Maar waar trek je de grens welke stromingen, volkeren en culturen van wezenlijke waarde zijn geweest voor de totstandkoming van de 'europese cultuur'? Waren het de Grieken geweest, de Arabieren, het Jodendom of toch wel de Kerk? Of toch wel een mix daarvan of is het geheel iets anders?
Wat me wel laatst opvalt, is dat men van de term joods-christelijk gebruik maakt om als het ware een standpunt in te nemen jegens de 'Islamitische wereld.' Leon de Winter, prof. Smalhout en af en toe Frits Barend maken daar zeer gretig gebruik van, gezien hun achtergrond. Zij gebruiken het op zo'n manier alsof de geciviliseerde wereld voortvloeit uit de joods-christelijke normen en waarden en dat de islam daar niets aan te voegen heeft gehad en dat voorlopig ook niets zal doen, oftwel wij tegen jullie!Terwijl er juist tussen de Christelijke en Joodse religie c.q. gelovigen heel veel conflicten zijn geweest zoals massale vervolgingen, verdrijving, religieuze conflicten etc. Meer dan tussen Islam en Jodendom bijv.
Stomme, domme onzin dus, in mijn ogen. Het suggereert namelijk ook dat andere godsdiensten minderwaardig zijn, of zelfs slechter. Terwijl vrijwel alle godsdiensten erg vredelievend zijn. Zeker ook de Islam.
quote:Tja, wat houden beide termen in. Over het algemeen zijn Joden en Christenen vrij verdraagzaam tegen elkaar, zie maar in de VS. Er zijn op naam van een of ander nogal eens excuses bedacht om de ander dwars te zitten (met name door de Roomse kerk), maar in verhouding met anderen zijn deze twee groepen uiterst verdraagzaam.
Terwijl er juist tussen de Christelijke en Joodse religie c.q. gelovigen heel veel conflicten zijn geweest zoals massale vervolgingen, verdrijving, religieuze conflicten etc.
En degene die beweert dat de Islam tolerant is moet de Koran maar eens lezen, waar de Bijbel oproept tot vrede, roept de Koran op tot oorlog. Waar mensen zeggen dat er in de Bijbel oorlog gepreekt wordt: ja, er staat in over oorlogen, maar a. of deze zijn specifiek Gods opdracht geweest volgens de Bijbel b. of ze staan er in als geschiedschrijving
In het nieuwe testament staat echter niets dan tolerantie:
27 Maar Ik zeg ulieden, die dit hoort: Hebt uw vijanden lief; doet wel dengenen, die u haten.
28 Zegent degenen, die u vervloeken, en bidt voor degenen, die u geweld doen.
29 Dengene, die u aan de wang slaat, biedt ook de andere; en dengene, die u den mantel neemt, verhindert ook den rok niet te nemen.
30 Maar geeft een iegelijk, die van u begeert; en van dengene, die het uwe neemt, eist niet weder.
31 En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen zullen, doet gij hun ook desgelijks.
32 En indien gij liefhebt, die u liefhebben, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars hebben lief degenen, die hen liefhebben.
33 En indien gij goed doet dengenen, die u goed doen, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars doen hetzelfde.
34 En indien gij leent dengenen, van welke gij hoopt weder te ontvangen, wat dank hebt gij? Want ook de zondaars lenen den zondaren, opdat zij evengelijk weder mogen ontvangen.
35 Maar hebt uw vijanden lief, en doet goed, en leent, zonder iets weder te hopen; en uw loon zal groot zijn, en gij zult kinderen des Allerhoogsten zijn; want Hij is goedertieren over de ondankbaren en bozen.
36 Weest dan barmhartig, gelijk ook uw Vader barmhartig is.
37 En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden.
Waar de Bijbel antwoorden heeft op alle paradoxen (zie o.a. de boeken "When critics ask" en "when sceptics ask") spreekt Mohammed zichzelf continu tegen. De ene keer noemt ie de mensen van het Boek vrienden en de andere keer roept hij op hen te verdelgen.
[Dit bericht is gewijzigd door JoopK op 27-12-2003 17:54]
quote:Dat is natuurlijk ook gewoon zo.
Op zaterdag 27 december 2003 17:34 schreef Umm-Qasr het volgende:
Zij gebruiken het op zo'n manier alsof de geciviliseerde wereld voortvloeit uit de joods-christelijke normen en waarden en dat de islam daar niets aan te voegen heeft gehad en dat voorlopig ook niets zal doen,
Ik noem het kolonisatie.
quote:
Leon de Winter, prof. Smalhout en af en toe Frits Barend maken daar zeer gretig gebruik van, gezien hun achtergrond.
quote:Nou, voor de Europese geldt dat zeker.
Zij gebruiken het op zo'n manier alsof de geciviliseerde wereld voortvloeit uit de joods-christelijke normen en waarden en dat de islam daar niets aan te voegen heeft gehad en dat voorlopig ook niets zal doen, oftwel wij tegen jullie!
Die in tegenstelling tot de oorlogsgod van de semieten en het sprookje van Paulus de romeinse kabouter wel gezorgd hebben voor ontwikkeling, Renaissance en Verlichting.
Wat een onzin. Ben blij dat we eindelijk wat van die "joods-christelijke cultuur" afraken, hoewel het erg lang duurt helaas.
quote:Gelukkig geldt dit ook voor Atheistische religies dus ja. Communisme o.a.
Op zaterdag 27 december 2003 17:44 schreef KlaPMonGooL het volgende:
Wederom een prachtig voorbeeld dat georganiseerde godsdienst tot allerlei problemen leidt.
Als je ergens in gelooft, doe dat dan in stilte (binnen eigen huis of kerk) en confronteer anderen er niet mee.
quote:Behalve dan dit een one-liner is van een zeer laag gehalte, tegen het laxeerachtige aan, wat zijn je bronnen, argumenten etc. ?
Op zaterdag 27 december 2003 17:47 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Dat is natuurlijk ook gewoon zo.
quote:Duracell gaat wel tot 2 keer langer mee dan gewone zink-batterijen.
Op zaterdag 27 december 2003 17:56 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Behalve dan dit een one-liner is van een zeer laag gehalte, tegen het laxeerachtige aan, wat zijn je bronnen, argumenten etc. ?
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
quote:Helemaal mee eens, maar ik wil dus ook niet dat die vervangen wordt door de islamitische. Das nog erger.
Op zaterdag 27 december 2003 17:55 schreef Delicate het volgende:
Wat een onzin. Ben blij dat we eindelijk wat van die "joods-christelijke cultuur" afraken, hoewel het erg lang duurt helaas.
quote:De Islam houdt ons wel een spiegel voor in dat opzicht. Als het zien van de achterlijkheid ervan leidt tot kritische benadering van alle godsdiensten vind ik het prima.
Op zaterdag 27 december 2003 17:58 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Helemaal mee eens, maar ik wil dus ook niet dat die vervangen wordt door de islamitische. Das nog erger.
Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze elke ontwikkeling tegenhouden, verdeeldheid zaaien en de mensen dom en onverantwoordelijk houden.
quote:De Hellenistische cultuur kende natuurlijk geen oorlogen (heb je je ooit afgevraagd hoe de Helleense cultuur zo verspreid kon raken ? Zeggen Alexander, de Diadochen, Carthago delenda est je iets ?) en de schriftloze, barbaarse cultuur van de Germanen heeft gezorgd voor ontwikkeling, Renaissance en Verlichting ?
Op zaterdag 27 december 2003 17:55 schreef Delicate het volgende:
Ook maar een verwijzing opnemen naar de Hellenistische en Germaanse cultuur?Die in tegenstelling tot de oorlogsgod van de semieten en het sprookje van Paulus de romeinse kabouter wel gezorgd hebben voor ontwikkeling, Renaissance en Verlichting.
Op welke school heb jij gezeten ?
quote:Mooi gezegd. Ik begrijp wat je bedoelt
Op zaterdag 27 december 2003 18:09 schreef Delicate het volgende:[..]
De Islam houdt ons wel een spiegel voor in dat opzicht. Als het zien van de achterlijkheid ervan leidt tot kritische benadering van alle godsdiensten vind ik het prima.
Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze elke ontwikkeling tegenhouden, verdeeldheid zaaien en de mensen dom en onverantwoordelijk houden.
quote:- Het voegt misschien niets toe aan jouw bestaan. Dan moet je vooral niet op het CDA stemmen.
Op zaterdag 27 december 2003 17:41 schreef beerten het volgende:
Achterlijke stelling.
- het voegt helemaal niets toe aan ons bestaan.
- het is in strijd met de grondwet, regel 1: eenieder is gelijk.
- het wekt alleen maar haat, frustratie en aggressie
- er zijn ook burgers die zich er kapot voor schamen. Voor die "Joods'Christelijke traditie" Zoals ik dus.
- scheiding tussen kerk en staatStomme, domme onzin dus, in mijn ogen. Het suggereert namelijk ook dat andere godsdiensten minderwaardig zijn, of zelfs slechter. Terwijl vrijwel alle godsdiensten erg vredelievend zijn. Zeker ook de Islam.
Het suggereert niet dat andere godsdiensten inferieur zijn, slechts dat dergelijke religies niet zoveel belang hebben voor de totstandkoming van de Europese cultuur. Zo wordt niet geimpliceerd dat de riten van de Maori's stompzinnig zijn, ze hebben alleen weinig bijgedragen tot de inrichting van de Europese traditie. En daar draait het om.
quote:Een mooi uitvloeisel van de joods-christelijke traditie.
Op zaterdag 27 december 2003 18:33 schreef OldJeller het volgende:
Kerk en staat moeten inderdaad gescheiden gehouden worden, niks joods-christelijke tradities. Die hou je maar thuis of in je kerk zoals al eerder was gezegd. Geloof is voor jezelf, hou het dan ook zo.
quote:Ja, christenen betalen daar minder belasting, schijnt.
Als dat niet gebeurd worden uiteindelijk bepaalde godsdiensten voorgetrokken (Zal vast wel al gebeuren), kijk maar naar Amerika.
quote:Dat klopt helemaal, maar een verwijzing is nog geen invloed.
Kerk moet GEEN invloed hebben op politiek e.d.
quote:Ja, vooral die Clovis.
[[BTW, de Germanen ownen. Dat waren nog eens tijden]]
At EZ
quote:Lees nou toch eens eerst wat er staat, alvorens ''scheiding van kerk en staat!'' te bleren.
Op zaterdag 27 december 2003 18:33 schreef OldJeller het volgende:
Kerk en staat moeten inderdaad gescheiden gehouden worden, niks joods-christelijke tradities. Die hou je maar thuis of in je kerk zoals al eerder was gezegd. Geloof is voor jezelf, hou het dan ook zo.
Als dat niet gebeurd worden uiteindelijk bepaalde godsdiensten voorgetrokken (Zal vast wel al gebeuren), kijk maar naar Amerika.
Kerk moet GEEN invloed hebben op politiek e.d.
[[BTW, de Germanen ownen. Dat waren nog eens tijden]]
At EZ
quote:O wee dat iemand de Germaanse cultuur verkiest boven wat welk achterlijke zandbakvolk dan ook in een vlaag van zonnesteek bij elkaar heeft gefantaseerd hè!
Op zaterdag 27 december 2003 18:17 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
De godsdiensten hebben nog nooit iets voor Europa gedaan. En dat we ooit uit de donkere Middeleeuwen zijn gekomen is niet door de "joods-chriselijke cultuur" maar dankzij oude invloeden uit de zogenaamde barbaarse culturen.
Als het aan die godsdienstfreaks had gelegen zouden we nu nog denken dat de aarde plat was.
quote:Ja, de heidense kathedraalscholen waren wereldberoemd.
Op zaterdag 27 december 2003 18:39 schreef Delicate het volgende:
De godsdiensten hebben nog nooit iets voor Europa gedaan. En dat we ooit uit de donkere Middeleeuwen zijn gekomen is niet door de "joods-chriselijke cultuur" maar dankzij oude invloeden uit de zogenaamde barbaarse culturen.
quote:Uhm dat heb ik 'alvorens' gedaan en toen las ik:
Op zaterdag 27 december 2003 18:37 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Lees nou toch eens eerst wat er staat, alvorens ''scheiding van kerk en staat!'' te bleren.
quote:In andere woorden, hij wil dus dat religie in Europese politiek gaat mengen. Hij had het wel wat algemener mogen doen want nu staan er alleen twee godsdiensten. En ik zeg: Kerk/Religie & Staat/Politiek gescheiden houden. En dat vind ik nog steeds overigens.
Balkenende een verwijzing naar de joods-christelijke waarden wil opnemen in de europese grondwet.
quote:Het is natuurlijk wel zo dat met de invoering van het christendom de Romeinse hoogwaardige cultuur versplinterde en Europa in de duistere, christelijke middeleeuwen terecht kwam, en dat de verlichting kwam met het afwerpen van het christelijke juk.
Op zaterdag 27 december 2003 18:17 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
De Hellenistische cultuur kende natuurlijk geen oorlogen (heb je je ooit afgevraagd hoe de Helleense cultuur zo verspreid kon raken ? Zeggen Alexander, de Diadochen, Carthago delenda est je iets ?) en de schriftloze, barbaarse cultuur van de Germanen heeft gezorgd voor ontwikkeling, Renaissance en Verlichting ?
Dit natuurlijk in tegenstelling tot de semieten, die absoluut geen waarde hechten aan de geestelijke en intellectuele ontwikkeling van het kind.Op welke school heb jij gezeten ?
quote:Moet je niet ergens hout bij elkaar sprokkelen voor een brandstapel?
Op zaterdag 27 december 2003 18:41 schreef tvlxd het volgende:[..]
Ja, de heidense kathedraalscholen waren wereldberoemd.
quote:Zijn we wat van plan?
Op zaterdag 27 december 2003 18:49 schreef Delicate het volgende:[..]
Moet je niet ergens hout bij elkaar sprokkelen voor een brandstapel?
Maar, ja, wat moet ik nou met zo'n nietszeggende opdracht?
[Dit bericht is gewijzigd door tvlxd op 27-12-2003 18:52]
quote:Nee hoor, het kan me geen ruk schelen of jij de Germaanse cultuur boven de Joods-Griekse verkiest. Je gaat je gang maar. Je verkondigt alleen aperte absurditeiten over de zegeningen van die cultuur, die tot Renaissance en Verlichting zou hebben geleid. Ik denk dat je daar geen enkel argument voor aan zou kunnen bedenken. (Om van je zinsconstructie en volkomen ongegrond dedain nog maar te zwijgen.)
Op zaterdag 27 december 2003 18:39 schreef Delicate het volgende:[..]
O wee dat iemand de Germaanse cultuur verkiest boven wat welk achterlijke zandbakvolk dan ook in een vlaag van zonnesteek bij elkaar heeft gefantaseerd hè!
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.De godsdiensten hebben nog nooit iets voor Europa gedaan. En dat we ooit uit de donkere Middeleeuwen zijn gekomen is niet door de "joods-chriselijke cultuur" maar dankzij oude invloeden uit de zogenaamde barbaarse culturen.
Als het aan die godsdienstfreaks had gelegen zouden we nu nog denken dat de aarde plat was.
Dat we ooit uit de donkere Middeleeuwen zijn geraakt, is juist wel te danken aan de Joods-Christelijke cultuur, en wel aan de Katholieke Kerk.
In tegenstelling tot wat armzalige denkers beweren, waren de Middeleeuwen namelijk niet in hun geheel donker. De ''donkere eeuwen'' hebben aangehouden tot plusminus 1000 na Christus. En die waren zo donker omdat heidense en zeer recentelijk en onvolkomen gekerstende stammen elkaar op leven en dood bevochten. Dat er in Europa enige orde ontstond, is te danken aan de algemene acceptatie van het Christelijk geloof. Dit gaf tenminste enige binding aan de naties. In de rust die toen optrad, konden universiteiten en grote Kathedralen worden gebouwd. Dit leidde ook tot de Kruistochten. Zeker, die ontaardden in orgieen van geweld, maar dit was niet de bedoeling van de Kerk, en een gezamenlijk optreden van Europeanen uit verschillende landen was al een grote verbetering ten opzichte van de voorgaande periode. Dit is de periode van de ''Godsvrede''. Zeker ook zeer slecht, primitief en barbaars.
Voorts kwamen de reizen van Columbus mede voort uit zendingsdrang. Toch was 1492 niet geheel onbetekenend voor de wereldgeschiedenis.
Die ''godsdienstfreaks'' dachten helemaal niet dat de aarde plat was, dat is een groot misverstand. Zie:
quote:[..]
Op zaterdag 27 december 2003 17:52 schreef tvlxd het volgende:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.. Wat bedoel je hiermee? Gretig, gezien hun achtergrond?Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
quote:Ga maar eens goed je huiswerk doen vriend ... dan weet je dat dat niet zo is!
Nou, voor de Europese geldt dat zeker.
quote:Zeg maar gewoon de Katholieke Kerk of Katholieken, waarom elke Joods-Christelijk als je de Katholieken bedoelt, het is een apart geloof anders kan je toch ook altijd zeggen het jodendom als je het christendom bedoelt want het komt immer zoals 'staat geschreven' uit het jodendom.
Op zaterdag 27 december 2003 18:52 schreef SportsIllustrated het volgende:
Dat we ooit uit de donkere Middeleeuwen zijn geraakt, is juist wel te danken aan de Joods-Christelijke cultuur, en wel aan de Katholieke Kerk.
quote:De door de Moren gebrachte kennis, was niets dan de gejatte en gekopieerde wijsheid vd Grieken en Romeinen. Beide Europese volkeren.
Op zaterdag 27 december 2003 18:57 schreef Umm-Qasr het volgende:[..]
[..]
Nou, gezien hun joodse achtergrond proberen ze een standpunt in te nemen tegen 'de' Islam en gebruiken hiervoor de leuke term 'joods-christelijk', oftewel hunnie vs. zullie!
[..]Ga maar eens goed je huiswerk doen vriend ... dan weet je dat dat niet zo is!
Daarna heeft de islam in Europa niets gebracht dan oorlogen en mislukte invasies.
quote:Nee, die cultuur versplinterde als gevolg van een besluit dat zo'n honderd jaar voor de geboorte van Christus werd genomen: de legerhervormingen van Marius, waardoor de samenhang tussen leger en staat verdween en de mogelijkheid tot anarchie werd geschapen. Lang voor het Christendom werd ingevoerd, kwam het hierdoor al tot botsingen tussen pretendenten. De regering van Constantijn was in grote mate een zegen voor het Rijk, omdat hij minstens even energiek en bekwaam was als zijn voorganger.
Op zaterdag 27 december 2003 18:44 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Het is natuurlijk wel zo dat met de invoering van het christendom de Romeinse hoogwaardige cultuur versplinterde en Europa in de duistere, christelijke middeleeuwen terecht kwam, en dat de verlichting kwam met het afwerpen van het christelijke juk.
quote:Nou, als ik mijn huiswerk doe, kom ik tot een heel andere conclusie.
Op zaterdag 27 december 2003 18:57 schreef Umm-Qasr het volgende:
Ga maar eens goed je huiswerk doen vriend ... dan weet je dat dat niet zo is!
quote:'Let's get united against the 'new' enemy is the east' is hun methode geweest om elkaar niet af te slachten. Anders was er geen einde gekomen aan de conflicten tussen protestanten en katholieken. Immers, tot op de dag van vandaag is t aanwezig!
Op zaterdag 27 december 2003 18:52 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
In tegenstelling tot wat armzalige denkers beweren, waren de Middeleeuwen namelijk niet in hun geheel donker. De ''donkere eeuwen'' hebben aangehouden tot plusminus 1000 na Christus. En die waren zo donker omdat heidense en zeer recentelijk en onvolkomen gekerstende stammen elkaar op leven en dood bevochten. Dat er in Europa enige orde ontstond, is te danken aan de algemene acceptatie van het Christelijk geloof. Dit gaf tenminste enige binding aan de naties. In de rust die toen optrad, konden universiteiten en grote Kathedralen worden gebouwd. Dit leidde ook tot de Kruistochten. Zeker, die ontaardden in orgieen van geweld, maar dit was niet de bedoeling van de Kerk, en een gezamenlijk optreden van Europeanen uit verschillende landen was al een grote verbetering ten opzichte van de voorgaande periode. Dit is de periode van de ''Godsvrede''. Zeker ook zeer slecht, primitief en barbaars.
quote:Hij wil het erin zetten als verwijzing naar een gezamenlijk verleden. Er komt namelijk een preambuul en daarin zal zeker sprake zijn van Hellas en Rome. Er staat nergens dat Joden en Christenen bevorderd zullen worden.
Op zaterdag 27 december 2003 18:44 schreef OldJeller het volgende:[..]
Uhm dat heb ik 'alvorens' gedaan en toen las ik:
[..]In andere woorden, hij wil dus dat religie in Europese politiek gaat mengen. Hij had het wel wat algemener mogen doen want nu staan er alleen twee godsdiensten. En ik zeg: Kerk/Religie & Staat/Politiek gescheiden houden. En dat vind ik nog steeds overigens.
At EZ
quote:Wat een arrogantie, zelfs feiten ontkennen schuw je niet!
Op zaterdag 27 december 2003 18:59 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
De door de Moren gebrachte kennis, was niets dan de gejatte en gekopieerde wijsheid vd Grieken en Romeinen. Beide Europese volkeren.
quote:Dan nog: uitwisseling van kennis maakt nog geen islamitische traditie, net zoals we geen chinese traditie bezitten en toch geweren.
Op zaterdag 27 december 2003 18:59 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
De door de Moren gebrachte kennis, was niets dan de gejatte en gekopieerde wijsheid vd Grieken en Romeinen. Beide Europese volkeren.
Daarna heeft de islam in Europa niets gebracht dan oorlogen en mislukte invasies.
[Dit bericht is gewijzigd door tvlxd op 27-12-2003 19:06]
quote:Er is nog zelden of nooit sprake geweest van een gezamenlijk Katholiek/Protestantse onderneming tegen de Turken. Ik denk dat je je wat eeuwen vergist.
Op zaterdag 27 december 2003 19:02 schreef Umm-Qasr het volgende:[..]
'Let's get united against the 'new' enemy is the east' is hun methode geweest om elkaar niet af te slachten. Anders was er geen einde gekomen aan de conflicten tussen protestanten en katholieken. Immers, tot op de dag van vandaag is t aanwezig!
quote:Waarom zet hij het niet in een geschiedenisboek, wat heeft het voor nut om iets uit het verleden, 'dat men niet moet vergeten' op te nemen in de Europese grondwet, alleen dat het niet vergeten wordt. Dan moet je het in een geschiedenisboek zetten...
Op zaterdag 27 december 2003 19:02 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Hij wil het erin zetten als verwijzing naar een gezamenlijk verleden. Er komt namelijk een preambuul en daarin zal zeker sprake zijn van Hellas en Rome. Er staat nergens dat Joden en Christenen bevorderd zullen worden.
quote:Schrift in het Latijn zeker, waardoor de meerderheid vd bevolking het niet kon lezen of begrijpen. Dan moest wel wat de priester zegt de waarheid zijn!
Op zaterdag 27 december 2003 19:00 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Dat, zeker in het begin, veel Christelijke denkers vijandig stonden tegenover de heidense wijsheden is waar, maar de Kerk heeft toch ook veel van zulke werken behouden en heeft de schriftelijkheid bevorderd. Iets dergelijks zat er onder de heidenen niet in.
quote:Misschien hadden ze elkaar niet gesteund of samengewerkt, maar de ze gingen beiden richting oosten niet om op de thee te komen!
Op zaterdag 27 december 2003 19:04 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Er is nog zelden of nooit sprake geweest van een gezamenlijk Katholiek/Protestantse onderneming tegen de Turken. Ik denk dat je je wat eeuwen vergist.
quote:De Joods-Christelijke kerk heeft gezorgd voor een stuk kennisvernietiging en onderdrukking die de ontwikkeling zo'n 1500 jaar heeft tegengehouden. Niet alleen de tijd heeft stilgezet maar de samenleving destijds simpelweg een duizend jaar terug in de tijd heeft geworpen.
Op zaterdag 27 december 2003 18:52 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Het is belachelijk dat nog te moeten verdedigen ook.
En over de kennis die in pre-christelijk Europa aanwezig was kun je neerbuigend doen, maar dan ben je gewoon niet goed geinformeerd. De zending en kerstening heeft dat op exact dezelfde wijze vernietigd als een millenium later de cultuur en kennis van de Zuid-Amerikaanse volken.
Ontwikkeling is pas gekomen met de consessies die de kerk al tegenstribbelend wel moest doen.
En dat men wel wist dat de aarde een bol was had je niet uit hoeven leggen, ik blijkbaar wel aan jou dat het een metafoor is.
quote:Oh? Vertel me maar wat er feitelijk niet aan klopt.
Op zaterdag 27 december 2003 19:03 schreef Umm-Qasr het volgende:[..]
Wat een arrogantie, zelfs feiten ontkennen schuw je niet!
ik accepteer de cookies.
quote:Waar heb je het over ?
Op zaterdag 27 december 2003 19:08 schreef Umm-Qasr het volgende:[..]
Misschien hadden ze elkaar niet gesteund of samengewerkt, maar de ze gingen beiden richting oosten niet om op de thee te komen!
quote:Ten eerste valt geschiedenis niet te extrapoleren, dus je kan niet zeggen of er iets is tegengehouden. Ten tweede is de samenleving tijdens de middeleeuwen ontzettend veranderd en vermenselijkt en niet duizend jaar terug de tijd aan gekerstend. Windmolens, educatie, een beter bestaan voor de laagste klasse. Dat is geen teruggang.
Op zaterdag 27 december 2003 19:10 schreef Delicate het volgende:De Joods-Christelijke kerk heeft gezorgd voor een stuk kennisvernietiging en onderdrukking die de ontwikkeling zo'n 1500 jaar heeft tegengehouden. Niet alleen de tijd heeft stilgezet maar de samenleving destijds simpelweg een duizend jaar terug in de tijd heeft geworpen.
quote:Wat dacht je van alles dat jij hier neer zet ? Om maar een beginnetje te maken...
Op zaterdag 27 december 2003 19:12 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Oh? Vertel me maar wat er feitelijk niet aan klopt.
quote:Toen het christendom zijn intrede deed en het Romeinse rijk vervier, werd door de kerk bijna alle kennis verboden gesteld. Europa werd wel degelijk 1.000 jaar terug in de tijd geworpen. De Romeinen waren 1.000 maal beter in geneeskunde, wiskunde, sociale structuren, administratie, bouwkunst etc etc etc
Op zaterdag 27 december 2003 19:15 schreef tvlxd het volgende:[..]
Ten eerste valt geschiedenis niet te extrapoleren, dus je kan niet zeggen of er iets is tegengehouden. Ten tweede is de samenleving tijdens de middeleeuwen ontzettend veranderd en vermenselijkt en niet duizend jaar terug de tijd aan gekerstend. Windmolens, educatie, een beter bestaan voor de laagste klasse. Dat is geen teruggang.
quote:Europa werd niet duizend jaar het verleden ingeworpen. Er zijn veranderingen geweest.
Op zaterdag 27 december 2003 19:17 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Toen het christendom zijn intrede deed en het Romeinse rijk vervier, werd door de kerk bijna alle kennis verboden gesteld. Europa werd wel degelijk 1.000 jaar terug in de tijd geworpen. De Romeinen waren 1.000 maal beter in geneeskunde, wiskunde, sociale structuren, administratie, bouwkunst etc etc etc
Die opmerkingen van Balkenende komen voort uit een misplaatst superioteitsdenken. Het is bespottelijk om te verwijzen naar joods-christelijke waarden. Je kunt dan beter verwijzen naar menselijke waarden.
quote:Ach man, van publieke badhuizen en openbare bibliotheken naar gewoon de stront op staat gooien, boekverbrandingen en indexen. Hoe noem jij dat dan? Vooruitgang?
Op zaterdag 27 december 2003 19:15 schreef tvlxd het volgende:[..]
En als je technische, sociale en wetenschappelijke vooruitgang onderdrukt, dan houd je in mijn boek iets tegen, of jij dat nu kunt extrapoleren of niet.
quote:Maar je verdedigt het helemaal niet. Je komt alleen met algemeenheden aanzetten, zonder ooit iets aan te tonen. Geen enkele specificatie, geen enkel praktisch voorbeeld. Alleen de vooroordelen van een brugklasser. Het meeste is nog eenvoudig te weerleggen ook.
Op zaterdag 27 december 2003 19:10 schreef Delicate het volgende:[..]
De Joods-Christelijke kerk heeft gezorgd voor een stuk kennisvernietiging en onderdrukking die de ontwikkeling zo'n 1500 jaar heeft tegengehouden. Niet alleen de tijd heeft stilgezet maar de samenleving destijds simpelweg een duizend jaar terug in de tijd heeft geworpen.
En over de kennis die in pre-christelijk Europa aanwezig was kun je neerbuigend doen, maar dan ben je gewoon niet goed geinformeerd. De zending en kerstening heeft dat op exact dezelfde wijze vernietigd als een millenium later de cultuur en kennis van de Zuid-Amerikaanse volken.
Ontwikkeling is pas gekomen met de consessies die de kerk al tegenstribbelend wel moest doen.
En dat men wel wist dat de aarde een bol was had je niet uit hoeven leggen, ik blijkbaar wel aan jou dat het een metafoor is.
ik accepteer de cookies.
Ik zie werkelijk niet in hoe de Joods-Christelijke Kerk (sic) de samenleving ''een duizend jaar terug in de tijd heeft geworpen''. Letterlijk genomen betekent dit dat we weer in de Peloponnesische Oorlog of zelfsde ''Heroische Eeuwen'' terecht zijn gekomen. Terwijl de Kerk nu juist aan dergelijke voor alle zijden rampzalige anarchie een eind heeft proberen te maken, o.a. met behulp van de door mij aangehaalde ''Godsvrede''.
De economische revolutie van de 12e eeuw is je onbekend?
Wederom, je leest niet goed. Ik vecht de stelling aan dat de Germaanse cultuur tot Renaissance of Verlichting zou hebben geleid, ik heb het niet over ''de kennis in pre-Christelijk Europa'' gehad. Veel daarvan is gewoon overgenomen door de Kerk. Die de cultuur van de Indianen niet heeft vernietigd; dat hebben de conquistadores gedaan. De zendelingen hebben er meerdere malen bij Karel V op aangedrongen de Indianen te beschermen.
Wat betreft Verlichting: die komt ook niet van de Romeinen, hoor.
Het spijt me, maar mensen die zo slecht geinformeerd zijn denken doorgaans dat de Middeleeuwers werkelijk geloofden dat de Aarde plat was.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop