat volgens de beleidsbepalers de vooruitgang van de club in de weg. Ook de politie zal blij zijn met de verhuizing. Waar bij de meeste stadions de bussen van de uitsupporters zo verdwijnen op de snelweg moeten ze in Groningen eerst nog begeleid worden door de smalle en bochtige straatjes van de Oosterparkwijk. Het is daarom dat burgemeester Wallage laatst verklaarde de veiligheid van die bussen niet meer te kunnen garanderen. Ook de supporters van de FC lijken min of meer vrede te hebben met het vertrek uit het Oosterpark, omdat ook zij inzien dat sportief betere tijden alleen te behalen zijn in het nieuwe stadion aan de zuid kant van de stad. Het zijn de herinneringen die blijven. De herinneringen en de verhalen. Zo was er het verhaal wat ondergetekende te horen kreeg van een supporter die in zijn kinderjaren altijd op West zat (nu nog steeds trouwens) en in de rust van elke wedstrijd de Zaagmuldersweg over stak om bij zijn aan de overkant wonende oma groentesoep te gaan eten. Het is maar 1 voorbeeldje van 1 van de vele vaste bezoekers van het stadion. Het afscheid zal zwaar zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Cruoninga op 28-12-2003 22:09]
quote:Mooi verslag alleen de bovenstaande zin klopt niet aangezien dat de Adelaarshorst is in mijn ogen
Op zondag 28 december 2003 21:49 schreef Cruoninga het volgende:
Sfeerverslag van de laatste jaren van Neerlands laatste klassieke voetbalstadion, het Oosterpark te Groningen.
Ik vind die stukjes van methodmitch overigens erg goed. Vooral die 1e is mooi, je maakt een verhaal uit het niks.
'Wat deden stoere mannen vroeger ? iig niet voetballen. Er is een tijd geweest dat er nog geen voetbal bestond. Er was wel spraken van groepsvorming en strijd. Maar daar deed men ongeveer 80 jaar over zonder thee in de rust.
Men sloeg destijds elkaars hersenen in ipv van dat de toeschouwers dat deden. Men had geen doelen, althans niet letterlijk. Het enige doel was de volgende maaltijd met rode wijn weggieten. Scoorde je een punt in de middeleeuwen, had je iemand aan je lans gespietst. Als jonge vent had je ook dromen. Bijvoorbeeld hoe je in een boekenkist uit een kasteel kon ontvluchten of hoe je Floris de vijfde de verdrinkingsdood in kon sturen. Buitenspel bestond nog niet. Grensrechters waren smokkelaars op de grens van Brabant en België. De voorouders van Seedorf namen nog geen strafschop. Ja als straf kreeg de bet-bet-bet-bet-overgrootvader van Clarence een trap onder z'n reet van de leraar. Louis van Gaal heette nog de heilige Graal.
En de verlosser was nog de officiële JC.
Voetballen bestond nog niet. Bedankt God voor het ijzer, het vuur en de knots.
Maar lieve heer, duizendmaal dank voor uw geschenk. Dank voor het spel. Dank voor het voetbal. Dankzij Maradona en diens hand van god weet ik dat u bestaat.
En mocht Seedorf nog eens een penalty de hemel inschieten. Beschouw dat als een geschenk terug.'
Heb ik spijt van de dingen die ik heb gedaan vanwege het voetballen? Absoluut niet. Een jaar extra op school? Maakt niet uit! Een relatie die op de klippen loopt? Prima, ze was het toch niet waard! Velen verklaren me voor gek, heb ik totaal geen moeite mee. Ik kom er zelfs voor uit dat ik voetbal verslaafd ben. Als je dat niet begrijpt, pech gehad, ik kan het niet verklaren. Het is maar een bijzaak? Misschien, maar dan wel de belangrijkste bijzaak in mijn leven en ik weiger dat te veranderen.
Zondagavond 7 uur en het hele huis zit vol met visite want mn moeder is jarig. Ik ben 8 jaar oud en wanhopig op zoek naar excuses om zo snel mogelijk van tafel te mogen want het gaat beginnen. Ooms en tantes kijken me aan of ik gek geworden ben. Mijn vader spreekt me streng toe, maar ik weet dat hij precies hetzelfde wil.
We hadden die dag NOS langs de lijn bewust uitgelaten omdat er zich in mijn familie mensen bevinden die zichzelf te intellectueel vinden voor dit volkse vermaak. Het is inmiddels 19.10 en ik besluit het over een andere boeg te gooien. Ik begin te schelden en ontvang de draai om mijn oren met graagte. Naar Boven en kom pas terug als wij je roepen schreeuwt mijn moeder. Nog net op tijd zie ik Kieft de 1-2 maken in Groningen en PSV is wederom kampioen.
Verbaasd wordt er van beneden geroepen of ik wel helemaal spoor. Ik leg de aanwezigen uit dat PSV kampioen is geworden en een oom kijkt mij niets begrijpend aan. Houd jij dan van voetbal? Waarop voor mij het moment aanbreekt om verbaasd te kijken. Iedereen houdt toch van voetbal, behalve mama dan, maar die houdt wel van schaatsen en tennis Mijn ooms en tantes beginnen het nu wel heel vreemd te vinden. Hoe kan je nou van zon platvloers spel houden? Gelukkig ging de telefoon en kwam het gesprek op een ander onderwerp terecht.
Een aantal jaren later, ik ben inmiddels 15 ben ik de klas uitgestuurd omdat ik mn woordjes voor Frans niet kende. De conrector ziet mij aankomen en spreekt mij streng toe. Je inzet laat te wensen over, heb je er zelf een verklaring voor? en natuurlijk had ik die. Ik moest de avond daarvoor trainen en daarna was er voetbal op tv, dus leren was absoluut onmogelijk geweest. De beste man had al het nodige meegemaakt op het gebied van smoesjes, maar deze kon hij niet bevatten. Wie ging er in hemelsnaam voetbal kijken als hij nog huiswerk had? Ik kwam ervan af met een uur de kantine schoonmaken, maar wederom begreep ik dat mijn prioriteiten anders lagen dan die van vele anderen. Ik begon me al af te vragen of ik wel helemaal in orde was, want voetballen bleek toch niet zo belangrijk als ik had gedacht.
1999, ik ben inmiddels 18 jaar oud en ik heb morgen een belangrijk tentamen. Helaas kan ik nu niet leren want ik sta op de Oost tribune mezelf te verbijten want Benny Mc Carthy heeft Ajax op 1-0 voorsprong gezet. Plots voel ik dat er op mijn schouder wordt getikt. Het is mijn leraar geschiedenis die zich verbaasd afvraagt wat ik hier doe, ik heb morgen toch een tentamen geschiedenis? Voordat ik een goede smoes kan bedenken stelt hij me gerust. Als PSV mats ik je, als ze verliezen ben je de lul. Na de 3-1 van Luc Nilis kijk ik schuin omhoog en zie de duim omhoog van mijn geschiedenisleraar. De volgende dag heeft hij zijn woord gehouden en ik had met een hoop foute antwoorden toch een 6 gehaald. Eindelijk ben ik niet meer alleen
http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/99je
» Supporters Column
Warmlopen, kent u dat woord?
Dan ga ik douchen en naar huis. Kan ik vertellen dat ik fantastisch heb
warmgelopen, echt briljant was ik.
50e minuut. De trainer zegt: ga maar vast warmlopen. Dus doe ik dat. Dikke donsjas van de sponsor aan. Dus eigenlijk heb ik het al de hele wedstrijd smoorbenauwd. Maar dat zeg ik niet. Warmlopen in de 50e minuut betekent dat de kans groot is dat ik straks het veld op ga. En dat is mooi.
60e minuut. Ik zweette me na drie minuten al de tering en nu ben ik echt zeiknat. Voor de wedstrijd heb ik me ook al warm gelopen. Hoe warm moet een mens eigenlijk zijn om te mogen voetballen? Ik doe maar wat rek- en strek oefeningen. Oeps, auw, mijn spieren voelen al overbelast.
65e minuut. Dit is geen warmlopen meer hoor. Ik ben al 45 keer langs dat reclamebord van de verzekeringsmaatschappij gekomen. Ik ken de mensen op de tribune aan deze kant zo langzamerhand al een beetje. Een vrouw met een rode jas naast een man met een blauw petje. En die jongen die steeds maar mijn naam roept. Wel aardig trouwens.
70e minuut. Zal ik de trainer even gaan vragen wat de bedoeling is? Misschien is hij mij vergeten en denkt hij dat ik er al lang in sta. Zal ik een paar keer voor de dug-out langs rennen? Zodat ze me zien en weten dat ik nog besta. Ik heb mijn jas maar open gedaan.
75e minuut. Hoe warm kan een mens eigenlijk worden? Als ik nu nog door blijf rennen ben ik zo meteen echt opgebrand en heeft meespelen geen zin meer. Ik ben achter mijn adem, mijn benen beginnen al wat zwaar aan te voelen. Maar ik moet blijven lopen en strekken en rekken.
80e minuut. Ik sta echt op het punt de coach er op aan te spreken. Straks loop ik de rest van de wedstrijd warm en kom ik er helemaal niet meer in. Dan ben ik wel lekker warm natuurlijk. Maar wat dan? Dan ga ik douchen en naar huis. Kan ik vertellen dat ik fantastisch heb warmgelopen, echt briljant was ik.
Invallen, kent u dat woord?
86e minuut. Ik mag invallen. Hoera. Ik heb precies 39 minuten warmgelopen en mag nog een minuut of 8 aan de bak. Je hoort mij niet klagen. Alhoewel, waarom voel ik me nou niet optimaal? Mijn spieren horen los te zitten en ik hoor honger naar de bal te hebben. Maar ik voel me vooral een beetje moe.
Alles of niets
Engeland hanteert vooral de zogenaamde lange bal, de verdedigers krijgen de bal en stuurt het naar de spits met een lange bal, en daar moet de spits het mee doen.
Maar bij Engels voetbal wordt er geknokt, er wordt gestreden voor de bal. Dat is het mooie aan Engels voetbal, als er een Spaanse scheids op het veld staat tijdens een CL wedstrijd, dan worden ze vaak teruggefloten. Ze zijn niets anders gewend dan te trekken en te duwen MET mate dat wel.
Resultaat telt meer
Italië heeft het cattenachio (zo geschreven? ). Ze spelen vooral verdedigend, ze beoefenen de kunst van het verdedigen, en daar zijn ze af en toe te goed in. Maar de ware kracht schuilt in dat ene moment dat de tegenstander even uit zijn concentratie is. Dan slaan ze toe met hun uiterst effectieve spitsen, tot vele ergernissen toe van anderen. Maar niemand beheerst het zo goed als de Italianen. Italië is volgens mij voor de verdedigers hun mekka, want als je daar bij een groot ploeg mag spelen, dan weet je dat je goed bent in je vak.
Sambavoetbal
Brazilië introduceert ons sambavoetbal, een manier van voetballen dat toen nog ongekend was. Ze spelen met veel flair en al swingend vernederen ze hun tegenstanders met allerlei hoogstandjes. Vele wereldvoetballers hebben ze geproduceerd, en bijna allemaal hadden ze zo'n kwaliteiten. Brazilaans voetbal is een lust voor het oog, voor de voetballiefhebbers is dit echt het neusje van de zalm. Daar leeft de passie voor het voetbal heel hoog op, de kanaries, met hun felgele shirts zijn voor velen een symbool voor hoe voetbal overal moet zijn. Ze zijn voor velen ook hun grootste angst, want tegen het almachtige Brazilië voetballen is niet niks.
Passie
Spanje is voor velen de plek bij uitstek om te laten zien dat je het hebt gemaakt in de voetballerij. Dit is ook mijn favoriete voetballand. Attractief voetbal wordt er gespeeld, een uiterst zware competitie, vele tradities, een onderlinge haat tussen vele clubs, vele derby's, en natuurlijk de clash der Titanen, FC Barcelona - Real Madrid (Blaugrana - het Koninklijke). Een ongewone strijd dat een heel geschiedenis heeft, onderdrukking, moorden, vrijheid, dit zijn de achterliggende gedachten van 1 van de mooiste wedstrijden ter wereld. Dit land laat zich ook gelden op Europees vlak, 4 teams zijn door in de 2de ronde van de CL, dit alleen al is een maatstaf voor de geweldige competitie die ze in huis hebben.
Hoge verwachtingen
Het kikkerlandje met de naam, Nederland. Hier wordt er met vleugelspelers gespeeld, wordt er heel erg veel opgebouwd, tikkie breed is niet ongewoon, terugspelen naar de keeper is meer een must geworden. Maar toch heeft dit landje ooit de wereld het Totaalvoetbal laten zien. Verdedigers die mee aanvallen en spitsen die mee verdedigen, al met al, een perfecte balans in een team. De helden die dit land heeft geproduceerd zijn ook niet de minsten, wie kent er nu niet Johan Cruijf (El Salvador), Marco Van basten, Dennis Bergkamp, en nog velen die zullen volgen. Jammer genoeg fungeert ons landje meer als tussenstation naar de grotere clubs in de sterkste voetbballanden.
"Voetbal"
Duits voetbal, tjah...
quote:Lekker stukkie TM.
Op zondag 28 december 2003 23:30 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Een deel van je leven-knip-
Vooral die eerste alinea is zo herkenbaar,het had over mij kunnen gaan...
De kleine generaal.
'nee's niks.'
Even een belegen (volleybal) column aangepast naar VBL-normen en waarden.
quote:J.
BABEL
Onlangs, nou het zal zo zoetjesaan enige jaren geleden zijn, viel mijn oog op een artikel in het sportkatern van de Volkskrant. Genoemd artikel berichtte over een grensrechter uit Groningen (of Drenthe). Deze man had de scheidsrechter, wiens wieg ergens in de Randstad stond, na het negeren van een vlagsignaal, in onvervalst dialect toegevoegd: "t'is boetnspul". De man in het zwart meende met "boerenlul" aangesproken te worden en zond daarop de grensrechter van het veld.Nu kan ik daar als rechtgeaard niet-Groninger (en Drent) smakelijk om lachen. Ik kon mijn lol helemaal niet meer op toen deze man zijn verhaal ook nog eens mocht doen bij Barend & Van Dorp. In gebrekkig Nederlands ontstak de man een tirade tegen "de westerlingen, daarmee voeding gevend aan een topografisch minderwaardigheidscomplex. B &VD deden wat ik van hen verwachtte: ze nagelden de man aan het kruis. Lachen dus.
Nu kan ik het Gronings of Drents, wat voor mij dialectisch één pot nat is, nog wel wat verder in het belachelijke trekken, maar daarmee riskeer ik natuurlijk de toorn van de autochtone bevolking van het land van Ede Staal. Ik doe dit des te meer niet omdat eerder genoemde grensrechter, weliswaar onbewust, toch de vinger legt op een duidelijk discriminerend aspect t.o.v. het dialect versus taal.
Iedereen weet dat sport emotie is. In het vuur van het spel kan het wel eens gebeuren dat er onwelvoeglijke taal richting leiding over de lippen rolt. Nadeel van deze vrije meningsuiting is het feit dat ze in het algemeen niet geaccepteerd wordt door de man c.q. vrouw in het zwart . Eén of meerdere prenten is dan ook vaak de beloning voor enig verbaal geweld. Nu kan deze situatie door een groot deel van onze kleurrijke samenleving omzeild worden. Mits de juiste intonatie, kan de scheids ongestraft in het Fries, Surinaams, Maleis, Turks etc. tot op het bot beledigd worden.
Hier ligt de makke van een dialect. Iedereen zal het er wel mee eens zijn dat het Gronings in het algemeen gewoon verkeerd uitgesproken Nederlands is. Het is daarom logisch dat wegens het ontbreken van een idioom enige linguïstische verwarring op kan treden, met alle negatieve consequenties van dien.
Een schrijnende constatering, die ik middels enige gedachtegangen graag uit de wereld wil helpen. Een eerste aanzet kan zijn om alleen maar scheidsrechters met een Groningse tongval het veld in te sturen. Boerenlul incidenten zijn dan voorgoed geschiedenis. Op zich een goed idee, maar in de praktijk niet haalbaar. Het is nu eenmaal de trend dat voetballers moeilijk (in functie tenminste) de fluit ter hand nemen.
Een andere overweging kan zijn iedere Groninger te verplichten een taal uit eerder genoemd rijtje te leren. Mits intellectueel haalbaar, een gewaagd idee. Waarschijnlijk te gewaagd. Als je minderheden tot iets gaat verplichten dan krijg je al snel de media over je heen. Bovendien wil ik niet met Fortuyn vergeleken worden.Een compromis dan maar. Zo'n 40 jaar geleden heeft de UNESCO het Esperanto officieel erkend. Ik stel voor dat een aantal makkelijk uit je strot glijdende Esperantowoorden geselecteerd worden. Sloop er een paar klinkers uit en ziehier een prachtig klankbord voor niet-begrepen frustraties.
Groningers, adopteer dit vocabulaire tot Uw dialect en laat de tribunes trillen met Uw verrijkte woordenschat. Geen haan zal er naar kraaien.
Oan't sjiins,
J.
quote:Zonder de andere (m.n. methodmich) tekort te willen doen moet ik zeggen dat dit zonder twijfel het leukste stukje is wat ik gelezen heb.
Op zondag 28 december 2003 23:30 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Een deel van je levenHeb ik spijt van de dingen die ik heb gedaan vanwege het voetballen? Absoluut niet. Een jaar extra op school? Maakt niet uit! Een relatie die op de klippen loopt? Prima, ze was het toch niet waard! Velen verklaren me voor gek, heb ik totaal geen moeite mee. Ik kom er zelfs voor uit dat ik voetbal verslaafd ben. Als je dat niet begrijpt, pech gehad, ik kan het niet verklaren. Het is maar een bijzaak? Misschien, maar dan wel de belangrijkste bijzaak in mijn leven en ik weiger dat te veranderen.
Zondagavond 7 uur en het hele huis zit vol met visite want mn moeder is jarig. Ik ben 8 jaar oud en wanhopig op zoek naar excuses om zo snel mogelijk van tafel te mogen want het gaat beginnen. Ooms en tantes kijken me aan of ik gek geworden ben. Mijn vader spreekt me streng toe, maar ik weet dat hij precies hetzelfde wil.
We hadden die dag NOS langs de lijn bewust uitgelaten omdat er zich in mijn familie mensen bevinden die zichzelf te intellectueel vinden voor dit volkse vermaak. Het is inmiddels 19.10 en ik besluit het over een andere boeg te gooien. Ik begin te schelden en ontvang de draai om mijn oren met graagte. Naar Boven en kom pas terug als wij je roepen schreeuwt mijn moeder. Nog net op tijd zie ik Kieft de 1-2 maken in Groningen en PSV is wederom kampioen.
Verbaasd wordt er van beneden geroepen of ik wel helemaal spoor. Ik leg de aanwezigen uit dat PSV kampioen is geworden en een oom kijkt mij niets begrijpend aan. Houd jij dan van voetbal? Waarop voor mij het moment aanbreekt om verbaasd te kijken. Iedereen houdt toch van voetbal, behalve mama dan, maar die houdt wel van schaatsen en tennis Mijn ooms en tantes beginnen het nu wel heel vreemd te vinden. Hoe kan je nou van zon platvloers spel houden? Gelukkig ging de telefoon en kwam het gesprek op een ander onderwerp terecht.
Een aantal jaren later, ik ben inmiddels 15 ben ik de klas uitgestuurd omdat ik mn woordjes voor Frans niet kende. De conrector ziet mij aankomen en spreekt mij streng toe. Je inzet laat te wensen over, heb je er zelf een verklaring voor? en natuurlijk had ik die. Ik moest de avond daarvoor trainen en daarna was er voetbal op tv, dus leren was absoluut onmogelijk geweest. De beste man had al het nodige meegemaakt op het gebied van smoesjes, maar deze kon hij niet bevatten. Wie ging er in hemelsnaam voetbal kijken als hij nog huiswerk had? Ik kwam ervan af met een uur de kantine schoonmaken, maar wederom begreep ik dat mijn prioriteiten anders lagen dan die van vele anderen. Ik begon me al af te vragen of ik wel helemaal in orde was, want voetballen bleek toch niet zo belangrijk als ik had gedacht.
1999, ik ben inmiddels 18 jaar oud en ik heb morgen een belangrijk tentamen. Helaas kan ik nu niet leren want ik sta op de Oost tribune mezelf te verbijten want Benny Mc Carthy heeft Ajax op 1-0 voorsprong gezet. Plots voel ik dat er op mijn schouder wordt getikt. Het is mijn leraar geschiedenis die zich verbaasd afvraagt wat ik hier doe, ik heb morgen toch een tentamen geschiedenis? Voordat ik een goede smoes kan bedenken stelt hij me gerust. Als PSV mats ik je, als ze verliezen ben je de lul. Na de 3-1 van Luc Nilis kijk ik schuin omhoog en zie de duim omhoog van mijn geschiedenisleraar. De volgende dag heeft hij zijn woord gehouden en ik had met een hoop foute antwoorden toch een 6 gehaald. Eindelijk ben ik niet meer alleen
Vitesse, One Way Ticket to...?
Wat wordt het met Vitesse dit seizoen? Europees voetbal? Degradatie? Of wordt het dit keer de grauwe grijze middenmoot? De start is in ieder geval niet veelbelovend...
Een grijze muis zal de club uit Arnhem in ieder geval niet snel worden. Tijdens de zomerstop werd allereerst met de nodige moeite een licentie uit de Zeister bossen weggesleept. En waar vergelijkbare clubs als FC Utrecht, NAC en Twente na de woelige baren van vorig seizoen in relatief rustiger vaarwater terecht kwamen, was het bij Vitesse in de voorbereiding alweer raak.
Nog voordat het woord 'training' überhaupt een rol speelde in de hoofden van de Vitesse-spelers, had men in Arnhem alweer een tekort van ruim 4.5 miljoen Euro. Uiteraard paniek in Arnhem en ver daarbuiten, de KNVB dreigde zelfs even met het intrekken van de pasverkregen licentie voor dit seizoen. Er moest ingegrepen worden en nadat het bestuur al was opgestapt, kreeg nu de directie een schop onder de kont. Professioneel Puinruimer Theo Mommers, die eerder Fortuna Sittard van een gewisse dood redde, werd aangesteld en wordt geacht zijn trucje nog een keer te herhalen.
Verder nemen Mama Gemeente Arnhem en Papa KNVB stout kindje Vitesse nu bij het handje en wandelen nu samen door het woelige landschap van de Holland Casino Eredivisie. Extra saneringen zijn een vereiste en maandelijks zal Vitesse haar schoolrapport moeten laten zien aan mama en papa. Voordat Vitesse van dit 'huisarrest' af is, zullen er de nodige liters door de Rijn gestroomd zijn.
Op de achtergrond was Keizer Karel, de man die persoonlijk al deze rampspoed veroorzaakte, bezig met een rentree. Het bestuur is opgestapt, de directie is ook verdwenen, dus Karel dacht dat het podium weer volledig voor hem ingericht was. Hij liet zich steeds vaker bij wedstrijden zien en schermde met grote sponsoren die zijn Vitesse uiteraard zouden gaan redden en weer naar de hogere regionen van de Eredivisie zouden leiden. Maar eindelijk nam Vitesse eens een verstandige beslissing en lieten Aalbers niet terugkomen. Voor de verandering had Aalbers nu eens een keertje wél echte sponsoren, maar die stelden dusdanige eisen, dat Vitesse daar onmogelijk aan tegemoet kon komen. Daarnaast zaten de zogenaamde 'Vrienden van Vitesse' ook niet op de terugkeer van de voormalige voorzitter te wachten. Zij hebben als groepering vetorecht en het is wel zeker dat ze daar gebruik van gemaakt zouden hebben als Vitesse voor een terugkeer van Karel Aalbers was geweest.
Trouwens als Aalbers door pure clubliefde werd gedreven, dan had hij ervoor moeten zorgen dat zijn sponsors 'zijn' Vitesse ook gesteund hadden, nu hij geen leidinggevende functie krijgt. Misschien in mindere mate, zonder Aalbers aan de macht, maar elke Euro extra, is bij Vitesse zeer welkom. Maar het ziet er nu naar uit dat Keizer Karel meer gedreven werd door honger naar macht dan door echte clubliefde.
In Arnhem schermt men nu opnieuw met Europese multinationals die uiteraard miljoenen en miljoenen in de noodlijdende club willen pompen, maar de vraag is hoe geloofwaardig dit is. Denkt men nu echt in Arnhem dat het Europese bedrijfsleven zit te wachten op een laagvlieger uit een Mickey Mouse competitie?
Het saneren gaat ondertussen vrolijk verder. Eerder werd er al afscheid genomen van dure krachten zoals Stefanovic, enfant terrible Theo Jansen en Bob Peeters en men wacht in Gelderland met smart op de dag dat men afscheid kan nemen van Didier Martel en Dragoslav Jevric, die veel te zwaar op de begroting drukken. De selectie wordt daardoor wel verder uitgehold en trainer Edward Sturing zit in een weinig benijdenwaardige positie.
Verder is er gedwongen afscheid genomen van meer dertig medewerkers in de organisatie. Maar de vraag is of dit allemaal nog wel nut heeft als de invloedrijke geledingen in Arnhem blijven rollebollen en koppigheid tot een kunst hebben verheven. De politieke partijen hebben lange tijd in de gemeenteraad met elkaar overhoop gelegen, de spelersgroep weigert in te leveren om bij te dragen aan de redding van Vitesse, het bestuur klopt doodleuk bij Anderlecht en PSV aan voor De Bilde en Vennegoor en de directie van het stadion Gelredome is nu na veel vijfen en zessen eindelijk accoord met de verkoop van het stadion aan de gemeente. Deze verkoop van het stadion is een uiterst belangrijke stap in het reddingsplan van Vitesse, maar daarmee is men er nog niet! Het bewustzijn kweken binnen alle geledingen dat men een stapje terug moet en keihard moet werken om het hoofd boven water te houden is minstens net zo belangrijk. Nog een keer bij de gemeente de hand op houden zal namelijk niet gaan werken.
Die hard NEC-fans zullen het wel niet met me eens zijn, maar het is te hopen dat Vitesse het wél redt. De club is namelijk te groot en te mooi om af te zakken naar de donkere kelders van het Betaalde Voetbal of op houden te bestaan. Bovendien is dé Gelderse derby veel leuker met twee clubs dan met één...
quote:Hiermee is wel gelijk het mysterie opgelost wie die Jaap Frieszo uit Utrecht is die soms in het Voetbal Insite-gedeelte van de VI terug te vinden is!
Op zondag 28 december 2003 23:53 schreef SCH het volgende:
Ik schrijf al sinds een jaar of twee columns op de fansite van Heerenveen - hier is het linkje naar de 99e, de 100e zal er deze week op verschijnen. Ik plaats de 99e hier ook wel onder. Ze hebben vrijwel altijd een link naar voetbal, vaak naar Heerenveen maar soms is het ook wat breder.http://sc.heerenveen.org/?p=supporters/column/99je
[Dit bericht is gewijzigd door Eilanden op 29-12-2003 10:30]
quote:Dat is iemand die mijn naam gebruikt, ik zweer het je
Op maandag 29 december 2003 10:28 schreef Eilanden het volgende:[..]
Hiermee is wel gelijk het mysterie opgelost wie die Jaap Frieszo uit Utrecht is die soms in het Voetbal Insite-gedeelte van de VI terug te vinden is!
![]()
quote:
Op maandag 29 december 2003 01:21 schreef twi het volgende:
Zonder de andere (m.n. methodmich) tekort te willen doen moet ik zeggen dat dit zonder twijfel het leukste stukje is wat ik gelezen heb.
Over Arie zal wel pittig worden.
Ik wil voetbal!
Het leuke vind ik vooral te zien hoe iedereen het fenomeen column anders aanpakt en om de verschillende stijlen te zien.
Die van tong80 doen me overigens denken aan die korte eindcolumns in sportbladen. Zo iets als Heertje ooit deed in Sportweek, maar dan net anders.
quote:Dat vind ik nou zo'n afgezaagd stuk, no offence DivineJester.
Op maandag 29 december 2003 16:26 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Er is zeker het nodige schrijverstalent aanwezig in VBL, goed stuk DivineJester
Maar verhalen in die trant heb ik al honderd keer gelezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |