abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15652659
Ok, domme vraag, maar op muziekvlak ben ik echt een n00b.

Ik heb hier een Technics SA-5460 tuner/versterker waar ik heel tevreden over ben, toen ik die versterker tweedehands kocht werd mij verteld dat deze 2 keer 135 watt geeft. Ik heb daar vroeger 4 standaardspeakers van een mini-keten aangehangen (40 watt per speaker of zo) en er door geblazen (nadien bekeken ook logisch, versterker veel te zwaar).

Wat ik niet begrijp is dat ik nadien 2 speakers van 400 Watt max heb er aan gehangen, en dat er weeral 1 kapot is gegaan (volgens een vriend van mij door het clippen of zo...)

Nu wil ik terug overgaan op 4 speakers (en een aparte actieve subwoofer), maar hoe zit het nu met die waardes? De versterker mag zeker niet meer geven dan de speaker maximaal aankunnen, maar de speakers mogen ook niet in "ademnood" komen...

Is het de bedoeling dat het wattage van de versterker tussen de RMS en de maximum waarde van de speakers ligt, of moet deze ook beneden de RMS waarde blijven?

Beide mogelijkheden zijn logisch:
- Als ik meer geef dan de RMS waarde maar minder dan de maximum waarde zullen de speakers niet meer trekken dan de versterker kan geven en zal ik de speakers ook niet opblazen omdat de speakers meer aankunnen dan de versterker kan geven, maar ik zit dan wel dichter tegen de limiet er van.
- Als ik minder geef dan de RMS waarde van de speakers hebben de speakers nog reserve, maar kunnen ze in ademnood raken als ik de versterker opendraai...

En als ik 4 speakers aan mijn versterker hang (er zijn 4 aansluitingen, dus niet gewoon parallel), mag ik dan gewoon het wattage per kanaal delen door 2 om het wattage dat iedere speaker krijgt te weten, of moet ik nog met andere dingen rekening houden (aangezien ik nu niet meer 8 ohm per kanaal heb, maar 4 ohm per kanaal...)

Wat ik me dan aan de andere kant afvraag is... kan ik niet beter een 5.1 kant en klaar systeem kopen, en mijn versterker verkopen/gebruiken als tuner...?

eventjes kort:
- moet de waarde van de versterker de rms waarde van de speaker overstijgen (op voorwaarde dat ze niet boven het maximaal vermogen gaan)?
- als ik 2 speakers per kanaal aansluit, krijgen ze dan ook juist de helft van het wattage, of is dit meer/minder doordat de impedantie per kanaal gehalveerd wordt?
- koop ik niet beter een compleet surround-setje?

Ik had graag gegronde reacties gehad, dus waarom een surround setje beter is ondanks de meerprijs, waarom het juist niet beter is... en ook als je me een surround-setje aanraadt had ik graag geweten hoe het juist zat met die wattages...

carputer in wording...
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:12:21 #2
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15652759
Ik zou ervoor zorgen dat het maximum piekvermogen van de speakers ongeveer 1.5 hoger ligt dan het maximum piekvermogen van de versterker. Speakers hebben namelijk de vervelende eigenschap het geluid sterk te gaan vervormen indien ze 'in het nauw' komen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:14:59 #3
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15652851
offtopic: Voltage is een woord, amperage niet (stroomsterkte) en wattage ook niet (vermogen).
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_15652961
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:14 schreef Kaalhei het volgende:
offtopic: Voltage is een woord, amperage niet (stroomsterkte) en wattage ook niet (vermogen).
wat·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 elektrisch vermogen in watts

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=wattage

Anyway, ik zou ook voor de 1,5 meer power van de boxen gaan... Het lijkt me sowieso minder erg als je versterker 'niet genoeg power' geeft, dan dat je boxen dood gaan... Ook gaat je geluid vaak vervormen met max-power (zoals al gezegd is)

tsja
pi_15653187
Het zogenoemde clippen is meestal de oorzaak van kapotte speakers. Speakers kunnen niet tegen 2 dingen:

1. te grote uitslag
2. gelijkspanning (kortsluiting)

1. een te grote uitslag wordt verkregen door teveel vermogen aan te bieden aan de speaker. Zoals bij de 40watt speakers het geval is geweest.

2. Gelijkspanning op je speakers is meteen instant einde oefening. Als de versterker z'n maximale vermogen haalt wordt de sinus aan de top afgevlakt. Hierdoor ontstaat voor korte tijd een gelijkspanning wat dus einde oefening betekent.

*tekenen gaat voor 2*

[Dit bericht is gewijzigd door ooops op 23-12-2003 22:29]

dinsdag 23 december 2003 @ 22:26:58 #6
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15653239
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:18 schreef pinkelmans het volgende:

[..]

wat·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 elektrisch vermogen in watts

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=wattage

Anyway, ik zou ook voor de 1,5 meer power van de boxen gaan... Het lijkt me sowieso minder erg als je versterker 'niet genoeg power' geeft, dan dat je boxen dood gaan... Ook gaat je geluid vaak vervormen met max-power (zoals al gezegd is)

"Dan staat het fout in de van Dale"
Nee serieus, ik ben ingenieur in dit vakgebied en op woorden als amperage en wattage staan zware lijfstraffen.
pi_15653246
het is handig als je speakers niet zwaarder zijn dan je versterker want als de versterker het niet helemaal meer kan trekken krijg je blokgolven en brand je je spoelen kapot van je speakers
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:29:31 #8
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15653322
Ik snap het sowieso niet waarom je je versterker op 100% zou willen zetten. Ik heb die van mij een keer op 75% gehad, maar toen voelde ik mijn maag meetrillen en heb ik hem snel omlaag gedraaid.
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:30:33 #9
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15653356
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:27 schreef juns het volgende:
het is handig als je speakers niet zwaarder zijn dan je versterker want als de versterker het niet helemaal meer kan trekken krijg je blokgolven en brand je je spoelen kapot van je speakers
pi_15653493

Let vooral niet op m'n gebrekkige tekenkunsten maar zo moet je het ongeveer voorstellen. De kortstondige rechte lijn bij clippen is een korte gelijkspanning die je speaker naar de eeuwige jachtvelden helpt

dinsdag 23 december 2003 @ 22:35:31 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15653537
Een beetje versterker zorgt er wel voor dat hij niet zo ver gaat.
pi_15653991
Dus ik hang het best aan mijn versterker die maximaal 135 Watt geeft iets van een 180 à 200 Watt per kanaal, wat overeenkomt met ongeveer 80 à 100 Watt rms. De versterker mag dus meer geven dan de RMS waarde van de speakers... ok, eerste vraag is beantwoord

nu rest nog:
- Als ik 2 speakers aansluit per kanaal met dezelfde impedantie, krijgen deze dan exact de helft van het vermogen alsof er maar 1 speaker zou aanhangen, of is dit meer/minder omdat de impedantie per kanaal dan nog 4 ohm in plaats van 8 ohm is?(ik denk dat intern in de versterker de remote kanalen parallel staan met de main kanalen, aangezien, ik wel 4 ohm speakers mag aansluiten als er 2 aanhangen, maar als er 4 aanhangen het minimaal 8 ohm speakers moeten zijn)
- Wat zijn de voordelen van een surround setje, en wat zijn de nadelen er van? Sommige 5.1 surround sets gaan voor een 300 Watt systeem voor een slordige 250 de deur uit samen met een dvd-speler en een versterker met alle mogelijke decoders, en sommige sets kosten al een fortuin voor enkel de satelieten en dan nog eens een fortuin voor een actieve subwoofer, nog een fortuin voorde versterker, en dan moet je nog een DVD-speler apart kopen als je er een wilt...

carputer in wording...
  dinsdag 23 december 2003 @ 22:50:34 #13
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_15654073
quote:
Het zogenoemde clippen is meestal de oorzaak van kapotte speakers
Als je hiermee bedoelt dat clippen kapotte speakers veroorzaakt heb je gelijk.
quote:
een te grote uitslag wordt verkregen door teveel vermogen aan te bieden aan de speaker
kleine toevoeging: door teveel laag vermogen
quote:
op woorden als amperage en wattage staan zware lijfstraffen
in vaktermen wel ja, in normaal nederlands niet hoor.....
quote:
als de versterker het niet helemaal meer kan trekken krijg je blokgolven
dat noemen ze nou clippen

clippen ontstaat door een te hoge uitsturing van signaal
(kan van alles wezen, vb cd-speler op mengtafel, gain vol open en kanaalfader en masterfader vol open (dat wil je echt niet uitproberen, daar kan bijna niks tegen))
Niet alleen een speaker kan clippen, alle apparatuur dat geluid laat passeren kan clippen. Op goede professionele versterkers hebben
ze daar clip limiters voor (op zowel inkomend als uitgaand signaal)

quote:
De kortstondige rechte lijn bij clippen is een korte gelijkspanning die je speaker naar de eeuwige jachtvelden helpt
Klopt, dus moet je zorgen dat je boxen genoeg power kunnen leveren
voor de ruimte (laten we zeggen 5 watt RMS/m2) en dat je versterker zoveel power kan leveren dat 'ie
op het maximum wat je wil kunnen bereiken ongeveer 75% van ze vermogen levert
ik vouw m'n handen samen en doe m'n ogen dicht,
en bid dat na het amen m'n gehaktbal er nog ligt...
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:01:12 #14
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_15654448
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:48 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:
Dus ik hang het best aan mijn versterker die maximaal 135 Watt geeft iets van een 180 à 200 Watt per kanaal, wat overeenkomt met ongeveer 80 à 100 Watt rms. De versterker mag dus meer geven dan de RMS waarde van de speakers... ok, eerste vraag is beantwoord

nu rest nog:
- Als ik 2 speakers aansluit per kanaal met dezelfde impedantie, krijgen deze dan exact de helft van het vermogen alsof er maar 1 speaker zou aanhangen, of is dit meer/minder omdat de impedantie per kanaal dan nog 4 ohm in plaats van 8 ohm is?(ik denk dat intern in de versterker de remote kanalen parallel staan met de main kanalen, aangezien, ik wel 4 ohm speakers mag aansluiten als er 2 aanhangen, maar als er 4 aanhangen het minimaal 8 ohm speakers moeten zijn)
- Wat zijn de voordelen van een surround setje, en wat zijn de nadelen er van? Sommige 5.1 surround sets gaan voor een 300 Watt systeem voor een slordige 250 de deur uit samen met een dvd-speler en een versterker met alle mogelijke decoders, en sommige sets kosten al een fortuin voor enkel de satelieten en dan nog eens een fortuin voor een actieve subwoofer, nog een fortuin voorde versterker, en dan moet je nog een DVD-speler apart kopen als je er een wilt...

2 boxen op 1 uitgang kan op 2 manieren parallel en serieel
In beide gevallen blijft het vermogen gelijk.
Voor het gemak zijn de luidsprekers steeds 8 ohm.

Voorbeeld 1
2 luidsprekers parallel.
De plus en de min draden worden op elkaar gedaan.
De weerstand halveert: dus 4 ohm aansluitweerstand.

Voorbeeld 2
2 luidsprekers in serie.
De plus van luidpreker 1 gaat naar de min van luidspreker 2.
Nu heb je van luidspreker 1 de min over, en van luidspreker 2 de plus. Deze sluit je dan weer aan op je versterker.
De weerstand telt op: dus 16 ohm.

Voordeel surround setje:
alles is op elkaar afgesteld

nadeel:
wel surround geluid, maar niet echte bioscoop beleving
door te weinig wattage

En let niet alleen op de watt getallen, dat zegt maar weinig.
Vaak is dat het totale piekvermogen van de onderdelen van de set
bij elkaar opgeteld. En dan is dat piekvermogen vaak nog verzonnen ook.

pi_15654783
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 22:50 schreef DJ_Scuff het volgende:
[knip uitleg over clippen, bedankt voor de uitleg hierover]

Klopt, dus moet je zorgen dat je boxen genoeg power kunnen leveren
voor de ruimte (laten we zeggen 5 watt RMS/m2) en dat je versterker zoveel power kan leveren dat 'ie
op het maximum wat je wil kunnen bereiken ongeveer 75% van ze vermogen levert

Mijn kamertje is iets van een 16 m2, dus heb ik maar iets van een 80 Watt RMS nodig, moest ik een surround setje kopen zou ik daarmee wel rekening houden, maar nu heb ik wel een versterker die in totaal 270 Watt levert, 75% daarvan is een slordige 200 Watt, de speakerset die ik er aan zal hangen zal dus ongeveer 300 Watt Max moeten zijn. De RMS waarde hiervan is een pak meer dan de 80 Watt RMS dat ik zou moeten hebben, waarschijnlijk zelfs het dubbele, maar geeft dat dan problemen, zien speakers af als ze niet volledig open staan (maar wel een mooi signaal krijgen)?
carputer in wording...
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:21:03 #16
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_15655161
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:09 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:

[..]

Mijn kamertje is iets van een 16 m2, dus heb ik maar iets van een 80 Watt RMS nodig, moest ik een surround setje kopen zou ik daarmee wel rekening houden, maar nu heb ik wel een versterker die in totaal 270 Watt levert, 75% daarvan is een slordige 200 Watt, de speakerset die ik er aan zal hangen zal dus ongeveer 300 Watt Max moeten zijn. De RMS waarde hiervan is een pak meer dan de 80 Watt RMS dat ik zou moeten hebben, waarschijnlijk zelfs het dubbele, maar geeft dat dan problemen, zien speakers af als ze niet volledig open staan (maar wel een mooi signaal krijgen)?

Wat ik uitleg speelt zich af in een ideale situatie, en die bestaat niet.
Speakers die minder hoeven te doen dan nominaal gaan jaren mee, speakers die constant tegen hun piek aanzitten (zelfs al gaan ze er niet overheen) gaan minder lang mee.
pi_15655725
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:01 schreef DJ_Scuff het volgende:

[..]

parallel of in serie speelt geen rol, wattage is gewoon verspreid over de speakers.

Surroundsetjes zijn op elkaar afgesteld maar het wattage is optimistisch uitgedrukt en valt tegen

quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:21 schreef DJ_Scuff het volgende:
Wat ik uitleg speelt zich af in een ideale situatie, en die bestaat niet.
Speakers die minder hoeven te doen dan nominaal gaan jaren mee, speakers die constant tegen hun piek aanzitten (zelfs al gaan ze er niet overheen) gaan minder lang mee.
Mijn kamertje heeft genoeg met 80 Watt rms, een beetje een surround setje heeft zogezegd 300 watt. Stel dat ze maar de helft hebben en dan nog maximaal, dan is het setje nog zat zwaar genoeg...

Het enige waarvan ik bang ben is de geluidskwaliteit, mijn vorige speakers gingen errug luid (enorme woofers, 3 tweeters per speaker), maar het geluid zelf was eerder brak (schelle hoge tonen, bijna ontbreken van midfrequenties, en veel te lompe bass die alles doet trillen maar eigenlijk niet zo heel erg luid klinkt) Nu weet ik wel dat ik met satelietjes niet bang hoef te zijn van die lompe bass-tonen, maar ik ben eerder bang van de rest van de kwaliteit, die satelietjes zijn meestal gemaakt uit kunststof, een papieren mid-tone speaker en een goedkoop tweatertje, grote houten speakers kosten veel meer en nemen enorm veel plaats in beslag (vooraan is dit geen probleem aangezien ik nu heel grote speakers heb, maar achteraan had ik het liever was discreter gehouden, en in de hoeken aan de muur bevestigd.

carputer in wording...
  dinsdag 23 december 2003 @ 23:50:16 #18
7744 DJ_Scuff
D.I.L.L.I.G.A.F.
pi_15656070
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:39 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:

[..]

[..]

Mijn kamertje heeft genoeg met 80 Watt rms, een beetje een surround setje heeft zogezegd 300 watt. Stel dat ze maar de helft hebben en dan nog maximaal, dan is het setje nog zat zwaar genoeg...

Het enige waarvan ik bang ben is de geluidskwaliteit, mijn vorige speakers gingen errug luid (enorme woofers, 3 tweeters per speaker), maar het geluid zelf was eerder brak (schelle hoge tonen, bijna ontbreken van midfrequenties, en veel te lompe bass die alles doet trillen maar eigenlijk niet zo heel erg luid klinkt) Nu weet ik wel dat ik met satelietjes niet bang hoef te zijn van die lompe bass-tonen, maar ik ben eerder bang van de rest van de kwaliteit, die satelietjes zijn meestal gemaakt uit kunststof, een papieren mid-tone speaker en een goedkoop tweatertje, grote houten speakers kosten veel meer en nemen enorm veel plaats in beslag (vooraan is dit geen probleem aangezien ik nu heel grote speakers heb, maar achteraan had ik het liever was discreter gehouden, en in de hoeken aan de muur bevestigd.

In een surround situatie zijn de belangrijkste boxen de normale links rechts boxen en de subwoofer, de rest is alleen een toevoeging.
Het meeste geluid komt nog steeds uit de normale links rechts boxen.
Als deze goede geluidskwaliteit leveren, zal het geluid niet veel slechter
worden door slechte center dan wel sateliet (of het moeten hele slechte zijn)
pi_15656759
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 23:50 schreef DJ_Scuff het volgende:

[..]

In een surround situatie zijn de belangrijkste boxen de normale links rechts boxen en de subwoofer, de rest is alleen een toevoeging.
Het meeste geluid komt nog steeds uit de normale links rechts boxen.
Als deze goede geluidskwaliteit leveren, zal het geluid niet veel slechter
worden door slechte center dan wel sateliet (of het moeten hele slechte zijn)

Moest ik een surround set kopen zal ik daar nog graag mijn oude (stereo) apparatuur op aansluiten, en zal ik zelf vierkanaals geluid genereren (door de voorkanalen en achterkanalen aan elkaar te koppelen op de ingangen die anders enkel 2 speakers zullen gebruiken), bovendien heb ik niet echt een centerspeaker nodig, al mijn huidige apparatuur geeft een stereo signaal, en in een klein studentenkamertje vind ik een 4 kanaals-systeem (met eventuele subwoofer) nog ruim genoeg hoor (voor als ik een nieuwe computer koop met een surround-kaartje, of DVD's bekijk)

De enige voordelen dat een surround-setje voor mij bied is dat het allemaal op elkaar is afgestemd en dan ik KAN surround beluisteren. Ik ben heel tevreden met stereo-geluid. En de center-speaker zou ik praktisch nooit nodig hebben...

Ik denk dat ik toch maar ga voor 4 losse speakers (en dan van de eerste keer speakers die laag kunnen zodat ik geen subwoofer nodig heb), zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Art Sound? Kent er iemand andere goeie speakers die niet al te duur zijn?

carputer in wording...
  woensdag 24 december 2003 @ 00:43:39 #20
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_15657294
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:15 schreef wienietknapismoetgeilzijn het volgende:

[..]

Moest ik een surround set kopen zal ik daar nog graag mijn oude (stereo) apparatuur op aansluiten, en zal ik zelf vierkanaals geluid genereren (door de voorkanalen en achterkanalen aan elkaar te koppelen op de ingangen die anders enkel 2 speakers zullen gebruiken), bovendien heb ik niet echt een centerspeaker nodig, al mijn huidige apparatuur geeft een stereo signaal, en in een klein studentenkamertje vind ik een 4 kanaals-systeem (met eventuele subwoofer) nog ruim genoeg hoor (voor als ik een nieuwe computer koop met een surround-kaartje, of DVD's bekijk)

De enige voordelen dat een surround-setje voor mij bied is dat het allemaal op elkaar is afgestemd en dan ik KAN surround beluisteren. Ik ben heel tevreden met stereo-geluid. En de center-speaker zou ik praktisch nooit nodig hebben...

Ik denk dat ik toch maar ga voor 4 losse speakers (en dan van de eerste keer speakers die laag kunnen zodat ik geen subwoofer nodig heb), zijn er mensen die ervaring hebben met het merk Art Sound? Kent er iemand andere goeie speakers die niet al te duur zijn?

Kijk eens op www.conrad.nl bij zelfbouw. Ik heb 100 liter zelfbouwboxen van Vision en die zijn prima. Cruciaal is echter (stijfheid van) de kast waarin deze geplaatst worden. Gelukkig heeft mijn wijlen opa die een bijzonder begaafd timmerman was, mij ' geholpen' (als in: de kast gemaakt) met het fabriceren van de kast.
pi_15672732
quote:
Op woensdag 24 december 2003 00:43 schreef Kaalhei het volgende:
zelfbouw
De boxen die ik nu heb zijn zelfbouw kisten (wel niet zelf gebouwd, dat heeft een vriend voor mij gedaan), maar bij zelfbouw ben je nooit zeker dat de vorm/materiaal/afstelling van filters... in orde is, ik zou veel liever kan en klare speakers kopen, dan ben ik redelijk zeker dat er geen 'gaten' in het frequentiebereik zitten, of dat de bass dof is, of de hoge tonen veel te scherp, en andere narigheden...

het enige probleem is eigenlijk een beetje de prijs, ofwel valt de prijs van de satelieten, maar moet ik een extra subwoofer kopen om nog een beetje bass te kunnen genereren, ofwel kosten de speakers megaveel geld...

Mijn versterker geeft 2 keer 135 Watt, maar ik ben nog niet helemaal zeker of ik die versterker hou want hij is nogal oud, lomp, zwaar, en hij zit volledig in een houten bekisting, dus enorm gevoelig voor ruis/brom/straling

kan er mij iemand een merk zeggen dat niet al te duur is, de Art Sound speakers die ik nu op het oog heb zijn er van 200 Watt maximaal vermogen, en kosten 125 euro per paar, ofwel 100 Watt maximaal voor 75 euro per paar (maar dan moet ik er wel 2 paar kopen), maar deze beginnen maar bij 70 Hz, dus moet ik nog een subwoofer er bij kopen, en de bijhorende actieve subwoofer van 100 Watt kost 222 euro.

ik zou dus in totaal 500 Watt aan maximaal vermogen hebben, en dit voor 472 of 497 euro, en dat vind ik een beetje veel voor een setje speakers

zeker als er 5.1 surround systemen bestaan (1 speaker meer en nog een versterker en DVD-speler inbegrepen dus) voor veel minder geld..., ik vraag me dus af of er geen 2.1/4.1 sets zonder DVD-speler bestaan, maar met bijpassende versterker voor minder geld...

kent er iemand een merk die nog zulke sets aanbied voor een betaalbare prijs?

carputer in wording...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')