De muziekindustrie strijdt tegen de verkeerde vijand, internet is de toekomst, willen ze nog wat in de winkel, moeten ze gewoon platen persen, ik weet zeker dat die, als de hardwareindustrie zich weer gaat richten op platenspelers die het een stuk beter zouden doen. heel erg goed dat kazaa de juridische strijd heeft gewonnen en dat er bovendien uitspraken zijn nu dat ook de individuele sharer niet mag worden aangepakt. Nu kan de muziekindustrie zich weer richten op de toekomst, de elpee en het internet ,inplaats van te blijven hangen in het verleden..
Platenmaatschappijen
quote:Ja, dat denk ik nou ook altijd als ik een autoradio jat.
Op maandag 22 december 2003 14:40 schreef Koos_26 het volgende:
Ik ben gekke Gijs niet. 20 euri voor iets wat ik zelf kan voor 1 euro.
[Dit bericht is gewijzigd door HAL9000S op 22-12-2003 14:43]
quote:Als je een autoradio zou kopieren zou je gelijk hebben.
Op maandag 22 december 2003 14:42 schreef Zander het volgende:[..]
Ja, dat denk ik nou ook altijd als ik een autoradio jat.
quote:Ik wil het er ook gewoon in lezen
Op maandag 22 december 2003 14:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik denk dat de platenindustrie er wijs aan zou doen de persing van CD's volledig te stoppen en zich weer te richten op het drukken van vinyl platen.... platen waren leuk om te kopen, mooie grote hoezen, de romantiek van de naald , de gezelligheid van het plaatje draaien. Dit is helemaal verdwenen, niet voor niets dat het zo slecht gaat met de muziekindustrie. Waarom zou je nog een kille cd kopen, als je het nummer rechtstreeks van internet kan halen? een plaat heeft de meerwaarde van het artwork en de romantiek, terwijl de cd geen enkele meerwaarde heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen 5 jaar nauwlijks nog muziek heb gekocht.
ontopic:
Ben de afgelopen tijd alleen maar meer cd's gaan kopen, voorhgeen downloadde ik alles, als ik nu iets goed vind koop ik de cd. Wel zo netjes.
Natuurlijk download ik ook veel muziek, maar dat is meer om wat muziek op me PC-tje te luisteren als ik aan het werk ben en om zelf wat compilaties te maken voor in de auto.
Marco Borsato heeft trouwens wel een leuke tijdelijke oplossing bedacht met zijn DVD , ik zit er ook over te denken de platenbonnen daar maar aan te besteden.
quote:* Litpho wacht nog even op het argument "maar anders zou ik de muziek toch niet gekocht hebben" *
Op maandag 22 december 2003 14:43 schreef Koos_26 het volgende:
Als je een autoradio zou kopieren zou je gelijk hebben.
quote:Idem hier...
Op maandag 22 december 2003 14:43 schreef julekes het volgende:
Maar voor die top40 meuk zou ik nog geen cent neerleggen.
quote:In Enschede heb je een platenspeciaalzaak genaamd de waaghals, daar verkopen ze nog steeds veel platen.
Op maandag 22 december 2003 14:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb platenbonnen gehad deze zomer, ik heb ze nu nog niet eens besteed, omdat ik niet zou weten wat ervoor te moeten kopen, ik heb immers alles al. Een mooie elpee zou wel leuk zijn daarintegen, maar de platenwinkels zijn dus gezaaid en , hoewel de markt groeiende is, verkopen de grote ketens nog steeds geen elpees....Marco Borsato heeft trouwens wel een leuke tijdelijke oplossing bedacht met zijn DVD , ik zit er ook over te denken de platenbonnen daar maar aan te besteden.
quote:wat is er nou leuk aan een cd, zo'n lelijk zilveren schijfje in een afschuwlijk plastic hoesje, dat je uit de naden glijdt en de stukken vanaf breken. Hop, je stopt het schijfje in de cd speler en er komt muziek uit, daar zie ik de lol niet van in.. dan kun je het nummer net zo goed op je pc draaien...
Op maandag 22 december 2003 14:46 schreef Seborik het volgende:
Ik koop gewoon cd's en lp's en singles en andere dingen.
een plaat is mooi, je ziet de groeven, en met beleid wordt de naald op het vinyl gedeponeerd, je ziet hem draaien , hoort de kraakjes en bewondert ondertussen het artwork op de hoes..
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 22-12-2003 14:53]
quote:Ik ook, behalve die singles dan.
Op maandag 22 december 2003 14:46 schreef Seborik het volgende:
Ik koop gewoon cd's en lp's en singles en andere dingen.
quote:Je kunt ze rondtollen rond je pink en dat kan met lp's niet.
Op maandag 22 december 2003 14:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
wat is er nou leuk aan een cd, zo'n lelijk zilveren schijfje in een afschuwlijk plastic hoesje, dat je uit de naden glijdt en de stukken vanaf breken. Hop, je stopt het schijfje in de cd speler en er komt muziek uit..
een plaat is mooi, je ziet de groeven, en met beleid wordt de naald op het vinyl gedeponeerd, je ziet hem draaien , hoort de kraakjes en bewonderd ondertussen het artwork op de hoes..
Sowieso worden ze je door je strot geramd, want niet alles op vinyl en als alles al op vinyl er was, zou ik waarschijnlijk nog voor cd's gaan, omdat ze veel gebruiksvriendelijker zijn. Hoewel ik af en toe wel lp's koop, voor in de collectie en idem met singles.
Autoradio's jat ik wél, want daar heeft Buma/Stemra niks over te zeggen.
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 22-12-2003 14:54]
quote:je best post ooit!
Op maandag 22 december 2003 14:37 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik denk dat de platenindustrie er wijs aan zou doen de persing van CD's volledig te stoppen en zich weer te richten op het drukken van vinyl platen.... platen waren leuk om te kopen, mooie grote hoezen, de romantiek van de naald, de gezelligheid van het plaatje draaien. Dit is helemaal verdwenen, niet voor niets dat het zo slecht gaat met de muziekindustrie. Waarom zou je nog een kille cd kopen, als je het nummer rechtstreeks van internet kan halen? een plaat heeft de meerwaarde van het artwork en de romantiek, terwijl de cd geen enkele meerwaarde heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de afgelopen 5 jaar nauwlijks nog muziek heb gekocht.De muziekindustrie strijdt tegen de verkeerde vijand, internet is de toekomst, willen ze nog wat in de winkel, moeten ze gewoon platen persen, ik weet zeker dat die, als de hardwareindustrie zich weer gaat richten op platenspelers die het een stuk beter zouden doen. heel erg goed dat kazaa de juridische strijd heeft gewonnen en dat er bovendien uitspraken zijn nu dat ook de individuele sharer niet mag worden aangepakt. Nu kan de muziekindustrie zich weer richten op de toekomst, de elpee en het internet ,inplaats van te blijven hangen in het verleden..
Ik koop echter nog steeds wel eens een CD (1 a 2 per maand); maar dat valt in het niets bij de hoeveelheid die ik download....
quote:Dat gaat inderdaad vaak op.
Op maandag 22 december 2003 14:46 schreef Litpho het volgende:[..]
* Litpho wacht nog even op het argument "maar anders zou ik de muziek toch niet gekocht hebben" *
Maar ik begrijp werkelijk niet dat een CD 20 euri moet kosten terwijl een leeg CDtje voor minder dan een euro te koop is.
quote:ik weet zeker dat wanneer de industrie per direct zou stoppen met het produceren an cd's en zich puur zou richten op vinyl het de platenmaatschappijen en winkels een stuk beter zou vergaan.
Op maandag 22 december 2003 14:53 schreef Seborik het volgende:[..]
Je kunt ze rondtollen rond je pink en dat kan met lp's niet.
Sowieso worden ze je door je strot geramd, want niet alles op vinyl en als alles al op vinyl er was, zou ik waarschijnlijk nog voor cd's gaan, omdat ze veel gebruiksvriendelijker zijn. Hoewel ik af en toe wel lp's koop, voor in de collectie en idem met singles.
en ik koop ook heel veel techno- en trance-vinyl om te draaien..
quote:Misschien wel, maar het is niet wenselijk om cd's te schrappen.
Op maandag 22 december 2003 14:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ik weet zeker dat wanneer de industrie per direct zou stoppen met het produceren an cd's en zich puur zou richten op vinyl het de platenmaatschappijen en winkels een stuk beter zou vergaan.
quote:mee eens
Op maandag 22 december 2003 14:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
een plaat is mooi, je ziet de groeven, en met beleid wordt de naald op het vinyl gedeponeerd, je ziet hem draaien , hoort de kraakjes en bewondert ondertussen het artwork op de hoes..
maar een plaat is ook onhandiger qua formaat, kwetsbaarder, minder praktisch als je even 1 nummertje wil horen, korter qua tijdslengte. Andere nadelen zijn dat je 'm moet omdraaien, je geen shuffle functie hebt, geen autorepeat, niet makkelijk kan zoeken in een nr, niet in de auto te luisteren is, etc etc etc.
[Dit bericht is gewijzigd door Tokus op 22-12-2003 14:56]
quote:En over een tijdje is het:
Op maandag 22 december 2003 14:40 schreef Koos_26 het volgende:
Ik koop geen CD's meer, althans geen voorbespeelde.
Ik ben gekke Gijs niet. 20 euri voor iets wat ik zelf kan voor 1 euro.
Platenmaatschappijen
Nieuwe cd's
quote:dat is nou juist de romantiek van het plaatje draaien!
Op maandag 22 december 2003 14:55 schreef Tokus het volgende:[..]
mee eens
maar een plaat is ook onhandiger qua formaat, kwetsbaarder, minder praktisch als je even 1 nummertje wil horen, korter qua tijdslengte. Andere nadelen zijn dat je 'm moet omdraaien, je geen shuffle functie hebt, geen autorepeat, niet makkelijk kan zoeken in een nr, etc etc etc.
DIE is helemaal verdwenen met de komst van de CD en DAT is ook de reden dat mensen de winkels nu massaal links laten liggen. Het luisteren van muziek heeft met vinyl een meerwaarde die de cd niet kan brengen.
quote:Nou ja, dat de voorbespeelde cd duurder is dan de lege geloof ik wel, maar ik koop ook vrij weinig cd's voor de volle prijs dus die 20 euro die de FRS ervoor rekent stoort mij niet zo.
Op maandag 22 december 2003 14:54 schreef Koos_26 het volgende:
Dat gaat inderdaad vaak op.Maar ik begrijp werkelijk niet dat een CD 20 euri moet kosten terwijl een leeg CDtje voor minder dan een euro te koop is.
quote:12" en lp's kun je ook rondtollen op je pink ;-)
Op maandag 22 december 2003 14:53 schreef Seborik het volgende:
Je kunt ze rondtollen rond je pink en dat kan met lp's niet.
* Freeflyer koopt veel 12" maar ook nog wel cd's en daarnaast download ik de boel bij elkaar
quote:Lijkt me sterk dat je kunt aanmerken dat het verdwijnen van vinyl (voor een groot deel) verantwoordelijk is voor het 'leeglopen' van winkels.
Op maandag 22 december 2003 14:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat is nou juist de romantiek van het plaatje draaien!
DIE is helemaal verdwenen met de komst van de CD en DAT is ook de reden dat mensen de winkels nu massaal links laten liggen. Het luisteren van muziek heeft met vinyl een meerwaarde die de cd niet kan brengen.
De verkoop van muziek is pas echt gaan dalen met de komst van het internet en andere investeringen voor jongeren.
quote:Als de gemiddelde prijs voor een cd 20 euro is zal het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf liggen omdat je alleen maar bij zaken als de frs en van leest bv kijkt.
Op maandag 22 december 2003 14:54 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Dat gaat inderdaad vaak op.
Maar ik begrijp werkelijk niet dat een CD 20 euri moet kosten terwijl een leeg CDtje voor minder dan een euro te koop is.
Branden is niks voor mij.
quote:Ja, want och, wat zijn die cd's toch duur, dan hou ik gewoon geen geld meer over om elke maand uit te geven aan het kopen van ringtones, WAPpen, Smsjes sturen naar TMF en de andere echt belangrijke zaken in het leven.
Op maandag 22 december 2003 14:58 schreef Seborik het volgende:
De verkoop van muziek is pas echt gaan dalen met de komst van het internet en andere investeringen voor jongeren.
quote:Dat de ouwe meuk goedkoper aangeboden wordt dat weet ik wel ja.
Op maandag 22 december 2003 14:59 schreef dantes_inferno86 het volgende:[..]
Als de gemiddelde prijs voor een cd 20 euro is zal het hoogstwaarschijnlijk aan jezelf liggen omdat je alleen maar bij zaken als de frs en van leest bv kijkt.
quote:Vergeet elk weekend de 40 biertjes/15 breezers niet.
Op maandag 22 december 2003 15:01 schreef Zander het volgende:[..]
Ja, want och, wat zijn die cd's toch duur, dan hou ik gewoon geen geld meer over om elke maand uit te geven aan het kopen van ringtones, WAPpen, Smsjes sturen naar TMF en de andere echt belangrijke zaken in het leven.
quote:Het probleem ligt toch echt bij diegene die alleen maar muziek downloaden en niks kopen.LP's zullen ze ook niet kopen omdat ze daar ook voor zullen moeten betalen.
quote:Ook het nieuwe. Zeker wanneer je internet hebt, is het een eitje om aan nieuwe cd's te komen voor soms wel 10 euro goedkoper dan in de winkel. Legaal.
Op maandag 22 december 2003 15:01 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Dat de ouwe meuk goedkoper aangeboden wordt dat weet ik wel ja.
[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 22-12-2003 15:02]
quote:ja wat denk je nou
Op maandag 22 december 2003 14:54 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Dat gaat inderdaad vaak op.
quote:Ook relatief nieuwe dingen zijn goedkoper te krijgen met een beetje zoekwerk. Zeker als dat relatief zich uitstrekt tot een jaar of anderhalf (wat ik nog niet echt oude meuk durf te noemen) is het vaak prima te krijgen voor 12-15 euro.
Op maandag 22 december 2003 15:01 schreef Koos_26 het volgende:
Dat de ouwe meuk goedkoper aangeboden wordt dat weet ik wel ja.
quote:Je vergeet dat niet iedereen een nostalgische waarde hecht aan z'n geluidsdragers.
quote:Zolang al die platenbonzen bizar veel verdienen kan er best iets van de marge af........
Op maandag 22 december 2003 15:03 schreef SoSolid het volgende:[..]
ja wat denk je nou
haha voor een leeg cdtje hoeft toch niemand te werken, voor een voorbespeelde moet die band superveel werken die platenmaatschappijen investeren er in of wie dan ook dat weet ik niet, maar iig moeten veel meer mensen hun geld er aan verdienen, en sja er zijn ook genoeg cd's die geen 20 euro kosten
ik koop altijd cd's 1 per maand ofzo. en idd die top40 shit koop ik nooit, ook omdat ze toch wel hun geld verdienen, maar ik zou het jammer vinden als er over een tijdje alleen maar top40 zooi komt omdat die minder bekende mensen hun cd's niet meer verkopen.
quote:Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met de prijzen van alcohol, tabak en benzine. Daarom jat ik dat altijd. Zo'n sigaret kost een cent om te maken en wordt voor het veertigvoudige verkocht, stelletje afzetters.
Op maandag 22 december 2003 14:54 schreef Koos_26 het volgende:
En dat gelul over het verschil tussen kopieren en jatten is natuurlijk onzin. Juist _omdat_ de kosten van een lege CD zo laag zijn, is het verschil tussen gemiste opbrengsten en directe kosten vrij marginaal.
Bovendien, het is gewoon illegaal, klaar. Dat je daar zelf andere ideeen over hebt is hartstikke enig, maar je moet niet miepen als je een vette boete opgelegd zou krijgen. Ik heb ook andere ideeen over de controles op de A1 op zaterdagochtend om 7 uur, maar als ik er met 165 langscross, dan heb ik te betalen. Sim-pel.
Allemaal paupers die te zuinig zijn om nog cd's te kopen. Geld moet rollen, en wel zoveel mogelijk.
quote:Precies. Wat dit met CD's te maken heeft ontgaat me.
Op maandag 22 december 2003 15:06 schreef nostra het volgende:[..]
Ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met de prijzen van alcohol, tabak en benzine. Daarom jat ik dat altijd. Zo'n sigaret kost een cent om te maken en wordt voor het veertigvoudige verkocht, stelletje afzetters.
quote:O ja? Als je iets jat dan heeft de ander het niet meer hoor....
En dat gelul over het verschil tussen kopieren en jatten is natuurlijk onzin.
quote:Dus als ze de prijzen voor een volle CD omlaag doen, dan zijn we er toch?
Juist _omdat_ de kosten van een lege CD zo laag zijn, is het verschil tussen gemiste opbrengsten en directe kosten vrij marginaal.
quote:Zou krijgen ja.
Bovendien, het is gewoon illegaal, klaar. Dat je daar zelf andere ideeen over hebt is hartstikke enig, maar je moet niet miepen als je een vette boete opgelegd zou krijgen.
quote:Eindelijk weer een hardrijders discussie
Ik heb ook andere ideeen over de controles op de A1 op zaterdagochtend om 7 uur, maar als ik er met 165 langscross, dan heb ik te betalen. Sim-pel.
quote:Zou jij je werk gekopieerd willen zien als je je brood er mee verdient als artiest of schrijver?
Op maandag 22 december 2003 14:43 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Als je een autoradio zou kopieren zou je gelijk hebben.
Een boek of CD waar je maanden tijd in gestoken hebt...
Ook koop ik wel bijv. alle CD's van Bløf, die gasten maken erg goede muziek vind ik en die gun ik het.
quote:Het argument wordt misbruikt door mensen als reden waarom ze jatten. Het is een argument om iets niet te kopen cq. gebruiken, niet om het te jatten.
Op maandag 22 december 2003 15:31 schreef Koos_26 het volgende:
Precies. Wat dit met CD's te maken heeft ontgaat me.
quote:Je begrijpt niet wat ik bedoel. Juist omdat de vaste kosten van de muziekindustrie vrij hoog zijn, tikken gemiste opbrengsten veel harder aan.
Dus als ze de prijzen voor een volle CD omlaag doen, dan zijn we er toch?
quote:So be it, ik heb niet zoveel zin in een VROS die mijn roze papiertje mee naar huis neemt. Maar ik rijd netjes rechts hoor, dus gaat u er maar langs.
Eindelijk weer een hardrijders discussie
Langscross, mwuhahahaha. 165 is toch een slakkegang op een lege snelweg man!
Maar ja, ze klagen liever alle innovatie aan
Gezien de prijsstelling begin ik de DVD's van bands langzaam maar zeker interessanter te vinden dan de CD's. Probeer het ook eens BHFH, je krijgt op een thuisbioscoopje al vlot weer de sfeer van de door jou beschreven rituele luisterervaring terug. Laatst had ik dat weer eens met die wereld DVD van the Cure "Trilogy".
Hoe is het eigenlijk met je NT4-server installatie gegaan BHFH?
quote:Ik begrijp precies wat je bedoelt. Alleen die vaste kosten die zo hoog zijn, dat zijn enkel de salarissen. Die moeten dus maar wat omlaag. Verder kan ik me niet voorstellen dat de studiohuur bijvoorbeeld hoger zou zijn dan kantoorhuur bijvoorbeeld.
Op maandag 22 december 2003 16:02 schreef nostra het volgende:Je begrijpt niet wat ik bedoel. Juist omdat de vaste kosten van de muziekindustrie vrij hoog zijn, tikken gemiste opbrengsten veel harder aan.
quote:
So be it, ik heb niet zoveel zin in een VROS die mijn roze papiertje mee naar huis neemt. Maar ik rijd netjes rechts hoor, dus gaat u er maar langs.
quote:jij leeft echt in een waanwereld waar je denkt dat alle studiobazen enzo echt super veel verdienen. Kijk 's wat verder dan alleen Sony, Universal en EMI, want bij de kleinere labels is het echt geen vetpot.
Op maandag 22 december 2003 16:19 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Alleen die vaste kosten die zo hoog zijn, dat zijn enkel de salarissen. Die moeten dus maar wat omlaag.
quote:Dat zal best, maar dan nog kost een volle CD 20 euri en een lege 1.
Op maandag 22 december 2003 16:23 schreef Tokus het volgende:[..]
jij leeft echt in een waanwereld waar je denkt dat alle studiobazen enzo echt super veel verdienen. Kijk 's wat verder dan alleen Sony, Universal en EMI, want bij de kleinere labels is het echt geen vetpot.
quote:Nope want een kleiner label als Excelsior (o.a. Spinvis, Ceasar) biedt cd's aan voor 15 euro. En Ramp Records (o.a. Osdorp Posse) heeft laatst ook de hele catalogus in de aanbieding gegooid. Dus er zijn wel degelijk labels die zich daarmee bezig houden.
Op maandag 22 december 2003 16:24 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Dat zal best, maar dan nog kost een volle CD 20 euri en een lege 1.
Dus wie is er nou gek?
Als een CD 5 euri kost kopieer ik niks meer, dan koop ik alles. En vliegt de omzet omhoog.
Dat er minder cds worden verkocht omdat de romantiek van het muziekluisteren zou verdwijnen slaat natuurlijk helemaal nergens op, als cds zo kil zijn en platen zo geweldig zouden destijds niet in recordtempo alle platen voor cds gedumpt zijn. Ik geloof ook dat tot de muziekdownload revolutie er elk jaar meer cds werden verkocht. De verkoop van platen trekt nu idd weer aan, maar cds zijn gewoon te handig.
Een de fervente downloaders gebruiken ook altijd dezelfde argumenten... als de cds gemiddeld 5 euro zouden kosten zou er nog steeds gezeurd worden dat dat 4 euro teveel is. Als je zo cheap bent geeft dat dan tenminste eerlijk toe.
quote:Nee ik ben niet cheap. Ik koop altijd dure kleren enzo. Maar ik koop geen kleren die 20 keer zo duur zijn als iets wat exact even goed en/of mooi is.
Op maandag 22 december 2003 16:36 schreef menjo het volgende:
Een de fervente downloaders gebruiken ook altijd dezelfde argumenten... als de cds gemiddeld 5 euro zouden kosten zou er nog steeds gezeurd worden dat dat 4 euro teveel is. Als je zo cheap bent geeft dat dan tenminste eerlijk toe.
Maar ik vind de CD's eigenlijk niet zo duur....
quote:Guttegut.
Op maandag 22 december 2003 16:43 schreef Tokus het volgende:
je kan dus ook gewoon toegeven dat je prioriteiten ergens anders liggen, namelijk bij kleren, en dat muziek je niet echt boeit, behalve als opvulling.
Ik heb geld genoeg. Ook voor CD's. Maar ik laat me nou eenmaal niet graag naaien.
GET THE POINT????
quote:wel met dure kleding die hoogstwaarschijnlijk zo duur is alleen omdat het van een bepaald merk is...
Op maandag 22 december 2003 16:45 schreef Koos_26 het volgende:[..]
Guttegut.
Ik heb geld genoeg. Ook voor CD's. Maar ik laat me nou eenmaal niet graag naaien.
GET THE POINT????
quote:Daar kunnen we in een ander topic wel over praten.
Op maandag 22 december 2003 16:46 schreef Tokus het volgende:[..]
wel met dure kleding die hoogstwaarschijnlijk zo duur is alleen omdat het van een bepaald merk is...
quote:Checkmate
Op maandag 22 december 2003 16:46 schreef Tokus het volgende:[..]
wel met dure kleding die hoogstwaarschijnlijk zo duur is alleen omdat het van een bepaald merk is...
quote:iTunes?
Op maandag 22 december 2003 16:05 schreef Tijn het volgende:
De platenindustrie moet niet terug naar platen, ze moeten eindelijk eens met een goed alternatief komen om je muziek online te kopen. Ik weet zeker dat ze bakken met geld kunnen verdienen als ze bv voor een vast bedrag per maand mensen nieuwe muziek supersnel en in goeie kwaliteit zouden laten downloaden.Maar ja, ze klagen liever alle innovatie aan
In ieder geval, 10 euro voor een cd vind ik prima maar dan heb je weer geen mooie cd met boekje enz... Het dubbele betalen om dat wel te hebben is te veel... Het is ook nooit goed maarja...
[Dit bericht is gewijzigd door Maidenfan op 22-12-2003 16:58]
Ik heb ook een kleine verzameltik, helaas heb ik niet een groot budget om écht veel aan cd's uit te geven.
quote:Dat is hier idd niet beschikbaar en ik snap sowieso niet waarom platenmaatschappijen niet zelf met zoiets komen. Of nog beter, een gezamelijke service. Die lui hebben veel sneller en meer aanbod dan een of ander computerbedrijf.
Op maandag 22 december 2003 16:53 schreef Maidenfan het volgende:
iTunes?
Maar dat is hier nog niet beschikbaar zeker?
quote:of gewoon een zelfstandig bedrijf wat de muziek inkoopt van de platenmaatschappijen, net zoals dat nu gebeurd met normale cd's, misschien dat zo'n bedrijf wel klantgericht kan werken
Op maandag 22 december 2003 17:03 schreef Tijn het volgende:[..]
Dat is hier idd niet beschikbaar en ik snap sowieso niet waarom platenmaatschappijen niet zelf met zoiets komen. Of nog beter, een gezamelijke service. Die lui hebben veel sneller en meer aanbod dan een of ander computerbedrijf.
ik ga niet bijna dezelfde prijs betalen voor een stel encrypte bagger wma's als een normale cd
quote:Dat hele betalen-per-nummer gedoe is sowieso achterhaald. Maar voor een vast bedrag per maand zoveel kunnen downloaden als je wil, daar zie ik best wel een hele grote markt in. Zolang het maar snel is en goeie kwaliteit.
Op maandag 22 december 2003 17:05 schreef Hayek het volgende:[..]
ik ga niet bijna dezelfde prijs betalen voor een stel encrypte bagger wma's als een normale cd
quote:Vind ik maar een rare oplossing, waarom niet gewoon betalen voor wat je download? Maar dan wel normale prijzen (0,50 per nummer, max 7,50 per cd) en lossless kwaliteit.
Op maandag 22 december 2003 17:07 schreef Tijn het volgende:[..]
Dat hele betalen-per-nummer gedoe is sowieso achterhaald. Maar voor een vast bedrag per maand zoveel kunnen downloaden als je wil, daar zie ik best wel een hele grote markt in. Zolang het maar snel is en goeie kwaliteit.
quote:Ik vind het niet prettig om bij elk nummer wat ik aanklik gelijk de kassa te horen. Misschien ben ik de enige, maar als ik moest betalen per nummer denk ik niet dat ik gebruik zou maken van zo'n dienst. Tenzij het bedrag heel laag ligt.
Op maandag 22 december 2003 17:20 schreef Hayek het volgende:[..]
Vind ik maar een rare oplossing, waarom niet gewoon betalen voor wat je download?
quote:iTunes kost 99 dollarcent per nummer. Als er meer concurrentie komt op dat vlak, zal die prijs ook wel dalen. En ze hebben nu al bepaalde nummers gratis elke maand
Maar dan wel normale prijzen (0,50 per nummer, max 7,50 per cd) en lossless kwaliteit.
Nee, door de simpele en wijdverbreidde toegang tot het internet voor iedereen is het te gemakkelijk geworden om aan muziek en andere zaken te komen. Waarom zou je geld uitgeven als je iets ook gemakkelijk aan iets kunt komen...beetje de tegenwoordige mentaliteit in de maatschapij. Als ik redeneer dat ik dat krat bier ook zo de supermarkt uit kan dragen zonder langs de kassa te gaan, dan doe ik dat ook slechts 1 keer...gebruik dat argument dan ook niet en geef toe dat je eigenlijk aan het dieven bent.
Natuurlijk, 'vroeger' leende je ook CD's of LP's in de bieb of van vrienden die je dan op een TDK-SA90 knalde en 'betaalde' je daar niet voor, maar je deed er wel moeite voor.
Hoe enorme kick (ook al duurt hij enkele seconden) kan ik niet krijgen als ik weer eens door de cd-rekken van een platenzaak browse en net die CD tegenkom die ik altijd al wilde hebben, of uit impuls een nieuwe CD zie liggen en koop omdat die recensie zo goed was.
Kortom, vroeger stond er op mijn tapejes die ik voor anderen maakte: 'Hometaping is killing music' en nu geldt dat voor het downloaden !..
Met een goeie cd kun je best lang doen, voor de rest luister ik gewoon (internet) radio.
Eerlijk gezegd vind ik dat lp's overschat worden. Een cd is lekker klein. Het is inderdaad jammer dat het hoesje ook zo klein is, maar het is toch veel handiger.
Ik vind het dus ook geen goed idee om cd's te schrappen ivm met downloaden. Niet iedereen heeft een degelijke internet verbinding. Verder is de kwaliteit van een cd toch een stuk hoger. Sommige mensen vinden dit niet erg, maar sommige wel.
Verder vind ik dat het idee van legaal downloaden nog niet goed is uitgewerkt. Wat moet je doen als je je legaal gekochte bestanden verliest (wat niet erg onrealistisch is). Betaal je voor de bestanden of voor de licensies?
Bovendien heb je nu ook nog SACD, DVD-Audio en DTS cd's. Wil je die ook gaan schrappen? Die zijn ook niet zo romantisch als een lp.
quote:Luister maar eens een echte analoge opname vanaf LP en dan vanaf CD. Je hoort wel degelijk verschil (de LP heeft veel meer detail). Met de huidige muziek is de CD in principe beter, gezien de meeste synthesizers en effecten allemaal op CD-kwaliteit werken. Er wordt nu langzaamaan begonnen met het opkrikken van de kwaliteit van digitale opnamen (96 of 192KHz samplefrequenties, 24 of 32 bit ipv. 16) alleen is dat nogal duur en goede apparatuur is zeldzaam.
Op maandag 22 december 2003 18:16 schreef Los_Bastardos het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik dat lp's overschat worden.
quote:Gecomprimeerde formaten als MP3, Ogg en WMA hebben het voordeel dat ze makkelijker mee te nemen zijn. Wat betreft kwaliteit levert het inderdaad in op het origineel. Heel veel mensen horen het verschil niet tussen een MP3 en een CD en voor sommigen is AM radio kwaliteit nog perfect.
Ik vind het dus ook geen goed idee om cd's te schrappen ivm met downloaden. Niet iedereen heeft een degelijke internet verbinding. Verder is de kwaliteit van een cd toch een stuk hoger. Sommige mensen vinden dit niet erg, maar sommige wel.
quote:Met audio CD's en vinyl is het niet veel anders. Als je CD of LP het begeeft, moet je maar op zoek naar een nieuw exemplaar. Bij software is dat vaak anders. Als bijvoorbeeld je Windows CD onleesbaar is geworden, kun je bij Microsoft tegen verzendkosten een nieuwe CD bestellen.
Verder vind ik dat het idee van legaal downloaden nog niet goed is uitgewerkt. Wat moet je doen als je je legaal gekochte bestanden verliest (wat niet erg onrealistisch is). Betaal je voor de bestanden of voor de licensies?
quote:SACD moet het vooral hebben van mooie specs. Ik ben benieuwd hoe het presteert in een onafhankelijke test. DVD-Audio heeft op papier leuke voordelen zoals 6 kanalen geluid, een hogere samplerate en max. 24 bit resolutie. Beide klinken erg goed, al heb ik meer vertrouwen in DVD-A dan in SACD.
Bovendien heb je nu ook nog SACD, DVD-Audio en DTS cd's. Wil je die ook gaan schrappen? Die zijn ook niet zo romantisch als een lp.
quote:Ik heb anders van een docent van me gehoord dat het een wereld van verschil is - in eerste instantie denk je; klinkt best mooi! En dan zeg je de normale cd weer op (of de laag op dezelfde cd geschikt voor normale cd spelers) en dan schrik je je de tering! Dat geluidsbeeld lijkt ineens zooooo plat te klinken, als een soort 'vlak'. En dan heb ik het hier niet over surround weergaves.
SACD moet het vooral hebben van mooie specs. Ik ben benieuwd hoe het presteert in een onafhankelijke test.
quote:Ik geef toe dat de marges hoog zijn!
Op maandag 22 december 2003 15:03 schreef Koos_26 het volgende:
Ik SMS niet hoor, maar het gaat dus om de discussie:CD voor 20 euri <----> CD voor 1 euro.
quote:Da's idd waar. Maar BHFH had het meer over andere punten en ik ben daar maar op ingegaan
Op maandag 22 december 2003 18:41 schreef MSXUser het volgende:Luister maar eens een echte analoge opname vanaf LP en dan vanaf CD. Je hoort wel degelijk verschil (de LP heeft veel meer detail). Met de huidige muziek is de CD in principe beter, gezien de meeste synthesizers en effecten allemaal op CD-kwaliteit werken. Er wordt nu langzaamaan begonnen met het opkrikken van de kwaliteit van digitale opnamen (96 of 192KHz samplefrequenties, 24 of 32 bit ipv. 16) alleen is dat nogal duur en goede apparatuur is zeldzaam.
[..]
quote:Zekers. Dat is heel relaxed, maar ik vind het toch geen reden om cd's te schrappen
Gecomprimeerde formaten als MP3, Ogg en WMA hebben het voordeel dat ze makkelijker mee te nemen zijn.
quote:Klopt, maar cd's raak je niet zo snel kwijt. Met bestanden gebeurt dat helaas wel vaker. Niet iedereen heeft een raid file server met automatische backup mogelijkheden
Met audio CD's en vinyl is het niet veel anders. Als je CD of LP het begeeft, moet je maar op zoek naar een nieuw exemplaar. Bij software is dat vaak anders. Als bijvoorbeeld je Windows CD onleesbaar is geworden, kun je bij Microsoft tegen verzendkosten een nieuwe CD bestellen.
quote:SACD kan ook 5.1 geluid aan. Het wordt alleen niet altijd gebruikt. Maar waar het mij om ging is dat deze formaten dus ook aanwezig zijn. Ik vroeg mij dus af op de ts vind dat deze ook geschrapt moeten worden ivm downloaden?
SACD moet het vooral hebben van mooie specs. Ik ben benieuwd hoe het presteert in een onafhankelijke test. DVD-Audio heeft op papier leuke voordelen zoals 6 kanalen geluid, een hogere samplerate en max. 24 bit resolutie. Beide klinken erg goed, al heb ik meer vertrouwen in DVD-A dan in SACD.
Uiteraard zijn de toevoegingen in mijn MP3-collectie daar een veelvoud van; ik koop alleen de echt goeie, waarvan ik denk dat ze langer dan een jaar mee gaan
't Is eigenlijk een soort van schuldgevoel afkopen....
Ik probeer wel zoveel mogelijk op beurzen e.d te kopen, stukken goedkoper dan in de winkel. Ook via eBay koop ik veel. Maar ook nieuwe cd's koop ik regelmatig.
Heb een schijthekel aan gasten die alleen maar downloaden. Mijn broertje is helemaal gek van Eminem, heeft de dvd van 8 Mile, trui en weet ik veel meer. Maar hij heeft niet één originele cd want ja "die kun juh toch downloaduh dan gaat ik um niet in de winkel kopuh!"
Alhoewel ik zelf exact één elpee heb, zie ik de charme er wel van in. Die mooie grote zwarte schijven, in een naar karton ruikende kartonnen hoes. Mijn pa heeft een aardige verzameling, en ook bij andere mensen vind ik het leuk om door de collectie te bladeren, op zoek naar een mooie (of heel foute) elpee. Bij cd's is het meer 'zijkanten bekijken', en dat is toch iets minder leuk. Maar goed, ik heb in de loop der jaren een redelijk aantal cd's gekocht, en zoals Tokus al opmerkte: het is toch wel makkelijk om net dat ene nummer even op te zoeken op een cd.
Zoals iedereen download ik ook wel eens wat via KaZaA , maar dat is vrij weinig, en bovendien meestal oudere muziek, die ik toch niet meer op cd kan vinden. Verder koop ik regelmatig cd's, voor mezelf, maar soms ook wel als cadeau.
En ja, er zijn ook nog mensen zonder snelle internetverbinding. Niet iedereen kan binnen een half uur een nieuwe CD downen! Ik ben al blij als 1 avond internetten me 3 MP3-tjes oplevert.
[Dit bericht is gewijzigd door DaveM op 22-12-2003 21:17]
quote:Heb ik ook wel behalve dat ik een origineel ga kopen van iets wat ik gedownload heb. Ik heb door het internet veel nieuwe muziek ontdekt. Die wil ik allemaal hebben. Aangezien ik niet alles kan kopen download ik hetgene wat ik niet kan betalen/vniden. Maar ik geef nog steeds even vveel aan muziek uit.
Op maandag 22 december 2003 20:24 schreef PimD het volgende:
Ik koop meer cd's dan ooit tevoren, juist doordat ik ook veel download. Als ik iets gedownload heb en ik vind het écht goed, dan koop ik z.s.m de originele cd. Afgelopen half jaar heb ik denk ik een 50 cd's gekocht.Ik probeer wel zoveel mogelijk op beurzen e.d te kopen, stukken goedkoper dan in de winkel. Ook via eBay koop ik veel. Maar ook nieuwe cd's koop ik regelmatig.
quote:Jullie zien toch zoveel heil in de LP met zijn continu signaal? De SACD heeft een discreet signaal met hogere sample rate waardoor de indeling dichter in de buurt komt van de vertrouwde LP. Volgens mij gaat het mensen meer om nostalgische gevoelens bij de LP, of de aparte kleuring van het geluid? (net als bij bijv. buizenversterkers)
SACD moet het vooral hebben van mooie specs. Ik ben benieuwd hoe het presteert in een onafhankelijke test. DVD-Audio heeft op papier leuke voordelen zoals 6 kanalen geluid, een hogere samplerate en max. 24 bit resolutie. Beide klinken erg goed, al heb ik meer vertrouwen in DVD-A dan in SACD.
quote:Zo'n test is dus ookal met mp3's gedaan, met verassende conclusie (10% of minder kon het verschil tussen de wav bestanden onderscheiden) maar hier kun je een jaar over lullen/discussieren over hoe het in zijn werk ging etc. dus laat maar zitten. Blinde tests zijn iig de beste methode om alle vooroordelen van mensen over mediadragers zonodig weg te werken. En ik hoop ook dat deze nog een keer plaats gaan vinden.
Ik ben benieuwd hoe het presteert in een onafhankelijke test.
quote:Inderdaad, dat vind ik ook het triestste. Dat je van bands/personen waar je het meest respect voor hebt, nieteens iets origineels koopt. Niet dat Eminem nou nog echt geld nodig heeft ofzo, maar het geldt voor alle bands.
Heb een schijthekel aan gasten die alleen maar downloaden. Mijn broertje is helemaal gek van Eminem, heeft de dvd van 8 Mile, trui en weet ik veel meer. Maar hij heeft niet één originele cd want ja
[Dit bericht is gewijzigd door Yokozuna op 22-12-2003 21:36]
quote:Valt me op dat er nog best veel mensen op deze manier te werk gaan!
Op maandag 22 december 2003 20:52 schreef Evil_Koekje het volgende:
Ik koop nog gewoon cd's. Meestal gaat hier wel downloaden aan vooraf, maar als ik het goed genoeg vind koop ik de CD toch wel.
Vroeger deed ik het ook op deze manier, maar tegenwoordig koop ik min of meer "blind" cd's omdat ik redelijk weet wat ik wel en niet goed vind. Laat me wel veel aanraden door mede-liefhebbers en lees veel recensies/info.
Betaal trouwens vrijwel nooit meer dan een euro of 12 a 14 voor een album. Koop vrijwel al m'n cd's op internet en betaal denk ik gemiddeld zo'n 10 euro per album. Dankzij internet betaal ik dus ook voor de "nieuwere" albums geen 20 euro zoals sommigen hier.
Koop trouwens redelijk veel cd's (+ - 10 - 20 per maand) en dat doe ik met veel liefde & plezier!
quote:of waar ik helemaal een schijthekel aan heb, zijn mensen die cd-r's tot hun collectie rekenen. Tijdje terug vroeg iemand op de Queen mailinglist (ik ben Queen fan) om scans van het hoesje van een Queen cd "om zijn collectie compleet te maken"
Op maandag 22 december 2003 21:23 schreef Yokozuna het volgende:[..]
inderdaad, dat vind ik ook het triestste. Dat je van bands/personen waar je het meest respect voor hebt, nieteens iets origineels koopt. Niet dat Eminem nou nog echt geld nodig heeft ofzo, maar het geldt voor alle bands.
quote:Die kleuring daar gaat het bij veel audiofielen ook om. Het geluid 'leeft' net iets meer. Echter is de kwaliteit van het vinyl de laatste jaren nogal afgenomen. Het snijden van matrijzen is een vak apart en sommigen maken zich er echt heel erg gemakkelijk van af. Steeds vaker krijg je platen in handen die te hard of ongelijk zijn geperst. Wat voor mij een grote rol speelt is dat heel veel muziek die wel op vinyl verschijnt nooit op CD verkrijgbaar zal zijn.
Op maandag 22 december 2003 21:23 schreef Yokozuna het volgende:
Jullie zien toch zoveel heil in de LP met zijn continu signaal? De SACD heeft een discreet signaal met hogere sample rate waardoor de indeling dichter in de buurt komt van de vertrouwde LP. Volgens mij gaat het mensen meer om nostalgische gevoelens bij de LP, of de aparte kleuring van het geluid? (net als bij bijv. buizenversterkers)
quote:Bij SACD heb ik steeds het vermoeden dat de fabrikanten zelf met de resultaten zitten te rommelen om het er maar zo goed mogelijk uit te laten zien. Als ik de middelen had, zou ik zelf wel eens zo'n speler op de pijnbank willen leggen (geen luistertest, maar met scopes en analysers). Van de één hoor je dat het allemaal perfect is (volgens de specs), de ander heeft het weet over bepaalde truukjes die worden toegepast om het beter te laten klinken (ook al is de kwaliteit in weze ruk).
Zo'n test is dus ookal met mp3's gedaan, met verassende conclusie (10% of minder kon het verschil tussen de wav bestanden onderscheiden) maar hier kun je een jaar over lullen/discussieren over hoe het in zijn werk ging etc. dus laat maar zitten. Blinde tests zijn iig de beste methode om alle vooroordelen van mensen over mediadragers zonodig weg te werken. En ik hoop ook dat deze nog een keer plaats gaan vinden.
[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 22-12-2003 23:22]
quote:Ik ook hoor. Over het algemeen download ik een paar nummers van een artiest en als ik het goed vindt gaat het grote inkopen beginnen, want ik wil alles hebben en wel zo snel mogelijk. Zo heb ik, één week nadat ik wat nummers van Genesis had gedownload (de hits kende ik natuurlijk wel) meteen 10 cd's gekocht op de platenbeurs in Utrecht (lekker goedkoop, maximaal 7 euro p/s geloof ik). Zelfde met Kate Bush, 1 cd gekocht (voor 3 of 4 euro geloof ik) op een beurs. Klonk vet, meteen 4 andere cd's gekocht
Op maandag 22 december 2003 22:05 schreef fractalis het volgende:[..]
Vroeger deed ik het ook op deze manier, maar tegenwoordig koop ik min of meer "blind" cd's omdat ik redelijk weet wat ik wel en niet goed vind. Laat me wel veel aanraden door mede-liefhebbers en lees veel recensies/info.
Zijn er nog meer mensen hier die ook het hele ouvre van een artiest moeten hebben zodra ze 1 of 2 cd's ervan hebben?
* PimD is nog bezig Beatles, Peter Gabriel, Genesis, Guns 'n Roses & Phil Collins bij mekaar te krijgen
quote:Nee, dat heb ik gelukkig niet. Ik vind Genesis bijvoorbeeld ook een goede band, maar persoonlijk hoef ik de meeste albums met Phil op zang ipv Peter Gabriel nou niet in mijn kast te hebben om de 'verzameling' compleet te hebben. Ik zou ze toch nauwelijks draaien, maar da's ook een kwestie van smaak, natuurlijk. Maar zelf ben ik niet zo'n verzamelaar in de zin dat ik echt elke noot van een artiest per se moet hebben, tenzij ze allemaal goed zijn, natuurlijk.
Op maandag 22 december 2003 23:21 schreef PimD het volgende:
Zijn er nog meer mensen hier die ook het hele ouvre van een artiest moeten hebben zodra ze 1 of 2 cd's ervan hebben?
quote:Ik heb zelfs liever een cd van een andere artiest dan nog een cd van een artiest waar ik er al een paar van heb om de collectie maar zo compleet mogelijk te krijgen. Veel mensen hebben die verzameldrang, maar ik kan me er maar weinig in vinden. Tenzij elke noot goed is, dan komen er natuurlijk vanzelf meer cd's, maar liever in de breedte dan in de eeuhm lengte zegmaar.
Op maandag 22 december 2003 23:26 schreef Zander het volgende:
Nee, dat heb ik gelukkig niet. Ik vind Genesis bijvoorbeeld ook een goede band, maar persoonlijk hoef ik de meeste albums met Phil op zang ipv Peter Gabriel nou niet in mijn kast te hebben om de 'verzameling' compleet te hebben. Ik zou ze toch nauwelijks draaien, maar da's ook een kwestie van smaak, natuurlijk. Maar zelf ben ik niet zo'n verzamelaar in de zin dat ik echt elke noot van een artiest per se moet hebben, tenzij ze allemaal goed zijn, natuurlijk.
quote:Het is heel eenvoudig:
Op maandag 22 december 2003 23:19 schreef MSXUser het volgende:
Bij SACD heb ik steeds het vermoeden dat de fabrikanten zelf met de resultaten zitten te rommelen om het er maar zo goed mogelijk uit te laten zien.
De master-data wordt gelijk op SACD gezet. Voor de CD-versie wordt er nog een compressor overheen gehaald (zodat het lekker hard op de radio knalt), en DAT wordt op CD gezet. Gek he dat SACD/DVD-Audio zo goed klinkt? Het komt eerder omdat de fabrikanten doelbewust de CD-master's verneuken.
Hoe is dit eenvoudig zelf te zien: lees maar een cd'tje van de begin jaren 90 in en bekijk deze met een wave-editor (Feurio is gratis, en voldoet prima), Doe datzelfde met een CD welke dit jaar uitgekomen is. Ik denk dat je het verschil eenvoudig kunt zien.
Of luister maar eens naar RHCP - blood sugar sex magik, en daarna naar RHCP - by the way. Als je dat verschil in kwaliteit niet hoort..
quote:Wat een onzin... Waarom zouden ze terug in de tijd gaan en lompe krassende platen gaan verkopen?
Op maandag 22 december 2003 14:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:ik weet zeker dat wanneer de industrie per direct zou stoppen met het produceren an cd's en zich puur zou richten op vinyl het de platenmaatschappijen en winkels een stuk beter zou vergaan.
quote:je onderschat de emotie die gepaard gaat bij het draaien van muziek.
Op maandag 22 december 2003 23:30 schreef calvobbes het volgende:[..]
Wat een onzin... Waarom zouden ze terug in de tijd gaan en lompe krassende platen gaan verkopen?
Het grote publiek zit echt niet meer te wachten op grote platen waar je voorzichtig een naald op moet zetten om de muziek te horen. Die willen gewoon een schijfje in een cd speler stoppen en muziek horen.
quote:Jij onderschat het praktische aspect bij het draaien van muziek.
Op maandag 22 december 2003 23:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
je onderschat de emotie die gepaard gaat bij het draaien van muziek.
quote:Bij sommige mensen zal die emotie er best wel zijn. Maar bij het grote cd kopende publiek niet.
Op maandag 22 december 2003 23:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:je onderschat de emotie die gepaard gaat bij het draaien van muziek.
Jij loopt 100 jaar achter. Maar dat is niks nieuws.
quote:Jij onderschat hoezeer die emotie slechts voortkomt uit nostalgie.
Op maandag 22 december 2003 23:39 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je onderschat de emotie die gepaard gaat bij het draaien van muziek.
quote:Compressie is halverwege de jaren 80 in een stroomversnelling geraakt. Het klopt wel wat je zegt. Als je een oude CD ript, zie je keurige sinussen, terwijl je bij nieuwe CD's domweg vervorming in het signaal ziet. Tegenwoordig wordt alles gecompressed en daarna tot 0dB genormaliseerd (soms nog iets meer) waardoor je helemaal geen dynamische speling meer hebt. Op nieuw vinyl worden die truukjes ook ten dele toegepast, maar wel iets minder dan op CD (door te grove mastering kan een plaat compleet onspeelbaar worden).
Op maandag 22 december 2003 23:30 schreef weerdo het volgende:
Het is heel eenvoudig:De master-data wordt gelijk op SACD gezet. Voor de CD-versie wordt er nog een compressor overheen gehaald (zodat het lekker hard op de radio knalt), en DAT wordt op CD gezet. Gek he dat SACD/DVD-Audio zo goed klinkt? Het komt eerder omdat de fabrikanten doelbewust de CD-master's verneuken.
Hoe is dit eenvoudig zelf te zien: lees maar een cd'tje van de begin jaren 90 in en bekijk deze met een wave-editor (Feurio is gratis, en voldoet prima), Doe datzelfde met een CD welke dit jaar uitgekomen is. Ik denk dat je het verschil eenvoudig kunt zien.
Of luister maar eens naar RHCP - blood sugar sex magik, en daarna naar RHCP - by the way. Als je dat verschil in kwaliteit niet hoort..
quote:hoezo nostalgie? Een plaat draaien is toch veel leuker dan een cd? CD's zijn een mooie uitvinding, maar bij Philips hebben ze zich vergist in de emotionele waarde die een LP heeft en een CD niet.
Op maandag 22 december 2003 23:44 schreef Litpho het volgende:[..]
Jij onderschat hoezeer die emotie slechts voortkomt uit nostalgie.
Ik weet nog goed dat ik een paar jaar terug (ik meen ergens in 1986) de stap nam om een cd speler te kopen van mijn zuurverdiende krantenwijk- zakcenten, een dure sony nog wel (ik was 14) , oja ik vond het geluid aanvankelijk mooi, maar was al snel de mening toegedaan dat de CD ,zeker in een thuissituatie nadelen heeft van het gevoel dat je mist bij het draaien van de muziek..
Ik kan me nog goed herinneren dat de muziekleraar vroeg wie er allemaal een cd speler hadden thuis en ik als enige(!) trots mijn vinger opstak..
quote:Vervorming treedt alleen op als je over de 0dB heen gaat met normalisen (dat noemen ze ook wel hard limiting). Als je tot 0dB normalised is er niks aan de hand, mits je maar uitgaat van pieken en niet gemiddelden.
Op maandag 22 december 2003 23:52 schreef MSXUser het volgende:[..]
Regelmatig maak ik wat CDtjes van m'n vinyl (is wat makkelijker in de auto) en ik zorg er voor dat de handel niet tot 0dB wordt genormaliseerd. Meestal laat ik het bij -1.5 à -1dB. Op die manier houd je de vervorming aardig binnen de perken.
quote:Tja, daar zijn we het niet over eens. Het verhaal van MSXUser hierboven over de cd-masters van de laatste tien jaar daargelaten vind ik de extra warmte die vinyl zou moeten toevoegen (en die ik nauwelijks hoor) lang niet opwegen tegen het ongemak.
Op maandag 22 december 2003 23:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hoezo nostalgie? Een plaat draaien is toch veel leuker dan een cd?
quote:De emotionele waarde die mensen eraan verbinden en willen verbinden. Niets meer, niets minder. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de resultaten van een onafhankelijke blinde test.
CD's zijn een mooie uitvinding, maar bij Philips hebben ze zich vergist in de emotionele waarde die een LP heeft en een CD niet.
quote:Als je een liefhebber bent van de grote bands (lees: top40 achtig), dan is de CD de meest ideale keuze. Wil je wat verder in de muziek dan kom je er achter dat heel veel obscure bandjes vaak alleen releases op vinyl uitbrengen.
Op maandag 22 december 2003 23:43 schreef calvobbes het volgende:
Bij sommige mensen zal die emotie er best wel zijn. Maar bij het grote cd kopende publiek niet.Jij loopt 100 jaar achter. Maar dat is niks nieuws.
quote:Dan heb je natuurlijk ook nog de interessante situatie dat mensen zowel een cdspeler als een platenspeler hebben, precies om dat op te vangen
Op maandag 22 december 2003 23:57 schreef MSXUser het volgende:
Als je een liefhebber bent van de grote bands (lees: top40 achtig), dan is de CD de meest ideale keuze. Wil je wat verder in de muziek dan kom je er achter dat heel veel obscure bandjes vaak alleen releases op vinyl uitbrengen.
Verder gebeurt het heel regelmatig dat een plaat eerst op vinyl uitkomt en pas later op CD (de CD release kan soms maanden later zijn).
Het kleine groepje wat geinteresseerd is in platen kan genoeg op vinyl krijgen vandaag de dag en de normale consument wil volgens mij toch voornamelijk gemak. Daarom neemt dat hele MP3-gebeuren ook zo'n enorme vlucht sinds de computer algemeen geaccepteerd en standaard is binnen het huishouden. Ik denk ook echt dat daar de toekomst ligt. Een stap terug doen is goed voor niemand.
quote:ik draai de meeste muziek uit playlists, (mijn hi-fi set is aangesloten op mijn pc) dus wat dat beteft heb je gelijk (ik draai van hdd) , alleen is het gezellig draaien van een plaatje af en toe niet te versmaden. Het draaien van cd's doe ik helemaal niet meer.
Op dinsdag 23 december 2003 00:00 schreef Tijn het volgende:
Nu kijken we opeens allemaal met weemoed terug op die goeie ouwe plaat, maar in de pre-CD-tijd ergerde veel mensen zich juist aan het gedoe die een plaat met zich meebracht. Bovendien slijt een plaat en kun je niet makkelijk shuffelen of meerdere platen achter elkaar draaien zonder tussenpauze.Het kleine groepje wat geinteresseerd is in platen kan genoeg op vinyl krijgen vandaag de dag en de normale consument wil volgens mij toch voornamelijk gemak. Daarom neemt dat hele MP3-gebeuren ook zo'n enorme vlucht sinds de computer algemeen geaccepteerd en standaard is binnen het huishouden. Ik denk ook echt dat daar de toekomst ligt. Een stap terug doen is goed voor niemand.
quote:Als je dat leuk vindt, moet je dat vooral blijven doen
Op dinsdag 23 december 2003 00:03 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
alleen is het gezellig draaien van een plaatje af en toe niet te versmaden
Maar de paar mensen die af en toe dat ouwe-trouwe-gevoel terugwillen is no way genoeg om de muziekafzet uit het slop te halen.
[Dit bericht is gewijzigd door Tijn op 23-12-2003 00:06]
quote:Helaas vergeten sommige sound engineers dat. Regelmatig heb ik CD's in handen gehad die op het eerste gehoor goed klinken, maar later toch vervorming hebben.
Op maandag 22 december 2003 23:55 schreef Tijn het volgende:
Vervorming treedt alleen op als je over de 0dB heen gaat met normalisen (dat noemen ze ook wel hard limiting). Als je tot 0dB normalised is er niks aan de hand, mits je maar uitgaat van pieken en niet gemiddelden.
[Dit bericht is gewijzigd door Dirrrrk op 23-12-2003 00:07]
Vinyl zal trouwens nooit een come-back maken. Veel te gebruiksonvriendelijk voor het gemiddelde publiek. De industrie verwacht veel van dvd's in plaats van cd's. Marco Borsato heeft zijn laatste plaat alleen op dvd uitgebracht compleet met clip voor elk nummer. Een soort geintegreerde dvd en cd dus. Muziek met beeld erbij. Muziek dvd's hebben sowieso afgelopen jaar een enorme groei gezien qua verkoop, maar daar is de groei ook wel uit na een bepaalde tijd dus als nieuwe releases alleen op dvd worden aangeboden zal die markt de cd markt overnemen.
Op het moment dat dvd's weer heel makkelijk worden gekopieerd zal de industrie wel komen met een nieuw product dat de dvd zal vervangen en "nog betere kwaliteit en duurzaamheid" biedt.
quote:
Op maandag 22 december 2003 23:58 schreef Litpho het volgende:
Dan heb je natuurlijk ook nog de interessante situatie dat mensen zowel een cdspeler als een platenspeler hebben, precies om dat op te vangen.
quote:Alleen als het echt goed is.
Op maandag 22 december 2003 23:21 schreef PimD het volgende:
quote:Precies. Tenslotte heeft de platenmaatschappij geen andere kosten dan de cd zelf, het doosje en het hoesje, dat weet iedereen.
Op dinsdag 23 december 2003 02:42 schreef Estranged_Dream het volgende:
Het kost ze hooguit 1¤ om het te maken, dus hoger dan 5¤ verkopen is diefstal....
quote:Het lullige is alleen dat die maatschappijen geen inzicht willen geven in hoe duur het nou werkelijk is om een CD te maken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je als een gek mag gaan downloaden. Goedkoper moet het wel kunnen, misschien niet voor nieuwe CD's maar ik vind dat CD's van een paar jaar oud standaard goedkoop moeten worden, ik weiger eigenlijk 20 euro te betalen voor een CD van 10 jaar oud!
Op dinsdag 23 december 2003 10:22 schreef Litpho het volgende:[..]
Precies. Tenslotte heeft de platenmaatschappij geen andere kosten dan de cd zelf, het doosje en het hoesje, dat weet iedereen.
Ik koop wekelijks wel een CD-tje overigens.
Behalve als je een enorme lul bent zoals Tony Macalpine die z'n cd's op optredens verkoopt voor 3 keer de prijs die je er bij de Free Record Shop voor betaalt.
quote:dergelijke oude cd's scoor ik wel via ebay of een tweedehands zaakje
Op dinsdag 23 december 2003 10:26 schreef Z het volgende:[..]
Het lullige is alleen dat die maatschappijen geen inzicht willen geven in hoe duur het nou werkelijk is om een CD te maken. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je als een gek mag gaan downloaden. Goedkoper moet het wel kunnen, misschien niet voor nieuwe CD's maar ik vind dat CD's van een paar jaar oud standaard goedkoop moeten worden, ik weiger eigenlijk 20 euro te betalen voor een CD van 10 jaar oud!
Ik koop wekelijks wel een CD-tje overigens.
quote:Dat is natuurlijk ook zo, ik wind gewoon dat dat standaard zo zou moeten zijn.
Op dinsdag 23 december 2003 11:22 schreef dolle_hond het volgende:[..]
dergelijke oude cd's scoor ik wel via ebay of een tweedehands zaakje
quote:ik heb ook wel de nodige lp's vervangen door low-price-cd's, van bv. 20 gulden toen nog.
Op dinsdag 23 december 2003 11:39 schreef Z het volgende:[..]
Dat is natuurlijk ook zo, ik wind gewoon dat dat standaard zo zou moeten zijn.
Wat ik hieruit concludeer is dat vooral de platenmaatschappij en de winkelier er zware winst uit trekken.
quote:dan worden ze nu de dupe van hun eigen beleid. De torenhoge prijzen en cartelvorming heeft tot zoveel onvrede geleidt dat men nu massaal aan het downloaden is geslagen. Eigen schuld dikke bult
Op dinsdag 23 december 2003 11:50 schreef Me_Wesley het volgende:
Dit artikel is ook nog wel interresant.Wat ik hieruit concludeer is dat vooral de platenmaatschappij en de winkelier er zware winst uit trekken.
De dollartekens in de ogen van de platenmaatschappijen werd men blind voor onvrede en nieuwe ontwikkelen. Laat ze nu maar eens op de blaren zitten na deze jarenlange uitbuiterij van de consument.
quote:ik lees toch wat anders, in ieder geval niks over 'zware winst' bij de winkelier.
Op dinsdag 23 december 2003 11:50 schreef Me_Wesley het volgende:
Dit artikel is ook nog wel interresant.Wat ik hieruit concludeer is dat vooral de platenmaatschappij en de winkelier er zware winst uit trekken.
quote:Ze kopen de cd's in voor 13 euro bij de platenmaatschappij, 20% btw erbij = +-15 euro, nog wat vervoerskosten, hooguit 16 euro.
Op dinsdag 23 december 2003 12:03 schreef Tokus het volgende:[..]
ik lees toch wat anders, in ieder geval niks over 'zware winst' bij de winkelier.
EDIT:
er wordt ook vermeld dat platenmaatschappijen de prijs bij de winkeliers hoog proberen te houden. Wat is het nut hiervan, volgens mij hebben de patenmaatschappijen hier alleen maar nadeel van.
quote:Perfect omschreven
Op dinsdag 23 december 2003 07:16 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Ik koop ook nog steeds gewoon cd's. Er is niks leukers dan lekker door de bakken in een cd winkel heen bladeren op zoek naar een nieuwe aanwinst. Een gedownloade cd heeft iets minderwaardigs
maar ook typisch iets voor liefhebbers
quote:Ik herken het wel. Ik heb niet één niet origineel album thuis liggen. Wel wat copieën van cd's die ik heb, maar da's dan ook alles.
Op dinsdag 23 december 2003 12:23 schreef PogueMahone het volgende:[..]
Perfect omschreven
maar ook typisch iets voor liefhebbers
quote:je vergeet voor het gemak even dat winkels ook personeel in dienst hebben, (vaak torenhoge) huren moeten betalen, etc etc.
Op dinsdag 23 december 2003 12:14 schreef Me_Wesley het volgende:[..]
Ze kopen de cd's in voor 13 euro bij de platenmaatschappij, 20% btw erbij = +-15 euro, nog wat vervoerskosten, hooguit 16 euro.
Als je ze dan voor 5 euro duurder verkoopt, noem ik dat zware winst maken.
quote:Mensen vergeten vaak dingen, als daar voordeel uit te halen is
Op dinsdag 23 december 2003 13:00 schreef Tokus het volgende:
je vergeet voor het gemak even dat winkels ook personeel in dienst hebben, (vaak torenhoge) huren moeten betalen, etc etc.
Winst is het deel wat je overhoudt na aftrek van je kosten.
quote:Ja, daar heb je wel gelijk in. Vandaar dat bijvoorbeeld bij de mediamarkt de prijs van de cd's beduidend lager ligt.
Op dinsdag 23 december 2003 13:00 schreef Tokus het volgende:[..]
je vergeet voor het gemak even dat winkels ook personeel in dienst hebben, (vaak torenhoge) huren moeten betalen, etc etc.
Winst is het deel wat je overhoudt na aftrek van je kosten.
quote:hier geloof ik geen reet van. Tenminste, niet voor zover het grote labels betreft. Daar wordt je onceremonieel gedumpt op het moment dat je cd niet aan de verkoopverwachtingen (lees: genoeg winst) voldoet. Bij de kleinere labels geldt het wel enigzins, maar ook daar geldt dat als je band niet uit de onkosten kan komen je je koffers kan pakken.
Op dinsdag 23 december 2003 13:26 schreef Meadowmeal het volgende:
Een voordeel van wat hogere prijzen is dat de muziek die in kleine oplagen wordt geperst niet duurder hoeft te zijn dan de mainstream releases en er dus minder prijsconcurrentie is tussen acts die bij een major zitten (wat een mooie Nederlandse woorden toch weer...) en indiebandjes die op labeltjes zitten waar de opbrengst van elke release nodig is om de volgende te financieren (en dan moet er vaak alsnog geld bij)
Dat dat bij boeken in Nederland wel zo is gaf de platenmaatschappijen een excuus om hetzelfde praatje ook voor hun praktijken proberen te gebruiken.
Ikzelf koop alleen nog de muziek die ik echt goed vind. De nummers die ik goed vind en die te downloaden zijn (het wil nogal wel eens voorkomen dat de muziek die ik zoek gewoonweg niet te vinden is via p2p omdat weinig mensen het hebben) gewoon niet zo mooi zijn als op de CD.
Een gemiddelde mp3 is 128kbps. Misschien heb ik een goed gehoor ofzow... ('k wil niet opscheppen over mezelf natuurlijk ;-)) maar ik hoor dus wel degelijk het verschil tussen CD en een mp3 van 128 kbps. Het verschil is al kleiner bij 160 en nihil bij 192kbps. Helaas zijn er in de laatste twee bitrates weinig te vinden. Daarom wordt je haast wel verplicht de cd te kopen.
En dan heb ik het nog niet eens over het "gunnen". Ik heb al eerder in dit topic gepost, en daarin zei ik dat ik het bepaalde artiesten gewoon gun. Ze maken goede muziek dus waarom zou je er niet wat voor over hebben?
Maar hiermee zeg ik dus niet dat de prijzen niet schandalig zijn...
quote:Ik heb het ook alleen over de kleine labels en ik denk dat het een goed neveneffect is dat mainstreammuziek niet goedkoper is dan indie, terwijl dat dus wel zou kunnen...
Op dinsdag 23 december 2003 13:35 schreef Tokus het volgende:[..]
hier geloof ik geen reet van. Tenminste, niet voor zover het grote labels betreft. Daar wordt je onceremonieel gedumpt op het moment dat je cd niet aan de verkoopverwachtingen (lees: genoeg winst) voldoet. Bij de kleinere labels geldt het wel enigzins, maar ook daar geldt dat als je band niet uit de onkosten kan komen je je koffers kan pakken.
Dat dat bij boeken in Nederland wel zo is gaf de platenmaatschappijen een excuus om hetzelfde praatje ook voor hun praktijken proberen te gebruiken.
Ikzelf koop redelijk wat cd's en me collectie begint dan ook flink te groeien. maar ik koop zoals zovelen hier vaak pas cd's nadat ik ze ergens anders heb kunnen beluisteren (mp3/vriende/platenzaak).
Platen zijn onhandig, maar hebben idd wel wat charme. Maar een cd heeft net zoveel charme naar mijn id. Altijd spannend om een onbekend cdtje op te zetten als je er wat van verwacht.
Ennuh, Mp3's zijn via wat moeilijkere wegen ook in perfecte kwaliteit te vinden, geen probleem
Dus dat de mensen die platen kopen de muziekindustrie weer erbovenop zouden krijgen als de cd eruit gaat geloof ik voor geen meter...
quote:Vind een onbekend cd'tje waar ik niks van verwacht vaak nog spannender...
Op dinsdag 23 december 2003 14:26 schreef Betse het volgende:Altijd spannend om een onbekend cdtje op te zetten als je er wat van verwacht.
Voor degenen die het interessant vinden, hier kan je een erg leuk artikel vinden over downloaden....hoe de artiest in kwestie er zelf tegenaan kijkt: http://www.janisian.com/article-internet_debacle.html Gelukkig zijn er ook nog artiesten die niet zo in de stress zitten
groet,
Frida
quote:ik kom bijna alleen maar 192kbps tegen, gebruik je kazaa ofzo?
Op dinsdag 23 december 2003 13:38 schreef Gitarist het volgende:
Een gemiddelde mp3 is 128kbps. Misschien heb ik een goed gehoor ofzow... ('k wil niet opscheppen over mezelf natuurlijk ;-)) maar ik hoor dus wel degelijk het verschil tussen CD en een mp3 van 128 kbps. Het verschil is al kleiner bij 160 en nihil bij 192kbps. Helaas zijn er in de laatste twee bitrates weinig te vinden. Daarom wordt je haast wel verplicht de cd te kopen.
Ik heb weinig gebrande cd's en niet eens een playlist in m'n pc. En de copy-cd's die ik heb draai ik zelden. Er gaat niks boven het echte werk. Er gaat trouwens ook niks boven het snuffelen in cd-winkeltjes.
Cd's die ik koop kosten doorgaans tussen de 8 en 16 euro, een zeer redelijk gemiddelde vind ik. Er is weinig mooiers dan je collectie elke maand in omvang en breedte te zien groeien. In my crappy opinion ofcourse.
quote:Bang voor de Buma Stemra?
Op dinsdag 23 december 2003 21:34 schreef Summoner het volgende:
van mp3 heb ik geen brood gevreten. Ik heb geen enkel mp3-bestand op mijn harde schijf
quote:Nooit van gehoord, waarschijnlijk omdat ik er niet bang voor hóef te zijn.
Op dinsdag 23 december 2003 23:12 schreef RichardQuest het volgende:
Bang voor de Buma Stemra?
quote:De Nederlandse RIAA.....
Op dinsdag 23 december 2003 23:15 schreef Summoner het volgende:[..]
Nooit van gehoord, waarschijnlijk omdat ik er niet bang voor hóef te zijn.
quote:I know, het was meer een geintje. Poging tot in ieder geval.
Op woensdag 24 december 2003 13:03 schreef RichardQuest het volgende:
De Nederlandse RIAA.....
quote:Ja... àls ik download gebruik ik dat...
Op dinsdag 23 december 2003 19:29 schreef Hayek het volgende:[..]
ik kom bijna alleen maar 192kbps tegen, gebruik je kazaa ofzo?
Het nut van sharen qua muziek (in mijn geval dan he) vind ik ook een beetje... Tsja. Ik keur het niet af ofzo, maar wat is het nut als ik de volle mep betaal voor een CD en dat iemand anders hem er gratis van af kan halen? Daarom zet ik ook geen complete albums op mijn PC. Ga 'm maar gewoon lekker kopen!
quote:Twintig keer? Dus jij denkt dat, als een gevulde CD een euro kostte, alle productiekosten e.d. gedekt zouden zijn? Dan zouden er wel enorm veel schijfjes verkocht moeten worden...
Op maandag 22 december 2003 16:41 schreef Koos_26 het volgende:
Nee ik ben niet cheap. Ik koop altijd dure kleren enzo. Maar ik koop geen kleren die 20 keer zo duur zijn als iets wat exact even goed en/of mooi is.
En och, als ik kijk naar de kledingprijzen.... Een beetje jas kost honderd euro. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n jas qua materiaal ook maar tien euro waard zou zijn. Absoluut niet.
Maar goed, je discussieert hier sowieso niet zo fijn. Je negeert de punten van sjefhoelenpapers ook al compleet, dus ik ga er verder ook maar niet op in.
quote:Lossless bestanden zijn wat groot, dan zouden ze alleen al aan bandbreedte een euro kwijt zijn voor een hele CD.
Op maandag 22 december 2003 17:20 schreef Hayek het volgende:
Vind ik maar een rare oplossing, waarom niet gewoon betalen voor wat je download? Maar dan wel normale prijzen (0,50 per nummer, max 7,50 per cd) en lossless kwaliteit.
Op dit moment gaan, door mijns inziens eigen schuld ,de platenmaatschappijen zware tijden tegemoed en ik zal daar geen traan om laten.
quote:ik weet niet of jij überhaupt oplet (zo te zien niet namelijk), maar ook in dit topic alleen al blijkt wel dat velen nog altijd cds en lps kopen. De "laatst gekochte cd/lp" topics doen het ook goed, en in de platen winkels is het ook altijd druk.
Op donderdag 25 december 2003 11:54 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nu een dusdange aversie is tegen de platenmaatschappijen dat de meeste mensen er geen stuiver meer voor over hebben.
De verkoop van cds is dan misschien wel gedaald, maar o.a. muziekdvds verkopen steeds beter. "De meeste mensen"... laat me niet lachen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |