Enkele mogelijkheden zal ik straks even uit het andere topic halen, evenals mijn 2 eerdere columns als startschot.
Het leuke is dat je kan schrijven wanneer je wilt, er zit geen enkele druk of verplichting achter.
Ik kan me zat voorstellingen maken:
Dylan Dog over Bouma: van te dikke spits tot centrumverdediger die Oranje haalt.
Doc over Houllier.
Popolon of Zjroentje over Arie van Lent.
Tony Montana over Arjen Robben of over de Koreanen.
Franky McG en / of Cartman over Feyenoord (onderwerpen genoeg).
Tong80 over legendarische spelers / duels.
SCH over Heerenveen en allerlei randzaken.
Golfer over voetbalbeleving.
Loek-B over het Feyenoord-gevoel.
Keeper en twi over Ajax.
Speed71 over zijn uitspraak "Ajax is beter dan vorig jaar".
Qi over van Nistelrooy.
Bluezz en JustMe over vrouwen in het voetbal.
DutchGooner over FC Den Bosch of over de Jupiler League.
Maja over Volendam, enzovoort.
[Dit bericht is gewijzigd door methodmich op 28-12-2003 15:24]
Het jaar 2003 zit er weer bijna op en dan gaat men terugblikken. De FIFA laat de bondscoaches stemmen op de Wereldspeler van het Jaar en dan wint Zinedine Zidane. Het is haast net zo vanzelfsprekend dat een grote naam als Zidane deze prijs wint, dan de nummer 1 notering van Bohemian Rhapsody in de Top 2000 van Radio 2. Men stemt op zo'n naam omdat het moet.
Iets gewaagder is de titelstrijd om de Europees Voetballer van het Jaar. Dit zou, zeg maar, de Top 1000 van Veronica zijn: November Rain op één, het lijkt gewaagd, maar is toch wel voorspelbaar. Zo was de zege van Pavel Nedved dat ook. Het lijkt gewaagd, een Tsjech, maar de roep van de deskundigen om Nedved was de afgelopen tijd niet van de lucht. Die duurde bijna te lang, zoals dat nummer van Guns 'n Roses ook veel te lang duurt. Je zou het Nedved al haast niet meer gunnen.
Stel nu dat ik in de jury had gezeten... Het was voor mij wel duidelijk geweest. De held van 2003 - en dan vooral van de tweede helft van het jaar - is ongetwijfeld Maris Verpakovskis. Wie? Maris Verpakovskis, een spits uit Letland.
Nu staat het natuurlijk reuze interessant om een dergelijke naam te noemen, dus moet ik het ook wel toelichten. Dat zal ik doen: Verpakovskis is zo'n beetje in zijn eentje verantwoordelijk voor de meest verrassende plaatsing voor een EK of WK in de afgelopen jaren: die van Letland. Verpakovskis scoorde een belangrijke goal in Zweden, waardoor het team op de tweede plek in de poule belandde. Dat de Zweden al zeker waren van de eerste plaats en daarom ongetwijfeld minder gas gaven, doet niets af aan deze prestatie. Men bleef immers Polen en Hongarije voor.
Het lot koppelde de Letten daarna aan Turkije, voor de play-offs. Cynici stelden al dat de UEFA middels warme en koude ballen de loting had gestuurd en niets wees erop dat de Letten enige kans zouden maken tegen de nummer 3 van het laatste WK. Totdat Verpakovskis toesloeg. Eerst scoorde hij in Letland de 1-0 en in de 2-2 in Turkije had hij ook een scorend aandeel.
Maris Verpakovskis.... De naam heeft iets mysterieus, als van een vrouw die je niet kent en die je graag zou willen leren kennen, maar toch ook weer niet. Zo is het ook met deze voetballer. Ik heb nog helemaal niets van de beste man gezien, op een enkele flard na. Zijn goal in het thuisduel met de Turken droeg alleen maar bij aan de mythevorming: die was namelijk zeer knap. Verder weet ik dat hij bij Skonto Riga speelt, in Letland dus, en daar regelmatig scoort. Hoe hij dat doet is me onbekend.
Zo is Verpakovskis op basis van zijn naam en een zeer goed doelpunt dus mijn held van 2003 geworden, mijn eigen mythe. Maar dat doet me tevens het jaar 2004 vrezen.
Allereerst las ik al dat Maris in de belangstelling stond van Europese clubs in grotere competities... Maris bij pakweg Schalke, ik moet er niet aan denken. Ongetwijfeld past zo'n club beter bij hem dan Real Madrid, maar een mythe moet daar spelen. Liever nog heb ik dat hij gewoon lekker in Riga blijft en dat we alleen zijn naam af en toe zien opduiken in lijstjes als die van de Europees topscorer.
Nog erger is dat het EK er aan komt. Maris gaat spelen daar en dan kan je niet meer om hem heen. Uiteraard wil ik als liefhebber alles zien, maar om de mythe in stand te houden, had ik duels als Tsjechië - Letland of Duitsland - Letland nog wel aan me voorbij willen laten gaan. Maar het lot koppelde Nederland aan Letland en de duels van Oranje wil ik wel zien. Dus ga ik Maris straks 90 minuten aan het werk zien. In het gunstigste geval schiet hij er 3 binnen, maar ik vrees met grote vrezen dat Jaap Stam of zelfs Frank de Boer Maris volledig uit de wedstrijd speelt. Ik vrees dat straks blijkt dat mijn held van 2003 er niks van kan, dat hij van een niveau is vergelijkbaar met Zico Tumba van NEC. Dat zou toch zonde zijn.
Daarom hoop ik dat Maris zijn been breekt en het EK mist of in ieder geval het duel met Oranje. Ik smeek het de voetbalgod, het is nodig voor de instandhouding van een mythe. Opdat Maris Verpakovskis voor altijd onzichtbaar mag blijven...
Sylvie Meis is de redding van het Nederlandse voetbal
Rafael gaat met Sylvie. Dit feitje zorgde eerder dit jaar voor de nodige beroering. Het was dan ook niet zomaar een aankondiging van een kalverliefde tussen twee pubers op de plaatselijke middelbare school, maar een aankondiging van een relatie tussen Rafael van der Vaart en Sylvie Meis.
Rafael is momenteel misschien wel de meest begenadigde voetballer van de Nederlandse velden en Sylvie is Sylvie. Sylvie presenteert programma's op TMF en MTV, hoewel ze daar nauwelijks enig talent voor heeft. Ze babbelt wat in de microfoon en huppelt wat rond. Tevens acteert Sylvie. Nu is dat geen prestatie meer, sinds de invoering van de soap op de Nederlandse televisie hoef je geen diploma van de toneelschool meer te hebben om jezelf acteur te noemen. Kort gezegd: Sylvie heeft weinig talent, wat ze doet is eigenlijk iets wat iedereen kan, mogelijk zelfs beter. Daar valt dan nog over te discussieren, wellicht vindt u, beste lezer, Sylvie een groots presentatrice of actrice. Waar niet over te discussieren valt is het volgende: het kan je smaak niet zijn, je kan haar kinderachtig vinden voor een vrouw van halfweg in de twintig, maar Sylvie hoort hoe dan ook geschaard te worden onder de noemer "mooie vrouwen". Sterker nog, voor velen is zij dé vrouw van Nederland.
Een relatie tussen dergelijke publieke figuren leidt tot reacties van de buitenwacht. Je kon er op wachten: op het moment dat Rafael minder ging spelen, verweet men hem te veel tijd met Sylvie door te brengen. Toen hij tegen Volendam echter twee maal scoorde en gretiger toonde dan in eerdere duels, kwamen de supporters met het - volgens de één geniale, volgens de ander platvloerse - liedje "Sylvie Meis is ongesteld". Rafael toonde zich nogal verbolgen over dit feit, maar beste Rafael, dit is supportershumor en dit is de beleving van de mensen. Trek het je niet aan en lach erom!
Want dat zal Rafael toch moeten beseffen. Zijn Sylvie heeft vaak nogal opmerkelijke teksten. In de Telegraaf kwam ze met de openhartige ontboezeming dat ze elke ochtend haar borsten toesprak met de woorden "zo jongens, wat gaan jullie vandaag weer voor mij doen?" Allicht is dit ridicuul te noemen, zoals het nog belachelijker is dat zij dit zomaar even vertelt. In een ander licht bekeken: Sylvie heeft alles aan haar uiterlijk te danken, waar haar borsten een vooraanstaande rol in spelen. Alleen: zou Rafael ook elke ochtend zijn linkervoet groeten?
Het helpt allemaal niet in de beeldvorming rond Sylvie. Ze werd op de radio al eens een "dom wijf met dikke tieten" genoemd en Rafael zei in Voetbal International dat hij zich daar wel aan stoorde. Maar ja, "ik vind dat meisje gewoon leuk", voegde hij eraan toe.
Dat zinnetje dienen we even te onthouden. Sylvie lijkt namelijk niet iemand die leert van haar fouten. In het AD las ik vorige week namelijk een citaat van Sylvie, wat weer uit een televisiegids kwam. Sylvie beschreef haar ideale kerst. "Bij mijn ouders, bij Rafaels ouders, maar ook samen in badjas onder de kerstboom. Daar hoort ook kerstseks bij ja." Met dank aan Sylvie weten alle lezers van deze krant en deze televisiegids dus dat Rafael en Sylvie een nummertje hebben gemaakt onder de kerstboom.
Dat gaan we combineren met Rafaels uitspraak "klaar te zijn voor een grotere competitie." Ik zeg dan: Rafael, weet wat je achterlaat. Hier in Nederland zal geen sportjournalist je pakken op uitspraken van je vriendin. Slechts je prestaties in het veld tellen. In het buitenland zullen de kranten echter vol staan met gepeperde verhalen over jou en Sylvie. Als supportersliedjes jou al raken, kan je dan wel met die verhalen omgaan, beste Rafael? Jij geeft aan dat je Sylvie leuk vindt en het lijkt er dus niet op dat je de relatie stop zal zetten. In dat geval, beste Rafael, raad ik je aan voorlopig nog hier te blijven. Lekker voetballen, geen rotverhalen. Vraag maar aan pakweg Kluivert of Overmars hoe leuk de buitenlandse media kunnen wezen. Laat het een les voor je zijn en laat het jou doen besluiten hier te blijven, ook om Sylvie tegen zichzelf te beschermen, zodat we jou nog in onze competitie kunnen houden! In dat opzicht is niet Rafael van der Vaart, maar Sylvie Meis dus de redding van het Nederlandse voetbal.
Maar:
Voetbal supporters, de onderlaag van de samenleving?
In den beginne was voetbal voor keurige mensen die er even uit wilden, even hun frustratie eruit gooien. Maar dit natuurlijk wel op een nette manier. Inmiddels is voetbal verheven tot DE sport van het volk, maar welk volk dan? Toch zeker niet van de intellectuelen onder ons, want voetbal, dat is toch die sport waar alleen maar gereld wordt??
Zodra we de sociologen op tv zien praten over voetbal, gaat het negen van de tien keer over het geweld en de negatieve invloeden die het zou hebben op de samenleving, want het er is toch niks lekkerder dan afgeven op de mensen die in de volksbuurten wonen, die elke dag hard werken, die eenmaal in de week iets van vermaak willen, een uitlaatklep willen en die gevonden hebben in het voetbal. En dat jij als socioloog die flink veel geld verdiend met verkopen van onzin, zich niet bezig houdt met voetbal, want dat is voor de standaard mens. Want laten we eerlijk wezen, jaren lang roepen deze mensen samen met de hoge politie ambtenaren de oplossing voor het voetbal geweld gevonden te hebben en nog steeds is geweld en voetbal met elkaar verbonden, met de kanttekening dat geweld niet alleen een probleem is bij het voetbal, zoals de media het vaak doet voorkomen (neem voor de grap maar eens een kijkje in het uitgaansleven).
Maar klopt het beeld wat de media heeft wel? Zijn voetbalsupporters alleen maar mensen uit volksbuurten, en alleen maar voor het geweld komen? Het antwoord hierop is simpel, nee. Dit bleek wel toen Bas van Hout een documentaire maakte over Hooligans en een aantal keer de vraag stelde: Wat is je beroep waarop soms verrassende antwoorden kwamen. Zo zat er zelfs een advocaat tussen, die een uitlaatklep zocht voor alle rotdingen die hij meemaakte, hij gaf zelfs toe dat hij af en toe meedeed met een rel.
En als de heren media nog steeds denken dat voetbal voor de onderste laag van de bevolking is en alleen uit relschoppers bestaat.
Is Peter R de Vries dus een hooligan vermomd als misdaad verslaggever??
[Dit bericht is gewijzigd door Ajaxno1 op 28-12-2003 16:30]
quote:Inhoudelijk goed, heb alleen even wat dingetjes in de spelling aangegeven, want anders heb je altijd mensen die daarom je column niet serieus nemen.
Op zondag 28 december 2003 15:31 schreef Ajaxno1 het volgende:Zodra we de sociologen op tv zien praten over voetbal, gaat het negen van de tien keer over het geweld en de negatieve invloeden die het zou hebben op de samenleving, want het er is toch niks lekkerders dan afgeven op de mensen die in de volksbuurten wonen, die elke dag hard werken, die eenmaal in de week iets van vermaak willen, een uitlaatklep willen en die gevonden hebben in het voetbal. En dat jij als socioloog die flink veel geld verdient met verkopen van onzin, zich niet bezig houdt met voetbal, want dat is voor de standaard mens. Want laten we eerlijk wezen, jaren lang roepen deze mensen samen met de hoge politie ambtenaren de oplossing voor het geweld gevonden te hebben!
Maar klopt het wel dat zoals de media voordoet dat Hooligans alleen uit mensen uit volksbuurten komen??Die eerste zin loopt niet geheel Het antwoord hierop is simpel, nee. Dit bleek wel toen Peter van Hout een documentaire maakte over Hooligans en een aantal keer de vraag stelde: Wat is je beroep waarop soms verrassende antwoorden kwamen. Zo zat er zelfs een advocaat tussen, die een uitlaatklep zocht voor alle rotdingen die hij meemaakte, hij gaf zelfs toe dat hij af en toe meedeed met een rel.
En Peter van Hout is idd Bas van Hout. Peter van Hou(d)t was ooit spits bij Roda.
quote:Tjah spelling is helaas niet m'n beste kant
Op zondag 28 december 2003 15:47 schreef methodmich het volgende:[..]
Inhoudelijk goed, heb alleen even wat dingetjes in de spelling aangegeven, want anders heb je altijd mensen die daarom je column niet serieus nemen.
En Peter van Hout is idd Bas van Hout. Peter van Hou(d)t was ooit spits bij Roda.
En Cart_Man bedankt voor het opmerken van de verkeerde naam
wel goed stukje ajaxno1 (reeel beeld)
[Dit bericht is gewijzigd door Elmotje op 28-12-2003 15:53]
quote:Duurde nog best lang voor daar een reactie op kwam.
Op zondag 28 december 2003 15:52 schreef Elmotje het volgende:
Correctie:
Loek-B over zijn Feyenoord-gevoel.
quote:Ik zal eens wat bedenken!
Op zondag 28 december 2003 15:00 schreef methodmich het volgende:Franky McG en / of Cartman over Feyenoord (onderwerpen genoeg).
quote:
Loek-B over het Feyenoord-gevoel.
quote:Opzich beiden even goed,maar die van Maris is iet leuker. Omdat je daar nog niet zoveel over hoort. Sylvie heeft iedereen wel wat over geschreven namelijk
Op zondag 28 december 2003 16:00 schreef methodmich het volgende:
Welke vinden jullie eigenlijk beter, Maris of Sylvie?
quote:Maris, maar dat komt door mijn voorliefde voor onbekende spelers uit verre oorden
Op zondag 28 december 2003 16:00 schreef methodmich het volgende:
Welke vinden jullie eigenlijk beter, Maris of Sylvie?
quote:
Op zondag 28 december 2003 16:09 schreef methodmich het volgende:
Okee. Da's een hattrick voor Maris... Dat was nou juist niet de bedoeling.
quote:
Bert er zit een banaan in je oorBert ziet iedere week progressie in het huidige Feyenoord. Bert is geen cabaretier, nee. Bert is ook geen van de LSD hallucinerende junkie, nee. We hebben het hier ook niet over Bert, boezemvriend van Ernie. Nee, we hebben het hier over Bert, hoofdtrainer van Feyenoord.
Bert van Marwijk, binnengehaald enkele seizoenen geleden als de man die met Fortuna Sittard, redelijke successen behaald had. Bert straalde het geen woorden maar daden uit, Bert zei gewoon rechtuit als het kut was, Bert was geen bluffer, maar een sympathieke vent met kijk op voetbal.
Bert behaalde voor Feyenoord, mede door Pi-air en Paul Bosvelt, de UEFA Cup in Rotterdam voor de Rotterdammers. Deze overwinning stond echter in de schaduw van het overlijden van Pim Fortuyn, waardoor de supporters, sowieso al niet verwend qua prijzen, geen kansen hadden om dit te vieren met hun cluppie.
Als kroon op Bert zijn werk was er interesse vanuit Duitsland voor Bert, daar wordt hij gezien als een wereldcoach. Ook een Duitsland zijn ze niet aan de drugs, ze menen dit serieus. Duidelijk was dat de chemie over was binnen Feyenoord met Bert. Pi-air vertrok naar Turkije voor het grote geld, Paul Bosvelt vluchtte bij Feyenoord vanwege botsingen met het bestuur. Daarnaast vertrokken ook Emerton en Kalou naar betere oorden.
Maar Bert moest blijven, want Jorien wou Bert niet kwijt.
Anno december 2003: Bert zit nog steeds aan het roer, en kan zijn team niet motiveren. Het vertrekken van de eerdergenoemde 4 spelers valt Feyenoord zwaar. De nieuwe aankopen spelen niet, of niet naar behoren. Resultaat is een gat met ajax en psv waar iedere Feyenoorder een misselijk gevoel krijgt in zn ondermaag.
Maar Bert ziet nog altijd progressie.
Waar is de oude Bert gebleven, die gewoon zei: Ja we spelen kut, we missen Pi-air en Paul Bosvelt, onze verdediging zou niet misstaan bij de 6e klas amateurs, en we mogen blij zijn als we in het rechterrijtje blijven.
De supporters mokken, en het Legioen waar we altijd zo trots op waren, is gedregadeerd tot een publiek wat niet zou misstaan in de hoofdstad, waarbij de Helemaal Niets mensen de kroon spannen.
Waarom liet Jorien Bert niet vertrekken in de afgelopen zomer, dan had iedereen Bert een hand gegeven, bedankt voor alles. Met een nieuwe trainer en een nieuw team was het wellicht beter gegaan, misschien ook niet. Maar Bert had op een waardige manier afscheid kunnen moeten nemen.
Ik voorzie een vervelend ontslag voor Bert binnen nu en mei 2004.
quote:Bert wil niet horen dat het slecht gaat, hij ziet iedere week progressie!?
Op zondag 28 december 2003 16:19 schreef methodmich het volgende:
Leuk verhaal, alleen mis ik even het verband tussen de titel en de inhoud. Ik zat te wachten op die banaan.
quote:Ah wacht, het kwartje valt. Door die banaan hoort ie het niet.
Op zondag 28 december 2003 16:21 schreef FrankyMcG het volgende:[..]
Bert wil niet horen dat het slecht gaat, hij ziet iedere week progressie!?
Onderschrift klopt ook niet....Quebec = Amsterdam...
Weet niet of ik in staat ben een goed column te schrijven, ben niet zo goed in het schrijven van verhalen...
quote:Idd.
Op zondag 28 december 2003 16:24 schreef methodmich het volgende:Ah wacht, het kwartje valt. Door die banaan hoort ie het niet.
En dat in combinatie met de Bert & Ernie klassieker!
quote:Dan huur je een ghostwriter in.
Op zondag 28 december 2003 16:25 schreef Cart_man het volgende:
Leuk stukje inderdaad...al kan je dat mokken onder de supporters beter vervangen door de supporters staan op springen.Onderschrift klopt ook niet....Quebec = Amsterdam...
Weet niet of ik in staat ben een goed column te schrijven, ben niet zo goed in het schrijven van verhalen...
quote:Loekie de Leeuw stuurde net wat in, over shirtreclame. Maar volgens mij bedoel je de andere Loekie.
Op zondag 28 december 2003 16:29 schreef FrankyMcG het volgende:
Ik verheug me op Loekie z'n stukje!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |