abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15650206
Ik zou graag willen weten van Limburgers (en natuurlijk van niet-limburgers) wat jullie vinden van Limburgs als taal.
vroeger was ik schizofreen, nu gaat het een stuk beter met ons
  dinsdag 23 december 2003 @ 20:59:49 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15650225
Tegen, het is gewoon een dialect, of heb je even wat extra informatie die een ander licht kan schijnen?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_15650236
limburgs wordt in elke plaats in die provincie weer anders gesproken.....dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:00:33 #4
37895 Sharkdoggie
Made of chocolate
pi_15650250
Limburgs dialact en daarvan een officieel taal maken? Vind het eigenlijk niet zo dat Limburgs... (als ex Limburger)
Op zondag 29 augustus 2004 03:57 schreef nikky het volgende:
*drukt Sharkdoggie stevig tegen haar boezum aan en kroelt een beetje in zijn haren*
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:00:35 #5
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_15650251
Het mooie is dat ze net over de grens (zowel belgie als duitsland) hetzelfde taaltje spreken...
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_15650258
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Famas het volgende:
limburgs wordt in elke plaats in die provincie weer anders gesproken.....dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.
Veel lijkt wel op elkaar hoor
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:01:13 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15650271
quote:

dit is bijvoorbeeld bij het Fries wel anders.

Hier in Fryslan worden ook meerdere dialecten die afstammen van het Frysk gesproken. Dat is niet echt een goed criterium.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_15650274
Ik bin dan weul gain Limburger, moar ik vind de Limburgerse toal praachtig. Ik bin opgreut met de Grunniger toal. Bin ik nait verdraitig om ofzo, moar ik wol laiver daat ik de Limburger toal maachtig waas. Limburgse toal .
Joa, ik bin boer, hest doar wat tegn?
pi_15650275
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:00 schreef Spyder het volgende:
Het mooie is dat ze net over de grens (zowel belgie als duitsland) hetzelfde taaltje spreken...
Euhm.. ik kan absoluut geen Duits (verstaan en spreken)
Maar limburgs toch wel
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:01:30 #10
17205 Profesor
I have a dream!
pi_15650278
Verschilt al per dorp..

Frans Limburgs (Maastricht en beneden) is mooier dan Duits Limburgs (alles boven Maastricht)

[url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:02:29 #11
76500 Spyder
pi_15650302
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:01 schreef ijsmeis het volgende:

Euhm.. ik kan absoluut geen Duits (verstaan en spreken)
Maar limburgs toch wel

Nederlands begrijp je blijkbaar ook niet helemaal....
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_15650323
Volgens mij is het wel degelijk een taal. En waarom niet? Limburgs heeft net zo min met Nederlands te maken als het Fries. Ik vind het een zeer interessante taal met veel verschillende invloeden. De taal leent zich veel beter om in te zingen want je bent niet afhankelijk van de verschrikkelijke gees en ers. De taal moet absoluut behouden worden.
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:03:20 #13
76500 Spyder
pi_15650326
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:01 schreef Profesor het volgende:
Verschilt al per dorp..

Frans Limburgs (Maastricht en beneden) is mooier dan Duits Limburgs (alles boven Maastricht)

"Frans Limburgs"? Het moet echt niet gekker worden hier...

Maastrichts klinkt gewoon heel zeurderig...

[Dit bericht is gewijzigd door Spyder op 23-12-2003 21:04]

pi_15650329
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:02 schreef Spyder het volgende:

[..]

Nederlands begrijp je blijkbaar ook niet helemaal....

Jij bedoelt dat ze daar geen Duits spreken maar ook Limburgs (net over de grens)

En ik maakte er iets anders van ja

Dag

pi_15650372
quote:
Nederlands is ook een taal die in bijna elke stad en provincie wel anders gesproken word. niet echt een goed argument dus.
vroeger was ik schizofreen, nu gaat het een stuk beter met ons
pi_15650405
Ik versta het allebei niet
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_15650408
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:01 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hier in Fryslan worden ook meerdere dialecten die afstammen van het Frysk gesproken. Dat is niet echt een goed criterium.

ow

ik denk dat de Zeeuwen hun dialect ook weer als taal willen laten registreren....zo blijf je bezig

-dat Fries een taal is komt dat niet doordat Friesland ooit zelfstandig was?? (met die Verenigde Nederlanden e.d.??)

The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_15650654
Fries is een taal, Limburgs een dialect.

Het is nou eenmaal een FEIT, je kunt er niks aan veranderen!

Every culture is different. Respect and try to learn it.
pi_15650689
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 21:04 schreef Scrat het volgende:

[..]

Nederlands is ook een taal die in bijna elke stad en provincie wel anders gesproken word. niet echt een goed argument dus.

de nederlandse verschillen zijn minder erg dan de limburgse
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:15:12 #20
7752 LiquidSoul
Brabantse Drent
pi_15650713
Tis een kwestie van geduld
  dinsdag 23 december 2003 @ 21:17:15 #21
46305 succubus
helhoer in het nederlands
pi_15650791
ik vind het (als geboren hollander) een prima idee, alleen de praktische uitwerking laat wat te wensen over. er zijn veel verschillende dialecten.. ik geloof dat een professor aan de U.v.Maastricht bezig is om de dialecten taalkundig te analyseren en er een algemeen Limburgs van probeert te maken. hier zullen nog wel wat jaartjes overheen gaan en dan nog zal niet iedereen dat beheersen....
het zal wel nodig zijn om dit te bereiken voordat Limburgs de officiële derde staatstaal kan worden, (daar heeft het recht op)..
Limburgs wordt idd ook in België en Duitsland gesproken en de officiële grammatica wijkt af van het Nederlands. dan kun je het in principe een taal noemen en geen dialect. Het enige gebrek is de uniformiteit.
pi_15650911
Ik weet ook nog niet zo zeker of Limburgs wel een taal is. Wat ik wel zeker weet is dat er tientallen verschillende dialecten in Limburg bestaan. Ik heb het al vaker gezegd, ik hoef geen 10 kilometer in verschillende richtingen te gaan om in elke richting een ander dialect te vinden. Dus ik wil nog wel eens weten welk dialect dan wel als 'Limburgse taal' gezien wordt.
Als het mijn dialect niet is dan kan ik het ook niet als 'mijn taal' accepteren.
Ik zie ook niet in hoe zoiets gepromoot moet worden. Je gaat toch 'geen eenheids Limburgs' uitvinden om maar bij gratie gods een taal te hebben (juich! een taal! en dus ook subsidie!) en daarmee even alle dialecten onder de grond te schoffelen danwel af te doen als minder?

laat maar lekker zitten die taalstatus. Ich kal leever mien plat.

dinsdag 23 december 2003 @ 21:25:06 #23
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_15651058
quote:
Op dinsdag 23 december 2003 20:59 schreef Scrat het volgende:
Ik zou graag willen weten van Limburgers (en natuurlijk van niet-limburgers) wat jullie vinden van Limburgs als taal.
Als ras-echte limburger kan ik zeggen dat wij er ons niet op willen voorstaan dat Limburgs een taal is. Waarom zouden we er ons druk om maken? Zodat we op de publieke omroep programma's kunnen laten zien die niemand begrijpt behalve de limburgers? Limburgs leert men hier in zijn sociale omgeving dus daar hebben wij geen opleiding voor nodig. Daarnaast zijn de verschillen per regio zo enorm groot, dat er niet sprake kan zijn van een eenheidstaal.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_15651138
ut is un kwestie van gedöld, röstig wachte op dun daag.........
Ut limburgse taaltje is ok
pi_15651328
quote:

De Limburgse taal wordt door meer dan een miljoen mensen gesproken in de twee provincies Nederlands Limburg en Belgisch Limburg en in het Duitse Selfkant. Het Limburgs als taal moet niet worden verward met de wijze waarop Limburgers het standaard Nederlands realiseren (zachte g, melodisch accent, de realisatie van de Nederlandse /è/ als de a in het Engelse bat). De Limburgse taal is iets volstrekt anders dan een Limburgs accent tijdens het spreken van het aangeleerde Algemeen Nederlands.

Het Limburgs, dat ook wel bekend staat als de Zuid-Nederfrankisch dialectgroep van het West-Germaans, vertoont sterke overeenkomsten met de Ripuarische (Rijnlandse of Middenfrankische) dialecten, die Keulen als centrum hebben. Het Limburgs heeft een eigen taalkundige ontwikkeling doorgemaakt die los staat van de ontwikkeling vanhet Algemeen Nederlands. Het Limburgs wijkt daarom op tal van punten (klankstelsel, grammatica en woordenschat) af van het Algemeen Nederlands, dat feitelijk een mengsel van Hollandse en Brabantse dialecten is. Het Limburgs heeft bovendien een zeer geringe bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de Nederlandse standaardtaal. Het Limburgs kan op taalkundige gronden niet worden beschouwd als een dialect van het Nederlands, maar staat op taxonomisch gelijk niveau met het Algemeen Nederlands. Het Limburgs is uiteraard als Germaanse dialectgroep wel verwant aan het Nederlands en het Duits, maar er zeker geen afgeleide van.

Het Limburgs is sinds 1997 erkend als streektaal door de Nederlandse overheid, volgens artikel 2, paragraaf 1 van het Europees Handvest voor Streek- en Minderheidstalen. Volgens de Nederlandse Taalunie is de erkenning van het Limburgs en het Nedersaksisch als minderheidstalen, naast het Fries, echter een ongelukkige keuze geweest. Deze uitspraak is echter aantoonbaar vals en berust op geen enkel taalkundig argument. Uit de houding van de Nederlandse Taalunie ten aanzien van de nieuw erkende streektalen lijkt vooral naar voren te komen dat de voornaamste zorg van de Taalunie is om de eenheid van het Nederlandse taalgebied te bewaren.

Zoals elke taal bestaat het Limburgs een aantal varianten (dialecten), die fundamentele gemeenschappelijke kenmerken vertonen. Er bestaat geen gestandaardiseerde vorm van het Limburgs. Elke plaats, en soms aparte delen van steden en dorpen, heeft zijn eigen dialect, maar al deze varianten zijn onderling goed verstaanbaar. Op initatief van de werkgroep AGL worden er pogingen ondernomen om te komen tot een Algemeen Geschreven Limburgs (AGL) teneinde de productie van lesboeken, cursussen en goed leesbare literatuur te bevorderen. Er bestaat een Raad voor het Limburgs. Deze is een vergadering van personen die door Gedeputeerde Staten van Limburg zijn benoemd om zorg te dragen voor het Limburgs. De Raad is de werkgever van de streektaalfunctionaris Pierre Bakkes.

De positie van het Limburgs in de samenleving is nog immer sterk, maar verliest aan kracht door invloed van de media en mobiliteit. De Nederlandse overheid heeft zich verplicht tot het beschermen en aanmoedigen van het gebruik van de taal, maar heeft tot op heden weinig initiatieven daartoe ondernomen. Het is dus aan de Limburgers, en in het bijzonder De Raad voor het Limburgs, de streektaalfunctionaris alsmede andere personen of instellingen die een positieve bijdrage kunnen leveren tot de versterking van de Limburgse taal, om doortastend op te treden en initiatieven te ontplooien om de positie van het Limburgs te bevorderen.

Persoonlijk zal ik het volgende uiterst concrete taalkundige initiatief ontplooien: ik ben voornemens een holistische beschrijvende grammatica van het Susterens te leveren. Een grammaticale beschrijving van een voor velen zeer toegankelijke variant van de Limburgse taal kan dienen als basis voor een grammatica van het Limburgs. De beschrijving zal tevens worden gebruikt voor een nieuw spellingsvoorstel, dat een gedegen en prikkende alternatief moet vormen voor de mijns inziens onbevredigende en carnavalesque ogende Veldeke-spelling. Deze beschrijving kan tevens dienen als voorbeeld voor het Algemeen Geschreven Limburgs, mocht zulks gewenst zijn.

¨

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')