abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15758375
Ik zat laatst eens met mijn zusjes te praten over de opvoeding die wij hebben mogen genieten van onze ouders in vergelijking met die van andere leeftijdsgenoten en een wat jonger gezin dat wij kennen. Het is een gezin waarin heel veel fout lijkt te gaan. Ik noem ze voor het gemak maar X danwel Gezin X. ik kan niet ontkennen dat er in gezin X waarschijnlijk meer afspeelt dan dat wij waar kunnen nemen, maar toch zijn er dingen die eruit springen tijdens diners of visites die wij als gezin met hun hebben meegemaakt.

Wat ik nou wil weten is wat jullie er van vinden. Ik ben zelf nog geen ouder, en eerlijk gezegd laat ik dat liever zo voor de komende jaren.
Maar aangezien het altijd kan overkomen is het m.i. niet onverstandig er zo nu en dan eens bij stil te staan. Een soort plan C dus. (C staat, zoals je misschien wel weet, voor Calamiteiten )

I(Dit heb ik uit overlevering meegekregen) Als het kind iets niet lekker vindt en z'n bord niet wil opeten het de volgende dag koud voor hun neus zetten totdat ze het op hebben gegeten. Dit herhalen zo nodig. In dezelfde strekking: Geen toetje totdat het kind zijn bord op heeft.
Gevolg: We lusten zowat alles en zijn eigenlijk nooit zeurderig geweest met ons bord niet leegeten (lijkt me dus te werken)
Observatie bij X leert dat dit vrij vroeg gedaan moet worden, en dat het in combinatie met het volgende punt uitgevoerd dient te worden.
IIEen straf ook daadwerkelijk uitvoeren.
Een draai om de oren is ook daadwekelijk altijd een draai om de oren, no doubt about it, anders gaan ze je bespelen.
Uit observatie bij X blijkt dat er bij X heel vaak gedreigd wordt met boos worden op zich, maar daar vaak geen gevolg aan wordt gegeven. Dan hebben we het nog niet eens over straffen dus, dat komt na boos worden. Een noot hierbij is dat de ouders zich bij het toespreken al behoorlijk streng vinden, maar dat het naar onze maatstaven vrij zachtaardig was.
Dit is ons inziens een van de oorzaken dat de kinderen van gezin X erg slecht luisteren naar hun ouders.
IIIOverdaad schaadt:
het andere punt is m.i. dat die kinderen alles krijgen wat hun hartje begeert waardoor de kinderen uit gezin X heel erg verwend zijn geraakt. ik geloof dat mijn zusjes en ik daar minder last van hebben door onze, wat dit betreft, soberdere opvoeding.
IVManieren doen ertoe.
Wij hebben dingen zoals tafelmanieren uitgebreid en zeer grondig toegediend gekregen. Voorbeeld: voor met je mond vol praten of met open mond kauwen stond op een gegeven moment een draai om je oren. (ik was wat recalcitrant wat betreft manieren toen ik jong was, dus moest ik het maar voelen) Overige etiquette werd min of meer op dezelfde wijze aangeleerd, en ik kan uiteindelijk niet zeggen dat ik daar nou om treur (laten we zeggen dat ik nu mijn opvoeding in eigen hand heb genomen, en me verder aan het ontwikkellen ben). Het maakt de omgang met onbekenden en hoger geplaatste personen makkelijker. Je weet je plaats veel beter te vinden.
Niet dat ik een heel gemanierd meneertje ben ofzo, maar dat komt meer doordat ik nog steeds wat van dat recalcitrante heb overgehouden waardoor niet alles even goed is blijven hangen, de rode draad is echter wel goed verweven in mijn pak. Ik ben me de laatste paar jaar ook steeds meer bewust geworden van het belang van polytesse en kennis van etiquette voor een goede omgang.
As ik hier alle wandaden van de kinderen uit gezin X moet gaan opsommen ben je morgen pas klaar met lezen, laten we zeggen dat ze voor kinderen van hun leeftijd vrij brutaal zijn en ook niet erg gemanierd.

De rode draad van deze post: Denk jij dat een opvoeding "spartaanse" stijl uiteindelijk beter werkt dan een waar je het kind spelenderwijs alles laat ontdekken? (gestuurd vs naturlijk)

[Dit bericht is gewijzigd door ocf81 op 28-12-2003 02:45]

pi_15758401
De maatschappij is letterlijk een jungle. Spartaanse opvattingen zijn in relatieve mate noodzakelijk om het ras in zijn totaliteit een toekomst te geven.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen rechts rakkertje, he.

www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
pi_15758815
zo erg was het nu ook weer niet
maar ik ben opgevoed met respect voor de ouderen (wat ik tegenwoordig veel mis )
en normen en waarden

en niet alleen dankzij mijn ouders, maar ook dankzij onze "babysitter"
en ik weet ook dat ik later mijn kinderen zo probeer op te voeden, onbekenden aanspreken met U is een gewoonte bij mij
een dankjewel, alstublieft komt er zomaar uit bij mij

pi_15758832
Klopt. Het zijn de kleine basiselementen die sturing geven aan de maatschappij. Dat wordt teveel vergeten tegenwoordig. En indien het niet teveel vergeten wordt, dan wordt het teveel verwaarloosd.
pi_15758876
dat verschilt per kind, helaas weet je dat niet vantevoren, dat leren sommige ouders aldoende
fokschaap
pi_15758910
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:05 schreef ASSpirine het volgende:
zo erg was het nu ook weer niet
maar ik ben opgevoed met respect voor de ouderen (wat ik tegenwoordig veel mis )
en normen en waarden
niks respect voor de ouderen. wederzijds respect !
quote:
en niet alleen dankzij mijn ouders, maar ook dankzij onze "babysitter"
en ik weet ook dat ik later mijn kinderen zo probeer op te voeden, onbekenden aanspreken met U is een gewoonte bij mij
een dankjewel, alstublieft komt er zomaar uit bij mij
manieren kunnen slechts een buitenkant zijn
fokschaap
pi_15758922
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:09 schreef Viola_Holt het volgende:
dat verschilt per kind, helaas weet je dat niet vantevoren, dat leren sommige ouders aldoende
Opvoeden is een net synoniem voor brainwashen. Als je je kind niet wilt laten ontsporen in de (wilde) maatschappij, dan zul je in deze tijden behoorlijk strikt moeten zijn. En dan in die mate dat je ze niet nog meer in de richting van 'the dark side' drijft.
pi_15758939
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:12 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

niks respect voor de ouderen. wederzijds respect !
[..]

manieren kunnen slechts een buitenkant zijn

Beiden heel correct. Het moeilijke met opvoeden is dat je pas achteraf weet of de boodschap is aangekomen.
pi_15758955
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:13 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Opvoeden is een net synoniem voor brainwashen. Als je je kind niet wilt laten ontsporen in de (wilde) maatschappij, dan zul je in deze tijden behoorlijk strikt moeten zijn. En dan in die mate dat je ze niet nog meer in de richting van 'the dark side' drijft.

is het het nog wel waard om kinderen te "nemen" als dat de consequentie is ?
fokschaap
pi_15759044
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:15 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

is het het nog wel waard om kinderen te "nemen" als dat de consequentie is ?

Moeilijk vraagstuk. Ik wil zelf geen kinderen, mijn vrouw ook niet meer.
Laatst was echter de twijfel of ze al dan niet zwanger was. Abortus is geen optie, tenzij bij een invalide kind (Spartaans). Op dat moment hadden we allebei dubbele gevoelens. Ieder kind verdient een liefdevolle thuis waarvan de opvoeding in het teken staat om klaar te zijn op de maatschappij. De maatschappij is echter niet zo fijn.
Toch heb ikzelf het geloof dat, als ik een eigen kind zou hebben, ik het goed en naar alle normen van de ethiek zou opvoeden.
Het is koffiedik kijken...
pi_15759101
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:20 schreef seriewoordenaar het volgende:
Het is koffiedik kijken...
En er worden veel kinderen geboren tegenwoordig, op m'n werk is het een ware babyboom
fokschaap
  zondag 28 december 2003 @ 03:24:56 #12
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_15759107
Spartaanse opvoedingen komen oorspronkelijk van kortzichtige barbaren.
pi_15759116
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:24 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

En er worden veel kinderen geboren tegenwoordig, op m'n werk is het een ware babyboom

Men kweekt. Maar ik stel me stevig de vraag of iedereen dat wel zo bewust doet. Het zou me niets verbazen als de reden bij de meesten van egoistische aard is.
pi_15759127
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:24 schreef thetruth het volgende:
Spartaanse opvoedingen komen oorspronkelijk van kortzichtige barbaren.
Dat is een heel ongefundeerde kortzichtige gedachte. Spartaanse methodes heb je op vele niveau's.
pi_15759135
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:25 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Men kweekt. Maar ik stel me stevig de vraag of iedereen dat wel zo bewust doet. Het zou me niets verbazen als de reden bij de meesten van egoistische aard is.

de genen spelen bij hen de eerste viool
fokschaap
pi_15759145
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:26 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

de genen spelen bij hen de eerste viool

Je bedoelt vast de hormonen?
pi_15759218
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:27 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Je bedoelt vast de hormonen?

ja ook, maar de aanleg hiervoor zal bij velen ook in de genen zitten.
fokschaap
pi_15759226
Ik vind het eigenlijk een beetje een zieke manier van opvoeden. Tuurlijk zijn er regels, maar als ik iets niet lustte dan hoefte ik dat niet op te eten. (Vaak lukt het met de truc "nog 5 hapjes" ook ipv een draai om je oren oid)

Ik ben gewoon relaxed opgevoed en ik ben er niet verwend, rebels etc. van geworden.

Dat voorbeeld met gezin X is er maar 1 en daar trek je dan maar gelijk conclusies uit...?

pi_15759232
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:31 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

ja ook, maar de aanleg hiervoor zal bij velen ook in de genen zitten.

Verklaar je nader...
pi_15759250
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:32 schreef Adune_Ringeril het volgende:
Ik vind het eigenlijk een beetje een zieke manier van opvoeden. Tuurlijk zijn er regels, maar als ik iets niet lustte dan hoefte ik dat niet op te eten. (Vaak lukt het met de truc "nog 5 hapjes" ook ipv een draai om je oren oid)

Ik ben gewoon relaxed opgevoed en ik ben er niet verwend, rebels etc. van geworden.

Dat voorbeeld met gezin X is er maar 1 en daar trek je dan maar gelijk conclusies uit...?

Iets opeten als je het pertinent niet lust zie ikzelf al als een soort van mishandeling.
pi_15759255
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:32 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Verklaar je nader...

dat iemand meer effect ondervind van hormonen of meer hormonen dan gemiddeld produceert lijkt mij in veel gevallen genetisch bepaald.
fokschaap
pi_15759271
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:34 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

dat iemand meer effect ondervind van hormonen of meer hormonen dan gemiddeld produceert lijkt mij in veel gevallen genetisch bepaald.

Heel goed mogelijk. Alleen zo verdomd moeilijk te controleren omdat de omgeving nu eenmaal zo'n grote invloed heeft.
pi_15759309
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:33 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Iets opeten als je het pertinent niet lust zie ikzelf al als een soort van mishandeling.

Precies. Ik denk dat je als ouder ook wel merkt als een kind het echt niet lust of dat hij/zij geen zin heeft om het te eten.

Ik ben altijd met respect behandeld door mijn moeder en ik denk dat dat de enige echte manier is om respect terug te winnen.

(Heb heel erg veel respect voor haar dus )

pi_15759324
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:35 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Heel goed mogelijk. Alleen zo verdomd moeilijk te controleren omdat de omgeving nu eenmaal zo'n grote invloed heeft.

dan zou je ook kunnen zeggen dat het genetisch bepaald is hoe iemand het best opgevoed moet worden. en dan moet je het gewoon precies zo doen als je ouders als het bij jou goed gelukt is !
fokschaap
pi_15759342
quote:
Op zondag 28 december 2003 03:37 schreef Adune_Ringeril het volgende:

[..]

Precies. Ik denk dat je als ouder ook wel merkt als een kind het echt niet lust of dat hij/zij geen zin heeft om het te eten.

Ik ben altijd met respect behandeld door mijn moeder en ik denk dat dat de enige echte manier is om respect terug te winnen.

(Heb heel erg veel respect voor haar dus )

Houden zo. Zonder moeder was jij er niet.
Even een (misschien absurde) theorie: de mate waarin je van het leven houdt is equivalent aan de manier waarop je van je ouders houdt...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')