abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 december 2003 @ 13:51:15 #1
52363 Logix
love the cow..
pi_15578595
Hallo,

ik zit er serieus over na te denken om te kappen met mijn hudige opleiding, Informatica, want ik vind er gewoonweg geen fl*kker aan... Voordat ik begon leek het me hardstikke leuk om te programmeren enzo, maar gaandeweg, en dan vooral dit laatste jaar, ben ik er achter gekomen dat dit gewoon niet is wat ik wil. Mijn interesses liggen veel meer in design (grafisch, geluid, video, multimedia) enzovoorts.

Nu heb ik een andere opleiding 'gezien', Communicatie en Multimedia Design, ook een HBO opleiding. Deze lijkt me echt heel leuk en interessant. Echter...

Probleemschets:
a) Stoppen in 't 3e jaar, niet zo heel erg handig (ik heb sowieso een achterstand van bijna 'n half jaar)
b) Ouders willen niet meer dan 4jr collegegeld betalen, dit houdt dus in dat ik strax de andere opleiding voor 3/4 zelf moet betalen, mits ik nu per direct stop.

Mijn grootste probleem zullen de financien zijn, om de opleiding te bekostigen. Is het verstandig en ook niet TE duur om een lening bij IBG af te sluiten in dit geval? Verlenging van studiefinanciering is mogelijk, tot 3jr, dus als ik nu stop heb ik de volledige volgende opleiding nog stufi.. Dat is dus al beter

Oh, nog iets, wat het voor mij een stuk aantrekkelijker maakt om die opleiding te gaan doen, is dat ik dan op kamers ga.. Een maat van me wil ook daar gaan studeren waarschijnlijk, en onze vriendinnen ook Die gaan dan samen op kamers, en dan ik en die maat van me ook. Klinkt allemaal erg aanlokkelijk

Maarre: Nog meer mensen hier die zoiets hebben gedaan? (stoppen in zoveelste jaar, andere opleiding en vooral; hoe ging dat met de financien?) Nog tips voor mij? Kvind 't namelijk geen makkelijke beslissingen die ik moet nemen...

Bvd!

ginormous, egantic!
pi_15578669
Wat een toeval....ik zit in t 3e jaar Technische Informatica aan de TUD en ik wil er ook mee stoppen. Heel anders als ik me had voorgesteld en net zoals bij jou zou ik liever gaan animeren.

Ik betaal alleen al 2 jaar mijn studie zelf. Krijg genoeg van de IB-groep om dat te kunnen doen.

ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_15578718
quote:
Op zondag 21 december 2003 13:51 schreef Logix het volgende:
Mijn grootste probleem zullen de financien zijn, om de opleiding te bekostigen. Is het verstandig en ook niet TE duur om een lening bij IBG af te sluiten in dit geval? Verlenging van studiefinanciering is mogelijk, tot 3jr, dus als ik nu stop heb ik de volledige volgende opleiding nog stufi.. Dat is dus al beter
Dat is dan ervanuitgaande dat die studie wel leuk is en dat je het ook nog eens haalt in 4 jaar. Het is nogal een gok.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  zondag 21 december 2003 @ 13:59:55 #4
54034 CoReTeX
Per Undas Adversas
pi_15578881
Studiekeuze sux, ik weet het. Zit zelf ook met me handen in me haar over wat ik nu toch na mijn mbo opleiding systeembeheer wil gaan doen. Zat te denken aan technische informatica op hbo niveau. Maar heb daar sterke twijfels over.

Heb mezelf voorgenomen om er in de kerstvakantie eens goed over na te denken.

[url=http://213.200.64.229/freestream/download/sunshine-live/#]German dance stream![/url] [url=http://www.discoradio.it/]Italian danc stream![/url] [br] Skype me callto://vortexz
  zondag 21 december 2003 @ 14:16:42 #5
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_15579391
De enige gegronde reden om in je 3e jaar nog te stoppen is vlgns. mij dat je inziet dat je nooit af zal studeren in die richting. Of dat nu komt door te dom/motivatie/verkeerde studie maakt niet zoveel uit.
Als dat niet het geval is zou ik het gewoon afmaken.
Welke studie je doet zegt niet zo veel over welk werk je er later mee kan doen. Deze studies liggen toch niet zo ver uit elkaar dat er geen overlap is?
Met dat soort verhalen over "beste maat"en vriendinnen gaan dan ook op kamers" maak je jezelf een beetje gek. De houdbaarheid van dit soort constructies is het slechts juist aan het begin van nieuwe studies ed.
Klinkt allemaal misschien een beetje cynisch maar die 2,5/3 jaar ben je kwijt. succes

[Dit bericht is gewijzigd door Hyperdude op 21-12-2003 14:21]

How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 21 december 2003 @ 14:26:38 #6
52363 Logix
love the cow..
pi_15579739
Het is gewoon zo dat de studie die ik nu doe, althans wat ik er mee 'kan worden' niet is wat mij ligt. Die andere studie is veel interessanter voor mij. Dat van 'beste maat en vriendinnen' kwam pas veel later ter sprake, ik was al aan het twijfelen over mijn studie voordat ik met mijn vriendin kreeg, en voordat ik hoorde van mijn maat dat hij verder wilde studeren. Het is wel een leuke bijkomstigheid, mocht ik die andere studie gaan doen, natuurlijk...
ginormous, egantic!
pi_15579802
Ik zou het enorm zonde vinden als ik in mijn derde jaar stopt vna mijn studie. Aan de andere kant als je geen heil meer in ziet.............
pi_15581830
Ik zou 't gewoon afmaken, en na je studie kan je altijd nog iets anders doen (post-HBO, universiteit).

Wat je ook kan overwegen: tijdens deze studie een andere HBO-studie ernaast: dat is dan toch gratis. Als je slim bent pak je dan een 2-jarige HBO-studie en voila.

zondag 21 december 2003 @ 15:49:32 #9
52363 Logix
love the cow..
pi_15582328
quote:
Op zondag 21 december 2003 15:34 schreef Bart-Willem het volgende:
Wat je ook kan overwegen: tijdens deze studie een andere HBO-studie ernaast: dat is dan toch gratis. Als je slim bent pak je dan een 2-jarige HBO-studie en voila.
Dat zou wel ERG veel werkdruk opleveren... Dacht het dus ff niet, moet ook werken (bijbaan enzo)

Tja het blijft een lastige kwestie..

ginormous, egantic!
  zondag 21 december 2003 @ 16:04:42 #10
12323 red-dragon
beware of the dragon
pi_15582811
Als je echt deze studie echt niet af wilt maken. Kijk dan of je die andere studie duaal kan doen. Want als je op kamers zit heb je heel wat minder te besteden dan dat je nu hebt (ik neem aan dat je geen huur en etene hoeft te betalen).
fair fight.... I'll take survival over chivalry any day !
  zondag 21 december 2003 @ 16:22:05 #11
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_15583286
Duaal zou een goede oplossing zijn inderdaad.

Maar als ik jou was zou ik nog eens heel goed nadenken of je echt wilt stoppen met je opleiding. Is er niet een klein beetje wat je leuk vind aan de opleiding, waar je nog motivatie uit kan halen?

Waarschijnlijk ga je binnenkort op stage. Daarna is het nog een half jaartje afzien, en dan mag ja al afstuderen. Als je nu doorbijt, ben je over anderhalf jaar klaar.

Dat je met deze opleiding niet kunt worden wat je wilt... dat is iets wat je volledig zelf in de hand hebt. Zelf studeer ik communicatie, en ik heb onlangs les gehad van een leraar die informatica heeft gestudeerd. Hij wilde eigenlijk toch ook niets meer met computers doen, en hij heeft heel hard doorgezet om zijn kennis van projecten om te zetten in een baan als leraar projectmanagement.

Wanneer je toch besluit om met je opleiding te stoppen en te gaan voor een studie die je wel ziet zitten, dan moet je jezelf niet tegen laten houden door de financiële kant van het verhaal. Je krijgt nog anderhalf jaar studiefinanciering, en je ouders betalen nog één jaar collegegeld. Wanneer je een opleiding doet die je echt graag wilt doen, dan kun je best een lening sluiten bij de IBG, mits je je natuurlijk echt voor meer dan 100% voor je studie wilt inzetten. Wanneer je daarnaast heel sober leeft (dus niet uitgaan, geen absurd rare uitgaven) dan kun je leven, collegegeld betalen + boeken kopen van het geld wat je van de IBgroep krijgt, plus het geld wat je verdient door alle zomervakanties fulltime te gaan werken.

Je moet je goed bedenken dat een nieuwe opleiding niet zalig makend is, en dat je weer als "groentje" moet beginnen in jaar 1. Zelf ben ik in het tweede jaar van mijn opleiding gestopt, en heb ik daarna een jaar gewerkt. Toen ik op mijn huidige opleiding begon in jaar 1, waren mijn ex-studiegenoten van weleer allemaal aan het stagelopen, afstuderen, etc. Die "achterstand" heb ik nooit echt leuk gevonden.

Verder lijkt het in je verhaal dat je eigenlijk alleen maar wilt overstappen naar een andere opleiding vanwege de secundaire voordelen die erbij komen kijken. Een maat waarmee je in één huis zou kunnen wonen, klinkt haast de ideale sitatie. Vriendinnetje gaat ook nog eens die kant op.... dus waarom zou je niet mee gaan???

Probeer toch rationeel te blijven. Wanneer jij graag op kamers wilt, dan kan dat ook best in de stad waar je nu studeert. Nee je komt dan inderdaad niet bij je maatje in huis te wonen, en misschien woont je vriendin dan wat verder weg. Nou én. Het scheelt jou toch al snel drie jaar lenen bij de IBGroep en een hoop ellende.

Mijn advies: ik hoop dat je ergens diep binnenin nog motivatie kunt opbrengen om je opleiding af te maken. Wanneer je er toch voor kiest om te switchen, kies dan enkel omdat je voor meer dan 100% achter je nieuwe opleiding staat, en niet omdat je vriendin ook daar gaat wonen.

Succes met je keuze.

zondag 21 december 2003 @ 16:33:27 #12
52363 Logix
love the cow..
pi_15583647
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:22 schreef Christine het volgende:
Mijn advies: ik hoop dat je ergens diep binnenin nog motivatie kunt opbrengen om je opleiding af te maken. Wanneer je er toch voor kiest om te switchen, kies dan enkel omdat je voor meer dan 100% achter je nieuwe opleiding staat, en niet omdat je vriendin ook daar gaat wonen.

Succes met je keuze.

Heel erg bedankt voor je advies
Kheb net een lang gesprek met mijn ouders achter de rug, en heb tevens een hoop informatie gezocht en gevonden op het internet over o.a. op kamers gaan, lening bij IBG, en 't lijkt allemaal best te doen..
Sober leven in de zin van niet uitgaan zie ik niet zitten, wil wel uit, maar dat hoeft zekers niet al te duur te worden
Dat van vriendinnetje en maat ('ideale situatie') speelt wel mee, het maakt het overstappen wel aantrekkelijker, moet ik zeggen...

Toch probeer ik wel degelijk rationeel te blijven en ik vind het ook heel erg moeilijk om een keuze te maken. Wat ik nu ga doen is zoveel mogelijk informatie inwinnen en de voors en tegens tegen elkaar opwegen.

Ik zie het overigens als een echte uitdaging om dit eventueel te gaan doen, maar ik weet ook wel dat het heus niet een groot feest zal worden...

Thanx mensen, iig!

ginormous, egantic!
  zondag 21 december 2003 @ 16:45:38 #13
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_15584023
quote:
Op zondag 21 december 2003 16:33 schreef Logix het volgende:
Sober leven in de zin van niet uitgaan zie ik niet zitten, wil wel uit, maar dat hoeft zekers niet al te duur te worden
Inderdaad, je hoeft het niet altijd duur te maken. Ik noemde het maar als voorbeeld, om aan te geven dat het kan. Mijn vriend en ik werken allebei niet, en gaan nooit uit, leven verder heel sober. Ik heb het geluk dat mijn ouders mijn collegegeld betalen, maar mijn vriend moet dat ook zelf betalen. Maar doordat we sober leven, lukt dat echt prima.

(veel mensen die geloven ons nooit wanneer we zeggen dat we van 155 euro per maand voor eten goed rondkomen met z'n tweeën + twee katten )

Laat in elk geval je vriendin + maat niet al te zwaar meewegen in je beslissing, of probeer anders een tussenoplossing te vinden. Is het niet mogelijk dat je toch op kamers gaat wonen met je maat, maar dat je toch je huidige opleiding af gaat maken? Of is dit qua reistijd niet te doen?

maandag 22 december 2003 @ 06:39:25 #14
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_15601344
ben na 3 jaar hlo gestopt en toen de leraren opleiding bio gaan doen. Merk gewoon dat ik veel meer vakkennis heb dan de rest van de luitjes, (en sommige leraren). Nog 2.5 jaar dan heb ikke deze studie afgemaakt. Dus laat je niet tegenhoude.. Als je echt wilt moet je gaan!
Where's my fear???
pi_15615098
ik wilde ook stoppen in het derde jaar, maar toch ben ik nog steeds bezig. Loop lekker op schema en ben zometeen klaar. Volg nu naast afstuderen drie vakken op het avond-vwo en ga next year Economie doen aan de uni........best pittig, maar met motivatie er bij moet het goedkomen lijkt mij.
En ik heb tenminste een diploma op zak.
Wat ik nu doe? journalistiek, iets totaal anders dus..........
pi_15615181
quote:
Op zondag 21 december 2003 13:53 schreef uppie83 het volgende:
Wat een toeval....ik zit in t 3e jaar Technische Informatica aan de TUD en ik wil er ook mee stoppen. Heel anders als ik me had voorgesteld en net zoals bij jou zou ik liever gaan animeren.

Ik betaal alleen al 2 jaar mijn studie zelf. Krijg genoeg van de IB-groep om dat te kunnen doen.

Volgens mij is het een kwaal. (vrijwel) Elke student informatic heeft dit gevoel. Dan kom je erachter dat je niet creatief genoeg bent (althans, dat was ik, toen ik voor de keus stond).

Gewoon afmaken en kijken wat je ermee kunt.

Als je klaar bent, ben je natuurlijk niet verplicht te gaan proggen. Dat doe ik ook niet

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')