Nissan Terrano 2 2.4 benzine (2000):
3 deurs 1615 kg
118 pk bij 4800 tpm
max. koppel 191 bij 3200 tpm.
banden 235/70 R 16
Standaard achterwiel aandrijving: Lukte mij en paar anderen niet
Vierwielaandrijving: Lukte ook niet
Lage gearing vierwielaandrijving: Hahaha lekkere krachtexplosie maar lukte niet om spinnend weg te rijden
//offtopic hoe zit het met het aantal pk's in lage gearing?
quote:Dat maakt toch nix uit, die pk's zijn gemeten aan de krukas, maar volgens mij heb je met lage gearing een veel hoger koppel.
Op vrijdag 26 december 2003 17:56 schreef CEx het volgende:
Ben benieuwd of er mensen zijn die dit voor elkaar hebben gekregen met bijv een Terrano 2 of opel frontera. Benzine moter met diepe slag...Nissan Terrano 2 2.4 benzine (2000):
3 deurs 1615 kg
118 pk bij 4800 tpm
max. koppel 191 bij 3200 tpm.
banden 235/70 R 16Standaard achterwiel aandrijving: Lukte mij en paar anderen niet
Vierwielaandrijving: Lukte ook niet
Lage gearing vierwielaandrijving: Hahaha lekkere krachtexplosiemaar lukte niet om spinnend weg te rijden
//offtopic hoe zit het met het aantal pk's in lage gearing?
quote:He eh met mijn charade 1.0 lukt het ook best
Op vrijdag 26 december 2003 09:14 schreef BertV het volgende:
...als 't zelfs met m'n 1.4 Clio kan is het toch niet gaaf
quote:nee... koppel komt net als pk's uit het blok... niet door de overbrenging...
Op vrijdag 26 december 2003 18:07 schreef yup het volgende:[..]
Dat maakt toch nix uit, die pk's zijn gemeten aan de krukas, maar volgens mij heb je met lage gearing een veel hoger koppel.
maar door een lagere gearing heb je een lagere topsnelheid maar een snellere acceleratie...
quote:Koppel heeft wel degelijk te maken met je overbrenging want je heb 2 soorten koppen, koppel op je wielen en koppel van je motor
Op vrijdag 26 december 2003 18:41 schreef Youp het volgende:[..]
nee... koppel komt net als pk's uit het blok... niet door de overbrenging...
maar door een lagere gearing heb je een lagere topsnelheid maar een snellere acceleratie...
Dit zegt nog niets over het vermogen dat een motor kan
leveren, want het
vermogen is afhankelijk van het toerental en het koppel.
(vermogen=koppel*toerental*(een constante))
Wat beter is een hoog koppel bij een hoog of een laag
toerental, hangt
af wat je wilt.
Wil je comfortabel rijden, neem max. koppel bij een laag
toerental,
lekker veel trekkracht (onderin) bij een rustig lopende
motor.
Wil je "sportief" rijden, neem max. koppel bij een hoog
toerental,veel
vermogen, maar ook hogere toerentallen
met meer lawaai en (meestal) meer slijtage.
Een beetje duidelijk ?
quote:Diesels en soms ook Turbo motoren hebben een enorme trekkracht op lage toeren, dat is dus koppel, ik ga het je simpel zeggen: Koppel zorgt ervoor dat je die duw in je rug krijgt als je rijd, pk's zorgen ervoor dat je auto hard gaat (en blijft gaan) en ook voor de topsnelheid, daarom hebben benzine-motoren (want die hebben vaak meer pk's dan diesels) hoge topsnelheden, en diesels razendsnelle tussen-acceleraties (80-120 is er bijv. eentje). dit is heel ruim en algemeen genomen, er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn
Op vrijdag 26 december 2003 18:56 schreef Omkron het volgende:
Wat is koppel precies...?
quote:Ware het niet dat er heel wat auto's zijn waarbij de handrem op de voorwielen aangrijpt... zoals vele Citroëns..
Op vrijdag 26 december 2003 10:34 schreef bonke het volgende:
als je voorwiel aandrijving hebt gewoon je handrem aangetrokken houden
quote:LOL, dat wist ik niet, leuk als je effe een 180 graden wilt maken, vlieg je gewoon effe over de kop met je AX
Op vrijdag 26 december 2003 19:33 schreef DJ-Maurits het volgende:[..]
Ware het niet dat er heel wat auto's zijn waarbij de handrem op de voorwielen aangrijpt... zoals vele Citroëns..
.
quote:Heb ik dus een keertje bijna gehad met de fiat uno van m'n pa toendertijd..
Op vrijdag 26 december 2003 19:57 schreef yup het volgende:[..]
LOL, dat wist ik niet, leuk als je effe een 180 graden wilt maken, vlieg je gewoon effe over de kop met je AX
quote:Wat, wou je soms ook een 180 graden'tje maken ofzo
Op vrijdag 26 december 2003 20:56 schreef Omkron het volgende:[..]
Heb ik dus een keertje bijna gehad met de fiat uno van m'n pa toendertijd..
quote:aan het einde van je overbrenging is het koppel en het aantal pk's altijd LAGER doordat de overbrenging ook kracht vreet...
Op vrijdag 26 december 2003 18:52 schreef jaguar het volgende:[..]
Koppel heeft wel degelijk te maken met je overbrenging want je heb 2 soorten koppen, koppel op je wielen en koppel van je motor
[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 26-12-2003 22:18]
quote:wat je zegt van diesel is waar, maar turbo motoren (met benzine) hebben nooit bij lagen toeren veel trekkracht omdat een turbo een aardig toerental nodig heeft om goed op gang te komen en zijn boost te leveren (meestal rond de 3000-3500rpm)
Op vrijdag 26 december 2003 19:05 schreef yup het volgende:[..]
Diesels en soms ook Turbo motoren hebben een enorme trekkracht op lage toeren, dat is dus koppel, ik ga het je simpel zeggen: Koppel zorgt ervoor dat je die duw in je rug krijgt als je rijd, pk's zorgen ervoor dat je auto hard gaat (en blijft gaan) en ook voor de topsnelheid, daarom hebben benzine-motoren (want die hebben vaak meer pk's dan diesels) hoge topsnelheden, en diesels razendsnelle tussen-acceleraties (80-120 is er bijv. eentje). dit is heel ruim en algemeen genomen, er zullen altijd uitzonderingen op de regel zijn
quote:Uhh, dat is helemaal fout, ik schreef dat soms turbo motoren op lage toeren trekkracht hebben, de Opel Zafira OPC 2.0 Turbo heeft al op 1950 toeren zijn volledige trekkracht. Kijk maar hier: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?vpos=1&delete=1&add=1&page=3&cache=no&ref=
Op vrijdag 26 december 2003 22:18 schreef Youp het volgende:[..]
wat je zegt van diesel is waar, maar turbo motoren (met benzine) hebben nooit bij lagen toeren veel trekkracht omdat een turbo een aardig toerental nodig heeft om goed op gang te komen en zijn boost te leveren (meestal rond de 3000-3500rpm)
quote:Er zijn ook lagedrukturbo's, deze kunnen zelfs beginnen bij 1800 tpm. Zie hiervoor o.a. de Volvo turboserie (2.5T op o.a. 850, S70, V70 e.d.) en Saab (2.0t, 2.3t e.v.).
Op vrijdag 26 december 2003 22:18 schreef Youp het volgende:[..]
wat je zegt van diesel is waar, maar turbo motoren (met benzine) hebben nooit bij lagen toeren veel trekkracht omdat een turbo een aardig toerental nodig heeft om goed op gang te komen en zijn boost te leveren (meestal rond de 3000-3500rpm)
quote:'geen auto gevonden'
Op vrijdag 26 december 2003 22:23 schreef yup het volgende:[..]
Uhh, dat is helemaal fout, ik schreef dat soms turbo motoren op lage toeren trekkracht hebben, de Opel Zafira OPC 2.0 Turbo heeft al op 1950 toeren zijn volledige trekkracht. Kijk maar hier: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?vpos=1&delete=1&add=1&page=3&cache=no&ref=
-edit-
ik heb even gezocht ja je hebt gelijk ja alleen bij de echte 'extreme' turbo's spreken we nog van een enorm turbogat onder de 3000rpm
[Dit bericht is gewijzigd door Youp op 26-12-2003 22:36]
quote:ja ok maar daar zitten behoorlijk minder wat pk's in als in een hoge toeren/druk turbo
Op vrijdag 26 december 2003 22:26 schreef QOnline het volgende:[..]
Er zijn ook lagedrukturbo's, deze kunnen zelfs beginnen bij 1800 tpm. Zie hiervoor o.a. de Volvo turboserie (2.5T op o.a. 850, S70, V70 e.d.) en Saab (2.0t, 2.3t e.v.).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |