Vandaar dat ik me afvraag wat nou echt daadwerkelijk de kosten-baten verhouding is bij winterbanden. Immers, als je een goed profiel onder je auto hebt liggen, dan moet je het toch prima kunnen redden?!
Zelf rijd ik ook op zomerbanden hoor, maar ik pak de fiets wel bij de kleinste kans op bevriezing/sneeuw.
Ja, de kosten baten gelden voor mij niet het is een leasebak
Het is toch een zware auto, maar waar iedereen nauwelijks 100 reed op de rechter baan, scheurde hij er met 130/140 langs heen.
Ik vroeg hem dus, is dit wel verantwoord, wat als je plotseling moet remmen?
Hij zegt niks aan de hand, en hij liet het me zien.
Reageerde bijna hetzelfde als normale banden op droog wegdek,
van 140 naar bijna stilstand (het was op een rustig stuk op de weg)
deed hij heel erg snel.
hij stond zo stil.. stond echt ff raar te kijken!
[Dit bericht is gewijzigd door -En4Cer- op 23-12-2003 23:47]
[Dit bericht is gewijzigd door SterkStaaltje op 23-12-2003 23:48]
Kom je in het buitenland waar je dermate veel last van sneeuwval e.d. hebt dan is het wel aan te raden.
Ga er wel vanuit dat winterbanden snel slijten en een hogere kostenpost zijn dan zomerbanden.Dit komt deels doordat het
compound een tikkeltje zachter is.
Kosten/baten, zul je voor jezelf weg moeten strepen, hoevaak kom ik besneeuwde gebieden en hoe groot is de kans dat je een ongeluk krijgt
met betrekking tot glijpartijen enzo.
quote:Je moet ze er boven de 10 graden natuurlijk ook weer afhalen. Als je dat doet slijten ze nauwelijks harder dan zomerbanden.....
Op dinsdag 23 december 2003 23:49 schreef spooner2k het volgende:
Als je alleen in Nederland blijft zijn de standaard banden, zomerbanden prima genoeg voor genoeg grip in de winter (mits je profiel de minimaal gestelde eisen heeft)Kom je in het buitenland waar je dermate veel last van sneeuwval e.d. hebt dan is het wel aan te raden.
Ga er wel vanuit dat winterbanden snel slijten en een hogere kostenpost zijn dan zomerbanden.Dit komt deels doordat het
compound een tikkeltje zachter is.Kosten/baten, zul je voor jezelf weg moeten strepen, hoevaak kom ik besneeuwde gebieden en hoe groot is de kans dat je een ongeluk krijgt
met betrekking tot glijpartijen enzo.
quote:Ja dat geloof ik graag, maar dat zal zeker in combi zijn geweest met
Op dinsdag 23 december 2003 23:47 schreef -En4Cer- het volgende:
<knip>Het is toch een zware auto, maar waar iedereen nauwelijks 100 reed op de rechter baan, scheurde hij er met 130/140 langs heen.
Ik vroeg hem dus, is dit wel verantwoord, wat als je plotseling moet remmen?
Hij zegt niks aan de hand, en hij liet het me zien.
Reageerde bijna hetzelfde als normale banden op droog wegdek,
van 140 naar bijna stilstand (het was op een rustig stuk op de weg)
deed hij heel erg snel.
hij stond zo stil.. stond echt ff raar te kijken!
quote:absoluut waar
Je moet ze er boven de 10 graden natuurlijk ook weer afhalen. Als je dat doet slijten ze nauwelijks harder dan zomerbanden.....
Winterbanden kun je daarentegen ook in de zomer nog wel gebruiken al zullen ook zij wat sneller slijten (maar je hebt een perfect weggedrag als het nat is!!!). Ik gebruik mijn winterbanden meer als een soort van reserveset en op die manier gebruik ik mijn huidige winterbanden alweer 3 jaar. Wel zet ik ze af en toe nog op als ik denk dat ik heel erg vaak en of lang in natte en/of gladde periodes moet rijden (herfst en lente).
Maar ik moet erbij zeggen dat ik dan ook wel eens op wintersport ga met mijn zomerbanden en ze slijten niet sneller dan wanneer ik ze alleen in de zomer gebruik. Hangt zo een beetje allemaal af welke banden je hebt gok ik.
quote:Kan me hier toch niet helemaal in vinden. Ze slijten wel iets sneller, maar het is niet zo dat ik mijn winterbandenbanden een half jaar sneller moet vernieuwen. Eerder een paar duizend Km eerder; ongeveer 3 á 4 weken...
Op dinsdag 23 december 2003 23:53 schreef spooner2k het volgende:[..]
absoluut waar
anders zijn het 10km verderop slicks
Even terugkomend op die slijtage van de winterband in normale/zomerse omstandigheden: ze slijten echt veel sneller, dit is natuurlijk ook relevant aan je rijgedrag!!
(Ik rijdt per jaar helaas een setje nieuwe banden eraf, en dat komt niet omdat ik nou zo netjes rijdt (ben d'r ook niet echt blij mee, misschien moet ik maar stoppen met karten.)) [trusten!]
quote:Ik heb het ook gehoord, maar dan betrof het met name de 'grote' wintersportgebieden en niet dat tering kleine gebiedje waar wij zaten om even van de heuvel te kunnen glijden. Viel me wel op dat elke nederlander meteen in rep en roer was in dag 2; "Henk, heb je de sneeuwkettingen wel bij je?" "Jannie, zo erg is het nou ook weer niet..." "Heb je wel naar de weg gekeken dan Henk? Kijk, die duitser heeft ook sneeuwkettingen om!" "Ja Jannie.." LOL!!!
Op woensdag 24 december 2003 00:04 schreef spooner2k het volgende:
Is het overigens ook niet zo, dat men in wintersportgebieden (en dit zal de topicstarter niet leuk vinden) in bezit moet zijn van sneeuwkettingen ?? Ik heb een situatie meegemaakt, waar ik gvd met m'n pa nota bene die dingen moest gaan staan monteren omdat ze verplicht waren ONGEACHT het feit dat er ook winterbanden om zaten.
Als ik het zo lees dan zijn er heel veel deskundigen aan het woord geweest al Maar winterbanden zijn geen vervanging van sneeuwkettingen, en het profiel is echt niet de belangrijkste eigenschap van zo'n band.
Wat wel van belang is dat de samenstelling van het rubber anders is, daarom moet je ze boven de 12°C ook liever niet gebruiken omdat ze dan iets sneller slijten en domweg minder grip bieden dan een zomerband.
Maar voor koudere omstandigheden, zeker met wat sneeuw op de weg zijn ze stukken beter dan zomerbanden. Bij zomerbanden loopt namelijk het profiel vol met sneeuw en heb je in feite een ijzige band zonder grip onder je auto. De winterband lost het sneeuw vanzelf uit het profiel en heeft alleen al daarom meer grip.
Winterbanden oprijden in de zomer is niet verstandig door minder grip, en als je op wintersport gaat dan zul je zien dat ver voor je verplicht de kettingen moet plaatsen de auto's met winterbanden vele malen stabieler hun weg vervolgen.
Oh ja, beide soorten zijn allergisch voor spijkers heb ik de afgelopen maanden gemerkt.
Overigens zijn winterbanden geen garantie voor de vnl. Franse en Oostenrijkse overheden en verplichten ze je om sneeuwkettingen mee te nemen. Overigens zijn die wegen ook erop berekend om bereden te worden met sneeuwkettingen. In Nederland hoef je dat niet te proberen te flikken op ZOAB. Wel eens in Noorwegen geweest? Heb daar eens een keertje spikebanden gehuurd...Ziet er wel gaaf uit, die kogeltjes in het profiel!
@JaapB: Ik merk niet zoveel van verminderd grip als ik mijn winterbanden in de lente laat zitten. Ik vind ze persoonlijk zelfs veel fijner als het een beetje goed nat is. Het enige nadeel vind ik dan wel weer dat ze zoveel geluid maken.
quote:Klopt geheel! Uiteraard ga ik niet op een weg waar de normale adviessnelheid 70 is onder zeer winterse omstandigheden nog 70 rijden. Je zult me niet veel harder dan 50 zien rijden daar, geheel afhankelijk van de omstandigheden. Bij compleet besneeuwde/bevroren weg gaat de snelheid zelfs tussen de 40-50 of lager liggen. En 3 weken haal ik zelfs niet eens... Ik vond voor mij de kosten te hoog en ik heb het overleefd op mijn zomerbandjes. Maar was dus gewoon benieuwd naar de grote verschillen, de rijstijlen met beide banden en uiteraard de geschatte kosten-baten verhouding.. Jij zegt dus in feite dat de grens ligt bij circa 3 weken bij normaal weggebruik?
Op woensdag 24 december 2003 00:23 schreef Cookie76 het volgende:
Trachemys: Ik denk dat JIJ niet zo heel erg die winterbanden zult gaan missen. Uit jouw verhaal leidt ik af dat jij normaal gesproken wel je weggedrag aanpast aan de omstandigheden. Zolang dat allemaal klopt, zijn winterbanden ook geen "must". Mits je niet zo vaak in echt wintergebied rijdt -laten we zeggen 3 weken- zal de kosten-baten verhouding vrij hoog (negatief) liggen. Ik ken mezelf genoeg en daarom heb ik dan ook die winterbanden...
Normaal gesproken doe ik mijn banden pas om als er minstens 2 keer binnen een week een vorstwaarschuwing is gegeven vanaf November. Daarbij moet ik zeggen dat ik tot en met eind Februari ook nog een weekje of drie op wintersport ben, met allerlei tripjes rond en in het wintersportgebied.
Tis allemaal relatief zal ik maar zeggen, maar ik betaal voornamelijk voor het gevoel veilige banden te hebben...als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn normaal gebruik is denk ik dan ook niet van toepassing voor de gemiddelde Nederlander. Die heeft vaak ook kinderen bij zich, moet met de auto naar zijn werk enzo...
Ik merk wel degelijk een verschil als het veel warmer wordt, zo rond de 10°C nog weinig aan de hand maar bij 15°C is de grip duidelijk minder.
Heb als zomerbanden Goodyear F1 215/45/17 en als winterbanden Vredestein Snowtrac 205/55/16. Merk sowieso dat de wagen met de winterbanden een beetje onderstuurd raakt terwijl hij op de zomerbanden mooi neutraal blijft.
quote:I know the drill... No kids en met het fietsje naar het werk... ik zal op dezelfde kms per jaar zitten...
Op woensdag 24 december 2003 00:39 schreef Cookie76 het volgende:
Mijn normaal gebruik is denk ik dan ook niet van toepassing voor de gemiddelde Nederlander. Die heeft vaak ook kinderen bij zich, moet met de auto naar zijn werk enzo...
PS. Sneeukettingen van mij hebben maar 60 gulden gekost. Dat is toch niet zo heel erg veel geld?
[Dit bericht is gewijzigd door Cookie76 op 24-12-2003 00:58]
quote:Maar eveneens prijzig..
Op woensdag 24 december 2003 00:54 schreef Cookie76 het volgende:
Jôh...dan moet je je er voorlopig niet al te druk om maken. Sneeuwkettingen zijn zo moeilijk niet om op te zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |