Even ervanuitgaande dat je het over mijn post hebtquote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:27 schreef PGR het volgende:
Ik lees hier veel dingen die gewoon 'waar' zijn, zoals het feit dat vooralsnog het oplossend vermogen van film/dia groter is dan een CCD/CMOS. Maar ik zie ook een aantal rare uitspraken, zoals iemand die zijn 10D vindt tegenvallen en voor de kwaliteit terugstapt naar zijn analoge SLR.
[offtopic]quote:Op zaterdag 8 mei 2004 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Whatever
maar leten we wel zijn, Kleinbeeld staat nu op de top van zijn ontwikkeling, gaar wordt niet meer in geinvesteerd, dat loont niet.
Digitaal begint net goed op gang te komen.
Euh...hier is er eentje die meer dan eens het oplossend vermogen optimaal (beperkt door de geldbeurs) moet gebruiken..om de reden die al vaker is gezegd...ik maak niet elke foto helemaal perfect en dan moet ik croppen, knippen en bewerken.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 14:27 schreef PGR het volgende:
Maar ik vraag mij af hoeveel mensen er zijn die daadwerkelijk het oplossend vermogen van film/dia gebruiken dat _boven_ de 6mp van een DSLR niveau ligt... Weinig denk ik. En de rest geeft dus onterecht af op het _beperkte_ oplossend vermogen van een DSLR...
Schiet me ineens weer een reden te binnen waarom ik zo dol ben op die L1200 (met zo'n handige uitschuifpookquote:Op zondag 9 mei 2004 03:46 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
maar aangezien daar ook de focusknop aan zit moet je met 1 arm recht omhoog die knop bedienen en met je oog in de korrelzoeker blijven kijken en die houding lijkt op een aap die aan 1 arm in de boom hangt)
Een 300V kost volledig opgetuigd nog steeds de helft van een kale 300D. Hoewel er de prijs wat afzinkt hebben de DSLR's nog een iets te hoog prijskaartje.quote:En om weer die discussie van "10 MP is echt onzin".."heb je niet nodig"...etc...te vermijden, is voor mij het argument van kracht dat ik gewoon te weinig materiaal heb om mee te werken als de resolutie niet hoog genoeg is.
[quote]
Wanneer je sensor (of je scanoppervlak) er groot genoeg voor is is er helemaal niks op tegen om een paar MP's extra te hebben. Een auto met een 30Pk-torretje erin is ook voldoende om een gezin van A naar B te brengen, wanneer je de keuze hebt zul je toch eerder naar die bak met 130Pk kijken, ook al is de helft in de meeste gevallen overkillom maar eens een vergelijking van stal te halen
[quote]
Die 300D is dus nu al 800 euri bij kamera-express en dat komt al beter in de buurt van normale prijzen...k vind het nog veel, maar ja....dat is persoonlijk.
De DSLR heeft inderdaad een hoog 'must-have'-gehalte. Vandaar dat je ze de kost niet zal geven die een D70 of 300D kopen 'omdat ie geen ruis geeft bij ISO1600' om er vervolgens mooi-weer-vakantiekieken mee te maken, waarvoor een digicompact misschien wel veel beter op zijn plaats was geweest.quote:En hoeveel mensen dat idd nou echt nodig hebben zijn er echt weinig, maar die moeten ook helemaal geen DLSR kopen..die kopen het met een mentaliteit "om het te hebben" en niet om het tot het uiterste te gebruiken.
Tja, of het prijskaartje _te_ hoog is dat is persoonlijk denk ik. Ik fotografeer nu eigenlijk alleen nog maar digitaal omdat voor mij de snelheid en het gemak van het medium ideaal zijn. Ik had altijd al een 'hekel' (noot: relatief hoor...) aan het feit dat er 36 foto's op een rolletje gaan, wat betekent dat je A) moet wachten totdat hij vol is (ja ik ben ook wel zuinig in bepaalde aspecten) of B) moet wisselen als je er geen zin in hebt... Maar het feit dat ik nu zelf mijn foto's direct op de PC hebt en kan bewerken en dat ik niet een rolletje hoef weg te brengen, moet wachten en het weer moet ophalen, vind ik ideaal. En dat is voor mij inderdaad wel de 1000 euro waard die een 10D duurder is dan een 300V of zo...quote:Op zondag 9 mei 2004 10:52 schreef Ouwesok het volgende:
Een 300V kost volledig opgetuigd nog steeds de helft van een kale 300D. Hoewel er de prijs wat afzinkt hebben de DSLR's nog een iets te hoog prijskaartje.
Zoals mijn leraar vroeger altijd al heeft gezegd...film is spotgoedkoop, maar de momenten die je ermee kan vangen zijn onbetaalbaar. Als ik ECHT niet kan wachten dan ontwikkel ik zelfs een 36rol bij 10 opnames ofzo...quote:Op zondag 9 mei 2004 11:50 schreef PGR het volgende:
[..]
Tja, of het prijskaartje _te_ hoog is dat is persoonlijk denk ik. Ik fotografeer nu eigenlijk alleen nog maar digitaal omdat voor mij de snelheid en het gemak van het medium ideaal zijn. Ik had altijd al een 'hekel' (noot: relatief hoor...) aan het feit dat er 36 foto's op een rolletje gaan, wat betekent dat je A) moet wachten totdat hij vol is (ja ik ben ook wel zuinig in bepaalde aspecten) of B) moet wisselen als je er geen zin in hebt... Maar het feit dat ik nu zelf mijn foto's direct op de PC hebt en kan bewerken en dat ik niet een rolletje hoef weg te brengen, moet wachten en het weer moet ophalen, vind ik ideaal. En dat is voor mij inderdaad wel de 1000 euro waard die een 10D duurder is dan een 300V of zo...
Dat ligt aan jezelf,quote:Op zondag 9 mei 2004 12:02 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
Zoals mijn leraar vroeger altijd al heeft gezegd...film is spotgoedkoop, maar de momenten die je ermee kan vangen zijn onbetaalbaar. Als ik ECHT niet kan wachten dan ontwikkel ik zelfs een 36rol bij 10 opnames ofzo...
En ov DLSR TE duur is, is niet persoonlijk...in relatieve zin is het gewoon te duur, kijk maar wat je ervoor terug krijgt en dus feature voor feature vergelijkt dan is een preview schermpje en meteen het meteen op je computer kunnen zetten niet een verdubbeling van de prijs waardig.
quote:Op zondag 9 mei 2004 12:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Journalisten werken al een tijdje digitaal, want dan kunnen ze de foto direct naar de krant doorzenden. Hoeven dan dus niet eerst naar de redactie, te ontwikkelen, af te drukken, in te scannen, te bewerken voor druk. Dit bespaart kosten.
Tja, dat is nog zo'n vooroordeel...quote:Op zondag 9 mei 2004 13:51 schreef dawg het volgende:
Wat ik wel denk is dat je, als je digitaal schiet, minder kritisch wordt. Het maakt immers niet uit of je 50 of 150 foto's van hetzelfde onderwerp schiet: er wordt "minder nagedacht".
En ja, er zal dan meestal wel een hele goede foto tussen zitten.
Ik zag deze week de schoolfoto's van mijn broertje, en ik kon direct zien dat het digitale foto's zijn! Das al foute boel natuurlijk, ookal zijn die foto's op zich wel mooi, maar je ZIET het... en das erg jammer.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 00:29 schreef hassanjassan het volgende:
Als ik toch mijn scans van 35mm of 6x6 bekijk....dan mis ik echt wat...en ik ben dus nu echt aan het balen...waarom heeft trad. fotografie niet het gemak van digicams en hebben digicams niet de kwaliteit en sfeer van film?? Ik schiet voornamelijk op sensia 100 of velvia 50 tegenwoordig en zelfs die D100 haalt het niet bij die films.
Alle digifoto's zien er op 100% zo digitaal "nep" uit. Ik zie de pixels, de jagged edges en die ruis....gewoon yak !!! boehoehoehoe....
Wat voor camera heeft je broertje? Bij digitale compactcamera's kunnen foto's inderdaad nog wel eens 'digitaal' overkomen, vooral doordat highlights nog wel eens op een lelijke manier weergegeven worden (clipping). en wat chromatische ruis.quote:Op maandag 31 mei 2004 23:33 schreef LomarVe het volgende:
Ik zag deze week de schoolfoto's van mijn broertje, en ik kon direct zien dat het digitale foto's zijn! Das al foute boel natuurlijk, ookal zijn die foto's op zich wel mooi, maar je ZIET het... en das erg jammer.![]()
Wie gaat er nou naar 100% pixels kijken vanaf een afstand van 20cm om naar jaggies en ruis te zoeken? Dat is toch waanzin: 3000x2000pixels op 80dpi geeft een plaat van 100 bij 67 cm. Bij je analoge afdruk gan je daar toch ook niet 20cm vanaf zitten? En dan zie je bij analoog hoogst waarschijnlijk ook korrel en andere yak, zeker bij kleinbeeld. (sorry hoor maar dat moest er even uit).quote:Op zaterdag 29 mei 2004 00:29 schreef hassanjassan het volgende:
Alle digifoto's zien er op 100% zo digitaal "nep" uit. Ik zie de pixels, de jagged edges en die ruis....gewoon yak !!! boehoehoehoe....
Denk je echt dat je verschil ziet tussen 300dpi en 1000dpi (pixels per inch)? Let wel, de waarden die printers aangeven, zoals bijvoorbeeld 2400x4800dpi zijn heel andere dingen dan aantallen pixels die nodig zijn voor een goede afdruk. Die 2400x4800 zijn aantallen inktdruppels per inch die gemengt kunnen worden om een bepaalde kleur te krijgen (dus om uit die 3,4 of 6 kleuren van een printer alle kleuren van de regenboog te kunnen maken). Heeft niet direct met resolutie te maken.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 00:29 schreef hassanjassan het volgende:
Zelf denk ik altijd maar...hoe meer pixels hoe beter, want dan kan ik bijv die 10000x10000pixels lekker in een 20x30cm vergrotinkje knallen en dan heb je wel een superfoto.....dus hoe meer dpi's hoe beter.
Nee, ik bedoelde officiele foto's door een schoolfotograaf! Ik ontdekte dat het een Nikon was, door de fotonaam: DSCN, en mijn broertje kon dat bevestigen. Dat is juist wat ik zo jammer vind, zeker omdat het hier gaat om een goede, professionele DSLR. Als het een compact was geweest had je me niet gehoord. We zullen ons er voorlopig bij neer moeten leggen, digitale foto's blijven anders (dus niet minder) dan analoge.quote:Op dinsdag 1 juni 2004 09:29 schreef JeroenH het volgende:
[..]
Wat voor camera heeft je broertje? Bij digitale compactcamera's kunnen foto's inderdaad nog wel eens 'digitaal' overkomen, vooral doordat highlights nog wel eens op een lelijke manier weergegeven worden (clipping). en wat chromatische ruis.
En er is nog een ander effect wat ik zelf gezien heb: bij camera's met weinig ruis (Canon Gx op ISO50 of een DSLR) zijn grote egale oppervlakken zoals bv. een blauwe lucht helemaal strak. Bij een conventionele foto zie je altijd korrel. Hoewel digitaal in dit geval dus technisch 'beter' is ziet het er anders uit dan je gewend bent en daardoor komt het soms raar over. Dit is natuurlijk een kwestie van wennen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |