auto 1: BMW 3.18i 1998 E46 model
Deze heeft 118pk en heeft een benzine motor.
auto 2: BMW 3.20D 1998 E46 model
Deze heeft heeft 136pk en heeft een diesel motor.
Ik denk dat ik elke week iets van 400 km met de auto moet reizen.
Nu wil ik graag even met jullie over de volgende brainstormen.
Welke van de twee kan ik het beste nemen voor de goedkoopste maandlasten en hoeveel denk je dat ik gem. p/maand kwijt ben?
Je moet dus rekening houden met:
1) verzekering (24 jaar en 6 jaar in bezit van een rijbewijs)
2) rijkosten (benzine / diesel)
3) wegenbelasting (benzine / diesel / gewicht)
4) onderhoud (benzine / diesel)
[Dit bericht is gewijzigd door NoT-YouR-MaN op 24-12-2003 10:41]
quote:GEEN!
Op woensdag 24 december 2003 10:28 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Ik wil binnenkort een nieuwe auto aanschaffen. Ik ben nu aan het twijfelen tussen een tweetal modelen van hetzelfde merk.auto 1: BMW 3.18i 1998 E46 model
Deze heeft 118pk en heeft een benzine motor.auto 2: BMW 3.20D 1998 E46 model
Deze heeft heeft 136pk en heeft een diesel motor.Ik denk dat ik elke week iets van 400 km met de auto moet reizen.
Nu wil ik graag even met jullie over de volgende brainstormen.Welke van de drie kan ik het beste nemen voor de goedkoopste maandlasten en hoeveel denk je dat ik gem. p/maand kwijt ben?
Je moet dus rekening houden met:
1) verzekering (24 jaar en 6 jaar in bezit van een rijbewijs)
2) rijkosten (benzine / diesel)
3) wegenbelasting (benzine / diesel / gewicht)
4) onderhoud (benzine / diesel)
Koop geen BMW als je op je centen zit...
Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken, niet?
Maar als je echt niet anders kunt, zou ik gaan voor het benzinemodel, als je weinig kilometers per jaar maakt, en de diesel als je er veel maakt.
Als je toch geld genoeg over hebt om zo'n BMW te kopen, zou ik zelf geld steken in een Toyota Celica. Veel mooier, rijdt 10 keer zo fijn en is goedkoop in onderhoud. Maar ja, dit alles is natuurlijk persoonlijk.
Wegenbelasting vind je op www.autoweek.nl, daar kan je ook verbruikscijfers vinden.
Het aantal km's dat je gaat rijden moet je flink ruim nemen. Ik schatte toen ik een auto ging kopen dat ik 1200km/maand ging rijden en rijd vanaf het begin al +/- 2000km/maand. Ik pak niet voor iedere scheet de auto maar geloof mij maar dat je veel meer rijdt dan je plant.
En wb onderhoud: tsja, BMW is niet het goedkoopst (integendeel). Veel onderhoud kan je, zeker als je niet van plan bent heel lang de auto te houden, doen mbv slooponderdelen (zoals een ruiluitlaat),dat scheelt enorm veel geld...
[Dit bericht is gewijzigd door Hyperdude op 24-12-2003 10:42]
www.independer.nl
www.wegenbelasting.nl
www.autoweek.nl
www.autotrader.nl
quote:Jij hebt de laatste 10 jaar onder een steen gewoond waar geen autobladen te krijgen zijn? De moderne dieselmotoren zijn net zo schoon als de benzinemotoren. Als het milieu je zo aan het hart gaat, rij jij zeker wel op LPG?
Op woensdag 24 december 2003 10:35 schreef Dracko het volgende:
Een diesel zuigt. Als je een auto rijdt, moet je het goed doen. benzine dus. Schijt aan diesel. Het is het meest vervuilend voor het milieu.
quote:Dit wat je zegt klopt. Persoonlijk vind ik het geluid van een diesel minder maar ze zijn echt met stappen vooruit gegaan en ik heb vele malen in een 320D kunnen rijden. Ze rijden echt super. Je merkt amper dat het een diesel is. 10 sec naar de 100km/u heeft menig benzine auto moeite mee (kleinere benzine auto's dan
Op woensdag 24 december 2003 10:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Jij hebt de laatste 10 jaar onder een steen gewoond waar geen autobladen te krijgen zijn? De moderne dieselmotoren zijn net zo schoon als de benzinemotoren. Als het milieu je zo aan het hart gaat, rij jij zeker wel op LPG?
quote:Wat een gezeik hier altijd met die Toyota's
Op woensdag 24 december 2003 10:35 schreef Dracko het volgende:
..Als je toch geld genoeg over hebt om zo'n BMW te kopen, zou ik zelf geld steken in een Toyota Celica. Veel mooier, rijdt 10 keer zo fijn en is goedkoop in onderhoud. Maar ja, dit alles is natuurlijk persoonlijk.
Bovendien is een BMW 318 benzine waarschijnlijk als scheurijzer gebruikt en dat risico loop je met een diesel wat minder.
De apk voor een diesel is echter weer wat lastiger (je zit met een roetmeting die voor oudere diesels steeds lastiger wordt) maarrrrrrr het is een gewone diesel, dat is een hele rechtoe rechtaan motor, daar kunnen weinig eigenaardige dingen aan defect raken, da's ook prettig.
Persoonlijk vind ik een diesel pretigger rijden, zeker als je lange afstanden rijdt (maar 400km per week is niet zo lang).
quote:Wat ik persoonlijk mooi vind is de 318is en de 318ci. De coupé's zijn erg mooi inderdaad. Alleen ze hebben meestal zo veel te verduren gehad dat ik er bang voor ben. De e46 modellen zijn er echt heerlijk uit. De e36 mag er ook wel zijn. Ik moet er nog over nadenken en zien wat voor aanbod ik kan vinden.
Op woensdag 24 december 2003 11:17 schreef Hyperdude het volgende:
Heb zelf een ouwe 325 coupe uit 92
Echt prima bak, als je twijfelt over de initiële investering zou je ook eens naar een 318S van het vorige model kunnen kijken. Wat meer pk(140 uit me hoofd) dan de gewone 318.
Weet wel dat er nogal wat (terechte) vooroordelen tegen BMW coupes bestaan maar wat mij betreft is de coupe één van de beste ontwerpen uit die periode en de kwaliteit is prima.
Hoef je er ook niet/nauwelijks voor te lenen.
hoelang wil je dr in door blijven kachelen eigenlijk?
quote:Gewoon goed je ogen open houden; een goede BMW is nooit goedkoop. Kijk uit voor importbakken waar geen info/geschiedenis bij zit en laat ALTIJD Anwb/Dekra keuren.
Op woensdag 24 december 2003 11:28 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:[..]
Wat ik persoonlijk mooi vind is de 318is en de 318ci. De coupé's zijn erg mooi inderdaad. Alleen ze hebben meestal zo veel te verduren gehad dat ik er bang voor ben. De e46 modellen zijn er echt heerlijk uit. De e36 mag er ook wel zijn. Ik moet er nog over nadenken en zien wat voor aanbod ik kan vinden.
[Dit bericht is gewijzigd door Hyperdude op 24-12-2003 11:41]
Grote vraag bij deze keus is: ga je voor een "scheurijzer" (benzine) of voor een lekkere reisauto (diesel). Verschil in weggedrag is namelijk behoorlijk groot. Ik kom uit een "scheurijzer" en merk dat ik met de 320d minder hard rijd, maar wel veel comfortabeler. Heb een 99'er en die jaren zijn bij de 320d wat soepeler geveerd wat extra comort geeft, maar minder strak stuurt.
Verschil in kosten zal niet enorm zijn, alhoewel de maandlasten voor de diesel denk ik wel iets hoger zijn. Maar wel een fijner gevoel aan de pomp.....
Eerst een topic openen om te vermelden dat ie maar 600 euro/maand verdient en waar ie 10000 euro zou kunnen lenen,
en dan dit
Meneer wil zich maar wat graag in de problemen storten om maar stoer in een BMW te kunnen rijden
BMW 318i:
wegenbelasting : 117 p/kwartaal (39 euro p/maand)
gewicht: 1285 kg
verbruik gecombineerd: 8 / 100 km
Actuele brandstofprijzen
Euro ongelood1,129
Super Plus ongelood1,182
Diesel0,800
Gemiddelde landelijke adviesprijzen in euro per liter, incl. BTW. Laatste prijswijziging: 18 december 2003.
1600 km p/maand (literhoeveelheid):
op diesel: 1600 / 100 x 5,7 = 91,2 liter p/maand
op benzine: 1600 / 1000 x 8,0 = 128 liter p/maand
1600 km p/maand (kosten brandstof):
op diesel: 91.2 x 0,8 = ¤ 72,96
op benzine: 128 x 1,129 = ¤ 144,51
Brandstof en wegenbelasting p/maand:
op diesel: ¤ 158,96
op benzine: ¤ 183,51
Met 'duurder' onderhoud van een diesel erbij lijkt mij zo dat er weinig verschil zit tussen een benzine en diesel bij 1600 km p/maand.
quote:Ik gok de komende 5 jaar.
Op woensdag 24 december 2003 11:35 schreef Ultimora het volgende:
ik zal eens even gaan rekenen, ik gok dat diesel voordeliger wordt als Benzine. ook omdat ie simpelweg waardevaster zal zijn...hoelang wil je dr in door blijven kachelen eigenlijk?
quote:Ik heb gelukkig dit al van meerdere personen te horen gekregen. Ik wil absoluut geen import auto. Kun je misschien vertellen waarom een M-onderstel een pre is bij een e36? Dat kon ik nergens terug vinden.
Op woensdag 24 december 2003 11:38 schreef Hyperdude het volgende:[..]
Gewoon goed je ogen open houden; een goede BMW is nooit goedkoop. Kijk uit voor importbakken waar geen info/geschiedenis bij zit en laat ALTIJD Anwb/Dekra keuren.
Oja, M-onderstel is absolute pré (iig bij E36).
succes
quote:Wat geweldig om zo stoer te praten in een forum waar er een serieuze vraag wordt gesteld. Je 'hax0r en 1337'zor opmerkingen kun je beter ergens anders plaatsen game-goeroe.
Op woensdag 24 december 2003 11:46 schreef L.Denninger het volgende:
BweheheheheEerst een topic openen om te vermelden dat ie maar 600 euro/maand verdient en waar ie 10000 euro zou kunnen lenen,
en dan ditMeneer wil zich maar wat graag in de problemen storten om maar stoer in een BMW te kunnen rijden
quote:reken ff die verzekering uit, dan kan ik je verder helpen..
Op woensdag 24 december 2003 11:49 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:[..]
Ik gok de komende 5 jaar.
Spreek hier alleen over de E36 coupe, maar "M-technic/sportonderstel" werd/wordt veel verkocht bij E36/E46.
Bij veel E36 coupes aanwezig; maar niet standaard. Stuurt gewoon veel beter/strakker, ongeveer 20mm verlaagd, vooral zichtbaar bij achterwielen. Gewoon proefrijden in beide!
volgende heb ik ff bij http://www.auto-treff.com/bmw/forum/forum.php vandaan; goede site als je genoeg Derrick hebt gekeken in je jeugd!
"Zu den Fahrwerken für das E36 Coupé:
Für das E36 Coupé gab als Sonderausstattung das "M-Technic-Fahrkwerk" (Schlüssel-Nr. 704). Irgendwann wurde es dann umbenannt in "sportliche Fahrwerksabstimmung".
Das Sportfahrwerk solltest du eigentlich daran erkennen, daß
die Schlüsselnummer 704 in deinen Sonderausstattungen auftaucht
dein Auto um 20mm tiefer liegt, als ein 3er mit Serienfahrwerk
Im M-Technic-Sportfahrwerk bzw. die sportliche Fahrwerksabstimmung sind AFAIK folgenden Teile gegenüber dem Serienfahrwerk geändert:
Vorderachse
Stabilisator
Gummilager vom Stabilisator
Federbein
Schraubenfeder
Hinterachse
Stoßdämpfer
Stabilisator hinten
Tonnenfeder"
[nerdmode-off]
quote:Het probleem bij een '2dehands' E36 is dat ze over het algemeen aardig afgeragd zijn. Als het een M-onderstel heeft hoop ik echt dat de vorige eigenaar er keurig me is omgegaan. Ik durf zo'n gok amper te wagen.
Op woensdag 24 december 2003 12:13 schreef Hyperdude het volgende:
[nerdmode-on]Spreek hier alleen over de E36 coupe, maar "M-technic/sportonderstel" werd/wordt veel verkocht bij E36/E46.
Bij veel E36 coupes aanwezig; maar niet standaard. Stuurt gewoon veel beter/strakker, ongeveer 20mm verlaagd, vooral zichtbaar bij achterwielen. Gewoon proefrijden in beide!
volgende heb ik ff bij http://www.auto-treff.com/bmw/forum/forum.php vandaan; goede site als je genoeg Derrick hebt gekeken in je jeugd!"Zu den Fahrwerken für das E36 Coupé:
Für das E36 Coupé gab als Sonderausstattung das "M-Technic-Fahrkwerk" (Schlüssel-Nr. 704). Irgendwann wurde es dann umbenannt in "sportliche Fahrwerksabstimmung".Das Sportfahrwerk solltest du eigentlich daran erkennen, daß
die Schlüsselnummer 704 in deinen Sonderausstattungen auftaucht
dein Auto um 20mm tiefer liegt, als ein 3er mit Serienfahrwerk
Im M-Technic-Sportfahrwerk bzw. die sportliche Fahrwerksabstimmung sind AFAIK folgenden Teile gegenüber dem Serienfahrwerk geändert:Vorderachse
Stabilisator
Gummilager vom Stabilisator
Federbein
SchraubenfederHinterachse
Stoßdämpfer
Stabilisator hinten
Tonnenfeder"
[nerdmode-off]
quote:Kijk dat is nou juist de crux/kunst, je moet de goeien er tussenuit zoeken. Dat moet je durven, leren en je kunnen veroorloven.
Op woensdag 24 december 2003 12:19 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:[..]
Het probleem bij een '2dehands' E36 is dat ze over het algemeen aardig afgeragd zijn. Als het een M-onderstel heeft hoop ik echt dat de vorige eigenaar er keurig me is omgegaan. Ik durf zo'n gok amper te wagen.
quote:Bij een E46 model is de kunst natuurlijk makkelijker vanwege het feit dat ze nieuwer zijn. Degene die ik heb gevonden had 'maar' 70k op de teller terwijl een E36 minimaal het dubbele hiervan is. De slijtage zal dan vele malen hoger zijn. Een leuke E36 coupe vinden met weinig km's en een M-onderstel is zeker mijn droom ja
Op woensdag 24 december 2003 12:38 schreef Hyperdude het volgende:[..]
Kijk dat is nou juist de crux/kunst, je moet de goeien er tussenuit zoeken. Dat moet je durven, leren en je kunnen veroorloven.
Als je een E46 wilt moet je die gewoon kopen, het blijft echter altijd uitkijken.
quote:Gut, waar heb je die opmerkingen dan gezien ?
Op woensdag 24 december 2003 11:53 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:[..]
Wat geweldig om zo stoer te praten in een forum waar er een serieuze vraag wordt gesteld. Je 'hax0r en 1337'zor opmerkingen kun je beter ergens anders plaatsen game-goeroe.
quote:Nou en, alle goeie otoos worden uiteindelijk toch "Turkenbakken", die lui weten gewoon wat een goede/betrouwbare otoo is.
Op woensdag 24 december 2003 13:08 schreef Aernout het volgende:
Een 5 jaar oude BMW heeft wel een erg hoog shoarma gehalte
BMW 318 uit 1998
Wegenbelasting P/j € 500,-
Brandstof 1664 x 1,10 = € 1830,-
Onderhoud per jaar (standaard beurten gemiddelde) 200. + nog eventuele reparaties! banden etc.
Afschrijving per jaar 2200 (uitgaande van andere 10 jaar oude BMW´s na 5 jaar. € 2200
verzekering?
totaal per jaar (ex verzekering banden etc) € 4730,-
BMW 320d uit 1998
Wegenbelasting P/j € 1000,-
Brandstof = € 1012,-
Onderhoud per jaar (standaard beurten gemiddelde) 266. + nog eventuele reparaties! banden etc.
Afschrijving per jaar 2080 (uitgaande van andere 10 jaar oude BMW´s na 5 jaar. € 2200
verzekering?
totaal per jaar (ex verzekering banden etc) € 4358,-
BMW 318 GAS G3 uit 1998
Wegenbelasting P/j € 708,-
Brandstof = € 750,-
Onderhoud per jaar (standaard beurten gemiddelde) 200. + nog eventuele reparaties! banden etc.
Afschrijving per jaar 2200 (uitgaande van andere 10 jaar oude BMW´s na 5 jaar. € 2200
verzekering?
totaal per jaar (ex verzekering banden etc) € 3858,-
quote:waarvoor hulde.
Op woensdag 24 december 2003 13:23 schreef Ultimora het volgende:
..Erg veel typewerk...
quote:meer dan 100 euro per jaar zal t niet zijn. valt dubbel en dwars mee hoor. LPG is veel voordeliger als veel mensen denken..
Op woensdag 24 december 2003 13:26 schreef Hyperdude het volgende:[..]
waarvoor hulde.
Valt me trouwens die LPG goed mee, denk wel dat je daar meer/duurder onderhoud aan hebt.
enneeh je bent voor 15 euro klaar bij de pomp, dat is nog een lache
LPG kost iets van 49 cent per liter, met een volle tank LPG rijdt men 450-500 km.
Diesel kost 80 cent per liter, en daar kun je ca 800km mee rijden.
quote:heb je wel dure LPG...
Op woensdag 24 december 2003 13:54 schreef Italiaan het volgende:
Volgens mij klopt die berekening tussen LPG en Diesel niet!LPG kost iets van 49 cent per liter, met een volle tank LPG rijdt men 450-500 km.
Diesel kost 80 cent per liter, en daar kun je ca 800km mee rijden.
quote:Was de laatste prijs in mijn geheugen
Op woensdag 24 december 2003 14:02 schreef Ultimora het volgende:[..]
heb je wel dure LPG...
Maar afviesprijs ligt nu op 0.43 cent
http://www.bkgas.nl/
quote:ben van de brandstofprijzen in hoogeveen uitgegaan... 38 eurocent
Op woensdag 24 december 2003 14:05 schreef Italiaan het volgende:[..]
Was de laatste prijs in mijn geheugen
Maar afviesprijs ligt nu op 0.43 cent
http://www.bkgas.nl/
quote:Ik van Shell snelwegprijzen op A2
Op woensdag 24 december 2003 14:11 schreef Ultimora het volgende:[..]
ben van de brandstofprijzen in hoogeveen uitgegaan... 38 eurocent
quote:verzekering gaat over de nieuwprijs. sommige verzekeringsmaatschappijen voinden gas wel een risico, (vraag me niet waarom) en rekenen daarvoor meer. maar OHRA doet dat bijvoorbeeld weer niet...
Op woensdag 24 december 2003 14:18 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Tja kan iemand dan ook vertellen of er verschil in zit tussen de onderhoudskosten van een diesel en een benzine? Zijn onderdelen van een diesel auto duurder of juist goedkoper? Zullen er ook prijsverschillen zijn in de verzekering hiervan of de apk-keuring?
en voor die onderdelen... dat zal ongeveer gelijk liggen.. apk keuring, komt een roetmeting bij met de diesel, das 10 euro ofzo... maar wtf van dat onderhoud ga je niet kromliggen, van de afschrijving alleen....
quote:
Op woensdag 24 december 2003 10:35 schreef Dracko het volgende:
Een diesel zuigt. Als je een auto rijdt, moet je het goed doen. benzine dus. Schijt aan diesel. Het is het meest vervuilend voor het milieu.Als je toch geld genoeg over hebt om zo'n BMW te kopen, zou ik zelf geld steken in een Toyota Celica. Veel mooier dacht het niet he? Zo een lelijke Celica mooier dan een elegante 3-serie?, rijdt 10 keer zo fijn slecht bedoel je, je hebt het over een BMW, the ultimate driving machine, zo een flut-Toyota rijd echt niet beter dan een BMW en is goedkoop in onderhoud. Maar ja, dit alles is natuurlijk persoonlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |