Mijn vraag: hoe lang is de opzegtermijn bij Albert Heijn en zijn er nog eventueel andere dingen waar rekening mee moeten worden gehouden om volgens de regels weg te kunnen. We willen voorkomen dat ze haar in haar laatste maand nog op "onregelmatigheden" pakken en haar de laan uit schoppen. Dat staat zo slordig op je CV, zeker als je je vier jaar uit de naad gewerkt hebt.
Alsof je op je CV gaat zetten dat je 4 jaar bij de ah hebt gewerkt en daar ontslagen bent, tenzij ze bij een andere supermakrt gaat werken....anders is het totaal irrelevant!
1. De wettelijke opzegtermijn
De wettelijke opzegtermijn geldt als er geen sprake is van een specifieke bepaling in de arbeidsovereenkomst en er evenmin een afwijkende regeling over opzegtermijnen in de CAO is opgenomen.
Artikel 7:672 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek geeft aan hoe lang de wettelijke opzegtermijn is. Voor een werknemer is dat één maand. Voor de werkgever is de opzegtermijn afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst. In onderstaande tabel staat hoe lang de opzegtermijn is bij een dienstverband van:
korter dan 5 jaar: 1 maand
5 tot 10 jaar: 2 maanden
10 tot 15 jaar: 3 maanden
15 jaar of langer: 4 maanden.
http://www.personeelszakenonline.nl/Artikelen_2003/2003-3-Opzegtermijn.htm
quote:Ze heeft wel ooit "iets" ondertekend, maar nooit een kopie of dergelijke ontvangen. Ze dacht dat het een soort contract voor "onbepaalde tijd" was. Wel "slim" van de werkgever om het contract achter te houden en de mensen onwetend te laten. Als je ook niet zelf alles regeld.
Op donderdag 25 december 2003 23:48 schreef saban het volgende:
Ik werk zelf bij een AH Filiaal (1196), ik ben inmiddels verkoper 2
Je hoort als je aangenomen wordt een contract te tekenen, heeft ze dat niet gedaan, kan ze weg wanneer ze wilt, heeft ze dat wel gedaan heeft ze een opzeg termijn van 8 weken.
Die 8 weken is zeker? Zelf "dacht" ze 4 weken, maar dat was meer gebaseerd op ervaringen bij andere supermarkten. Daar kan je dus niks mee.
quote:Thanks! Zoiets moest ik hebben (en had ik nog niet gevonden). Hier kan je tenminste mee aankomen.
Op donderdag 25 december 2003 23:51 schreef Woe het volgende:
Als er geen opzegtermijn is afgesproken in een contract, geldt de wettelijke opzegtermijn.1. De wettelijke opzegtermijn
De wettelijke opzegtermijn geldt als er geen sprake is van een specifieke bepaling in de arbeidsovereenkomst en er evenmin een afwijkende regeling over opzegtermijnen in de CAO is opgenomen.Artikel 7:672 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek geeft aan hoe lang de wettelijke opzegtermijn is. Voor een werknemer is dat één maand. Voor de werkgever is de opzegtermijn afhankelijk van de duur van de arbeidsovereenkomst. In onderstaande tabel staat hoe lang de opzegtermijn is bij een dienstverband van:
korter dan 5 jaar: 1 maand
5 tot 10 jaar: 2 maanden
10 tot 15 jaar: 3 maanden
15 jaar of langer: 4 maanden.http://www.personeelszakenonline.nl/Artikelen_2003/2003-3-Opzegtermijn.htm
quote:Niet 100% zeker, zo is het bij mij verlopen, zo staat het vermeld op mijn contract, en bij heel veel andere van wie ik het weet, die overigens ook bij de AH werken.
Op donderdag 25 december 2003 23:53 schreef MDfreak het volgende:[..]
Ze heeft wel ooit "iets" ondertekend, maar nooit een kopie of dergelijke ontvangen. Ze dacht dat het een soort contract voor "onbepaalde tijd" was. Wel "slim" van de werkgever om het contract achter te houden en de mensen onwetend te laten. Als je ook niet zelf alles regeld.
Die 8 weken is zeker? Zelf "dacht" ze 4 weken, maar dat was meer gebaseerd op ervaringen bij andere supermarkten. Daar kan je dus niks mee.
Misschien gelden er bij andere filialen andere regels, dat ze misschien zelf die termijnen mogen aanpassen.
Als je ontslag wilt nemen dan duurt het 4 weken voor Full-Time, en 8 weken voor een part-time medewerker voordat je van Albert Heijn weg bent. Ze zal vast wel een contract hebben getekend van 2x een half jaar en een contract voor oneindig lang.
Als ze dat heeft gedaan kan zij of de baas ontslag nemen/geven.
Dus hou er rekening mee.
Part-Time = 8 weken.
Full-Time = 4 weken.
[Dit bericht is gewijzigd door Champy2004 op 25-12-2003 23:58]
quote:Dat is nu juist het probleem. Ze heeft een hele aardige manager die dan meteen nattigheid voelt en er alles aan zal doen je leven nog even te verzieken. Dat probeer ik dus ook te voorkomen door van tevoren goed geinformeerd te zijn.
Op donderdag 25 december 2003 23:54 schreef saban het volgende:
Maar ze kan toch voor de zekerheid naar haar manager stappen en vragen om een contract in zwart/wit met opzeg termijn.
quote:Part-time is 4 weken, full-time weet ik niet, maar de probleem ligt daar niet als het goed is, de probleem is, ze is net in dienst bij de AH, nog geen 8 weken, dus dan kan ze binnen die 8 weken opstappen zonder problemen.
Op donderdag 25 december 2003 23:57 schreef Champy2004 het volgende:
Ik ben zelf een full-time medewerker bij Albert Heijn, Filiaal 1596 te Hellevoetsluis.Als je ontslag wilt nemen dan duurt het 4 weken voor Full-Time, en 8 weken voor een part-time medewerker voordat je van Albert Heijn weg bent. Ze zal vast wel een contract hebben getekend van 2x een half jaar en een contract voor oneindig lang.
Als ze dat heeft gedaan kan zij of de baas ontslag nemen/geven.
Dus hou er rekening mee.Part-Time = 8 weken.
Full-Time = 4 weken.
Dus morgen weet ik het antwoord, en laat ik het jullie weten...
quote:Ik zou je eeuwig dankbaar zijn
Op vrijdag 26 december 2003 00:03 schreef Champy2004 het volgende:
Ik ga morgen bellen naar mijn VM (Verkoop Manager) hoe het zit.Dus morgen weet ik het antwoord, en laat ik het jullie weten...
quote:Die verstandhouding is een beetje la-la. Dit vooral omdat haar "leidinggevende" er een zooitje van maakt en zij de enige is die daar dan iets van durft te zeggen en ja er zijn mensen die blijkbaar niet tegen opbouwende kritiek kunnen. Dan ben je gewoon "lastig".
Op vrijdag 26 december 2003 00:04 schreef LordLynx het volgende:
1 maand, maar als ze een klein beetje goede verstandhouding met de leidinggegevende van de afdeling heeft heb je grote kans dat ze gewoon per direct weg mag, hetzij door de nog openstaande vakantieuren uit te laten betalen of gewoon zonder.
quote:Dan is het bij mijn weten dus gewoon 4 weken, 8 heb ik bij mij in ieder geval nog nooit van gehoord.
Op vrijdag 26 december 2003 00:10 schreef MDfreak het volgende:[..]
Die verstandhouding is een beetje la-la. Dit vooral omdat haar "leidinggevende" er een zooitje van maakt en zij de enige is die daar dan iets van durft te zeggen en ja er zijn mensen die blijkbaar niet tegen opbouwende kritiek kunnen. Dan ben je gewoon "lastig".
Het mooie is helemaal dat de eigenaar van het filiaal de schoonvader van haar leidinggevende is. Dus dat is ook nog eens 2 handen op één buik. Dus ook dat is geen manier om iets wijzer te worden.
En nog iets, op het moment zijn ze geloof ik blijer om iemand kwijt te zijn, dus ook als de verstandhouding niet zo lekker is heb je grote kans dat ze meteen weg kan.
quote:Het lijkt me maar raar dat fulltime maar de helft van de termijn van partime heeft. Andersom zou ik me voor kunnen stellen, maar deze constructie ziet er maar raar uit.
Op donderdag 25 december 2003 23:57 schreef Champy2004 het volgende:
Part-Time = 8 weken.
Full-Time = 4 weken.
Als het langer dan een half jaar is, dan kan ze ontslag nemen/vragen, maar dan moet ze wel rekening houden ze dan nog 1 maand in dienst is. En na de maand kan je weg, Je salaris krijg je dan npg gewoon aan het einde toegestuurd.
Hoop je genoeg hiermee geïnformeerd te zijn!
Met vriendelijke groeten,
Champy2004 / Jeffrey
quote:Zo zou je toch ook verwachten dat het zou moeten. Blijkbaar werkt dat niet bij elke AH zo. Haar zus werkt bij een andere supermarkt en daar kreeg ze ook netjes alle benodigde papieren opgestuurd.
Op vrijdag 26 december 2003 17:27 schreef Karliene het volgende:
....
Toen ik begon met werken heb ik een blauwe box ontvangen
met daarin allerlei informatie over het bedrijf, een map voor loonstrookjes, mijn contract en informatie over het ziekenfonds..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |