9 liter bier ---> 0.45 liter alcohol
6 liter bloed, dus:
0.45/6 = 0.08 = 80 promille.
Dit kan toch nooit. Weet iemand hoe het moet?
je hebt dacht ik gemiddeld 6 liter bloed in je
(dont shoot me if i am wrong)
quote:zo ver was ik al ja
Op zaterdag 20 december 2003 16:30 schreef Godlike02 het volgende:
Hangt toch ook af van je lichaamsomvang
En het is een promilage in je bloedje hebt dacht ik gemiddeld 6 liter bloed in je
(dont shoot me if i am wrong)
Deze zegt bij 50 standaard horeca glazen (= ongeveer 9 liter bier) een promillage van 8.69 als je acht uur geleden bent begonnen.
Ik zit er dus een factor 10 naast. Hoe kan dat nou weer?
quote:Dat ding zegt idd ook
Op zaterdag 20 december 2003 16:36 schreef Megumi het volgende:
Ik zou alvast een ambulance bestellen.
quote:
U heeft een zware, zo niet dodelijke alcoholvergiftiging
quote:Bij 50 al ? bij 25 zou je dan dus al 4.25 hebben, lijkt me raar...
Op zaterdag 20 december 2003 16:37 schreef ErikT het volgende:
http://www.swov.nl/bi/bag/bagbereken.asp?gewicht=70&glazen=50&uren=8&geslacht=M&Submit=BerekenDeze zegt bij 50 standaard horeca glazen (= ongeveer 9 liter bier) een promillage van 8.69 als je acht uur geleden bent begonnen.
quote:Nee precies, daar ligt het aan. Sterker nog, uitgaande van berekeningen van TS, die op zich best realistisch zijn, kun je concluderen dat hooguit 5-10% van de ingenomen alcohol ook opgenomen wordt.
Op zaterdag 20 december 2003 16:34 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik denk niet dat de totale hoeveelheid alcohol in het bloed opgenomen wordt.
quote:4 is al dodelijk
Op zaterdag 20 december 2003 16:37 schreef ErikT het volgende:
http://www.swov.nl/bi/bag/bagbereken.asp?gewicht=70&glazen=50&uren=8&geslacht=M&Submit=BerekenDeze zegt bij 50 standaard horeca glazen (= ongeveer 9 liter bier) een promillage van 8.69 als je acht uur geleden bent begonnen.
quote:Dit heb ik ook nog gevonden. Het gaat om grammen, niet om ml.
De maximale hoeveelheid alcohol die je mag hebben in het bloed tijdens het besturen van een auto is 0,5 promille, m.a.w 0,5 gram alcohol per 1000 ml bloed. Een flesje bier bevat ongeveer 5,2% alcohol, m.a.w. 5,2 ml alcohol per 100 ml bier. Als je een glas bier drinkt (25cl=250ml) drink je dus 13 ml alcohol.
Volgens de literatuur betekent 0,5 promille het drinken van ongeveer 2 glazen bier.
Hoe kan ik dat berekenen?Er zijn formules voor maar die zijn niet erg betrouwbaar. Er is een formule die zegt: (Aantal glazen - Aantal uren)* 0,1~0,3 = promillage. Die 0,1 ~ 0,3 is afhankelijk van het lichaamsgewicht en/of je regelmatig (veel) drinkt etc. Regelmatige drinkers kunnen inderdaad alcohol sneller afbreken doordat enzymen in de maag een handje meehelpen. Per persoon kan dit echter zeer sterk verschillen
quote:ik denk dat het klopt maar dat het dan 0.8 promille is. 4 is namelijk al dodelijk dus 9 liter bier zou op zich wel kunnen dat het dan 0.8 is, toch?
Op zaterdag 20 december 2003 16:28 schreef ErikT het volgende:
Er komt binnenkort een weddenschap aan waarbij iemand 30 bier gaat drinken (= 9 liter). We vroegen ons af wat het promillage dan wordt. Maar hoe werkt dat?9 liter bier ---> 0.45 liter alcohol
6 liter bloed, dus:
0.45/6 = 0.08 = 80 promille.
Dit kan toch nooit. Weet iemand hoe het moet?
quote:Weet zo niet wat het gewicht van een liter alcohol is, maar het zal wel niet veel uitmaken of je met milliliter of gram gaat rekenen
Op zaterdag 20 december 2003 16:39 schreef ErikT het volgende:[..]
Dit heb ik ook nog gevonden. Het gaat om grammen, niet om ml.
quote:0.8 promille kan nooit. Na twee biertjes zit je al op 0.5.
Op zaterdag 20 december 2003 16:40 schreef MrAbagnale het volgende:[..]
ik denk dat het klopt maar dat het dan 0.8 promille is. 4 is namelijk al dodelijk dus 9 liter bier zou op zich wel kunnen dat het dan 0.8 is, toch?
quote:Ook gevonden.
5 centiliter alcohol weegt 40 gram.
0.45 liter alchol weegt dus 9x40 gram = 360 gram.
(moet ff boodschappen gaan doen nu...)
quote:Met 30 bier zit je net boven de 4 promille, ben je net een beetje meer dood.
Op zaterdag 20 december 2003 16:40 schreef MrAbagnale het volgende:[..]
ik denk dat het klopt maar dat het dan 0.8 promille is. 4 is namelijk al dodelijk dus 9 liter bier zou op zich wel kunnen dat het dan 0.8 is, toch?
quote:Dus 16 a 20 biertjes zijn de meeste mensen dood? Glazen? Flesjes?
Op zaterdag 20 december 2003 16:41 schreef ErikT het volgende:[..]
0.8 promille kan nooit. Na twee biertjes zit je al op 0.5.
[edit] foutje bedankt
[Dit bericht is gewijzigd door Mondo_Generator op 20-12-2003 16:46]
quote:dan zou 16 bier dus dodelijk zijn? Uitgaande van 4 prom. dodelijk is.
Op zaterdag 20 december 2003 16:41 schreef ErikT het volgende:[..]
0.8 promille kan nooit. Na twee biertjes zit je al op 0.5.
quote:Lijkt me toch nog redelijk snel, maar 30 is ook best wel veel..
Op zaterdag 20 december 2003 16:43 schreef DaForZz het volgende:[..]
Met 30 bier zit je net boven de 4 promille, ben je net een beetje meer dood.
quote:Nee. Zo werkt het ook niet. Ook omdat je lichaam tijdens het drinken al alcohol verwerkt en afbreekt.
Op zaterdag 20 december 2003 16:45 schreef Vai het volgende:[..]
dan zou 16 bier dus dodelijk zijn? Uitgaande van 4 prom. dodelijk is.
niet echt een nuttige bijdrage, maar ben benieuwd naar resultaat ja!
quote:Maar dat is onzin. Dan was ik inmiddels dood geweest. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid. Het gaat ook om de tijd die je erover doet (1 flesje verwerken kost +/- 2 uur denk ik, glas anderhalf). Dan gaat het ook nog eens om de lichamelijke gesteldheid van degene die het drinkt, iemand die groter en steviger is zal meer kunnen hebben dan iemand die klein en dun is.
quote:Ik was er vanuit gegaan dat de persoon 80 kilo was en die 30 bier binnen 5 uur zou opdrinken.
Op zaterdag 20 december 2003 16:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:[..]
Maar dat is onzin. Dan was ik inmiddels dood geweest. Het gaat niet alleen om de hoeveelheid. Het gaat ook om de tijd die je erover doet (1 flesje verwerken kost +/- 2 uur denk ik, glas anderhalf). Dan gaat het ook nog eens om de lichamelijke gesteldheid van degene die het drinkt, iemand die groter en steviger is zal meer kunnen hebben dan iemand die klein en dun is.
quote:
Op zaterdag 20 december 2003 16:49 schreef aleko het volgende:
lijkt me sterk. ik heb tijdje terug een krat pils (wel pitt...misschien lage kwaliteit?) opgedronken (24 flessen). kan niet zeggen dak me kipfris voelde nee. maar dood zo net. dus lijkt me sterkdat je met 30 flessen dood bent. (overigens ik weeg slechts 73 kilo en ben 1m 87 dus niet dat ik ZOveek kan hebben vanwege mn omvang ofzo)
niet echt een nuttige bijdrage, maar ben benieuwd naar resultaat ja!
En ik ga ff douchen nog enzo. Over een uurtje ofzo staat het er wel op.
Hoop ik.
quote:Dan ben ik erg benieuwd wanneer ik dood ga...
quote:Ok. Toen ik een aantal jaar terug met een feestje minimaal 30 bier gedronken heb, toen woog ik geen 80 (70 a 75 ofzo) kilo en daar heb ik zo'n 5 a 6 uur over gedaan. Ik was verre van dood, had de dag erna alleen een lichte kater.
Op zaterdag 20 december 2003 16:58 schreef DaForZz het volgende:[..]
Ik was er vanuit gegaan dat de persoon 80 kilo was en die 30 bier binnen 5 uur zou opdrinken.
quote:Ja of je gaat er zelf even aan rekenen
Op zaterdag 20 december 2003 16:58 schreef jochem8 het volgende:
Interessant topic dit.Ben ook benieuwd naar het antwoord
Promillage = aantal grammen alcohol / aantal liters lichaamsvocht
Een man van 70 kg heeft gemiddeld 51 liter lichaamsvocht.
Dan is er nog de afbraak. Dit varieert van 0.1 gram tot 0.25 gram per uur per liter lichaamsvocht (vaag dat dat per liter lichaamsvocht gaat btw).
Gegeven was nl 0.1 promille tot 0.25 promille per uur.
Gegevens
gewicht 70 kg --> 51 liter lichaamsvocht
9 liter bier komt overeen met 360 gram alcohol
Afbraaksnelheid: 0.1 promille tot 0.25 promille per uur
Tijd om te drinken: 8 uur lang.
De berekening:
Promillage afbraak niet meegerekend: 360 g / 51 l = 7
Afbraak in 8 uur gunstigste geval: 8x0.25 promille = 2 promille
Afbraak in 8 uur ongunstigste geval: 8x0.1 promille = 0.8 promille
Afbraak in 8 uur gemiddeld geval: 8x0.17 promille = 1.36 promille
Promillage na in 8 uur 30 flesjes bier drinken:
gunstigste geval: 7 - 2 = 5
gemiddeld geval: 7 - 1.36 = 5.64
ongunstigste geval: 7 - 0.8 = 6.2
Dat is dus allemaal vrij dodelijk, volgens de boekjes.
Moet er wel bij vermelden dat voor de weddenschap kotsen toegestaan is. Dit moet dan ook wel gaan gebeuren, anders wordt het idd een ambulance bellen.
Dit wordt lachen
Scenario 1: vertraagde afbraak.
Als gevolg van de steeds toenemende hoeveelheid alcohol in het systeem zal de leverfunctie steeds minder optimaal gaan presteren, waardoor er bij MEER inname, MINDER afbraak plaatsvindt. Is een mogelijkheid. Aan de andere kant hebben we
Scenario 2: versnelde afbraak.
Bij een gering aanbod aan af te breken alcohol hoeft de lever niet volop te presteren, dus die zal het rustig aan doen. Naarmate de hoeveelheid alcohol toeneemt, zal de lever harder gaan presteren omdat er nou eenmaal meer alcohol afgebroken moet worden. Een beetje vergelijkbaar met de Wet van Darcy (voor grondwaterstroming) of de Wet van Ohm voor electriciteit. Is ook een mogelijkheid.
Maar totdat daar meer over bekend is (Medische Biologie iemand?) nemen we maar aan dat beide mechanismen een rol spelen, wat dan gegeneraliseerd wordt tot een lineair afbraakmodel. Maar duidelijk moet zijn dat de onzekerheidsmarges daarin nogal groot zijn.
http://members.lycos.nl/ttcforumpics/promille.xls
Maar dat er boven de 3 promille levensgevaar is, is sterk overdreven. Anders was ik wel tig keer dood geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |