abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:36:42 #1
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15655647
afgelopen weekend weer eens winters weekend gehad, in het buitenland. Nu heb ik, aangezien het maar 4 dagen waren en ik net (sept.) mijn auto heb gekocht met nieuwe banden, ervoor gekozen om geen winterbanden te monteren. Te duur grapje. Tevens werd er weinig sneeuw voorspeld... daar zijn we dus van teruggekomen (gelukkig..); op dag twee was de gehele omgeving binnen een uur compleet wit. Maar toen ging ik dus meteen twijfelen of mijn banden het wel zouden houden wat betreft weggedrag.
Dat weggedrag viel dus reuze mee. Tuurlijk glij je iets (wat op parkeerplaatsen dan weer erg leuk is ) maar als je rustig rijdt (wat iedereen op dat moment doet) is er niks aan de hand. Soms had ik zelfs verrassend veel grip.

Vandaar dat ik me afvraag wat nou echt daadwerkelijk de kosten-baten verhouding is bij winterbanden. Immers, als je een goed profiel onder je auto hebt liggen, dan moet je het toch prima kunnen redden?!

Whatever life brings me...
pi_15655782
Ach ja tot je hem een keertje om een boom vouwt met slecht weer, je dan realiserend dat zomerbanden toch eigenlijk geen grip bieden in winterse omstandigheden. En je daarna realiserend dat je alleen een casco verzekering hebt.... ka-ching!

Zelf rijd ik ook op zomerbanden hoor, maar ik pak de fiets wel bij de kleinste kans op bevriezing/sneeuw.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:45:25 #3
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_15655914
Heb winterbanden en erg vorig jaar veel plezier van gehad.

Ja, de kosten baten gelden voor mij niet het is een leasebak

Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_15655959
Ik stond anders ook heel erg verbaasd te kijken toen ik een keer met m'n baas in z'n dikke 5-serie met winterbanden naar duitsland ging toen er een dik pak sneeuw lag.

Het is toch een zware auto, maar waar iedereen nauwelijks 100 reed op de rechter baan, scheurde hij er met 130/140 langs heen.
Ik vroeg hem dus, is dit wel verantwoord, wat als je plotseling moet remmen?
Hij zegt niks aan de hand, en hij liet het me zien.
Reageerde bijna hetzelfde als normale banden op droog wegdek,
van 140 naar bijna stilstand (het was op een rustig stuk op de weg)
deed hij heel erg snel.
hij stond zo stil.. stond echt ff raar te kijken!

[Dit bericht is gewijzigd door -En4Cer- op 23-12-2003 23:47]

I intend to live forever.. So far, so good..
Xbox 360 Live: EN4 360
pi_15655977
Het kosten baten verhaal is natuurlijk niet helemaal waar. Als je winter en zomerbanden afwisselt heb je 2 sets en doe je dus ook qua jaren 2 keer zo lang met je banden. (mist je niet te lang door rijdt en niet te vroeg verwisselt). En het scheelt een hoop denk ik. Je zegt het zelf al, af en toe glij je wat. Dat is natuurlijk ontzettend gevaarlijk wanneer dat af en toe met hoge snelheid gebeurd. Je weet namelijk niet altijd wanneer je op glad wegdek rijdt.

[Dit bericht is gewijzigd door SterkStaaltje op 23-12-2003 23:48]

  dinsdag 23 december 2003 @ 23:48:20 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15655990
Achterwielaandrijving altijd winterbanden
Bij voorwielaandrijving alleen bij hogere vermogens
Volgens mij zit je dan aardig in de goede richting.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_15656049
Als je alleen in Nederland blijft zijn de standaard banden, zomerbanden prima genoeg voor genoeg grip in de winter (mits je profiel de minimaal gestelde eisen heeft)

Kom je in het buitenland waar je dermate veel last van sneeuwval e.d. hebt dan is het wel aan te raden.

Ga er wel vanuit dat winterbanden snel slijten en een hogere kostenpost zijn dan zomerbanden.Dit komt deels doordat het
compound een tikkeltje zachter is.

Kosten/baten, zul je voor jezelf weg moeten strepen, hoevaak kom ik besneeuwde gebieden en hoe groot is de kans dat je een ongeluk krijgt
met betrekking tot glijpartijen enzo.

@®|_()
pi_15656112
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:49 schreef spooner2k het volgende:
Als je alleen in Nederland blijft zijn de standaard banden, zomerbanden prima genoeg voor genoeg grip in de winter (mits je profiel de minimaal gestelde eisen heeft)

Kom je in het buitenland waar je dermate veel last van sneeuwval e.d. hebt dan is het wel aan te raden.

Ga er wel vanuit dat winterbanden snel slijten en een hogere kostenpost zijn dan zomerbanden.Dit komt deels doordat het
compound een tikkeltje zachter is.

Kosten/baten, zul je voor jezelf weg moeten strepen, hoevaak kom ik besneeuwde gebieden en hoe groot is de kans dat je een ongeluk krijgt
met betrekking tot glijpartijen enzo.


Je moet ze er boven de 10 graden natuurlijk ook weer afhalen. Als je dat doet slijten ze nauwelijks harder dan zomerbanden.....
pi_15656135
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:47 schreef -En4Cer- het volgende:
<knip>

Het is toch een zware auto, maar waar iedereen nauwelijks 100 reed op de rechter baan, scheurde hij er met 130/140 langs heen.
Ik vroeg hem dus, is dit wel verantwoord, wat als je plotseling moet remmen?
Hij zegt niks aan de hand, en hij liet het me zien.
Reageerde bijna hetzelfde als normale banden op droog wegdek,
van 140 naar bijna stilstand (het was op een rustig stuk op de weg)
deed hij heel erg snel.
hij stond zo stil.. stond echt ff raar te kijken!


Ja dat geloof ik graag, maar dat zal zeker in combi zijn geweest met
ABS en eventueel zijdelingse slipprotectie!!! anders ga je geheid, ook met winterbanden !!
Dat is vaak het grootste probleem, blokkerende wielen.
@®|_()
pi_15656175
quote:
Je moet ze er boven de 10 graden natuurlijk ook weer afhalen. Als je dat doet slijten ze nauwelijks harder dan zomerbanden.....
absoluut waar anders zijn het 10km verderop slicks
@®|_()
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:55:32 #11
38451 Cookie76
"And I Just Keep On Walki
pi_15656248
Het profiel is dan ook niet zozeer waarvoor je hem koopt, maar voornamelijk de samenstelling van rubber. Zomerbanden "kunnen" na hevige vrieskou, al dan niet langdurig, sneller degraderen...Na verloop van tijd zijn ze dan ook veel sneller versleten dan wanneer je ze alleen in de zomer zou gebruiken. Het kan bij sommige merken en typen ook zo zijn dat ze wat gladder worden en dan kun je nog zo veel profiel hebben...als het rubber te glad is, glij je ook. Het effect kan dan ook na de winter nog blijven (hoeft niet, kan).

Winterbanden kun je daarentegen ook in de zomer nog wel gebruiken al zullen ook zij wat sneller slijten (maar je hebt een perfect weggedrag als het nat is!!!). Ik gebruik mijn winterbanden meer als een soort van reserveset en op die manier gebruik ik mijn huidige winterbanden alweer 3 jaar. Wel zet ik ze af en toe nog op als ik denk dat ik heel erg vaak en of lang in natte en/of gladde periodes moet rijden (herfst en lente).

Maar ik moet erbij zeggen dat ik dan ook wel eens op wintersport ga met mijn zomerbanden en ze slijten niet sneller dan wanneer ik ze alleen in de zomer gebruik. Hangt zo een beetje allemaal af welke banden je hebt gok ik.

quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:53 schreef spooner2k het volgende:

[..]

absoluut waar anders zijn het 10km verderop slicks


Kan me hier toch niet helemaal in vinden. Ze slijten wel iets sneller, maar het is niet zo dat ik mijn winterbandenbanden een half jaar sneller moet vernieuwen. Eerder een paar duizend Km eerder; ongeveer 3 á 4 weken...
~~ HUUU! Ik wil helegaar geen praters meer!~~
  woensdag 24 december 2003 @ 00:00:09 #12
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15656382
Even ter verduidelijking; ik ben volkomen op de hoogte van de verschillen in grip tussen zomer- en winterbanden. Het verhaal over de 140-0km/h lijkt me ook een tikkeltje overdreven. Daarnaast heb ik het niet over de hoge snelheden. Je zult mij in winterse omstandigheden nooit en te nimmer hard zien rijden (of het moet de eerder genoemde verlaten, besneeuwde parkeerplaats zijn, maar dan gaat het om 'relatief' en om een zeer kleine afstand met juist de bedoeling de auto zijdelings te zetten). Vaak is met winterbanden ook de stalling een probleem (bij mij dus ook...).
Waar ik het ook niet geheel mee eens ben is het 'niet kunnen zien van glad wegdek'. Uiteraard kun je af en toe een zeer kleine misrekening maken wat betreft de gladheid van het wegdek, echter je zult toch altijd kunnen zien/verwachten waar het glad is. een normaal mens past daar dan ook zijn snelheid aan.
Waar het mij zuiver om gaat is de vraag of mensen niet veels te snel overdreven reageren wanneer ze op wintersport gaan. De toegangswegen zijn, op een hevige sneeuwvaldag daargelaten, allemaal vrij en goed toegankelijk, en in de bebouwde kom doe je toch gewoon wat rustiger aan? Laat die duitsers maar effe wachten achter je ( )...
Whatever life brings me...
pi_15656498
Is het overigens ook niet zo, dat men in wintersportgebieden (en dit zal de topicstarter niet leuk vinden) in bezit moet zijn van sneeuwkettingen ?? Ik heb een situatie meegemaakt, waar ik gvd met m'n pa nota bene die dingen moest gaan staan monteren omdat ze verplicht waren ONGEACHT het feit dat er ook winterbanden om zaten.

Even terugkomend op die slijtage van de winterband in normale/zomerse omstandigheden: ze slijten echt veel sneller, dit is natuurlijk ook relevant aan je rijgedrag!!
(Ik rijdt per jaar helaas een setje nieuwe banden eraf, en dat komt niet omdat ik nou zo netjes rijdt (ben d'r ook niet echt blij mee, misschien moet ik maar stoppen met karten.)) [trusten!]

@®|_()
  woensdag 24 december 2003 @ 00:11:30 #14
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15656657
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:04 schreef spooner2k het volgende:
Is het overigens ook niet zo, dat men in wintersportgebieden (en dit zal de topicstarter niet leuk vinden) in bezit moet zijn van sneeuwkettingen ?? Ik heb een situatie meegemaakt, waar ik gvd met m'n pa nota bene die dingen moest gaan staan monteren omdat ze verplicht waren ONGEACHT het feit dat er ook winterbanden om zaten.
Ik heb het ook gehoord, maar dan betrof het met name de 'grote' wintersportgebieden en niet dat tering kleine gebiedje waar wij zaten om even van de heuvel te kunnen glijden. Viel me wel op dat elke nederlander meteen in rep en roer was in dag 2; "Henk, heb je de sneeuwkettingen wel bij je?" "Jannie, zo erg is het nou ook weer niet..." "Heb je wel naar de weg gekeken dan Henk? Kijk, die duitser heeft ook sneeuwkettingen om!" "Ja Jannie.." LOL!!!
Whatever life brings me...
  woensdag 24 december 2003 @ 00:17:41 #15
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_15656810
Winterbanden <-> zomerbanden?

Als ik het zo lees dan zijn er heel veel deskundigen aan het woord geweest al Maar winterbanden zijn geen vervanging van sneeuwkettingen, en het profiel is echt niet de belangrijkste eigenschap van zo'n band.
Wat wel van belang is dat de samenstelling van het rubber anders is, daarom moet je ze boven de 12°C ook liever niet gebruiken omdat ze dan iets sneller slijten en domweg minder grip bieden dan een zomerband.
Maar voor koudere omstandigheden, zeker met wat sneeuw op de weg zijn ze stukken beter dan zomerbanden. Bij zomerbanden loopt namelijk het profiel vol met sneeuw en heb je in feite een ijzige band zonder grip onder je auto. De winterband lost het sneeuw vanzelf uit het profiel en heeft alleen al daarom meer grip.

Winterbanden oprijden in de zomer is niet verstandig door minder grip, en als je op wintersport gaat dan zul je zien dat ver voor je verplicht de kettingen moet plaatsen de auto's met winterbanden vele malen stabieler hun weg vervolgen.

Oh ja, beide soorten zijn allergisch voor spijkers heb ik de afgelopen maanden gemerkt.

Waar zouden we zijn zonder de "on"
  woensdag 24 december 2003 @ 00:23:02 #16
38451 Cookie76
"And I Just Keep On Walki
pi_15656928
Trachemys: Ik denk dat JIJ niet zo heel erg die winterbanden zult gaan missen. Uit jouw verhaal leidt ik af dat jij normaal gesproken wel je weggedrag aanpast aan de omstandigheden. Zolang dat allemaal klopt, zijn winterbanden ook geen "must". Mits je niet zo vaak in echt wintergebied rijdt -laten we zeggen 3 weken- zal de kosten-baten verhouding vrij hoog (negatief) liggen. Ik ken mezelf genoeg en daarom heb ik dan ook die winterbanden...

Overigens zijn winterbanden geen garantie voor de vnl. Franse en Oostenrijkse overheden en verplichten ze je om sneeuwkettingen mee te nemen. Overigens zijn die wegen ook erop berekend om bereden te worden met sneeuwkettingen. In Nederland hoef je dat niet te proberen te flikken op ZOAB. Wel eens in Noorwegen geweest? Heb daar eens een keertje spikebanden gehuurd...Ziet er wel gaaf uit, die kogeltjes in het profiel!

@JaapB: Ik merk niet zoveel van verminderd grip als ik mijn winterbanden in de lente laat zitten. Ik vind ze persoonlijk zelfs veel fijner als het een beetje goed nat is. Het enige nadeel vind ik dan wel weer dat ze zoveel geluid maken.

~~ HUUU! Ik wil helegaar geen praters meer!~~
  woensdag 24 december 2003 @ 00:33:55 #17
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15657133
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:23 schreef Cookie76 het volgende:
Trachemys: Ik denk dat JIJ niet zo heel erg die winterbanden zult gaan missen. Uit jouw verhaal leidt ik af dat jij normaal gesproken wel je weggedrag aanpast aan de omstandigheden. Zolang dat allemaal klopt, zijn winterbanden ook geen "must". Mits je niet zo vaak in echt wintergebied rijdt -laten we zeggen 3 weken- zal de kosten-baten verhouding vrij hoog (negatief) liggen. Ik ken mezelf genoeg en daarom heb ik dan ook die winterbanden...
Klopt geheel! Uiteraard ga ik niet op een weg waar de normale adviessnelheid 70 is onder zeer winterse omstandigheden nog 70 rijden. Je zult me niet veel harder dan 50 zien rijden daar, geheel afhankelijk van de omstandigheden. Bij compleet besneeuwde/bevroren weg gaat de snelheid zelfs tussen de 40-50 of lager liggen. En 3 weken haal ik zelfs niet eens... Ik vond voor mij de kosten te hoog en ik heb het overleefd op mijn zomerbandjes. Maar was dus gewoon benieuwd naar de grote verschillen, de rijstijlen met beide banden en uiteraard de geschatte kosten-baten verhouding.. Jij zegt dus in feite dat de grens ligt bij circa 3 weken bij normaal weggebruik?
Whatever life brings me...
  woensdag 24 december 2003 @ 00:39:34 #18
38451 Cookie76
"And I Just Keep On Walki
pi_15657227
Ehm niet helemaal. Zo vaak als ik mijn auto gebruik ca. 22.000Km/j is het voor mij rendabel om in de gladde maanden en gebieden met winterbanden te rijden. Maar ik ga dan ook ervanuit dat ik 2 jaar minimaal met mijn banden doen.

Normaal gesproken doe ik mijn banden pas om als er minstens 2 keer binnen een week een vorstwaarschuwing is gegeven vanaf November. Daarbij moet ik zeggen dat ik tot en met eind Februari ook nog een weekje of drie op wintersport ben, met allerlei tripjes rond en in het wintersportgebied.

Tis allemaal relatief zal ik maar zeggen, maar ik betaal voornamelijk voor het gevoel veilige banden te hebben...als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn normaal gebruik is denk ik dan ook niet van toepassing voor de gemiddelde Nederlander. Die heeft vaak ook kinderen bij zich, moet met de auto naar zijn werk enzo...

~~ HUUU! Ik wil helegaar geen praters meer!~~
  woensdag 24 december 2003 @ 00:41:26 #19
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_15657258
@Cookie76

Ik merk wel degelijk een verschil als het veel warmer wordt, zo rond de 10°C nog weinig aan de hand maar bij 15°C is de grip duidelijk minder.

Heb als zomerbanden Goodyear F1 215/45/17 en als winterbanden Vredestein Snowtrac 205/55/16. Merk sowieso dat de wagen met de winterbanden een beetje onderstuurd raakt terwijl hij op de zomerbanden mooi neutraal blijft.

Waar zouden we zijn zonder de "on"
  woensdag 24 december 2003 @ 00:48:16 #20
38451 Cookie76
"And I Just Keep On Walki
pi_15657387
@JaapB:
Houd je je banden danop de voorgeschreven spanning? Ik pomp ze dan juist ongeveer een halve bar harder op als ik niet echt de tijd heb om de banden te vevangen. Rond de 16 á 18 graden rijden ze dan nog steeds prima. Ik heb overigens de Continental TS790 voor en Michelin Alpin A2 achter.
~~ HUUU! Ik wil helegaar geen praters meer!~~
  woensdag 24 december 2003 @ 00:49:20 #21
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15657408
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:39 schreef Cookie76 het volgende:
Mijn normaal gebruik is denk ik dan ook niet van toepassing voor de gemiddelde Nederlander. Die heeft vaak ook kinderen bij zich, moet met de auto naar zijn werk enzo...
I know the drill... No kids en met het fietsje naar het werk... ik zal op dezelfde kms per jaar zitten...
Whatever life brings me...
  woensdag 24 december 2003 @ 00:54:02 #22
38451 Cookie76
"And I Just Keep On Walki
pi_15657499
Jôh...dan moet je je er voorlopig niet al te druk om maken. Sneeuwkettingen zijn zo moeilijk niet om op te zetten. Euh ik bedoel...ik ga ervanuit dat je dan all-round banden hebt? Dat zijn zo'n beetje wel gangbare banden.

PS. Sneeukettingen van mij hebben maar 60 gulden gekost. Dat is toch niet zo heel erg veel geld?

[Dit bericht is gewijzigd door Cookie76 op 24-12-2003 00:58]

~~ HUUU! Ik wil helegaar geen praters meer!~~
  woensdag 24 december 2003 @ 00:57:25 #23
77378 Trachemys
the mirror of the soul
pi_15657544
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:54 schreef Cookie76 het volgende:
Jôh...dan moet je je er voorlopig niet al te druk om maken. Sneeuwkettingen zijn zo moeilijk niet om op te zetten.
Maar eveneens prijzig.. toch? Ik maak me er ook niet druk om. Heb nu 4 dagen wintersport achter de rug en gezien de werkzaamheden en de financien zit een tweede er dit jaar niet in. Dus ik koop ook niks het komende jaar wat betreft winterbanden/kettingen. Vroeg het me enkel af.
Whatever life brings me...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')